|
SPECJALIZACJA ARTYSTYCZNA: ZŁOTNICTWO Specjalność - projektowanie użytkowe | ||||
| CELE KSZTAŁCENIA | ||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | ||
| 1. Przyswojenie wiedzy w zakresie złotnictwa. | 2. Kreacja w zakresie złotnictwa. | 3. Działania warsztatowe. | 4. Prezentacja publiczna. | 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. |
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | |||
| 1. Przyswojenie wiedzy w zakresie złotnictwa. | ||||
| Uczeń/słuchacz: | ||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań artystycznych; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
|||
| 2) historia i wiedza w zakresie złotnictwa; |
1) omawia w zarysie historię złotnictwa; 2) wymienia reprezentatywne dzieła oraz ich autorów; 3) określa osiągniecia technologiczne złotnictwa; 4) definiuje pojęcia w zakresie złotnictwa; 5) wskazuje przepisy prawa probierczego; 6) omawia zasady obrotu kamieniami i metalami szlachetnymi. |
|||
| 3) warsztat i technologia w zakresie złotnictwa. |
1) rozpoznaje rodzaje metali szlachetnych i kolorowych; 2) omawia podstawowe techniki i procesy: a) przemysłowej produkcji biżuterii i form złotniczych, b) wykonywania biżuterii i form złotniczych, c) zdobienia form złotniczych; 3) określa materiały używane w biżuterii oraz omawia ich właściwości; 4) charakteryzuje narzędzia, sprzęt i urządzenia stosowane podczas wykonywania form złotniczych. |
|||
| 2. Kreacja w zakresie złotnictwa. | ||||
| Uczeń/słuchacz: | ||||
| 1) projektowanie w zakresie złotnictwa; |
1) gromadzi materiały koncepcyjne i pomocnicze; 2) określa założenia projektowe tematu; 3) dobiera materiały i technikę wykonania do koncepcji pracy; 4) wykonuje szkice, projekty, makiety, modele; 5) wskazuje kolejne etapy pracy w zależności od zamierzonych efektów; 6) wykonuje prostą dokumentację techniczną. |
|||
| 2) stosowanie artystycznych środków wyrazu. |
1) obserwuje naturę i twórczo ją interpretuje; 2) kreuje formę przestrzenną i płaską z wyobraźni; 3) umiejętnie transformuje pojęcia i idee na język form złotniczych; 4) wykorzystuje wiedzę z innych dziedzin sztuki i dorobku kulturowego; 5) poszukuje nowych rozwiązań i twórczo eksperymentuje; 6) stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej. |
|||
| 3. Działania warsztatowe. | ||||
| Uczeń/słuchacz: | ||||
| 1) organizacja warsztatu pracy; |
1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej; 3) przygotowuje produkty i półfabrykaty biżuteryjne; 4) dobiera akcesoria złotnicze oraz sprzęt pomocniczy; 5) rozpoznaje wady materiałów używanych w złotnictwie; 6) planuje przebieg pracy. |
|||
| 2) sprzęt i narzędzia do realizacji pracy; |
1) stosuje narzędzia i urządzenia wspomagające projektowanie biżuterii, w tym cyfrowe; 2) posługuje się narzędziami, maszynami i urządzeniami do obróbki metali; 3) stosuje materiały eksploatacyjne; 4) stosuje narzędzia i urządzenia do zdobienia wyrobów złotniczych; 5) kontroluje sprawność działania urządzeń i narzędzi złotniczych; 6) podejmuje proste czynności związane z konserwacją urządzeń i narzędzi złotniczych; 7) posługuje się sprzętem zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. |
|||
| 3) realizacja pracy. |
1) wykonuje prace z użyciem różnych technik; 2) posługuje się środkami wyrazu artystycznego charakterystycznymi dla złotnictwa; 3) realizuje różnorodne techniki zdobienia powierzchni wyrobów złotniczych; 4) stosuje podstawowe oprawy kamieni ozdobnych; 5) realizuje etapy pracy we właściwej kolejności. |
|||
| 4. Prezentacja publiczna. | ||||
| Uczeń/słuchacz: | ||||
| 1) prezentacja w przestrzeni wystawienniczej; |
1) aranżuje przestrzeń ekspozycyjną; 2) wykonuje czynności związane z doborem systemów wystawienniczych i warunków ekspozycji biżuterii; 3) dobiera oświetlenie ekspozycji biżuterii; 4) dokonuje publicznych prezentacji swoich prac. |
|||
| 2) prezentacja w mediach cyfrowych. |
1) dobiera metody publikacji internetowych; 2) publikuje obrazy cyfrowe z zachowaniem ochrony własności intelektualnej. |
|||
| 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | ||||
| Uczeń/słuchacz: | ||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej; 7) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 8) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 9) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
|||
| 2) współpraca w zespole; |
1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu; 3) dzieli się informacjami; 4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole; 5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu. |
|||
| 3) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
|||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, np. pracownia specjalistyczna, warsztat. 2. Wyposażenie pomieszczenia dydaktycznego: 1) metale szlachetne, metale kolorowe, kamienie ozdobne; 2) materiały eksploatacyjne używane do realizacji, obróbki i zdobienia metalu oraz oprawy kamieni ozdobnych; 3) narzędzia, maszyny i urządzenia złotnicze. 3. Galeria lub przestrzeń wystawiennicza. | ||||
"OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE REALIZOWANE TYLKO W SPECJALNOŚCI WOKALNO-BALETOWEJ
| CHÓR | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu śpiewania w chórze. | 2. Wykształcenie umiejętności śpiewania w chórze. | 3. Prezentacja publiczna. | 4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | ||||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu śpiewania w chórze. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) technika wokalna; | charakteryzuje technikę wokalną w zakresie aparatu głosowego, artykulacyjnego i oddechowego. | ||||||||||||||||
| 3) literatura chóralna. |
1) wskazuje podstawowe informacje na temat wykonywanych utworów; 2) rozróżnia epoki, formy, style, gatunki oraz faktury realizowanych utworów; 3) definiuje elementy dzieła muzycznego niezbędne do interpretowania wykonywanych utworów. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności śpiewania w chórze. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) emisja głosu; |
1) zachowuje prawidłową postawę podczas śpiewu w chórze; 2) koordynuje działanie oddechu, aparatu fonacyjnego i artykulacyjnego; 3) posługuje się prawidłową techniką wokalną w celu realizacji elementów dzieła muzycznego wykonywanych utworów; 4) prawidłowo posługuje się rejestrem głowowym; 5) operuje środkami wyrazu artystycznego. |
||||||||||||||||
| 2) technika wykonawcza; |
1) czyta nuty a vista; 2) samodzielnie odczytuje zapis nutowy oraz realizuje warstwę tekstową; 3) współpracuje z dyrygentem oraz z grupą w zespole; 4) wykonuje utwory z różnych epok, o różnorodnej tematyce i fakturze a cappella i z towarzyszeniem instrumentów lub zespołów; 5) wykonuje część utworów z pamięci; 6) kontroluje wyrównanie i spójność brzmienia. |
||||||||||||||||
| 3) interpretacja. |
1) współtworzy ogólny wyraz artystyczny; 2) interpretuje utwory przygotowane pod kierunkiem dyrygenta; 3) wykazuje zaangażowanie emocjonalne podczas występu. |
||||||||||||||||
| 3. Prezentacja publiczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| praktyka estradowa. |
1) uczestniczy w występach chóru; 2) stosuje zasady poprawnego zachowania podczas publicznej prezentacji; 3) opanowuje tremę; 4) koncentruje się podczas występu; 5) prezentuje utwory zgodnie z koncepcją artystyczną dyrygenta. |
||||||||||||||||
