dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu
(2006/C 312/18)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
Tabela 1
Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (Alicante)
| Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Urzędu (rozporządzenie Rady (WE) nr 40/94 z dnia 20 grudnia 1993 r.) | Zarządzanie | Środki udostępnione Urzędowi (2004) | Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone 2005 | |
|
Swobodny przepływ towarów: Zakazy lub ograniczenia uzasadnione względami ochrony własności przemysłowej i handlowej nie powinny stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi. (Artykuł 30 Traktatu) Ograniczenia w swobodnym świadczeniu usług wewnątrz Wspólnoty są zakazane w odniesieniu do obywateli państw członkowskich mających swe przedsiębiorstwo w państwie Wspólnoty innym niż państwo odbiorcy świadczenia. (Artykuł 49 Traktatu) |
Cele: Wdrożenie prawa wspólnotowego dotyczącego znaków i wzorów, zapewniającego przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii. |
Zadania: - przyjmowanie wniosków o rejestrację, - badanie warunków zgłoszenia i zgodności z prawem wspólnotowym, - poszukiwanie w urzędach zajmujących się ochroną własności przemysłowej w państwach członkowskich danych o istnieniu wcześniejszych krajowych znaków towarowych, - publikacja zgłoszeń, - rozpatrywanie (ewentualnego) sprzeciwu osób trzecich, - rejestracja lub odrzucenie zgłoszenia, - rozpatrywanie wniosków o stwierdzenie wygaśnięcia lub o unieważnienie, - rozpatrywanie odwołań. |
1) Rada administracyjna: Skład: - po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, - jeden przedstawiciel Komisji. Zadania: - doradza prezesowi w kwestiach pozostających w kompetencji Urzędu, - sporządza listę kandydatów (art. 120 - na stanowisko prezesa, wiceprezesów, prezesów i członków izb odwoławczych). 2) Prezes Urzędu Powoływany przez Radę z listy najwyżej trzech kandydatów, sporządzonej przez Radę Administracyjną. 3) Komitet Budżetowy: Skład Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji oraz ich zastępcy. Zadania Uchwala budżet, rozporządzenie finansowe, udziela prezesowi absolutorium z wykonania budżetu, ustala kwoty wypłacane za sprawozdania z poszukiwań. 4) Decyzje podejmowane w ramach procedur: Decyzje podejmowane są przez: a) ekspertów; b) wydziały sprzeciwów; c) wydział administracji znaków towarowych i prawny; d) wydziały unieważnień; e) izby odwoławcze. 5) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy. 6) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Komitet Budżetowy Urzędu. |
Budżet ostateczny na 2005 r.: 218 mln euro (177 mln euro), z czego dotacje wspólnotowe: 0 % (0%). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r. 675 (675) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych: 611 (648) + 78 (41) innych stanowisk (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny, pracownicy czasowi). Całkowite zatrudnienie: 689 (689), z czego wykonujących zadania - produkcyjne: 548 (524), - wspierające: 141 (165). |
Znaki towarowe: Liczba zgłoszeń: 64.112. Liczba rejestracji: 60.570. Liczba otrzymanych sprzeciwów: 17.216, z czego 12.856 uregulowanych. Odwołania do izb odwoławczych: 1.505. Średni czas rozpatrywania wniosku (bez sprzeciwów i odwołań): - do momentu publikacji: 10 miesięcy, - po publikacji do momentu rejestracji: 11 miesięcy. Wzory: Otrzymane wzory: 63.700. Wzory zarejestrowane: 67.887. |
| Źródło: Informacje przekazane przez Urząd. | |||||
URZĄD HARMONIZACJI W RAMACH RYNKU WEWNĘTRZNEGO
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)
| (w tys. euro) | |
| 2005 | |
| Dochody operacyjne | |
| Dochody własne | 156.944 |
| Inne dotacje/dochody | 823 |
| Ogółem (a) | 157.767 |
| Wydatki operacyjne | |
| Personel | 56.278 |
| Administracja | 28.610 |
| Działania operacyjne | 35.850 |
| Ogółem (b) | 120.738 |
| Wynik operacyjny (c = a - b) | 37.029 |
| Inne przychody (d) | 4.451 |
| Inne koszty (e) | 38 |
| Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) | 41.442 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. | |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r(1)
| (w tys. euro) | ||
| 2005 | 2004 | |
| Aktywa | ||
| Aktywa trwałe | 27.456 | 28.125 |
| Należności | 2.196 | 3.233 |
| Środki pieniężne | 208.020 | 156.638 |
| Ogółem | 237.672 | 187.996 |
| Pasywa | ||
| Wynik z poprzednich lat budżetowych | 132.575 | 132.575 |
| Wynik ekonomiczny roku budżetowego | 41.442 | 0 |
| Zobowiązania długoterminowe | 613 | 784 |
| Zobowiązania krótkoterminowe | 63.042 | 54.637 |
| Ogółem | 237.672 | 187.996 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005. | ||
Źródło: Dane Urzędu. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Urząd w jego własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI URZĘDU
______
(1) Dz.U. L 11 z 14.1.1994, str. 1.
(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 28 lutego 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 5 lipca 2006 r.
(3) Stwierdzono w jednym przypadku.
(4) Wartość przedłużenia wynosiła 2 mln euro.
(5) Stwierdzono w przypadku czterech zamówień.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.106 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu. |
| Data aktu: | 28/09/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |