Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Włoch na lata 2004-2008.

OPINIA RADY
z 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Włoch na lata 2004-2008

(2005/C 136/07)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) Dnia 17 lutego 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Włoch, obejmujący lata 2004-2008. Program jest częściowo zgodny z wymogami odnoszącymi się do danych, określonymi przez "kodeks postępowania w sprawie treści i formy programów stabilizacji i konwergencji". W celu dokonania precyzyjnej oceny ścieżki oraz struktury dostosowania, niezbędna byłaby informacja na temat dodatkowych środków przewidzianych do osiągnięcia celów budżetowych w roku 2006 i w latach późniejszych. W związku z powyższym wzywa się Włochy do spełnienia wszystkich wymogów kodeksu postępowania.

(2) Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu odzwierciedla informacje udostępnione około połowy 2004 r. Przewiduje on zwiększenie tempa wzrostu realnego PKB z 1,2 % w 2004 r. do 2,1 % w 2005 r. oraz jego średni wzrost na poziomie ok. 2,3 % w pozostałej części okresu objętego programem. Na podstawie aktualnie dostępnych informacji, scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać dość korzystne założenia dotyczące wzrostu, gdyż i) przewidywany wzrost w 2005 r. jest bliski górnego zakresu przedziału określonego w bieżących prognozach, a przy tym ii) przewidywania dotyczące średnioterminowej ewolucji wzrostu wydają się stosunkowo optymistyczne. Przewidywania programu dotyczące tendencji cenowych, mierzonych deflatorem PKB, wydają się realistyczne(2).

(3) Celem programu jest stopniowa redukcja nominalnego deficytu budżetowego z oczekiwanego poziomu 2,9 % PKB w 2004 r. poprzez przyjęty za cel na 2005 r. deficyt w wysokości 2,7 % PKB, aż do 0,9 % PKB w 2008 r. A zatem program nie dąży do doprowadzenia pozycji budżetowej w średnim terminie do stanu bliskiego równowagi lub wykazującego nadwyżkę. Przewiduje się, że w konsekwencji zastosowania środków o charakterze trwałym saldo budżetowe, z uwzględnieniem dostosowań cyklicznych, ulegnie poprawie o 1,1 punktu procentowego w okresie objętym programem, przy czym największa korekta (0,5 punktu procentowego) spodziewana jest w 2006 r. Mimo że w 2005 r., z uwzględnieniem dostosowań cyklicznych, nie przewiduje się poprawy, duża część środków jednorazowych będzie zastąpiona środkami o charakterze trwałym. W porównaniu z poprzednią aktualizacją, nominalne wartości deficytu są wyższe o ponad jeden punkt procentowy, a planowane dostosowanie przypada na późniejszą część okresu objętego programem z uwagi na nieco mniej korzystny scenariusz makroekonomiczny. Niemniej jednak, ponieważ uwarunkowania o charakterze cyklicznym, mierzone luką produktową, pozostały prawie niezmienione, największą część korekty deficytu można uznać za strukturalną.

(4) Istnieje ryzyko, że wynik budżetowy może być gorszy od przewidzianego w programie. W szczególności dotyczy to 2005 r., kiedy to margines bezpieczeństwa jest wąski, a niższy od przewidzianego wzrost gospodarczy, niewielkie odchylenia od planowanej korekty budżetowej przekraczającej 2 % PKB, zagrożenia związanie z pewnymi jednorazowymi działaniami, a także możliwa zmiana klasyfikacji spółki ANAS, odpowiedzialnej za utrzymanie dróg, pociągają za sobą niebezpieczeństwo przekroczenia wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB. Biorąc pod uwagę doświadczenia z przeszłości, nie można wykluczyć, że rozmiar dostosowania fiskalnego w roku 2006 i w latach późniejszych potrzebny do osiągnięcia celów przedstawionych w programie jest niedoszacowany. W świetle powyższej oceny ryzyka, wydaje się, że strategia budżetowa przyjęta w programie nie daje, przynajmniej do 2006 r., wystarczającego marginesu bezpieczeństwa zabezpieczającego, przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych, przed przekroczeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB. Nie wystarcza również do zapewnienia realizacji średnioterminowego celu Paktu Stabilności i Wzrostu, jakim jest doprowadzenie pozycji budżetowej do stanu zbliżonego do równowagi do końca okresu objętego programem.

(5) Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia osiągnął 106 % PKB, czyli jest jedynie minimalnie niższy od poziomu odnotowanego w 2003 r. i o wiele wyższy od wartości odniesienia określonej Traktatem, która wynosi 60 %. Program przewiduje spadek wskaźnika zadłużenia o ponad 8 punktów procentowych w okresie realizacji programu, głównie dzięki ambitnym planom prywatyzacyjnym, którym towarzyszyć będzie poprawa salda pierwotnego i przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego. Osiągnięcie szybszego tempa redukcji zadłużenia utrudniają transakcje wyrównawcze (below-the-line) zwiększające zadłużenie średnio o ponad 2 punkty procentowe rocznie. Ewolucja zadłużenia może być mniej korzystna od przewidywanej, zwłaszcza ze względu na wspomniane wyżej ryzyko dla celów budżetowych oraz niepewność jeśli chodzi o przyrost zadłużenia netto w stosunku do całkowitego zadłużenia (stock-flow adjustments).

