Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Fundacji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Fundacji

(2006/C 312/14)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwana dalej Fundacją) została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r.(1). Fundacja ma przyczyniać się do określenia i zapewnienia lepszych warunków życia i pracy w Unii Europejskiej poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat.
2.
Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Fundacji. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Fundację za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejszą opinię skierowaną do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2) sporządzono w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Fundacji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora, zgodnie z art. 16 rozporządzenia (EWG) nr 1365/75, i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Fundacji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7.
Wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania zapisanych w budżecie badanego roku budżetowego są bardzo wysokie; co więcej - wskaźnik anulowania środków przeniesionych jest bardzo niski. Niemniej jednak wskaźniki przeniesienia zobowiązań pozostają wysokie w przypadku wydatków administracyjnych (tytuł II) - 37 % i wydatków operacyjnych (tytuł III) - 44 %.
8.
W 1998 r. Fundacja odnotowała stratę budżetową w wysokości 2,4 mln euro. Jako że Fundacja nie potrzebowała środków przeniesionych w tym czasie, Komisja nie uwzględniła tych przeniesień przy wypłacie dotacji. Z upływem czasu strata ta została częściowo wyrównana różnymi dochodami Fundacji i na koniec 2005 r. wyniosła 1 mln euro. Tymczasem Komisja zakwestionowała konieczność pokrycia tej straty z powodu nieanulowania środków w rzeczywistości niewykorzystanych. Fundacja i Komisja powinny kontynuować starania mające na celu wyjaśnienie tej sytuacji.
9.
Osiągnięcie celów Fundacji powinno być oceniane w zależności od stopnia, w jakim przyczyniło się do osiągnięcia celów określonych w rozporządzeniu bazowym. Program pracy Fundacji powinien przedstawiać realizację tych celów w ujęciu operacyjnym i w sposób mierzalny.
10.
Nie ma żadnego dokumentu przedstawiającego w sposób wyczerpujący analizę ryzyka wynikającego z finansowych i operacyjnych aspektów działalności Fundacji. Ponadto procedury ustanowione przez urzędników zatwierdzających w celu zapewnienia dokładności i kompletności informacji finansowych przekazywanych księgowemu nie zostały zatwierdzone, z wyjątkiem procedur związanych z przetwarzaniem danych.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin)

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Fundacji (rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Fundacji

(dane za 2004 r.)

Produkty i usługi
"Wspólnota i państwa członkowskie świadome podstawowych praw socjalnych mają na celu (...) poprawę warunków życia i pracy, (...) Wspólnota wspiera i uzupełnia działania państw członkowskich w następujących dziedzinach: (...) b) warunki pracy; c) zabezpieczenie społeczne i ochrona socjalna pracowników; d) ochrona pracowników w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę; e) informacja i konsultacja z pracownikami; f) reprezentacja i obrona zbiorowa interesów pracowników i pracodawców, w tym współzarządzanie; g) warunki zatrudnienia obywateli państw trzecich; h) integracja osób wyłączonych z rynku pracy; i) równość mężczyzn i kobiet (...)."

(Artykuły 136 i 137 Traktatu)

Cele:

Celem Fundacji jest przyczynianie się do zapewnienia lepszych warunków życia i pracy poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat. W szczególności zajmuje się ona:

- warunkami pracy,

- organizacją pracy,

a w szczególności

urządzeniem miejsca

pracy,

- problemami

specyficznymi dla

pewnych kategorii

pracowników,

- długofalowymi

aspektami poprawy

środowiska,

- rozdziałem działań

ludzkich w czasie i

przestrzeni.

Zadania:

- wspieranie wymiany

informacji i

doświadczeń w tych

obszarach,

- ułatwianie

kontaktów między

uczelniami

wyższymi,

instytutami

badawczymi,

organami

administracji i

organizacjami

gospodarczymi i

społecznymi,

- wykonywanie lub

zlecanie

wykonywania badań

oraz zapewnianie

wsparcia dla

projektów

pilotażowych,

- jak najbliższa

współpraca z

istniejącymi

specjalistycznymi

organami.

1. Rada administracyjna:

- z każdego państwa

członkowskiego:

przedstawiciel

rządu,

przedstawiciel

organizacji

pracodawców oraz

przedstawiciel

organizacji

pracowników,

- trzech

przedstawicieli

Komisji.

2) Dyrektor mianowany przez Komisję spośród kandydatów przedstawionych przez radę administracyjną, dyrektor wykonuje decyzje rady administracyjnej i kieruje Fundacją.

3) Komitet Ekspertów składa się z 15 członków mianowanych przez Radę na wniosek Komisji; wydaje opinie dotyczące zwłaszcza programu pracy.

4) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy.

5) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:

Parlament na zalecenie Rady.

Budżet ostateczny 2005:

19,3 mln euro (18,1 mln euro),

z czego dotacje wspólnotowe: 98,8 % (99,6 %).

