Decyzja dotycząca warunków prowadzenia wewnętrznych dochodzeń w sprawie zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji oraz każdej innej nielegalnej działalności naruszającej interesy Wspólnot

Decyzja Zarządu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej z dnia 23 października 2007 r. dotycząca warunków prowadzenia wewnętrznych dochodzeń w sprawie zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji oraz każdej innej nielegalnej działalności naruszającej interesy Wspólnot

(2008/C 33/03)

(Dz.U.UE C z dnia 7 lutego 2008 r.)

ZARZĄD AGENCJI PRAW PODSTAWOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ

UWZGLĘDNIAJĄC

rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady(1) i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999(2) dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych stanowią, że Urząd ma wszczynać i prowadzić dochodzenia administracyjne w instytucjach, organach, urzędach i agencjach ustanowionych przez Traktat WE lub Traktat Euratom lub na podstawie tych Traktatów.

(2) Obowiązki Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, ustanowione przez Komisję wykraczają poza ochronę interesów finansowych, obejmując wszystkie działania Urzędu odnoszące się do potrzeby chronienia interesów Wspólnoty przed nieprawidłowymi działaniami podlegającymi wszczęciu postępowania administracyjnego lub karnego.

(3) Zakres zwalczania nadużyć finansowych powinien zostać rozszerzony, a skuteczność takich działań wzmocniona przez wykorzystanie posiadanej wiedzy fachowej w dziedzinie dochodzeń administracyjnych.

(4) Dlatego na mocy swojej autonomii administracyjnej, wszystkie instytucje, organy, urzędy i agencje powinny powierzyć Urzędowi zadanie prowadzenia wewnętrznych dochodzeń administracyjnych mających na celu ujawnienie poważnych sytuacji odnoszących się do wykonywania obowiązków zawodowych, które mogą stanowić niedopełnienie obowiązków urzędników lub pracowników Wspólnot określonych w szczególności w art. 11, art. 11 lit. a), art. 12 lit. b), art. 13, art. 16 i art. 17 regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich i warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich (zwane dalej "regulaminem pracowniczym"), szkodzących interesom tych Wspólnot i prowadzących do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego lub, w stosownych przypadkach, postępowania karnego lub poważnych przewinień/niedopełnienia, jak określono w szczególności w art. 22 i 22 lit. a) regulaminu pracowniczego, bądź niedopełnienia analogicznych obowiązków członków, kierowników lub członków personelu instytucji, organów, urzędów i agencji Wspólnot niepodlegających regulaminowi pracowniczemu.

(5) Dochodzenia takie powinny być prowadzone w sposób w pełni zgodny z odpowiednimi postanowieniami Traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie, w szczególności z Protokołem w sprawie przywilejów i immunitetów, wprowadzającymi je tekstami oraz regulaminem pracowniczym.

(6) Dochodzenia takie powinny być prowadzone na równoważnych warunkach we wszystkich wspólnotowych instytucjach, organach, urzędach i agencjach; powierzenie tego zadania Urzędowi nie powinno wpłynąć na zakres odpowiedzialności tych instytucji, organów, urzędów lub agencji i nie powinno w żaden sposób obniżać poziomu ochrony prawnej zainteresowanych osób,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

1. Obowiązek współpracy z Urzędem

Dyrektor, służby oraz każdy kierownik, urzędnik lub pracownik Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją"), jak również członkowie personelu niepodlegający regulaminowi pracowniczemu są zobowiązani w pełni współpracować z pracownikami Urzędu i udzielać wszelkiej pomocy wymaganej w ramach dochodzenia. Mając na względzie ten cel, udzielają oni pracownikom Urzędu wszelkich użytecznych informacji i wyjaśnień.

Bez uszczerbku dla odpowiednich postanowień Traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie, w szczególności Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów oraz wprowadzających je tekstów, członkowie zarządu Agencji w pełni współpracują z Urzędem.

2. Obowiązek udzielania informacji

Każdy urzędnik lub pracownik Agencji, który dowiedział się o faktach nasuwających przypuszczenie zaistnienia przypadków nadużyć finansowych, korupcji lub innych nielegalnych działań szkodzących interesom Wspólnot lub o poważnych sytuacjach odnoszących się do wykonywania służbowych obowiązków, które mogą stanowić niedopełnienie obowiązków urzędników lub pracowników Wspólnot, prowadzących do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego lub w stosownych przypadkach postępowania karnego lub niedopełnienie analogicznych obowiązków członków, kierowników lub personelu niepodlegającego regulaminowi pracowniczemu, powiadamia niezwłocznie kierownika jednostki lub dyrektora Agencji lub, jeżeli uzna to za użyteczne, bezpośrednio Urząd.