| 4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku; 2) angażuje się w działania zespołu i bierze odpowiedzialność za efekt końcowy wspólnej pracy; 3) współpracuje w chórze, budując relacje oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna mieszcząca wszystkich chórzystów, dostosowana akustycznie. 2. Wyposażenie: fortepian lub pianino, odpowiednia liczba krzeseł. 3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny. 4. Sala koncertowa lub kameralna z podestami. | |||||||||||||||||
| DYKCJA I RECYTACJA | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu dykcji i recytacji. | 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się aparatem głosowym w mowie i śpiewie. | 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | |||||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu dykcji i recytacji. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) budowa aparatu głosowego i jego funkcjonowanie; |
1) nazywa poszczególne narządy aparatu głosowego; 2) wyjaśnia zasady powstawania głosu i jego działania; 3) wymienia zasady dbania o higienę głosu. |
||||||||||||||||
| 2) fonetyka polska i normy wymowy; |
1) klasyfikuje głoski polskie; 2) formułuje zasady wymowy (ortofonii) polskiej. |
||||||||||||||||
| 3) zasady interpretacji artystycznej wiersza i prozy. |
1) definiuje elementy prozodii; 2) wyjaśnia różnice między wierszem i prozą; 3) nazywa podstawowe cechy tekstu wierszowanego. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się aparatem głosowym w mowie i śpiewie. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) aparat mowy; |
1) stosuje prawidłową impostację dźwięku; 2) kontroluje technikę oddychania wraz z optymalnym wykorzystaniem rezonatorów; 3) realizuje artykulację głosek zgodnie z zasadami języka polskiego; 4) realizuje zgodnie z zasadami wymowy zbitki spółgłoskowe; 5) wdraża zasady higieny głosu. |
||||||||||||||||
| 2) technika wykonawcza; |
1) stosuje normy wymowy w interpretacji tekstu mówionego i śpiewanego; 2) używa norm wymowy w wypowiedziach własnych; 3) stosuje poprawne akcentowanie wyrazów; 4) posługuje się rytmem oddechowym zgodnym z frazowaniem; 5) stosuje zróżnicowaną intonację i frazowanie; 6) operuje zróżnicowaną barwą i natężeniem głosu. |
||||||||||||||||
| 3) interpretacja. |
1) dokonuje analizy tekstu pod względem treści i formy; 2) dobiera środki wyrazu scenicznego do interpretacji utworu; 3) realizuje zasady obowiązujące w interpretacji wiersza; 4) wykorzystuje ekspresję ciała jako pozawerbalny środek wyrazu. |
||||||||||||||||
| 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| rozwój artystyczny i zawodowy. |
1) analizuje i ocenia własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy i serwisy strumieniowe, potrafi dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić; 4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala dydaktyczna. 2. Wyposażenie sali: tablica w pięciolinię, lustro, instrument klawiszowy (klasyczny lub elektroniczny), sprzęt audiowizualny. | |||||||||||||||||
| FORTEPIAN DLA AKTORÓW SCEN MUZYCZNYCH | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw gry na fortepianie. | 2. Wykształcenie umiejętności gry na instrumencie. | 3. Prezentacja publiczna. | 4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | ||||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw gry na fortepianie. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) historia instrumentu i wiedza w zakresie literatury przedmiotu; |
1) omawia w zarysie historię fortepianu; 2) wymienia kompozytorów z różnych epok tworzących utwory fortepianowe. |
||||||||||||||||
| 3) budowa i pielęgnacja instrumentu; | omawia budowę instrumentu oraz zasady jego pielęgnacji. | ||||||||||||||||
| 4) technika wykonawcza. |
1) omawia warsztat wykonawczy; 2) opisuje możliwości techniczne instrumentu; 3) omawia zasady transpozycji. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności gry na instrumencie. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) aparat gry; |
1) używa swobodnego aparatu gry; 2) kontroluje prawidłową postawę, ułożenie rąk i palców podczas gry. |
||||||||||||||||
| 2) technika gry; |
1) stosuje różne sposoby efektywnego przygotowania do gry; 2) posługuje się różnorodnymi technikami artykulacyjnymi, dynamiką i agogiką oraz potrafi modulować barwę dźwięku; 3) dysponuje odpowiednią techniką, pozwalającą na wykonywanie utworów o różnym charakterze; 4) posługuje się pedalizacją. |
||||||||||||||||
| 3) interpretacja; |
1) interpretuje utwory zgodnie ze stylem danej epoki; 2) dobiera środki wyrazu zgodnie z charakterem prezentowanego utworu; 3) wykazuje się w grze muzykalnością i wrażliwością artystyczną. |
||||||||||||||||
| 4) specjalistyczna terminologia, notacja muzyczna; |
1) posługuje się specjalistyczną terminologią; 2) realizuje zasady notacji muzycznej; 3) czyta nuty a vista; 4) transponuje proste schematy do rozśpiewania. |
||||||||||||||||
| 5) samodzielna praca; |
1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) realizuje proces ćwiczenia poszczególnych elementów warsztatu według wskazówek nauczyciela; 3) kontroluje własną grę podczas ćwiczenia; 4) potrafi ocenić jakość wykonywanych zadań; 5) stosuje w działaniach praktycznych wiedzę z zakresu przedmiotów teoretycznych; 6) stosuje różne sposoby zapamiętywania tekstu nutowego; 7) korzysta z narzędzi pomocnych w ćwiczeniu; 8) planuje i organizuje systematyczną pracę. |
||||||||||||||||
| 6) współpraca. |
1) realizuje zadania artystyczne w grze z innymi słuchaczami lub nauczycielem; 2) dostosowuje sposób gry do składu i aparatu wykonawczego oraz do charakteru utworu. |
||||||||||||||||
| 3. Prezentacja publiczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) praktyka estradowa; |
1) koncentruje się podczas występu; 2) opanowuje tremę; 3) stosuje zasady i normy poprawnego zachowania podczas publicznej prezentacji; 4) wykonuje z pamięci część utworów ze swojego repertuaru. |
||||||||||||||||
| 2) prezentacja w mediach cyfrowych. |
1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych; 2) obsługuje sprzęt elektroniczny umożliwiający rejestrację swojej gry; 3) potrafi publikować swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej. |
||||||||||||||||
| 4. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe i sposoby ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku; 2) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna dostosowana akustycznie. 2. Wyposażenie sali: fortepian lub pianino, ława fortepianowa regulowana. 3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny. 4. Sala koncertowa lub kameralna. | |||||||||||||||||
| JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu języka obcego nowożytnego. | 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się językiem obcym nowożytnym. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu języka obcego nowożytnego. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) kształcenie językowe; |
1) identyfikuje podstawowy zasób środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych); 2) klasyfikuje wiedzę oraz umiejętności rozumienia, tworzenia i wykorzystywania wypowiedzi w języku obcym nowożytnym; 3) omawia struktury gramatyczne i leksykalne. |
||||||||||||||||
| 3) kształcenie kulturowe. |
1) charakteryzuje wypowiedzi umożliwiające komunikowanie się w środowisku artystycznym; 2) określa formę przekazu ustnego lub pisemnego, w tym prostych tekstów związanych z wykonywaniem czynności zawodowych typowych dla twórczości wokalno-baletowej. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się językiem obcym nowożytnym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) komunikacja i wiedza o języku obcym nowożytnym; |
