Sprawozdanie Niezależnego Kontrolera na temat rozliczeń Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2006.

SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO KONTROLERA NA TEMAT ROZLICZEŃ EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO ZA ROK BUDŻETOWY 2006

(2007/C 292/01)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2007 r.)

KOMUNIKAT

Z zastrzeżeniem postanowień art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, na mocy którego Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za kontrolę całości dochodów i wydatków Wspólnoty, oraz z zastrzeżeniem postanowień art. 276 tegoż Traktatu, dotyczących udzielania absolutorium, od 1987 roku niezależny kontroler corocznie bada sprawozdania finansowe Trybunału Obrachunkowego.

Sprawozdania niezależnego kontrolera na temat sprawozdań finansowych Trybunału sporządzone za lata 1987-1991 były przedstawiane jedynie przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.

Zgodnie z decyzją podjętą przez Kolegium Trybunału Obrachunkowego na posiedzeniu w dniu 8 lipca 1993 r. sprawozdania niezależnego kontrolera, począwszy od sprawozdania za rok budżetowy 1992, są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Michel HERVÉ
Sekretarz Generalny

Poświadczenie prawidłowości i rzetelności sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2006 r.

Do członków

Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Na mocy pełnomocnictwa udzielonego nam przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zbadaliśmy załączone poniżej sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego obejmujące bilans na dzień 31 grudnia 2006 r., rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy zamknięty tego dnia, rachunek przepływów pieniężnych, a także zestawienie zmian w aktywach netto oraz załącznik zawierający opis głównych zasad rachunkowości i inne noty objaśniające.

Odpowiedzialność członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za sporządzenie i przedstawienie sprawozdania finansowego

Członkowie Europejskiego Trybunału Obrachunkowego są odpowiedzialni za sporządzenie i rzetelne przedstawienie sprawozdania finansowego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia, ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości oraz przepisami wewnętrznymi Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Zadania te obejmują: zaplanowanie, wprowadzenie i monitorowanie kontroli wewnętrznej związanej ze sporządzeniem i rzetelnym przedstawieniem sprawozdania finansowego niezawierającego istotnych nieprawidłowości, wynikających czy to z nadużyć, czy z błędów; wybór i stosowanie właściwych zasad i metod rachunkowości, a także opracowanie odpowiednich szacunków księgowych stosownie do okoliczności.

Zadania biegłego rewidenta

Naszym zadaniem jest wydanie opinii na temat sprawozdania finansowego na podstawie przeprowadzonego przez nas badania. Badanie to przeprowadziliśmy zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli przyjętymi przez Instytut Biegłych Rewidentów. Standardy te wymagają, abyśmy działali zgodnie z zasadami etyki oraz planowali i prowadzili kontrolę w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości.

Kontrola polega na przeprowadzeniu procedur mających na celu zgromadzenie dowodów potwierdzających kwoty oraz informacje przedstawione w sprawozdaniu finansowym. Wybór tych procedur należy do biegłego rewidenta, podobnie jak ocena ryzyka występowania istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym, wynikających czy to z nadużyć, czy z błędów. Dokonując oceny ryzyka, biegły rewident bierze pod uwagę kontrolę wewnętrzną prowadzoną w badanej organizacji w związku ze sporządzeniem i rzetelnym przedstawieniem sprawozdania finansowego. Celem tego działania jest wybór procedur kontroli stosownych do okoliczności, nie zaś wydanie opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej. Kontrola obejmuje również ocenę stosowności wybranych metod rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych dokonanych przez członków Trybunału Obrachunkowego, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. Uważamy, że zebrane przez nas dowody są właściwe i wystarczające, aby uzasadnić naszą opinię.

Opinia

Wyrażamy opinię, że sprawozdanie finansowe przedstawia - zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia, ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości oraz przepisami wewnętrznymi Europejskiego Trybunału Obrachunkowego - rzetelny obraz sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2006 r., a także jego wyniku ekonomicznego za rok budżetowy zamknięty tego dnia.

Luksemburg, dnia 28 września 2007 r.

KPMG Audit S.à r.l.
Biegli rewidenci
P. WIES

Procedury administracyjne i księgowe, należyte zarządzanie finansami oraz system kontroli wewnętrznej

Do członków

Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Na mocy pełnomocnictwa udzielonego nam przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zbadaliśmy procedury administracyjne i księgowe, należyte zarządzanie finansami oraz system kontroli wewnętrznej za rok budżetowy zamknięty dnia 31 grudnia 2006 r. Badanie to miało na celu sprawdzenie, czy poszczególne organy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego uzyskały wystarczającą pewność, pozwalającą im na potwierdzenie:

– że zarządzanie finansami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest zgodne z obowiązującymi przepisami,

– że system kontroli wewnętrznej umożliwia sporządzanie wiarygodnych sprawozdań finansowych oraz zapewnia zgodność z obowiązującymi przepisami.

