Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu

(2006/C 312/18)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (zwany dalej Urzędem) został ustanowiony na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94(1) z dnia 20 grudnia 1993 r. Zadaniem Urzędu jest wdrażanie prawa wspólnotowego w zakresie znaków towarowych i wzorów, które zapewnia przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii.
2.
Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Urzędu. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Urząd za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejsza opinia jest skierowana do Komitetu Budżetowego Urzędu, zgodnie z art. 137 rozporządzenia (WE) nr 40/94.
4.
Sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r.(2) zostało sporządzone przez jego prezesa, zgodnie z art. 119 rozporządzenia (WE) nr 40/94, i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7.
Odnośnie do wykonania budżetu, ogólny wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 95 %, a środków na płatności - 80 %. Jednak w odniesieniu do wydatków administracyjnych (tytuł II) wykorzystanie środków było niższe - anulowano około 10 % środków z tego i z poprzedniego roku budżetowego, a jedna trzecia środków na zobowiązania w badanym roku budżetowym została przeniesiona. Sytuacja ta powinna skłonić Urząd do poprawy prognozowania i programowania wydatków administracyjnych w celu uniknięcia niepotrzebnego uruchamiania środków.
8.
Nie zawsze udawało się skutecznie rozdzielić funkcje związane z inicjowaniem i zatwierdzaniem operacji budżetowych. Przeprowadzone kontrole wykazały, że dziesiątki zobowiązań, jak również setki płatności były inicjowane i zatwierdzane przez tego samego pracownika.
9.
W 2005 r. rada administracyjna wciąż jeszcze nie przyjęła minimalnych standardów kontroli wewnętrznej. Ponadto urzędnicy zatwierdzający nie sformalizowali jeszcze stosowanych przez siebie procedur oraz systemów zarządzania i kontroli wewnętrznej. W tej sytuacji systemy służące przekazywaniu informacji księgowemu nie mogły zostać przez niego zatwierdzone.
10.
Badanie procedury rekrutacji pracowników zatrudnianych na czas określony wykazało niedociągnięcia: członkowie komisji rekrutacyjnych nie byli powoływani w drodze formalnych decyzji, nie wyznaczano ostatecznego terminu składania kandydatur, skale ocen nie były systematycznie stosowane, nie sporządzano protokołów z posiedzeń komisji rekrutacyjnej, zatrudniono dwóch kandydatów, podczas gdy w ogłoszeniu o naborze informowano tylko o jednym stanowisku do obsadzenia.
11.
Kontrole udzielania zamówień i zarządzania umowami wykazały nieprawidłowości: brak precyzyjnego określenia w ogłoszeniach o zamówieniu przedmiotu udzielanych zamówień (roboty czy dostawy)(3), brak odpowiedniego uzasadnienia dla zastosowania procedury negocjacyjnej w celu przedłużenia zamówienia(4), niepełna dokumentacja procedury lub niewłaściwe stosowanie kryteriów wyboru i oceny przewidzianych w ogłoszeniach o zamówieniu(5), udzielenie czterech zamówień szczególnych na okres przekraczający o jedenaście miesięcy termin wygaśnięcia odpowiadających im umów ramowych.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (Alicante)

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Urzędu (rozporządzenie Rady (WE) nr 40/94 z dnia 20 grudnia 1993 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Urzędowi (2004) Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone 2005
Swobodny przepływ towarów:

Zakazy lub ograniczenia uzasadnione względami ochrony własności przemysłowej i handlowej nie powinny stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi.

(Artykuł 30 Traktatu)

Ograniczenia w swobodnym świadczeniu usług wewnątrz Wspólnoty są zakazane w odniesieniu do obywateli państw członkowskich mających swe przedsiębiorstwo w państwie Wspólnoty innym niż państwo odbiorcy świadczenia.

(Artykuł 49 Traktatu)

Cele:

Wdrożenie prawa wspólnotowego dotyczącego znaków i wzorów, zapewniającego przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii.

Zadania:

- przyjmowanie wniosków

o rejestrację,

- badanie warunków

zgłoszenia i

zgodności z prawem

wspólnotowym,

- poszukiwanie w

urzędach zajmujących

się ochroną własności

przemysłowej w

państwach

członkowskich danych

o istnieniu

wcześniejszych

krajowych znaków

towarowych,

- publikacja zgłoszeń,

- rozpatrywanie

(ewentualnego)

sprzeciwu osób

trzecich,

- rejestracja lub

odrzucenie

zgłoszenia,

- rozpatrywanie

wniosków o

stwierdzenie

wygaśnięcia lub o

unieważnienie,

- rozpatrywanie

odwołań.

1) Rada administracyjna:

Skład:

- po jednym przedstawicielu

z każdego państwa

członkowskiego,

- jeden przedstawiciel

Komisji.

