Zmiana rozporządzenia w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 13 czerwca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego

Na podstawie art. 46a ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego (Dz. U. poz. 1754) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku nr 1 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE PLASTYK (SYMBOL CYFROWY 343204) w tabeli:
a)
uchyla się pozycję SPECJALIZACJA ARTYSTYCZNA: JUBILERSTWO,
b)
po pozycji SPECJALIZACJA ARTYSTYCZNA: WZORNICTWO ARTYSTYCZNE dodaje się pozycję SPECJALIZACJA ARTYSTYCZNA: ZŁOTNICTWO w brzmieniu:
SPECJALIZACJA ARTYSTYCZNA: ZŁOTNICTWO

Specjalność - projektowanie użytkowe

CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy w zakresie złotnictwa. 2. Kreacja w zakresie złotnictwa. 3. Działania warsztatowe. 4. Prezentacja publiczna. 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy w zakresie złotnictwa.
Uczeń/słuchacz:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

2) wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań artystycznych;

3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych.

2) historia i wiedza w zakresie złotnictwa; 1) omawia w zarysie historię złotnictwa;

2) wymienia reprezentatywne dzieła oraz ich autorów;

3) określa osiągniecia technologiczne złotnictwa;

4) definiuje pojęcia w zakresie złotnictwa;

5) wskazuje przepisy prawa probierczego;

6) omawia zasady obrotu kamieniami i metalami szlachetnymi.

3) warsztat i technologia w zakresie złotnictwa. 1) rozpoznaje rodzaje metali szlachetnych i kolorowych;

2) omawia podstawowe techniki i procesy:

a) przemysłowej produkcji biżuterii i form złotniczych,

b) wykonywania biżuterii i form złotniczych,

c) zdobienia form złotniczych;

3) określa materiały używane w biżuterii oraz omawia ich właściwości;

4) charakteryzuje narzędzia, sprzęt i urządzenia stosowane podczas wykonywania form złotniczych.

2. Kreacja w zakresie złotnictwa.
Uczeń/słuchacz:
1) projektowanie w zakresie złotnictwa; 1) gromadzi materiały koncepcyjne i pomocnicze;

2) określa założenia projektowe tematu;

3) dobiera materiały i technikę wykonania do koncepcji pracy;

4) wykonuje szkice, projekty, makiety, modele;

5) wskazuje kolejne etapy pracy w zależności od zamierzonych efektów;

6) wykonuje prostą dokumentację techniczną.

2) stosowanie artystycznych środków wyrazu. 1) obserwuje naturę i twórczo ją interpretuje;

2) kreuje formę przestrzenną i płaską z wyobraźni;

3) umiejętnie transformuje pojęcia i idee na język form złotniczych;

4) wykorzystuje wiedzę z innych dziedzin sztuki i dorobku kulturowego;

5) poszukuje nowych rozwiązań i twórczo eksperymentuje;

6) stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej.

3. Działania warsztatowe.
Uczeń/słuchacz:
1) organizacja warsztatu pracy; 1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej;

3) przygotowuje produkty i półfabrykaty biżuteryjne;

4) dobiera akcesoria złotnicze oraz sprzęt pomocniczy;

5) rozpoznaje wady materiałów używanych w złotnictwie;

6) planuje przebieg pracy.

2) sprzęt i narzędzia do realizacji pracy; 1) stosuje narzędzia i urządzenia wspomagające projektowanie biżuterii, w tym cyfrowe;

2) posługuje się narzędziami, maszynami i urządzeniami do obróbki metali;

3) stosuje materiały eksploatacyjne;

4) stosuje narzędzia i urządzenia do zdobienia wyrobów złotniczych;

5) kontroluje sprawność działania urządzeń i narzędzi złotniczych;

6) podejmuje proste czynności związane z konserwacją urządzeń i narzędzi złotniczych;

7) posługuje się sprzętem zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

3) realizacja pracy. 1) wykonuje prace z użyciem różnych technik;

2) posługuje się środkami wyrazu artystycznego charakterystycznymi dla złotnictwa;

3) realizuje różnorodne techniki zdobienia powierzchni wyrobów złotniczych;

4) stosuje podstawowe oprawy kamieni ozdobnych;

5) realizuje etapy pracy we właściwej kolejności.

4. Prezentacja publiczna.
Uczeń/słuchacz:
1) prezentacja w przestrzeni wystawienniczej; 1) aranżuje przestrzeń ekspozycyjną;

2) wykonuje czynności związane z doborem systemów wystawienniczych i warunków ekspozycji biżuterii;

3) dobiera oświetlenie ekspozycji biżuterii;

4) dokonuje publicznych prezentacji swoich prac.

2) prezentacja w mediach cyfrowych. 1) dobiera metody publikacji internetowych;

2) publikuje obrazy cyfrowe z zachowaniem ochrony własności intelektualnej.

5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Uczeń/słuchacz:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej;

7) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

8) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze;

9) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym.

2) współpraca w zespole; 1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań;

2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu;

3) dzieli się informacjami;

4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole;

5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu.

3) etyka zawodowa. 1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje;

2) stosuje zasady etyki zawodowej;

3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, np. pracownia specjalistyczna, warsztat. 2. Wyposażenie pomieszczenia dydaktycznego:

1) metale szlachetne, metale kolorowe, kamienie ozdobne;

2) materiały eksploatacyjne używane do realizacji, obróbki i zdobienia metalu oraz oprawy kamieni ozdobnych;

3) narzędzia, maszyny i urządzenia złotnicze.

3. Galeria lub przestrzeń wystawiennicza.

2)
w załączniku nr 3 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE AKTOR SCEN MUZYCZNYCH (SYMBOL CYFROWY 343601) część OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE REALIZOWANE TYLKO W SPECJALNOŚCI WOKALNO-BALETOWEJ otrzymuje brzmienie:

"OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE REALIZOWANE TYLKO W SPECJALNOŚCI WOKALNO-BALETOWEJ

CHÓR
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu śpiewania w chórze. 2. Wykształcenie umiejętności śpiewania w chórze. 3. Prezentacja publiczna. 4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu śpiewania w chórze.
Słuchacz:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa warunki bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo.

2) technika wokalna; charakteryzuje technikę wokalną w zakresie aparatu głosowego, artykulacyjnego i oddechowego.
3) literatura chóralna. 1) wskazuje podstawowe informacje na temat wykonywanych utworów;

2) rozróżnia epoki, formy, style, gatunki oraz faktury realizowanych utworów;

3) definiuje elementy dzieła muzycznego niezbędne do interpretowania wykonywanych utworów.

2. Wykształcenie umiejętności śpiewania w chórze.
Słuchacz:
1) emisja głosu; 1) zachowuje prawidłową postawę podczas śpiewu w chórze;

2) koordynuje działanie oddechu, aparatu fonacyjnego i artykulacyjnego;

3) posługuje się prawidłową techniką wokalną w celu realizacji elementów dzieła muzycznego wykonywanych utworów;

4) prawidłowo posługuje się rejestrem głowowym;

5) operuje środkami wyrazu artystycznego.

