SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMISEKCJA 1 BUDŻETU UE
ROK BUDŻETOWY 2007
(2008/C 148/01)
(Dz.U.UE C z dnia 13 czerwca 2008 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie przedstawia sposób zarządzania budżetem i finansami przez Parlament Europejski w roku budżetowym 2007. W sprawozdaniu nakreślono sytuację finansową i przedstawiono wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w ciągu roku (w częściach 1 i 2), oraz w sposób syntetyczny opisano osiągnięte cele wyznaczone na ten rok (w części 3).
Sprawozdanie zostało sporządzone zgodnie z art. 122 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"), art. 185 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia finansowego(2) (zwanego dalej "przepisami wykonawczymi") oraz art. 13 ust. 2 przepisów wewnętrznych dotyczących wykonywania budżetu Parlamentu Europejskiego(3).
1. OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA FINANSAMI
Rok 2007 był pierwszym rokiem budżetowym stanowiącym część perspektywy finansowej na lata 2007-2013 (4). Końcowe środki Parlamentu wyniosły ogółem 1.397.460.174 EUR i stanowiły 19,65% łącznych wydatków administracyjnych UE ("dział V).
Tabela 1 niżej przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2007.
Tabela 1
Wykorzystanie środków przyznanych na 2007 r.
Rodzaj środków |
EUR lub % |
I. Środki ogółem |
|
Środki początkowe |
1.397.460.174 |
Budżet korygujący |
- |
Środki końcowe |
1.397.460.174 |
II. Wykorzystanie środków |
|
Zobowiązania |
1.337.615.197 |
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych |
96 % |
Płatności |
1.112.375.865 |
w ujęciu procentowym jako część zobowiązań |
83 % |
III. Środki przeniesione z 2007 r. na 2008 r. |
|
Środki przeniesione automatycznie na 2008 r.(*) |
225.239.332 |
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych |
16 % |
w ujęciu procentowym jako część zobowiązań |
17 % |
Środki przeniesione nieautomatycznie (środki niezaangażowane przeniesione na 2008 r.)(**) |
43.800.036 |
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych |
3% |
IV. Anulowanie środków |
|
Środki anulowane |
16.044.941 |
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych |
1% |
V. Środki przeniesione z 2006 r. na 2007 r. |
|
Środki przeniesione automatycznie na 2007 r.(*) |
188.746.822 |
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych |
174.777.710 |
w ujęciu procentowym jako część środków przeniesionych |
93 % |
Kwota środków anulowanych |
13.969.113 |
Środki przeniesione nieautomatycznie na 2007 r. |
4.817.000 |
VI. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2007 r. |
|
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2007 r. |
42.522.401 |
Zobowiązania |
29.191.996 |
w ujęciu procentowym jako część środków z dochodów przeznaczonych na określony cel |
69 % |
Płatności |
7.301.241 |
w ujęciu procentowym jako część środków zaangażowanych pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel |
25 % |
Dostępne środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2007 r. |
13.330.405 |
VII. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2008 r. |
|
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2008 r. |
38.325.182 |
VIII. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2007 r. |
|
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2007 r. |
34.640.775 |
Zobowiązania |
34.573.137 |
Płatności |
30.433.805 |
w ujęciu procentowym jako część zobowiązań |
88 % |
Uwaga: (*) art. 9 ust. 1 i art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego;
(**) art. 9 ust. 1, art. 9 ust. 2 lit. a) oraz art. 9 ust. 5 rozporządzenia finansowego.
|
1.1. Dochody
Ogólna kwota dochodów ujęta w rachunkach według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r. wyniosła 144.449.007 EUR.
1.2. Budżet początkowy i budżet korygujący
Środki zatwierdzone w początkowym budżecie Parlamentu na 2007 r. wynosiły 1.397.460.174 EUR, co oznaczało zwiększenie środków budżetowych o 6 % w porównaniu z budżetem na 2006 r. (1.321.600.000 EUR). W 2007 r. nie uchwalono budżetu korygującego.
1.3. Zobowiązania i płatności
Środki na pokrycie zobowiązań wyniosły ogółem 1.337.615.197 EUR lub 96 % środków końcowych (2006 r.: 99 %). Środki na pokrycie płatności wyniosły ogółem 1.112.375.865 EUR lub 83 % zaciągniętych zobowiązań (2006 r.: 86 %).
1.4. Środki przeniesione z 2007 r. na 2008 r.
Środki automatycznie przeniesione na rok budżetowy 2008 wyniosły ogółem 225.239.322 EUR lub 17 % kwoty zaangażowanych środków (2006 r.: 14 %). Środki niezaangażowane na koniec roku i przeniesione na rok budżetowy 2008 wyniosły ogółem 43.800.036 EUR lub 3 % środków końcowych (2006 r.: 0,4 %). Instytucja wyraziła zgodę na nieautomatyczne przeniesienie 43.800.036 EUR na rok budżetowy 2008 na cele przedstawione w tabeli 2.
Tabela 2
Cel nieautomatycznego przeniesienia środków na 2008 r.
Pozycja |
Kwota (EUR) |
Cel |
2001/03 |
18.500.000 |
Opłaty za użytkowanie wieczyste budynku Eastman w Brukseli |
2003 |
23.500.000 |
Zakup budynku w Wiedniu, umożliwiający założenie wspólnie z Komisją Europejską Domu Unii Europejskiej |
2007/04 |
220.036 |
Renowacja biura zewnętrznego w Valetcie |
2008 |
1.500.000 |
Zakup budynku w Wiedniu, umożliwiający założenie wspólnie z Komisją Europejską Domu Unii Europejskiej - koszty pochodne |
2140/06 |
80.000 |
Renowacja wyposażenia centrum sportowego w Brukseli |
Ogółem |
43.800.036 |
|
1.5. środki przeniesione z 2006 r. na 2007 r.
Środki przeniesione automatycznie na 2007 r. wyniosły ogółem 188.746.822 EUR. Płatności dokonane z wykorzystaniem tych środków wyniosły 174.777.710 EUR lub 93 % (2006 r.: 93 %). Środki anulowane wyniosły zatem 13.969.113 EUR.
Środki przeniesione nieautomatycznie na 2007 r. wyniosły ogółem 4.817.000 EUR i dotyczyły art. 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne". 88 % tych środków zostało zaangażowanych i wypłaconych.
1.6. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel
Udostępnione w 2007 r. dochody przeznaczone na określony cel wyniosły ogółem 42.522.401 EUR (2006 r.: 40.017.311 EUR). Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 69 % (2006 r.: 77 %). Płatności wyniosły ogółem 7.301.241 EUR lub 25 % zaciągniętych zobowiązań (2006 r.: 19 %). Saldo niezapłaconych zobowiązań (29.191.996 EUR w porównaniu z 30.778.877 EUR w 2006 r.) i dostępne środki (13.330.405 EUR w porównaniu z 9.238.434 EUR w 2006 r.) zostały przeniesione na rok budżetowy 2008. Łącznie ze środkami przeniesionymi z lat poprzednich całkowita kwota środków pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel i przeniesionych na 2008 r. wyniosła 38.325.182 EUR.
Udostępnione dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z lat poprzednich na 2007 r. wyniosły ogółem 34.640.775 EUR (2006 r.: 32.288.714 EUR). Zaciągnięte zobowiązania wyniosły ogółem 34.573.137 EUR (2006 r.: 32.054.298 EUR). Płatności w 2007 r. stanowiły 88 % zaciągniętych zobowiązań (2006 r.: 97 %).
1.7. Przesunięcia
W ciągu roku zatwierdzono 25 przesunięć C. Dwadzieścia jeden z nich zatwierdzono na podstawie art. 24 i 43 rozporządzenia finansowego(5). Kwota tych przesunięć wyniosła ogółem 148.314.196 EUR lub 10,61 % środków końcowych (w 2006 r.: 20 przesunięć w kwocie stanowiącej 9 % środków końcowych). Powyższa kwota uwzględnia końcoworoczne przesunięcie niewykorzystanych środków, C26, i wyniosła ogółem 25.000.000 EUR (2006 r.: 37.246.425 EUR).
4 kolejne przesunięcia C na podstawie art. 22 ust. 2(6) rozporządzenia finansowego zatwierdził przewodniczący. Wyniosły one ogółem 482.000 EUR lub 0,1 % środków końcowych (2006 r.: 7 przesunięć w kwocie stanowiącej 1 % środków końcowych).
Przewodniczący zatwierdził również 6 przesunięć P zgodnie z art. 22 ust 1(7) rozporządzenia finansowego, których kwota wyniosła ogółem 1.353.000 EUR lub 0,1 % środków końcowych (2006 r.: 8 przesunięć w kwocie stanowiącej 0,36 % środków końcowych).