Zadania:

- doradza prezesowi w

kwestiach pozostających

w kompetencji Urzędu,

- sporządza listę

kandydatów (art. 120 - na

stanowisko prezesa,

wiceprezesów, prezesów i

członków izb

odwoławczych).

2) Prezes Urzędu

Powoływany przez Radę z listy najwyżej trzech kandydatów, sporządzonej przez Radę Administracyjną.

3) Komitet Budżetowy:

Skład

Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji oraz ich zastępcy.

Zadania

Uchwala budżet, rozporządzenie finansowe, udziela prezesowi absolutorium z wykonania budżetu, ustala kwoty wypłacane za sprawozdania z poszukiwań.

4) Decyzje podejmowane w ramach procedur:

Decyzje podejmowane są przez:

a) ekspertów;

b) wydziały sprzeciwów;

c) wydział administracji

znaków towarowych i

prawny;

d) wydziały unieważnień;

e) izby odwoławcze.

5) Kontrola zewnętrzna:

Trybunał Obrachunkowy.

6) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:

Komitet Budżetowy Urzędu.

Budżet ostateczny na 2005 r.:

218 mln euro (177 mln euro), z czego dotacje wspólnotowe: 0 % (0%).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.

675 (675) stanowisk w planie zatrudnienia,

z czego obsadzonych: 611 (648)

+ 78 (41) innych stanowisk (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny, pracownicy czasowi).

Całkowite zatrudnienie: 689 (689),

z czego wykonujących zadania

- produkcyjne: 548

(524),

- wspierające: 141

(165).

Znaki towarowe:

Liczba zgłoszeń: 64.112.

Liczba rejestracji: 60.570.

Liczba otrzymanych sprzeciwów: 17.216,

z czego 12.856 uregulowanych.

Odwołania do izb odwoławczych: 1.505.

Średni czas rozpatrywania wniosku (bez sprzeciwów i odwołań):

- do momentu publikacji:

10 miesięcy,

- po publikacji do

momentu rejestracji:

11 miesięcy.

Wzory:

Otrzymane wzory: 63.700.

Wzory zarejestrowane: 67.887.

Źródło: Informacje przekazane przez Urząd.

URZĄD HARMONIZACJI W RAMACH RYNKU WEWNĘTRZNEGO

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)

(w tys. euro)
2005
Dochody operacyjne
Dochody własne 156.944
Inne dotacje/dochody 823
Ogółem (a) 157.767
Wydatki operacyjne
Personel 56.278
Administracja 28.610
Działania operacyjne 35.850
Ogółem (b) 120.738
Wynik operacyjny (c = a - b) 37.029
Inne przychody (d) 4.451
Inne koszty (e) 38
Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) 41.442
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian

w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi

za rok budżetowy 2005.

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r(1)

(w tys. euro)
2005 2004
Aktywa
Aktywa trwałe 27.456 28.125
Należności 2.196 3.233
Środki pieniężne 208.020 156.638
Ogółem 237.672 187.996
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 132.575 132.575
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 41.442 0
Zobowiązania długoterminowe 613 784
Zobowiązania krótkoterminowe 63.042 54.637
Ogółem 237.672 187.996
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia

porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005.

Źródło: Dane Urzędu. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Urząd w jego własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI URZĘDU

7.
Urząd nadal będzie podejmować wysiłki zmierzające do poprawy zarządzania środkami budżetowymi. W odniesieniu do budżetu ogółem Urząd zdołał ograniczyć poziom anulowania środków przeniesionych (z 10 % w 2004 r. do 6 % w 2005 r.).
8.
W następstwie uwagi Trybunału w 2006 r. Urząd wprowadził procedury, których celem jest ograniczenie do minimum przypadków realizacji operacji budżetowej przez jedną osobę, pełniącą zarówno funkcję kierownika odpowiedzialnego, jak i urzędnika zatwierdzającego.
9.
Standardy kontroli wewnętrznej zostały przyjęte przez Komitet Budżetowy decyzją z dnia 5 maja 2006 r. Urząd podejmie odpowiednie kroki w celu wdrożenia tych standardów.
10.
W następstwie uwagi Trybunału Urząd podejmie odpowiednie kroki w celu usprawnienia procedur rekrutacji poprzez poprawę ich formalizacji i dokumentowania.
11.
W następstwie uwagi Trybunału Urząd podejmie odpowiednie kroki w celu poprawy ujawnionych niedociągnięć poprzez lepszą formalizację i dokumentowanie procedur w tym zakresie.

______

(1) Dz.U. L 11 z 14.1.1994, str. 1.

(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 28 lutego 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 5 lipca 2006 r.

(3) Stwierdzono w jednym przypadku.

(4) Wartość przedłużenia wynosiła 2 mln euro.

(5) Stwierdzono w przypadku czterech zamówień.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.312.106

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu.
Data aktu: 28/09/2006
Data ogłoszenia: 19/12/2006