(6) Jeżeli chodzi o zapewnienie długoterminowej stabilności finansów publicznych, Włochy wydają się narażone na pewne ryzyko. Jednakże przyjęcie w 2004 r. reformy systemu emerytalnego jest istotnym krokiem w kierunku rozwiązania problemów budżetowych związanych ze starzeniem się ludności i przyczyni się do poprawy sytuacji Włoch pod tym względem. Włochy mogą znaleźć się w stosunkowo korzystnej sytuacji, pod warunkiem że założenia budżetowe zostaną w pełni wykonane, zostaną osiągnięte oczekiwane oszczędności dzięki reformie emerytalnej, a każde odejście od strategii ciągłego utrzymywania dużych nadwyżek pierwotnych, prowadzącej w praktyce do szybkiej redukcji zadłużenia, zostanie niezwłocznie skorygowane.

(7) Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji są tylko częściowo spójne z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych dla Włoch. Po pierwsze, program nie przewiduje doprowadzenia pozycji budżetowej do stanu bliskiego równowagi lub nadwyżki w średnim terminie. Po drugie, cele budżetowe nie zapewniają poprawy cyklicznie dostosowanego salda budżetowego o co najmniej 0,5 punktu procentowego w skali roku, chociaż powszechnie wiadomo, że poprawa strukturalnego salda budżetowego (skorygowanego o operacje jednorazowe) osiąga średnio 0,5 punktu procentowego PKB rocznie. Po trzecie, część redukcji podatków w 2005 r. finansowana jest za pomocą środków tymczasowych. Program nie zawiera też wystarczających informacji na temat skuteczności wzmocnienia mechanizmów kontroli wydatków ani nie określa w wyraźny sposób źródła finansowania wydatków regionalnych.

W świetle powyższej oceny, Rada jest zdania, że Włochy powinny:

i) podjąć stosowne kroki zapewniające osiągnięcie docelowego deficytu w 2005 r.;

ii) podjąć niezbędne działania strukturalne, w roku 2006 i w latach następnych, aby osiągnąć pozycję zbliżoną do równowagi budżetowej do końca okresu objętego programem; oraz

iii) zapewnić szybsze tempo spadku zadłużenia w stosunku do PKB w kierunku wartości odniesienia określonej Traktatem, wynoszącej 60 % PKB, zwracając szczególną uwagę na inne niż pożyczki netto czynniki przyczyniające się do zmian w poziomie zadłużenia.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2008
Realny PKB PS 2004 1,2 2,1 2,2 2,3 2,3
(zmiana w %) KOM październik 2004 1,3 1,8 1,8 - -
PS 2003 1,9 2,2 2,5 2,6
Inflacja HICP PS 2004(1) 2,2 1,6 1,5 1,4 1,4
(%) KOM październik 2004 2,3 2,3 2,0 - -
PS 2003 1,8 1,5 1,4 1,4 -
Saldo sektora instytucji PS 2004 -2,9 -2,7 -2,0 -1,4 -0,9
rządowych i KOM październik 2004 -3,0 -3,0 -3,6 - -
samorządowych

(% PKB)

PS 2003 -2,2 -1,5 -0,7 0,0 -
Saldo pierwotne PS 2004 2,4 2,4 3,3 4,0 4,7
(% PKB) KOM październik 2004 2,0 2,1 1,5 - -
PS 2003 2,9 3,5 4,4 5,1 -
Saldo strukturalne PS 2004(2) -2,1 -2,1 -1,6 -1,2 -1,0
(% PKB) KOM październik 2004 -2,4 -2,6 -3,4 - -
PS 2003 (2) -1,6 -1,0 -0,4 0,1 -
Zadłużenie publiczne PS 2004 106,0 104,1 101,9 99,2 98,0
brutto KOM październik 2004 106,0 104,6 104,4 - -
(% PKB) PS 2003 105,0 103,0 100,9 98,6 -
Uwaga:
(1) Planowana inflacja począwszy od 2005 r.
(2) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie.
Źródła:
Program stabilności (PS); Prognozy służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); Obliczenia służb Komisji.

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

(2) Zawarte w programie przewidywania dotyczące inflacji HICP nie są prognozami. Są to raczej wartości odniesienia, przeznaczone w zasadzie do wykorzystania w procesie negocjacji płacowych.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.136.18

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Włoch na lata 2004-2008.
Data aktu: 17/02/2005
Data ogłoszenia: 03/06/2005