Podsumowując, w 2007 r. dokonano ogółem 31 przesunięć C i P, których kwota wyniosła 150.149.196 EUR lub 10,74 % środków końcowych (2006 r.: 37 przesunięć w kwocie wynoszącej 173.751.700 lub stanowiącej 13 % środków końcowych).
Tabela 3
Przesunięcia na mocy podstawy prawnej
Artykuł rozporządzenia finansowego |
Kwota przesunięta (EUR) |
Jako % środków końcowych |
|
przesunięcia C |
|
22 ust. 2 24 i 43 |
482.000.148.314.196 |
0,03 % 10,61 % |
|
przesunięcia P |
|
22 ust. 1 przesunięcia C+P |
1.353.000.150.149.196 |
0,1 % 10,74 % |
Analizę przesunięć pogrupowano według następujących tytułów:
1.7.1. Wykorzystanie środków tymczasowych
1.7.2. Polityka dotycząca nieruchomości
1.7.3. Inne przesunięcia
1.7.1. Wykorzystanie środków tymczasowych
Niniejsza część przedstawia wykorzystanie środków z rozdziału 100 "Środki tymczasowe", rozdziału 101 "Rezerwy na nieprzewidziane wydatki", rozdziału 104 "Rezerwy na politykę informacyjną i politykę komunikacji" i rozdziału 105 "Środki tymczasowe na budynki". W dalszej części niniejszego sprawozdania środki ujęte w tych rozdziałach, zawartych w tytule 10 "Inne wydatki", nazywane są "środkami tymczasowymi".
Z rezerw przeniesiono ogólną kwotę 92.983.195,5 EUR, która obejmuje 67.548.200 EUR na realizację polityki dotyczącej nieruchomości i 25.434.995,5 EUR na inne cele. Szczegóły wykorzystania środków tymczasowych przedstawia tabela 4.
Środki zostały uwolnione z rezerw po spełnieniu warunków określonych przez władzę budżetową. Cel przesunięć przedstawia tabela 5.
1.7.2. Polityka dotycząca nieruchomości
Niniejsza część dotyczy wykorzystania środków tymczasowych w związku z polityką dotyczącą nieruchomości. Przedstawiono w niej również dokonane w tym celu przesunięcia z innych pozycji.
Środki uzyskane z pięciu przesunięć C, wynoszące ogółem 106.304.200 EUR, zostały wykorzystane do wzmocnienia kilku linii budżetowych związanych z polityką dotyczącą nieruchomości, co umożliwiło dokonanie transakcji przedstawionych w tabeli 6. 67.548.200 EUR (64 % kwoty przesuniętej na politykę dotyczącą nieruchomości) pochodziło ze środków tymczasowych. Szczegóły dotyczące środków tymczasowych na cele związane z polityką dotyczącą nieruchomości przedstawiono w tabeli 4
Dzięki przesunięciu niewykorzystanych środków C26 uzyskano 25.000.000 EUR. Środki przewidziano na zakup budynku w Wiedniu, umożliwiający założenie wspólnie z Komisją Europejską Domu Unii Europejskiej.
Główne źródła niewykorzystanych środków stanowiących przedmiot przesunięcia, wraz z głównymi przyczynami ich dostępności, zostały przedstawione w tabeli 7.
1.7.3. Inne przesunięcia
Uzasadnienie innych przesunięć dokonanych w 2007 r. zostało przedstawione w tabeli 8 poniżej. Przesunięcia te dotyczyły środków wynoszących ogółem 17.057.000 EUR. Środki te wykorzystano głównie na wydatki związane z pracownikami i bieżące wydatki administracyjne oraz wydatki dotyczące posłów.
Tabela 4
Wykorzystanie środków tymczasowych w rozdziałach 100, 101, 104 i 105
Do kategorii pozycji |
Ze środków tymczasowych |
Do pozycji |
Treść |
Przesunięcie |
Kwota przesunięta (EUR) |
Budynki |
Rozdział 100 |
2003 i 2008 |
Zakup nieruchomości i inne wydatki związane z budynkami |
C26 |
2.727.817 |
|
2007/03 |
Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych: Bruksela |
C14 |
1.869.200 |
|
2026/03 |
Ochrona i nadzór budynków: Bruksela |
C12 |
2.235.000 |
|
Rozdział 101 |
2001/03 |
Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela |
C25 |
1.825.000 |
|
2003 i 2008 |
Zakup nieruchomości i inne wydatki związane z budynkami |
C26 |
216.183 |
|
Rozdział 104 |
2001/03 |
Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela |
C25 |
8.675.000 |
|
Rozdział 105 |
2001/03 |
Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela |
C17 |
50.000.000 |
|
|
|
Budynki ogółem |
67.548.200 |
Polityka informacyjna |
Rozdział 101 |
3245/01 |
Organizacja sympozjów, seminariów i imprez kulturalnych: dofinansowanie organizacji krajowych lub międzynarodowych kolokwiów i seminariów dla przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z państw członkowskich; koszty organizacji kolokwiów i sympozjów parlamentarnych |
C16 |
155.000 |
|
3245/03 |
Organizacja sympozjów, seminariów i imprez kulturalnych: nagroda filmowa PE |
C4 |
250.000 |
|
Rozdział 104 |
3246 |
Parlamentarny kanał telewizyjny (Web TV) |
C8 |
725.000 |
|
2140/12 |
Wyposażenie i instalacje techniczne: urządzenia audiowizualne - budynek D5 |
C20 |
13.000.000 |
|
|
|
Polityka informacyjna ogółem |
14.130.000 |
Pracownicy i bieżące wydatki administracyjne |
Rozdział 100 |
1200 |
Wynagrodzenia i zwroty kosztów |
C5 |
49.631 |
|
1420/01 i 3240 |
Usługi zewnętrzne: tłumaczenie pisemne pełnych sprawozdań z posiedzeń i Dziennik Urzędowy |
C24 |
1.000.000 |
|
1610 |
Koszty rekrutacji |
C19 |
58.000 |
|
1402/01 |
Tłumacze konferencyjni: tłumacze i obsługa techniczna konferencji |
C21 |
1.750.000 |
|
3000/01 |
Koszty podróży służbowych pracowników: sesje miesięczne, komisje lub ich delegacje, grupy polityczne i wydatki różne |
C9 |
1.132.065 |
|
Rozdział 101 |
1420/01 i 3240 |
Usługi zewnętrzne: tłumaczenie pisemne pełnych sprawozdań z posiedzeń i Dziennik Urzędowy |
C24 |
3.040.000 |
|
1610 |
Koszty rekrutacji |
C19 |
40.000 |
|
1612 |
Doskonalenie zawodowe |
C2 |
545.000 |
|
1613 |
Doskonalenie zawodowe: koszty wyjazdów służbowych |
C3 |
285.000 |
|
2120/04 |
Meble: dzieła sztuki |
C1 |
105.300 |
|
3040 |
Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne |
C23 |
300.000 |
|
|
|
Pracownicy i bieżące wydatki administracyjne ogółem |
8.304.996 |
Informatyka |
Rozdział 100 |
2102/03 |
Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych: opracowywanie nowego oprogramowania i dalsza rozbudowa istniejącego oprogramowania (badania wykonalności, analizy, programowanie, usuwanie błędów) |
C10 |
2.000.000 |
|
|
|
Informatyka ogółem |
2.000.000 |
Posłowie |
Rozdział 101 |
1004/01 |
Zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe: sesje miesięczne, komisje lub ich delegacje, grupy polityczne i wydatki różne |
C22 |
1.000.000 |
|
|
|
Posłowie ogółem |
1.000.000 |
|
|
|
Suma |
92.983.196 |
Tabela 5
Cel przesunięć dokonanych ze środków tymczasowych
Przesunięcie |
Do pozycji |
Kwota przesunięta (EUR) |
Cel |
C1 |
2120/04 |
105.300 |
pokrycie dodatkowych kosztów, wynikających z decyzji Prezydium, aby nabywać dzieła sztuki z 10 nowych państw członkowskich |
C2 |
1612 |
545.000 |
pokrycie kosztów doskonalenia zawodowego urzędników oraz innych pracowników Parlamentu |
C3 |
1613 |
285.000 |
pokrycie kosztów podróży służbowych związanych ze szkoleniem zawodowym |
C4 |
3245/03 |
250.000 |
pokrycie kosztów związanych z nagrodą filmową PE |
C5 |
1200 |
49.631 |
uwolnienie z rezerwy dwóch etatów AST zapisanych w planie zatrudnienia oraz uwolnienie środków w kwocie 49.630 EUR z rezerwy w rozdziale 100 z uwagi na dodatkowe obowiązki, które dział Parlamentu ds. budynków będzie zmuszony wykonywać w związku z budynkami w Luksemburgu i Strasburgu |
C8 |
3246 |
725.000 |
