Warunki udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2027

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 lipca 2025 r.
w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2027

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2025 r. poz. 881) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2027, ustanowionym uchwałą nr 60 Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2027 (M.P. poz. 648);
2)
formy i zakres wsparcia, o którym mowa w pkt 1;
3)
tryb postępowania w sprawie udzielania wsparcia, o którym mowa w pkt 1.
§  2.
1.
 Wsparcie, o którym mowa w § 1 pkt 1, jest udzielane na rzecz uczniów z Ukrainy, którzy:
1)
przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej legalnie na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 337, 620 i 621) albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa i których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2024 r. poz. 769, 1222 i 1688 oraz z 2025 r. poz. 619, 621 i 622) oraz
2)
realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w polskim systemie oświaty w szkołach określonych w § 4 ust. 1 oraz
3)
zostali wpisani na listę uczniów w szkołach określonych w § 4 ust. 1

- w celu wyrównywania szans edukacyjnych tych uczniów.

2.
 Wsparcie, o którym mowa w § 1 pkt 1, jest udzielane również społeczności szkolnej w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w ust. 1, w celu wyrównywania szans edukacyjnych tych uczniów.
§  3.
 Wsparcie, o którym mowa w § 1 pkt 1, jest realizowane w obszarze:
1)
dofinansowania zatrudnienia asystenta, o którym mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.), zwanego dalej "asystentem", w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1,
2)
realizacji różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1,
3)
doskonalenia i podniesienia kompetencji zawodowych osób, o których mowa w § 16 ust. 1

- w celu wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.

§  4.
1.
 W ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, organom prowadzącym:
1)
publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,
2)
publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej,
3)
publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe: licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia i szkoły specjalne przysposabiające do pracy,
4)
publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego

- może być udzielone wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa i budżetu środków europejskich na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w tych szkołach, zwane dalej "wsparciem finansowym", pod warunkiem, że w tych szkołach obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizuje co najmniej jeden uczeń z Ukrainy, o którym mowa w § 2 ust. 1.