1) formułuje wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym i określa kontekst wypowiedzi; 2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi; 3) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi; 4) wskazuje w wypowiedzi określone informacje; 5) wymienia informacje w określonym porządku; 6) rozróżnia opowiadanie o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 7) omawia i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia opinie i poglądy innych osób. |
||||||||||||||||
| 2) kultura i integracja międzyprzedmiotowa. |
1) zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego, w tym prostych tekstów związanych z wykonywaniem typowych czynności zawodowych; 2) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych; 3) podaje określone zwroty sytuacyjne: składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje, proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego; 4) wskazuje styl wypowiedzi odpowiedni do sytuacji; 5) formułuje wypowiedzi dotyczące typowych sytuacji, w tym związanych z komunikowaniem się w środowisku pracy; 6) wskazuje i uzasadnia swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób. |
||||||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze, posługując się danym językiem obcym nowożytnym; 8) zdobywa wiedzę w zakresie życia artystycznego w krajach obszaru poznawanego języka obcego nowożytnego. |
||||||||||||||||
| 2) współpraca w zespole; |
1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu; 3) dzieli się informacjami; 4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole; 5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu; 6) tworzy relacje oparte na zaufaniu. |
||||||||||||||||
| 3) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym wymogom nauczania języka obcego nowożytnego. | |||||||||||||||||
| NAUKA O MUZYCE | |||||||||||||||||
| Treści nauczania | CELE KSZTAŁCENIA | ||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu nauki o muzyce. | 2. Wykorzystanie w praktyce wiadomości z zakresu nauki o muzyce. | 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | |||||||||||||||
| Kryteria weryfikacji - słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) materiał dźwiękowy; | 1) definiuje pojęcie materiału dźwiękowego; | wskazuje na podstawie przykładu słuchowego i materiałów wizualnych | 1) analizuje i ocenia własne kompetencje; | ||||||||||||||
| 2) wymienia różne przykłady materiału dźwiękowego. | różne rodzaje materiału dźwiękowego. |
2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy i serwisy strumieniowe, potrafi dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić; 4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
|||||||||||||||
| 2) elementy dzieła muzycznego; | charakteryzuje elementy dzieła muzycznego. | rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego i materiałów wizualnych rodzaje melodyki, rytmiki, harmoniki, dynamiki, artykulacji, agogiki i kolorystyki. | |||||||||||||||
| 3) faktura muzyczna; |
określa rodzaje faktury muzycznej: 1) ze względu na obsadę; 2) ze względu na układ głosów. |
rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego i materiałów wizualnych rodzaj faktury muzycznej. | |||||||||||||||
| 4) zasady kształtowania dzieła muzycznego; | charakteryzuje podstawowe zasady kształtowania dzieła muzycznego (zasada ewolucyjna, okresowa). | rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego lub materiałów wizualnych zasadę kształtowania dzieła muzycznego. | |||||||||||||||
| 5) współczynniki dzieła muzycznego; | charakteryzuje współczynniki dzieła muzycznego (motyw, fraza, zdanie, okres muzyczny). | porządkuje za pomocą analizy słuchowej, wzrokowej lub słuchowo-wzrokowej współczynniki dzieła muzycznego. | |||||||||||||||
| 6) obsada wykonawcza; |
1) nazywa i klasyfikuje: a) instrumenty muzyczne używane w muzyce artystycznej, b) głosy ludzkie, c) rodzaje zespołów muzycznych; 2) klasyfikuje europejskie i pozaeuropejskie instrumenty ludowe; 3) rozróżnia instrumenty współczesne i dawne; 4) definiuje techniki wykonawcze. |
1) rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego lub materiałów wizualnych: a) instrumenty muzyczne używane w muzyce artystycznej, b) głosy ludzkie, c) rodzaje zespołów muzycznych; 2) rozpoznaje przykłady wykraczania poza tradycyjne sposoby grania i śpiewania; 3) odczytuje partyturę klasyczną i graficzną; 4) śledzi nagranie z nutami (w tym utworów z XX i XXI wieku). |
|||||||||||||||
| 7) wykonawcy muzyki klasycznej; |
1) wymienia wybitnych wykonawców muzyki klasycznej: instrumentalistów, wokalistów i dyrygentów (w tym muzyki dawnej i współczesnej); 2) opisuje ewolucję pozycji muzyka na przestrzeni dziejów. |
rozpoznaje wybitnych wykonawców muzyki klasycznej: instrumentalistów, wokalistów i dyrygentów, przyporządkowuje nazwisko do specjalizacji. | |||||||||||||||
| 8) tańce; |
1) charakteryzuje wybrane tańce suity barokowej; 2) definiuje pojęcie tańca stylizowanego; 3) rozróżnia podstawowe tańce towarzyskie. |
1) rozpoznaje na podstawie przykładów słuchowych lub materiałów wizualnych wybrane tańce suity barokowej; 2) rozpoznaje przykłady stylizacji w twórczości czołowych polskich kompozytorów; 3) rozpoznaje na podstawie przykładu słuchowego lub materiałów wizualnych wybrane tańce towarzyskie, w tym walc, tango. |
|||||||||||||||
| 9) muzyka filmowa; |
1) omawia cechy i funkcje muzyki filmowej; 2) wymienia czołowych kompozytorów muzyki filmowej i ich realizacje. |
1) interpretuje rolę muzyki w połączeniu z obrazem na wybranych przykładach filmowych; 2) porządkuje chronologicznie wybrane dzieła muzyki filmowej. |
|||||||||||||||
| 10) muzyka etniczna i rozrywkowa; |
1) charakteryzuje wybrane style muzyki etnicznej i rozrywkowej; 2) podaje czołowych przedstawicieli wybranych stylów muzyki rozrywkowej. |
rozpoznaje z nagrania wybrane style muzyki etnicznej i rozrywkowej. | |||||||||||||||
| 11) nośniki fonograficzne; | charakteryzuje dzieje zapisu i odtwarzania dźwięku. |
1) rozpoznaje różne nośniki i urządzenia fonograficzne; 2) rozpoznaje powszechnie stosowane formaty plików dźwiękowych; 3) korzysta z serwisów strumieniowych w celu zapoznawania się z dziełami muzycznymi oraz ich wykonawcami. |
|||||||||||||||
| 12) media; | rozróżnia funkcje i rodzaje mediów poświęconych muzyce klasycznej (stacje telewizyjne i radiowe, czasopisma, serwisy internetowe). |
1) wyszukuje w mediach aktualności z życia muzycznego; 2) sporządza harmonogram aktualnych wydarzeń muzycznych. |
|||||||||||||||
| 13) życie muzyczne; |
1) wymienia najważniejsze muzyczne instytucje kultury w Polsce (filharmonie, opery, orkiestry, zespoły pieśni i tańca); 2) wskazuje najważniejsze polskie konkursy muzyczne oraz festiwale (w tym muzyki dawnej i współczesnej). |
1) dopasowuje do typu instytucji kultury wykonywane tam formy i gatunki muzyczne; 2) korzysta z oferty muzycznych instytucji kultury oraz wydarzeń organizowanych przez szkołę; 3) wykorzystuje uczestnictwo w różnych formach życia kulturalnego do przedstawiania opinii na ich temat. |
|||||||||||||||
| 14) prawo autorskie. |
1) definiuje, kogo i co chroni prawo autorskie; 2) omawia prawo do ochrony wizerunku własnego i innych osób. |
stosuje przepisy prawa związane z rozpowszechnianiem utworów. | |||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala dydaktyczna. 2. Wyposażenie sali: tablica w pięciolinię, instrument klawiszowy (klasyczny lub elektroniczny), sprzęt audiowizualny. | |||||||||||||||||