pokrycie kosztów produkcji programów wewnętrznego prototypu kanału telewizji internetowej Web TV |
C9 |
3000/01 |
1.132.065 |
uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganego sprawozdania z kosztów podróży służbowych pracowników |
C10 |
2102/03 |
2.000.000 |
uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganego sprawozdania z kosztów związanych z informatyką |
C12 |
2026/03 |
2.235.000 |
uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganego sprawozdania dotyczącego ochrony i nadzoru budynków w Brukseli |
C14 |
2007/03 |
1.869.200 |
uwolnienie kwoty z rezerwy po przedłożeniu wymaganego sprawozdania w sprawie zagospodarowania pomieszczeń służbowych na potrzeby związane z planowanymi na 2007 r. pracami dotyczącymi zagospodarowania pomieszczeń służbowych |
C16 |
3245/01 |
155.000 |
dodanie środków do podpozycji 3245/01 "Organizacja sympozjów, seminariów i imprez kulturalnych: dofinansowanie organizacji krajowych lub międzynarodowych kolokwiów i seminariów dla przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z państw członkowskich; koszty organizacji kolokwiów i sympozjów parlamentarnych" po podjęciu przez Prezydium decyzji w sprawie organizacji pierwszej sesji "Forum obywatelskiego" |
C17 |
2001/03 |
50.000.000 |
ujęcie kwoty 58.700.000 EUR w podpozycji 2001/03 "Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela" w celu dokonania przedterminowych płatności na poczet należnych opłat za użytkowanie wieczyste budynków D4 i D5 wznoszonych w Brukseli |
C19 |
1610 |
98.000 |
uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganych sprawozdań z postępów w zakresie rekrutacji pracowników z Rumunii i Bułgarii oraz uzyskanie dodatkowych środków w kwocie 40.000 EUR na pokrycie wydatków na rekrutację wyższej niż oczekiwana liczby pracowników w związku z rozszerzeniem |
C20 |
2140/12 |
13.000.000 |
pokrycie kosztów zakupu części urządzeń audiowizualnych do budynku D5 |
C21 |
1402/01 |
1.750.000 |
uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganego sprawozdania dotyczącego tłumaczy konferencyjnych |
C22 |
1004/01 |
1.000.000 |
pokrycie dodatkowych wydatków związanych z wyższą od spodziewanej frekwencją oraz zwiększoną liczbą posiedzeń poza trzema zwykłymi miejscami pracy |
C23 |
3040 |
300.000 |
pokrycie kosztu zapewnienia napojów w trakcie oficjalnych i roboczych posiedzeń w Parlamencie |
C24 |
1420/01 i 3240 |
4.040.000 |
pokrycie dodatkowych wydatków wynikających z decyzji Parlamentu o tłumaczeniu pisemnym pełnych sprawozdań z posiedzeń na 23 języki urzędowe |
C25 |
2001/03 |
10.500.000 |
dokonanie jednorazowej wpłaty z tytułu rocznych opłat za użytkowanie wieczyste budynku Eastman, który ma zostać wynajęty w Brukseli |
C26 |
2003 i 2008 |
2.944.000 |
pokrycie wydatków na zakup budynku w Wiedniu, umożliwiający założenie wspólnie z Komisją Europejską Domu Unii Europejskiej |
|
Razem |
92.983.196 |
|
Tabela 6
Cel przesunięć w związku z polityką dotyczącą nieruchomości
Przesunięcie |
Do pozycji |
Z kategorii |
Kwota przesunięta |
Cel |
C12 |
2026/03 |
Rozdział 100 |
2.235.000 |
uwolnienie kwoty ze środków tymczasowych po przedłożeniu wymaganego sprawozdania dotyczącego ochrony i nadzoru budynków w Brukseli |
|
|
2026/03 ogółem |
2.235.000 |
|
C14 |
2007/03 |
Rozdział 100 |
1.869.200 |
uwolnienie kwoty z rezerwy po przedłożeniu wymaganego sprawozdania w sprawie zagospodarowania pomieszczeń służbowych na potrzeby związane z planowanymi na 2007 r. pracami dotyczącymi zagospodarowania pomieszczeń służbowych |
|
|
2007/03 ogółem |
1.869.200 |
|
C17 |
2001/03 |
Inne niż środki tymczasowe |
8.700.000 |
ujęcie kwoty 58.700.000 EUR w podpozycji 2001/03 "Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela" w celu dokonania przedterminowych płatności na poczet należnych opłat za użytkowanie wieczyste budynków D4 i D5 wznoszonych w Brukseli |
|
Rozdział 105 |
50.000.000 |
|
|
|
2001/03 ogółem |
58.700.000 |
|
C25 |
2001/03 |
Inne niż środki tymczasowe |
8.000.000 |
dokonanie jednorazowej wpłaty z tytułu rocznych opłat za użytkowanie wieczyste budynku Eastman, który ma zostać wynajęty w Brukseli |
|
Rozdział 101 |
1.825.000 |
|
|
Rozdział 104 |
8.675.000 |
|
|
|
2001/03 ogółem |
18.500.000 |
|
C26 |
2003 i 2008 |
Inne niż środki tymczasowe |
22.056.000 |
pokrycie wydatków na zakup budynku w Wiedniu, umożliwiający założenie wspólnie z Komisją Europejską Domu Unii Europejskiej |
|
|
Rozdział 101 |
216.183 |
|
|
|
Rozdział 100 |
2.727.817 |
|
|
|
2003 i 2008 ogółem |
25.000.000 |
|
|
|
Suma |
106.304.200 |
|
Uwaga: "Inne niż środki tymczasowe" = z pozycj i innych niż środki tymczasowe |
Tabela 7
Główne źródła niewykorzystanych środków stanowiących przedmiot przesunięcia C26
Rozdział |
Treść rozdziału |
Kwota (EUR) |
% |
Wyjaśnienie |
10 |
Posłowie |
2.236.000 |
8,9 % |
Kwota stanowiąca 1,5 % środków początkowych. Niższe wydatki na "uzupełniające (dobrowolne) ubezpieczenia emerytalne" (1 mln) ze względu na niższe niż prognozowane uczestnictwo posłów do PE z nowych państw członkowskich, na "emerytury z tytułu wysługi lat" (0,4 mln) oraz na "zwrot kosztów podróży" (0,8 mln) w porównaniu z prognozami opartymi na danych historycznych. |
12 |
Urzędnicy i pracownicy czasowi |
800.000 |
3,2 % |
Kwota stanowiąca 0,17 % środków początkowych. Nadwyżka techniczna po pokryciu zatwierdzonych wydatków. |
14 |
Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne |
1.270.000 |
5,1 % |
Kwota stanowiąca 1,1 % środków początkowych. Szybsze niż przewidywano zastąpienie pracowników kontraktowych z UE-2 pracownikami stałymi (0,5 mln) niższe niż prognozowane wydatki na dotacje przeznaczone na szkolenie tłumaczy ustnych (0,7 mln). |
16 |
Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji |
100.000 |
0,4 % |
Kwota stanowiąca 0,8 % środków początkowych. Nadwyżka techniczna w pozycji "Doskonalenie zawodowe". |
20 |
Budynki i koszty dodatkowe |
5.357.000 |
21,4 % |
Kwota stanowiąca 3,6 % środków początkowych. Zgromadzenie nadwyżek technicznych w liniach "czynsze" (0,5 mln), niższe wydatki na różne projekty związane z zagospodarowaniem pomieszczeń służbowych, w szczególności na biura zewnętrzne (0,6 mln), oszczędności na "sprzątaniu i utrzymaniu obiektów" (1,1 mln), "zużyciu energii" (0,5 mln) oraz "ochronie i nadzorze budynków" (2 mln), opóźnienie projektu KAD (0,5 mln). |
21 |
Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie |
5.237.000 |
20,9 % |
Kwota stanowiąca 5 % środków początkowych. Niższe wydatki na "sprzęt komputerowy" (0,5 mln), "zewnętrzne usługi komputerowe" (0,2 mln), odroczenie odnowy mebli przewidzianej w Brukseli (1,5 mln), aktualizacja programu do zakupów urządzeń zapewniających bezpieczeństwo (1 mln), niższe niż planowano wydatki na niektóre urządzenia specjalistyczne (1 mln) i różne nadwyżki techniczne. |
23 |
Bieżące wydatki administracyjne |
3.369.000 |
13,5 % |
Kwota stanowiąca 2,2 % środków początkowych. Niższe niż oczekiwane wydatki na "telekomunikację" (0,7 mln), "sieci" (1,9 mln) i "opłaty pocztowe" (0,3 mln) oraz nadwyżki w różnych pozycjach wydatków bieżących (materiały papiernicze, biurowe itd.). |