2.
 Wsparcie finansowe jest udzielane organom prowadzącym szkoły, o których mowa w ust. 1:
1)
jednostkom samorządu terytorialnego;
2)
osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego;
3)
osobom fizycznym;
4)
ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
5)
ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa;
6)
ministrowi właściwemu do spraw środowiska;
7)
ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej;
8)
ministrowi właściwemu do spraw żeglugi śródlądowej.
3.
 Wsparcie finansowe jest udzielane w formie dotacji dla organu prowadzącego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3 oraz w formie dofinansowania dla ministra, o którym mowa w ust. 2 pkt 4-8.
4.
 Maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia w szkole określonej w ust. 1 jednego asystenta przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy) stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę ustalanego corocznie na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2024 r. poz. 1773).
5.
 W przypadku zatrudnienia w szkole określonej w ust. 1 asystenta na część etatu lub na okres krótszy niż 12 miesięcy maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta jest ustalana proporcjonalnie do wymiaru etatu i liczby miesięcy zatrudnienia.
6.
 Wsparcie finansowe dla organu prowadzącego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3, jest udzielane:
1)
w 2025 r. - przez okres 12 miesięcy;
2)
w 2026 r. - przez okres 12 miesięcy;
3)
w 2027 r. - przez okres 8 miesięcy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2027 r.
7.
 Wsparcie finansowe dla ministra, o którym mowa w ust. 2 pkt 4-8, jest udzielane:
1)
w 2025 r. - przez okres 5 miesięcy;
2)
w 2026 r. - przez okres 12 miesięcy;
3)
w 2027 r. - przez okres 8 miesięcy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2027 r.
8.
 Organ prowadzący, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3, nie może otrzymać wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole określonej w ust. 1, jeżeli otrzymał na ten cel środki publiczne pochodzące z innych źródeł.
9.
 Organ prowadzący, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3, w kolejnych latach realizacji programu, o którym mowa w § 1 pkt 1, może ponownie otrzymać wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole określonej w ust. 1, która otrzymała wsparcie finansowe w poprzednich latach realizacji tego programu.
10.
 Dyrektor szkoły, której organem prowadzącym jest minister, o którym mowa w ust. 2 pkt 4-8, w kolejnych latach realizacji programu, o którym mowa w § 1 pkt 1, może ponownie otrzymać wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w tej szkole, która otrzymała wsparcie finansowe w poprzednich latach realizacji tego programu.
§  5.
1.
 Wojewoda ogłasza nabór wniosków o udzielenie wsparcia finansowego dla organów prowadzących, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3:
1)
w 2025 r. - w terminie 14 dni roboczych od dnia poinformowania wojewody przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o programie, o którym mowa w § 1 pkt 1 oraz o podziale środków na realizację tego programu w 2025 r.;
2)
w 2026 r. - w terminie do dnia 30 września 2025 r.;
3)
w 2027 r. - w terminie do dnia 30 września 2026 r.
2.
 Wniosek o udzielenie wsparcia finansowego zawiera:
1)
nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej organu prowadzącego, a w przypadku organu prowadzącego będącego osobą fizyczną - jej imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania, a także jej numer telefonu i adres poczty elektronicznej, jeżeli je posiada;
2)
numery REGON i NIP organu prowadzącego;
3)
łączną wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystentów w szkołach objętych wnioskiem;
4)
wykaz szkół objętych wnioskiem;
5)
dane dotyczące szkół objętych wnioskiem:
a)
nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej szkoły,
b)
liczbę planowanych do zatrudnienia w szkole asystentów oraz wymiar etatów,
c)
liczbę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w tym liczbę uczniów pochodzenia romskiego, w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku,
d)
liczbę uczniów ogółem w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku,
e)
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w danej szkole,
f)
numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933);
6)
informację, czy w odniesieniu do danej szkoły wniosek jest składany ponownie;
7)
informację, czy wniosek dotyczy wydatków poniesionych od dnia 1 stycznia 2025 r. przez organ prowadzący na zatrudnienie asystentów w szkołach objętych wnioskiem - w przypadku wniosku o udzielenie wsparcia finansowego w 2025 r.;
8)
oświadczenie organu prowadzącego o braku finansowania zatrudnienia asystenta w szkole objętej wnioskiem ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł;
9)
imię i nazwisko, funkcję oraz podpis osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania organu prowadzącego;
10)
dokumenty potwierdzające upoważnienie do składania oświadczeń woli w imieniu organu prowadzącego - w przypadku organu prowadzącego, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 2 i 3.
3.
 W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez organy prowadzące, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, nie jest większa niż kwota środków przypadająca w danym województwie do rozdysponowania na te organy prowadzące w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, wsparcie finansowe otrzymują wszystkie szkoły objęte wnioskami o udzielenie wsparcia finansowego.
4.
 W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez organy prowadzące, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, jest większa niż kwota środków przypadająca w danym województwie do rozdysponowania na te organy prowadzące w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, pierwszeństwo w otrzymaniu wsparcia finansowego przysługuje szkołom z zastosowaniem poniższych kryteriów w następującej kolejności:
1)
szkołom publicznym określonym w § 4 ust. 1 przed szkołami niepublicznymi;
2)
szkołom określonym w § 4 ust. 1 z największą liczbą uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
3)
szkołom określonym w § 4 ust. 1 z najwyższym procentowym udziałem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w stosunku do ogółu uczniów uczących się w danej szkole.
5.
 Ogłoszenie o naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego jest publikowane na stronie podmiotowej urzędu obsługującego wojewodę.
6.
 Formularz wniosku o udzielenie wsparcia finansowego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania publikuje na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  6.
1.
 W naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego, o którym mowa w § 5 ust. 1, organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 20-osobową grupę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole określonej w § 4 ust. 1, objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.
2.
 W przypadku uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, pochodzenia romskiego organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 10-osobową grupę tych uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole określonej w § 4 ust. 1, objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.
§  7.
1.
 Wojewoda, w terminie 14 dni roboczych od dnia zakończenia naboru wniosków o udzielenie wsparcia finansowego, wyłania szkoły zakwalifikowane do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów i publikuje listę tych szkół.
2.
