Zawiadomienie o wszczęciu procedury badania dotyczącej przeszkód w handlu w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 3286/94, polegających na narzuconych środkach i stosowanych praktykach przez Zachodnią Republikę Urugwaju wpływających na handel "Scotch Whisky".

Zawiadomienie o wszczęciu procedury badania dotyczącej przeszkód w handlu w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 3286/94, polegających na narzuconych środkach i stosowanych praktykach przez Zachodnią Republikę Urugwaju wpływających na handel "Scotch Whisky"

(2004/C 261/03)

(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2004 r.)

W dniu 2 września 2004 r. Komisja otrzymała skargę na podstawie art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3286/94(1) (zwanego dalej "rozporządzeniem").

1.

SKŁADAJĄCY SKARGĘ

Skarga została wniesiona przez Scotch Whisky Association (SWA) w imieniu jego 54 członków przedsiębiorstw, z których wszyscy są gorzelnikami, zajmują się mieszalnictwem, właścicielami marki, brokerami i eksporterami "Scotch Whisky", obejmujących razem ponad 95 % zdolności gorzelniczej i mieszalniczej Szkocji.

SWA jest stowarzyszeniem działającym w imieniu jednego lub więcej przedsiębiorstw Wspólnoty w rozumieniu art. 4 ust. 1 i art. 2 ust. 6 rozporządzenia.

2.

WYRÓB

Skarga dotyczy "Scotch Whisky" produkowanej ze zbóż w Szkocji, zgodnie z przepisami rozporządzenia WE nr 1576/89 i klasyfikowanej w ramach rozdziału 22 Zharmonizowanej Nomenklatury Celnej w podpozycji HS 2208.30.

Jednakże badanie, które Komisja wszczyna, może również objąć inne wyroby, w szczególności te, wobec których zainteresowane strony, jeżeli zgłoszą się w terminie, o którym mowa poniżej (zob. Sekcja 8), mogą wykazać, że są dotknięte przez zarzucane praktyki;

3.

PRZEDMIOT

Skarga dotyczy czterech oddzielnych aspektów ustaleń podatkowych Urugwaju dotyczących importowanych whisky:

1. Wymóg wieku dla whisky

Według skargi podstawą podatku akcyzowego nałożonego na wyroby spirytusowe w Urugwaju (MIESI) jest system poziomów cenowych i cen fikcyjnych stosowanych celem ustalenia podstawy opodatkowania każdego napoju spirytusowego. Następnie, stosowana jest zryczałtowana stawka podatkowa w celu ustanowienia ostatecznego zobowiązania podatkowego.

Poziomy cenowe dla whisky są ustalone tak, aby zapewnić wszystkim krajowym markom możliwość korzystania z najniższego progu podatkowego. Równocześnie Urugwaj wyklucza z najniższego poziomu cenowego wszystkie whisky mające więcej niż trzy lata. Ponieważ przepisy UE wymagają, żeby whisky dojrzewała co najmniej przez trzy lata, wymóg wieku Urugwaju powoduje wykluczenie whisky UE z najniższej kategorii podatkowej.

2. Zaliczka na poczet podatku

Według skargi Urugwaj wymaga, aby importerzy wpłacali zaliczkę na poczet podatku od przywozu w wysokości 80 % wartości celnej towarów. Ten wymóg nie dotyczy krajowych producentów. Chociaż zaliczkę odlicza się od ostatecznego zobowiązania podatkowego, jej wpływ jest niekorzystny na przepływ środków pieniężnych importerów i sprawia, że przywiezione wyroby spirytusowe są mniej konkurencyjne w porównaniu z ich krajowymi odpowiednikami.

3. Stosowanie banderoli

Składający skargę twierdzi, że istnieje również dyskryminacja w stosunku do wyrobów przywożonych poprzez wymóg stosowania banderoli, które należy przymocować na nich w chwili wprowadzania ich na rynek, podczas gdy wyroby krajowe nie podlegają takiemu wymogowi.

4. Brak przejrzystości

Wreszcie, w skardze zarzuca się brak przejrzystości i przewidywalności systemu IMESI, z powodu częstych zmian w prograch poziomów cenowych i cen fikcyjnych oraz w związku z brakiem jakiejkolwiek metodologii lub kryteriów stosowanych do ustalenia tych wartości.

4.

