Wykonanie niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 9 sierpnia 2024 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu 2 , 3

Na podstawie art. 10-11a ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2024 r. poz. 105) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
jednostki organizacyjne upoważnione do przeprowadzania badań nawozów i środków wspomagających uprawę roślin lub wydawania opinii o nawozach i środkach wspomagających uprawę roślin;
2)
szczegółowy zakres badań nawozów i środków wspomagających uprawę roślin, a także elementy, o których mowa w art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu, zwanej dalej "ustawą", jakie powinna zawierać opinia o nawozach i środkach wspomagających uprawę roślin;
3)
szczegółowy zakres dokumentacji dotyczącej nawozów i środków wspomagających uprawę roślin;
4)
wymagania, jakie ma spełniać treść instrukcji stosowania i przechowywania nawozów, środków poprawiających właściwości gleby i stymulatorów wzrostu;
5)
dopuszczalne rodzaje zanieczyszczeń występujących w nawozach, środkach wspomagających uprawę roślin i produktach pofermentacyjnych otrzymywanych z biogazu rolniczego wytwarzanego z substratów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10b lit. b ustawy, lub wytworzonych z ich mieszanin z substratami, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10b lit. a ustawy, zwanych dalej "produktami pofermentacyjnymi", oraz ich wartości;
6)
minimalne wymagania jakościowe, jakie powinny spełniać nawozy, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy.
§  2. 
1. 
Badania nawozów i środków wspomagających uprawę roślin obejmują:
1)
badania fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne, które mają potwierdzić:
a)
deklarowaną w szczegółowej dokumentacji zawartość składników pokarmowych, parametry fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne oraz spełnianie minimalnych wymagań jakościowych i wymagań w zakresie występowania dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości - w przypadku nawozów,
b)
deklarowane w szczegółowej dokumentacji parametry fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne oraz spełnianie wymagań jakościowych i wymagań w zakresie występowania dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości - w przypadku środków wspomagających uprawę roślin;
2)
badania biologiczne, które mają potwierdzić stan sanitarny nawozu organicznego i organiczno-mineralnego, a także organicznego i organiczno-mineralnego środka wspomagającego uprawę roślin;
3)
badania rolnicze, które są przeprowadzane co najmniej przez jeden sezon lub cykl wegetacyjny i które mają potwierdzić:
a)
przydatność nawozu do nawożenia roślin lub gleb lub do rekultywacji gleb,
b)
korzystny wpływ stymulatorów wzrostu na rozwój roślin lub inne procesy życiowe roślin,
c)
korzystny wpływ środka poprawiającego właściwości gleby na właściwości gleby lub na jej parametry chemiczne, fizyczne, fizykochemiczne lub biologiczne oraz potwierdzić przydatność środka poprawiającego właściwości gleby do rekultywacji gleb.
2. 
Badania, o których mowa w ust. 1, oprócz potwierdzenia spełniania wymagań określonych w tym przepisie mają ponadto na celu ustalenie:
1)
przydatności nawozów do nawożenia roślin lub gleb lub do rekultywacji gleb;
2)
korzystnego wpływu środków poprawiających właściwości gleby na właściwości gleby lub jej parametry chemiczne, fizyczne, fizykochemiczne lub biologiczne oraz ustalenie przydatności środka poprawiającego właściwości gleby do rekultywacji gleb;
3)
spełnienia przez nawozy minimalnych wymagań jakościowych, a przez środki wspomagające uprawę roślin - wymagań jakościowych oraz spełnienia przez nawozy i środki wspomagające uprawę roślin wymagań w zakresie występowania w tych nawozach i tych środkach dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości;
4)
korzystnego wpływu stymulatorów wzrostu na rozwój roślin lub inne procesy życiowe roślin;
5)
oddziaływania na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na środowisko nawozów i środków wspomagających uprawę roślin.
3. 
