Zmiana rozporządzenia w sprawie zakresu danych i wykazu rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych, z których użytkownik aplikacji mObywatel może pobrać dane

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 sierpnia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu danych i wykazu rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych, z których użytkownik aplikacji mObywatel może pobrać dane

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie zakresu danych i wykazu rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych, z których użytkownik aplikacji mObywatel może pobrać dane (Dz. U. poz. 1342) w załączniku:
1)
w lp. 1 w kolumnie 3:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Dane, w tym dane osoby niepełnoletniej udostępniane użytkownikowi aplikacji mObywatel jako rodzicowi albo opiekunowi prawnemu osoby niepełnoletniej, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel:",

b)
w pkt 8:
uchyla się tiret trzecie,
dodaje się tiret czwarte-siedemnaste w brzmieniu:

"– data przekazania do organu gminy,

– data przyjęcia w organie gminy,

– data odbioru przez obywatela,

– przyczyna unieważnienia,

– oznaczenie organu unieważniającego,

– data przekazania danych o unieważnieniu do Systemu Informacyjnego Schengen,

– data i czas zawieszenia,

– oznaczenie organu zawieszającego,

– data i czas cofnięcia zawieszenia,

– oznaczenie organu cofającego zawieszenie,

– data ważności w przypadku, o którym mowa w art. 12g ust. 3 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych,

– status warstwy elektronicznej,

– data zwrotu unieważnionego dowodu osobistego,

– oznaczenie organu gminy, do którego zwrócono unieważniony dowód osobisty;",

c)
dodaje się pkt 9-19 w brzmieniu:

"9) imię ojca;

10) imię i nazwisko rodowe matki;

11) data i miejsce urodzenia;

12) płeć;

13) obywatelstwo;

14) powód ubiegania się o wydanie dowodu osobistego;

15) informacja o wyrażeniu zgody na zamieszczenie w warstwie elektronicznej dowodu osobistego certyfikatu podpisu osobistego;

16) informacja o pobraniu odcisków palców;

17) odwzorowanie podpisu;

18) dane dotyczące wniosku o wydanie dowodu osobistego:

a) numer wniosku,

b) data złożenia wniosku,

c) oznaczenie organu wydającego dowód osobisty,

d) status wniosku,

e) dane o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania:

– data pozostawienia wniosku bez rozpoznania,

– oznaczenie organu pozostawiającego wniosek bez rozpoznania,

– przyczyna pozostawienia wniosku bez rozpoznania;

19) dane dotyczące dowodu osobistego:

a) przyczyna wydania dowodu osobistego,

b) numer i data wydania decyzji, o której mowa w art. 32 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych oraz oznaczenie organu wydającego decyzję,

c) numer i data wydania decyzji, o której mowa w art. 52 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych oraz oznaczenie organu wydającego decyzję.";

2)
w lp. 2 w kolumnie 3:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Dane, w tym dane osoby niepełnoletniej udostępniane użytkownikowi aplikacji mObywatel jako rodzicowi albo opiekunowi prawnemu osoby niepełnoletniej, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel:",

b)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) nazwisko rodowe;",

c)
w pkt 15 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 16 i 17 w brzmieniu:

"16) data zawarcia związku małżeńskiego, oznaczenie aktu małżeństwa i urzędu stanu cywilnego, w którym został on sporządzony;

17) oznaczenie aktu urodzenia i urzędu stanu cywilnego, w którym został on sporządzony.";

3)
w lp. 3 w kolumnie 3 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) imię i nazwisko;";

4)
lp. 4 otrzymuje brzmienie:
4 Centralna ewidencja pojazdów, o której mowa w art. 80a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu Minister właściwy do spraw informatyzacji Dane:

1) identyfikujące pojazd:

a) numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu,

b) numer rejestracyjny pojazdu;

drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 oraz z 2025 r. poz. 820 i 1006) 2) o właścicielu pojazdu:

a) imię i nazwisko (nazwa lub firma),

b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - seria, numer i nazwa dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwa państwa, które wydało ten dokument,

c) data i miejsce urodzenia,

d) numer identyfikacyjny REGON,

e) adres zamieszkania (siedziby);