 Lista szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów zawiera informacje o liczbie uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w danej szkole na dzień złożenia wniosku o udzielenie wsparcia finansowego, kwotę przyznanego danej szkole dofinansowania na zatrudnienie asystenta lub asystentów w danym roku kalendarzowym oraz liczbę i wymiar etatów.
3.
 Formularz listy szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów minister właściwy do spraw oświaty i wychowania publikuje na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  8.
1.
 Organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, może zwiększyć kwotę wynagrodzenia asystenta, na którego zatrudnienie otrzymał wsparcie finansowe, ponad otrzymaną kwotę wsparcia finansowego, ze środków innych niż otrzymane w ramach wsparcia finansowego, pod warunkiem złożenia wojewodzie oświadczenia o braku finansowania ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł tej części wynagrodzenia asystenta, która została dofinansowana w ramach otrzymanego wsparcia finansowego.
2.
 W przypadku zwiększenia kwoty wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, niezwłocznie informuje o tym wojewodę.
§  9.
 Organy prowadzące, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, które otrzymały wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystentów w szkołach określonych w § 4 ust. 1:
1)
prowadzą bieżący monitoring realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, w prowadzonych szkołach określonych w § 4 ust. 1, w tym współpracują z dyrektorami tych szkół oraz wojewodami;
2)
opracowują sprawozdania roczne i sprawozdanie końcowe z realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, w prowadzonych szkołach określonych w § 4 ust. 1 oraz składają te sprawozdania wojewodom na formularzu opublikowanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  10.
1.
 Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, ogłasza dla dyrektorów szkół, dla których jest organem prowadzącym, nabór wniosków o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów:
1)
w 2025 r. - w terminie 14 dni roboczych od dnia poinformowania ministra, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o programie, o którym mowa w § 1 pkt 1 oraz o podziale środków na realizację tego programu w 2025 r.;
2)
w 2026 r. - w terminie do dnia 30 września 2025 r.;
3)
w 2027 r. - w terminie do dnia 30 września 2026 r.
2.
 Wniosek o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów zawiera dane dotyczące szkoły:
1)
nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej szkoły;
2)
liczbę planowanych do zatrudnienia w szkole asystentów oraz wymiar etatów;
3)
liczbę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w tym liczbę uczniów pochodzenia romskiego, w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku;
4)
liczbę uczniów ogółem w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku;
5)
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w danej szkole;
6)
numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;
7)
informację, czy w odniesieniu do danej szkoły wniosek jest składany ponownie;
8)
imię i nazwisko oraz podpis dyrektora szkoły lub innej osoby upoważnionej.
3.
 W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez dyrektorów szkół prowadzonych przez ministrów, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, nie jest większa niż kwota środków przypadająca do rozdysponowania na te szkoły w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, wsparcie finansowe otrzymują wszystkie szkoły, których dyrektorzy złożyli wnioski o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów.
4.
 W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez dyrektorów szkół prowadzonych przez ministrów, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, jest większa niż kwota środków przypadająca do rozdysponowania na te szkoły w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, pierwszeństwo w otrzymaniu wsparcia finansowego przysługuje szkołom z zastosowaniem poniższych kryteriów w następującej kolejności:
1)
szkołom określonym w § 4 ust. 1 z największą liczbą uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
2)
szkołom określonym w § 4 ust. 1 z najwyższym procentowym udziałem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w stosunku do ogółu uczniów uczących się w danej szkole.
5.
 Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, może udzielić wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 20-osobową grupę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole prowadzonej przez tego ministra, której dyrektor złożył wniosek o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów.
6.
 W przypadku uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, pochodzenia romskiego minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, może udzielić wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 10-osobową grupę tych uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole prowadzonej przez tego ministra, której dyrektor złożył wniosek o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów.
7.
 Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, może zwiększyć kwotę wynagrodzenia asystenta, na którego zatrudnienie otrzymał wsparcie finansowe, ponad otrzymaną kwotę wsparcia finansowego, ze środków innych niż otrzymane w ramach wsparcia finansowego, pod warunkiem potwierdzenia braku finansowania ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł tej części wynagrodzenia asystenta, która została dofinansowana w ramach otrzymanego wsparcia finansowego.
§  11.
1.
 Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, w terminie 14 dni roboczych od dnia zakończenia naboru wniosków o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów, wyłania szkoły zakwalifikowane do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów i publikuje listę tych szkół.
2.
 Lista szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów zawiera informacje o liczbie uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w danej szkole na dzień złożenia wniosku o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów, kwotę przyznanego danej szkole dofinansowania na zatrudnienie asystenta lub asystentów w danym roku kalendarzowym oraz liczbę i wymiar etatów.
3.
 Formularz listy szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów minister właściwy do spraw oświaty i wychowania publikuje na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  12.
1.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, jest udzielane:
1)
uczniom, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 oraz ich rodzicom, opiekunom prawnym lub osobom (podmiotom) sprawującym pieczę zastępczą;
2)
nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
3)
dyrektorom i wicedyrektorom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 oraz osobom zajmującym inne stanowiska kierownicze w tych szkołach określone w statucie tych szkół;
4)
pracownikom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, niebędącym nauczycielami;
5)
asystentom zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, pracującym z uczniami z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
6)
specjalistom niebędącym nauczycielami zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
7)
pracownikom organów prowadzących szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
8)
pracownikom organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad szkołami określonymi w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.
2.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie centralnym obejmuje:
1)