| PANTOMIMA | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu pantomimy. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu pantomimy. | 3. Kreacja artystyczna. | 4. Prezentacja publiczna. | 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu pantomimy. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa podstawowe warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) wiedza z zakresu pantomimy; |
1) klasyfikuje wybrane kierunki rozwoju pantomimy w różnych epokach; 2) opisuje twórczość artystyczną mistrzów pantomimy z wybranych okresów jej rozwoju. |
||||||||||||||||
| 3) technika pantomimy. |
1) wyjaśnia terminologię stosowaną w zakresie pantomimy; 2) podaje zasady wykonania poszczególnych elementów technicznych typowych dla wybranych form pantomimy; 3) definiuje zasady budowy etiudy pantomimicznej. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu pantomimy. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) technika pantomimy; |
1) posługuje się koordynacją ruchu właściwą dla technik scenicznych; 2) planuje i kontroluje swoje przemieszczanie się w przestrzeni scenicznej; 3) przestrzega podstawowych zasad rozciągania, wzmacniania i rozluźniania ciała; 4) wykorzystuje pamięć muzyczno-ruchową. |
||||||||||||||||
| 2) samodzielna praca. |
1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) realizuje samodzielny proces ćwiczenia poszczególnych części ciała oraz wybranych elementów technicznych według wskazówek nauczyciela; 3) kontroluje własne wykonanie podczas ćwiczenia; 4) dokonuje oceny jakości wykonywanych zadań. |
||||||||||||||||
| 3. Kreacja artystyczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| kreacja artystyczna. |
1) tworzy charakter postaci za pomocą retoryki gestu, ekspresji ciała, elementów aktorstwa i elementów techniki pantomimicznej; 2) współtworzy ogólny wyraz artystyczny w kontakcie z partnerem bądź partnerami z zespołu; 3) ocenia warunki sceniczne i dostosowuje do nich sposób wykonania etiudy. |
||||||||||||||||
| 4. Prezentacja publiczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) praktyka sceniczna; |
1) wykonuje etiudę pantomimiczną; 2) koncentruje się podczas występu; 3) opanowuje tremę; 4) stosuje zasady odpowiedniego zachowania podczas prezentacji scenicznej. |
||||||||||||||||
| 2) prezentacja w mediach cyfrowych. |
1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych; 2) publikuje swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej. |
||||||||||||||||
| 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku artystycznym; 2) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala baletowa. 2. Wyposażenie sali: ściana z lustrami. 3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny. | |||||||||||||||||
| STEP | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu stepu. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu stepu. | 3. Kreacja artystyczna. | 4. Prezentacja publiczna. | 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu stepu. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa podstawowe warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) historia i wiedza; |
1) rozróżnia klasyczne i współczesne style stepowania; 2) omawia historię rozwoju stepu na świecie i wymienia wybitnych twórców o znaczącym dorobku artystycznym; 3) wymienia międzynarodowe nazewnictwo związane ze stepem; 4) charakteryzuje rytmiczne frazy choreograficzne; 5) omawia znaczenie tańca tap dance w warsztacie współczesnego aktora musicalowego. |
||||||||||||||||
| 3) technika. |
1) rozróżnia różne elementy stepu - wybrane techniki i kombinacje historyczne i współczesne; 2) identyfikuje sposoby ćwiczenia stepu, wybrane metody rozgrzewki, tworzenia choreografii oraz własnych kombinacji i improwizacji. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu stepu. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) technika taneczna; |
1) wykonuje przygotowane przez pedagoga stepowane choreografie musicalowe; 2) wkomponowuje stepowanie w wybrany styl muzyczny i łączy go z innymi technikami tanecznymi. |
||||||||||||||||
| 2) samodzielna praca. |
1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) realizuje samodzielny proces ćwiczenia poszczególnych kroków tanecznych, kombinacji, choreografii i innych elementów warsztatu według wskazówek nauczyciela; 3) kontroluje własne wykonanie podczas ćwiczenia; 4) potrafi ocenić jakość wykonywanych zadań; 5) wykorzystuje w działaniach praktycznych wiedzę z zakresu historii i teorii prezentowanego tańca; 6) korzysta z narzędzi pomocnych w ćwiczeniu; 7) konserwuje specjalistyczne obuwie; 8) posługuje się międzynarodowym nazewnictwem; 9) zapisuje przebiegi choreograficzne za pomocą wartości rytmicznych. |
||||||||||||||||
| 3. Kreacja artystyczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) styl i charakter ruchu; |
1) stosuje styl właściwy dla danej formy tanecznej; 2) dobiera charakter ruchu i postaci do konkretnej formy tanecznej; 3) posługuje się rekwizytem właściwym dla wybranego stylu tańca. |
||||||||||||||||
| 2) kreacja. |
1) wykorzystuje poznane uderzenia w tworzeniu autorskich improwizowanych choreografii; 2) tworzy własne autorskie frazy choreograficzne; 3) wykorzystuje technikę tańca stepowanego we własnej pracy twórczej. |
||||||||||||||||
| 4. Prezentacja publiczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) praktyka sceniczna; |
1) koncentruje się podczas występu; 2) opanowuje tremę; 3) ocenia warunki sceniczne i dostosowuje do nich sposób wykonania choreografii; 4) stosuje zasady odpowiedniego zachowania podczas prezentacji scenicznej; 5) współpracuje z reżyserem, inspicjentem oraz obsługą techniczną sceny. |
||||||||||||||||
| 2) prezentacja w mediach cyfrowych. |
1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych; 2) potrafi publikować swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej. |
||||||||||||||||
| 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku artystycznym; 2) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala ćwiczeń. 2. Wyposażenie sali: ściana z lustrami, płyty do stepu. 3. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny. 4. Scena teatralna lub sala koncertowa. | |||||||||||||||||
| WYBRANE TECHNIKI TANECZNE | |||||||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu wybranych technik tanecznych. | 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi technikami tanecznymi. | 3. Kreacja artystyczna. | 4. Prezentacja publiczna. | 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu wybranych technik tanecznych. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa podstawowe warunki bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo. |
||||||||||||||||
| 2) wiedza z zakresu wybranych technik tanecznych; |
1) definiuje kanony estetyki poszczególnych technik tanecznych; 2) wyjaśnia podobieństwo i oddziaływanie na siebie technik tanecznych; 3) rozróżnia i definiuje elementy poszczególnych ćwiczeń i kombinacji poszczególnych technik tanecznych; 4) wyjaśnia związki i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami poszczególnych technik tanecznych. |
||||||||||||||||
| 3) poszczególne techniki taneczne. |
1) określa i charakteryzuje współczynniki trudności elementów ćwiczeń poszczególnych technik tanecznych; 2) określa i charakteryzuje podstawowe zasady wykonywania poszczególnych ćwiczeń i zadań ruchowo-tanecznych oraz technik wspomagających warsztat taneczny; 3) omawia elementy ruchowe wchodzące w skład kombinacji wybranych technik tanecznych; 4) określa związek ruchu z muzyką. |