3) o posiadaczu pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym:

a) imię i nazwisko (nazwa lub firma),

b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - seria, numer i nazwa dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwa państwa, które wydało ten dokument,

c) data i miejsce urodzenia,

d) numer identyfikacyjny REGON,

e) adres zamieszkania (siedziby);

4) o użytkowniku pojazdu użytkowanego na podstawie umowy leasingu, o rejestrację którego wnioskował leasingodawca (właściciel pojazdu): a) imię i nazwisko (nazwa lub firma),

b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - seria, numer i nazwa dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwa państwa, które wydało ten dokument,

c) data i miejsce urodzenia,

d) numer identyfikacyjny REGON,

e) adres zamieszkania (siedziby);

5) o zbyciu pojazdu:

a) data zgłoszenia zbycia pojazdu,

b) data zbycia pojazdu,

c) dane nabywcy:

- imię i nazwisko (nazwa lub firma),

- numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - seria, numer i nazwa dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwa państwa, które wydało ten dokument,

- data i miejsce urodzenia,

- numer identyfikacyjny REGON,

- adres zamieszkania (siedziby);

6) o obowiązkowym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu: a) dane zakładu ubezpieczeń, który zawarł umowę,

b) dane o umowie;

7) o zastawach rejestrowych ustanowionych na pojeździe:

a) dane o pojeździe, na którym ustanowiono zastaw rejestrowy,

b) numer pozycji w rejestrze zastawów,

c) data dokonania wpisu w rejestrze zastawów,

d) imię i nazwisko (nazwa lub firma) zastawnika,

e) numer PESEL zastawnika,

f) numer identyfikacyjny REGON zastawnika,

g) data wykreślenia zastawu z rejestru zastawów,

h) nazwa (oznaczenie) sądu, który dokonał wpisu;

8) o dokumentach pojazdu:

a) dane o dowodzie rejestracyjnym,

b) dane o pozwoleniu czasowym

- oraz o ich wtórnikach;

9) o tablicach rejestracyjnych pojazdu i ich legalizacji oraz o ich wtórnikach;

10) o badaniach technicznych pojazdu;

11) o szkodach istotnych;

12) o nadaniu i wybiciu nowego numeru nadwozia (podwozia);

13) techniczne o pojeździe;

14) o kradzieży i odnalezieniu pojazdu;

15) o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego;

16) o demontażu pojazdu lub przyjęciu niekompletnego pojazdu;

17) o czasowym wycofaniu i ponownym dopuszczeniu do ruchu pojazdu oraz o jego wyrejestrowaniu;

18) o homologacji pojazdu, dopuszczeniu jednostkowym pojazdu, krajowym indywidualnym dopuszczeniu pojazdu, unijnym indywidualnym dopuszczeniu pojazdu, dopuszczeniu indywidualnym WE pojazdu, dopuszczeniu do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji;

19) o zabezpieczeniach ustanowionych na pojeździe, w tym o zajęciu pojazdu przez organ egzekucyjny oraz o ich zniesieniu;

20) o wymianie drogomierza;

21) o wydanych zezwoleniach na odstępstwo od warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd;

22) o odczycie wskazania drogomierza w czasie kontroli.

5)
lp. 6 otrzymuje brzmienie:
6 Baza danych systemu informacji oświatowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia

15 kwietnia 2011 r.

Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania Dane:

1) ucznia:

a) imię (imiona) i nazwisko,

b) data urodzenia,

c) numer PESEL,

o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 1019) d) fotografia kolorowa zawierająca wizerunek twarzy ucznia,

e) informacja o posiadaniu przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,

f) numer mLegitymacji szkolnej,

g) data wydania mLegitymacji szkolnej,

h) data ważności mLegitymacji szkolnej,

i) data i przyczyna unieważnienia mLegitymacji szkolnej,

j) kod QR służący do wydania mLegitymacji szkolnej;

2) nauczyciela:

a) imię (imiona) i nazwisko,

b) numer PESEL,

c) numer mLegitymacji, o której mowa w art. 11b ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 620 i 1019),

d) data wydania mLegitymacji,

e) data i przyczyna unieważnienia mLegitymacji;

3) szkoły lub placówki oświatowej, do której uczeń uczęszcza lub w której nauczyciel jest zatrudniony: a) numer w Rejestrze Szkół i Placówek

Oświatowych,

b) nazwa szkoły, placówki oświatowej albo zespołu szkół i placówek oświatowych, jeżeli szkoła lub placówka oświatowa wchodzi w skład zespołu,

c) adres siedziby szkoły, placówki oświatowej albo zespołu szkół i placówek oświatowych, jeżeli szkoła lub placówka oświatowa wchodzi w skład zespołu oraz numer telefonu, numer faksu, adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej,

d) imię i nazwisko dyrektora szkoły, placówki oświatowej albo zespołu szkół i placówek oświatowych, jeżeli szkoła lub placówka oświatowa wchodzi w skład zespołu.

6)
skreśla się lp. 7;
7)
w lp. 12 w kolumnie 3:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) imię (imiona);",

b)
uchyla się pkt 3,
c)
pkt 6-8 otrzymują brzmienie:

"6) numer mLegitymacji;

7) określenie terminu ważności mLegitymacji;

8) oznaczenie organu rentowego, który wydał mLegitymację.",

d)
uchyla się pkt 9;
8)
w lp. 13 w kolumnie 3:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) numer PESEL, o ile taki posiada oraz data urodzenia, o ile nie posiada numeru PESEL;",

b)
uchyla się pkt 4,
c)
po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

"6a) informacja o obywatelstwie;",

d)
po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:

"7a) adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 i 1841), wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 tej ustawy, o ile taki posiada;",

e)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) inne niż wymienione w pkt 7 i 7a dane kontaktowe przedsiębiorcy, w szczególności adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu, o ile dane te zostały zgłoszone przez przedsiębiorcę we wniosku o wpis do CEIDG;",

f)
po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:

"11a) dane innego niż wymieniony w pkt 15, 16 i 19 przedstawiciela ustawowego, o ile są wymagane;",

g)
w pkt 14 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 15-26 w brzmieniu:

"15) informacja o ograniczeniu lub utracie zdolności do czynności prawnych oraz o ustanowieniu kurateli lub opieki, obejmująca dane kuratora lub opiekuna;

16) informacja o ogłoszeniu upadłości, o zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego oraz dane syndyka;

17) informacja o prawomocnym oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości z tego powodu, że majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania lub wystarcza jedynie na zaspokojenie tych kosztów;

18) informacja o prawomocnym uchyleniu lub wygaśnięciu układu zawartego w postępowaniu restrukturyzacyjnym, upadłościowym lub naprawczym;

19) informacja o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego, o jego zakończeniu lub umorzeniu albo uprawomocnieniu się postanowienia o zatwierdzeniu układu w postępowaniu o zatwierdzenie układu oraz dane nadzorcy lub zarządcy;

20) informacja o przekształceniu przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową;

21) informacja o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej;

22) informacja o zakazie wykonywania określonego zawodu, którego wykonywanie przez przedsiębiorcę podlega wpisowi do CEIDG;

23) informacja o zakazie prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub z opieką nad nimi;

24) informacja o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej, o ile została zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG;

25) dane zarządcy sukcesyjnego, o ile zarządca sukcesyjny został powołany;

26) informacje dotyczące uzyskania i utraty kwalifikacji zawodowych potwierdzonych dyplomem mistrza lub świadectwem czeladniczym, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 2020 r. poz. 2159 oraz z 2025 r. poz. 769), wydanym przez izbę rzemieślniczą.";

