Europejski plan działań na rzecz kultury.

REZOLUCJI RADY

z dnia 16 listopada 2007 r.

dotyczącej europejskiego planu działań na rzecz kultury

(2007/C 287/01)

(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

(1) Przypominając cele stawiane Wspólnocie Europejskiej, w szczególności na mocy art. 151 Traktatu,

(2) Odnosząc się do postanowień konwencji UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego,

(3) Uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 maja 2007 r. dotyczący europejskiej agendy kultury w dobie globalizacji świata(1),

(4) Przypominając konkluzje Rady w sprawie wkładu sektora kultury i sektorów kreatywnych w osiąganie celów lizbońskich(2),

(5) Biorąc pod uwagę doświadczenie z tworzenia i wdrażania planów prac Rady na lata 2002-2004 oraz 2005-2007(3),

(6) Biorąc pod uwagę wyniki Pierwszego Europejskiego Forum Kulturalnego, które odbyło się w Lizbonie w dniach 26-27 września 2007 r.,

(7) Przekonana, że kultura i jej specyficzne cechy, w tym różnorodność językowa, stanowią kluczowe elementy procesu integracji europejskiej opartego na wspólnych wartościach i wspólnym dziedzictwie - procesu, który uznaje, szanuje i propaguje różnorodność kulturalną i przekrojową rolę kultury,

(8) Podkreślając, że kultura i twórczość są istotnymi bodźcami do rozwoju osobistego, spójności społecznej, wzrostu gospodarczego, tworzenia nowych miejsc pracy, innowacji i konkurencyjności,

(9) Podzielając opinię, że roli kultury należy się pocześniejsze miejsce w strategii lizbońskiej na nowym etapie jej realizacji, który rozpocznie się w roku 2008,

(10) Uważając, że kultura powinna odgrywać ważną rolę w stosunkach zewnętrznych UE jako środek wspierania współpracy międzynarodowej,

(11) Podkreślając silny związek między kulturą a rozwojem i z zadowoleniem przyjmując bardziej aktywną rolę państw członkowskich i Wspólnoty Europejskiej - w kontekście udzielanej przez każde z nich pomocy zewnętrznej - na rzecz powstania dynamicznego sektora kultury w krajach rozwijających się oraz odnotowując propozycję Komisji, by wzmocnić mobilizację i zróżnicowanie funduszy, które umożliwiłyby zwiększenie dostępu ludności miejscowej do kultury, a tworzonych przez nią dóbr kulturalnych do rynków europejskich,

(12) Zwracając uwagę na znaczenie pogłębiania dialogu międzykulturowego na szczeblu międzynarodowym, w tym z państwami o niestabilnej sytuacji, oraz włączanie podmiotów pozarządowych w propagowanie pogłębiania wiedzy i wzajemnego zrozumienia.

EUROPEJSKI PLAN DZIAŁAŃ NA RZECZ KULTURY

1. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wniosek Komisji, by określić europejski plan działań na rzecz kultury, uważany za znaczący krok w rozwoju dalszej współpracy w dziedzinie kultury oraz zwiększaniu spójności i zauważalności europejskich działań w tym zakresie, wzmacniający zarazem przekrojową rolę kultury.

Cele strategiczne

2. POTWIERDZA trzy cele strategiczne określone w komunikacie Komisji, które służą stworzeniu europejskiego planu działań na rzecz kultury, tj.:

a) propagowanie różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego;

b) propagowanie kultury jako katalizatora twórczości w ramach strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu, zatrudnienia, innowacji i konkurencyjności;

c) propagowanie kultury jako istotnego elementu stosunków międzynarodowych Unii.

Cele szczegółowe

3. PRZYZNAJE, że powyższe trzy cele strategiczne należy szczegółowo określić w następujący sposób:

A. W ODNIESIENIU DO PROMOCJI RÓŻNORODNOŚCI KULTUROWEJ I DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO:

– zachęcanie artystów i innych osób zawodowo działających w dziedzinie kultury do mobilności,

– promowanie dziedzictwa kulturowego, zwłaszcza poprzez przemieszczanie kolekcji oraz wspieranie procesu cyfryzacji, mając na względzie poprawę dostępu ludności do różnych kulturowych i językowych form wyrazu,

– promowanie dialogu międzykulturowego jako trwałego procesu przyczyniającego się do tworzenia tożsamości europejskiej, europejskiego obywatelstwa i spójności społecznej, w tym dzięki rozwojowi kompetencji międzykulturowych wśród obywateli.

