|
SPECJALIZACJA ARTYSTYCZNA: ZŁOTNICTWO Specjalność - projektowanie użytkowe | ||||
| CELE KSZTAŁCENIA | ||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | ||
| 1. Przyswojenie wiedzy w zakresie złotnictwa. | 2. Kreacja w zakresie złotnictwa. | 3. Działania warsztatowe. | 4. Prezentacja publiczna. | 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. |
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | |||
| 1. Przyswojenie wiedzy w zakresie złotnictwa. | ||||
| Uczeń/słuchacz: | ||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań artystycznych; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
|||
| 2) historia i wiedza w zakresie złotnictwa; |
1) omawia w zarysie historię złotnictwa; 2) wymienia reprezentatywne dzieła oraz ich autorów; 3) określa osiągniecia technologiczne złotnictwa; 4) definiuje pojęcia w zakresie złotnictwa; 5) wskazuje przepisy prawa probierczego; 6) omawia zasady obrotu kamieniami i metalami szlachetnymi. |
|||
| 3) warsztat i technologia w zakresie złotnictwa. |
1) rozpoznaje rodzaje metali szlachetnych i kolorowych; 2) omawia podstawowe techniki i procesy: a) przemysłowej produkcji biżuterii i form złotniczych, b) wykonywania biżuterii i form złotniczych, c) zdobienia form złotniczych; 3) określa materiały używane w biżuterii oraz omawia ich właściwości; 4) charakteryzuje narzędzia, sprzęt i urządzenia stosowane podczas wykonywania form złotniczych. |
|||
| 2. Kreacja w zakresie złotnictwa. | ||||
| Uczeń/słuchacz: | ||||
| 1) projektowanie w zakresie złotnictwa; |
1) gromadzi materiały koncepcyjne i pomocnicze; 2) określa założenia projektowe tematu; 3) dobiera materiały i technikę wykonania do koncepcji pracy; 4) wykonuje szkice, projekty, makiety, modele; 5) wskazuje kolejne etapy pracy w zależności od zamierzonych efektów; 6) wykonuje prostą dokumentację techniczną. |
|||
| 2) stosowanie artystycznych środków wyrazu. |
1) obserwuje naturę i twórczo ją interpretuje; 2) kreuje formę przestrzenną i płaską z wyobraźni; 3) umiejętnie transformuje pojęcia i idee na język form złotniczych; 4) wykorzystuje wiedzę z innych dziedzin sztuki i dorobku kulturowego; 5) poszukuje nowych rozwiązań i twórczo eksperymentuje; 6) stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej. |
|||
| 3. Działania warsztatowe. | ||||
| Uczeń/słuchacz: | ||||
| 1) organizacja warsztatu pracy; |
1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej; 3) przygotowuje produkty i półfabrykaty biżuteryjne; 4) dobiera akcesoria złotnicze oraz sprzęt pomocniczy; 5) rozpoznaje wady materiałów używanych w złotnictwie; 6) planuje przebieg pracy. |
|||
| 2) sprzęt i narzędzia do realizacji pracy; |
1) stosuje narzędzia i urządzenia wspomagające projektowanie biżuterii, w tym cyfrowe; 2) posługuje się narzędziami, maszynami i urządzeniami do obróbki metali; 3) stosuje materiały eksploatacyjne; 4) stosuje narzędzia i urządzenia do zdobienia wyrobów złotniczych; 5) kontroluje sprawność działania urządzeń i narzędzi złotniczych; 6) podejmuje proste czynności związane z konserwacją urządzeń i narzędzi złotniczych; 7) posługuje się sprzętem zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. |
|||
| 3) realizacja pracy. |
1) wykonuje prace z użyciem różnych technik; 2) posługuje się środkami wyrazu artystycznego charakterystycznymi dla złotnictwa; 3) realizuje różnorodne techniki zdobienia powierzchni wyrobów złotniczych; 4) stosuje podstawowe oprawy kamieni ozdobnych; 5) realizuje etapy pracy we właściwej kolejności. |
|||
| 4. Prezentacja publiczna. | ||||
| Uczeń/słuchacz: | ||||
| 1) prezentacja w przestrzeni wystawienniczej; |
1) aranżuje przestrzeń ekspozycyjną; 2) wykonuje czynności związane z doborem systemów wystawienniczych i warunków ekspozycji biżuterii; 3) dobiera oświetlenie ekspozycji biżuterii; 4) dokonuje publicznych prezentacji swoich prac. |
|||
| 2) prezentacja w mediach cyfrowych. |
1) dobiera metody publikacji internetowych; 2) publikuje obrazy cyfrowe z zachowaniem ochrony własności intelektualnej. |
|||
| 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | ||||
| Uczeń/słuchacz: | ||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej; 7) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 8) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 9) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
|||
| 2) współpraca w zespole; |
1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu; 3) dzieli się informacjami; 4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole; 5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu. |
|||
| 3) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
|||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, np. pracownia specjalistyczna, warsztat. 2. Wyposażenie pomieszczenia dydaktycznego: 1) metale szlachetne, metale kolorowe, kamienie ozdobne; 2) materiały eksploatacyjne używane do realizacji, obróbki i zdobienia metalu oraz oprawy kamieni ozdobnych; 3) narzędzia, maszyny i urządzenia złotnicze. 3. Galeria lub przestrzeń wystawiennicza. | ||||
"OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE REALIZOWANE TYLKO W SPECJALNOŚCI WOKALNO-BALETOWEJ
| CHÓR | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu śpiewania w chórze. | 2. Wykształcenie umiejętności śpiewania w chórze. | 3. Prezentacja publiczna. | 4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | ||||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu śpiewania w chórze. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) technika wokalna; | charakteryzuje technikę wokalną w zakresie aparatu głosowego, artykulacyjnego i oddechowego. | ||||||||||||||||
| 3) literatura chóralna. |
1) wskazuje podstawowe informacje na temat wykonywanych utworów; 2) rozróżnia epoki, formy, style, gatunki oraz faktury realizowanych utworów; 3) definiuje elementy dzieła muzycznego niezbędne do interpretowania wykonywanych utworów. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności śpiewania w chórze. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) emisja głosu; |
1) zachowuje prawidłową postawę podczas śpiewu w chórze; 2) koordynuje działanie oddechu, aparatu fonacyjnego i artykulacyjnego; 3) posługuje się prawidłową techniką wokalną w celu realizacji elementów dzieła muzycznego wykonywanych utworów; 4) prawidłowo posługuje się rejestrem głowowym; 5) operuje środkami wyrazu artystycznego. |
||||||||||||||||
| 2) technika wykonawcza; |
1) czyta nuty a vista; 2) samodzielnie odczytuje zapis nutowy oraz realizuje warstwę tekstową; 3) współpracuje z dyrygentem oraz z grupą w zespole; 4) wykonuje utwory z różnych epok, o różnorodnej tematyce i fakturze a cappella i z towarzyszeniem instrumentów lub zespołów; 5) wykonuje część utworów z pamięci; 6) kontroluje wyrównanie i spójność brzmienia. |
||||||||||||||||
| 3) interpretacja. |
1) współtworzy ogólny wyraz artystyczny; 2) interpretuje utwory przygotowane pod kierunkiem dyrygenta; 3) wykazuje zaangażowanie emocjonalne podczas występu. |
||||||||||||||||
| 3. Prezentacja publiczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| praktyka estradowa. |
1) uczestniczy w występach chóru; 2) stosuje zasady poprawnego zachowania podczas publicznej prezentacji; 3) opanowuje tremę; 4) koncentruje się podczas występu; 5) prezentuje utwory zgodnie z koncepcją artystyczną dyrygenta. |
||||||||||||||||
| 4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku; 2) angażuje się w działania zespołu i bierze odpowiedzialność za efekt końcowy wspólnej pracy; 3) współpracuje w chórze, budując relacje oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna mieszcząca wszystkich chórzystów, dostosowana akustycznie. 2. Wyposażenie: fortepian lub pianino, odpowiednia liczba krzeseł. 3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny. 4. Sala koncertowa lub kameralna z podestami. | |||||||||||||||||
| DYKCJA I RECYTACJA | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu dykcji i recytacji. | 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się aparatem głosowym w mowie i śpiewie. | 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | |||||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu dykcji i recytacji. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) budowa aparatu głosowego i jego funkcjonowanie; |
1) nazywa poszczególne narządy aparatu głosowego; 2) wyjaśnia zasady powstawania głosu i jego działania; 3) wymienia zasady dbania o higienę głosu. |
||||||||||||||||
| 2) fonetyka polska i normy wymowy; |
1) klasyfikuje głoski polskie; 2) formułuje zasady wymowy (ortofonii) polskiej. |
||||||||||||||||
| 3) zasady interpretacji artystycznej wiersza i prozy. |
1) definiuje elementy prozodii; 2) wyjaśnia różnice między wierszem i prozą; 3) nazywa podstawowe cechy tekstu wierszowanego. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się aparatem głosowym w mowie i śpiewie. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) aparat mowy; |
1) stosuje prawidłową impostację dźwięku; 2) kontroluje technikę oddychania wraz z optymalnym wykorzystaniem rezonatorów; 3) realizuje artykulację głosek zgodnie z zasadami języka polskiego; 4) realizuje zgodnie z zasadami wymowy zbitki spółgłoskowe; 5) wdraża zasady higieny głosu. |
||||||||||||||||
| 2) technika wykonawcza; |
1) stosuje normy wymowy w interpretacji tekstu mówionego i śpiewanego; 2) używa norm wymowy w wypowiedziach własnych; 3) stosuje poprawne akcentowanie wyrazów; 4) posługuje się rytmem oddechowym zgodnym z frazowaniem; 5) stosuje zróżnicowaną intonację i frazowanie; 6) operuje zróżnicowaną barwą i natężeniem głosu. |
||||||||||||||||
| 3) interpretacja. |
1) dokonuje analizy tekstu pod względem treści i formy; 2) dobiera środki wyrazu scenicznego do interpretacji utworu; 3) realizuje zasady obowiązujące w interpretacji wiersza; 4) wykorzystuje ekspresję ciała jako pozawerbalny środek wyrazu. |
||||||||||||||||
| 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| rozwój artystyczny i zawodowy. |
1) analizuje i ocenia własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy i serwisy strumieniowe, potrafi dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić; 4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala dydaktyczna. 2. Wyposażenie sali: tablica w pięciolinię, lustro, instrument klawiszowy (klasyczny lub elektroniczny), sprzęt audiowizualny. | |||||||||||||||||
| FORTEPIAN DLA AKTORÓW SCEN MUZYCZNYCH | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw gry na fortepianie. | 2. Wykształcenie umiejętności gry na instrumencie. | 3. Prezentacja publiczna. | 4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | ||||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw gry na fortepianie. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) historia instrumentu i wiedza w zakresie literatury przedmiotu; |
1) omawia w zarysie historię fortepianu; 2) wymienia kompozytorów z różnych epok tworzących utwory fortepianowe. |
||||||||||||||||
| 3) budowa i pielęgnacja instrumentu; | omawia budowę instrumentu oraz zasady jego pielęgnacji. | ||||||||||||||||
| 4) technika wykonawcza. |
1) omawia warsztat wykonawczy; 2) opisuje możliwości techniczne instrumentu; 3) omawia zasady transpozycji. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności gry na instrumencie. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) aparat gry; |
1) używa swobodnego aparatu gry; 2) kontroluje prawidłową postawę, ułożenie rąk i palców podczas gry. |
||||||||||||||||
| 2) technika gry; |
1) stosuje różne sposoby efektywnego przygotowania do gry; 2) posługuje się różnorodnymi technikami artykulacyjnymi, dynamiką i agogiką oraz potrafi modulować barwę dźwięku; 3) dysponuje odpowiednią techniką, pozwalającą na wykonywanie utworów o różnym charakterze; 4) posługuje się pedalizacją. |
||||||||||||||||
| 3) interpretacja; |
1) interpretuje utwory zgodnie ze stylem danej epoki; 2) dobiera środki wyrazu zgodnie z charakterem prezentowanego utworu; 3) wykazuje się w grze muzykalnością i wrażliwością artystyczną. |
||||||||||||||||
| 4) specjalistyczna terminologia, notacja muzyczna; |
1) posługuje się specjalistyczną terminologią; 2) realizuje zasady notacji muzycznej; 3) czyta nuty a vista; 4) transponuje proste schematy do rozśpiewania. |
||||||||||||||||
| 5) samodzielna praca; |
1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) realizuje proces ćwiczenia poszczególnych elementów warsztatu według wskazówek nauczyciela; 3) kontroluje własną grę podczas ćwiczenia; 4) potrafi ocenić jakość wykonywanych zadań; 5) stosuje w działaniach praktycznych wiedzę z zakresu przedmiotów teoretycznych; 6) stosuje różne sposoby zapamiętywania tekstu nutowego; 7) korzysta z narzędzi pomocnych w ćwiczeniu; 8) planuje i organizuje systematyczną pracę. |
||||||||||||||||
| 6) współpraca. |
1) realizuje zadania artystyczne w grze z innymi słuchaczami lub nauczycielem; 2) dostosowuje sposób gry do składu i aparatu wykonawczego oraz do charakteru utworu. |
||||||||||||||||
| 3. Prezentacja publiczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) praktyka estradowa; |
1) koncentruje się podczas występu; 2) opanowuje tremę; 3) stosuje zasady i normy poprawnego zachowania podczas publicznej prezentacji; 4) wykonuje z pamięci część utworów ze swojego repertuaru. |
||||||||||||||||
| 2) prezentacja w mediach cyfrowych. |
1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych; 2) obsługuje sprzęt elektroniczny umożliwiający rejestrację swojej gry; 3) potrafi publikować swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej. |
||||||||||||||||
| 4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe i sposoby ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku; 2) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna dostosowana akustycznie. 2. Wyposażenie sali: fortepian lub pianino, ława fortepianowa regulowana. 3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny. 4. Sala koncertowa lub kameralna. | |||||||||||||||||
| JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu języka obcego nowożytnego. | 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się językiem obcym nowożytnym. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu języka obcego nowożytnego. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) kształcenie językowe; |
1) identyfikuje podstawowy zasób środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych); 2) klasyfikuje wiedzę oraz umiejętności rozumienia, tworzenia i wykorzystywania wypowiedzi w języku obcym nowożytnym; 3) omawia struktury gramatyczne i leksykalne. |
||||||||||||||||
| 3) kształcenie kulturowe. |
1) charakteryzuje wypowiedzi umożliwiające komunikowanie się w środowisku artystycznym; 2) określa formę przekazu ustnego lub pisemnego, w tym prostych tekstów związanych z wykonywaniem czynności zawodowych typowych dla twórczości wokalno-baletowej. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się językiem obcym nowożytnym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) komunikacja i wiedza o języku obcym nowożytnym; |
1) formułuje wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym i określa kontekst wypowiedzi; 2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi; 3) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi; 4) wskazuje w wypowiedzi określone informacje; 5) wymienia informacje w określonym porządku; 6) rozróżnia opowiadanie o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 7) omawia i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia opinie i poglądy innych osób. |
||||||||||||||||
| 2) kultura i integracja międzyprzedmiotowa. |
1) zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego, w tym prostych tekstów związanych z wykonywaniem typowych czynności zawodowych; 2) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych; 3) podaje określone zwroty sytuacyjne: składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje, proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego; 4) wskazuje styl wypowiedzi odpowiedni do sytuacji; 5) formułuje wypowiedzi dotyczące typowych sytuacji, w tym związanych z komunikowaniem się w środowisku pracy; 6) wskazuje i uzasadnia swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób. |
||||||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze, posługując się danym językiem obcym nowożytnym; 8) zdobywa wiedzę w zakresie życia artystycznego w krajach obszaru poznawanego języka obcego nowożytnego. |
||||||||||||||||
| 2) współpraca w zespole; |
1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu; 3) dzieli się informacjami; 4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole; 5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu; 6) tworzy relacje oparte na zaufaniu. |
||||||||||||||||
| 3) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym wymogom nauczania języka obcego nowożytnego. | |||||||||||||||||
| NAUKA O MUZYCE | |||||||||||||||||
| Treści nauczania | CELE KSZTAŁCENIA | ||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu nauki o muzyce. | 2. Wykorzystanie w praktyce wiadomości z zakresu nauki o muzyce. | 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | |||||||||||||||
| Kryteria weryfikacji - słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) materiał dźwiękowy; | 1) definiuje pojęcie materiału dźwiękowego; | wskazuje na podstawie przykładu słuchowego i materiałów wizualnych | 1) analizuje i ocenia własne kompetencje; | ||||||||||||||
| 2) wymienia różne przykłady materiału dźwiękowego. | różne rodzaje materiału dźwiękowego. |
2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy i serwisy strumieniowe, potrafi dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić; 4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
|||||||||||||||
| 2) elementy dzieła muzycznego; | charakteryzuje elementy dzieła muzycznego. | rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego i materiałów wizualnych rodzaje melodyki, rytmiki, harmoniki, dynamiki, artykulacji, agogiki i kolorystyki. | |||||||||||||||
| 3) faktura muzyczna; |
określa rodzaje faktury muzycznej: 1) ze względu na obsadę; 2) ze względu na układ głosów. |
rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego i materiałów wizualnych rodzaj faktury muzycznej. | |||||||||||||||
| 4) zasady kształtowania dzieła muzycznego; | charakteryzuje podstawowe zasady kształtowania dzieła muzycznego (zasada ewolucyjna, okresowa). | rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego lub materiałów wizualnych zasadę kształtowania dzieła muzycznego. | |||||||||||||||
| 5) współczynniki dzieła muzycznego; | charakteryzuje współczynniki dzieła muzycznego (motyw, fraza, zdanie, okres muzyczny). | porządkuje za pomocą analizy słuchowej, wzrokowej lub słuchowo-wzrokowej współczynniki dzieła muzycznego. | |||||||||||||||
| 6) obsada wykonawcza; |
1) nazywa i klasyfikuje: a) instrumenty muzyczne używane w muzyce artystycznej, b) głosy ludzkie, c) rodzaje zespołów muzycznych; 2) klasyfikuje europejskie i pozaeuropejskie instrumenty ludowe; 3) rozróżnia instrumenty współczesne i dawne; 4) definiuje techniki wykonawcze. |
1) rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego lub materiałów wizualnych: a) instrumenty muzyczne używane w muzyce artystycznej, b) głosy ludzkie, c) rodzaje zespołów muzycznych; 2) rozpoznaje przykłady wykraczania poza tradycyjne sposoby grania i śpiewania; 3) odczytuje partyturę klasyczną i graficzną; 4) śledzi nagranie z nutami (w tym utworów z XX i XXI wieku). |
|||||||||||||||
| 7) wykonawcy muzyki klasycznej; |
1) wymienia wybitnych wykonawców muzyki klasycznej: instrumentalistów, wokalistów i dyrygentów (w tym muzyki dawnej i współczesnej); 2) opisuje ewolucję pozycji muzyka na przestrzeni dziejów. |
rozpoznaje wybitnych wykonawców muzyki klasycznej: instrumentalistów, wokalistów i dyrygentów, przyporządkowuje nazwisko do specjalizacji. | |||||||||||||||
| 8) tańce; |
1) charakteryzuje wybrane tańce suity barokowej; 2) definiuje pojęcie tańca stylizowanego; 3) rozróżnia podstawowe tańce towarzyskie. |
1) rozpoznaje na podstawie przykładów słuchowych lub materiałów wizualnych wybrane tańce suity barokowej; 2) rozpoznaje przykłady stylizacji w twórczości czołowych polskich kompozytorów; 3) rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego lub materiałów wizualnych wybrane tańce towarzyskie, w tym walc, tango. |
|||||||||||||||
| 9) muzyka filmowa; |
1) omawia cechy i funkcje muzyki filmowej; 2) wymienia czołowych kompozytorów muzyki filmowej i ich realizacje. |
1) interpretuje rolę muzyki w połączeniu z obrazem na wybranych przykładach filmowych; 2) porządkuje chronologicznie wybrane dzieła muzyki filmowej. |
|||||||||||||||
| 10) muzyka etniczna i rozrywkowa; |
1) charakteryzuje wybrane style muzyki etnicznej i rozrywkowej; 2) podaje czołowych przedstawicieli wybranych stylów muzyki rozrywkowej. |
rozpoznaje z nagrania wybrane style muzyki etnicznej i rozrywkowej. | |||||||||||||||
| 11) nośniki fonograficzne; | charakteryzuje dzieje zapisu i odtwarzania dźwięku. |
1) rozpoznaje różne nośniki i urządzenia fonograficzne; 2) rozpoznaje powszechnie stosowane formaty plików dźwiękowych; 3) korzysta z serwisów strumieniowych w celu zapoznawania się z dziełami muzycznymi oraz ich wykonawcami. |
|||||||||||||||
| 12) media; | rozróżnia funkcje i rodzaje mediów poświęconych muzyce klasycznej (stacje telewizyjne i radiowe, czasopisma, serwisy internetowe). |
1) wyszukuje w mediach aktualności z życia muzycznego; 2) sporządza harmonogram aktualnych wydarzeń muzycznych. |
|||||||||||||||
| 13) życie muzyczne; |
1) wymienia najważniejsze muzyczne instytucje kultury w Polsce (filharmonie, opery, orkiestry, zespoły pieśni i tańca); 2) wskazuje najważniejsze polskie konkursy muzyczne oraz festiwale (w tym muzyki dawnej i współczesnej). |
1) dopasowuje do typu instytucji kultury wykonywane tam formy i gatunki muzyczne; 2) korzysta z oferty muzycznych instytucji kultury oraz wydarzeń organizowanych przez szkołę; 3) wykorzystuje uczestnictwo w różnych formach życia kulturalnego do przedstawiania opinii na ich temat. |
|||||||||||||||
| 14) prawo autorskie. |
1) definiuje, kogo i co chroni prawo autorskie; 2) omawia prawo do ochrony wizerunku własnego i innych osób. |
stosuje przepisy prawa związane z rozpowszechnianiem utworów. | |||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala dydaktyczna. 2. Wyposażenie sali: tablica w pięciolinię, instrument klawiszowy (klasyczny lub elektroniczny), sprzęt audiowizualny. | |||||||||||||||||
| PANTOMIMA | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu pantomimy. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu pantomimy. | 3. Kreacja artystyczna. | 4. Prezentacja publiczna. | 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu pantomimy. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa podstawowe warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) wiedza z zakresu pantomimy; |
1) klasyfikuje wybrane kierunki rozwoju pantomimy w różnych epokach; 2) opisuje twórczość artystyczną mistrzów pantomimy z wybranych okresów jej rozwoju. |
||||||||||||||||
| 3) technika pantomimy. |
1) wyjaśnia terminologię stosowaną w zakresie pantomimy; 2) podaje zasady wykonania poszczególnych elementów technicznych typowych dla wybranych form pantomimy; 3) definiuje zasady budowy etiudy pantomimicznej. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu pantomimy. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) technika pantomimy; |
1) posługuje się koordynacją ruchu właściwą dla technik scenicznych; 2) planuje i kontroluje swoje przemieszczanie się w przestrzeni scenicznej; 3) przestrzega podstawowych zasad rozciągania, wzmacniania i rozluźniania ciała; 4) wykorzystuje pamięć muzyczno-ruchową. |
||||||||||||||||
| 2) samodzielna praca. |
1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) realizuje samodzielny proces ćwiczenia poszczególnych części ciała oraz wybranych elementów technicznych według wskazówek nauczyciela; 3) kontroluje własne wykonanie podczas ćwiczenia; 4) dokonuje oceny jakości wykonywanych zadań. |
||||||||||||||||
| 3. Kreacja artystyczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| kreacja artystyczna. |
1) tworzy charakter postaci za pomocą retoryki gestu, ekspresji ciała, elementów aktorstwa i elementów techniki pantomimicznej; 2) współtworzy ogólny wyraz artystyczny w kontakcie z partnerem bądź partnerami z zespołu; 3) ocenia warunki sceniczne i dostosowuje do nich sposób wykonania etiudy. |
||||||||||||||||
| 4. Prezentacja publiczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) praktyka sceniczna; |
1) wykonuje etiudę pantomimiczną; 2) koncentruje się podczas występu; 3) opanowuje tremę; 4) stosuje zasady odpowiedniego zachowania podczas prezentacji scenicznej. |
||||||||||||||||
| 2) prezentacja w mediach cyfrowych. |
1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych; 2) publikuje swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej. |
||||||||||||||||
| 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku artystycznym; 2) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala baletowa. 2. Wyposażenie sali: ściana z lustrami. 3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny. | |||||||||||||||||
| STEP | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu stepu. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu stepu. | 3. Kreacja artystyczna. | 4. Prezentacja publiczna. | 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu stepu. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa podstawowe warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) historia i wiedza; |
1) rozróżnia klasyczne i współczesne style stepowania; 2) omawia historię rozwoju stepu na świecie i wymienia wybitnych twórców o znaczącym dorobku artystycznym; 3) wymienia międzynarodowe nazewnictwo związane ze stepem; 4) charakteryzuje rytmiczne frazy choreograficzne; 5) omawia znaczenie tańca tap dance w warsztacie współczesnego aktora musicalowego. |
||||||||||||||||
| 3) technika. |
1) rozróżnia różne elementy stepu - wybrane techniki i kombinacje historyczne i współczesne; 2) identyfikuje sposoby ćwiczenia stepu, wybrane metody rozgrzewki, tworzenia choreografii oraz własnych kombinacji i improwizacji. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu stepu. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) technika taneczna; |
1) wykonuje przygotowane przez pedagoga stepowane choreografie musicalowe; 2) wkomponowuje stepowanie w wybrany styl muzyczny i łączy go z innymi technikami tanecznymi. |
||||||||||||||||
| 2) samodzielna praca. |
1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) realizuje samodzielny proces ćwiczenia poszczególnych kroków tanecznych, kombinacji, choreografii i innych elementów warsztatu według wskazówek nauczyciela; 3) kontroluje własne wykonanie podczas ćwiczenia; 4) potrafi ocenić jakość wykonywanych zadań; 5) wykorzystuje w działaniach praktycznych wiedzę z zakresu historii i teorii prezentowanego tańca; 6) korzysta z narzędzi pomocnych w ćwiczeniu; 7) konserwuje specjalistyczne obuwie; 8) posługuje się międzynarodowym nazewnictwem; 9) zapisuje przebiegi choreograficzne za pomocą wartości rytmicznych. |
||||||||||||||||
| 3. Kreacja artystyczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) styl i charakter ruchu; |
1) stosuje styl właściwy dla danej formy tanecznej; 2) dobiera charakter ruchu i postaci do konkretnej formy tanecznej; 3) posługuje się rekwizytem właściwym dla wybranego stylu tańca. |
||||||||||||||||
| 2) kreacja. |
1) wykorzystuje poznane uderzenia w tworzeniu autorskich improwizowanych choreografii; 2) tworzy własne autorskie frazy choreograficzne; 3) wykorzystuje technikę tańca stepowanego we własnej pracy twórczej. |
||||||||||||||||
| 4. Prezentacja publiczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) praktyka sceniczna; |
1) koncentruje się podczas występu; 2) opanowuje tremę; 3) ocenia warunki sceniczne i dostosowuje do nich sposób wykonania choreografii; 4) stosuje zasady odpowiedniego zachowania podczas prezentacji scenicznej; 5) współpracuje z reżyserem, inspicjentem oraz obsługą techniczną sceny. |
||||||||||||||||
| 2) prezentacja w mediach cyfrowych. |
1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych; 2) potrafi publikować swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej. |
||||||||||||||||
| 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku artystycznym; 2) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala ćwiczeń. 2. Wyposażenie sali: ściana z lustrami, płyty do stepu. 3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny. 4. Scena teatralna lub sala koncertowa. | |||||||||||||||||