Zatrudnienie na grudzień 2005 r.:

94 (91) stanowiska w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych 82 (74).

Inni pracownicy: oddelegowani eksperci narodowi oraz personel czasowy: 12 (16).

Całkowite zatrudnienie: 94 (90), z czego wykonujący zadania

operacyjne: 54 (53),

administracyjne: 33 (32),

mieszane: 7 (5).

Warunki życia:

- sprawozdania analityczne

dotyczące jakości życia w

Europie,

- baza danych w zakresie

zarządzania strukturą

wiekową pracowników w

przedsiębiorstwach,

- sprawozdania dotyczące

podaży siły roboczej w

usługach opiekuńczych dla

dzieci i osób starszych,

- badania na temat zarządzania

czasem w życiu zawodowym.

Warunki pracy:

- Europejskie Obserwatorium

Warunków Pracy: artykuły

informacyjne, sprawozdania

z badań i "tematyczne"

sprawozdania porównawcze),

- Obserwatorium, wspólnie

z rządem luksemburskim,

zorganizowało konferencję w

czerwcu 2005 r. w ramach

prezydencji Unii

Europejskiej,

- roczne sprawozdanie

dotyczące warunków pracy w

UE, 2004-2005,

- prace w terenie w ramach

czwartego badania

europejskiego na temat

warunków pracy (próba 30.000

pracowników w 31 krajach).

Stosunki przemysłowe:

- Europejskie Obserwatorium

Stosunków Przemysłowych

(EIRO),

- rozpowszechnianie artykułów

i raportów na EIRonline,

- różne raporty.

Europejskie Centrum Monitorowania Zmian:

- dwa pogłębione badania

sektorowe,

- różne rodzaje dokumentacji,

- seria "Sector Future"

obejmująca siedem sektorów

przemysłu,

- organizacja i uczestnictwo

w różnych seminariach.

Projekty horyzontalne:

- różne raporty ogólne oraz

dotyczące poszczególnych

krajów.

Informacja i komunikacja:

- Fundacja zorganizowała 71

konferencji i uczestniczyła

w 95 konferencjach i

seminariach. Fundacja

opracowała 178 publikacji i

rozpowszechniła 10

biuletynów informacyjnych

(liczba ta nie uwzględnia

tłumaczeń).

Źródło: Informacje przekazane przez Fundację.

EUROPEJSKA FUNDACJA NA RZECZ POPRAWY WARUNKÓW ŻYCIA I PRACY

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)

(w tys. euro)
2005
Dochody operacyjne
Dotacje wspólnotowe 18.600
Inne dotacje/dochody 366
Ogółem (a) 18.966
Wydatki operacyjne
Personel 8.035
Administracja 2.692
Działania operacyjne 8.581
Ogółem (b) 19.308
Wynik operacyjny (c = a - b) - 342
Inne przychody (d) 0
Inne koszty (e) 9
Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) - 351
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian

w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi

za rok budżetowy 2005.

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)

(w tys. euro)
2005 2004
Aktywa
Aktywa trwałe 2.800 3.121
Należności krótkoterminowe 1.044 1.007
Środki pieniężne 3.244 1.649
Ogółem 7.088 5.777
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 4.444 4.515
Wynik roku budżetowego - 351 - 71
Zobowiązania krótkoterminowe 2.995 1.333
Ogółem 7.088 5.777
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia

porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005.

Źródło: Dane Fundacji. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Fundację w jej własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI FUNDACJI

7.
W przeszłości Fundacja dołożyła znacznych starań w celu zmniejszenia liczby przeniesień. Niemniej jednak, uwzględniając specyfikę pracy Fundacji, jest to trudne do pogodzenia z zasadą należytego zarządzania finansami, zgodnie z którą dostawcy nie otrzymują zapłaty, póki nie wykonają głównych prac ustalonych w umowie.
8.
W 2006 r. Fundacja i Komisja osiągnęły porozumienie w sprawie charakteru i rozwiązania problemu. Wszystkie strony uznają, że Fundacja w żadnym okresie nie wydawała sum przekraczających kwoty zatwierdzone przez władze budżetowe. W ciągu czterech lat Fundacja obniży stopniowo do zera nagromadzoną nierównowagę.
9.
Obecnie Fundacja pracuje nad rozwojem dwóch narzędzi w celu ustanowienia wymiernych celów i późniejszego monitorowania ich działania. Są to: system zarządzania projektami powiązany z systemem oprogramowania prognozowania finansowego i system monitorowania działań, z zastosowaniem zrównoważonej karty wyników. Oba systemy zostaną wprowadzone w 2007 r.
10.
Fundacja przeprowadza analizy ryzyka zarówno na poziomie projektu, jak i jednostki, które są dokumentowane w planach projektów i corocznych planach zarządzania. Obecnie trwają prace nad rozwinięciem na poziomie Fundacji wszechstronnego podejścia do ryzyka powiązanego z zarządzaniem.

______

(1) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, str. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 30 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2006 r.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024