Przyszłość Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT).

REZOLUCJA RADY
z dnia 9 grudnia 2004 r.
w sprawie przyszłości Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT)

(2005/C 62/01)

(Dz.U.UE C z dnia 12 marca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

Witając z zadowoleniem komunikat Komisji w sprawie wyzwań stojących przed Europejskim Społeczeństwem Informacyjnym po roku 2005 oraz komunikat Komisji w sprawie usług szerokopasmowej telefonii komórkowej.

Przywołując

1. Konkluzje Prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r.,

2. Konkluzje Prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej w czerwcu 2002 r. zatwierdzające cele Planu Działań eEurope 2005;

3. Rezolucję Rady z dnia 18 lutego 2003 r. w sprawie wprowadzenia w życie Planu Działań eEurope;

4. Konkluzje Prezydencji z wiosennego posiedzenia Rady Europejskiej w 2003 r. zachęcające 15 Państw Członkowskich UE do przygotowania do wprowadzenia w życie krajowych strategii dotyczących szerokiego pasma do końca 2003 r.;

5. Konkluzje Rady z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie roli e-rządu dla przyszłości Europy;

6. Konkluzje Prezydencji z wiosennego posiedzenia Rady Europejskiej w 2004 r. podkreślające potrzebę nowej strategii w obszarze komunikacji elektronicznej;

7. Konkluzje Rady z dnia 8 marca 2004 r. w sprawie ostatnich postępów w sektorze komunikacji elektronicznej w Europie potwierdzające istotność ICT dla wzrostu i konkurencyjności;

8. Konkluzje Rady z dnia 8 marca 2004 r. w sprawie średniookresowego przeglądu Planu Działań eEurope 2005 potwierdzające ważność celów eEurope 2005 w kontekście rozszerzenia;

9. Konkluzje Rady z dnia 10 czerwca 2004 r. w sprawie poprawek Planu Działań eEurope 2005 oraz krajowych strategii dotyczących szerokiego pasma;

10. Konkluzje Prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 4-5 listopada 2004 r. przyjmującej z zadowoleniem sprawozdanie Grupy Wysokiego Szczebla pod przewodnictwem pana Koka;

11. Wskazówki z posiedzenia Wysokiego Szczebla w dniach 29-30 września 2004 r. w sprawie przyszłości ICT.

Uznając, że

1. W celu pomocy w osiąganiu celów lizbońskich z marca 2000 r. istnieje wyraźna potrzeba przeglądu i, tam gdzie to niezbędne usprawnienia polityk, zarówno na poziomie krajowym jak i europejskim w celu zwiększenia popytu i rozpowszechnienia ICT w całym społeczeństwie;

2. Sektor ICT sam jest głównym sektorem gospodarczym, wraz z przemysłami informatycznymi, komunikacji elektronicznej i audiowizualnym ze znacznym potencjałem dla przyszłego wzrostu oraz że ma wpływ na prawie wszystkie inne rodzaje działalności gospodarczej;

3. Stosowanie ICT ma bezpośredni i istotny wpływ na wydajność i konkurencyjność gospodarki europejskiej;

4. ICT jest cennym narzędziem stymulowania społecznej i geograficznej spójności, jak również obywatelstwa w całej integrującej się Europie, sprzyjania tożsamości kulturowej, integracji społecznej oraz wielojęzyczności, a także zwiększania przejrzystości i udziału w społeczeństwie;

5. Wszechstronne i holistyczne polityki dotyczące ICT mogą w istotny sposób przyczynić się do wzrostu UE, wydajności i konkurencyjności celów poprzez tworzenie wysokiej jakości stanowisk pracy, poprawę funkcjonowania gospodarki oraz poprzez modernizowanie usług publicznych i wspieranie zmodernizowanych procesów gospodarczych zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym;

6. Polityki powinny zostać opracowywane w ramach trwającego dialogu między władzami publicznymi, sektorem prywatnym i innymi podmiotami tak, by można było określić nowe kierunki rozwoju w dziedzinie ICT;

7. UE będzie korzystać z innowacyjnego i konkurencyjnego sektora ICT na globalnych rynkach, które szybko rozszerzają się i są coraz bardziej konkurencyjne.