9)
dodaje się lp. 14-19 w brzmieniu:
14 Baza adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. Minister właściwy do spraw informatyzacji Dane podmiotu niepublicznego będącego osobą fizyczną:

1) imię i nazwisko;

2) firma - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 i 1841) 3) tytuł zawodowy adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, notariusza lub rzecznika patentowego - w przypadku osoby fizycznej posiadającej tytuł zawodowy;

4) numer identyfikacyjny REGON, jeżeli został nadany - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

5) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub informacja o jego unieważnieniu lub uchyleniu - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

6) adres do korespondencji;

7) adres do doręczeń - w przypadku osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej

Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

8) numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1501 z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ram interoperacyjności na podstawie art. 12 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu

Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (Dz. Urz. UE L 235 z 09.09.2015, str. 1, z późn. zm.);

9) adres do doręczeń elektronicznych;

10) adres do doręczeń elektronicznych wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - w przypadku osoby fizycznej wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

11) adres do doręczeń elektronicznych wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności zawodowej - w przypadku osoby fizycznej będącej adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym, doradcą restrukturyzacyjnym, notariuszem lub rzecznikiem patentowym;

12) adres poczty elektronicznej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 8 i art. 16 ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych;

13) oznaczenie dostawcy publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego;

14) data wpisania adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych;

15) data wykreślenia adresu do doręczeń elektronicznych z bazy adresów elektronicznych;

16) imię i nazwisko administratora skrzynki doręczeń, jego adres poczty elektronicznej oraz numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1501 z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ram interoperacyjności na podstawie art. 12 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu

Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym;

17) informację o korzystaniu z dodatkowych usług, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia

18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, w zakresie wymiany korespondencji między podmiotami niepublicznymi.

15 Elektroniczna platforma usług administracji publicznej, o której mowa w art. 19a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1006 i 1019) Minister właściwy do spraw informatyzacji Dane użytkownika:

1) imię (imiona);

2) nazwisko;

3) numer PESEL, jeżeli użytkownik posiada;

4) adres poczty elektronicznej;

5) numer telefonu komórkowego;

6) identyfikator użytkownika.

16 Rejestr

Dokumentów Paszportowych, o którym mowa w art. 78 ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r.

o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1063 oraz z 2025 r. poz. 1006)

Minister właściwy do spraw informatyzacji Dane, w tym dane osoby niepełnoletniej udostępniane użytkownikowi aplikacji mObywatel jako rodzicowi albo opiekunowi prawnemu osoby niepełnoletniej, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel:

1) imię (imiona);

2) nazwisko;

3) data urodzenia;

4) miejsce urodzenia;

5) obywatelstwo;

6) płeć;

7) numer PESEL;

8) nazwisko rodowe oraz poprzednie nazwiska, jeżeli były zmieniane;

9) imiona, nazwiska i nazwiska rodowe matki i ojca;

10) informacja o stopniu dyplomatycznym, funkcji, stanowisku lub tytule posiadacza paszportu dyplomatycznego;

11) dane dotyczące wniosku o wydanie dokumentu paszportowego:

a) numer wniosku,

b) nazwa organu realizującego wniosek,

c) status wniosku oraz data jego aktualizacji;

12) dane dotyczące dokumentu paszportowego, w tym nieważnego, wadliwie spersonalizowanego lub uszkodzonego w procesie personalizacji: a) data wydania i data ważności,

b) seria i numer,

c) nazwa organu wydającego,

d) status dokumentu paszportowego oraz data jego aktualizacji;

13) dane dotyczące wniosku o odmowę wydania i unieważnienie dokumentu paszportowego:

a) dane dotyczące tożsamości osoby, której wniosek dotyczy,

b) dane dotyczące organu, który wniosek złożył,

c) sygnatura akt sprawy i podstawa prawna wniosku,

d) data wpływu wniosku,

e) data wycofania wniosku przez uprawniony organ;