2) technika wykonawcza; 1) czyta nuty a vista;

2) samodzielnie odczytuje zapis nutowy oraz realizuje warstwę tekstową;

3) współpracuje z dyrygentem oraz z grupą w zespole;

4) wykonuje utwory z różnych epok, o różnorodnej tematyce i fakturze a cappella i z towarzyszeniem instrumentów lub zespołów;

5) wykonuje część utworów z pamięci;

6) kontroluje wyrównanie i spójność brzmienia.

3) interpretacja. 1) współtworzy ogólny wyraz artystyczny;

2) interpretuje utwory przygotowane pod kierunkiem dyrygenta;

3) wykazuje zaangażowanie emocjonalne podczas występu.

3. Prezentacja publiczna.
Słuchacz:
praktyka estradowa. 1) uczestniczy w występach chóru;

2) stosuje zasady poprawnego zachowania podczas publicznej prezentacji;

3) opanowuje tremę;

4) koncentruje się podczas występu;

5) prezentuje utwory zgodnie z koncepcją artystyczną dyrygenta.

4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Słuchacz:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym.

2) etyka zawodowa. 1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku;

2) angażuje się w działania zespołu i bierze odpowiedzialność za efekt końcowy wspólnej pracy;

3) współpracuje w chórze, budując relacje oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Sala lekcyjna mieszcząca wszystkich chórzystów, dostosowana akustycznie.

2. Wyposażenie: fortepian lub pianino, odpowiednia liczba krzeseł. 3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny.

4. Sala koncertowa lub kameralna z podestami.

DYKCJA I RECYTACJA
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu dykcji i recytacji. 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się aparatem głosowym w mowie i śpiewie. 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu dykcji i recytacji.
Słuchacz:
1) budowa aparatu głosowego i jego funkcjonowanie; 1) nazywa poszczególne narządy aparatu głosowego;

2) wyjaśnia zasady powstawania głosu i jego działania;

3) wymienia zasady dbania o higienę głosu.

2) fonetyka polska i normy wymowy; 1) klasyfikuje głoski polskie;

2) formułuje zasady wymowy (ortofonii) polskiej.

3) zasady interpretacji artystycznej wiersza i prozy. 1) definiuje elementy prozodii;

2) wyjaśnia różnice między wierszem i prozą;

3) nazywa podstawowe cechy tekstu wierszowanego.

2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się aparatem głosowym w mowie i śpiewie.
Słuchacz:
1) aparat mowy; 1) stosuje prawidłową impostację dźwięku;

2) kontroluje technikę oddychania wraz z optymalnym wykorzystaniem rezonatorów;

3) realizuje artykulację głosek zgodnie z zasadami języka polskiego;

4) realizuje zgodnie z zasadami wymowy zbitki spółgłoskowe;

5) wdraża zasady higieny głosu.

2) technika wykonawcza; 1) stosuje normy wymowy w interpretacji tekstu mówionego i śpiewanego;

2) używa norm wymowy w wypowiedziach własnych;

3) stosuje poprawne akcentowanie wyrazów;

4) posługuje się rytmem oddechowym zgodnym z frazowaniem;

5) stosuje zróżnicowaną intonację i frazowanie;

6) operuje zróżnicowaną barwą i natężeniem głosu.

3) interpretacja. 1) dokonuje analizy tekstu pod względem treści i formy;

2) dobiera środki wyrazu scenicznego do interpretacji utworu;

3) realizuje zasady obowiązujące w interpretacji wiersza;

4) wykorzystuje ekspresję ciała jako pozawerbalny środek wyrazu.

3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Słuchacz:
rozwój artystyczny i zawodowy. 1) analizuje i ocenia własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy i serwisy strumieniowe, potrafi dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić;

4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań;

5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Sala dydaktyczna.

2. Wyposażenie sali: tablica w pięciolinię, lustro, instrument klawiszowy (klasyczny lub elektroniczny), sprzęt audiowizualny.

FORTEPIAN DLA AKTORÓW SCEN MUZYCZNYCH
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw gry na fortepianie. 2. Wykształcenie umiejętności gry na instrumencie. 3. Prezentacja publiczna. 4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw gry na fortepianie.
Słuchacz:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa warunki bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo.

2) historia instrumentu i wiedza w zakresie literatury przedmiotu; 1) omawia w zarysie historię fortepianu;

2) wymienia kompozytorów z różnych epok tworzących utwory fortepianowe.

3) budowa i pielęgnacja instrumentu; omawia budowę instrumentu oraz zasady jego pielęgnacji.
4) technika wykonawcza. 1) omawia warsztat wykonawczy;

2) opisuje możliwości techniczne instrumentu;

3) omawia zasady transpozycji.

2. Wykształcenie umiejętności gry na instrumencie.
Słuchacz:
1) aparat gry; 1) używa swobodnego aparatu gry;

2) kontroluje prawidłową postawę, ułożenie rąk i palców podczas gry.

2) technika gry; 1) stosuje różne sposoby efektywnego przygotowania do gry;

2) posługuje się różnorodnymi technikami artykulacyjnymi, dynamiką i agogiką oraz potrafi modulować barwę dźwięku;

3) dysponuje odpowiednią techniką, pozwalającą na wykonywanie utworów o różnym charakterze;

4) posługuje się pedalizacją.

3) interpretacja; 1) interpretuje utwory zgodnie ze stylem danej epoki;

2) dobiera środki wyrazu zgodnie z charakterem prezentowanego utworu;

3) wykazuje się w grze muzykalnością i wrażliwością artystyczną.

4) specjalistyczna terminologia, notacja muzyczna; 1) posługuje się specjalistyczną terminologią;

2) realizuje zasady notacji muzycznej;

3) czyta nuty a vista;

4) transponuje proste schematy do rozśpiewania.

5) samodzielna praca; 1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) realizuje proces ćwiczenia poszczególnych elementów warsztatu według wskazówek nauczyciela;

3) kontroluje własną grę podczas ćwiczenia;

4) potrafi ocenić jakość wykonywanych zadań;

5) stosuje w działaniach praktycznych wiedzę z zakresu przedmiotów teoretycznych;

6) stosuje różne sposoby zapamiętywania tekstu nutowego;

7) korzysta z narzędzi pomocnych w ćwiczeniu;

8) planuje i organizuje systematyczną pracę.

6) współpraca. 1) realizuje zadania artystyczne w grze z innymi słuchaczami lub nauczycielem;

2) dostosowuje sposób gry do składu i aparatu wykonawczego oraz do charakteru utworu.

3. Prezentacja publiczna.
Słuchacz:
1) praktyka estradowa; 1) koncentruje się podczas występu;

2) opanowuje tremę;

3) stosuje zasady i normy poprawnego zachowania podczas publicznej prezentacji;

4) wykonuje z pamięci część utworów ze swojego repertuaru.