UZNAJE, że dla wyczerpujących i holistycznych polityk ICT następujące kwestie mają znaczenie:

Doskonały sektor ICT oraz przedsięwzięcia innowacyjne w celu:

– kontynuowania inwestowania w rzetelne prace badawczo-rozwojowe, zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym, wzmacniając europejską jakość w zakresie prac badawczo-rozwojowych poprzez tworzenie sprzyjającego środowiska dla nauki, finansów i przedsiębiorców,

– promowania wspierającej atmosfery, która stymuluje swobodny przepływ wiedzy i innowacji oraz w której wyniki badań znajdują zastosowanie w aplikacji i produktach, które stanowią wartość dodaną,

– zachęcania, szczególnie w ramach MŚP do skutecznego stosowania nowych procesów e-biznesów oraz nowych modeli biznesu w celu pełnego wykorzystania potencjału ICT.

ICT dla obywateli i znajomość ICT w celu:

– promowania dostępu do i dostępności usług ICT dla wszystkich, między innymi poprzez zwiększanie zrozumienia potencjalnych możliwości ICT oraz poprzez zachęcanie do ciągłego usprawniania technologii przyjaznych dla użytkownika, zatem, między innymi poprzez kontynuowanie wykorzystywania technologii cyfrowej,

– zachęcanie do stosowania środków, takich jak e-nauka, aby dalej rozwijać e-umiejętności wszystkich, w szczególności z uwzględnieniem osób starszych, płci oraz osób o różnym pochodzeniu etnicznym i społecznym, tak aby umożliwić im pełne korzystanie z dobrodziejstw Społeczeństwa Informacyjnego,

– dalszej integracji ICT w miejscu pracy za pomocą sposobów, które zwiększają wydajność i jakość pracy, jak również położenie większego nacisku na ICT podczas procesów szkolenia,

– znalezienia strategicznej odpowiedzi dotyczącej migracji miejsc pracy, również poprzez odpowiednie dostosowanie pracowników i zakładów pracy oraz zwiększenie elastyczności w połączeniu z bezpieczeństwem na rynku pracy.

ICT dla usług publicznych w celu:

– uzgadniania i uzupełniania, tam gdzie jest to odpowiednie na poziomie europejskim, zintegrowanego podejścia w odniesieniu do stosowania aplikacji e-rządu, w szczególności poprzez stymulowanie współpracy i wymianę najlepszych praktyk,

– opracowywania całościowego podejścia uwzględniającego potrzebę organizacyjnego przystosowania, pełnego wykorzystania możliwości ITC w celu uzyskania poprawy wykonywania i bardziej skutecznego funkcjonowania sektora publicznego przy jednoczesnym dostosowywaniu usług online do potrzeb przedsiębiorstw i obywateli oraz zmniejszaniu obciążeń administracyjnych szczególnie uwzględniając potrzebę transgranicznych usług europejskich,

– opracowywania ogólnoeuropejskich usług w zakresie e-leczenie, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii standaryzacji i interoperacyjności w celu optymalizacji leczenia i opieki nad pacjentem.

Treść i rozwój produktów i usług w celu:

– promowania rozwoju i dystrybucji bogatych i kreatywnych treści, np. poprzez zachęcanie do wtórnego wykorzystywania informacji sektora publicznego,

– usuwania, tam gdzie jest to odpowiednie, barier dotyczących dostępności treści na różnych platformach za pomocą, na przykład zachęcania do poszukiwania praktycznych rozwiązań w dziedzinie zarządzania prawami autorskimi do treści cyfrowej,

– wspierania powstawania nowych usług na rozszerzonych rynku wewnętrznym poprzez wzmacnianie środowiska sprzyjającemu regulacjom, które uwzględnia nowe kierunki rozwoju, takie jak innowacje techniczne,

– stworzenie, w odpowiedzi na rosnącą ilość aplikacji opartych na ICT sprzyjającego środowiska dla przemysłu i sektora publicznego, aby mogły one rozwijać, zarówno na poziomie europejskim jak i globalnym, skuteczne i interoperacyjne rozwiązania, w szczególności w dziedzinie płatności elektronicznych, potwierdzania autentyczności, zarządzania identyfikacją oraz bezpieczeństwa.