Badaniom rolniczym nie poddaje się:
1)
nawozu mineralnego, jeżeli w wyniku badań fizycznych, fizykochemicznych lub chemicznych zostało potwierdzone, że ten nawóz będzie przydatny do nawożenia roślin lub gleb lub do rekultywacji gleb;
2)
nawozu organicznego wytworzonego wyłącznie z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w rozumieniu art. 3 pkt 1 w związku z art. 2 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn. zm. 4 ) lub produktów pochodnych w rozumieniu art. 3 pkt 2 tego rozporządzenia spełniających wymagania określone w tym rozporządzeniu, zwanych dalej "ubocznymi produktami zwierzęcymi", lub surowców roślinnych lub mieszaniny tych surowców i ubocznych produktów zwierzęcych, jeżeli w wyniku badań fizycznych, fizykochemicznych, chemicznych lub biologicznych oraz na podstawie opisu technologii produkcji tego nawozu lub informacji o surowcach roślinnych lub mieszaninach tych surowców i ubocznych produktów zwierzęcych zastosowanych do jego wytwarzania zostało potwierdzone, że ten nawóz będzie przydatny do nawożenia roślin lub gleb lub do rekultywacji gleb;
3)
nawozu organiczno-mineralnego wytworzonego wyłącznie z surowców roślinnych lub ubocznych produktów zwierzęcych lub mieszaniny tych surowców i ubocznych produktów zwierzęcych oraz nawozów mineralnych, jeżeli w wyniku badań fizycznych, fizykochemicznych, chemicznych lub biologicznych oraz na podstawie opisu technologii produkcji tego nawozu lub informacji o surowcach roślinnych lub mieszaninach tych surowców i ubocznych produktów zwierzęcych zastosowanych do jego wytwarzania zostało potwierdzone, że ten nawóz będzie przydatny do nawożenia roślin lub gleb lub do rekultywacji gleb;
4)
środka poprawiającego właściwości gleby, jeżeli w wyniku badań fizycznych, fizykochemicznych, chemicznych lub biologicznych oraz na podstawie opisu technologii produkcji tego środka lub informacji o surowcach zastosowanych do jego wytwarzania zostało potwierdzone, że ten środek będzie korzystnie wpływał na właściwości gleby lub na jej parametry chemiczne, fizyczne, fizykochemiczne lub biologiczne lub będzie przydatny do rekultywacji gleb.
4. 
Przepisu ust. 3 nie stosuje się do nawozów i środków poprawiających właściwości gleby wyprodukowanych z odpadów w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, 1597, 1688, 1852 i 2029), zwanych dalej "odpadami", lub wyprodukowanych z produktów ubocznych, o których mowa w art. 10 tej ustawy, w przypadku gdy ich działanie w rolnictwie nie jest znane.
§  3. 
Badania fizyczne, fizykochemiczne, chemiczne, biologiczne i rolnicze przeprowadza się w odniesieniu do nawozów i środków wspomagających uprawę roślin na próbkach danego nawozu i danego środka wspomagającego uprawę roślin, które zostały pobrane przez pracownika okręgowej stacji chemiczno-rolniczej lub jednostki akredytowanej w zakresie pobierania próbek na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
§  4. 