2) prezentacja w mediach cyfrowych. 1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych;

2) obsługuje sprzęt elektroniczny umożliwiający rejestrację swojej gry;

3) potrafi publikować swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej.

4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Słuchacz:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe i sposoby ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym.

2) etyka zawodowa. 1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku;

2) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Sala lekcyjna dostosowana akustycznie.

2. Wyposażenie sali: fortepian lub pianino, ława fortepianowa regulowana. 3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny.

4. Sala koncertowa lub kameralna.

JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu języka obcego nowożytnego. 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się językiem obcym nowożytnym. 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu języka obcego nowożytnego.
Słuchacz:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa warunki bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo.

2) kształcenie językowe; 1) identyfikuje podstawowy zasób środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych);

2) klasyfikuje wiedzę oraz umiejętności rozumienia, tworzenia i wykorzystywania wypowiedzi w języku obcym nowożytnym;

3) omawia struktury gramatyczne i leksykalne.

3) kształcenie kulturowe. 1) charakteryzuje wypowiedzi umożliwiające komunikowanie się w środowisku artystycznym;

2) określa formę przekazu ustnego lub pisemnego, w tym prostych tekstów związanych z wykonywaniem czynności zawodowych typowych dla twórczości wokalno-baletowej.

2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
Słuchacz:
1) komunikacja i wiedza o języku obcym nowożytnym; 1) formułuje wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym i określa kontekst wypowiedzi;

2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;

3) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi;

4) wskazuje w wypowiedzi określone informacje;

5) wymienia informacje w określonym porządku;

6) rozróżnia opowiadanie o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

7) omawia i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia opinie i poglądy innych osób.

2) kultura i integracja międzyprzedmiotowa. 1) zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego, w tym prostych tekstów związanych z wykonywaniem typowych czynności zawodowych;

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych;

3) podaje określone zwroty sytuacyjne: składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje, proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;

4) wskazuje styl wypowiedzi odpowiedni do sytuacji;

5) formułuje wypowiedzi dotyczące typowych sytuacji, w tym związanych z komunikowaniem się w środowisku pracy;

6) wskazuje i uzasadnia swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób.

3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Słuchacz:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze, posługując się danym językiem obcym nowożytnym;

8) zdobywa wiedzę w zakresie życia artystycznego w krajach obszaru poznawanego języka obcego nowożytnego.

2) współpraca w zespole; 1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań;

2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu;

3) dzieli się informacjami;

4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole;

5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu;

6) tworzy relacje oparte na zaufaniu.

3) etyka zawodowa. 1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje;

2) stosuje zasady etyki zawodowej;

3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym wymogom nauczania języka obcego nowożytnego.

NAUKA O MUZYCE
Treści nauczania CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu nauki o muzyce. 2. Wykorzystanie w praktyce wiadomości z zakresu nauki o muzyce. 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Kryteria weryfikacji - słuchacz:
1) materiał dźwiękowy; 1) definiuje pojęcie materiału dźwiękowego; wskazuje na podstawie przykładu słuchowego i materiałów wizualnych 1) analizuje i ocenia własne kompetencje;
2) wymienia różne przykłady materiału dźwiękowego. różne rodzaje materiału dźwiękowego. 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy i serwisy strumieniowe, potrafi dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić;

4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań;

5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym.

2) elementy dzieła muzycznego; charakteryzuje elementy dzieła muzycznego. rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego i materiałów wizualnych rodzaje melodyki, rytmiki, harmoniki, dynamiki, artykulacji, agogiki i kolorystyki.
3) faktura muzyczna; określa rodzaje faktury muzycznej:

1) ze względu na obsadę;

2) ze względu na układ głosów.

rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego i materiałów wizualnych rodzaj faktury muzycznej.
4) zasady kształtowania dzieła muzycznego; charakteryzuje podstawowe zasady kształtowania dzieła muzycznego (zasada ewolucyjna, okresowa). rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego lub materiałów wizualnych zasadę kształtowania dzieła muzycznego.
5) współczynniki dzieła muzycznego; charakteryzuje współczynniki dzieła muzycznego (motyw, fraza, zdanie, okres muzyczny). porządkuje za pomocą analizy słuchowej, wzrokowej lub słuchowo-wzrokowej współczynniki dzieła muzycznego.
6) obsada wykonawcza; 1) nazywa i klasyfikuje: a) instrumenty muzyczne używane w muzyce artystycznej, b) głosy ludzkie,

c) rodzaje zespołów muzycznych;

2) klasyfikuje europejskie i pozaeuropejskie instrumenty ludowe;

3) rozróżnia instrumenty współczesne i dawne;

4) definiuje techniki wykonawcze.

1) rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego lub materiałów wizualnych:

a) instrumenty muzyczne używane w muzyce artystycznej, b) głosy ludzkie,

c) rodzaje zespołów muzycznych;

2) rozpoznaje przykłady wykraczania poza tradycyjne sposoby grania i śpiewania;

3) odczytuje partyturę klasyczną i graficzną;

4) śledzi nagranie z nutami (w tym utworów z XX i XXI wieku).

7) wykonawcy muzyki klasycznej; 1) wymienia wybitnych wykonawców muzyki klasycznej:

instrumentalistów, wokalistów i dyrygentów (w tym muzyki dawnej i współczesnej);

2) opisuje ewolucję pozycji muzyka na przestrzeni dziejów.

rozpoznaje wybitnych wykonawców muzyki klasycznej: instrumentalistów, wokalistów i dyrygentów, przyporządkowuje nazwisko do specjalizacji.
8) tańce; 1) charakteryzuje wybrane tańce suity barokowej;

2) definiuje pojęcie tańca stylizowanego;

3) rozróżnia podstawowe tańce towarzyskie.

1) rozpoznaje na podstawie przykładów słuchowych lub materiałów wizualnych wybrane tańce suity barokowej;

2) rozpoznaje przykłady stylizacji w twórczości czołowych polskich kompozytorów;

3) rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego lub materiałów wizualnych wybrane tańce towarzyskie, w tym walc, tango.

9) muzyka filmowa; 1) omawia cechy i funkcje muzyki filmowej;

2) wymienia czołowych kompozytorów muzyki filmowej i ich realizacje.

1) interpretuje rolę muzyki w połączeniu z obrazem na wybranych przykładach filmowych;

2) porządkuje chronologicznie wybrane dzieła muzyki filmowej.