Rozwój sieci w celu:

– zapewniania spójnego i skutecznego środowiska prawodawczego dla komunikacji elektronicznej stymulującego konkurencję, inwestycje i innowacje,

– wspierania rozwoju i stosowania otwartych norm oraz wzmacnianie interoperacyjności sieci i usług,

– wspierania, uwzględniając zasadę neutralności technologicznej szerszego zastosowania i dostępności szerokiego pasma w szczególności poprzez promowanie konkurencyjnych platform i sieci interoperacyjnych,

– kontynuowania oceny różnego spektrum modeli zarządzania mając na względzie bardziej elastyczne i skuteczne stosowanie spektrum na poziomie europejskim i globalnym uwzględniając rozwój nowych i innowacyjnych technologii jak również metodologii, które stosują mechanizmy rynkowe.

Zaufanie i bezpieczeństwo w celu:

– rozwijania spójnego podejścia obejmującego wszystkie kwestie związane z zaufaniem, aby umacniać kulturę sieci i bezpieczeństwo informacji w celu promowania rzetelnej i skutecznej komunikacji elektronicznej oraz przyczyniania się do rozwoju bezpiecznych usług transeuropejskich,

– opracowywania środków przeciwdziałających nielegalnym, szkodliwym i niechcianym treściom w Internecie, w szczególności, jeżeli dotyczą one dzieci oraz "niechcianej poczcie", we współpracy z wszelkimi podmiotami włącznie z tymi na poziomie międzynarodowym,

– zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa sieci i informacji w odniesieniu do zainteresowania się i stosowania nowych usług i właściwego funkcjonowania innych infrastruktur zależnych od ICT uwzględniając aspekty zaufania i prywatności.

ZACHĘCA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE do czynnego przeglądu i wzmacniania swoich strategii i działań wprowadzających w życie tak, aby wniosły swój wkład do nowej Agendy dla Społeczeństwa Informacyjnego do 2010 r.

WZYWA KOMISJĘ

1. Do kontynuowania monitorowania uregulowań prawnych w świetle obecnego i przyszłego rozwoju technologicznego i rynkowego oraz do przedstawienia, tam gdzie jest to konieczne wniosków, które mają na celu utrzymywanie odpowiedniego środowiska prawodawczego, które umożliwia skuteczną konkurencję i które prowadzi do większych inwestycji, większej ilości innowacji, nowych usług oraz niższych cen;

2. Do analizowania konkurencyjności sektora ICT oraz rozpoczęcia prac przygotowawczych, uwzględniając wpływ ICT na europejską gospodarkę dla celów działań uzupełniających Plan Działań e-Europe 2005 jako ważnej części nowej Agendy dla Społeczeństwa Informacyjnego po roku 2005;

3. Do uznawania wagi ICT w przyszłych wnioskach dotyczących nowego badawczego programu ramowego.

ZACHĘCA PRZEMYSŁ do kontynuowania zasilania rynku nowymi, innowacyjnymi aplikacjami ICT oraz usługami i tworzenia nowych treści, przy wykorzystaniu między innymi z europejskiej różnorodności kulturowej i wielojęzyczności.

ZACHĘCA WSZYSTKIE PODMIOTY do dalszego integrowania ICT we wszystkich swoich odpowiednich działaniach, tak aby w pełni zbierać korzyści płynące z ICT.

PRZEDKŁADA niniejszą rezolucję jak wkład do debaty w sprawie średniookresowego przeglądu Strategii Lizbońskiej, który ma być dokonany na wiosennym posiedzeniu Rady Europejskiej w 2005 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024