30 |
Posiedzenia i konferencje |
590.000 |
2,4 % |
Kwota stanowiąca 1,6 % środków początkowych. Niższe niż prognozowane wydatki na posiedzenia grup politycznych (0,25 mln), posiedzenia AKP (0,15 mln), EUROMED (0,1 mln). |
32 |
Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie |
2.778.000 |
11,1 % |
Kwota stanowiąca 3,2 % środków początkowych. Niższe niż planowano wykorzystanie budżetu przeznaczonego na doradztwo (1,8 mln) i kwoty pozostałe w kilku pozycjach dotyczących polityki informacyjnej, w tym "odwiedzających" (0,5 mln). |
40 |
Wydatki specjalne niektórych instytucji i organów |
239.000 |
1% |
Kwota stanowiąca 0,3 % środków początkowych. Nadwyżka w przypadku subwencji dla europejskich partii politycznych wynikająca z procedury dystrybucji. |
42 |
Wydatki związane z asystentami posłów |
80.000 |
0,3 % |
Kwota stanowiąca 0,05 % środków początkowych. Pozostała nieznaczna kwota w związku z kursem walutowym. |
100 |
Środki tymczasowe |
2.727.817 |
10,9 % |
Kwoty umieszczone przez władzę budżetową w rezerwie, które nie były przedmiotem wniosków o przesunięcie składanych przez intendentów. |
101 |
Rezerwy na nieprzewidziane wydatki |
216.183 |
0,9 % |
Kwota stanowiąca 1,4 % środków początkowych. Saldo niewykorzystane. |
|
Ogółem |
25.000.000 |
100 % |
|
Tabela 8
Przesunięcia inne niż dokonane ze środków tymczasowych
Do kategorii pozycji |
Przesunięcie |
Do pozycji |
Treść |
Kwota przesunięta |
Cel |
Posłowie |
C6 |
artykuł 102 |
Odprawy przejściowe |
137.000 |
pokrycie wydatków związanych z dodatkowymi wnioskami o odprawę złożonymi przez byłych posłów do Parlamentu |
|
|
|
Posłowie ogółem |
137.000 |
|
Pracownicy i bieżące wydatki administracyjne |
C7 |
1220 |
Odprawa w przypadku pozbawienia stanowiska z przyczyn służbowych |
100.000 |
pokrycie wydatków związanych z zastosowaniem art. 50 regulaminu pracowniczego |
|
C11 |
1200 |
Wynagrodzenia i zwroty kosztów |
5.775.000 |
wydatki związane z nowymi pracownikami z Bułgarii i Rumunii |
|
C13 |
2370/01 |
Przeprowadzki: przeprowadzki jednostek organizacyjnych i związane z tym czynności |
210.000 |
pokrycie dodatkowych wydatków |
|
C15 |
1630/01 |
Świadczenia socjalne: uzupełniająca pomoc dla osób niepełnosprawnych - nierefundowane koszty w ramach wspólnego systemu ubezpieczenia zdrowotnego oraz inne specjalne wydatki |
35.000 |
zwiększenie kwoty środków ze względu na wyższą liczbę wniosków o pomoc |
|
C24 |
1420/01 i 3240 |
Usługi zewnętrzne: tłumaczenie pisemne pełnych sprawozdań z posiedzeń i Dziennik Urzędowy |
10.800.000 |
pokrycie dodatkowych wydatków wynikających z decyzji Parlamentu o tłumaczeniu pisemnym pełnych sprawozdań z posiedzeń na 23 języki urzędowe |
Pracownicy i bieżące wydatki administracyjne ogółem |
16.920.000 |
|
Suma |
17.057.000 |
|
1.8. Środki anulowane
Anulowano środki wynoszące ogółem 16.044.941 EUR (2006 r.: 15.274.568 EUR). Stanowiły one 1 % środków końcowych.
2. ZARZĄDZANIE FINANSAMI WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
W niniejszej części przedstawiono analizę środków zaangażowanych (środki na zobowiązania). Uwzględniono ich udział w całkowitych wydatkach oraz zmiany między rokiem bieżącym a rokiem ubiegłym. Ponadto przedstawiono wykorzystanie środków w najważniejszych pozycjach.
Tabela 9 poniżej przedstawia sposób wykorzystania środków na zobowiązania w poszczególnych rozdziałach w 2007 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2006. Należy zauważyć, że 70 % wszystkich środków na zobowiązania przypada na cztery rozdziały: rozdział 12 "Urzędnicy i pracownicy czasowi", rozdział 20 "Budynki i koszty dodatkowe", rozdział 10 "Posłowie" oraz rozdział 42 "Wydatki związane z asystentami posłów".
Tabela 9.
Zmiana wysokości zobowiązań w latach 2006 i 2007
Rozdział |
Treść |
2006 [EUR] |
2007 [EUR] |
Zmiana [EUR] |
Zmiana [ %] |
10 |
Posłowie |
135.646.736 |
145.182.126 |
9.535.389 |
7% |
12 |
Urzędnicy i pracownicy czasowi |
433.567.983 |
458.068.265 |
24.500.283 |
6% |
14 |
Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne |
93.608.687 |
107.694.007 |
14.085.320 |
15 % |
16 |
Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji |
10.466.990 |
10.345.541 |
- 121.450 |
-1 % |
Tytuł I |
Pracownicy instytucji |
673.290.396 |
721.289.939 |
47.999.543 |
7% |
20 |
Budynki i koszty dodatkowe |
254.784.154 |
188.037.042 |
- 66.747.112 |
-26 % |
21 |
Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie |
95.606.806 |
111.612.595 |
16.005.790 |
17 % |
23 |
Bieżące wydatki administracyjne |
10.132.760 |
11.389.070 |
1.256.310 |
12 % |
Tytuł II |
Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
360.523.720 |
311.038.707 |
- 49.485.012 |
-14 % |
30 |
Posiedzenia i konferencje |
26.554.688 |
29.338.205 |
2.783.516 |
10 % |
32 |
Doradztwo i informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie |
55.567.081 |
72.593.026 |
17.025.944 |
31 % |
Tytuł III |
Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych |
82.121.770 |
101.931.230 |
19.809.461 |
24 % |
40 |
Wydatki wynikające z pełnienia przez instytucję i jej organy określonych funkcji |
57.934.213 |
60.517.851 |
2.583.638 |
4% |
42 |
Wydatki związane z asystentami posłów |
132.234.033 |
142.616.169 |
10.382.136 |
8% |
44 |
Posiedzenia i inna działalność posłów i byłych posłów |
221.300 |
221.300 |
0 |
0% |
Tytuł IV |
Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję specyficznych zadań |
190.389.547 |
203.355.320 |
12.965.774 |
7% |
Tytuł X |
Inne wydatki |
0 |
0 |
0 |
- |
|
Ogółem |
1.306.325.432 |
1.337.615.197 |
31.289.765 |
2% |
Wykres 1 przedstawia podział zobowiązań według rozdziałów:
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Wykres 1
Podział wydatków w 2007 r. według rozdziałów
grafika
Wykres 2
Zmiana wysokości zobowiązań w latach 2006 i 2007 według rozdziałów
grafika
2.1. Rozdział 10 "Posłowie"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 11 % budżetu na 2007 r.
Środki zaangażowane ujęte w tym rozdziale wzrosły o 7% w latach 2006-2007. Wzrost ten dotyczy głównie pozycji 1004 "Zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe" i wynika z przystąpienia Bułgarii i Rumunii w dniu 1 stycznia 2007 r. oraz powiększenia się liczby posłów do Parlamentu Europejskiego z 732 do 785. Ponadto frekwencja była wyższa niż przewidywano, a w trzech miejscach pracy odbyło się więcej posiedzeń.
54 % wydatków w ramach rozdziału przypadło na pozycję 1004 "Zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe", a 26 % na pozycję 1006 "Zwrot kosztów ogólnych".
W pozycji 1004 zobowiązania wynosiły 78.099.999 EUR. Pokryły one zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem posłów w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe: sesje miesięczne, posiedzenia komisji i ich delegacji, posiedzenia grup politycznych, posiedzenia stałych delegacji parlamentarnych oraz organów przewidzianych konwencją AKP-UE oraz porozumieniem ustanawiającym Forum Euro-Śródziemnomorskie.