Jednostkami organizacyjnymi upoważnionymi do przeprowadzenia:
1)
badań fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych nawozów są:
a)
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej "Instytutem Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa",
b)
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Nowych Syntez Chemicznych, zwany dalej "Instytutem Nowych Syntez Chemicznych",
c)
jednostki akredytowane w tym zakresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
2)
badań fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych środków wspomagających uprawę roślin są:
a)
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa,
b)
Instytut Nowych Syntez Chemicznych,
c)
Instytut Ogrodnictwa - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej "Instytutem Ogrodnictwa",
d)
jednostki akredytowane w tym zakresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
3)
badań biologicznych nawozów i środków wspomagających uprawę roślin są:
a)
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa,
b)
Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej "Państwowym Instytutem Weterynaryjnym",
c)
Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej "Instytutem Ochrony Środowiska",
d)
Instytut Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki, zwany dalej "Instytutem Medycyny Wsi",
e)
jednostki akredytowane w tym zakresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
4)
badań rolniczych nawozów, stymulatorów wzrostu i środków poprawiających właściwości gleby są:
a)
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa - w odniesieniu do nawozów i stymulatorów wzrostu przeznaczonych do stosowania w uprawach polowych lub do nawozów przeznaczonych do rekultywacji gleb, lub do środków poprawiających właściwości gleby,
b)
Instytut Ogrodnictwa - w odniesieniu do nawozów i stymulatorów wzrostu przeznaczonych do stosowania w uprawach roślin warzywnych, uprawach sadowniczych, uprawach roślin ozdobnych i na trawnikach lub do środków poprawiających właściwości gleby,
c)
Instytut Badawczy Leśnictwa - w odniesieniu do nawozów przeznaczonych do stosowania na glebach leśnych i stymulatorów wzrostu przeznaczonych do stosowania w szkółkach i na uprawach leśnych lub do nawozów przeznaczonych do rekultywacji gleb, lub do środków poprawiających właściwości gleby przeznaczonych do poprawy właściwości gleby lub jej parametrów,
d)
Instytut Technologiczno-Przyrodniczy - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej "Instytutem Technologiczno-Przyrodniczym" - w odniesieniu do nawozów i stymulatorów wzrostu przeznaczonych do stosowania na użytkach zielonych lub do środków poprawiających właściwości gleby,
e)
jednostki akredytowane w tym zakresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
§  5. 
Jednostkami organizacyjnymi upoważnionymi do wydawania opinii o nawozach i środkach wspomagających uprawę roślin są:
1)
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w zakresie:
a)
spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny, wapno nawozowe i wapno nawozowe zawierające magnez minimalnych wymagań jakościowych, a przez organiczny i organiczno-mineralny środek wspomagający uprawę roślin - wymagań jakościowych oraz spełniania przez te nawozy, te wapna i te środki wspomagające uprawę roślin wymagań w zakresie występowania dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości,
b)
przydatności nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin do rekultywacji gleb lub do stosowania w uprawach polowych, a także ich oddziaływania na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na środowisko, z wyłączeniem nawozów i środków wspomagających uprawę roślin, o których mowa w § 6;
2)
Instytut Ogrodnictwa w zakresie:
a)
spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny minimalnych wymagań jakościowych, a przez organiczny i organiczno-mineralny środek wspomagający uprawę roślin - wymagań jakościowych oraz spełniania przez te nawozy i te środki wspomagające uprawę roślin wymagań w zakresie występowania dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości,
b)
przydatności nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin do stosowania w uprawach roślin warzywnych, uprawach sadowniczych i uprawach roślin ozdobnych oraz na trawnikach, a także ich oddziaływania na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na środowisko, z wyłączeniem nawozów oraz środków wspomagających uprawę roślin, o których mowa w § 6;
3)
Instytut Badawczy Leśnictwa w zakresie:
a)
spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny minimalnych wymagań jakościowych, a przez organiczny i organiczno-mineralny środek wspomagający uprawę roślin - wymagań jakościowych oraz spełniania przez te nawozy i te środki wspomagające uprawę roślin wymagań w zakresie występowania dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości,
b)
przydatności nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin do rekultywacji gleb lub do stosowania na glebach leśnych, a także ich oddziaływania na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na środowisko, z wyłączeniem nawozów oraz środków wspomagających uprawę roślin, o których mowa w § 6;
4)
Instytut Technologiczno-Przyrodniczy w zakresie:
a)
spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny minimalnych wymagań jakościowych, a przez organiczny i organiczno-mineralny środek wspomagający uprawę roślin - wymagań jakościowych oraz spełniania przez te nawozy i te środki wspomagające uprawę roślin wymagań w zakresie występowania dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości,
b)
przydatności nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin do rekultywacji gleb lub do stosowania na użytkach zielonych, a także ich oddziaływania na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na środowisko, z wyłączeniem nawozów oraz środków wspomagających uprawę roślin, o których mowa w § 6;
5)
Instytut Nowych Syntez Chemicznych w zakresie spełniania przez nawóz mineralny minimalnych wymagań jakościowych, a przez środek wspomagający uprawę roślin pochodzenia mineralnego - wymagań jakościowych oraz spełniania przez ten nawóz i ten środek wymagań w zakresie występowania dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości;
6)
Państwowy Instytut Weterynaryjny w zakresie spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny lub organiczny i organiczno-mineralny środek wspomagający uprawę roślin:
a)
wytworzone z surowców będących ubocznymi produktami zwierzęcymi lub
b)
wytworzone z produktów uzyskanych z ubocznych produktów zwierzęcych, lub
c)
zawierające w swoim składzie uboczne produkty zwierzęce

- wymagań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającym przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) oraz w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz. Urz. UE L 54 z 26.02.2011, str. 1, z późn. zm. 5 ).

