Rada Gubernatorów Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju-Polska. Zmiana zakresu obowiązywania Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, sporządzonej w Paryżu dnia 29 maja 1990 r.

ZMIANA ZAKRESU OBOWIĄZYWANIA
Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju,
sporządzonej w Paryżu dnia 29 maja 1990 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

Dokonuje się zmiany zakresu obowiązywania Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, sporządzonej w Paryżu dnia 29 maja 1990 roku, która polega na:

1) wprowadzeniu do Artykułu 1 tej Umowy zmiany przyjętej w uchwale nr 259 Rady Gubernatorów Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju z dnia 18 maja 2023 r. - Zmiana Artykułu 1 Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju w celu umożliwienia ograniczonego i stopniowego rozszerzenia zakresu geograficznego operacji Banku na obszar Afryki Subsaharyjskiej i Iraku,

2) wprowadzeniu do Artykułu 12.1 tej Umowy zmiany przyjętej w uchwale nr 260 Rady Gubernatorów Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju z dnia 18 maja 2023 r. - Zmiana Artykułu 12.1 Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju w celu usunięcia statutowych ograniczeń kapitału dla zwykłych operacji.

Przekład

UCHWAŁA NR 259

ZMIANA ARTYKUŁU 1 UMOWY O UTWORZENIU EUROPEJSKIEGO BANKU ODBUDOWY I ROZWOJU W CELU UMOŻLIWIENIA OGRANICZONEGO I STOPNIOWEGO ROZSZERZENIA ZAKRESU GEOGRAFICZNEGO OPERACJI BANKU NA OBSZAR AFRYKI SUBSAHARYJSKIEJ I IRAKU

RADA GUBERNATORÓW

Odwołując się do Uchwały Nr 248, w której Rada Gubernatorów zatwierdziła, co do zasady, ograniczone i stopniowe rozszerzenie zakresu geograficznego operacji Banku na obszar Afryki Subsaharyjskiej i Iraku;

Podkreślając znaczenie Afryki Subsaharyjskiej i Iraku w celu osiągnięcia priorytetów geopolitycznych i rozwojowych społeczności międzynarodowej, rosnące powiązania między wieloma krajami w Afryce Subsaharyjskiej i Iraku, a obecnymi krajami operacji EBOR oraz istotność i zastosowanie mandatu Banku, modelu biznesowego, koncentracji w sektorze prywatnym i kompetencji w Afryce Subsaharyjskiej i Iraku;

Podkreślając, iż najpilniejszym priorytetem Banku pozostaje wsparcie Ukrainy i innych krajów operacji dotkniętych wojną w Ukrainie;

Uznając, że wojna w Ukrainie wzmacnia równoczesną ważność kontynuowania realizacji celów udziałowców w Afryce Subsaharyjskiej i Iraku;

Podkreślając, iż możliwe ograniczone i stopniowe rozszerzenie na nowe kraje operacji nie może: osłabić zdolności Banku do wsparcia jego obecnych krajów operacji, zagrażać ratingowi AAA Banku, prowadzić do wpłat kapitałowych, ani odstępować od mandatu Banku w zakresie wsparcia procesów transformacyjnych oraz zasad funkcjonowania opartych na dodatkowości i należytych praktykach bankowych;

Podkreślając znaczenie komplementarności i współpracy między partnerami rozwojowymi już aktywnymi w Afryce Subsaharyjskiej i Iraku; oraz

Wziąwszy pod uwagę Raport Rady Dyrektorów dla Rady Gubernatorów "Zmiana Artykułu 1 Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju w celu umożliwienia ograniczonego i stopniowego rozszerzenia zakresu geograficznego operacji Banku na obszar Afryki Subsaharyjskiej i Iraku" i zgadzając się z jego wnioskami, między innymi, że:

(i) Analiza konsekwencji kapitałowych i finansowych ponownie potwierdza, że ograniczone i stopniowe rozszerzenie na Afrykę Subsaharyjską i Irak, samo w sobie nie osłabi zdolności Banku do wsparcia jego obecnych krajów operacji, ani nie zagrozi ratingowi kredytowemu AAA Banku, jak również nie spowoduje potrzeby dodatkowych wpłat kapitałowych;

(ii) Ograniczone i stopniowe rozszerzenie zakresu geograficznego operacji Banku na Afrykę Subsaharyjską i Irak powinno być umożliwione poprzez zmianę Artykułu 1 Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (Umowa); i

(iii) Wdrożenie rozszerzenia ma być przeprowadzone w sposób, który nie osłabi koncentracji Banku na wsparciu Ukrainy i innych krajów operacji dotkniętych wojną w Ukrainie.