W 2007 r. posłowie odbyli 13.562 podróże w związku z udziałem w sesjach miesięcznych w Strasburgu i Brukseli, 19.681 podróży związanych z udziałem w posiedzeniach komisji w Brukseli i 6.022 podróży związanych z udziałem w posiedzeniach grup politycznych w Brukseli. Podróże poza zwykłymi miejscami prac Parlamentu objęły 921 podróży w związku z posiedzeniami komisji i 860 podróży związanych z posiedzeniami grup politycznych. Poza tym 1.001 podróży odbyło się w związku z udziałem w posiedzeniach delegacji parlamentarnych.
Środki na zobowiązania ujęte w pozycji 1006 wyniosły 37.505.016 EUR. Środki wydatkowane z tej pozycji przeznaczone są na pokrycie kosztów działalności parlamentarnej posłów, w szczególności w państwie, w którym zostali wybrani.
2.2. Rozdział 12 "Urzędnicy i pracownicy czasowi"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 34% budżetu na 2007 r. i miały największy udział w wydatkach ogółem.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 6 % może zostać w dużej mierze wyjaśniona korektą wynagrodzeń, awansami, przesunięciem na wyższy szczebel i rekrutacją nowych pracowników.
W rozdziale tym 97 % wydatków odnosi się do pozycji 1200 "Urzędnicy i pracownicy czasowi: wynagrodzenia i zwroty kosztów". Zobowiązania dla tej pozycji wyniosły 445.433.340 EUR.
Z pozycji tej w drodze przesunięcia C25 przesunięto kwotę 8 mln EUR. Nadwyżka ta zaistniała z czterech głównych przyczyn: mniejsze niż przewidywane wydatki związane z awansami, skutki nowego regulaminu pracowniczego(8), niepewność co do ostatecznego wyniku rekrutacji i waloryzacja płac na kwotę o 50 % niższą niż kwota pierwotnie zabudżetowana.
W 2007 r. ogłoszono nabór na 550 nieobsadzonych stanowisk. W Sekretariacie Generalnym zatrudniono 496 urzędników i pracowników czasowych, a w przypadku grup politycznych liczba ta wyniosła 62. Na koniec 2007 r. Sekretariat Generalny zatrudniał 4.743, a grupy polityczne 759 urzędników i pracowników czasowych.
W odniesieniu do odsetka kobiet i mężczyzn wśród personelu kobiety według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r. kobiety stanowiły 20 % kierowników działów, 28 % dyrektorów i 33 % dyrektorów generalnych (na dziewięcioro dyrektorów generalnych 3 to kobiety). Odsetek kobiet i mężczyzn wg grup zaszeregowania przedstawiono w tabeli 10. Udział obywateli poszczególnych krajów wśród personelu przedstawiono w tabeli 11.
Tabela 10
Personel Sekretariatu Generalnego wg płci
Płeć/stanowisko |
Kobiety |
% kobiet |
Mężczyźni |
Ogółem |
Administratorzy |
1.046 |
52 % |
951 |
1.997 |
Asystenci |
1.741 |
63 % |
1.005 |
2.746 |
Ogółem |
2.787 |
59 % |
1.956 |
4.743 |
Uwaga: stan liczebny na dzień 31.12.2007 r.
Tabela 11
Personel Sekretariatu Generalnego wg krajów
UE- 27 |
U E-15 |
Urzędnicy |
4.219 |
Pracownicy czasowi |
524 |
AT |
50 |
UE-10 |
BE |
609 |
CY |
9 |
DE |
318 |
CZ |
106 |
DK |
154 |
EE |
81 |
ES |
293 |
HU |
124 |
FI |
160 |
LT |
80 |
FR |
509 |
LV |
84 |
GB |
236 |
MT |
59 |
GR |
196 |
PL |
155 |
IE |
78 |
SI |
84 |
IT |
448 |
SK |
99 |
LU |
148 |
UE-2 |
NL |
156 |
BG |
82 |
PT |
213 |
RO |
91 |
SE |
121 |
Uwaga: stan liczebny na dzień 31.12.2007 r.
2.3. Rozdział 14 "Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 8 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków o 15 % była w dużej mierze spowodowana zwiększeniem wydatków w pozycji 1420/01 "Usługi zewnętrzne: tłumaczenie pisemne pełnych sprawozdań z posiedzeń".
Decyzje Prezydium nie przewidywały tłumaczenia pisemnego pełnych sprawozdań z posiedzeń (lub CRE, od francuskiego "Compte Rendu in Extenso") na wszystkie języki. Dlatego w budżecie na 2007 r. nie przewidziano środków na ten cel. Na posiedzeniu plenarnym postanowiono jednak, że każde posiedzenie należy przetłumaczyć na wszystkie języki urzędowe, a posłowie powinni mieć możliwość otrzymania przetłumaczonych fragmentów pełnych sprawozdań w krótkim czasie po zgłoszeniu takiego wniosku. W związku z tym za pomocą przesunięcia C24 zwiększono środki w pozycji 1420/01. Szczegółowe informacje dotyczące tego przesunięcia przedstawiono w części 1.7.
W tym rozdziale większość wydatków przypadła na dwie pozycje, mianowicie 1402 "Tłumacze konferencyjni" (46 %) i artykuł 142 "Usługi zewnętrzne" (29 %).
W pozycji 1402 zobowiązania wynosiły 49.821.855 EUR. Pozycja ta obejmuje między innymi: wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie, koszty podróży i diety tłumaczy konferencyjnych mających status pracowników pomocniczych, wezwanych przez Parlament, koszty związane z pracownikami obsługi, technikami i administratorami konferencji w przypadku wspomnianych wyżej posiedzeń, świadczeń na rzecz Parlamentu zapewnianych przez tłumaczy konferencyjnych będących urzędnikami lub pracownikami czasowymi innych instytucji oraz prac związanych ze współpracą lingwistyczną między instytucjami.
W ciągu całego roku 2007 miało miejsce ogółem 4.327 posiedzeń z tłumaczeniem ustnym w trzech zwykłych miejscach pracy, a poza tymi miejscami odbyło się 228 takich posiedzeń. Oznaczało to 94.727 dni tłumaczenia ustnego, co było liczbą o 3,6 % wyższą niż w 2006 r., a 46.063 dni przypadło na zewnętrznych tłumaczy konferencyjnych.
Środki na zobowiązania w artykule 142 wyniosły 31.023.538 EUR. Z artykułu tego w głównej mierze finansowana jest podpozycja 1420/01 "Usługi zewnętrzne: tłumaczenie pisemne pełnych sprawozdań z posiedzeń", która została opisana powyżej.
2.4. Rozdział 16 "Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 0,8 % wydatków w 2007 r. Sytuacja pomiędzy 2006 i 2007 r. była raczej stabilna.
32 % zobowiązań ujętych w tym rozdziale dotyczy pozycji 1612 "Doskonalenie zawodowe", 31 % dotyczy pozycji 1654 "Centrum Małego Dziecka i inne żłobki" zaś 12 % dotyczy pozycji 1613 "Dalsze szkolenia: koszty podróży służbowych".
W pozycji 1612 zaangażowane środki wynosiły 3.343.967 EUR. Środki te obejmowały wydatki związane z organizacją kursów doskonalenia zawodowego i przekwalifikowania, wydatki związane z zakupem lub przygotowaniem materiałów dydaktycznych, a także przeprowadzeniem odpowiednich analiz oraz szkoleń zawodowych w ramach programów równych szans i doradztwa zawodowego.
W 2004 r. Prezydium przyjęło decyzję, która sygnalizowała poważną zmianę w podejściu do polityki Parlamentu w zakresie szkoleń. Oznaczała ona odejście od systemu opartego na schematach z korzyścią dla systemu uwzględniającego określone cele i obejmującego m.in. kursy dopasowane do potrzeb konkretnych służb i zawodów. Ta polityka szkoleń objęła między innymi szkolenia na szczeblu działu w zakresie pracy zespołowej, specjalistyczne kursy w zakresie zarządzania dla pracowników płci żeńskiej z perspektywami na objęcie funkcji kierowniczej oraz specjalistyczne szkolenia w zakresie sieci transatlantyckich.
Szkolenia zawodowe w 2007 r. obejmowały między innymi 5.713 kursów językowych (w tym języków zewnętrznych),
2 178 kursów informatycznych (w tym kursów zewnętrznych), 607 kursów dotyczących szkolenia z zakresu finansów i 29 kursów zorganizowanych przez Europejską Szkołę Administracji.