utworzenie i prowadzenie portalu poświęconego edukacji międzykulturowej;
2)
organizację forum wymiany doświadczeń;
3)
opracowanie standardów diagnostycznych do oceny indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
4)
opracowanie materiałów metodycznych dla nauczycieli w celu realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2.
3.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie regionalnym obejmuje:
1)
wsparcie uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, przez prowadzenie konsultacji specjalistycznych, specjalistycznej pomocy psychologicznej oraz doradztwa zawodowego i wsparcia w procesie wejścia na rynek pracy;
2)
wsparcie rodziców, opiekunów prawnych uczniów lub osób (podmiotów) sprawujących pieczę zastępczą nad uczniami, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych;
3)
wsparcie osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2-8, w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w stosunku do uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.
§  13.
1.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie regionalnym w danym województwie jest realizowane przez operatora wojewódzkiego wyłonionego przez wojewodę spośród organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491, 1761 i 1940), lub organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy, składających ofertę wspólną na podstawie art. 14 ust. 2 tej ustawy.
2.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie regionalnym jest realizowane przez operatora wojewódzkiego do dnia 31 sierpnia 2027 r.
3.
 Wojewoda przekazuje do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania informacje dotyczące operatora wojewódzkiego wybranego w danym województwie.
4.
 Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje do szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, listę wybranych operatorów wojewódzkich, do których szkoły te mogą zgłaszać się w celu otrzymania wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2.
5.
 Lista operatorów wojewódzkich jest publikowana na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  14.
 Operator wojewódzki, o którym mowa w § 13:
1)
prowadzi bieżący monitoring realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, w tym współpracuje z organami prowadzącymi szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, dyrektorami tych szkół i wojewodami;
2)
opracowuje sprawozdania roczne i sprawozdanie końcowe z realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, w danym województwie oraz składa te sprawozdania wojewodzie na formularzu opublikowanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  15.
1.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie centralnym jest realizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy do dnia 31 sierpnia 2027 r.
2.
 Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy realizuje w latach 2025-2027 działania badawcze dotyczące realizacji wsparcia w obszarach, o których mowa w § 3.
§  16.
1.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, jest udzielane:
1)
nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
2)
dyrektorom i wicedyrektorom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 oraz osobom zajmującym inne stanowiska kierownicze w tych szkołach określone w statucie tych szkół;
3)
pracownikom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, niebędącym nauczycielami;
4)
pracownikom organów prowadzących szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
5)
pracownikom organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad szkołami określonymi w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
6)
asystentom zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, pracującym z uczniami z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
7)
specjalistom niebędącym nauczycielami zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.
2.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie centralnym obejmuje:
1)
opracowanie modelowych programów nauczania do wykorzystania przez nauczycieli do prowadzenia nauczania w oddziałach przygotowawczych organizowanych na poszczególnych etapach edukacyjnych, zawierających katalogi kompetencji językowych w zakresie edukacji językowej i przedmiotowej;
2)
opracowanie programów szkoleń dla osób, o których mowa w ust. 1, obejmujących wsparcie edukacyjne wynikające z doświadczenia migracji lub uchodźstwa, wsparcie w zakresie pracy z oddziałami i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, wspieranie włączenia i wsparcie indywidualne uczniów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa;
3)
przeprowadzenie szkoleń dla osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz kuratorów oświaty dotyczących wzmacniania kompetencji liderów edukacyjnych w zakresie efektywnego zarządzania szkołą różnorodną narodowościowo i kulturowo;
4)
opracowanie, we współpracy z operatorami regionalnymi, o których mowa w § 17, materiałów merytorycznych do realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3;
5)
przeprowadzenie szkoleń przygotowujących operatorów regionalnych, o których mowa w § 17, do realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3;
6)
prowadzenie konsultacji dla operatorów regionalnych, o których mowa w § 17, na etapie realizacji szkoleń dla osób, o których mowa w ust. 1.
§  17.
1.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym w danym województwie jest realizowane przez operatora regionalnego wyłonionego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji spośród konsorcjów składających się z organizacji pozarządowej, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy oraz placówki doskonalenia nauczycieli lub placówek doskonalenia nauczycieli posiadających akredytację, o której mowa w art. 184 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
2.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym jest realizowane przez operatora regionalnego do dnia 31 sierpnia 2027 r.
3.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym może być realizowane w formie szkoleń prowadzonych w oparciu o programy szkoleń, o których mowa w § 16 ust. 2 pkt 2, konsultacji eksperckich, sieci współpracy oraz procesowego wspomagania, adekwatnie do diagnozy potrzeb osób, o których mowa w § 16 ust. 1, przeprowadzonej przez operatora regionalnego.
4.
 Ośrodek Rozwoju Edukacji publikuje listę operatorów regionalnych, do których szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, mogą zgłaszać się w celu otrzymania wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3.
5.
 Lista operatorów regionalnych jest publikowana na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  18.
 Operator regionalny, o którym mowa w § 17:
1)
prowadzi bieżący monitoring realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, w tym współpracuje z organami prowadzącymi szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, dyrektorami tych szkół oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji;
2)
opracowuje sprawozdania roczne i sprawozdanie końcowe z realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym oraz składa te sprawozdania Ośrodkowi Rozwoju Edukacji na formularzu opublikowanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  19.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie centralnym jest realizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji do dnia 31 sierpnia 2027 r.
§  20.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.946

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2027
Data aktu: 11/07/2025
Data ogłoszenia: 16/07/2025
Data wejścia w życie: 17/07/2025