POSTANAWIA, ŻE:

1.
 Artykuł 1 Umowy zostaje zmieniony i otrzymuje następujące brzmienie:

"Przyczyniając się do postępu gospodarczego i odbudowy, Bank będzie popierał przechodzenie w kierunku otwartej gospodarki rynkowej oraz promował prywatną i przedsiębiorczą inicjatywę krajów Europy Środkowej i Wschodniej, które przyjęły na siebie zobowiązania i stosują zasady wielopartyjnej demokracji, pluralizmu i gospodarki rynkowej. Z uwzględnieniem takich samych warunków cel Banku może być również realizowany w (i) Mongolii, (ii) w krajach członkowskich Południowego i Wschodniego wybrzeża Morza Śródziemnego oraz (iii) ograniczonej liczbie krajów członkowskich Afryki Subsaharyjskiej w każdym przypadku (ii} oraz (iii) określonych przez Bank na podstawie zatwierdzenia głosami nie mniej niż dwóch trzecich liczby Gubernatorów, stanowiących nie mniej niż trzy czwarte całkowitej liczby głosów przysługujących członkom. Stosownie do tego, wszelkie pojawiające się w tekście Umowy i załączników odwołania do "krajów Europy Środkowej i Wschodniej", "krajów z Europy Środkowej i Wschodniej", "kraju odbiorcy (lub krajów)" lub "kraju odbiorcy będącego członkiem Banku (lub krajów)" będą się odnosić także do Mongolii oraz każdego z krajów Południowego i Wschodniego wybrzeża Morza Śródziemnego, a także Afryki Subsaharyjskiej."

a)
Termin "Afryka Subsaharyjska", o którym mowa w Artykule 1 Umowy, jest rozumiany jako region Afryki Subsaharyjskiej zdefiniowany przez Grupę Banku Światowego.
b)
Ograniczenie liczby krajów członkowskich Afryki Subsaharyjskiej, w których Bank może realizować swoje cele, o którym mowa w Artykule 1 Umowy, jest rozumiane w taki sposób, aby umożliwić ograniczone i stopniowe rozszerzenie zakresu geograficznego operacji Banku, zgodnie z działaniami i mechanizmami określonymi w raporcie Rady Dyrektorów "Zmiana Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju w celu umożliwienia ograniczonego i stopniowego rozszerzenia zakresu geograficznego operacji Banku na obszar Afryki Subsaharyjskiej i Iraku". W tym kontekście, pozytywne głosowanie nie mniej niż trzech czwartych Gubernatorów, reprezentujących nie mniej niż cztery piąte ogólnej siły głosów członków, będzie wymagane w celu zatwierdzenia jakiejkolwiek kolejnej fazy rozszerzenia.
c)
Irak zostanie włączony do regionu Południowego i Wschodniego wybrzeża Morza Śródziemnego na potrzeby Umowy, w związku z czym termin "Południowe i Wschodnie wybrzeże Morza Śródziemnego", o którym mowa w Artykule 1 Umowy, zostaje rozumiany jako region składający się z krajów leżących nad Morzem Śródziemnym oraz Jordanii i Iraku, które są ściśle zintegrowane z tym regionem.
2.
 Członkowie Banku zostaną poproszeni o wyrażenie zgody na wspomnianą poprawkę, (a) sporządzając i składając w Banku dokument potwierdzający akceptację tej poprawki zgodnie z prawem tego członka, oraz (b) dostarczając dokumenty, w formie i treści zadowalającej dla Banku, iż poprawka została zaakceptowana, a dokument akceptacji został sporządzony i złożony zgodnie z prawem tego członka.
3.
 Wspomniana poprawka wejdzie w życie trzy (3) miesiące po dacie oficjalnego powiadomienia krajów członkowskich przez Bank, że wymagania dla akceptacji wspomnianej poprawki, zawarte w Artykule 56 Umowy, zostały spełnione.