14) informacje o zastosowaniu oraz uchyleniu lub zmianie przez uprawniony organ prawomocnego środka zapobiegawczego w postaci zakazu opuszczania kraju połączonego z zatrzymaniem dokumentu paszportowego lub o tymczasowym zatrzymaniu dokumentu paszportowego przez uprawniony organ:

a) dane dotyczące tożsamości osoby, wobec której zastosowano środek zapobiegawczy lub tymczasowe zatrzymanie dokumentu paszportowego,

b) dane dotyczące organu, który zastosował środek zapobiegawczy lub zawiadomił o tymczasowym zatrzymaniu dokumentu paszportowego,

c) data wpływu informacji i sygnatura akt sprawy,

d) data wydania oraz dane dotyczące organu, który uchylił lub zmienił środek zapobiegawczy;

15) informacje o decyzji wydanej na podstawie art. 54 ust. 2 i art. 72 ust. 2 ustawy z dnia

27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych: a) data i przyczyna wydania decyzji,

b) nazwa organu wydającego decyzję oraz sygnatura akt sprawy.

17 Centralna baza danych ksiąg wieczystych, o której mowa w art. 363 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych Minister

Sprawiedliwości

Dane z ksiąg wieczystych (kw), w których w dziale II jest ujawniony numer PESEL użytkownika: 1) numer PESEL;

2) numer księgi wieczystej;

3) oznaczenie wydziału właściwego do prowadzenia księgi wieczystej: a) nazwa sądu,

b) numer wydziału,

c) nazwa wydziału;

i hipotece (Dz. U. z 2025 r. poz. 341) 4) typ księgi wieczystej;

5) data zamknięcia księgi wieczystej;

6) położenie nieruchomości:

a) województwo,

b) powiat,

c) gmina,

d) miejscowość.

18 System teleinformatyczny

Krajowego Rejestru Sądowego, o którym mowa w art. 3a ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2025 r. poz. 869)

Minister

Sprawiedliwości

Dane podmiotów, z którymi użytkownik jest powiązany przez numer PESEL: 1) numer KRS;

2) nazwa (firma);

3) siedziba;

4) informacja o zarejestrowaniu w systemie teleinformatycznym sprawy obejmująca: a) numer KRS,

b) sygnaturę sprawy,

c) datę rejestracji spraw;

5) informacja o dokonaniu wpisu w KRS obejmująca:

a) numer KRS,

b) sygnaturę sprawy,

c) datę dokonania wpisu,

d) numer wpisu.

19 System teleinformatyczny,

o którym mowa w art. 37a ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. - Prawo konsularne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1329 oraz z 2025 r. poz. 1006)

Minister właściwy do spraw zagranicznych Dane, w tym dane osoby niepełnoletniej udostępniane użytkownikowi aplikacji mObywatel jako rodzicowi albo opiekunowi prawnemu osoby niepełnoletniej, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel:

1) imię (imiona);

2) nazwisko;

3) numer PESEL, jeżeli został nadany;

4) adres miejsca pobytu za granicą;

5) przewidywany okres pobytu za granicą, nie dłuższy niż 5 lat;

6) adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego.

§  2.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1:
1)
pkt 5 w zakresie lp. 6 kolumny 3:
a)
pkt 1 i 3, który wchodzi w życie z dniem 17 września 2025 r.,
b)
pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 30 listopada 2025 r.;
2)
pkt 9 w zakresie:
a)
lp. 17, który wchodzi w życie z dniem 31 marca 2026 r.,
b)
lp. 18, który wchodzi w życie z dniem 31 maja 2026 r.,
c)
lp. 19, który wchodzi w życie z dniem 17 kwietnia 2026 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1152

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie zakresu danych i wykazu rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych, z których użytkownik aplikacji mObywatel może pobrać dane
Data aktu: 20/08/2025
Data ogłoszenia: 22/08/2025
Data wejścia w życie: 17/09/2025, 31/03/2026, 30/11/2025, 17/04/2026, 30/08/2025, 31/05/2026