||||||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi technikami tanecznymi. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) technika taneczna; |
1) wykonuje zadania taneczne poszczególnych technik tanecznych; 2) posługuje się koordynacją ruchu właściwą dla danego ćwiczenia i danej techniki tanecznej; 3) wykorzystuje w działaniach praktycznych wiedzę teoretyczną; 4) stosuje terminologię specjalistyczną; 5) wykonuje kombinacje i proste zadania choreograficzne złożone z poznanych technik tanecznych; 6) prezentuje wybrane techniki taneczne we właściwym dla nich tempie i charakterze. |
||||||||||||||||
| 2) interpretacja i kreacja; |
1) nadaje ruchowi wyrazistość, ekspresję i indywidualny wyraz artystyczny; 2) realizuje charakter postaci i/lub grupy właściwy dla danego gatunku tańca w zadaniach choreograficznych sceny muzycznej; 3) wykazuje się kreatywnością, muzykalnością i wrażliwością artystyczną. |
||||||||||||||||
| 3) samodzielna praca; |
1) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; 2) realizuje samodzielny proces ćwiczenia według wskazówek nauczyciela; 3) kontroluje własne wykonanie; 4) potrafi ocenić jakość wykonywanych zadań; 5) obserwuje wykonywanie zadań przez innych słuchaczy, wyciąga wnioski i wdraża je do swojej pracy; 6) stosuje różne sposoby wzmacniania ciała i rozwijania jego możliwości; 7) korzysta z narzędzi pomocnych w ćwiczeniu; 8) planuje i organizuje systematyczną pracę. |
||||||||||||||||
| 4) współpraca. |
1) współpracuje z partnerem lub partnerami w zespołowych zadaniach choreograficznych; 2) współpracuje z realizatorami i twórcami projektów artystycznych. |
||||||||||||||||
| 3. Kreacja artystyczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) styl i charakter ruchu; |
1) stosuje właściwy styl dla każdej formy tanecznej; 2) dobiera charakter ruchu postaci do konkretnej formy tanecznej; 3) posługuje się rekwizytem właściwym dla wybranego stylu tańca. |
||||||||||||||||
| 2) kreacja. |
1) prezentuje taniec solo, w parze lub w grupie; 2) wykonuje układy choreograficzne stosownie do stylu, charakteru i interpretacji tańca; 3) używa technik tanecznych do podkreślenia stylu tańca; 4) tworzy własne kompozycje ruchowe; 5) organizuje przestrzeń sceny; 6) posiada umiejętności improwizacji ruchowej i tanecznej. |
||||||||||||||||
| 4. Prezentacja publiczna. | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) praktyka sceniczna; |
1) koncentruje się podczas występu; 2) opanowuje tremę; 3) ocenia warunki sceniczne i dostosowuje do nich sposób wykonania choreografii; 4) stosuje zasady odpowiedniego zachowania podczas prezentacji scenicznej; 5) współpracuje z reżyserem, inspicjentem oraz obsługą techniczną sceny; 6) wykonuje powierzone zadania sceniczne z partnerem lub partnerami. |
||||||||||||||||
| 2) prezentacja w mediach cyfrowych. |
1) korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w realizacji zadań artystycznych; 2) publikuje swoje prezentacje artystyczne z zachowaniem ochrony własności intelektualnej; 3) posiada umiejętność weryfikacji zamieszczonych przez siebie materiałów. |
||||||||||||||||
| 5. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym | |||||||||||||||||
| Słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przestrzega zasad etycznych oraz utrzymuje właściwe relacje w środowisku artystycznym; 2) zachowuje obowiązkowość, odpowiedzialność oraz dyscyplinę taneczną i artystyczną w realizacjach solo i grupowych. 3) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
||||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA: 1. Sala baletowa z drążkami i lustrem. 2. Szatnia lub garderoba. 3. Wyposażenie sali: fortepian lub pianino, materace do ćwiczeń gimnastycznych. 4. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny | |||||||||||||||||
| WYBRANE ZAGADNIENIA Z HISTORII TAŃCA | |||||||||||||||||
| Treści nauczania | CELE KSZTAŁCENIA | ||||||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu historii tańca. | 2. Wykorzystanie w praktyce posiadanych wiadomości z zakresu historii tańca. | 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | |||||||||||||||
| Kryteria weryfikacji - słuchacz: | |||||||||||||||||
| 1) periodyzacja historii tańca; |
1) charakteryzuje epoki, kierunki, style i tendencje w dziejach tańca; 2) odczytuje dzieje tańca w kontekście historycznokulturowym; 3) wymienia dzieła taneczne reprezentatywne dla poszczególnych epok, kierunków i stylów tańca. |
1) porządkuje epoki chronologicznie od prehistorii po współczesność; 2) sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej epoki, kierunki, style i tendencje w dziejach tańca; 3) łączy dzieje tańca z innymi dyscyplinami artystycznymi i historią powszechną. |
1) analizuje i ocenia własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy, potrafi dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić; 4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||||
| 2) zagadnienia rzeczowe z historii tańca; |
1) identyfikuje fakty z historii tańca i baletu; 2) omawia w zarysie rozwój tańca i baletu na przestrzeni wieków; 3) rozróżnia i charakteryzuje gatunki tańca oraz jego formy i funkcje typowe dla poszczególnych epok. |
1) porządkuje informacje o czołowych zjawiskach i tendencjach w sztuce tańca; 2) określa zasady kształtowania się form tańca i jego rozwój na przestrzeni dziejów. |
|||||||||||||||
| 3) przedstawiciele sztuki tańca; |
1) wymienia najważniejsze dzieła z historii tańca oraz ich twórców; 2) określa czas, w którym działali wybitni zagraniczni i polscy choreografowie, tancerze i teoretycy tańca. |
1) przyporządkowuje najważniejsze dzieła z historii tańca do odpowiedniego okresu historycznego oraz miejsca działalności; 2) łączy najważniejszych zagranicznych i polskich choreografów, tancerzy oraz teoretyków tańca z techniką, stylem, kierunkiem lub rodzajem widowiska. |
|||||||||||||||
| 4) analiza i interpretacja dzieł tanecznych. |
1) formułuje wypowiedzi o wybranych dziełach tanecznych z różnych epok; 2) interpretuje wybrane dzieła taneczne w kontekście historycznym. |
1) dokonuje wizualno-słuchowej analizy wybranych dzieł tanecznych, z uwzględnieniem treści, technik i stylów tańca; 2) rozpoznaje rodzaje tańca, techniki, style i kierunki taneczne, rodzaje widowisk na podstawie opisu, nagrań i tekstów źródłowych. |
|||||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanym w zawodzie. 2. Wyposażenie szkoły: sprzęt audiowizualny | |||||||||||||||||
"
"7) w specjalności fortepianmistrzostwo - specjalizacja: budowa i renowacja fortepianów albo specjalizacja: strojenie i korekta fortepianów.",
"OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI FORTEPIANMISTRZOSTWO
| AKUSTYKA DLA FORTEPIANMISTRZOSTWA | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu akustyki. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu akustyki. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu akustyki. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) wiedza z zakresu akustyki. |
1) definiuje i rozróżnia podstawowe terminy i pojęcia akustyczne z zakresu fizycznych i fizjologicznych podstaw akustyki; 2) omawia i rozpoznaje zjawiska akustyczne dotyczące fortepianów i pianin; 3) omawia i rozpoznaje zjawiska akustyczne dotyczące pomieszczeń, w których użytkowane są fortepiany i pianina. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu akustyki. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| analiza akustyczna. |