Przewodniczący zarządu, dyrektor lub kierownicy Agencji bezzwłocznie przekazują Urzędowi wszelkie dowody, o których się dowiedzieli, nasuwające przypuszczenie zaistnienia nieprawidłowości określonych w akapicie pierwszym.

Kierownicy, urzędnicy lub pracownicy Agencji bądź członkowie personelu niepodlegający regulaminowi pracowniczemu nie mogą być w żadnym przypadku poddawani niesprawiedliwemu lub dyskryminacyjnemu traktowaniu w wyniku przekazania przez nich informacji określonych w akapitach pierwszym i drugim.

Członkowie zarządu, którzy dowiedzieli się o faktach określonych w akapicie pierwszym, powiadamiają przewodniczącego zarządu lub, jeżeli uznają to za użyteczne, bezpośrednio Urząd.

3. Pomoc ze strony biura ds. bezpieczeństwa/właściwego urzędnika

Na żądanie dyrektora Urzędu biuro ds. bezpieczeństwa Agencji lub właściwy urzędnik pomaga Urzędowi w praktycznych aspektach prowadzenia dochodzeń.

4. Poinformowanie strony zainteresowanej

W przypadku powstania podejrzeń wobec członka personelu, kierownika, urzędnika lub pracownika bądź członków personelu niepodlegających regulaminowi pracowniczemu, zainteresowana strona zostaje szybko powiadomiona pod warunkiem, że nie wpłynie to negatywnie na dochodzenie. W każdym wypadku wnioski odnoszące się indywidualnie do jakiegokolwiek członka personelu, kierownika, urzędnika lub pracownika bądź członka personelu niepodlegającego regulaminowi pracowniczemu Agencji, nie mogą zostać sformułowanie po ukończeniu dochodzenia bez umożliwienia zainteresowanej stronie wyrażenia jej poglądów w odniesieniu do wszystkich faktów jej dotyczących. Wnioski muszą uwzględniać te poglądy.

W przypadkach wymagających zachowania absolutnej tajemnicy ze względu na dochodzenie i wymagających zastosowania procedur dochodzeniowych należących do właściwości krajowego organu sądowego, możliwość przedstawienia swoich poglądów przez członka personelu, kierownika, urzędnika lub pracownika Agencji bądź członka personelu niepodlegającego regulaminowi pracowniczemu, może zostać odroczona po uzgodnieniu, odpowiednio, z przewodniczącym zarządu lub dyrektorem Agencji. W takich przypadkach nie można wszcząć postępowania dyscyplinarnego, zanim zainteresowana strona nie uzyska możliwości przedstawienia swojego stanowiska.

5. Informacja o zakończeniu dochodzenia bez podejmowania dalszych działań

Jeżeli w następstwie dochodzenia wewnętrznego nie można wytoczyć sprawy przeciwko członkowi personelu, kierownikowi, urzędnikowi lub pracownikowi Agencji bądź członkowi personelu niepodlegającemu regulaminowi pracowniczemu, wobec którego postawiono zarzuty, dochodzenie wewnętrzne zostaje zamknięte bez podejmowania dalszych działań decyzją dyrektora Urzędu, który informuje o tym zainteresowaną stronę na piśmie. Zainteresowana strona może zażądać włączenia tej decyzji do swoich akt osobowych.

6. Uchylenie immunitetu

Każdy wniosek policji krajowej lub organu sądowego o uchylenie immunitetu jurysdykcyjnego kierownika, urzędnika lub pracownika Agencji bądź członka personelu niepodlegajacego regulaminowi pracowniczemu, dotyczący możliwych przypadków nadużyć finansowych, korupcji lub jakiegokolwiek innego nielegalnego działania, zostaje przekazany dyrektorowi Urzędu do zaopiniowania. Jeżeli wniosek o uchylenie immunitetu dotyczy członka zarządu Agencji, Urząd jest powiadamiany.

7. Data wejścia w życie

Niniejsza decyzja staje się skuteczna w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskich.

Wiedeń, 23 października 2007 r.

Anastasia CRICKLEY
Przewodnicząca Zarządu FRA

______

(1) Dz.U. L 136, 31.5.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 136, 31.5.1999, str. 8.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024