Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji

(2006/C 312/05)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwana dalej Agencją) została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r.(1). W zakresie zdrowia i bezpieczeństwa w pracy zadaniem Agencji jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji dotyczących priorytetów krajowych i wspólnotowych, wspieranie odnośnych organów krajowych i wspólnotowych przy określaniu i wdrażaniu polityk oraz informowanie o działaniach prewencyjnych.
2.
Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Agencję za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejszą opinię skierowaną do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2) z dnia 25 czerwca 2002 r. sporządzono w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora, zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2062/94, i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7.
Wskaźnik wykorzystania zapisanych w budżecie na 2005 r. środków na zobowiązania wynosi ponad 90 %. Jednakże wskaźnik przeniesień pozostaje wysoki w przypadku wydatków operacyjnych (tytuł III) - 30 %, a wskaźnik anulowania środków przeniesionych wynosi prawie 15 %. Powyższy stan rzeczy powinien zachęcić Agencję do polepszenia programowania swoich działań i ich ściślejszej realizacji. Zarządzanie budżetem charakteryzuje się dużą liczbą przesunięć między pozycjami budżetowymi. Uzasadnienie tych przesunięć jest niewystarczające. Ponadto nie stworzono żadnego mechanizmu kontrolnego, który pozwoliłby sprawdzać przestrzeganie przepisów oraz ograniczeń w zakresie przesunięć.
8.
W 2005 r. wprowadzanie systemu kontroli wewnętrznej nie było jeszcze ukończone. Rada zarządzająca nie przyjęła jeszcze standardów kontroli wewnętrznej. Kwestionariusze używane do weryfikacji zobowiązań i płatności ex ante nie uwzględniają aspektów operacyjnych. Nie prowadzi się analizy ryzyka, brak jest też list kontrolnych na potrzeby urzędników zatwierdzających i pracowników dokonujących kontroli operacyjnych.
9.
Ogólne przepisy wykonawcze w zakresie rekrutacji personelu Agencji nie precyzują kryteriów ani wymogów formalnych na kolejnych etapach selekcji kandydatów. Badanie procedury rekrutacji wykazało, że podjętych decyzji nie dokumentowano w sposób odpowiedni (członkowie komisji rekrutacyjnej sporządzili i podpisali zaledwie jeden końcowy protokół podsumowujący). Dokumentacja w tej dziedzinie musi być prowadzona ze szczególną dokładnością, tak aby zapewnić przejrzystość podjętych decyzji, jak również ich bezstronność.
10.
Badanie procedur udzielania zamówień wykazało, że oceny jakości ofert wydane przez komisję oceniającą często nie są umotywowane. Ponadto sprawozdania z oceny są podpisane jedynie przez odpowiedniego urzędnika zatwierdzającego, a nie przez wszystkich członków komisji oceniającej. W trosce o poszanowanie zasady przejrzystości dokumentacja decyzji podjętych w ramach procedury przetargowej musi być prowadzona ze szczególną starannością.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (Bilbao)

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Agencji (rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1112/2005 z dnia 24 czerwca 2005 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Agencji 2005

(2004)

Produkty i usługi
Postanowienia dotyczące zagadnień społecznych:

Wspólnota i państwa członkowskie (...) mają na celu (...) poprawę warunków życia i pracy, tak aby umożliwić ich wyrównanie z jednoczesnym zachowaniem postępu (...).

Mając na względzie urzeczywistnienie celów określonych w artykule 136, Wspólnota wspiera i uzupełnia akcję państw członkowskich w następujących dziedzinach: a) polepszanie w szczególności środowiska pracy w celu ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa pracowników; b) warunki pracy;

(...) (artykuły 136 i 137 Traktatu).

Cele:

W interesie poprawy środowiska pracy w zakresie ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, zgodnie z postanowieniami Traktatu i kolejnymi strategiami oraz programami działań Wspólnoty w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, celem Agencji jest zapewnienie organom Wspólnoty, państwom członkowskim, partnerom społecznym oraz wszystkim podmiotom zaangażowanym w tej dziedzinie, informacji technicznej, naukowej i gospodarczej do wykorzystania w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy.

Zadania:

- gromadzenie,

analizowanie i

rozpowszechnianie

informacji dotyczących

priorytetów krajowych i

wspólnotowych, jak i

informacji w zakresie

badań,

- wspieranie współpracy i

wymiany informacji,

włącznie z informacjami

o programach

szkoleniowych,

- zapewnianie instytucjom

wspólnotowym i państwom

członkowskim informacji

potrzebnych im do

określania i realizacji

polityki, w

szczególności w

zakresie wpływu na małe

i średnie

przedsiębiorstwa,

- udostępnianie

informacji na temat

działań prewencyjnych,

- przyczynianie się do

rozwoju strategii i

przyszłych

wspólnotowych programów

działań,

- ustanowienie sieci

obejmującej krajowe

centra koordynacji i

jednostki

wyspecjalizowane.