10) muzyka etniczna i rozrywkowa; 1) charakteryzuje wybrane style muzyki etnicznej i rozrywkowej;

2) podaje czołowych przedstawicieli wybranych stylów muzyki rozrywkowej.

rozpoznaje z nagrania wybrane style muzyki etnicznej i rozrywkowej.
11) nośniki fonograficzne; charakteryzuje dzieje zapisu i odtwarzania dźwięku. 1) rozpoznaje różne nośniki i urządzenia fonograficzne;

2) rozpoznaje powszechnie stosowane formaty plików dźwiękowych;

3) korzysta z serwisów strumieniowych w celu zapoznawania się z dziełami muzycznymi oraz ich wykonawcami.

12) media; rozróżnia funkcje i rodzaje mediów poświęconych muzyce klasycznej (stacje telewizyjne i radiowe, czasopisma, serwisy internetowe). 1) wyszukuje w mediach aktualności z życia muzycznego;

2) sporządza harmonogram aktualnych wydarzeń muzycznych.

13) życie muzyczne; 1) wymienia najważniejsze muzyczne instytucje kultury w Polsce (filharmonie, opery, orkiestry, zespoły pieśni i tańca);

2) wskazuje najważniejsze polskie konkursy muzyczne oraz festiwale (w tym muzyki dawnej i współczesnej).

1) dopasowuje do typu instytucji kultury wykonywane tam formy i gatunki muzyczne;

2) korzysta z oferty muzycznych instytucji kultury oraz wydarzeń organizowanych przez szkołę;

3) wykorzystuje uczestnictwo w różnych formach życia kulturalnego do przedstawiania opinii na ich temat.

14) prawo autorskie. 1) definiuje, kogo i co chroni prawo autorskie;

2) omawia prawo do ochrony wizerunku własnego i innych osób.

stosuje przepisy prawa związane z rozpowszechnianiem utworów.
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Sala dydaktyczna.

2. Wyposażenie sali: tablica w pięciolinię, instrument klawiszowy (klasyczny lub elektroniczny), sprzęt audiowizualny.

PANTOMIMA
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu pantomimy. 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu pantomimy. 3. Kreacja artystyczna. 4. Prezentacja publiczna. 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu pantomimy.
Słuchacz:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa podstawowe warunki bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo.

2) wiedza z zakresu pantomimy; 1) klasyfikuje wybrane kierunki rozwoju pantomimy w różnych epokach;

2) opisuje twórczość artystyczną mistrzów pantomimy z wybranych okresów jej rozwoju.

3) technika pantomimy. 1) wyjaśnia terminologię stosowaną w zakresie pantomimy;

2) podaje zasady wykonania poszczególnych elementów technicznych typowych dla wybranych form pantomimy;

3) definiuje zasady budowy etiudy pantomimicznej.

2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu pantomimy.
Słuchacz:
1) technika pantomimy; 1) posługuje się koordynacją ruchu właściwą dla technik scenicznych;

2) planuje i kontroluje swoje przemieszczanie się w przestrzeni scenicznej;

3) przestrzega podstawowych zasad rozciągania, wzmacniania i rozluźniania ciała;

4) wykorzystuje pamięć muzyczno-ruchową.

2) samodzielna praca. 1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) realizuje samodzielny proces ćwiczenia poszczególnych części ciała oraz wybranych elementów technicznych według wskazówek nauczyciela;

3) kontroluje własne wykonanie podczas ćwiczenia;

4) dokonuje oceny jakości wykonywanych zadań.

3. Kreacja artystyczna.
Słuchacz:
kreacja artystyczna. 1) tworzy charakter postaci za pomocą retoryki gestu, ekspresji ciała, elementów aktorstwa i elementów techniki pantomimicznej;

2) współtworzy ogólny wyraz artystyczny w kontakcie z partnerem bądź partnerami z zespołu;

3) ocenia warunki sceniczne i dostosowuje do nich sposób wykonania etiudy.

4. Prezentacja publiczna.
Słuchacz:
1) praktyka sceniczna; 1) wykonuje etiudę pantomimiczną;

2) koncentruje się podczas występu;

3) opanowuje tremę;

4) stosuje zasady odpowiedniego zachowania podczas prezentacji scenicznej.

2) prezentacja w mediach cyfrowych. 1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych;

2) publikuje swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej.

5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Słuchacz:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze;

8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym.

2) etyka zawodowa. 1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku artystycznym;

2) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Sala baletowa. 2. Wyposażenie sali: ściana z lustrami.

3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny.

STEP
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu stepu. 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu stepu. 3. Kreacja artystyczna. 4. Prezentacja publiczna. 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu stepu.
Słuchacz:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa podstawowe warunki bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo.

2) historia i wiedza; 1) rozróżnia klasyczne i współczesne style stepowania;

2) omawia historię rozwoju stepu na świecie i wymienia wybitnych twórców o znaczącym dorobku artystycznym;

3) wymienia międzynarodowe nazewnictwo związane ze stepem;

4) charakteryzuje rytmiczne frazy choreograficzne;

5) omawia znaczenie tańca tap dance w warsztacie współczesnego aktora musicalowego.

3) technika. 1) rozróżnia różne elementy stepu - wybrane techniki i kombinacje historyczne i współczesne;

2) identyfikuje sposoby ćwiczenia stepu, wybrane metody rozgrzewki, tworzenia choreografii oraz własnych kombinacji i improwizacji.

2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu stepu.
Słuchacz:
1) technika taneczna; 1) wykonuje przygotowane przez pedagoga stepowane choreografie musicalowe;

2) wkomponowuje stepowanie w wybrany styl muzyczny i łączy go z innymi technikami tanecznymi.

2) samodzielna praca. 1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) realizuje samodzielny proces ćwiczenia poszczególnych kroków tanecznych, kombinacji, choreografii i innych elementów warsztatu według wskazówek nauczyciela;

3) kontroluje własne wykonanie podczas ćwiczenia;

4) potrafi ocenić jakość wykonywanych zadań;

5) wykorzystuje w działaniach praktycznych wiedzę z zakresu historii i teorii prezentowanego tańca;

6) korzysta z narzędzi pomocnych w ćwiczeniu;

7) konserwuje specjalistyczne obuwie;

8) posługuje się międzynarodowym nazewnictwem;

9) zapisuje przebiegi choreograficzne za pomocą wartości rytmicznych.

3. Kreacja artystyczna.
Słuchacz:
1) styl i charakter ruchu; 1) stosuje styl właściwy dla danej formy tanecznej;

2) dobiera charakter ruchu i postaci do konkretnej formy tanecznej;

3) posługuje się rekwizytem właściwym dla wybranego stylu tańca.

2) kreacja. 1) wykorzystuje poznane uderzenia w tworzeniu autorskich improwizowanych choreografii;

2) tworzy własne autorskie frazy choreograficzne;

3) wykorzystuje technikę tańca stepowanego we własnej pracy twórczej.

4. Prezentacja publiczna.
Słuchacz:
1) praktyka sceniczna; 1) koncentruje się podczas występu;

2) opanowuje tremę;

3) ocenia warunki sceniczne i dostosowuje do nich sposób wykonania choreografii;

4) stosuje zasady odpowiedniego zachowania podczas prezentacji scenicznej;

5) współpracuje z reżyserem, inspicjentem oraz obsługą techniczną sceny.