| WYBRANE TECHNIKI TANECZNE | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu wybranych technik tanecznych. | 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi technikami tanecznymi. | 3. Kreacja artystyczna. | 4. Prezentacja publiczna. | 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu wybranych technik tanecznych. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa podstawowe warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) wiedza z zakresu wybranych technik tanecznych; |
1) definiuje kanony estetyki poszczególnych technik tanecznych; 2) wyjaśnia podobieństwo i oddziaływanie na siebie technik tanecznych; 3) rozróżnia i definiuje elementy poszczególnych ćwiczeń i kombinacji poszczególnych technik tanecznych; 4) wyjaśnia związki i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami poszczególnych technik tanecznych. |
||||||||||||||||
| 3) poszczególne techniki taneczne. |
1) określa i charakteryzuje współczynniki trudności elementów ćwiczeń poszczególnych technik tanecznych; 2) określa i charakteryzuje podstawowe zasady wykonywania poszczególnych ćwiczeń i zadań ruchowo-tanecznych oraz technik wspomagających warsztat taneczny; 3) omawia elementy ruchowe wchodzące w skład kombinacji wybranych technik tanecznych; 4) określa związek ruchu z muzyką. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi technikami tanecznymi. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) technika taneczna; |
1) wykonuje zadania taneczne poszczególnych technik tanecznych; 2) posługuje się koordynacją ruchu właściwą dla danego ćwiczenia i danej techniki tanecznej; 3) wykorzystuje w działaniach praktycznych wiedzę teoretyczną; 4) stosuje terminologię specjalistyczną; 5) wykonuje kombinacje i proste zadania choreograficzne złożone z poznanych technik tanecznych; 6) prezentuje wybrane techniki taneczne we właściwym dla nich tempie i charakterze. |
||||||||||||||||
| 2) interpretacja i kreacja; |
1) nadaje ruchowi wyrazistość, ekspresję i indywidualny wyraz artystyczny; 2) realizuje charakter postaci i/lub grupy właściwy dla danego gatunku tańca w zadaniach choreograficznych sceny muzycznej; 3) wykazuje się kreatywnością, muzykalnością i wrażliwością artystyczną. |
||||||||||||||||
| 3) samodzielna praca; |
1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) realizuje samodzielny proces ćwiczenia według wskazówek nauczyciela; 3) kontroluje własne wykonanie; 4) potrafi ocenić jakość wykonywanych zadań; 5) obserwuje wykonywanie zadań przez innych słuchaczy, wyciąga wnioski i wdraża je do swojej pracy; 6) stosuje różne sposoby wzmacniania ciała i rozwijania jego możliwości; 7) korzysta z narzędzi pomocnych w ćwiczeniu; 8) planuje i organizuje systematyczną pracę. |
||||||||||||||||
| 4) współpraca. |
1) współpracuje z partnerem lub partnerami w zespołowych zadaniach choreograficznych; 2) współpracuje z realizatorami i twórcami projektów artystycznych. |
||||||||||||||||
| 3. Kreacja artystyczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) styl i charakter ruchu; |
1) stosuje właściwy styl dla każdej formy tanecznej; 2) dobiera charakter ruchu postaci do konkretnej formy tanecznej; 3) posługuje się rekwizytem właściwym dla wybranego stylu tańca. |
||||||||||||||||
| 2) kreacja. |
1) prezentuje taniec solo, w parze lub w grupie; 2) wykonuje układy choreograficzne stosownie do stylu, charakteru i interpretacji tańca; 3) używa technik tanecznych do podkreślenia stylu tańca; 4) tworzy własne kompozycje ruchowe; 5) organizuje przestrzeń sceny; 6) posiada umiejętności improwizacji ruchowej i tanecznej. |
||||||||||||||||
| 4. Prezentacja publiczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) praktyka sceniczna; |
1) koncentruje się podczas występu; 2) opanowuje tremę; 3) ocenia warunki sceniczne i dostosowuje do nich sposób wykonania choreografii; 4) stosuje zasady odpowiedniego zachowania podczas prezentacji scenicznej; 5) współpracuje z reżyserem, inspicjentem oraz obsługą techniczną sceny; 6) wykonuje powierzone zadania sceniczne z partnerem lub partnerami. |
||||||||||||||||
| 2) prezentacja w mediach cyfrowych. |
1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych; 2) publikuje swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej; 3) posiada umiejętność weryfikacji zamieszczonych przez siebie materiałów. |
||||||||||||||||
| 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku artystycznym; 2) zachowuje obowiązkowość, odpowiedzialność oraz dyscyplinę taneczną i artystyczną w realizacjach solo i grupowych. 3) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA: 1. Sala baletowa z drążkami i lustrem. 2. Szatnia lub garderoba. 3. Wyposażenie sali: fortepian lub pianino, materace do ćwiczeń gimnastycznych. 4. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny | |||||||||||||||||
| WYBRANE ZAGADNIENIA Z HISTORII TAŃCA | |||||||||||||||||
| Treści nauczania | CELE KSZTAŁCENIA | ||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu historii tańca. | 2. Wykorzystanie w praktyce posiadanych wiadomości z zakresu historii tańca. | 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | |||||||||||||||
| Kryteria weryfikacji - słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) periodyzacja historii tańca; |
1) charakteryzuje epoki, kierunki, style i tendencje w dziejach tańca; 2) odczytuje dzieje tańca w kontekście historycznokulturowym; 3) wymienia dzieła taneczne reprezentatywne dla poszczególnych epok, kierunków i stylów tańca. |
1) porządkuje epoki chronologicznie od prehistorii po współczesność; 2) sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej epoki, kierunki, style i tendencje w dziejach tańca; 3) łączy dzieje tańca z innymi dyscyplinami artystycznymi i historią powszechną. |
1) analizuje i ocenia własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy, potrafi dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić; 4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||
| 2) zagadnienia rzeczowe z historii tańca; |
1) identyfikuje fakty z historii tańca i baletu; 2) omawia w zarysie rozwój tańca i baletu na przestrzeni wieków; 3) rozróżnia i charakteryzuje gatunki tańca oraz jego formy i funkcje typowe dla poszczególnych epok. |
1) porządkuje informacje o czołowych zjawiskach i tendencjach w sztuce tańca; 2) określa zasady kształtowania się form tańca i jego rozwój na przestrzeni dziejów. |
|||||||||||||||
| 3) przedstawiciele sztuki tańca; |
1) wymienia najważniejsze dzieła z historii tańca oraz ich twórców; 2) określa czas, w którym działali wybitni zagraniczni i polscy choreografowie, tancerze i teoretycy tańca. |
1) przyporządkowuje najważniejsze dzieła z historii tańca do odpowiedniego okresu historycznego oraz miejsca działalności; 2) łączy najważniejszych zagranicznych i polskich choreografów, tancerzy oraz teoretyków tańca z techniką, stylem, kierunkiem lub rodzajem widowiska. |
|||||||||||||||
| 4) analiza i interpretacja dzieł tanecznych. |
1) formułuje wypowiedzi o wybranych dziełach tanecznych z różnych epok; 2) interpretuje wybrane dzieła taneczne w kontekście historycznym. |