1) posługuje się podstawowymi pojęciami akustycznymi; 2) rozróżnia środowiska akustyczne, w tym hałas i zagadnienia z nim związane; 3) rozpoznaje i interpretuje zjawiska akustyczne; 4) przeprowadza analizę instrumentu. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 7) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
||||||||||||
| 2) współpraca w zespole; |
1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu; 3) dzieli się informacjami; 4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole; 5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu; 6) tworzy relacje oparte na zaufaniu. |
||||||||||||
| 3) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym pracowni dydaktycznej. 2. Wyposażenie pracowni: 1) komputer; 2) przyrządy i materiały używane do realizacji doświadczeń akustycznych. | |||||||||||||
|
FORTEPIAN OBOWIĄZKOWY Realizacja podstawy programowej przedstawionej w dziale OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI INSTRUMENTALISTYKA | |||||||||||||
|
HARMONIA Realizacja podstawy programowej przedstawionej w dziale OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI INSTRUMENTALISTYKA | |||||||||||||
| HISTORIA BUDOWNICTWA FORTEPIANÓW | |||||||||||||
| Treści nauczania | CELE KSZTAŁCENIA | ||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu historii budownictwa fortepianów. | 2. Wykorzystanie w praktyce posiadanych wiadomości z zakresu historii budownictwa fortepianów. | 3. Pogłębianie i aktualizowanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności zawodowych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. | |||||||||||
| Kryteria weryfikacji - uczeń: | |||||||||||||
| 1) fakty i postaci z dziedziny budownictwa fortepianów; |
1) wymienia i opisuje osiągnięcia konstrukcyjne najważniejszych postaci z historii budownictwa fortepianów; 2) wymienia głównych producentów fortepianów i pianin; 3) opisuje historię budownictwa fortepianów i pianin zgodnie z periodyzacją. |
1) rozróżnia charakterystyczne cechy brzmienia fortepianów i pianin; 2) przyporządkowuje fazy rozwoju budowy fortepianów do okresów historycznych; 3) łączy dzieje budownictwa fortepianów z innymi dyscyplinami artystycznymi i historią powszechną; 4) wskazuje elementy konstrukcji instrumentów charakterystyczne dla poszczególnych producentów. |
1) analizuje i ocenia własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności, wykorzystując różne źródła informacji, w tym internetowe bazy wiedzy, potrafi |
||||||||||
| 2) kierunki rozwoju budownictwa fortepianów i pianin; | opisuje współczesne trendy rozwoju produkcji fortepianów i pianin. |
1) identyfikuje pochodzenie i wiek instrumentu przez rozpoznanie jego cech rozwojowych; 2) wskazuje na innowacje wprowadzone w danym instrumencie wskutek renowacji czy odbudowy. |
dokonać selekcji materiałów i krytycznie je ocenić; 4) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 5) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||
| 3) specjalistyczna terminologia fortepianmistrzowska. | definiuje podstawowe terminy i pojęcia z zakresu budowy, renowacji i konserwacji fortepianów. | posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu budowy, renowacji i konserwacji fortepianów. | |||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym pracowni dydaktycznej. 2. Wyposażenie pracowni: 1) komputer; 2) materiały dydaktyczne używane do realizacji zajęć związanych z instrumentami historycznymi. | |||||||||||||
|
HISTORIA MUZYKI Realizacja podstawy programowej przedstawionej w dziale OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE TYLKO DLA SPECJALNOŚCI INSTRUMENTALISTYKA | |||||||||||||
| KOREKTA FORTEPIANÓW* | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu korekty fortepianów. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu korekty fortepianów. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; |
1) wymienia narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; 2) omawia zastosowanie narzędzi korektorskich i stroicielskich używanych w pracy fortepianmistrza; 3) demonstruje sposoby użycia narzędzi korektorskich i stroicielskich. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) regulacja mechanizmu fortepianu i pianina; |
1) dobiera i stosuje przyrządy do pomiaru parametrów technicznych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin oraz narzędzia do regulacji; 2) wykonuje czynności regulacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2) ocena jakości i zgodności wykonanych prac z dokumentacją techniczną. |
1) weryfikuje zgodność regulacji z dokumentacją techniczną; 2) rozpoznaje kryteria jakościowe regulacji; 3) dokonuje analizy jakościowej wykonywanych prac; 4) koryguje wykonaną regulację na podstawie wniosków. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana. 2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy. 3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą. | |||||||||||||
| PODSTAWY BUDOWY FORTEPIANÓW | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw budowy fortepianów i pianin. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy w zakresie podstaw budowy fortepianów i pianin. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw budowy fortepianów i pianin. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) omawia czynniki działające szkodliwie na organizm człowieka i wskazuje sposoby przeciwdziałania im; 2) rozróżnia i omawia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej; 3) omawia wymagania dotyczące ergonomii i zagrożenia na stanowisku pracy; 4) rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania. |
||||||||||||
| 2) rodzaje materiałów stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin; |
1) rozpoznaje gatunki drewna używane do wytwarzania zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) omawia właściwości akustyczne i fizyczne rodzajów drewna stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin; 3) rozpoznaje, nazywa i opisuje różne rodzaje sukien, skórek, kaszmirów i filców stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin oraz omawia ich zastosowanie; 4) omawia właściwości użytkowe (różne gęstości i grubości, cechy charakterystyczne) sukien, skórek, kaszmirów i filców oraz ich kolory typowe dla danych producentów fortepianów i pianin; 5) rozpoznaje i nazywa rodzaje metali używanych w budownictwie fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 3) rodzaje materiałów łączeniowych i wykończeniowych stosowanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin; |
1) omawia właściwości użytkowe i zastosowanie klejów, olejów, proszków, lakierów, ich komponentów i dodatków stosowanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin; 2) omawia zastosowanie przyspieszaczy w lakierach dwuskładnikowych. |
||||||||||||
| 4) nazewnictwo poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; |
1) wymienia i rozpoznaje zespoły i podzespoły fortepianów i pianin; 2) wymienia nazwy poszczególnych elementów i części składowych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 3) rozpoznaje i wskazuje elementy i części składowe zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 5) technologia suszenia drewna; |
1) opisuje zasady suszenia naturalnego; 2) opisuje zasady suszenia mechanicznego. |
||||||||||||
| 6) maszyny i urządzenia do obróbki drewna używane w budownictwie fortepianów i pianin; |
1) odczytuje dokumentację techniczną maszyn i urządzeń używanych w budownictwie fortepianów i pianin; 2) omawia funkcje użytkowe maszyn i urządzeń używanych w budownictwie fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 7) narzędzia do obróbki ręcznej drewna używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin. |
