Warunki udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2027

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 lipca 2025 r.
w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2027

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2025 r. poz. 881) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2027, ustanowionym uchwałą nr 60 Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2027 (M.P. poz. 648);
2)
formy i zakres wsparcia, o którym mowa w pkt 1;
3)
tryb postępowania w sprawie udzielania wsparcia, o którym mowa w pkt 1.
§  2.
1.
 Wsparcie, o którym mowa w § 1 pkt 1, jest udzielane na rzecz uczniów z Ukrainy, którzy:
1)
przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej legalnie na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 337, 620 i 621) albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa i których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2024 r. poz. 769, 1222 i 1688 oraz z 2025 r. poz. 619, 621 i 622) oraz
2)
realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w polskim systemie oświaty w szkołach określonych w § 4 ust. 1 oraz
3)
zostali wpisani na listę uczniów w szkołach określonych w § 4 ust. 1

- w celu wyrównywania szans edukacyjnych tych uczniów.

2.
 Wsparcie, o którym mowa w § 1 pkt 1, jest udzielane również społeczności szkolnej w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w ust. 1, w celu wyrównywania szans edukacyjnych tych uczniów.
§  3.
 Wsparcie, o którym mowa w § 1 pkt 1, jest realizowane w obszarze:
1)
dofinansowania zatrudnienia asystenta, o którym mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.), zwanego dalej "asystentem", w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1,
2)
realizacji różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1,
3)
doskonalenia i podniesienia kompetencji zawodowych osób, o których mowa w § 16 ust. 1

- w celu wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.

§  4.
1.
 W ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, organom prowadzącym:
1)
publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,
2)
publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej,
3)
publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe: licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia i szkoły specjalne przysposabiające do pracy,
4)
publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego

- może być udzielone wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa i budżetu środków europejskich na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w tych szkołach, zwane dalej "wsparciem finansowym", pod warunkiem, że w tych szkołach obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizuje co najmniej jeden uczeń z Ukrainy, o którym mowa w § 2 ust. 1.

