Warunki techniczne dla obiektów budowlanych niebędących budynkami, służące obronności Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 sierpnia 2023 r.
w sprawie warunków technicznych dla obiektów budowlanych niebędących budynkami, służących obronności Państwa

Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa warunki techniczne dla obiektów budowlanych niebędących budynkami służących obronności państwa, zwanych dalej "obiektami budowlanymi", które są przeznaczone do szkolenia wojsk oraz ich logistycznego zabezpieczenia.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
obiekt eksploatowany z użyciem środków bojowych - wyznaczony obszar wraz z budowlami, wyposażeniem, instalacjami i zabezpieczeniami balistycznymi, na którym:
a)
jest realizowane szkolenie z wykorzystaniem amunicji i materiałów wybuchowych,
b)
może być realizowane niszczenie niewybuchów i niewypałów (jeżeli taki obiekt został wytypowany);
2)
obiekt szkoleniowy - obiekt budowlany, stały albo tymczasowy, przeznaczony do szkolenia i logistycznego zabezpieczenia szkolenia wojsk, w tym także wyposażony w instalacje zapewniające możliwość prowadzenia szkolenia programowego;
3)
poligon - wydzielony i odpowiednio przygotowany teren wraz ze znajdującymi się na nim ośrodkami szkolenia specjalistycznego i zabezpieczenia logistycznego;
4)
regulamin obiektu - dokument regulujący zasady bezpiecznego użytkowania obiektu szkoleniowego, w szczególności:
a)
wszelkie istotne parametry oraz jego charakterystykę,
b)
zasady bezpiecznego korzystania,
c)
informacje na temat szkoleń programowych lub dopuszczalnych ilości i rodzaju środków bojowych,
d)
warunki jednoczesnego prowadzenia szkolenia oraz ograniczenia z tym związane;
5)
rzutnia granatów - przygotowany i zabezpieczony obiekt przeznaczony do ćwiczeń w rzucaniu granatami ręcznymi;
6)
rykoszet - odbicie się pocisku lub odłamków, w przypadku amunicji specjalnej od przeszkody powodujące zmianę kierunku jego dalszego lotu;
7)
strefa ochronna - minimalny obszar terenu, na którym występują zagrożenia dla bezpieczeństwa przebywających w nim osób i mienia w wyniku oddziaływania środków bojowych;
8)
strefa strzelań - teren między pierwszą linią otwarcia ognia liczoną od linii wyjściowej a ostatnią linią celów;
9)
strzelnica - przygotowany i zabezpieczony obiekt przeznaczony do ćwiczeń w strzelaniu;
10)
zabezpieczenia balistyczne - elementy zabudowy strzelnicy lub obiektu szkoleniowego przeznaczonego do szkolenia z użyciem środków bojowych, zabezpieczające przed wydostaniem się pocisków, odłamków lub innych przedmiotów będących efektem wybuchu poza teren strzelnicy lub obiektu szkoleniowego.