ZARZUT PRZESZKODY W HANDLU

SWA uznaje, że praktyki opisane w Sekcji 3 stanowią przeszkodę w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia.

a) Wymóg wieku dla whisky

SWA twierdzi, że wymóg wieku stosowany w Urugwaju powoduje, iż importowane "Scotch Whisky" są traktowane w sposób wyraźnie mniej korzystny niż produkty podobne, pochodzenia krajowego, co stanowi naruszenie art. II.2 i III.4 GATT.

Według SWA wymóg trzyletniego wieku powoduje wykluczenie z najniższego poziomu cenowego dla whisky importowanych, które w innym przypadku mogłyby być włączone do takiego najniższego poziomu. Wymóg ten ma wpływ wyłącznie na importowane whisky, ponieważ normy Urugwaju dla wyrobów spirytusowych wymagają jedynie dwóch lat dojrzewania dla whisky. Ponadto SWA uważa, że poziomy cenowe dla whisky są ustalone w taki sposób, aby zapewnić wszystkim krajowym markom możliwość korzystania z najniższego progu podatkowego.

b) Zaliczka na poczet podatku

SWA uważa, że w zakresie, w jakim wymóg zaliczki stosowany w Urugwaju w stosunku do importowanych wyrobów spirytusowych stanowi ograniczenie przywozu napojów spirytusowych z innych państw członkowskich WTO, jest to sprzeczne z art. XI.1 GATT. Ponadto poprzez stosowanie wewnętrznych podatków do wyrobów importowanych, aby chronić produkty krajowe, przedmiotowe środki są od samego początku niezgodne z art. III.2 GATT.

c) Banderole

SWA uważa, że ustalenia Urugwaju z zakresie stosowania banderoli na importowanych wyrobach spirytusowych stanowi ograniczenie przywozu towarów, niezgodne z art. XI.1 GATT. Środki stanowią naruszenie art. III.4 GATT w zakresie, w jakim powodują, że importowane wyroby spirytusowe są traktowane w sposób wyraźnie mniej korzystny niż wyroby podobne pochodzenia krajowego.

d) Brak przejrzystości

SWA uważa, że ustalenia podatkowe MIESI stosowane w Urugwaju są niezgodne z art. X.3 lit. a) GATT, ponieważ nie są zarządzane w sposób jednolity, bezstronny i racjonalny, co wynika z zarzucanego braku przejrzystości i przewidywalności.

W świetle dostępnych informacji opartych na faktach i przedłożonych dowodów, Komisja uważa, że skarga zawiera wystarczający dowód oparty na domniemaniu faktycznym istnienia przeszkód w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia.

5.

ZARZUT NEGATYWNYCH SKUTKÓW W HANDLU

W 2002 r. członkowie SWA eksportowali do Urugwaju "Scotch whisky" o wartości około 20 mln EUR, dzięki czemu rynek ten stał się dla tej branży czwartym najważniejszym rynkiem w Ameryce Łacińskiej. W ramach kategorii importowanych whisky, "Scotch whisky" stanowi około 90% całkowitej sprzedaży importowanej whisky w Urugwaju.

Składający skargę uważa, że praktyki omawiane w skardze przyczyniły się do znaczącego spadku konsumpcji "Scotch Whisky" w Urugwaju. Do końca 2003 r. udział "Scotch Whisky" w całym rynku whisky spadł z nieco ponad 40 % (pod koniec 2002 r.) do trochę poniżej 35 %, ponieważ w sytuacji trudności w gospodarce konsumenci wybierali produkty krajowe o niższej cenie i niższym opodatkowaniu. Według składającego skargę, biorąc pod uwagę, że cena jest znaczącym czynnikiem w podejmowaniu decyzji przez konsumentów, dyskryminacja w stosunku do "Scotch Whisky" w segmencie "odpowiednia wartość za odpowiedni pieniądz" (ang. value for money) spowodowała szczególnie niekorzystny efekt.