1) dokonuje wizualno-słuchowej analizy wybranych dzieł tanecznych, z uwzględnieniem treści, technik i stylów tańca; 2) rozpoznaje rodzaje tańca, techniki, style i kierunki taneczne, rodzaje widowisk na podstawie opisu, nagrań i tekstów źródłowych. |
|||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanym w zawodzie. 2. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny | |||||||||||||||||
"
"7) w specjalności fortepianmistrzostwo - specjalizacja: budowa i renowacja fortepianów albo specjalizacja: strojenie i korekta fortepianów.",
"OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI FORTEPIANMISTRZOSTWO
| AKUSTYKA DLA FORTEPIANMISTRZOSTWA | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu akustyki. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu akustyki. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu akustyki. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) wiedza z zakresu akustyki. |
1) definiuje i rozróżnia podstawowe terminy i pojęcia akustyczne z zakresu fizycznych i fizjologicznych podstaw akustyki; 2) omawia i rozpoznaje zjawiska akustyczne dotyczące fortepianów i pianin; 3) omawia i rozpoznaje zjawiska akustyczne dotyczące pomieszczeń, w których użytkowane są fortepiany i pianina. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu akustyki. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| analiza akustyczna. |
1) posługuje się podstawowymi pojęciami akustycznymi; 2) rozróżnia środowiska akustyczne, w tym hałas i zagadnienia z nim związane; 3) rozpoznaje i interpretuje zjawiska akustyczne; 4) przeprowadza analizę instrumentu. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 7) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
||||||||||||
| 2) współpraca w zespole; |
1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu; 3) dzieli się informacjami; 4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole; 5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu; 6) tworzy relacje oparte na zaufaniu. |
||||||||||||
| 3) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym pracowni dydaktycznej. 2. Wyposażenie pracowni: 1) komputer; 2) przyrządy i materiały używane do realizacji doświadczeń akustycznych. | |||||||||||||
|
FORTEPIAN OBOWIĄZKOWY Realizacja podstawy programowej przedstawionej w dziale OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI INSTRUMENTALISTYKA | |||||||||||||
|
HARMONIA Realizacja podstawy programowej przedstawionej w dziale OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI INSTRUMENTALISTYKA | |||||||||||||
| HISTORIA BUDOWNICTWA FORTEPIANÓW | |||||||||||||
| Treści nauczania | CELE KSZTAŁCENIA | ||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu historii budownictwa fortepianów. | 2. Wykorzystanie w praktyce posiadanych wiadomości z zakresu historii budownictwa fortepianów. | 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | |||||||||||
| Kryteria weryfikacji - uczeń: | |||||||||||||
| 1) fakty i postaci z dziedziny budownictwa fortepianów; |
1) wymienia i opisuje osiągnięcia konstrukcyjne najważniejszych postaci z historii budownictwa fortepianów; 2) wymienia głównych producentów fortepianów i pianin; 3) opisuje historię budownictwa fortepianów i pianin zgodnie z periodyzacją. |
1) rozróżnia charakterystyczne cechy brzmienia fortepianów i pianin; 2) przyporządkowuje fazy rozwoju budowy fortepianów do okresów historycznych; 3) łączy dzieje budownictwa fortepianów z innymi dyscyplinami artystycznymi i historią powszechną; 4) wskazuje elementy konstrukcji instrumentów charakterystyczne dla poszczególnych producentów. |
1) analizuje i ocenia własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy, potrafi |
||||||||||
| 2) kierunki rozwoju budownictwa fortepianów i pianin; | opisuje współczesne trendy rozwoju produkcji fortepianów i pianin. |
1) identyfikuje pochodzenie i wiek instrumentu przez rozpoznanie jego cech rozwojowych; 2) wskazuje na innowacje wprowadzone w danym instrumencie wskutek renowacji czy odbudowy. |
dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić; 4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||
| 3) specjalistyczna terminologia fortepianmistrzowska. | definiuje podstawowe terminy i pojęcia z zakresu budowy, renowacji i konserwacji fortepianów. | posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu budowy, renowacji i konserwacji fortepianów. | |||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym pracowni dydaktycznej. 2. Wyposażenie pracowni: 1) komputer; 2) materiały dydaktyczne używane do realizacji zajęć związanych z instrumentami historycznymi. | |||||||||||||
|
HISTORIA MUZYKI Realizacja podstawy programowej przedstawionej w dziale OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI INSTRUMENTALISTYKA | |||||||||||||
| KOREKTA FORTEPIANÓW* | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu korekty fortepianów. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu korekty fortepianów. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; |
1) wymienia narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; 2) omawia zastosowanie narzędzi korektorskich i stroicielskich używanych w pracy fortepianmistrza; 3) demonstruje sposoby użycia narzędzi korektorskich i stroicielskich. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) regulacja mechanizmu fortepianu i pianina; |
1) dobiera i stosuje przyrządy do pomiaru parametrów technicznych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin oraz narzędzia do regulacji; 2) wykonuje czynności regulacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2) ocena jakości i zgodności wykonanych prac z dokumentacją techniczną. |
1) weryfikuje zgodność regulacji z dokumentacją techniczną; 2) rozpoznaje kryteria jakościowe regulacji; 3) dokonuje analizy jakościowej wykonywanych prac; 4) koryguje wykonaną regulację na podstawie wniosków. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana. 2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy. 3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą. | |||||||||||||
| PODSTAWY BUDOWY FORTEPIANÓW | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw budowy fortepianów i pianin. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy w zakresie podstaw budowy fortepianów i pianin. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw budowy fortepianów i pianin. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) omawia czynniki działające szkodliwie na organizm człowieka i wskazuje sposoby przeciwdziałania im; 2) rozróżnia i omawia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej; 3) omawia wymagania dotyczące ergonomii i zagrożenia na stanowisku pracy; 4) rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania. |
||||||||||||
| 2) rodzaje materiałów stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin; |