(Przyjęto dnia 18 maja 2023 r.)

UCHWAŁA NR 260

ZMIANA ARTYKUŁU 12.1 UMOWY O UTWORZENIU EUROPEJSKIEGO BANKU ODBUDOWY I ROZWOJU W CELU USUNIĘCIA STATUTOWYCH OGRANICZEŃ KAPITAŁOWYCH W ODNIESIENIU DO ZWYKŁYCH OPERACJI

RADA GUBERNATORÓW,

Uznając istotną rolę Wielostronnych Banków Rozwoju (ang. MDB) w radzeniu sobie z wieloma pilnymi, globalnymi wyzwaniami;

Zauważając znaczne zmiany w praktykach zarządzania kapitałem w sektorze finansowym od momentu wejścia w życie Umowy w dniu 28 marca 1991 r.;

Chcąc umożliwić optymalne wykorzystanie zdolności kapitału Banku w celu wsparcia Banku w osiągnięciu maksymalnego potencjalnego wpływu w krajach odbiorcach;

Z zadowoleniem przyjmując szeroko zakrojone zalecenia niezależnego przeglądu ram adekwatności kapitałowej G20 oraz staranne ich rozważenie przez Bank, w tym w szczególności zalecenie dotyczące zmodernizowania podejścia MDB do zarządzania adekwatnością kapitału poprzez przeniesienie określonych ograniczeń dźwigni finansowej ze statutów MDB do ram adekwatności kapitałowej MDB, w sposób zharmonizowany między MDB;

Wziąwszy pod uwagę i zgadzając się z raportem Rady Dyrektorów "Zmiana artykułu 12.1 Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju w celu usunięcia statutowych ograniczeń kapitałowych w odniesieniu do zwykłych operacji" oraz jego zaleceniem w sprawie zatwierdzenia zmiany artykułu 12.1 Umowy w celu usunięcia w zwykłych operacjach statutowych ograniczeń kapitałowych; oraz

Rozumiejąc, że Rada Dyrektorów będzie utrzymywała odpowiednie ograniczenie nominalnej dźwigni finansowej w operacjach, ustalone na podstawie odpowiednich mierników kapitału, w ramach swojej odpowiedzialności za ochronę stabilności finansowej i zrównoważonego rozwoju Banku.

POSTANAWIA, ŻE:

1.
 Artykuł 12.1 Umowy zostaje zmieniony przez usunięcie istniejącego tekstu i wprowadzenie nowego tekstu o treści:

"1. Rada Dyrektorów ustala i utrzymuje odpowiednie limity w odniesieniu do mierników adekwatności kapitałowej, w celu ochrony stabilności finansowej i zrównoważonego rozwoju Banku."

2.
 Członkowie Banku są poproszeni o zaakceptowanie w/w zmiany poprzez (a) sporządzenie i złożenie w Banku dokumentu stwierdzającego, że dany członek zaakceptował ww. zmianę zgodnie z prawem tego członka oraz (b) przedstawienie dokumentu, w formie i treści zadowalającej dla Banku, że zmiana została zaakceptowana, a dokument akceptacji został sporządzony i złożony zgodnie z prawem tego członka.
3.
 W/w zmiana wejdzie w życie trzy (3) miesiące po dacie, w której Bank formalnie potwierdzi swoim członkom, że wymagania dotyczące zaakceptowania ww. zmiany, określone w artykule 56 Umowy, zostały spełnione.

(Przyjęto dnia 18 maja 2023 r.)

grafika

Na dowód czego wydany został Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie, dnia 30 lipca 2024 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1481

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Rada Gubernatorów Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju-Polska. Zmiana zakresu obowiązywania Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, sporządzonej w Paryżu dnia 29 maja 1990 r.
Data aktu: 18/05/2023
Data ogłoszenia: 28/10/2025
Data wejścia w życie: 26/06/2025