§  6. 
1. 
Jednostkami upoważnionymi do wydawania opinii w zakresie oddziaływania na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na środowisko nawozu organicznego i organiczno-mineralnego lub organicznego i organiczno-mineralnego środka wspomagającego uprawę roślin wytworzonych z surowców będących odpadami lub ubocznymi produktami zwierzęcymi lub wytworzonych z produktów uzyskanych z odpadów lub ubocznych produktów zwierzęcych albo zawierających w swoim składzie odpady lub uboczne produkty zwierzęce, a także nawozu organicznego i organiczno-mineralnego lub organicznego i organiczno-mineralnego środka wspomagającego uprawę roślin, w których składzie chemicznym występuje substancja dotychczas nieznana lub niestosowana w rolnictwie, są:
1)
Instytut Medycyny Wsi - w zakresie oddziaływania nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin na zdrowie ludzi;
2)
Państwowy Instytut Weterynaryjny - w zakresie oddziaływania nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin na zdrowie zwierząt;
3)
Instytut Ochrony Środowiska - w zakresie oddziaływania nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin na środowisko.
2.
Jednostkami upoważnionymi do wydawania opinii w zakresie oddziaływania na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na środowisko nawozu mineralnego lub mineralnego środka wspomagającego uprawę roślin wytworzonych z surowców będących odpadami lub ubocznymi produktami zwierzęcymi lub wytworzonych z produktów uzyskanych z odpadów lub ubocznych produktów zwierzęcych albo zawierających w swoim składzie odpady lub uboczne produkty zwierzęce, a także nawozu mineralnego lub mineralnego środka wspomagającego uprawę roślin, w których składzie chemicznym występuje substancja dotychczas nieznana lub niestosowana w rolnictwie, są:
1)
Instytut Medycyny Wsi - w zakresie oddziaływania nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin na zdrowie ludzi;
2)
Państwowy Instytut Weterynaryjny - w zakresie oddziaływania nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin na zdrowie zwierząt;
3)
Instytut Ochrony Środowiska - w zakresie oddziaływania nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin na środowisko.
§  7. 
Opinie, o których mowa w § 5 i § 6, zawierają następujące dane i informacje:
1)
nazwę, rodzaj, typ i postać nawozu lub nazwę, rodzaj i postać środka wspomagającego uprawę roślin;
2)
informacje o ograniczeniach w stosowaniu nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin - w przypadku nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin wytworzonych z surowców będących odpadami lub ubocznymi produktami zwierzęcymi lub wytworzonych z produktów uzyskanych z odpadów lub ubocznych produktów zwierzęcych albo zawierających w swoim składzie odpady lub uboczne produkty zwierzęce, a także nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin, w których składzie chemicznym występuje substancja dotychczas nieznana lub niestosowana w rolnictwie;
3)
projekt instrukcji stosowania i przechowywania nawozu, środka poprawiającego właściwości gleby lub stymulatora wzrostu zaakceptowany przez jednostkę upoważnioną do wydawania tych opinii;
4)
deklarację producenta zawierającą szczegółowe informacje dotyczące nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin, w tym nazwę i adres lub imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania producenta, nazwę nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin, informację o składzie nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin wraz z określeniem procentowego udziału składników lub surowców wykorzystanych do produkcji nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin, a także określenie minimalnych wymagań jakościowych, jakie spełnia nawóz, a w przypadku środka wspomagającego uprawę roślin - wymagań jakościowych, uproszczony opis procesu produkcji nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin, sposób i warunki stosowania nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin oraz informację o zgodności nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin z wymaganiami wskazanymi przez producenta w instrukcji stosowania i przechowywania tego nawozu lub tego środka wspomagającego uprawę roślin.