2) prezentacja w mediach cyfrowych. 1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych;

2) potrafi publikować swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej.

5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Słuchacz:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze;

8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym.

2) etyka zawodowa. 1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku artystycznym;

2) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Sala ćwiczeń.

2. Wyposażenie sali: ściana z lustrami, płyty do stepu. 3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny.

4. Scena teatralna lub sala koncertowa.

WYBRANE TECHNIKI TANECZNE
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu wybranych technik tanecznych. 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi technikami tanecznymi. 3. Kreacja artystyczna. 4. Prezentacja publiczna. 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu wybranych technik tanecznych.
Słuchacz:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa podstawowe warunki bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo.

2) wiedza z zakresu wybranych technik tanecznych; 1) definiuje kanony estetyki poszczególnych technik tanecznych;

2) wyjaśnia podobieństwo i oddziaływanie na siebie technik tanecznych;

3) rozróżnia i definiuje elementy poszczególnych ćwiczeń i kombinacji poszczególnych technik tanecznych;

4) wyjaśnia związki i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami poszczególnych technik tanecznych.

3) poszczególne techniki taneczne. 1) określa i charakteryzuje współczynniki trudności elementów ćwiczeń poszczególnych technik tanecznych;

2) określa i charakteryzuje podstawowe zasady wykonywania poszczególnych ćwiczeń i zadań ruchowo-tanecznych oraz technik wspomagających warsztat taneczny;

3) omawia elementy ruchowe wchodzące w skład kombinacji wybranych technik tanecznych;

4) określa związek ruchu z muzyką.

2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi technikami tanecznymi.
Słuchacz:
1) technika taneczna; 1) wykonuje zadania taneczne poszczególnych technik tanecznych;

2) posługuje się koordynacją ruchu właściwą dla danego ćwiczenia i danej techniki tanecznej;

3) wykorzystuje w działaniach praktycznych wiedzę teoretyczną;

4) stosuje terminologię specjalistyczną;

5) wykonuje kombinacje i proste zadania choreograficzne złożone z poznanych technik tanecznych;

6) prezentuje wybrane techniki taneczne we właściwym dla nich tempie i charakterze.

2) interpretacja i kreacja; 1) nadaje ruchowi wyrazistość, ekspresję i indywidualny wyraz artystyczny;

2) realizuje charakter postaci i/lub grupy właściwy dla danego gatunku tańca w zadaniach choreograficznych sceny muzycznej;

3) wykazuje się kreatywnością, muzykalnością i wrażliwością artystyczną.

3) samodzielna praca; 1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) realizuje samodzielny proces ćwiczenia według wskazówek nauczyciela;

3) kontroluje własne wykonanie;

4) potrafi ocenić jakość wykonywanych zadań;

5) obserwuje wykonywanie zadań przez innych słuchaczy, wyciąga wnioski i wdraża je do swojej pracy;

6) stosuje różne sposoby wzmacniania ciała i rozwijania jego możliwości;

7) korzysta z narzędzi pomocnych w ćwiczeniu;

8) planuje i organizuje systematyczną pracę.

4) współpraca. 1) współpracuje z partnerem lub partnerami w zespołowych zadaniach choreograficznych;

2) współpracuje z realizatorami i twórcami projektów artystycznych.

3. Kreacja artystyczna.
Słuchacz:
1) styl i charakter ruchu; 1) stosuje właściwy styl dla każdej formy tanecznej;

2) dobiera charakter ruchu postaci do konkretnej formy tanecznej;

3) posługuje się rekwizytem właściwym dla wybranego stylu tańca.

2) kreacja. 1) prezentuje taniec solo, w parze lub w grupie;

2) wykonuje układy choreograficzne stosownie do stylu, charakteru i interpretacji tańca;

3) używa technik tanecznych do podkreślenia stylu tańca;

4) tworzy własne kompozycje ruchowe;

5) organizuje przestrzeń sceny;

6) posiada umiejętności improwizacji ruchowej i tanecznej.

4. Prezentacja publiczna.
Słuchacz:
1) praktyka sceniczna; 1) koncentruje się podczas występu;

2) opanowuje tremę;

3) ocenia warunki sceniczne i dostosowuje do nich sposób wykonania choreografii;

4) stosuje zasady odpowiedniego zachowania podczas prezentacji scenicznej;

5) współpracuje z reżyserem, inspicjentem oraz obsługą techniczną sceny;

6) wykonuje powierzone zadania sceniczne z partnerem lub partnerami.

2) prezentacja w mediach cyfrowych. 1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych;

2) publikuje swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej;

3) posiada umiejętność weryfikacji zamieszczonych przez siebie materiałów.

5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym
Słuchacz:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze;

8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym.

2) etyka zawodowa. 1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku artystycznym;

2) zachowuje obowiązkowość, odpowiedzialność oraz dyscyplinę taneczną i artystyczną w realizacjach solo i grupowych.

3) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA:

1. Sala baletowa z drążkami i lustrem.

2. Szatnia lub garderoba. 3. Wyposażenie sali: fortepian lub pianino, materace do ćwiczeń gimnastycznych.

4. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny

WYBRANE ZAGADNIENIA Z HISTORII TAŃCA
Treści nauczania CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu historii tańca. 2. Wykorzystanie w praktyce posiadanych wiadomości z zakresu historii tańca. 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Kryteria weryfikacji - słuchacz:
1) periodyzacja historii tańca; 1) charakteryzuje epoki, kierunki, style i tendencje w dziejach tańca;

2) odczytuje dzieje tańca w kontekście historycznokulturowym;

3) wymienia dzieła taneczne reprezentatywne dla poszczególnych epok, kierunków i stylów tańca.

1) porządkuje epoki chronologicznie od prehistorii po współczesność;

2) sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej epoki, kierunki, style i tendencje w dziejach tańca;

3) łączy dzieje tańca z innymi dyscyplinami artystycznymi i historią powszechną.

1) analizuje i ocenia własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy, potrafi dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić;

4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań;

5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym.

2) zagadnienia rzeczowe z historii tańca; 1) identyfikuje fakty z historii tańca i baletu;

2) omawia w zarysie rozwój tańca i baletu na przestrzeni wieków;

3) rozróżnia i charakteryzuje gatunki tańca oraz jego formy i funkcje typowe dla poszczególnych epok.

1) porządkuje informacje o czołowych zjawiskach i tendencjach w sztuce tańca;

2) określa zasady kształtowania się form tańca i jego rozwój na przestrzeni dziejów.

3) przedstawiciele sztuki tańca; 1) wymienia najważniejsze dzieła z historii tańca oraz ich twórców;

2) określa czas, w którym działali wybitni zagraniczni i polscy choreografowie, tancerze i teoretycy tańca.