1) rozpoznaje gatunki drewna używane do wytwarzania zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) omawia właściwości akustyczne i fizyczne rodzajów drewna stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin; 3) rozpoznaje, nazywa i opisuje różne rodzaje sukien, skórek, kaszmirów i filców stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin oraz omawia ich zastosowanie; 4) omawia właściwości użytkowe (różne gęstości i grubości, cechy charakterystyczne) sukien, skórek, kaszmirów i filców oraz ich kolory typowe dla danych producentów fortepianów i pianin; 5) rozpoznaje i nazywa rodzaje metali używanych w budownictwie fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 3) rodzaje materiałów łączeniowych i wykończeniowych stosowanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin; |
1) omawia właściwości użytkowe i zastosowanie klejów, olejów, proszków, lakierów, ich komponentów i dodatków stosowanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin; 2) omawia zastosowanie przyspieszaczy w lakierach dwuskładnikowych. |
||||||||||||
| 4) nazewnictwo poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; |
1) wymienia i rozpoznaje zespoły i podzespoły fortepianów i pianin; 2) wymienia nazwy poszczególnych elementów i części składowych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 3) rozpoznaje i wskazuje elementy i części składowe zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 5) technologia suszenia drewna; |
1) opisuje zasady suszenia naturalnego; 2) opisuje zasady suszenia mechanicznego. |
||||||||||||
| 6) maszyny i urządzenia do obróbki drewna używane w budownictwie fortepianów i pianin; |
1) odczytuje dokumentację techniczną maszyn i urządzeń używanych w budownictwie fortepianów i pianin; 2) omawia funkcje użytkowe maszyn i urządzeń używanych w budownictwie fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 7) narzędzia do obróbki ręcznej drewna używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin. |
1) wymienia narzędzia do obróbki ręcznej używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin; 2) omawia zastosowanie użytkowe poszczególnych narzędzi używanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy w zakresie podstaw budowy fortepianów i pianin. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| rysunki techniczne oraz dokumentacja techniczna fortepianów i pianin. |
1) omawia i stosuje w praktyce zasady rysunku technicznego; 2) stosuje uproszczenia rysunków technicznych; 3) sprawdza zgodność parametrów określonych na rysunkach technicznych i w dokumentacji technicznej z parametrami konkretnego instrumentu; 4) posługuje się w praktyce symbolami i oznaczeniami stosowanymi na rysunkach technicznych. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym pracowni dydaktycznej. 2. Wyposażenie pracowni: 1) sprzęt multimedialny/audiowizualny; 2) fortepian lub pianino. | |||||||||||||
| PRACOWNIA BUDOWY I RENOWACJI FORTEPIANÓW - ĆWICZENIA* | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) stan techniczny fortepianów i pianin; | rozpoznaje stan techniczny poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie dokumentacji technicznej. | ||||||||||||
| 3) uszkodzenia poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; |
1) rozróżnia objawy i przyczyny uszkodzeń fortepianów i pianin; 2) diagnozuje objawy uszkodzeń fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 4) materiały i elementy naprawcze; | nazywa materiały i elementy niezbędne do naprawy poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. | ||||||||||||
| 5) wiedza w zakresie renowacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
1) rozpoznaje uszkodzenia części akustycznej, obudowy oraz mechanizmów, klawiatury i urządzenia pedałowego fortepianów i pianin; 2) dobiera sposoby i metody renowacji części akustycznej, obudowy oraz mechanizmów, klawiatury i urządzenia pedałowego fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) prace przygotowawcze z zakresu ręcznej i maszynowej obróbki materiałów; |
1) wykonuje prace ręcznej obróbki przygotowawczej materiałów używanych do budowy fortepianów i pianin; 2) obsługuje maszyny wykorzystywane w procesie budowy fortepianów i pianin; 3) używa narzędzi do obróbki ręcznej drewna stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2) montaż i regulacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; |
1) wykonuje czynności montażowe i regulacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) dobiera i wykorzystuje przyrządy do pomiaru parametrów technicznych oraz narzędzia do regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 3) używa narzędzi korektorskich i stroicielskich stosowanych w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; 4) sprawdza zgodność montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną. |
||||||||||||
| 3) jakość i zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną; |
1) dokonuje analizy jakościowej zgodności procesów regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) porównuje i weryfikuje zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną; 3) koryguje regulację zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie wniosków z weryfikacji zgodności wykonywanej regulacji z dokumentacją techniczną. |
||||||||||||
| 4) renowacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. | dokonuje naprawy części akustycznej, obudowy, mechanizmów, klawiatury i urządzenia pedałowego fortepianów i pianin. | ||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; |
||||||||||||
|
3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
|||||||||||||
| 2) współpraca w zespole; |
1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu; 3) dzieli się informacjami; 4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole; 5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu; 6) tworzy relacje oparte na zaufaniu. |
||||||||||||
| 3) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana. 2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy. 3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą. | |||||||||||||
| PRACOWNIA STROJENIA I KOREKTY FORTEPIANÓW - ĆWICZENIA** | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) stan techniczny fortepianów i pianin; | rozpoznaje stan techniczny poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie dokumentacji technicznej. | ||||||||||||
| 3) warunki poprawnego składowania, eksploatacji i użytkowania fortepianów i pianin; |
1) omawia warunki optymalnej wilgotności i temperatury względnej powietrza w otoczeniu instrumentu; 2) opisuje warunki poprawnej lokalizacji instrumentu względem źródeł emisji ciepła w pomieszczeniu; 3) opisuje zasady konserwacji fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 4) warunki transportu fortepianów i pianin. |
1) wymienia zasady bezpieczeństwa podczas transportu fortepianów i pianin; 2) omawia zasady ekologicznego pakowania fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) montaż i regulacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; |
1) wykonuje czynności montażowe i regulacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) dobiera i wykorzystuje przyrządy pomiarowe parametrów technicznych oraz narzędzia do regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 3) używa narzędzi korektorskich i stroicielskich stosowanych w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; 4) sprawdza zgodność montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną; 5) stosuje instrukcje regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2) proces strojeń wstępnych; |