Rozdział  2

Strzelnice i rzutnie granatów

§  3. 
Strzelnice i rzutnie granatów projektuje się lub organizuje z uwzględnieniem parametrów technicznych wykorzystywanej broni i amunicji, ukształtowania terenu oraz warunków bezpieczeństwa.
§  4. 
1. 
Strzelnica składa się ze:
1)
stanowisk strzeleckich i ogniowych;
2)
stanowisk celów (tarczociągu);
3)
strefy strzelań;
4)
strefy ochronnej.
2. 
Rzutnia granatów składa się ze:
1)
stanowisk ogniowych (stanowiska ogniowego);
2)
stanowisk celów;
3)
strefy ochronnej.
3. 
Strzelnica i rzutnia granatów mogą być wyposażone w elementy dodatkowe, w szczególności:
1)
zabezpieczenia balistyczne;
2)
urządzenia do zasilania i sterowania urządzeniami strzelnicy oraz urządzenia sygnalizacyjne;
3)
punkt amunicyjny;
4)
stanowisko dowodzenia;
5)
stanowisko obsługi;
6)
punkty nauczania;
7)
punkt medyczny;
8)
punkty obserwacyjne;
9)
polowe elementy zabezpieczenia logistycznego, w tym zaplecze magazynowe, warsztatowe i sanitarne.
§  5. 
Stanowiska strzeleckie mogą być wyznaczane w granicach strefy strzelań.
§  6. 
1. 
Powierzchnia strefy strzelań nie zawiera żadnych przeszkód utrudniających obserwację celów, a w szczególności drzew i krzewów, z wyłączeniem przeszkód przewidzianych w procesie szkolenia.
2. 
Powierzchnię strefy strzelań wykonuje się z materiałów umożliwiających pochłonięcie energii kinetycznej pocisku i zminimalizowanie rykoszetowania.
3. 
W strefie strzelań nie znajdują się elementy lub przedmioty powodujące rykoszety pocisków lub odbicie odłamków.
§  7. 
1. 
Wymagania dla zabezpieczeń balistycznych:
1)
konstrukcję kulochwytu głównego, kulochwytów mobilnych i bocznych (jeżeli występują) oraz zastosowane materiały dobiera się, uwzględniając graniczną energię kinetyczną amunicji dopuszczonej do strzelania na strzelnicy oraz odporność na powstawanie rykoszetów zagrażających użytkownikowi i dostosowując do tych uwarunkowań rozmiar strefy ochronnej;
2)
trwałość kulochwytów określa się na etapie projektowania, uwzględniając intensywność planowanego szkolenia;
3)
wymagane zabezpieczenia boczne wykonuje się jako obwałowania ziemne lub z elementów budowlanych osłoniętych materiałami ograniczającymi powstawanie rykoszetów, usytuowane równolegle do osi strzelań; zabezpieczenia boczne wykonuje się na odcinku od pierwszej linii otwarcia ognia do kulochwytu głównego;
4)
liczbę i usytuowanie przesłon pionowych wyznacza się w zależności od długości osi strzelnicy oraz wielkości możliwej do wyznaczenia strefy ochronnej, z założeniem, że ich usytuowanie nie wpłynie na obniżenie wymogów szkolenia z użyciem broni, amunicji i środków bojowych;
5)
ustalenie niezbędnej liczby przesłon dodatkowych wyznacza się, biorąc pod uwagę:
a)
rozmiar możliwej do wyznaczenia strefy ochronnej strzelnicy,
b)
długość osi strzelnicy,
c)
szerokość strzelnicy,
d)
konstrukcję kulochwytu głównego,
e)
rodzaj strzelań, jakie mają być przeprowadzane na strzelnicy,
f)
parametry broni i amunicji, jakie mają być użyte do strzelań;
6)
dopuszcza się wykonywanie przesłon na strzelnicy o długości osi strzeleckiej do 100 m;
7)
przesłony (jeżeli występują) wykonuje się w sposób umożliwiający obserwację i prowadzenie ognia do wszystkich celów.
2. 
Do zabezpieczenia balistycznego strzelnicy (kulochwyt główny, zabezpieczenia boczne) mogą być wykorzystane naturalne parametry i ukształtowanie terenu.
§  8. 
Na strzelnicach o długości osi powyżej 100 m, w strefie strzelań, wzdłuż zabezpieczenia bocznego dopuszcza się wykonanie, bez użycia materiałów mogących powodować rykoszety, pasa o szerokości nie mniejszej niż 3 m, służącego do dojścia lub dojazdu pojazdów do kulochwytu głównego.
§  9. 
Konstrukcja obiektów strzelnicy zapewnia nieprzekraczanie stanów granicznych nośności oraz stanów granicznych użytkowania.

Rozdział  3

Strefy ochronne

§  10. 
1. 
Strefy ochronne obiektów eksploatowanych z użyciem środków bojowych wyznacza się i wytycza w terenie w wielkości zależnej od:
1)
parametrów broni i amunicji stosowanej podczas strzelań;
2)
rodzaju strzelań;
3)
rodzaju i ilości środków bojowych planowanych do użycia;
4)
wyposażenia w elementy zabezpieczenia balistycznego;
5)
ukształtowania terenu i warunków środowiskowych;
6)
ustaleń określonych w regulaminie obiektu i programie strzelań.
2. 
Parametry strefy ochronnej obiektów nowo budowanych wyznacza się na etapie planowania ich lokalizacji, projektowania i budowy.
3. 
Do strzelań na odległość do 25 m na strzelnicy broni strzeleckiej określa się strefę ochronną mieszczącą się w granicach jej zabezpieczenia balistycznego.
4. 
Do strzelań na odległość od 25 m do 100 m na strzelnicy broni strzeleckiej określa się strefę ochronną o wymiarach:
1)
50 m od skrajnych zewnętrznych krawędzi podstawy kulochwytu głównego i prawego zabezpieczenia bocznego;
2)
50 m od skrajnych zewnętrznych krawędzi podstawy lewego zabezpieczania bocznego i linii otwarcia ognia.
5. 
Dla rzutni granatów określa się strefę ochronną o promieniu większym o 20% od maksymalnego parametru rażenia danego typu granatu planowanego do wykorzystywania na danym obiekcie.
6. 
Dla obiektów szkoleniowych niewymienionych w ust. 4 i 5 indywidualnie wyznacza się strefę ochronną z uwzględnieniem warunków terenowych oraz wyposażenia w zabezpieczenia balistyczne.
7. 
Na całym obwodzie strefy ochronnej, z wyjątkiem obiektów znajdujących się na poligonie, umieszcza się tablice ostrzegawcze, usytuowane w szczególności w następujących miejscach:
1)
przy wjeździe na teren strefy;
2)
przy załamaniach obwodu granicy strefy;
3)
w punktach charakterystycznych takich jak wierzchołek wzniesienia, przecinka leśna czy inne;
4)
na całym obwodzie granicy strefy w odstępach nieprzekraczających 50 m.
8. 
W przypadku przebiegania obwodu granicy strefy przez akwen tablice ostrzegawcze umieszcza się na bojach dostosowanych do ich wielkości w sposób umożliwiający czytelność liter.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 sierpnia 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane niebędące budynkami, służące obronności Państwa oraz ich usytuowanie (Dz. U. z 2017 r. poz. 711) oraz rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 października 2001 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać strzelnice garnizonowe oraz ich usytuowanie (Dz. U. poz. 1479, z 2008 r. poz. 380, z 2016 r. poz. 363 oraz z 2018 r. poz. 113), które tracą moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024