1) przyporządkowuje najważniejsze dzieła z historii tańca do odpowiedniego okresu historycznego oraz miejsca działalności;

2) łączy najważniejszych zagranicznych i polskich choreografów, tancerzy oraz teoretyków tańca z techniką, stylem, kierunkiem lub rodzajem widowiska.

4) analiza i interpretacja dzieł tanecznych. 1) formułuje wypowiedzi o wybranych dziełach tanecznych z różnych epok;

2) interpretuje wybrane dzieła taneczne w kontekście historycznym.

1) dokonuje wizualno-słuchowej analizy wybranych dzieł tanecznych, z uwzględnieniem treści, technik i stylów tańca;

2) rozpoznaje rodzaje tańca, techniki, style i kierunki taneczne, rodzaje widowisk na podstawie opisu, nagrań i tekstów źródłowych.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanym w zawodzie.

2. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny

"

3)
w załączniku nr 4 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE MUZYK (SYMBOL CYFROWY 343602):
a)
w części OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE W SZKOŁACH UMOŻLIWIAJĄCYCH UZYSKANIE DYPLOMU UKOŃCZENIA SZKOŁY POTWIERDZAJĄCEGO UZYSKANIE TYTUŁU ZAWODOWEGO MUZYK PO ZDANIU EGZAMINU DYPLOMOWEGO w zdaniu stanowiącym wprowadzenie do wyliczenia w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7) w specjalności fortepianmistrzostwo - specjalizacja: budowa i renowacja fortepianów albo specjalizacja: strojenie i korekta fortepianów.",

b)
po części OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI TEORIA MUZYKI (UCZNIOWIE KLAS III-IV OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA ALBO UCZNIOWIE KLAS III-IV LUB V-VI SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA) dodaje się część OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI FORTEPIANMISTRZOWSTWO w brzmieniu:

"OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI FORTEPIANMISTRZOSTWO

AKUSTYKA DLA FORTEPIANMISTRZOSTWA
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu akustyki. 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu akustyki. 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu akustyki.
Uczeń:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo;

3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych.

2) wiedza z zakresu akustyki. 1) definiuje i rozróżnia podstawowe terminy i pojęcia akustyczne z zakresu fizycznych i fizjologicznych podstaw akustyki;

2) omawia i rozpoznaje zjawiska akustyczne dotyczące fortepianów i pianin;

3) omawia i rozpoznaje zjawiska akustyczne dotyczące pomieszczeń, w których użytkowane są fortepiany i pianina.

2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu akustyki.
Uczeń:
analiza akustyczna. 1) posługuje się podstawowymi pojęciami akustycznymi;

2) rozróżnia środowiska akustyczne, w tym hałas i zagadnienia z nim związane;

3) rozpoznaje i interpretuje zjawiska akustyczne;

4) przeprowadza analizę instrumentu.

3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Uczeń:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym;

7) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej.

2) współpraca w zespole; 1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań;

2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu;

3) dzieli się informacjami;

4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole;

5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu;

6) tworzy relacje oparte na zaufaniu.

3) etyka zawodowa. 1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje;

2) stosuje zasady etyki zawodowej;

3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym pracowni dydaktycznej.

2. Wyposażenie pracowni:

1) komputer;

2) przyrządy i materiały używane do realizacji doświadczeń akustycznych.

FORTEPIAN OBOWIĄZKOWY

Realizacja podstawy programowej przedstawionej w dziale OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE

ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI INSTRUMENTALISTYKA

HARMONIA

Realizacja podstawy programowej przedstawionej w dziale OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE

ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI INSTRUMENTALISTYKA

HISTORIA BUDOWNICTWA FORTEPIANÓW
Treści nauczania CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu historii budownictwa fortepianów. 2. Wykorzystanie w praktyce posiadanych wiadomości z zakresu historii budownictwa fortepianów. 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Kryteria weryfikacji - uczeń:
1) fakty i postaci z dziedziny budownictwa fortepianów; 1) wymienia i opisuje osiągnięcia konstrukcyjne najważniejszych postaci z historii budownictwa fortepianów;

2) wymienia głównych producentów fortepianów i pianin;

3) opisuje historię budownictwa fortepianów i pianin zgodnie z periodyzacją.

1) rozróżnia charakterystyczne cechy brzmienia fortepianów i pianin;

2) przyporządkowuje fazy rozwoju budowy fortepianów do okresów historycznych;

3) łączy dzieje budownictwa fortepianów z innymi dyscyplinami artystycznymi i historią powszechną;

4) wskazuje elementy konstrukcji instrumentów charakterystyczne dla poszczególnych producentów.

1) analizuje i ocenia własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy, potrafi

2) kierunki rozwoju budownictwa fortepianów i pianin; opisuje współczesne trendy rozwoju produkcji fortepianów i pianin. 1) identyfikuje pochodzenie i wiek instrumentu przez rozpoznanie jego cech rozwojowych;

2) wskazuje na innowacje wprowadzone w danym instrumencie wskutek renowacji czy odbudowy.

dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić;

4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań;

5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym.

3) specjalistyczna terminologia fortepianmistrzowska. definiuje podstawowe terminy i pojęcia z zakresu budowy, renowacji i konserwacji fortepianów. posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu budowy, renowacji i konserwacji fortepianów.
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym pracowni dydaktycznej.

2. Wyposażenie pracowni: 1) komputer;

2) materiały dydaktyczne używane do realizacji zajęć związanych z instrumentami historycznymi.

HISTORIA MUZYKI

Realizacja podstawy programowej przedstawionej w dziale OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE

ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI INSTRUMENTALISTYKA

KOREKTA FORTEPIANÓW*
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu korekty fortepianów. 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu korekty fortepianów. 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu korekty fortepianów.
Uczeń:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo;

3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych.

2) narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; 1) wymienia narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin;

2) omawia zastosowanie narzędzi korektorskich i stroicielskich używanych w pracy fortepianmistrza;

3) demonstruje sposoby użycia narzędzi korektorskich i stroicielskich.

2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu korekty fortepianów.
Uczeń:
1) regulacja mechanizmu fortepianu i pianina; 1) dobiera i stosuje przyrządy do pomiaru parametrów technicznych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin oraz narzędzia do regulacji;

2) wykonuje czynności regulacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.

2) ocena jakości i zgodności wykonanych prac z dokumentacją techniczną. 1) weryfikuje zgodność regulacji z dokumentacją techniczną;

2) rozpoznaje kryteria jakościowe regulacji;

3) dokonuje analizy jakościowej wykonywanych prac;

4) koryguje wykonaną regulację na podstawie wniosków.

3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym
Uczeń:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze;

8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym;

9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej.

2) etyka zawodowa. 1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje;

2) stosuje zasady etyki zawodowej;

3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana.

2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy.

3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą.