Zastosowanie mają następujące przepisy:

– rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,

– rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,

– przepisy wewnętrzne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej, zatwierdzone decyzją nr 80-2003 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i przyjęte przez Trybunał na posiedzeniach w dniach 17 i 18 grudnia 2003 r.

Zbadaliśmy środowisko kontroli, ocenę ryzyka, systemy kontroli, czynności kontrolne, a także systemy kontroli zarządczej. Nasze prace polegały na ocenie procedur administracyjnych i księgowych, zarządzania oraz na wyrywkowej kontroli dowodów księgowych i rozmowach z pracownikami. Rodzaj i zakres badań zostały określone w zależności od naszej oceny środowiska kontroli. Uważamy, że przeprowadzone przez nas badania stanowią wystarczającą podstawę do wyrażenia przez nas opinii dotyczącej procedur, należytego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

Opisane powyżej procedury nie doprowadziły do ujawnienia faktów, które podawałyby w wątpliwość adekwatność stosowanych procedur administracyjnych, księgowych i kontroli wewnętrznej oraz zgodność zarządzania finansami z obowiązującymi przepisami.

Luksemburg, dnia 28 września 2007 r.

KPMG Audit S.à r.l.
Biegli rewidenci
P. WIES

Sprawozdanie finansowe na dzień 31 grudnia 2006 r.

Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

(w tys. euro)
Nota 2006 2005
Aktywa trwałe 36.212 38.532
Wartości niematerialne i prawne 2 592 537
Rzeczowe aktywa trwałe 2 35 620 37.995
Aktywa obrotowe 3.800 5.623
Należności krótkoterminowe 3 1.993 2.777
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych 1.807 2.846
Aktywa razem 40.012 44.155
Zobowiązania długoterminowe 44.349 47.869
Świadczenia pracownicze 4 44 147 47.694
Inne zobowiązania długoterminowe 202 175
Zobowiązania krótkoterminowe 7.081 7.736
Rezerwy na ryzyko i obciążenia 2.008 2.031
Inne zobowiązania krótkoterminowe 5 5.073 5.705
Pasywa razem 51.430 55.605
Aktywa netto 6 (11.418) (11.450)
Przeniesienia z lat ubiegłych (11.450) 5.370
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 32 (16.820)
Załączone noty objaśniające stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.

Rachunek dochodów i wydatków na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

(w tys. euro)
Nota 2006 2005
Dochody operacyjne
Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji 82.297 70.787
Dochody z działalności administracyjnej 7 16.263 16.163
98.560 86.950
Wydatki operacyjne
Wydatki administracyjne
Wydatki na personel (78.718) (74.686)
Wydatki związane ze środkami trwałymi (3.637) (4.396)
Emerytury i renty 4 1.274 (6.033)
Inne wydatki administracyjne 8 (17.512) (18.761)
(98.593) (103.876)
Wynik z działalności operacyjnej (33) (16.926)
Działalność inna niż operacyjna
Dochody z operacji inwestycyjnych 53
Dochody z operacji finansowych 80 68
Koszty operacji finansowych (15) (15)
65 106
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 32 (16.820)
Załączone noty objaśniające stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.

Tabela przepływu środków pieniężnych za rok budżetowy 2006 i 2005

(w tys. euro)
2006 2005
Przepływy środków pieniężnych ze zwykłej działalności
Wynik działalności za rok budżetowy 32 (16.820)
Korekty dotyczące działalności:
— Odpisy amortyzacyjne (wartości niematerialne i prawne) + 268 311
— Odpisy amortyzacyjne (rzeczowe aktywa trwałe) + 2.440 3.522
— Zmiana stanu rezerw na ryzyko i obciążenia (23) 397
— Zmiana stanu świadczeń pracowniczych (3.547) 4.004
— Zmiana stanu prefinansowania krótkoterminowego 3.514
— Zmiana stanu należności krótkoterminowych 769 (889)
— Zmiana stanu należności od organów wspólnotowych 16 21
— Zmiana stanu zobowiązań długoterminowych 27 (19)
— Zmiana stanu zobowiązań wobec dostawców i innych wierzycieli 378 348
— Zmiana stanu zobowiązań wobec organów wspólnotowych (1.011) 393
— Zyski (straty) ze sprzedaży majątku ruchomego 571
— Pozycje nadzwyczajne 61
Przepływy środków pieniężnych ze zwykłej działalności (651) (4.586)
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej
Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (1.314) (1.680)
Zbycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych 926 2 004
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej (388) 324
Zmiana stanu netto środków pieniężnych i ekwiwalentów środków pieniężnych (1.039) (4.262)
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na otwarcie roku budżetowego 2.846 7.108
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na zamknięcie roku budżetowego 1.807 2.846