2.
 Wsparcie finansowe jest udzielane organom prowadzącym szkoły, o których mowa w ust. 1:
1)
jednostkom samorządu terytorialnego;
2)
osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego;
3)
osobom fizycznym;
4)
ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
5)
ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa;
6)
ministrowi właściwemu do spraw środowiska;
7)
ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej;
8)
ministrowi właściwemu do spraw żeglugi śródlądowej.
3.
 Wsparcie finansowe jest udzielane w formie dotacji dla organu prowadzącego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3 oraz w formie dofinansowania dla ministra, o którym mowa w ust. 2 pkt 4-8.
4.
 Maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia w szkole określonej w ust. 1 jednego asystenta przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy) stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę ustalanego corocznie na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2024 r. poz. 1773).
5.
 W przypadku zatrudnienia w szkole określonej w ust. 1 asystenta na część etatu lub na okres krótszy niż 12 miesięcy maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta jest ustalana proporcjonalnie do wymiaru etatu i liczby miesięcy zatrudnienia.
6.
 Wsparcie finansowe dla organu prowadzącego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3, jest udzielane:
1)
w 2025 r. - przez okres 12 miesięcy;
2)
w 2026 r. - przez okres 12 miesięcy;
3)
w 2027 r. - przez okres 8 miesięcy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2027 r.
7.
 Wsparcie finansowe dla ministra, o którym mowa w ust. 2 pkt 4-8, jest udzielane:
1)
w 2025 r. - przez okres 5 miesięcy;
2)
w 2026 r. - przez okres 12 miesięcy;
3)
w 2027 r. - przez okres 8 miesięcy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2027 r.
8.
 Organ prowadzący, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3, nie może otrzymać wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole określonej w ust. 1, jeżeli otrzymał na ten cel środki publiczne pochodzące z innych źródeł.
9.
 Organ prowadzący, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3, w kolejnych latach realizacji programu, o którym mowa w § 1 pkt 1, może ponownie otrzymać wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole określonej w ust. 1, która otrzymała wsparcie finansowe w poprzednich latach realizacji tego programu.
10.
 Dyrektor szkoły, której organem prowadzącym jest minister, o którym mowa w ust. 2 pkt 4-8, w kolejnych latach realizacji programu, o którym mowa w § 1 pkt 1, może ponownie otrzymać wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w tej szkole, która otrzymała wsparcie finansowe w poprzednich latach realizacji tego programu.
§  5.
1.
 Wojewoda ogłasza nabór wniosków o udzielenie wsparcia finansowego dla organów prowadzących, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3:
1)
w 2025 r. - w terminie 14 dni roboczych od dnia poinformowania wojewody przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o programie, o którym mowa w § 1 pkt 1 oraz o podziale środków na realizację tego programu w 2025 r.;
2)
w 2026 r. - w terminie do dnia 30 września 2025 r.;
3)
w 2027 r. - w terminie do dnia 30 września 2026 r.
2.
 Wniosek o udzielenie wsparcia finansowego zawiera:
1)
nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej organu prowadzącego, a w przypadku organu prowadzącego będącego osobą fizyczną - jej imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania, a także jej numer telefonu i adres poczty elektronicznej, jeżeli je posiada;
2)
numery REGON i NIP organu prowadzącego;
3)
łączną wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystentów w szkołach objętych wnioskiem;
4)
wykaz szkół objętych wnioskiem;
5)
dane dotyczące szkół objętych wnioskiem:
a)
nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej szkoły,
b)
liczbę planowanych do zatrudnienia w szkole asystentów oraz wymiar etatów,
c)
liczbę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w tym liczbę uczniów pochodzenia romskiego, w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku,
d)
liczbę uczniów ogółem w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku,
e)
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w danej szkole,
f)
numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933);
6)
informację, czy w odniesieniu do danej szkoły wniosek jest składany ponownie;
7)
informację, czy wniosek dotyczy wydatków poniesionych od dnia 1 stycznia 2025 r. przez organ prowadzący na zatrudnienie asystentów w szkołach objętych wnioskiem - w przypadku wniosku o udzielenie wsparcia finansowego w 2025 r.;
8)
oświadczenie organu prowadzącego o braku finansowania zatrudnienia asystenta w szkole objętej wnioskiem ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł;
9)
imię i nazwisko, funkcję oraz podpis osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania organu prowadzącego;
10)
dokumenty potwierdzające upoważnienie do składania oświadczeń woli w imieniu organu prowadzącego - w przypadku organu prowadzącego, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 2 i 3.
3.
 W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez organy prowadzące, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, nie jest większa niż kwota środków przypadająca w danym województwie do rozdysponowania na te organy prowadzące w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, wsparcie finansowe otrzymują wszystkie szkoły objęte wnioskami o udzielenie wsparcia finansowego.
4.
 W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez organy prowadzące, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, jest większa niż kwota środków przypadająca w danym województwie do rozdysponowania na te organy prowadzące w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, pierwszeństwo w otrzymaniu wsparcia finansowego przysługuje szkołom z zastosowaniem poniższych kryteriów w następującej kolejności:
1)
szkołom publicznym określonym w § 4 ust. 1 przed szkołami niepublicznymi;
2)
szkołom określonym w § 4 ust. 1 z największą liczbą uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
3)
szkołom określonym w § 4 ust. 1 z najwyższym procentowym udziałem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w stosunku do ogółu uczniów uczących się w danej szkole.
5.
 Ogłoszenie o naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego jest publikowane na stronie podmiotowej urzędu obsługującego wojewodę.
6.
 Formularz wniosku o udzielenie wsparcia finansowego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania publikuje na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  6.
1.
 W naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego, o którym mowa w § 5 ust. 1, organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 20-osobową grupę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole określonej w § 4 ust. 1, objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.
2.
 W przypadku uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, pochodzenia romskiego organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 10-osobową grupę tych uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole określonej w § 4 ust. 1, objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.
§  7.
1.
 Wojewoda, w terminie 14 dni roboczych od dnia zakończenia naboru wniosków o udzielenie wsparcia finansowego, wyłania szkoły zakwalifikowane do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów i publikuje listę tych szkół.
2.