PODSTAWY BUDOWY FORTEPIANÓW
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw budowy fortepianów i pianin. 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy w zakresie podstaw budowy fortepianów i pianin. 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw budowy fortepianów i pianin.
Uczeń:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) omawia czynniki działające szkodliwie na organizm człowieka i wskazuje sposoby przeciwdziałania im;

2) rozróżnia i omawia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej;

3) omawia wymagania dotyczące ergonomii i zagrożenia na stanowisku pracy;

4) rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania.

2) rodzaje materiałów stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin; 1) rozpoznaje gatunki drewna używane do wytwarzania zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

2) omawia właściwości akustyczne i fizyczne rodzajów drewna stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin;

3) rozpoznaje, nazywa i opisuje różne rodzaje sukien, skórek, kaszmirów i filców stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin oraz omawia ich zastosowanie;

4) omawia właściwości użytkowe (różne gęstości i grubości, cechy charakterystyczne) sukien, skórek, kaszmirów i filców oraz ich kolory typowe dla danych producentów fortepianów i pianin;

5) rozpoznaje i nazywa rodzaje metali używanych w budownictwie fortepianów i pianin.

3) rodzaje materiałów łączeniowych i wykończeniowych stosowanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin; 1) omawia właściwości użytkowe i zastosowanie klejów, olejów, proszków, lakierów, ich komponentów i dodatków stosowanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin;

2) omawia zastosowanie przyspieszaczy w lakierach dwuskładnikowych.

4) nazewnictwo poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 1) wymienia i rozpoznaje zespoły i podzespoły fortepianów i pianin;

2) wymienia nazwy poszczególnych elementów i części składowych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

3) rozpoznaje i wskazuje elementy i części składowe zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.

5) technologia suszenia drewna; 1) opisuje zasady suszenia naturalnego;

2) opisuje zasady suszenia mechanicznego.

6) maszyny i urządzenia do obróbki drewna używane w budownictwie fortepianów i pianin; 1) odczytuje dokumentację techniczną maszyn i urządzeń używanych w budownictwie fortepianów i pianin;

2) omawia funkcje użytkowe maszyn i urządzeń używanych w budownictwie fortepianów i pianin.

7) narzędzia do obróbki ręcznej drewna używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin. 1) wymienia narzędzia do obróbki ręcznej używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin;

2) omawia zastosowanie użytkowe poszczególnych narzędzi używanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin.

2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy w zakresie podstaw budowy fortepianów i pianin.
Uczeń:
rysunki techniczne oraz dokumentacja techniczna fortepianów i pianin. 1) omawia i stosuje w praktyce zasady rysunku technicznego;

2) stosuje uproszczenia rysunków technicznych;

3) sprawdza zgodność parametrów określonych na rysunkach technicznych i w dokumentacji technicznej z parametrami konkretnego instrumentu;

4) posługuje się w praktyce symbolami i oznaczeniami stosowanymi na rysunkach technicznych.

3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Uczeń:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze;

8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym.

2) etyka zawodowa. 1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje;

2) stosuje zasady etyki zawodowej;

3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym pracowni dydaktycznej.

2. Wyposażenie pracowni:

1) sprzęt multimedialny/audiowizualny;

2) fortepian lub pianino.

PRACOWNIA BUDOWY I RENOWACJI FORTEPIANÓW - ĆWICZENIA*
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów. 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów. 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów.
Uczeń:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo;

3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych.

2) stan techniczny fortepianów i pianin; rozpoznaje stan techniczny poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie dokumentacji technicznej.
3) uszkodzenia poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 1) rozróżnia objawy i przyczyny uszkodzeń fortepianów i pianin;

2) diagnozuje objawy uszkodzeń fortepianów i pianin.

4) materiały i elementy naprawcze; nazywa materiały i elementy niezbędne do naprawy poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.
5) wiedza w zakresie renowacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. 1) rozpoznaje uszkodzenia części akustycznej, obudowy oraz mechanizmów, klawiatury i urządzenia pedałowego fortepianów i pianin;

2) dobiera sposoby i metody renowacji części akustycznej, obudowy oraz mechanizmów, klawiatury i urządzenia pedałowego fortepianów i pianin.

2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów.
Uczeń:
1) prace przygotowawcze z zakresu ręcznej i maszynowej obróbki materiałów; 1) wykonuje prace ręcznej obróbki przygotowawczej materiałów używanych do budowy fortepianów i pianin;

2) obsługuje maszyny wykorzystywane w procesie budowy fortepianów i pianin;

3) używa narzędzi do obróbki ręcznej drewna stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin.

2) montaż i regulacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 1) wykonuje czynności montażowe i regulacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

2) dobiera i wykorzystuje przyrządy do pomiaru parametrów technicznych oraz narzędzia do regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

3) używa narzędzi korektorskich i stroicielskich stosowanych w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin;

4) sprawdza zgodność montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną.

3) jakość i zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną; 1) dokonuje analizy jakościowej zgodności procesów regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

2) porównuje i weryfikuje zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną;

3) koryguje regulację zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie wniosków z weryfikacji zgodności wykonywanej regulacji z dokumentacją techniczną.

4) renowacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. dokonuje naprawy części akustycznej, obudowy, mechanizmów, klawiatury i urządzenia pedałowego fortepianów i pianin.
3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Uczeń:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze;

8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym;

9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej.

2) współpraca w zespole; 1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań;

2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu;

3) dzieli się informacjami;

4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole;

5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu;

6) tworzy relacje oparte na zaufaniu.

3) etyka zawodowa. 1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje;

2) stosuje zasady etyki zawodowej;

3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana.

2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy.

3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą.

PRACOWNIA STROJENIA I KOREKTY FORTEPIANÓW - ĆWICZENIA**
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów. 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów. 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów.
Uczeń:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo;

3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych.

2) stan techniczny fortepianów i pianin; rozpoznaje stan techniczny poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie dokumentacji technicznej.
3) warunki poprawnego składowania, eksploatacji i użytkowania fortepianów i pianin; 1) omawia warunki optymalnej wilgotności i temperatury względnej powietrza w otoczeniu instrumentu;

2) opisuje warunki poprawnej lokalizacji instrumentu względem źródeł emisji ciepła w pomieszczeniu;

3) opisuje zasady konserwacji fortepianów i pianin.

4) warunki transportu fortepianów i pianin. 1) wymienia zasady bezpieczeństwa podczas transportu fortepianów i pianin;

2) omawia zasady ekologicznego pakowania fortepianów i pianin.

2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów.
Uczeń:
1) montaż i regulacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 1) wykonuje czynności montażowe i regulacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

2) dobiera i wykorzystuje przyrządy pomiarowe parametrów technicznych oraz narzędzia do regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

3) używa narzędzi korektorskich i stroicielskich stosowanych w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin;

4) sprawdza zgodność montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną;

5) stosuje instrukcje regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.