1) wymienia narzędzia do obróbki ręcznej używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin; 2) omawia zastosowanie użytkowe poszczególnych narzędzi używanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy w zakresie podstaw budowy fortepianów i pianin. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| rysunki techniczne oraz dokumentacja techniczna fortepianów i pianin. |
1) omawia i stosuje w praktyce zasady rysunku technicznego; 2) stosuje uproszczenia rysunków technicznych; 3) sprawdza zgodność parametrów określonych na rysunkach technicznych i w dokumentacji technicznej z parametrami konkretnego instrumentu; 4) posługuje się w praktyce symbolami i oznaczeniami stosowanymi na rysunkach technicznych. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym. |
||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Pomieszczenie dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym pracowni dydaktycznej. 2. Wyposażenie pracowni: 1) sprzęt multimedialny/audiowizualny; 2) fortepian lub pianino. | |||||||||||||
| PRACOWNIA BUDOWY I RENOWACJI FORTEPIANÓW - ĆWICZENIA* | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) stan techniczny fortepianów i pianin; | rozpoznaje stan techniczny poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie dokumentacji technicznej. | ||||||||||||
| 3) uszkodzenia poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; |
1) rozróżnia objawy i przyczyny uszkodzeń fortepianów i pianin; 2) diagnozuje objawy uszkodzeń fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 4) materiały i elementy naprawcze; | nazywa materiały i elementy niezbędne do naprawy poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. | ||||||||||||
| 5) wiedza w zakresie renowacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
1) rozpoznaje uszkodzenia części akustycznej, obudowy oraz mechanizmów, klawiatury i urządzenia pedałowego fortepianów i pianin; 2) dobiera sposoby i metody renowacji części akustycznej, obudowy oraz mechanizmów, klawiatury i urządzenia pedałowego fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni budowy i renowacji fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) prace przygotowawcze z zakresu ręcznej i maszynowej obróbki materiałów; |
1) wykonuje prace ręcznej obróbki przygotowawczej materiałów używanych do budowy fortepianów i pianin; 2) obsługuje maszyny wykorzystywane w procesie budowy fortepianów i pianin; 3) używa narzędzi do obróbki ręcznej drewna stosowanych w budownictwie fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2) montaż i regulacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; |
1) wykonuje czynności montażowe i regulacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) dobiera i wykorzystuje przyrządy do pomiaru parametrów technicznych oraz narzędzia do regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 3) używa narzędzi korektorskich i stroicielskich stosowanych w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; 4) sprawdza zgodność montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną. |
||||||||||||
| 3) jakość i zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną; |
1) dokonuje analizy jakościowej zgodności procesów regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) porównuje i weryfikuje zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną; 3) koryguje regulację zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie wniosków z weryfikacji zgodności wykonywanej regulacji z dokumentacją techniczną. |
||||||||||||
| 4) renowacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. | dokonuje naprawy części akustycznej, obudowy, mechanizmów, klawiatury i urządzenia pedałowego fortepianów i pianin. | ||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; |
||||||||||||
|
3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
|||||||||||||
| 2) współpraca w zespole; |
1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu; 3) dzieli się informacjami; 4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole; 5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu; 6) tworzy relacje oparte na zaufaniu. |
||||||||||||
| 3) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana. 2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy. 3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą. | |||||||||||||
| PRACOWNIA STROJENIA I KOREKTY FORTEPIANÓW - ĆWICZENIA** | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) stan techniczny fortepianów i pianin; | rozpoznaje stan techniczny poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie dokumentacji technicznej. | ||||||||||||
| 3) warunki poprawnego składowania, eksploatacji i użytkowania fortepianów i pianin; |
1) omawia warunki optymalnej wilgotności i temperatury względnej powietrza w otoczeniu instrumentu; 2) opisuje warunki poprawnej lokalizacji instrumentu względem źródeł emisji ciepła w pomieszczeniu; 3) opisuje zasady konserwacji fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 4) warunki transportu fortepianów i pianin. |
1) wymienia zasady bezpieczeństwa podczas transportu fortepianów i pianin; 2) omawia zasady ekologicznego pakowania fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ćwiczeń w pracowni strojenia i korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) montaż i regulacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; |
1) wykonuje czynności montażowe i regulacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) dobiera i wykorzystuje przyrządy pomiarowe parametrów technicznych oraz narzędzia do regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 3) używa narzędzi korektorskich i stroicielskich stosowanych w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; 4) sprawdza zgodność montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną; 5) stosuje instrukcje regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2) proces strojeń wstępnych; |
1) wykonuje czynności cwikowania; 2) wykonuje czynności strojenia do kamertonu. |
||||||||||||
| 3) jakość i zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną. |
1) dokonuje analizy jakościowej zgodności procesów regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) porównuje i weryfikuje zgodność wykonywanej regulacji zespołów i podzespołów fortepianów i pianin z dokumentacją techniczną; 3) koryguje regulację zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie wniosków z weryfikacji zgodności wykonywanej regulacji z dokumentacją techniczną. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
||||||||||||
| 2) współpraca w zespole; |
1) angażuje się w realizację wyznaczonych zadań; 2) uwzględnia opinie i sugestie innych członków zespołu; 3) dzieli się informacjami; 4) uzgadnia wspólne stanowisko w zespole; 5) wykorzystuje efekty pracy innych członków zespołu; 6) tworzy relacje oparte na zaufaniu. |
||||||||||||
| 3) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana. 2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy. 3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą. | |||||||||||||
| SPECJALIZACJA: BUDOWA I RENOWACJA FORTEPIANÓW | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) zespoły i podzespoły fortepianów i pianin; |
1) omawia zasady projektowania zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) wylicza napięcia strun dla danego sektora instrumentu; 3) określa zasady składowania elementów zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 3) stan techniczny fortepianów i pianin; |
