(Tekst zatwierdzony przez Radę WSiSW dnia 28 maja 1998 roku)
(Dz.U.UE C z dnia 15 lipca 1998 r.)
My, Ministrowie Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Państw Członkowskich Unii Europejskiej, stanowiąc jako członkowie Rady Unii Europejskiej, w pełnej współpracy z Komisją,
oraz
My, Ministrowie Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych państw Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej, w tym Państw Bałtyckich, oraz Cypru,
pierwsi zwani dalej "Państwami Członkowskimi UE" a ostatni zwani dalej "Państwami EŚW i Cyprem",
SPOTKAWSZY SIĘ w Brukseli w dniu 28 maja 1998 roku,
ROZWAŻYWSZY plan działań Unii Europejskiej dotyczący przestępczości zorganizowanej, zatwierdzony przez Radę Europejską w Amsterdamie w czerwcu 1997 roku (1), w szczególności jego zalecenie nr 3,
PODKREŚLAJĄC nasze wspólne zaangażowanie na rzecz demokracji, praw człowieka i reguł prawnych oraz świadomi, że przestępczość zorganizowana stwarza poważne zagrożenie dla tych wartości, ponieważ przenika, zanieczyszcza i korumpuje struktury rządów, zgodną z prawem działalność handlową i finansową oraz społeczeństwo na wszystkich poziomach,
UZNAJĄC, że przynajmniej następujące elementy są niezbędne dla skutecznej współpracy w zakresie stosowania prawa i współpracy sądowej, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym:
– sprawnie skonstruowana administracja policyjna, zdolna do działania, z wyszkolonym personelem oraz wyposażeniem technicznym potrzebnym do zwalczania przestępczości w skuteczny sposób,
– odpowiednio umocowany system organów sprawiedliwości, działający na podstawie nowoczesnych standardów materialnych i proceduralnych,
– satysfakcjonujące podstawy prawne do zwalczania korupcji i konsekwentne ich stosowanie,
– praktyczna zdolność organów ścigania w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej, w tym przestępstw narkotykowych i międzynarodowego handlu bronią, konfiskaty korzyści pochodzących z przestępstw oraz prania pieniędzy,
– wystarczające środki zapobiegania w walce z nadużywaniem narkotyków,
– ścisłe kontrole dotyczące legalnego nabywania broni,
ZDECYDOWANI na ścisłą współpracę w celu zwalczania przestępczości zorganizowanej oraz innych form poważnej przestępczości, w tym handlu ludźmi i zorganizowanej nielegalnej imigracji,
ZDECYDOWANI również poprawić współpracę międzynarodową w celu stawienia czoła temu zjawisku,
UWZGLĘDNIAJĄC Deklarację Berlińską z września 1994 roku, Światową Konferencję Ministerialną Narodów Zjednoczonych w sprawie ponadnarodowej przestępczości zorganizowanej z listopada 1994 roku, 40 zaleceń grupy G7/P8 dotyczących zwalczania ponadnarodowej przestępczości zorganizowanej z dnia 12 kwietnia 1996 roku, 25 zaleceń grupy G7/P8 Konferencji Ministerialnej w sprawie terroryzmu z dnia 30 lipca 1996 roku oraz 10 zasad dotyczących zwalczania przestępczości w zakresie zaawansowanej technologii, popartych przez grupę G8 dnia 10 grudnia 1997 roku,
UZNAJĄC, że rozwijamy już powszechny pogląd na to, jak walczyć z przestępczością zorganizowaną, jako że wszyscy z nas przyłączyli się do pewnych instrumentów międzynarodowych odnoszących się do zwalczania przestępczości zorganizowanej,
UWZGLĘDNIAJĄC dyskusje dotyczące przestępczości zorganizowanej, które mają miejsce na innych międzynarodowych forach, takich jak Narody Zjednoczone, które są obecnie w trakcie badania możliwości sporządzenia projektu Konwencji NZ w sprawie przestępczości zorganizowanej, podążając za inicjatywą Rzeczypospolitej Polskiej,
UZNAJĄC współpracę, która ma już miejsce między naszymi władzami i życząc sobie jej wzmocnienia, zarówno niezwłocznie, jak i w dłuższej perspektywie,
PRAGNĄC w tym celu sporządzić pakt, który umożliwi zintensyfikowanie istniejącej współpracy w trakcie okresu przedakcesyjnego,
BIORĄC POD UWAGĘ potrzebę Państw EŚW i Cypru wprowadzenia w życie dorobku prawnego UE przed wstąpieniem do Unii Europejskiej,
NINIEJSZYM DEKLARUJEMY, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 1998 roku.
| W imieniu Rady | |
| J. STRAW | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 251 z 15.8.1997, str. 1.
(2) Należy odnotować, że konwencja ta nie jest otwarta do podpisu przez kraje kandydujące.
(3) Dz.U. L 191 z 7.7.1998, str. 1.
(4) Dz.U. L 166 z 28.6.1991, str. 77.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.1998.220.1 |
| Rodzaj: | Deklaracja |
| Tytuł: | Pakt przedakcesyjny w sprawie przestępczości zorganizowanej między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej a ubiegającymi się o członkostwo Państwami Europy Środkowej i Wschodniej oraz Cyprem. |
| Data aktu: | 28/05/1998 |
| Data ogłoszenia: | 15/07/1998 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 28/05/1998 |