1) wykonuje czynności cwikowania; 2) wykonuje czynności strojenia do kamertonu. |
||||||||||||
| 3) jakość i zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną. |
1) dokonuje analizy jakościowej zgodności procesów regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) porównuje i weryfikuje zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną; 3) koryguje regulację zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie wniosków z weryfikacji zgodności wykonywanej regulacji z dokumentacją techniczną. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
||||||||||||
| 2) współpraca w zespole; |
1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu; 3) dzieli się informacjami; 4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole; 5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu; 6) tworzy relacje oparte na zaufaniu. |
||||||||||||
| 3) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana. 2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy. 3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą. | |||||||||||||
| SPECJALIZACJA: BUDOWA I RENOWACJA FORTEPIANÓW | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) zespoły i podzespoły fortepianów i pianin; |
1) omawia zasady projektowania zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) wylicza napięcia strun dla danego sektora instrumentu; 3) określa zasady składowania elementów zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 3) stan techniczny fortepianów i pianin; |
1) opisuje stan jakościowy wybranego instrumentu, jego poszczególnych zespołów i podzespołów; 2) omawia najczęściej występujące uszkodzenia eksploatacyjne w poszczególnych zespołach i podzespołach instrumentów; 3) rozróżnia objawy i uszkodzenia eksploatacyjne oraz lokalizuje usterki i uszkodzenia w konkretnym instrumencie; 4) wskazuje sposób naprawy usterki i uszkodzenia w konkretnym instrumencie. |
||||||||||||
| 4) techniki naprawczo-renowacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
1) wymienia w kolejności techniki naprawczo-renowacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) omawia zależności przyczynowo-skutkowe wymienionych technik naprawczo-renowacyjnych. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) materiały i narzędzia niezbędne do naprawy fortepianów i pianin; |
1) przygotowuje materiały niezbędne do naprawy fortepianów i pianin; 2) wykorzystuje narzędzia do naprawy poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2) metody naprawcze zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; |
1) stosuje zalecenia dokumentacji technicznej dotyczącej naprawy fortepianów i pianin; 2) ustala metody naprawcze zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 3) wykonuje czynności naprawcze uszkodzonych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 3) kolejność montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie dokumentacji technologicznej; |
1) określa działania produkcyjne, z uwzględnieniem kolejności montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) dobiera i stosuje maszyny, urządzenia i narzędzia do montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 4) przyrządy pomiarowe i aplikacje używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin; | omawia i demonstruje zastosowanie użytkowe poszczególnych przyrządów pomiarowych i aplikacji używanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin. | ||||||||||||
| 5) kontrola jakości wytwarzanych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
1) dokonuje weryfikacji parametrów techniczno-jakościowych fortepianów i pianin określonych jako standardy regulacji, strojenia, wykończenia powierzchni zgodnie ze stanem konkretnego instrumentu; 2) ocenia walory artystyczne fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; |
||||||||||||
|
3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
|||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana. 2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy. 3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą. | |||||||||||||
| SPECJALIZACJA: STROJENIE I KOREKTA FORTEPIANÓW | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; |
1) wymienia narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; 2) omawia zastosowanie narzędzi korektorskich i stroicielskich używanych w pracy fortepianmistrza; 3) demonstruje sposoby użycia narzędzi korektorskich i stroicielskich. |
||||||||||||
| 3) techniki ustawiania kołka stroikowego. |
1) opisuje sposoby ustawiania kołka stroikowego; 2) wyjaśnia zagadnienia dotyczące właściwego doboru klucza stroicielskiego. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) urządzenia i aplikacje wspomagające wykonywanie zadań zawodowych; |
1) wykorzystuje urządzenia i aplikacje komputerowe do strojenia i renowacji fortepianów i pianin; 2) omawia najważniejsze funkcje użytkowe wykorzystywanych urządzeń i aplikacji. |
||||||||||||
| 2) metody przeprowadzania procesu intonacji fortepianów i pianin; |
1) stosuje nazewnictwo narzędzi stosowanych w intonacji fortepianów i pianin; 2) dobiera metody w celu osiągnięcia zamierzonego efektu intonacyjnego. |
||||||||||||
| 3) jakość intonacji fortepianów i pianin; |
1) ustala zakres intonacji fortepianów i pianin; 2) analizuje, rozróżnia i eliminuje niepożądane hałasy lub przydźwięki brzmienia; 3) ustala poprawność brzmienia, barwy i dynamiki całej skali. |
||||||||||||
| 4) dostosowanie brzmienia instrumentu do warunków otoczenia; |
1) określa akustyczne cechy pomieszczeń, w których znajduje się instrument, w celu ostatecznej korekty stroju; 2) dokonuje korekty brzmienia instrumentu stosownie do akustyki pomieszczenia. |
||||||||||||
| 5) weryfikacja strojenia i korekty instrumentu. |
1) weryfikuje parametry techniczne instrumentu; 2) weryfikuje brzmienie i strój instrumentu przez wykonanie utworu muzycznego. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana. 2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy. 3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą. | |||||||||||||
* Tylko w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów.
** Tylko w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów.",
"h) w specjalności fortepianmistrzostwo:
– w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów - 75 (w ujęciu tygodniowym),
– w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów - 73 (w ujęciu tygodniowym);",
"g) w specjalności fortepianmistrzostwo:
– w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów - 77 (w ujęciu tygodniowym),
– w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów - 75 (w ujęciu tygodniowym).".
4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
Grażyna J. Leśniak 25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
Grażyna J. Leśniak 19.11.2025Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.
Grażyna J. Leśniak 19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.2025.852 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Zmiana rozporządzenia w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego |
| Data aktu: | 13/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/09/2025, 15/07/2025 |