§  8. 
Oprócz danych i informacji, o których mowa w § 7, opinia wydana przez:
1)
Instytut Nowych Syntez Chemicznych zawiera ponadto:
a)
ocenę spełniania przez nawóz mineralny określonych dla tego rodzaju nawozu minimalnych wymagań jakościowych, a przez mineralny środek wspomagający uprawę roślin - wymagań jakościowych,
b)
potwierdzenie, że nawóz mineralny i mineralny środek wspomagający uprawę roślin spełniają określone dla nich wymagania w zakresie występowania dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości;
2)
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa zawiera ponadto:
a)
ocenę spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny, wapno nawozowe i wapno nawozowe zawierające magnez określonych dla nich minimalnych wymagań jakościowych, a przez organiczny i organiczno-mineralny środek wspomagający uprawę roślin - wymagań jakościowych,
b)
potwierdzenie, że nawóz organiczny i organiczno-mineralny, wapno nawozowe i wapno nawozowe zawierające magnez, a także organiczny i organiczno-mineralny środek wspomagający uprawę roślin przewidziany do rekultywacji gleb lub do stosowania w uprawach polowych spełniają określone dla nich wymagania w zakresie występowania dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości;
3)
Instytut Ogrodnictwa lub Instytut Badawczy Leśnictwa, lub Instytut Technologiczno-Przyrodniczy zawiera ponadto:
a)
ocenę spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny określonych dla nich minimalnych wymagań jakościowych, a przez organiczny i organiczno-mineralny środek wspomagający uprawę roślin - wymagań jakościowych,
b)
potwierdzenie, że przewidziane do stosowania w uprawach roślin warzywnych, uprawach sadowniczych, uprawach roślin ozdobnych, na trawnikach, w uprawach leśnych lub na użytkach zielonych nawóz organiczny i organiczno-mineralny lub organiczny i organiczno-mineralny środek wspomagający uprawę roślin spełniają określone dla nich wymagania w zakresie występowania dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości;
4)
Instytut Medycyny Wsi - zawiera ponadto informacje o oddziaływaniu na zdrowie ludzi nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin, które zostały prawidłowo zastosowane;
5)
Państwowy Instytut Weterynaryjny - zawiera ponadto informacje o oddziaływaniu na zdrowie zwierząt nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin, które zostały prawidłowo zastosowane;
6)
Instytut Ochrony Środowiska - zawiera ponadto informacje o oddziaływaniu na środowisko nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin, które zostały prawidłowo zastosowane, oraz parametry procesu produkcyjnego mające wpływ na bezpieczeństwo nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin.
§  9. 
Opinie, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. b, pkt 2 lit. b, pkt 3 lit. b i pkt 4 lit. b, oprócz danych i informacji, o których mowa w § 7, zawierają ponadto następujące dane i informacje:
1)
ocenę spełniania przez dany nawóz minimalnych wymagań jakościowych określonych dla tego nawozu, a przez dany środek wspomagający uprawę roślin - wymagań jakościowych określonych dla tego środka;
2)
potwierdzenie przydatności nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin - w przypadku gdy zostaną zastosowane zgodnie z ich przeznaczeniem;
3)
o oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na środowisko nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin, które zostały prawidłowo zastosowane;
4)
o możliwości stosowania nawozów lub środków wspomagających uprawę roślin łącznie ze środkami ochrony roślin - w przypadku gdy ich stosowanie łącznie ze środkami ochrony roślin jest dopuszczalne;
5)
o braku konieczności poddania badaniom rolniczym nawozu lub środka poprawiającego właściwości gleby - w przypadku nawozów i środków poprawiających właściwości gleby określonych w § 2 ust. 3.
§  10. 
Opinia w zakresie, o którym mowa w § 5 pkt 6, zawiera ponadto ocenę spełniania przez nawóz lub środek wspomagający uprawę roślin wymagań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającym przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) i rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy.