1) opisuje stan jakościowy wybranego instrumentu, jego poszczególnych zespołów i podzespołów; 2) omawia najczęściej występujące uszkodzenia eksploatacyjne w poszczególnych zespołach i podzespołach instrumentów; 3) rozróżnia objawy i uszkodzenia eksploatacyjne oraz lokalizuje usterki i uszkodzenia w konkretnym instrumencie; 4) wskazuje sposób naprawy usterki i uszkodzenia w konkretnym instrumencie. |
||||||||||||
| 4) techniki naprawczo-renowacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
1) wymienia w kolejności techniki naprawczo-renowacyjne zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) omawia zależności przyczynowo-skutkowe wymienionych technik naprawczo-renowacyjnych. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu budowy i renowacji fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) materiały i narzędzia niezbędne do naprawy fortepianów i pianin; |
1) przygotowuje materiały niezbędne do naprawy fortepianów i pianin; 2) wykorzystuje narzędzia do naprawy poszczególnych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 2) metody naprawcze zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; |
1) stosuje zalecenia dokumentacji technicznej dotyczącej naprawy fortepianów i pianin; 2) ustala metody naprawcze zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 3) wykonuje czynności naprawcze uszkodzonych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 3) kolejność montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin na podstawie dokumentacji technologicznej; |
1) określa działania produkcyjne, z uwzględnieniem kolejności montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin; 2) dobiera i stosuje maszyny, urządzenia i narzędzia do montażu zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 4) przyrządy pomiarowe i aplikacje używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin; | omawia i demonstruje zastosowanie użytkowe poszczególnych przyrządów pomiarowych i aplikacji używanych w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin. | ||||||||||||
| 5) kontrola jakości wytwarzanych zespołów i podzespołów fortepianów i pianin. |
1) dokonuje weryfikacji parametrów techniczno-jakościowych fortepianów i pianin określonych jako standardy regulacji, strojenia, wykończenia powierzchni zgodnie ze stanem konkretnego instrumentu; 2) ocenia walory artystyczne fortepianów i pianin. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; |
||||||||||||
|
3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
|||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana. 2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy. 3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą. | |||||||||||||
| SPECJALIZACJA: STROJENIE I KOREKTA FORTEPIANÓW | |||||||||||||
| CELE KSZTAŁCENIA | |||||||||||||
| Wiedza | Umiejętności | Kompetencje | |||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów. | 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów. | 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||
| Treści nauczania | Kryteria weryfikacji | ||||||||||||
| 1. Przyswojenie wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; |
1) określa warunki organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 2) omawia czynniki wpływające na bezpieczeństwo; 3) rozpoznaje źródła i określa skutki oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych. |
||||||||||||
| 2) narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; |
1) wymienia narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin; 2) omawia zastosowanie narzędzi korektorskich i stroicielskich używanych w pracy fortepianmistrza; 3) demonstruje sposoby użycia narzędzi korektorskich i stroicielskich. |
||||||||||||
| 3) techniki ustawiania kołka stroikowego. |
1) opisuje sposoby ustawiania kołka stroikowego; 2) wyjaśnia zagadnienia dotyczące właściwego doboru klucza stroicielskiego. |
||||||||||||
| 2. Wykształcenie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu strojenia i korekty fortepianów. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) urządzenia i aplikacje wspomagające wykonywanie zadań zawodowych; |
1) wykorzystuje urządzenia i aplikacje komputerowe do strojenia i renowacji fortepianów i pianin; 2) omawia najważniejsze funkcje użytkowe wykorzystywanych urządzeń i aplikacji. |
||||||||||||
| 2) metody przeprowadzania procesu intonacji fortepianów i pianin; |
1) stosuje nazewnictwo narzędzi stosowanych w intonacji fortepianów i pianin; 2) dobiera metody w celu osiągnięcia zamierzonego efektu intonacyjnego. |
||||||||||||
| 3) jakość intonacji fortepianów i pianin; |
1) ustala zakres intonacji fortepianów i pianin; 2) analizuje, rozróżnia i eliminuje niepożądane hałasy lub przydźwięki brzmienia; 3) ustala poprawność brzmienia, barwy i dynamiki całej skali. |
||||||||||||
| 4) dostosowanie brzmienia instrumentu do warunków otoczenia; |
1) określa akustyczne cechy pomieszczeń, w których znajduje się instrument, w celu ostatecznej korekty stroju; 2) dokonuje korekty brzmienia instrumentu stosownie do akustyki pomieszczenia. |
||||||||||||
| 5) weryfikacja strojenia i korekty instrumentu. |
1) weryfikuje parametry techniczne instrumentu; 2) weryfikuje brzmienie i strój instrumentu przez wykonanie utworu muzycznego. |
||||||||||||
| 3. Funkcjonowanie w środowisku artystycznym. | |||||||||||||
| Uczeń: | |||||||||||||
| 1) rozwój artystyczny i zawodowy; |
1) analizuje własne kompetencje; 2) identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia; 3) wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji; 4) aktualizuje swoją wiedzę i rozwija umiejętności; 5) wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych; 6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 7) dokumentuje i archiwizuje własne dokonania twórcze; 8) aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym; 9) podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji warsztatowej. |
||||||||||||
| 2) etyka zawodowa. |
1) przewiduje skutki podejmowanych działań i ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje; 2) stosuje zasady etyki zawodowej; 3) stosuje zasady kultury i normy zachowania przyjęte w środowisku artystycznym. |
||||||||||||
|
WARUNKI NIEZBĘDNE DO REALIZACJI KSZTAŁCENIA 1. Sala lekcyjna: obszerna, dobrze wentylowana. 2. Wyposażenie sali lekcyjnej: meble robocze, narzędzia, przyrządy. 3. Wyposażenie szkoły: dostęp do umywalki z wodą. | |||||||||||||
* Tylko w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów.
** Tylko w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów.",
"h) w specjalności fortepianmistrzostwo:
– w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów - 75 (w ujęciu tygodniowym),
– w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów - 73 (w ujęciu tygodniowym);",
"g) w specjalności fortepianmistrzostwo:
– w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów - 77 (w ujęciu tygodniowym),
– w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów - 75 (w ujęciu tygodniowym).".
Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.
Beata Dązbłaż 27.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.
Beata Dązbłaż 27.12.2025W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
Grażyna J. Leśniak 23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
Inga Stawicka 22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2025.852 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Zmiana rozporządzenia w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego |
| Data aktu: | 13/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/09/2025, 15/07/2025 |