B. W ODNIESIENIU DO PROPAGOWANIA KULTURY JAKO KATALIZATORA TWÓRCZOŚCI:

– propagowanie lepszego wykorzystania wzajemnych związków między kulturą a edukacją, w szczególności poprzez wspieranie edukacji artystycznej i aktywnego uczestnictwa w działalności kulturalnej, mając na względzie rozwój kreatywności i innowacyjności,

– dołożenie starań w celu zapewnienia możliwości szkolenia z dziedziny biznesu i przedsiębiorczości osobom działającym zawodowo w branży kultury i branży twórczej,

– tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi branży kultury i branży twórczej, w tym sektora audiowizualnego, które wpłynie na zwiększenie potencjału tych branż, a zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, dzięki lepszemu wykorzystaniu istniejących programów i inicjatyw oraz dostarczaniu bodźców do tworzenia partnerstw twórczych między sektorem kultury a innymi sektorami, również w kontekście rozwoju lokalnego i regionalnego.

C. W ODNIESIENIU DO PROPAGOWANIA KULTURY JAKO ISTOTNEGO ELEMENTU STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH:

– wzmocnienie roli kultury w stosunkach międzynarodowych UE i jej polityce rozwojowej,

– promowanie konwencji UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego i przyczynianie się do jej wdrażania na szczeblu międzynarodowym,

– propagowanie dialogu międzykulturowego i interakcji między społeczeństwami obywatelskimi państw członkowskich UE i państw trzecich,

– zachęcanie do dalszej współpracy między instytucjami kulturalnymi - w tym między instytutami kultury - państw członkowskich znajdującymi się w państwach trzecich oraz z ich odpowiednikami w tych państwach.

Pomocniczość i elastyczność

4. PODKREŚLA, że działania podejmowane dla osiągnięcia tych celów powinny przynosić Europie rzeczywiste nowe wartości oraz powinny być realizowane z pełnym poszanowaniem zasady pomocniczości; podkreśla również, że niniejsze wspólne wytyczne na szczeblu UE nie uniemożliwiają określania i realizowania przez państwa członkowskie ich własnych celów polityki krajowej.

5. ZAZNACZA, że te cele należy traktować jako elastyczne ramy, które mają ukierunkować przyszłe działania w dziedzinie kultury.

METODY PRACY

Dialog z sektorem kultury

6. PRZYZNAJE, że ciągły, wielopoziomowy i elastyczny dialog ze stronami zaangażowanymi w kulturę, w porozumieniu z sektorem kultury na wszystkich szczeblach (lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim), jest kwestią zasadniczą zarówno dla rozwoju, jak i wdrażania europejskiego planu działań na rzecz kultury.

7. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar określenia - w ramach sektora kultury - reprezentatywnych partnerów do rozmów i lepszego poznania tego sektora, co umożliwi ustanowienie kanałów komunikacji i określenie struktury dialogu z zainteresowanymi stronami.

8. PRZYZNAJE - mając na uwadze pozytywny wpływ, jaki wywarło pierwsze Forum Kulturalne, które odbyło się w Lizbonie w dniach 26-27 września 2007 r. - że interakcja ze społeczeństwami obywatelskimi zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim, a także w obrębie tych społeczeństw, stanowi jeden z najważniejszych elementów zapoznawania się z opiniami zainteresowanych stron w kontekście regularnego składania sprawozdań.

Otwarta metoda koordynacji

9. UWAŻA, że proponowane przez Komisję nowe podejście do współpracy w dziedzinie kultury - z wykorzystaniem otwartej metody koordynacji w sposób dostosowany do sytuacji i z uwzględnieniem specyfiki sektora - zapewni elastyczne, niewiążące prawnie ramy umożliwiające organizację współpracy wokół celów strategicznych europejskiego planu działań na rzecz kultury oraz promowanie wymiany wzorców postępowania.

10. POSTANAWIA, że:

a) otwarta metoda koordynacji będzie stosowana w ramach elastycznego podejścia dostosowanego do dziedziny kultury, z pełnym poszanowaniem kompetencji państw członkowskich, w tym kompetencji ich władz regionalnych i lokalnych, oraz w zgodzie z zasadą pomocniczości; uczestnictwo państw członkowskich w odpowiednich działaniach i procedurach będzie dobrowolne;

b) podczas wdrażania otwartej metody koordynacji szczególną uwagę będzie się zwracać na potrzebę jak największej redukcji obciążenia finansowego i administracyjnego spoczywającego na różnych uczestnikach, zgodnie z zasadą proporcjonalności zawartą w Traktacie WE(4);