§  11. 
1. 
Dokumentacja niezbędna do ustalenia zakresu badań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2, jakim należy poddać dany nawóz lub dany środek wspomagający uprawę roślin, obejmuje:
1)
nazwę nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin;
2)
opis technologii produkcji nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin, w tym informacje o odpadach wykorzystanych jako surowce, o rodzaju surowców lub produktów, z których ten nawóz lub ten środek zostały wyprodukowane, nazwy tych surowców lub produktów oraz parametry procesu produkcyjnego mające wpływ na bezpieczeństwo tego nawozu lub tego środka;
3)
dane dotyczące formy azotu, jeżeli jednym z surowców, z których nawóz lub środek wspomagający uprawę roślin zostały wyprodukowane, są nawozy azotowe lub nawozy wieloskładnikowe zawierające azot;
4)
deklarację producenta o spełnianiu przez nawóz minimalnych wymagań jakościowych, a przez środek wspomagający uprawę roślin - wymagań jakościowych;
5)
deklarację producenta o właściwościach gleby lub jej parametrach chemicznych, fizycznych, fizykochemicznych lub biologicznych, w tym klasie i pH gleby, oraz o zawartości składników w glebie lub rodzajach zanieczyszczeń w glebie, na które oddziałuje środek poprawiający właściwości gleby.
2. 
Dokumentacja, na podstawie której są wydawane opinie, o których mowa w § 5 i § 6, obejmuje:
1)
dane, informacje i deklaracje, o których mowa w ust. 1;
2)
projekt instrukcji stosowania i przechowywania nawozu, środka poprawiającego właściwości gleby lub stymulatora wzrostu.
3. 
Dokumentacja, na podstawie której są wydawane opinie, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. a, pkt 2 lit. a, pkt 3 lit. a i pkt 4 lit. a, pkt 5 i 6 oraz § 6, oprócz danych, informacji i deklaracji określonych w ust. 2 obejmuje - w przypadku opinii wydawanej przez:
1)
Instytut Nowych Syntez Chemicznych oraz Instytut Badawczy Leśnictwa - wyniki badań, o których mowa w § 2 ust. 1, wymaganych dla danego nawozu lub danego środka wspomagającego uprawę roślin;
2)
Instytut Medycyny Wsi, Państwowy Instytut Weterynaryjny i Instytut Ochrony Środowiska:
a)
wyniki badań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2, wymaganych dla danego nawozu lub danego środka wspomagającego uprawę roślin,
b)
opinię o spełnianiu przez nawóz minimalnych wymagań jakościowych, a przez środek wspomagający uprawę roślin - wymagań jakościowych oraz o spełnianiu przez dany nawóz lub dany środek wspomagający uprawę roślin wymagań w zakresie występowania określonych dla tego nawozu lub tego środka dopuszczalnych rodzajów zanieczyszczeń i ich wartości,
c)
sprawozdania z badań fizycznych, fizykochemicznych i biologicznych ustabilizowanych komunalnych osadów ściekowych, jeżeli zostały uwzględnione przy wydawaniu tej opinii.
4. 
Dokumentacja, na podstawie której są wydawane opinie, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. b, pkt 2 lit. b, pkt 3 lit. b i pkt 4 lit. b, oprócz danych, informacji i deklaracji określonych w ust. 2 obejmuje ponadto:
1)
badania i opinie wymagane dla danego nawozu lub danego środka wspomagającego uprawę roślin;
2)
opinię wydaną przez Instytut Ochrony Roślin - Państwowy Instytut Badawczy o możliwości stosowania nawozów lub środków wspomagających uprawę roślin łącznie ze środkami ochrony roślin - w przypadku gdy ich łączne stosowanie ze środkami ochrony roślin jest dopuszczalne.
§  12. 
