(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
(1) W dniu 17 stycznia 2005 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program konwergencji Słowacji, obejmujący lata 2004-2007. Program spełnia wymagania "Kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji" w zakresie przekazywania danych.
(2) Bazowy dla programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje średnie tempo wzrostu realnego PKB na poziomie 5 % - z przewidywanym spowolnieniem do 4½ % w 2005 r. (z powodu spadku udziału zagranicznego), a następnie przyśpieszeniem do prawie 5½ % w 2007 r. (kiedy to udział zagraniczny ma ponownie wzrosnąć). Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Przewidywania programu odnośnie inflacji wydają się zaniżone i można je uznać za wiarygodne jedynie w przypadku, gdy efekty drugiej rundy, pochodzące z wysokiej inflacji zasadniczej w 2004 r., będą ściśle kontrolowane.
(3) W dniu 5 lipca 2007 r. Rada uznała, że w Słowacji istnieje nadmierny deficyt i zaleciła jego skorygowanie do 2007 r. Aktualizacja programu ma na celu zredukowanie w 2007 r. deficytu do wartości odniesienia, która wynosi 3 % PKB, zgodnie z zaleceniem Rady wydanym na mocy art. 104 ust. 7. (z wyłączeniem wkładów w filar funduszy emerytalnych szacowanych na 0,4 % PKB w 2005 r., 1,0 % w 2006 r. i 1,1 % w 2007 r.). Redukcja deficytu zasadniczego i pierwotnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) przesuwa się w czasie: przewiduje się, że oba rodzaje deficytu pozostaną, w zasadzie, na stałym poziomie, który do 2006 r. wyniesie odpowiednio około 3,8 % i 1,5 % PKB, a ich planowane ogólne dostosowanie o 0,8 punktu procentowego zostało przeniesione na 2007 r.. Nawet po odjęciu wpływu wynikającego z wprowadzenia filaru funduszy emerytalnych w 2005 r., redukcja deficytu w większości będzie miała miejsce w ostatnich dwóch latach. W porównaniu z programem z maja 2004 r., w którym dostosowania dokonano w oparciu o wydatki, w aktualizacji zaplanowano korektę deficytu poprzez ograniczenie wydatków i wzrost dochodów. Pomimo bardziej korzystnego scenariusza makroekonomicznego, aktualizacja w dużym stopniu potwierdza ścieżkę dostosowań zaplanowaną w poprzednim programie, stąd wydaje się mniej ambitna. Pomimo znacznych dotychczasowych osiągnięć w konsolidacji i wpływu reformy systemu emerytalnego, przyspieszenie tempa redukcji deficytu w szczególności w 2005 r. pomogłoby we wdrożeniu słowackiej strategii przyjęcia euro, zwiększeniu wiarygodności fiskalnej w kontekście ERM 2, wspieraniu przeciwdziałania cykliczności oraz mogłoby pomóc w opanowaniu nacisków związanych z aprecjacją. Ponadto torowałoby drogę do doprowadzenia strukturalnej sytuacji budżetu do stanu zbliżonego do równowagi lub osiągnięcia nadwyżki oraz do uzyskania wystarczającego marginesu bezpieczeństwa w celu uniknięcia przekraczania przewidzianej w Traktacie wartości odniesienia w wysokości 3 % PKB dla kryterium deficytu przy normalnych wahaniach makroekonomicznych.
(4) Ryzyko zagrażające prognozom budżetowym zawartym w programie wydaje się być w dużym stopniu zrównoważone w całym okresie objętym programem. Podane założenia makroekonomiczne stwarzają wrażenie, że w całym rozpatrywanym okresie istnieje ryzyko wzrostu po stronie dochodów. W odniesieniu do wpływu reformy systemu emerytalnego istnieje pewna doza niepewności. Prawdopodobnie fundusze UE (oraz fundusze pochodzące z współfinansowania) zostaną wykorzystane w stopniu niższym niż zaplanowano w budżecie na lata 2004-2006, gdyż zdolność absorpcji stale jest na etapie rozwoju. Niemniej jednak, w 2007 r. stopień wykorzystania tych funduszy może przekroczyć kwotę przewidzianą w budżecie, jeśli odroczone wydatki zostaną w wystarczającym stopniu zrealizowane. Wreszcie, wybory do parlamentu zaplanowane na 2006 r. rodzą niepewność zwłaszcza odnośnie do stopnia, w jakim przeprowadzone będą dalsze redukcje wydatków w 2007 r. Ten ostatni element może nie osiągnąć zakładanej wartości lub ją przekroczyć. W świetle tej oceny ryzyka, kierunki działań budżetowych przyjęte w programie wydają się wystarczające do zredukowania deficytu do 3 % PKB do 2007 r., tj. roku kończącego program, nie zapewniają jednak marginesu bezpieczeństwa.