c) cele europejskiego planu działań na rzecz kultury będą realizowane za pomocą trzyletnich planów prac obejmujących ograniczoną liczbę obszarów priorytetowych, które Rada uznaje za właściwe do realizacji w ramach otwartej metody koordynacji w odpowiednim okresie czasu; na podstawie tych obszarów priorytetowych Komisja będzie dla tych planów prac proponowała szczegółowe działania, które będą omawiane, uzupełniane, aktualizowane, a w razie potrzeby zatwierdzane przez Radę Ministrów;

d) Rada, we współpracy z Komisją, będzie odgrywać centralną rolę w zapewnianiu kontynuacji priorytetowych obszarów działań i podejmowaniu działań następczych oraz w utrzymywaniu tempa procesu;

e) po przeprowadzeniu konsultacji z właściwym organem Rady [Komitetem ds. Kultury] Komisja przygotuje dla Rady sprawozdanie z postępu prac m.in. na podstawie informacji przekazanych dobrowolnie przez państwa członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w pkt 10 lit. a) i b) powyżej;

f) w celu pogłębienia ogólnej świadomości dotyczącej współpracy w dziedzinie kultury na szczeblu europejskim oraz zwiększenia jej zauważalności, strony działające w dziedzinie kultury oraz społeczeństwo w ogóle będzie informowane o celach i działaniach priorytetowych zawartych w programie prac.

11. POTWIERDZA, zgodnie z pkt 10 lit. c), że plan prac na okres 2008-2010 będzie się skupiał na priorytetowych obszarach działań określonych w załączniku.

12. Rada może, we współpracy z Komisją, dokonać przeglądu stosowania otwartej metody koordynacji w dziedzinie kultury w świetle osiągniętych postępów, z uwzględnieniem sprawozdań i ocen, o których mowa w lit. e) powyżej.

13. Parlament Europejski, Europejski Komitet Ekonomiczno- Społeczny oraz Komitet Regionów będą informowane o wdrażaniu planów prac.

Aspekty przekrojowe

14. ZACHĘCA Komisję do dalszych prac nad stworzeniem definicji i metodologii w statystyce dotyczącej kultury, by osiągnąć porównywalność danych statystycznych, co umożliwi wspieranie polityk i działań opartych na faktach.

15. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE stworzenie przez Komisję grupy międzydepartamentalnej, która ma zagwarantować pełniejsze uwzględnianie aspektów kulturalnych w działaniach podejmowanych na mocy innych postanowień Traktatu, jak stanowi art. 151 ust. 4 Traktatu WE.

16. ZALECA, by wzmocnić płaszczyznę kontaktu między aspektami kulturalnymi a innymi kierunkami polityki Wspólnoty przez koordynację działań różnych składów Rady w sprawach wywierających wpływ na kulturę oraz przez stworzenie skutecznego i spójnego mechanizmu regularnego składania sprawozdań dotyczących aspektów kulturalnych i podejmowania działań następczych na mocy innych postanowień Traktatu.

17. WZYWA Radę Europejską do zatwierdzenia niniejszych konkluzji ustanawiających ramy europejskiego planu działań na rzecz kultury.

______

(1) 9496/07 oraz towarzyszący mu dokument zawierający wykaz działań Wspólnoty w dziedzinie kultury (dok. 9496/07 ADD1).

(2) 9021/07.

(3) Dz.U. C 162 z 6.7.2002 i dok. 13839/04.

(4) Artykuł 5 Traktatu w wykładni przedstawionej w Protokole nr 30 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności załączonym do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w szczególności w pkt 9 tego protokołu.

ZAŁĄCZNIK

PRIORYTETOWE OBSZARY DZIAŁAŃ NA LATA 2008-2010

Zgodnie z postanowieniami pkt 10 lit. c) oraz pkt 11 powyżej, w kontekście realizacji celów europejskiego planu działań na rzecz kultury, będą prowadzone następujące działania priorytetowe:

– poprawa warunków mobilności artystów i innych osób zawodowo działających w dziedzinie kultury,

– promowanie dostępu do kultury, w szczególności przez promowanie dziedzictwa kulturowego, różnorodności językowej, cyfryzacji, turystyki kulturalnej, wzajemnych związków z edukacją, zwłaszcza edukacją artystyczną, i częstszego przemieszczania kolekcji dzieł sztuki,

– opracowywanie danych, statystyki i metod dotyczących sektora kultury oraz poprawienie ich porównywalności,

– zwiększanie potencjału branży kultury i branży twórczej, a w ich ramach zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw,

– promowanie i wdrażanie konwencji UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024