Środki na zobowiązania w pozycji 1654 wyniosły
3 208.001 EUR. W podpozycji 1654/01 "Centrum Małego Dziecka oraz inne żłobki: zewnętrzne zarządzanie żłobkiem i pokojem rodzinnym Parlamentu w Brukseli oraz wydatki pochodne" odnotowano nadwyżkę środków w kwocie 2.200.000 EUR, która była pochodną niewykorzystania miejsc (w porównaniu z szacunkami) w żłobku Wayenberg i późniejszym niż oczekiwane otwarciem żłobka prywatnego.
W pozycji 1613 zaangażowane zobowiązania wynosiły 1.285.000 EUR. Z pozycji tej finansowane są koszty podróży służbowych związanych ze szkoleniem zawodowym urzędników i pozostałych pracowników Parlamentu Europejskiego.
2.5. Rozdział 20 "Budynki i koszty dodatkowe" Na rozdział ten przypadło 14 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na obniżeniu kwoty środków o 26 % wynika ze zmniejszenia środków w pozycji 2003 "Zakup nieruchomości" i pozycji 2000 "Czynsze".
W rozdziale tym 33 % wydatków przypada na pozycję 2001 "Opłaty za użytkowanie wieczyste", 18 % na pozycję 2026 "Ochrona i nadzór budynków", a 15 % na pozycję 2022 "Sprzątanie i utrzymanie obiektów". Podział wydatków przedstawiono na wykresie 3.
Wykres 3
Podział wydatków w rozdziale 20 w ujęciu procentowym
grafika
W 2007 r. Parlament Europejski kontynuował swą politykę w zakresie zakupu nieruchomości. W pozycji 2001 środki zaangażowane wyniosły 62.175.000 EUR. Pozycja ta zapewniła środki finansowe konieczne do dokonania płatności przedterminowej na poczet opłat za użytkowanie wieczyste budynków D4/ D5 w Brukseli.
Ponadto dokonano nieautomatycznego przeniesienia środków w podpozycji 2001/03 "Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela" w celu sfinansowania 99-letniego użytkowania budynku Eastman w Brukseli. Środki z pozycji 2003 "Zakup nieruchomości" i z pozycji 2008 "Inne wydatki związane z budynkami" zostały również przeniesione nieautomatycznie. Celem przeniesienia było sfinansowanie zakupu biura informacyjnego w Wiedniu. Środki przeniesione nieautomatycznie omówiono w części 1.4. niniejszego sprawozdania.
W pozycji 2026 środki na zobowiązania wyniosły 32.940.967 EUR. Środki te przeznaczone były w głównej mierze na pokrycie kosztów ochrony i nadzoru budynków służbowych Parlamentu w trzech zwyczajowych miejscach pracy oraz w biurach informacyjnych.
Środki zaangażowane ujęte w pozycji 2022 wyniosły 28.199.141 EUR. Zostały one wykorzystane na sprzątanie i utrzymanie obiektów w trzech zwykłych miejscach pracy Parlamentu oraz w biurach informacyjnych.
Na koniec 2007 r. Parlament zajmował około 1 mln metrów kwadratowych pomieszczeń biurowych i parkingów w trzech głównych miejscach pracy - około 80 % powierzchni, której jest właścicielem.
2.6. Rozdział 21 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 8 % wydatków w 2007 r.
Różnicę między rokiem 2006 i 2007 polegającą na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 17 % można w dużej mierze wyjaśnić zwiększeniem środków w dwóch artykułach: art. 210 "Wyposażenie, koszty operacyjne oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją" oraz art. 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne". Najważniejsze zmiany w wysokości środków w 2007 r. w porównaniu z 2006 r. można wyjaśnić następująco:
- modernizacja i rozbudowa infrastruktury poczty elektronicznej;
- rozpoczęcie działalności nadawczej w nowych budynkach w Brukseli;
- wzrost liczby różnego rodzaju stanowisk;
- wzmocnienie bezpieczeństwa, rozbudowa infrastruktury umożliwiającej pracę na odległość, mobilność, częste podróże i prowadzenie wideokonferencji;
- nowe usługi, takie jak wideo "na żądanie" i WebTV;
- stopniowe wprowadzanie infrastruktury umożliwiającej posługiwanie się podpisem elektronicznym;
- sprzęt informacyjno-komunikacyjny w nowych budynkach;
- utrzymanie coraz większej ilości oprogramowania komputerowego;
- projekty takie jak system informacyjny dla posłów w salach obrad, portal administracyjny dla posłów, modernizacja systemu zarządzania finansami, usprawnienie procesów tłumaczenia itd.;
- pomoc w coraz częstszym korzystaniu z technologii przenośnych i specjalnego oprogramowania.
W rozdziale tym 39 % wydatków przypada na pozycję 2100 "Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego", 29 % na pozycję 2102 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych", a 23 % na art. 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne".
W pozycji 2100 zaangażowane środki wynosiły 43.093.621 EUR. Środki te zostały wykorzystane głównie do pokrycia wydatków wynikających z zakupu, wynajmu, konserwacji oraz utrzymania sprzętu i oprogramowania komputerowego przeznaczonego dla instytucji oraz związanych z tym prac.
Środki na zobowiązania w pozycji 2102 wyniosły 32.827.763 EUR. Zostały one głównie przeznaczone na pokrycie kosztów usług zewnętrznych związanych z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych: usługi w zakresie infrastruktury, konserwacja istniejącego oprogramowania (analiza zmian, programowanie, usuwanie błędów), opracowywanie nowego oprogramowania i dalsza rozbudowa istniejącego oprogramowania (badania wykonalności, analizy, programowanie, usuwanie błędów), usługi zewnętrzne związane z centrami informacyjnymi i pomoc dla użytkowników, w tym posłów, przeprowadzanie badań specjalnych (złożone specyfikacje, ergonomia, strategia itd.) oraz sporządzanie i udostępnianie dokumentacji technicznej (instrukcje postępowania, podręczniki użytkownika itd.), usługi z zakresu pomocy w ocenie produktów i usług informacyjno-komunikacyjnych (warsztaty itd.), konserwacja infrastruktury i usługi zewnętrzne związane z projektem Streamline.
Środki na zobowiązania w pozycji 2140 wyniosły 25.477.329 EUR. Zostały one przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu, wynajmu, utrzymania i naprawy instalacji i wyposażenia technicznego w następujących obszarach: publikacje i rozpowszechnianie informacji w formie tradycyjnej lub elektronicznej, archiwa, budynki, konferencje, stołówki, poczta, ochrona, urządzenia audiowizualne - zakup, wymiana i konserwacja oraz koszty dodatkowe związane z tymi zakupami, takie jak badania, honoraria i pomoc inżynierów. Ponadto środki te zostały przeznaczone na pokrycie kosztów pomocy w zakresie sprzętu audiowizualnego i telekomunikacyjnego oraz instalacji technicznych w pomieszczeniach dla prasy i biurach w Brukseli i Strasburgu (konserwacja i pomoc), a także instalacji i wyposażenia technicznego: urządzenia audiowizualne - budynek D5.
2.7. Rozdział 23 "Bieżące wydatki administracyjne"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 0,9 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 12 % była głównie spowodowana zwiększeniem wydatków w art. 230 "Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku" oraz art. 238 "Inne wydatki operacyjno-administracyjne". Po części zrównoważyło ją zmniejszenie wydatków w ramach art. 235 "Telekomunikacja".
52 % wydatków przypadło na pozycję 235 "Telekomunikacja", a 23 % na pozycję 230 "Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku". Rozkład wydatków obrazuje wykres poniżej.
Wykres 4
Podział wydatków w rozdziale 23 w ujęciu procentowym
grafika
2.8. Rozdział 30 "Posiedzenia i konferencje"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 2 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków o 10 % była spowodowana zwiększeniem kwoty środków w art. 300 "Koszty podróży służbowych pracowników". Wzrost w ramach tej pozycji wynikał z wpływu rozporządzenia Rady(9) dotyczącego wniosku Komisji w sprawie zmienionych pułapów cen hoteli i diet dziennych, które weszło w życie w lipcu 2006 r. oraz nieznanego wówczas wpływu nowego kalendarza posiedzeń AKP.
82 % środków ujętych w tym rozdziale przypada głównie na art. 300 "Koszty podróży służbowych pracowników". Zobowiązania w tej pozycji wynosiły 24.000.000 EUR. Obejmowały one wydatki związane z kosztami przejazdów, diet dziennych, a także kosztami towarzyszącymi lub nadzwyczajnymi poniesionymi z tytułu podróży służbowej, w tym kosztami wynikającymi z zakupienia biletów lub dokonywania rezerwacji.