 Lista szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów zawiera informacje o liczbie uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w danej szkole na dzień złożenia wniosku o udzielenie wsparcia finansowego, kwotę przyznanego danej szkole dofinansowania na zatrudnienie asystenta lub asystentów w danym roku kalendarzowym oraz liczbę i wymiar etatów.
3.
 Formularz listy szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów minister właściwy do spraw oświaty i wychowania publikuje na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  8.
1.
 Organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, może zwiększyć kwotę wynagrodzenia asystenta, na którego zatrudnienie otrzymał wsparcie finansowe, ponad otrzymaną kwotę wsparcia finansowego, ze środków innych niż otrzymane w ramach wsparcia finansowego, pod warunkiem złożenia wojewodzie oświadczenia o braku finansowania ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł tej części wynagrodzenia asystenta, która została dofinansowana w ramach otrzymanego wsparcia finansowego.
2.
 W przypadku zwiększenia kwoty wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, niezwłocznie informuje o tym wojewodę.
§  9.
 Organy prowadzące, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, które otrzymały wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystentów w szkołach określonych w § 4 ust. 1:
1)
prowadzą bieżący monitoring realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, w prowadzonych szkołach określonych w § 4 ust. 1, w tym współpracują z dyrektorami tych szkół oraz wojewodami;
2)
opracowują sprawozdania roczne i sprawozdanie końcowe z realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, w prowadzonych szkołach określonych w § 4 ust. 1 oraz składają te sprawozdania wojewodom na formularzu opublikowanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  10.
1.
 Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, ogłasza dla dyrektorów szkół, dla których jest organem prowadzącym, nabór wniosków o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów:
1)
w 2025 r. - w terminie 14 dni roboczych od dnia poinformowania ministra, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o programie, o którym mowa w § 1 pkt 1 oraz o podziale środków na realizację tego programu w 2025 r.;
2)
w 2026 r. - w terminie do dnia 30 września 2025 r.;
3)
w 2027 r. - w terminie do dnia 30 września 2026 r.
2.
 Wniosek o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów zawiera dane dotyczące szkoły:
1)
nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej szkoły;
2)
liczbę planowanych do zatrudnienia w szkole asystentów oraz wymiar etatów;
3)
liczbę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w tym liczbę uczniów pochodzenia romskiego, w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku;
4)
liczbę uczniów ogółem w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku;
5)
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w danej szkole;
6)
numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;
7)
informację, czy w odniesieniu do danej szkoły wniosek jest składany ponownie;
8)
imię i nazwisko oraz podpis dyrektora szkoły lub innej osoby upoważnionej.
3.
 W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez dyrektorów szkół prowadzonych przez ministrów, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, nie jest większa niż kwota środków przypadająca do rozdysponowania na te szkoły w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, wsparcie finansowe otrzymują wszystkie szkoły, których dyrektorzy złożyli wnioski o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów.
4.
 W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez dyrektorów szkół prowadzonych przez ministrów, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, jest większa niż kwota środków przypadająca do rozdysponowania na te szkoły w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, pierwszeństwo w otrzymaniu wsparcia finansowego przysługuje szkołom z zastosowaniem poniższych kryteriów w następującej kolejności:
1)
szkołom określonym w § 4 ust. 1 z największą liczbą uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
2)
szkołom określonym w § 4 ust. 1 z najwyższym procentowym udziałem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w stosunku do ogółu uczniów uczących się w danej szkole.
5.
 Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, może udzielić wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 20-osobową grupę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole prowadzonej przez tego ministra, której dyrektor złożył wniosek o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów.
6.
 W przypadku uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, pochodzenia romskiego minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, może udzielić wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 10-osobową grupę tych uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole prowadzonej przez tego ministra, której dyrektor złożył wniosek o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów.
7.
 Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, może zwiększyć kwotę wynagrodzenia asystenta, na którego zatrudnienie otrzymał wsparcie finansowe, ponad otrzymaną kwotę wsparcia finansowego, ze środków innych niż otrzymane w ramach wsparcia finansowego, pod warunkiem potwierdzenia braku finansowania ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł tej części wynagrodzenia asystenta, która została dofinansowana w ramach otrzymanego wsparcia finansowego.
§  11.
1.
 Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, w terminie 14 dni roboczych od dnia zakończenia naboru wniosków o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów, wyłania szkoły zakwalifikowane do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów i publikuje listę tych szkół.
2.
 Lista szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów zawiera informacje o liczbie uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w danej szkole na dzień złożenia wniosku o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów, kwotę przyznanego danej szkole dofinansowania na zatrudnienie asystenta lub asystentów w danym roku kalendarzowym oraz liczbę i wymiar etatów.
3.
 Formularz listy szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów minister właściwy do spraw oświaty i wychowania publikuje na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  12.
1.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, jest udzielane:
1)
uczniom, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 oraz ich rodzicom, opiekunom prawnym lub osobom (podmiotom) sprawującym pieczę zastępczą;
2)
nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
3)
dyrektorom i wicedyrektorom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 oraz osobom zajmującym inne stanowiska kierownicze w tych szkołach określone w statucie tych szkół;
4)
pracownikom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, niebędącym nauczycielami;
5)
asystentom zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, pracującym z uczniami z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
6)
specjalistom niebędącym nauczycielami zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
7)
pracownikom organów prowadzących szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
8)
pracownikom organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad szkołami określonymi w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.
2.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie centralnym obejmuje:
1)