(5) Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął 43,0 % PKB w 2004 r., to jest znacznie poniżej ustalonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje wzrost wskaźnika zadłużenia o 2½ punktu procentowego w okresie objętym programem.
(6) Wydaje się, że pozycja Słowacji pod względem długoterminowej równowagi finansów publicznych jest względnie korzystna, zwłaszcza dzięki przyjętym reformom strukturalnym, a w szczególności systemu emerytalnego i rentowego oraz służby zdrowia. Jednakże pełne wdrożenie tych środków jest jednym z kluczowych warunków, obok realizacji ścieżki prowadzącej do osiągnięcia planowanej i niezbędnej konsolidacji budżetowej w okresie objętym programem i do 2010 r.
(7) Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji są w dużym stopniu zbieżne z specyficznymi dla danego kraju ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. W szczególności, Słowacja jest na dobrej drodze do skorygowania swojego nadmiernego deficytu w terminie określonym przez Radę.
Mając na względzie powyższą ocenę oraz w świetle zaleceń Rady udzielonych na podstawie art. 104 ust. 7, Rada jest zdania, że Słowacja powinna:
i) wykorzystać wszelkie możliwości przyspieszenia redukcji deficytu, włącznie z wykorzystaniem dochodów większych niż przewidywane oraz oszczędności po stronie wydatków, w szczególności w 2005 r.
ii) nadać bardziej wiążący charakter średnioterminowym pułapom wydatków.
iii) zachować czujność, aby zapobiec wpływowi efektów drugiej rundy, wynikających z wysokiej inflacji w 2004 r., na ścieżkę konwergencji inflacji przewidzianą w programie.
Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych
| 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | ||
| Realny PKB | PK listopad 2004 | 5,0 | 4,5 | 5,1 | 5,4 |
| (zmiana w %) | KOM październik 2004 | 4,9 | 4,5 | 5,2 | n.d. |
| PK maj 2004 | 4,1 | 4,3 | 5,0 | 4,7 | |
| Inflacja HICP | PK listopad 2004 | 7,8 | 3,3 | 2,8 | 2,5 |
| (%) | KOM październik 2004 | 7,7 | 3,9 | 3,0 | n.d. |
| PK maj 2004 | 8,1 | 4,0 | 2,9 | 2,5 | |
| Saldo sektora instytucji | PK listopad 2004 | -3,8 | -3,8 | -3,9 | -3,0 |
| rządowych i samorządowych | KOM październik 2004 | -3,9 | -4,0 | -4,1 | n.d. |
| (% PKB)(1) | PK maj 2004 | -4,0 | -3,9 | -3,9 | -3,0 |
| Saldo pierwotne | PK listopad 2004 | -1,5 | -1,4 | -1,6 | -0,7 |
| (% PKB)(1) | KOM październik 2004 | -1,6 | -1,6 | -1,8 | n.d. |
| PK maj 2004 | -1,4 | -1,1 | -1,2 | -0,4 | |
| Zadłużenie publiczne brutto | PK listopad 2004 | 43,0 | 44,2 | 45,3 | 45,5 |
| (% PKB) | KOM październik 2004 | 44,2 | 45,2 | 45,9 | n.d. |
| PK maj 2004 | 45,1 | 46,4 | 46,1 | 45,5 | |
|
(1) Saldo sektora general government i saldo pierwotne uwzględniają obniżenie przychodów i stąd, ceteris paribus, obniżający deficyt wpływ wprowadzenia filaru z funduszem emerytalnym z funduszami inwestycyjnymi w 2005 r. (przewidywany 0,4% PKB w 2005 r.; 1.0% PKB w 2006 r.; oraz 1,1% PKB w 2007 r.). | |||||
| Źródła: | |||||
| Program konwergencji (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (COM); | |||||
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.136.26 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Słowacji na lata 2004-2007. |
| Data aktu: | 17/01/2005 |
| Data ogłoszenia: | 03/06/2005 |