Zestawienie zmian w aktywach netto za rok 2006

(w tys. euro)
Wyniki skumulowane Wynik ekonomiczny

roku budżetowego

Aktywa netto (razem)
Saldo na dzień 31 grudnia 2005 r. 5.370 (16.820) (11.450)
Alokacja wyniku ekonomicznego za poprzedni rok budżetowy (16.820) 16.820
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 32 32
Saldo na dzień 31 grudnia 2006 r. (11.450) 32 (11.418)

NOTY OBJAŚNIAJĄCE DO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO NA DZIEŃ 31 GRUDNIA 2006 R.

1. Zasady rachunkowości

1.1. Przepisy i prezentacja sprawozdania finansowego

Księgowość Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") jest prowadzona, a sprawozdanie finansowe sporządzane jest zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz z rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia finansowego.

1.2. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe

Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe wycenia się w kwocie kosztów zakupu pomniejszonej o sumę odpisów amortyzacyjnych.

Odpis amortyzacyjny wykazywany jest według metody liniowej przez prognozowany okres użytkowania, który przedstawia się następująco:

Programy komputerowe 4 lata
Budynek 25 lat
Urządzenia techniczne, maszyny i narzędzia 4, 8 lat
Meble i środki transportu 4, 8, 10 lat
Sprzęt komputerowy 4 lata
Wyposażenie wynajmowanych budynków okres trwania najmu

1.3. Prefinansowanie

Prefinansowanie jest formą płatności zaliczkowej na rzecz beneficjenta mającą na celu np. zapewnienie mu płynności finansowej. Może być ono rozbite na kilka płatności w okresie wskazanym w danej umowie o prefinansowanie. Płatność lub zaliczka podlega zwrotowi, chyba że zostanie wykorzystana na cele, na które była przeznaczona, w okresie wskazanym w umowie.

Nierozliczone na koniec roku kwoty prefinansowania wycenia się w kwocie pierwotnej płatności pomniejszonej o: zwrócone kwoty, rozliczone wydatki kwalifikowalne, szacunkowe wydatki kwalifikowalne nierozliczone na koniec roku oraz utratę wartości.

1.4. Należności

Należności wycenia się w kwocie nominalnej pomniejszonej, w odpowiednim przypadku, o odpisy z tytułu utraty wartości.

1.5. Zobowiązania

Zobowiązania ujmuje się w bilansie w ich kwocie nominalnej.

1.6. Zobowiązania emerytalne i rentowe wobec członków

Zgodnie z art. 19 rozporządzenia Rady (WE, Euratom, EWWiS) nr 2290/77 z dnia 18 października 1977 r. określającego uposażenia członków Trybunału Obrachunkowego (Dz.U. L 268 z 20.10.1977, str. 1), świadczenia emerytalne i rentowe pokrywane są z budżetu Wspólnot, a państwa członkowskie wspólnie gwarantują wypłacanie wymienionych świadczeń.

Kwoty zagwarantowane przez państwa członkowskie ustalane są na podstawie zasady rachunkowości nr 12 "Świadczenia pracownicze", przyjętej decyzją księgowego Komisji z dnia 28 grudnia 2004 r. na podstawie art. 133 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz studium aktuarialnego sporządzonego przez ekspertów Biura ds. Administracji i Wypłat Należności z tytułu Uprawnień Indywidualnych Komisji (PMO).

Począwszy od roku budżetowego 2006, rezerwa na świadczenia emerytalne i rentowe jest obliczana bez podatku potrąconego przy wypłacaniu tych świadczeń, ponieważ podatek ten stanowi dochód budżetu Trybunału Obrachunkowego (patrz: uwagi w pkt 4). W 2005 r. rezerwa na świadczenia emerytalne i rentowe obejmowała te podatki. Gdyby Trybunał zastosował te zasady w 2005 r., kwota środków na te świadczenia na dzień 31 grudnia 2005 r. wyniosłaby 41.779.878 euro. Dane porównawcze nie zostały przekształcone.

2. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe

(w tys. euro)
2006 2005
Wartość podlegająca amortyzacji Skumulowana amortyzacja Wartość księgowa netto Wartość księgowa netto
Wartości niematerialne i prawne 1.945 (1.353) 592 537
Rzeczowe aktywa trwałe
— Grunty 777 777 777
— Budynki 52.075 (19.735) 32.340 34.198
— Urządzenia techniczne, maszyny i narzędzia 1.199 (856) 343 358
— Meble i środki transportu 1.845 (1.260) 585 630
— Sprzęt komputerowy 3.867 (2.926) 941 1.398
— Inne środki trwałe 1.044 (609) 435 609
— Środki trwałe w budowie 199 199 25
Suma cząstkowa 61.006 (25.386) 35.620 37.995
Ogółem 62 951 (26.739) 36.212 38.532

3. Należności krótkoterminowe

Należności krótkoterminowe w większości odpowiadają należnościom ustalonym, ale jeszcze nie uzyskanym, w tym 841.528 euro (2005: 1.392.326 euro) z tytułu wykupienia krajowych uprawnień emerytalnych i rentowych przez urzędników instytucji.

Pozostała kwota dotyczy głównie zaliczek wypłaconych na poczet kosztów delegacji odbytych przez członków i pracowników Trybunału, które nie zostały jeszcze rozliczone i rozliczeń międzyokresowych czynnych.

4. Świadczenia pracownicze

Świadczenia pracownicze odpowiadają przyszłym uprawnieniom emerytalnym i rentowym członków Trybunału.

Kwota "świadczeń pracowniczych" za 2006 r. jest podana jako kwota netto (patrz: uwaga w pkt 1.6).

5. Zobowiązania krótkoterminowe

Zobowiązania krótkoterminowe dotyczą zobowiązań wobec dostawców, a także kosztów delegacji służbowych, które mają zostać zafakturowane przez wystawcę kart kredytowych oraz zobowiązań wobec różnych beneficjentów.

Ponadto pozycja ta zawiera zobowiązania wobec personelu na pokrycie nabytych praw regulaminowych oraz z tytułu kosztów delegacji służbowych pozostających do zwrotu.

6. Aktywa netto

Zmiany aktywów netto w 2006 r. przedstawiają się następująco:

(w tys. euro)
Saldo na dzień 31 grudnia 2005 r. (11.450)
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 32
Aktywa netto na dzień 31 grudnia 2006 r. (11.418)

7. Dochody z działalności administracyjnej

Pozycja ta zawiera głównie podatki i składki społeczne od uposażeń członków i pracowników.

8. Pozostałe wydatki administracyjne

Pozycja ta zawiera głównie koszty wynajmu budynków i związane z tym opłaty, koszty delegacji służbowych pracowników i członków, koszty informatyczne oraz koszty związane ze szkoleniem zawodowym.

9. Zobowiązania pozabilansowe

Zgodnie z umową ramową dotyczącą rozbudowy budynku Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, podpisaną w dniu 15 grudnia 1999 r., strony umowy uzgodniły co następuje:

Państwo luksemburskie zobowiązuje się do zbycia na rzecz Trybunału prawa własności budynku posadowionego na gruncie przeznaczonym pod pierwszy etap rozbudowy, za cenę 1 (jednego) euro i na okres nieprzekraczający 49 (czterdziestu dziewięciu) lat. Wszelkie późniejsze zbycie prawa własności budynków dotyczące innych gruntów niezbędnych do kolejnych etapów rozbudowy nie może przekroczyć okresu trwania prawa własności budynku, udzielonego na realizację pierwszego etapu rozbudowy.

Trybunał zdecydował o przystąpieniu do drugiego etapu rozbudowy (budynek K3) i, ze względu na inne warunki realizacji, państwo luksemburskie i Trybunał postanowiły zawrzeć nową umowę ramową, której podpisanie jest przewidziane na 2007 r.

Ponadto ze strony dostawców - stron trzecich ustanowiono następujące gwarancje bankowe jako zabezpieczenie należytego wykonania umów:

(w tys. euro)
2006 2005
- świadczenia usług agencji podróży 51 20
- długoterminowego wynajmu samochodów służbowych 75 75
- świadczenia usług restauracyjnych 28 28
Razem 154 123

W związku z czterema obowiązującymi umowami najmu nieruchomości zobowiązania czynszowe pozostające do spłaty wynoszą 7.960.550 euro (2005: 9.951.290 euro). Szczegóły przedstawia poniższa tabela:

(w tys. euro)
2006 2005
- budynki 7.833 9.758
- oddział w Brukseli 110 144
- parkingi 17 50
Razem 7.960 9.952
(w tys. euro)
2006
W związku z umowami leasingu operacyjnego różnego rodzaju sprzętu zobowiązania pozostające do spłaty wynoszą: 363
Zaległe płatności w zakresie zobowiązań budżetowych: 3.150
Razem 3.513

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024