Instrukcja stosowania i przechowywania nawozu, środka poprawiającego właściwości gleby lub stymulatora wzrostu zawiera:
1)
nazwę nawozu, środka poprawiającego właściwości gleby lub stymulatora wzrostu;
2)
informacje o zakresie, dawce, sposobie i terminach stosowania nawozu, środka poprawiającego właściwości gleby lub stymulatora wzrostu;
3)
opis sposobu sporządzania cieczy użytkowej nawozu, środka poprawiającego właściwości gleby lub stymulatora wzrostu - w przypadku nawozu, środka poprawiającego właściwości gleby lub stymulatora wzrostu stosowanych w postaci płynnej;
4)
informację o ograniczeniach w stosowaniu nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin - w przypadku nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin wytworzonych z surowców będących odpadami lub ubocznymi produktami zwierzęcymi lub wytworzonych z produktów uzyskanych z odpadów lub ubocznych produktów zwierzęcych albo zawierających w swoim składzie odpady lub uboczne produkty zwierzęce;
5)
informację o sposobie przechowywania nawozu, środka poprawiającego właściwości gleby lub stymulatora wzrostu;
6)
pouczenie o środkach ostrożności przy stosowaniu i przechowywaniu nawozu, środka poprawiającego właściwości gleby lub stymulatora wzrostu.
§  13. 
1. 
Dopuszczalna zawartość zanieczyszczeń w nawozach organicznych i organiczno-mineralnych, organicznych i organiczno-mineralnych środkach wspomagających uprawę roślin oraz w produktach pofermentacyjnych nie przekracza:
1)
100 mg chromu (Cr),
2)
5 mg kadmu (Cd),
3)
60 mg niklu (Ni),
4)
140 mg ołowiu (Pb),
5)
2 mg rtęci (Hg)

- na kilogram suchej masy odpowiednio tego nawozu, tego środka wspomagającego uprawę roślin lub tego produktu pofermentacyjnego.

2. 
W nawozach, środkach wspomagających uprawę roślin oraz produktach pofermentacyjnych, o których mowa w ust. 1, zawartość:
1)
żywych jaj pasożytów jelitowych Ascaris sp., Trichuris sp., Toxocara sp.,
2)
bakterii z rodzaju Salmonella

- wynosi 0.

3. 
Dopuszczalna zawartość zanieczyszczeń w nawozach mineralnych i środkach wspomagających uprawę roślin pochodzenia mineralnego nie przekracza:
1)
w wapnie nawozowym:
a)
8 mg kadmu (Cd),
b)
200 mg ołowiu (Pb)

- na kilogram tlenku wapnia (CaO);

2)
w wapnie nawozowym zawierającym magnez:
a)
15 mg kadmu (Cd),
b)
600 mg ołowiu (Pb)

- na kilogram sumy tlenku wapnia i tlenku magnezu (CaO + MgO);

3)
w nawozach mineralnych i środkach wspomagających uprawę roślin pochodzenia mineralnego innych niż wymienione w pkt 1 i 2:
a)
50 mg arsenu (As),
b)
50 mg kadmu (Cd),
c)
140 mg ołowiu (Pb),
d)
2 mg rtęci (Hg)

- na kilogram masy odpowiednio tego nawozu lub tego środka wspomagającego uprawę roślin.

§  14. 
Nawozy, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, powinny spełniać następujące minimalne wymagania jakościowe:
1)
w przypadku nawozów organicznych w postaci stałej zawartość substancji organicznej w przeliczeniu na suchą masę wynosi 30 %, a w przypadku zadeklarowania w odniesieniu do tych nawozów azotu, fosforu lub potasu albo ich sumy - zawartość poszczególnych składników nie jest mniejsza niż:
a)
0,3 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,2 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P205),
c)
0,2 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K20);
2)
w przypadku nawozów organicznych w postaci płynnej, w odniesieniu do których zadeklarowano zawartość azotu, fosforu lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie jest mniejsza niż:
a)
0,08 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,05 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P205),
c)
0,12 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K20);
3)
w przypadku nawozów organiczno-mineralnych w postaci stałej zawartość substancji organicznej w przeliczeniu na suchą masę wynosi co najmniej 20 %, a w przypadku zadeklarowania w odniesieniu do tych nawozów azotu, fosforu lub potasu albo ich sumy - zawartość poszczególnych składników nie jest mniejsza niż:
a)
1 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,5 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P205),
c)
1 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K20);
4)
w przypadku nawozów organiczno-mineralnych w postaci płynnej, w odniesieniu do których zadeklarowano zawartość azotu, fosforu lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie jest mniejsza niż:
a)
0,5 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,2 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P205),
c)
0,5 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K20);
5)
w przypadku nawozów mineralnych w postaci stałej, w odniesieniu do których zadeklarowano zawartość azotu, fosforu lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie jest mniejsza niż:
a)
2 % (m/m) azotu całkowitego (N) oraz 1 % (m/m) każdej z występujących w nich form azotu - o ile została zadeklarowana,
b)
2 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P205),
c)
2 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K20);
6)
w przypadku nawozów mineralnych w postaci płynnej, w odniesieniu do których zadeklarowano zawartość azotu, fosforu lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie jest mniejsza niż:
a)
1 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
1 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P205),
c)
1 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K20).