2) proces strojeń wstępnych; 1) wykonuje czynności cwikowania;

2) wykonuje czynności strojenia do kamertonu.

3) jakość i zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną. 1) dokonuje analizy jakościowej zgodności procesów regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

2) porównuje i weryfikuje zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną;

3) koryguje regulację zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie wniosków z weryfikacji zgodności wykonywanej regulacji z dokumentacją techniczną.

3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Uczeń:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze;

8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym;

9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej.

2) współpraca w zespole; 1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań;

2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu;

3) dzieli się informacjami;

4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole;

5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu;

6) tworzy relacje oparte na zaufaniu.

3) etyka zawodowa. 1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje;

2) stosuje zasady etyki zawodowej;

3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana.

2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy.

3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą.

SPECJALIZACJA: BUDOWA I RENOWACJA FORTEPIANÓW
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów. 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów. 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów.
Uczeń:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo;

3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych.

2) zespoły i podzespoły fortepianów i pianin; 1) omawia zasady projektowania zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

2) wylicza napięcia strun dla danego sektora instrumentu;

3) określa zasady składowania elementów zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.

3) stan techniczny fortepianów i pianin; 1) opisuje stan jakościowy wybranego instrumentu, jego poszczególnych zespołów i podzespołów;

2) omawia najczęściej występujące uszkodzenia eksploatacyjne w poszczególnych zespołach i podzespołach instrumentów;

3) rozróżnia objawy i uszkodzenia eksploatacyjne oraz lokalizuje usterki i uszkodzenia w konkretnym instrumencie;

4) wskazuje sposób naprawy usterki i uszkodzenia w konkretnym instrumencie.

4) techniki naprawczo-renowacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. 1) wymienia w kolejności techniki naprawczo-renowacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

2) omawia zależności przyczynowo-skutkowe wymienionych technik naprawczo-renowacyjnych.

2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów.
Uczeń:
1) materiały i narzędzia niezbędne do naprawy fortepianów i pianin; 1) przygotowuje materiały niezbędne do naprawy fortepianów i pianin;

2) wykorzystuje narzędzia do naprawy poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.

2) metody naprawcze zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 1) stosuje zalecenia dokumentacji technicznej dotyczącej naprawy fortepianów i pianin;

2) ustala metody naprawcze zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

3) wykonuje czynności naprawcze uszkodzonych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.

3) kolejność montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie dokumentacji technologicznej; 1) określa działania produkcyjne, z uwzględnieniem kolejności montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin;

2) dobiera i stosuje maszyny, urządzenia i narzędzia do montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.

4) przyrządy pomiarowe i aplikacje używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin; omawia i demonstruje zastosowanie użytkowe poszczególnych przyrządów pomiarowych i aplikacji używanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin.
5) kontrola jakości wytwarzanych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. 1) dokonuje weryfikacji parametrów techniczno-jakościowych fortepianów i pianin określonych jako standardy regulacji, strojenia, wykończenia powierzchni zgodnie ze stanem konkretnego instrumentu;

2) ocenia walory artystyczne fortepianów i pianin.

3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Uczeń:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze;

8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym;

9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej.

2) etyka zawodowa. 1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje;

2) stosuje zasady etyki zawodowej;

3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana.

2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy.

3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą.

SPECJALIZACJA: STROJENIE I KOREKTA FORTEPIANÓW
CELE KSZTAŁCENIA
Wiedza Umiejętności Kompetencje
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów. 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów. 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Treści nauczania Kryteria weryfikacji
1. Przyswojenie wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów.
Uczeń:
1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; 1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo;

3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych.

2) narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; 1) wymienia narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin;

2) omawia zastosowanie narzędzi korektorskich i stroicielskich używanych w pracy fortepianmistrza;

3) demonstruje sposoby użycia narzędzi korektorskich i stroicielskich.

3) techniki ustawiania kołka stroikowego. 1) opisuje sposoby ustawiania kołka stroikowego;

2) wyjaśnia zagadnienia dotyczące właściwego doboru klucza stroicielskiego.

2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów.
Uczeń:
1) urządzenia i aplikacje wspomagające wykonywanie zadań zawodowych; 1) wykorzystuje urządzenia i aplikacje komputerowe do strojenia i renowacji fortepianów i pianin;

2) omawia najważniejsze funkcje użytkowe wykorzystywanych urządzeń i aplikacji.

2) metody przeprowadzania procesu intonacji fortepianów i pianin; 1) stosuje nazewnictwo narzędzi stosowanych w intonacji fortepianów i pianin;

2) dobiera metody w celu osiągnięcia zamierzonego efektu intonacyjnego.

3) jakość intonacji fortepianów i pianin; 1) ustala zakres intonacji fortepianów i pianin;

2) analizuje, rozróżnia i eliminuje niepożądane hałasy lub przydźwięki brzmienia;

3) ustala poprawność brzmienia, barwy i dynamiki całej skali.

4) dostosowanie brzmienia instrumentu do warunków otoczenia; 1) określa akustyczne cechy pomieszczeń, w których znajduje się instrument, w celu ostatecznej korekty stroju;

2) dokonuje korekty brzmienia instrumentu stosownie do akustyki pomieszczenia.

5) weryfikacja strojenia i korekty instrumentu. 1) weryfikuje parametry techniczne instrumentu;

2) weryfikuje brzmienie i strój instrumentu przez wykonanie utworu muzycznego.

3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym.
Uczeń:
1) rozwój artystyczny i zawodowy; 1) analizuje własne kompetencje;

2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia;

3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji;

4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności;

5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych;

6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze;

8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym;

9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej.

2) etyka zawodowa. 1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje;

2) stosuje zasady etyki zawodowej;

3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA

1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana.

2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy.

3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą.

* Tylko w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów.

** Tylko w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów.",

c)
w akapicie pod tabelą:
w pkt 1 w lit. g średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. h w brzmieniu:

"h) w specjalności fortepianmistrzostwo:

– w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów - 75 (w ujęciu tygodniowym),

– w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów - 73 (w ujęciu tygodniowym);",

w pkt 2 w lit. f kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. g w brzmieniu:

"g) w specjalności fortepianmistrzostwo:

– w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów - 77 (w ujęciu tygodniowym),

– w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów - 75 (w ujęciu tygodniowym).".

§  2.
 Z dniem wejścia w życie rozporządzenia uczniowie realizujący podstawę programową zajęć edukacyjnych artystycznych specjalizacja artystyczna: jubilerstwo realizują podstawę programową zajęć edukacyjnych artystycznych specjalizacja artystyczna: złotnictwo.
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2 i 3, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2025 r.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 740).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 854, 1562, 1635 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 619, 620, 622 i 769.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.852

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego
Data aktu: 13/06/2025
Data ogłoszenia: 30/06/2025
Data wejścia w życie: 01/09/2025, 15/07/2025