W 2007 r. odbyło się 29.177 podróży służbowych obejmujących 88.022 dni: większość podróży służbowych miała miejsce między trzema miejscami pracy Parlamentu (Bruksela: 5.240 podróży, Strasburg: 19.018 podróży i Luksemburg: 2.066 podróży).
2.9. Rozdział 32 "Doradztwo i informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 5 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 31 % była spowodowana zwiększeniem kwoty środków w art. 324 "Produkcja i rozpowszechnianie".
35 % środków w tym rozdziale wiąże się z pozycją 3244 "Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z krajów trzecich", 17 % środków wiąże się z pozycją 3242 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym", a 13 % środków dotyczy pozycji 3248 "Wydatki na informację audiowizualną". Rozkład obrazuje wykres poniżej.
Wykres 5
Podział wydatków w rozdziale 32 w ujęciu procentowym
grafika
W pozycji 3244 zobowiązania wynosiły ogółem 25.294.513 EUR. Organizację imprez omówiono w części 3.3. poniżej dotyczącej polityki informacyjnej i polityki komunikacji. W 2007 r. siedziby Parlamentu Europejskiego w Brukseli, Strasburgu i Luksemburgu odwiedziło 265.920 osób. Rozkład odwiedzających w 2007 r. przedstawiał się następująco:
- 73.630 odwiedzających w grupach objętych dofinansowaniem ze środków przyznanych posłom na ten cel (wzrost o 11 % w porównaniu z 2006 r.);
- 83.018 odwiedzających w niezależnych grupach (wzrost o 15 %);
- 90.963 odwiedzających w grupach nieobjętych dofinansowaniem ze środków przyznanych posłom do PE (wzrost o 4 %);
- 19.034 indywidualnych odwiedzających skorzystało ze zwiedzania z przewodnikiem audio (wzrost o 30 %).
W przypadku pozycji 3242 zaangażowane środki wynosiły 12.296.280 EUR. Środki te przeznaczono w szczególności na pokrycie wydatków na publikacje informacyjne, w tym publikacje elektroniczne, na działania informacyjne, udział w imprezach o charakterze publicznym oraz w wystawach i targach.
W przypadku pozycji 3248 zobowiązania wyniosły łącznie 9.452.768 EUR. Przeznaczono je m.in. na pokrycie wydatków dotyczących projektu Web TV.
Z rozdziału tego sfinansowano również nagrodę filmową Parlamentu Europejskiego.
2.10. Rozdział 40 "Wydatki wynikające z pełnienia przez instytucję i jej organy określonych funkcji"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 5 % wydatków w 2007 r.
Różnica między rokiem 2006 i 2007 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 4 % była związana głównie z art. 402 "Subwencje dla europejskich partii politycznych".
Na art. 400 "Operacyjne wydatki administracyjne, związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych oraz posłów niezrzeszonych" przypada 83 % środków w tym rozdziale. Zobowiązania w tej pozycji wynosiły ogółem 50.321.239 EUR.
2.11. Rozdział 42 "Wydatki związane z asystentami posłów"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 11 % wydatków w 2007 r.
Zaangażowane środki wzrosły o 8% między 2006 r. a 2007 r. w związku ze zwiększeniem liczby posłów po przystąpieniu Bułgarii i Rumunii w dniu 1 stycznia 2007 r.
99,8 % środków na zobowiązania w tym rozdziale ujęto w art. 422 "Asystenci posłów". Zaangażowane zobowiązania w tym artykule wynosiły ogółem 142.271.412 EUR.
2.12. Rozdział 44 "Posiedzenia i inna działalność posłów i byłych posłów"
Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 0,02 % wydatków.
W tym rozdziale nie ma różnicy między 2006 r. a 2007 r. Na art. "Koszty związane z posiedzeniami i inną działalnością Europejskiego Stowarzyszenia Parlamentarnego" przypadło 55 % środków wydatkowanych z tego rozdziału. Zaangażowane środki wynosiły ogółem 121.300 EUR.
2.13. Tytuł 10 "Inne wydatki"
W przypadku rozdziałów ujętych w tym tytule zaciągnięcie zobowiązań może nastąpić dopiero po dokonaniu przesunięcia środków, o którym mowa w części 1.7.1. sprawozdania.
Środki początkowe w tym tytule wyniosły 94.412.192 EUR, która to kwota stanowi około 7 % wszystkich środków początkowych. Saldo niewykorzystane wynosi 1.428.997 EUR, co stanowi około 0,1 % całkowitej kwoty środków końcowych w 2007 r.
3. CELE I WYNIKI
Cztery ogólne cele Parlamentu w 2007 r. ustalone przez sekretarza generalnego stanowią kontynuację celów, do których dążono w 2006 r., mianowicie:
– sukces rozszerzenia i przygotowanie rozszerzonej Unii na przyszłość;
– dalsza realizacja polityki informacyjnej i polityki komunikacji Parlamentu;
– lepsze stanowienie prawa;
– lepsze zarządzanie zasobami.
3.1. Rozszerzenie i przyszłość rozszerzonej Unii Europejskiej
Cel ten obejmował integrację nowych posłów do PE z Bułgarii i Rumunii, wysunięcie Parlamentu na wiodącą pozycję w debacie na temat przyszłości Europy, rozpoczęcie prac w trzech nowych językach (bułgarskim, rumuńskim i irlandzkim), prowadzenie kampanii informacyjnych w Bułgarii i Rumunii oraz ukończenie naboru pracowników w związku z rozszerzeniem.
W dniu 1 stycznia 2007 r. do Unii Europejskiej przystąpiły Bułgaria i Rumunia. W związku z tym 53 posłów wskazanych przez ich parlamenty krajowe zastąpiło byłych obserwatorów w Parlamencie Europejskim. Pierwsze bezpośrednie wybory europejskie w Bułgarii odbyły się w dniu 20 maja 2007 r., a w dniu 18 czerwca 2007 r. mandaty w Parlamencie objęło 18 bułgarskich posłów do PE. W dniu otwarcia grudniowej sesji miesięcznej w 2007 r. w Strasburgu Parlament Europejski powitał 35 posłów do PE z Rumunii, którzy zostali wybrani w pierwszych wyborach europejskich przeprowadzonych w tym kraju dnia 25 listopada 2007 r. Odpowiednie powitanie i sprawną integrację nowych posłów do PE zapewniły służby Sekretariatu Generalnego.
W 2007 r. środki początkowe związane z przystąpieniem Bułgarii i Rumunii wyniosły 48 mln EUR. Zostały one wykorzystane głównie na zwroty kosztów należnych nowym posłom, zewnętrzne usługi tłumaczenia ustnego i pisemnego oraz pracowników, zarówno w Sekretariacie Generalnym, jak i w grupach politycznych.
Parlament Europejski nadal zajmował wiodącą pozycję w debacie na temat przyszłości Europy. W ramach projektu rozpoczętego w 2006 r. zorganizowano pierwsze spotkanie "Forum obywatelskiego" pt. "Przyszłość Europy - wyzwania, szanse i narzędzia wynikające z nowych traktatów". Poglądy dotyczące tego, jak powinna wyglądać ta przyszłość, wyraziło ogółem 500 obywateli europejskich reprezentujących społeczeństwo obywatelskie w ramach stowarzyszeń zawodowych i organizacji związków zawodowych. Ponadto debatę stymulowały również imprezy zorganizowane z okazji pięćdziesięciolecia traktatu rzymskiego (patrz: część 3.3 poniżej dotycząca polityki informacyjnej i polityki komunikacji).
Administracja Parlamentu rozpoczęła prace w trzech nowych językach. Z faktem zwiększenia liczby języków urzędowych do 23, po dodaniu języka bułgarskiego, rumuńskiego i irlandzkiego, radzić musiały sobie przede wszystkim dyrekcje ds. tłumaczeń pisemnych i ustnych. Jednak biorąc pod uwagę trudności w zakresie szybkiego naboru lingwistów, w przypadku tych trzech nowych języków zastosowano rozwiązania przejściowe(10).
W kampaniach informacyjnych w Bułgarii i Rumunii dołożono istotnych starań, aby zapewnić podanie informacji o aktualnych wydarzeniach w Parlamencie w języku bułgarskim i rumuńskim oraz skoordynować działania w zakresie public relations w związku z wyborami europejskimi w tych dwóch krajach. Ponadto znaczną aktywność w promowaniu wyborów wykazały biura informacyjne w Bułgarii i Rumunii.