§  15. 
Opinie o nawozach i środkach wspomagających uprawę roślin, które zostały wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, uznaje się za opinie spełniające wymagania określone w przepisach rozporządzenia.
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 6 ust. 2, który wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. 6
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 2706).
2 Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 33, Dz. Urz. UE L 216 z 14.08.2012, str. 3, Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 86, Dz. Urz. UE L 95 z 07.04.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 137 z 24.05.2017, str. 40, Dz. Urz. UE L 130 z 28.05.2018, str. 11, Dz. Urz. UE L 294 z 21.11.2018, str. 44 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 1).
3 Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 23 kwietnia 2024 r. pod numerem 2024/0219/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).
4 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 33, Dz. Urz. UE L 216 z 14.08.2012, str. 3, Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 86, Dz. Urz. UE L 95 z 07.04.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 137 z 24.05.2017, str. 40, Dz. Urz. UE L 130 z 28.05.2018, str. 11, Dz. Urz. UE L 294 z 21.11.2018, str. 44 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 1.
5 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 198 z 30.07.2011, str. 3, Dz. Urz. UE L 314 z 14.11.2012, str. 5, Dz. Urz. UE L 326 z 24.11.2012, str. 3, Dz. Urz. UE L 98 z 06.04.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 164 z 18.06.2013, str. 11, Dz. Urz. UE L 201 z 26.07.2013, str. 31, Dz. Urz. UE L 289 z 31.10.2013, str. 80, Dz. Urz. UE L 57 z 27.02.2014, str. 21, Dz. Urz. UE L 165 z 04.06.2014, str. 33, Dz. Urz. UE L 3 z 07.01.2015, str. 10, Dz. Urz. UE L 28 z 02.02.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 119 z 09.05.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 138 z 25.05.2017, str. 92, Dz. Urz. UE L 182 z 13.07.2017, str. 31 i 34, Dz. Urz. UE L 61 z 28.02.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 171 z 26.06.2019, str. 100, Dz. Urz. UE L 185 z 11.07.2019, str. 26, Dz. Urz. UE L 321 z 12.12.2019, str. 45 i 73, Dz. Urz. UE L 43 z 17.02.2020, str. 69, Dz. Urz. UE L 172 z 03.06.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 179 z 09.06.2020, str. 5, Dz. Urz. UE L 182 z 10.06.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 194 z 18.06.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 386 z 18.11.2020, str. 6, Dz. Urz. UE L 197 z 04.06.2021, str. 68, Dz. Urz. UE L 336 z 23.09.2021, str. 42, Dz. Urz. UE L 384 z 29.10.2021, str. 84, Dz. Urz. UE L 393 z 08.11.2021, str. 4, Dz. Urz. UE L 394 z 09.11.2021, str. 4, Dz. Urz. UE L 402 z 15.11.2021, str. 4, Dz. Urz. UE L 78 z 08.03.2022, str. 1, Dz. Urz. UE L 100 z 08.03.2022, str. 6 oraz Dz. Urz. UE L 2023/2613 z 04.11.2023.
6 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu (Dz. U. poz. 765 oraz z 2009 r. poz. 1804), które zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 2022 r. o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu (Dz. U. poz. 2364) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024