1. Rada zarządzająca:

Skład:

- po jednym

przedstawicielu z

każdego państwa

członkowskiego,

- po jednym

przedstawicielu

organizacji

pracodawców z każdego

państwa

członkowskiego,

- po jednym

przedstawicielu

organizacji

pracowniczych z

każdego państwa

członkowskiego,

- trzech przedstawicieli

Komisji.

Zadanie

Przyjmuje program prac,

budżet i ogólne

sprawozdanie roczne

Agencji.

2. Dyrektor:

Mianowany przez radę zarządzającą na wniosek Komisji.

3. Komitety:

Obowiązkowa konsultacja z Komisją oraz Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa, Higieny i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy w zakresie programu pracy.

4. Kontrola zewnętrzna:

Trybunał Obrachunkowy.

5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:

Parlament na zalecenie Rady.

Budżet ostateczny:

- 13,7 mln euro

(10,7 mln euro),

z czego:

- dotacje wspólnotowe

DG ds. Zatrudnienia,

Spraw Społecznych i

Równości Szans 96 %

(98%),

- dotacje wspólnotowe

DG ds. Rozszerzenia

3 % (0%).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia:

40 (38) stanowisk w planie zatrudnienia,

z czego obsadzonych: 32 (29) oraz

20 (22) innych stanowisk (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny i personel czasowy).

Całkowite zatrudnienie: 52 (51),

z czego wykonującyzadania

operacyjne: 35 (34),

zadania administracyjne: 9 (9),

zadania mieszane: 8 (8).

Ustanawianie współpracy - tworzenie sieci:

- kontynuacja rozwoju sieci

centrów koordynacji

(utworzenie sieci drugiej

generacji),

- utworzenie zdolności

instytucjonalnych w

państwach kandydujących

(program PHARE). Rozpowszechnianie informacji:

- kampania na rzecz

europejskiego tygodnia 2005

poświęconego hałasowi,

kończąca się europejskim

spotkaniem na szczycie w

Bilbao,

- internetowe usługi

informacyjne trzeciej

generacji w zakresie

bezpieczeństwa i zdrowia

w miejscu pracy,

- utworzenie światowego

portalu internetowego

poświęconego bezpieczeństwu

i zdrowiu w miejscu pracy,

- kampania adresowana do

krajów UE-10.

Pogłębianie wiedzy:

- produkty informacyjne dla

kampanii krajowych, jak

również kampanii związanych

z europejskim tygodniem 2005

(poświęconym hałasowi) oraz

2006 (poświęconym

młodzieży),

- produkty informacyjne

poświęcone dobrej praktyce

rolniczej,

- produkty informacyjne dla

Obserwatorium Ryzyka (np.

raporty dotyczące hałasu,

dolegliwości

mięśniowoszkieletowych oraz

stresu, informacje

rozpowszechniane drogą

internetową w zakresie

budownictwa, rolnictwa oraz

rozpoznawania pojawiających

się zagrożeń biologicznych

i chemicznych).

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

EUROPEJSKA AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA I ZDROWIA W PRACY

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)

(w tys. euro)
2005
Dochody operacyjne
Dotacje wspólnotowe 13.673
Inne dotacje/dochody 92
Ogółem (a) 13.765
Wydatki operacyjne
Personel 3.312
Administracja 1.679
Działania operacyjne 8.584
Ogółem (b) 13.575
Wynik operacyjny (c = a - b) 190
Inne przychody (d) 0
Inne koszty (e) 7
Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) 183
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian

w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi

za rok budżetowy 2005.

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)

(w tys. euro)
2005 2004
Aktywa
Aktywa trwałe 339 325
Należności 596 426
Środki pieniężne 3.392 3.117
Ogółem 4.327 3.868
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 1.637 1.637
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 183 0
Zobowiązania krótkoterminowe 2.507 2.231
Ogółem 4.327 3.868
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia

porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005.

Źródło: Dane Agencji. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Agencję w jej własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI AGENCJI

7.
Agencja jest w trakcie usprawniania swojego systemu zarządzania finansowego. Ogólny wskaźnik przeniesień zmniejszono z 27 % w 2004 r. do 20 % w 2005 r., zaś poziom anulowania przeniesień obniżono z niemal 900.000 euro w 2004 r. do około 400.000 euro w 2005 r. W odniesieniu do przenoszenia środków Agencja podejmuje kroki zmierzające do poprawy zarządzania budżetem.
8.
Rada zarządzająca przyjęła standardy kontroli wewnętrznej w marcu 2006 r. Operacyjną weryfikację transakcji prowadzą poszczególne jednostki zgodnie z charakterem działania. Procedura ta zostanie sformalizowana. Agencja rozwija systematyczne podejście do analizy ryzyka.
9.
W przypadku każdego konkursu kryteria selekcji wstępnej kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, zatwierdzane są przez komisję konkursową mianowaną przez dyrektora. Niemniej Agencja podejmuje kroki w celu poprawy jakości dokumentowania procesu selekcji.
10.
Agencja podejmuje kroki w celu poprawy jakości dokumentowania procedur dotyczących umów.

______

(1) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, str. 1. Rozporządzenie to zostało ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1112/2005 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 184 z 15.7.2005, str. 5).

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 29 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2006 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024