Tymczasem wskaźnik naboru pracowników z dziesięciu państw członkowskich, które przystąpiły do UE w 2004 r., osiągnął 97,6 % na koniec 2007 r. Co do naboru pracowników z Bułgarii i Rumunii, 226 stanowisk przeznaczonych dla pracowników bułgarskich/rumuńskich przyznanych przez Sekretariat Generalny zostało utworzonych w dwóch etapach: 113 w 2006 r. i 113 w 2007 r.; do końca 2007 r. obsadzono 87,3 % tych stanowisk.
3.2. Lepsze stanowienie prawa
Cel, którym jest lepsze stanowienie prawa, skoncentrowany był na następujących tematach: uproszczenie prawodawstwa UE, utworzenie mechanizmów oceny wpływu w przypadku zmian, pomoc komisjom w monitorowaniu transpozycji dyrektyw, wprowadzenie w życie porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie komitologii i wzmocnienie możliwości badawczych, które posiadają posłowie do PE.
Program dotyczący "lepszego stanowienia prawa" został wdrożony i zrealizowany we wszystkich aspektach: koordynacja procedur legislacyjnych i planowania międzyinstytucjonalnego, analiza wpływu, uproszczenie i zmniejszenie obciążeń administracyjnych, kontynuacja alternatywnych form uregulowań, komitologii i transpozycji.
Co do uproszczenia, na mocy Regulaminu Sekretariat Generalny rozpoczął stosowanie nowych przepisów dotyczących technik ujednolicenia i przekształcenia. Ponadto utworzono parlamentarną grupę roboczą ds. uproszczenia procedur administracyjnych i finansowych.
Co do mechanizmów oceny wpływu w przypadku zmian, w 2007 r. środki początkowe w podpozycji 3200/06 przeznaczone na specjalistyczne badania dotyczące oceny wpływu wzrosły o 40 % względem roku 2006. Departamenty tematyczne pomagały komisjom poprzez opracowywanie ekspertyz wewnętrznych i zarządzanie budżetami przeznaczonymi na zapłatę za usługi zewnętrzne w tej dziedzinie.
Aby pomóc komisjom w monitorowaniu transpozycji dyrektyw przez państwa członkowskie, Sekretariat Generalny wykorzystał wszelkie środki, którymi dysponują komisje, w tym ich stosunki z parlamentami krajowymi.
W ramach wdrażania porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie komitologii przeszkolono administratorów i opracowano wewnętrzne metody prac. Wzmocniono także kadry niektórych sekretariatów, aby umożliwić im wykonywanie nowych zadań.
Co do wzmocnienia możliwości badawczych, które posiadają posłowie do PE, postanowiono utworzyć dział analiz w ramach biblioteki.
3.3. Informacja i komunikacja
Polityka informacyjna i polityka komunikacji była w 2007 r. kluczowym priorytetem Parlamentu Europejskiego. Cel ten obejmował następujące działania: podwojenie wysiłków w celu zapewnienia stałej obecności Parlamentu Europejskiego w mediach, umożliwienie władzom politycznym podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie WebTV w oparciu o pilotażowy projekt eksperymentalny oraz dalsze przygotowania Wszechnicy, tak aby mogła ona zacząć działać na pełną skalę w roku poprzedzającym wybory.
Co do obecności Parlamentu w mediach, relacje z obchodów pięćdziesięciolecia traktatu rzymskiego były szerokie i wyczerpujące - ukazało się wiele artykułów prasowych, dodatków, dogłębnych analiz, relacji z debat publicznych, programów telewizyjnych i produktów itd. Ponadto z okazji pięćdziesięciolecia traktatu rzymskiego utworzono strony internetowe poświęcone historii UE i odpowiednio wcześniej ukończona została modernizacja biura informacyjnego w Rzymie.
Wśród wszystkich imprez zorganizowanych w 2007 r. media poświęciły szczególnie dużą uwagę nagrodzie im. Sacharowa za działalność na rzecz praw człowieka i telewizyjnej transmisji wręczenia Energy Globe Awards. W 2007 r. po raz pierwszy została przyznana nagroda filmowa, która w przyszłości będzie wręczana co roku.
Co do projektu telewizji internetowej, Europarltv, w grudniu 2007 r. uruchomiony został wewnętrzny prototyp kanału telewizji internetowej Parlamentu. Ponadto VoxBox, nowe studio internetowe i radiowe Parlamentu Europejskiego, umożliwia nagrywanie i umieszczanie materiałów dźwiękowych i filmowych na stronach internetowych posłów do PE.
Wszechnica, mająca powierzchnię około 6.000 metrów kwadratowych i mogąca pomieścić szacunkowo do 500.000 odwiedzających rocznie, będzie największym parlamentarnym centrum informacyjnym w Europie i istotnym elementem strategii komunikacji Parlamentu ze społeczeństwem.
3.4. Lepsze zarządzanie zasobami
W przypadku celu, którym jest lepsze zarządzanie zasobami, można odnotować następujące fakty:
- projekty tekstów dotyczących stosowania statutu posła zostały ukończone do końca 2007 r. i były gotowe do przedstawienia grupom politycznym i Prezydium;
- w 2007 r. realizowane były plany działania przyjęte przez sekretarza generalnego;
- zatwierdzony został plan konsolidacji zasobów ludzkich, który obejmuje ponowne rozmieszczenie 48 stanowisk;
- utworzono serwis wstępnego tłumaczenia zautomatyzowanego (Pretrad) w celu racjonalizacji wykorzystania pamięci tłumaczeniowych, co umożliwia ponowne wykorzystanie istniejących tłumaczeń;
- w ramach systemu zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego (EMAS) przyjęte zostały nowe cele EMAS i nowy plan działania na lata 2007-2009; przewodniczący wraz z sekretarzem generalnym podpisał oficjalną politykę Parlamentu Europejskiego dotyczącą ochrony środowiska naturalnego; ponadto na podstawie kontroli zewnętrznej Parlament Europejski uzyskał certyfikat potwierdzający spełnienie "międzynarodowej normy w zakresie systemów zarządzania środowiskiem" EN/ISO 14001:2004 w trzech głównych miejscach pracy;
- w związku z procedurami przetargowymi w styczniu 2007 r. prace rozpoczął komitet doradczy ds. zamówień długoterminowych w ramach Dyrekcji Generalnej ds. Infrastruktury i Tłumaczeń Ustnych;
- w ramach trzyletniego celu, którym jest ustalenie wspólnych i spójnych kryteriów dotyczących podziału powierzchni w trzech miejscach pracy, przydział powierzchni zwolnionej po zajęciu budynku D4, który został udostępniony w marcu 2007 r., powierzono grupie roboczej ad hoc;
- w ramach Roku Równych Szans dla Wszystkich zorganizowano różne imprezy mające na celu podniesienie świadomości kwestii równości i różnorodności, w szczególności w "miesiącu różnorodności" (czerwiec-lipiec); ponadto Parlament Europejski wspierał integrację osób niepełnosprawnych i zorganizował pilotażowy program szkoleń dla grupy 28 kobiet z perspektywami na objęcie funkcji kierowników działów;
Podsumowując, można uznać, że Parlament Europejski osiągnął główne cele ustalone przez sekretarza generalnego na 2007 r.
______
(1) Ostatnio zmienionego rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1525/2007 z dnia 17 grudnia 2007 r., Dz.U. L 343 z 27.12.2007.
(2) Ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 478/2007 z dnia 23 kwietnia 2007 r., Dz.U. L 111 z 28.04.2007.
(3) PE 349.540/BUR/ANN/DEF.
(4) Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 14 czerwca 2006 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (2006/C 139/01), Dz.U. 139 z 14.6.2006, str. 1.
(5) Art. 24 - decyzja władzy budżetowej, art. 43 - decyzja władzy budżetowej w przypadku przesunięć dotyczących środków tymczasowych
(6) Decyzja instytucji o dokonaniu przesunięć z jednego do drugiego tytułu (w granicach 10 % środków przyznanych na rok budżetowy), z rozdziału do rozdziału i z artykułu do artykułu, po powiadomieniu władzy budżetowej.
(7) Decyzja instytucji o dokonaniu przesunięć w ramach artykułu.
(8) Regulamin pracowniczy urzędników Wspólnot Europejskich i warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich
(9) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1066/2006 z dnia 27 czerwca 2006 r. dostosowujące od dnia 1 lipca 2006 r. wysokość diet dziennych w przypadku podróży służbowych urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich w państwach członkowskich; Dz.U. L 194 z 14.7.2006, str. 1.
(10) Art. 139 Regulaminu Parlamentu Europejskiego.
ZAŁĄCZNIKI