Składający skargę przedstawił szacunki dotyczące prawdopodobnego wpływu na ceny towarów w handlu detalicznym wynikającego z wyboru "Scotch Whisky" o niższej cenie, jeżeli obecny wymóg wieku zostanie zniesiony. Ceny w handlu detalicznym pewnej liczby popularnych marek mogłyby spaść o ok. 15 %, co wzmocniłoby ich konkurencyjność wobec wielu marek krajowych. Ponadto istnieje pewna liczba innych marek "Scotch Whisky", które mogłyby również skorzystać z faktu włączenia do najniższego poziomu cenowego. Obecnie nic nie skłania do zmniejszania marż, ponieważ wszystkie "Scotch Whiskies" są automatycznie wyłączone z najniższego poziomu cenowego, niezależnie od ich ceny w chwili pierwszej sprzedaży. Ponadto zarzucane dyskryminujące stosowanie zaliczki na poczet podatku i wymóg stosowania banderoli mają również wpływ na cenę detaliczną importowanych whisky, wskutek czego wpływają niekorzystnie na ich konkurencyjność na rynku.

Wreszcie, składający skargę odnosi się bardziej ogólnie do wyników rynkowych importowanych wyrobów spirytusowych w Urugwaju, gdzie również inne rodzaje napojów spirytusowych istniejących w międzynarodowym handlu, takie jak brandy, gin, rum i wódka, mają niewielki wpływ na rynek, w szczególności jeżeli porównać to z penetracją rynku, którą te wyroby osiągają na sąsiadujących rynkach.

Komisja uznaje, że skarga zawiera wystarczające dowody oparte na domniemaniu faktycznym w sprawie negatywnych skutków w handlu, w rozumieniu art. 2 ust. 4 TBR.

6.

INTERES WSPÓLNOTY

Branża "Scotch Whisky" eksportuje co roku towary o wartości przekraczającej 3,5 mld EUR na około 200 rynków na świecie. Ponad 10.000 osób jest bezpośrednio zatrudnionych w produkcji "Scotch Whisky", podczas gdy kolejne 50.000 miejsc pracy w Zjednoczonym Królestwie zależy częściowo od tej branży.

Komisja uznaje za konieczne zapewnienie równych reguł gry na rynkach państw trzecich dla naszych branż zajmujących się wywozem, w szczególności w zakresie podatków wewnętrznych. Ochrona celna nie powinna zostać zastąpiona innymi barierami protekcjonistycznymi pozostającymi w sprzeczności z zobowiązaniami międzynarodowymi. Jest to szczególnie istotne w przypadku napojów alkoholowych, ponieważ są one zazwyczaj objęte wysokim ciężarem podatkowym w wyniku kombinacji podatku akcyzowego i podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, uznaje się, że wszczęcie procedury badania pozostaje w interesie Wspólnoty.

7.

PROCEDURA

W wyniku decyzji podjętej po przeprowadzeniu stosownych konsultacji z Komitetem Doradczym ustanowionym w rozporządzeniu, że istnieją wystarczające dowody, aby uzasadnić wszczęcie procedury badania celem uznania związanych z tym zagadnień prawnych i faktycznych, oraz że leży to w interesie Wspólnoty, Komisja wszczęła badanie zgodnie z art. 8 rozporządzenia.

Zainteresowane strony mogą się zgłosić i przekazać swoje opinie w formie pisemnej w zakresie poszczególnych zagadnień podjętych przez skargę, dostarczając odpowiednich wspierających dowodów.

Ponadto Komisja wysłucha strony, które będą o to wnioskowały w formie pisemnej, po ich zgłoszeniu się, pod warunkiem że wynik procedury ich bezpośrednio dotyczy.

Niniejsze powiadomienie publikuje się zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. a) rozporządzenia.

8.

TERMINY

Wszystkie informacje związane ze sprawą oraz wszystkie wnioski o przesłuchanie powinny dotrzeć do Komisji nie później niż 30 dni od dnia opublikowania niniejszego powiadomienia i powinny zostać przesłane w formie pisemnej na adres:

European Commission

Directorate-General for Trade

Mr. Ignacio Garcia Bercero, DG Trade F.2

CHAR 9/74

B 1049 Brussels

Faks: (32- 2) 299 32 64.

______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (WTO) (Dz.U. L 349, 31.12.1994, str. 71). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 356/95 (Dz.U. L 41 z 23.2.1995, str. 3).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.261.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie o wszczęciu procedury badania dotyczącej przeszkód w handlu w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 3286/94, polegających na narzuconych środkach i stosowanych praktykach przez Zachodnią Republikę Urugwaju wpływających na handel "Scotch Whisky".
Data aktu: 23/10/2004
Data ogłoszenia: 23/10/2004