utworzenie i prowadzenie portalu poświęconego edukacji międzykulturowej;
2)
organizację forum wymiany doświadczeń;
3)
opracowanie standardów diagnostycznych do oceny indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
4)
opracowanie materiałów metodycznych dla nauczycieli w celu realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2.
3.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie regionalnym obejmuje:
1)
wsparcie uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, przez prowadzenie konsultacji specjalistycznych, specjalistycznej pomocy psychologicznej oraz doradztwa zawodowego i wsparcia w procesie wejścia na rynek pracy;
2)
wsparcie rodziców, opiekunów prawnych uczniów lub osób (podmiotów) sprawujących pieczę zastępczą nad uczniami, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych;
3)
wsparcie osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2-8, w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w stosunku do uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.
§  13.
1.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie regionalnym w danym województwie jest realizowane przez operatora wojewódzkiego wyłonionego przez wojewodę spośród organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491, 1761 i 1940), lub organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy, składających ofertę wspólną na podstawie art. 14 ust. 2 tej ustawy.
2.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie regionalnym jest realizowane przez operatora wojewódzkiego do dnia 31 sierpnia 2027 r.
3.
 Wojewoda przekazuje do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania informacje dotyczące operatora wojewódzkiego wybranego w danym województwie.
4.
 Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje do szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, listę wybranych operatorów wojewódzkich, do których szkoły te mogą zgłaszać się w celu otrzymania wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2.
5.
 Lista operatorów wojewódzkich jest publikowana na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  14.
 Operator wojewódzki, o którym mowa w § 13:
1)
prowadzi bieżący monitoring realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, w tym współpracuje z organami prowadzącymi szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, dyrektorami tych szkół i wojewodami;
2)
opracowuje sprawozdania roczne i sprawozdanie końcowe z realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, w danym województwie oraz składa te sprawozdania wojewodzie na formularzu opublikowanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  15.
1.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie centralnym jest realizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy do dnia 31 sierpnia 2027 r.
2.
 Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy realizuje w latach 2025-2027 działania badawcze dotyczące realizacji wsparcia w obszarach, o których mowa w § 3.
§  16.
1.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, jest udzielane:
1)
nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
2)
dyrektorom i wicedyrektorom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1 oraz osobom zajmującym inne stanowiska kierownicze w tych szkołach określone w statucie tych szkół;
3)
pracownikom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, niebędącym nauczycielami;
4)
pracownikom organów prowadzących szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
5)
pracownikom organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad szkołami określonymi w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
6)
asystentom zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, pracującym z uczniami z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;
7)
specjalistom niebędącym nauczycielami zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.
2.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie centralnym obejmuje:
1)
opracowanie modelowych programów nauczania do wykorzystania przez nauczycieli do prowadzenia nauczania w oddziałach przygotowawczych organizowanych na poszczególnych etapach edukacyjnych, zawierających katalogi kompetencji językowych w zakresie edukacji językowej i przedmiotowej;
2)
opracowanie programów szkoleń dla osób, o których mowa w ust. 1, obejmujących wsparcie edukacyjne wynikające z doświadczenia migracji lub uchodźstwa, wsparcie w zakresie pracy z oddziałami i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, wspieranie włączenia i wsparcie indywidualne uczniów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa;
3)
przeprowadzenie szkoleń dla osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz kuratorów oświaty dotyczących wzmacniania kompetencji liderów edukacyjnych w zakresie efektywnego zarządzania szkołą różnorodną narodowościowo i kulturowo;
4)
opracowanie, we współpracy z operatorami regionalnymi, o których mowa w § 17, materiałów merytorycznych do realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3;
5)
przeprowadzenie szkoleń przygotowujących operatorów regionalnych, o których mowa w § 17, do realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3;
6)
prowadzenie konsultacji dla operatorów regionalnych, o których mowa w § 17, na etapie realizacji szkoleń dla osób, o których mowa w ust. 1.
§  17.
1.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym w danym województwie jest realizowane przez operatora regionalnego wyłonionego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji spośród konsorcjów składających się z organizacji pozarządowej, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy oraz placówki doskonalenia nauczycieli lub placówek doskonalenia nauczycieli posiadających akredytację, o której mowa w art. 184 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
2.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym jest realizowane przez operatora regionalnego do dnia 31 sierpnia 2027 r.
3.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym może być realizowane w formie szkoleń prowadzonych w oparciu o programy szkoleń, o których mowa w § 16 ust. 2 pkt 2, konsultacji eksperckich, sieci współpracy oraz procesowego wspomagania, adekwatnie do diagnozy potrzeb osób, o których mowa w § 16 ust. 1, przeprowadzonej przez operatora regionalnego.
4.
 Ośrodek Rozwoju Edukacji publikuje listę operatorów regionalnych, do których szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, mogą zgłaszać się w celu otrzymania wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3.
5.
 Lista operatorów regionalnych jest publikowana na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  18.
 Operator regionalny, o którym mowa w § 17:
1)
prowadzi bieżący monitoring realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, w tym współpracuje z organami prowadzącymi szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, dyrektorami tych szkół oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji;
2)
opracowuje sprawozdania roczne i sprawozdanie końcowe z realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym oraz składa te sprawozdania Ośrodkowi Rozwoju Edukacji na formularzu opublikowanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  19.
 Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie centralnym jest realizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji do dnia 31 sierpnia 2027 r.
§  20.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.946

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2027
Data aktu: 11/07/2025
Data ogłoszenia: 16/07/2025
Data wejścia w życie: 17/07/2025