Przekazywanie informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez dostawców usług płatniczych i inne podmioty zobowiązane.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 22 grudnia 2023 r.
w sprawie przekazywania informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez dostawców usług płatniczych i inne podmioty zobowiązane 2

Na podstawie art. 14d ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2360 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 1394 i 1723) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a-14c ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, zwanej dalej "ustawą", przekazywanych Narodowemu Bankowi Polskiemu oraz sposób realizacji obowiązku ich przekazywania.
§  2. 
1. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a ust. 1 pkt 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie akceptantów, z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych, oraz liczbie urządzeń akceptujących karty płatnicze, zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na rodzaj i funkcję urządzenia;
2)
liczbie akceptantów, z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych, oraz liczbie urządzeń akceptujących pieniądz elektroniczny, zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na rodzaj i funkcję urządzenia;
3)
liczbie akceptantów, z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych, oraz liczbie urządzeń akceptujących inne instrumenty płatnicze, zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na rodzaj i funkcję urządzenia;
4)
liczbie urządzeń, o których mowa w pkt 1-3, zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje.
2. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a ust. 1 pkt 2 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu wydanych kart płatniczych, w tym kart umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj wydawcy karty i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo-usługowego;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj wydawcy instrumentu płatniczego, kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj instrumentu płatniczego, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo-usługowego.
3. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a ust. 1 pkt 3 ustawy, obejmuje informacje o liczbie i wartości transakcji płatniczych naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu kart płatniczych oraz innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj wydawcy karty i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz wysokość spowodowanych nimi strat.
§  3. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14aa ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie bankomatów i wpłatomatów zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim w podziale na kraje, typ i funkcję;
2)
liczbie i wartości transakcji wykonanych w bankomatach i wpłatomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, sposób i rodzaj transakcji, transakcje gotówkowe i bezgotówkowe oraz schematy płatnicze;
3)
liczbie i wartości transakcji płatniczych, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, zarejestrowanych w bankomatach lub wpłatomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje. Transakcje takie klasyfikowane są ze względu na formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, rodzaj uwierzytelnienia, sposób dokonania płatności oraz schematy płatnicze, sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nimi strat oraz w podziale na użyty instrument płatniczy wydany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje.
§  4. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14ab ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie prowadzonych rachunków płatniczych;
2)
liczbie rachunków płatniczych, do których dostęp posiadają dostawcy świadczący usługę dostępu do informacji o rachunku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, oraz liczbie użytkowników, którzy zezwolili na dostęp do informacji o rachunku.
§  5. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14ac ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie użytkowników, dla których dostawca świadczy usługę inicjowania transakcji płatniczej;
2)
liczbie i wartości zainicjowanych transakcji płatniczych wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, rodzaj płatności, transakcje zdalne i niezdalne oraz rodzaj uwierzytelnienia;
3)
liczbie i wartości zainicjowanych transakcji płatniczych, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, rodzaj płatności, transakcje zdalne i niezdalne oraz rodzaj uwierzytelnienia.
§  6. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14ad ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie użytkowników, którym dostawca świadczy usługę dostępu do informacji o rachunku;
2)
liczbie rachunków płatniczych, do których zapewniono dostęp w ramach usługi dostępu do informacji o rachunku.
§  7. 
1. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie wydanych kart płatniczych dla klientów indywidualnych i biznesowych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych i mobilnych, w podziale na rodzaj, funkcję karty, technologię zapisu danych, funkcję oraz schematy płatnicze;
2)
liczbie wydanych innych instrumentów płatniczych dla klientów indywidualnych i biznesowych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych i mobilnych, w podziale na rodzaj, technologię zapisu danych, funkcję oraz schematy płatnicze.
2. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 2 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu wydanych kart płatniczych, w tym kart umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo--usługowego;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych, przy użyciu innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo-usługowego;
3)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych w drodze polecenia przelewu, w których środki pieniężne były wysłane i otrzymane przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wysłane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymane spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, rodzaj uwierzytelnienia, formę inicjowania płatności, z wyszczególnieniem schematu polecenia przelewu;
4)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych w drodze polecenia zapłaty, w których środki pieniężne były wysłane i otrzymane przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wysłane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymane spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, formę inicjowania płatności, rodzaj upoważnienia, z wyszczególnieniem schematu polecenia zapłaty;
5)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu czeków, w których środki pieniężne były wysłane i otrzymane przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wysłane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymane spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje;
6)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych, w podziale na systemy płatności mobilnych, rodzaj transakcji płatniczych oraz liczbę użytkowników systemu płatności mobilnych.
3. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 3 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie udostępnionych bankomatów zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, typ i funkcję;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych w udostępnionych bankomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, oraz schematy płatnicze.
4. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 4 ustawy, obejmuje informacje o transakcjach płatniczych naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, w tym informacje o:
1)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu wydanych kart płatniczych, w tym kart umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, typ, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz wysokość spowodowanych nimi strat;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim przy użyciu wydanych innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, typ, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz wysokość spowodowanych nimi strat;
3)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu polecenia przelewu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, sposób uwierzytelnienia, formę inicjowania płatności, z wyszczególnieniem schematu polecenia przelewu, i sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nimi strat;
4)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu polecenia zapłaty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, sposób uwierzytelnienia, formę inicjowania płatności, z wyszczególnieniem schematu polecenia zapłaty, i sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nim strat;
5)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu czeków przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje;
6)
liczbie i wartości transakcji płatniczych, zarejestrowanych w udostępnionych bankomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje. Transakcje takie klasyfikowane są ze względu na formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, rodzaj uwierzytelnienia, sposób dokonania płatności oraz schematy płatnicze, sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nim strat oraz w podziale na użyty instrument płatniczy wydany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje.
§  8. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 2 oraz art. 14c ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego wydanych przez wydawcę, w podziale na funkcję i rodzaj instrumentu płatniczego;
2)
liczbie urządzeń akceptujących instrumenty płatnicze umożliwiające przechowywanie pieniądza elektronicznego, w podziale na funkcję terminala i kraje;
3)
liczbie urządzeń do ładowania i rozładowania kart pieniądza elektronicznego i terminali akceptujących karty pieniądza elektronicznego, w podziale na kraje;
4)
liczbie i wartości transakcji płatniczych z użyciem pieniądza elektronicznego przy wykorzystaniu kart z funkcją pieniądza elektronicznego wykonanych w terminalach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje;
5)
liczbie i wartości transakcji ładowania i rozładowywania kart pieniądza elektronicznego wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje;
6)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu pieniądza elektronicznego oraz wartości wydanego pieniądza elektronicznego pozostającego w obiegu;
7)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu pieniądza elektronicznego, przy wykorzystaniu kart umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego, wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, oraz przy użyciu rachunku pieniądza elektronicznego, w podziale na transakcje płatnicze, w których środki pieniężne były wysłane na i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz otrzymane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych oraz uwierzytelnienia;
8)
liczbie i wartości transakcji płatniczych naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, przy użyciu pieniądza elektronicznego, przy wykorzystaniu kart umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego, wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, oraz przy użyciu rachunku pieniądza elektronicznego, w podziale na kraje, transakcje płatnicze, w których środki pieniężne były wysłane na i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz otrzymane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych oraz uwierzytelnienia, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, formę, sposób dokonania oszustw oraz ze wskazaniem wysokości spowodowanych nimi strat.
§  9. 
1. 
Informacje, o których mowa w § 2-8, są przekazywane w postaci elektronicznej za pośrednictwem internetowego Portalu Systemu Informacji Sprawozdawczej, przy użyciu taksonomii XBRL udostępnionej przez Narodowy Bank Polski w internetowym Portalu Systemu Informacji Sprawozdawczej.
2. 
Mała instytucja płatnicza, przekazując informacje, o których mowa w § 2-4 i § 7, może użyć taksonomii innej niż XBRL.
§  10. 
1. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się po raz pierwszy do informacji przekazywanych za pierwszy kwartał 2024 r. i pierwsze półrocze 2024 r.
2. 
Informacje obejmujące okres czwartego kwartału 2023 r. przekazuje się w zakresie i sposób określonych w przepisach dotychczasowych.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. 3
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
2 Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (EU) nr 1409/2013 z dnia 28 listopada 2013 r. w sprawie statystyki płatności (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 418 z 11.12.2020, str. 1).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie przekazywania informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez agentów rozliczeniowych, wydawców instrumentów płatniczych oraz wydawców pieniądza elektronicznego (Dz. U. poz. 2819), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 64 ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. poz. 1723).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024