Zmiana rozporządzenia w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 27 lipca 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa

Na podstawie art. 130 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407 i 1429) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2015 r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. poz. 1170, z późn. zm. 2 ) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "rozporządzenia Komisji (UE) nr 702/2014 z dnia 25 czerwca 2014 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 193 z 01.07.2014, str. 1)" zastępuje się wyrazami "rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 327 z 21.12.2022, str. 1)",
b)
w ust. 3 w pkt 1 wyrazy "rozporządzenia Komisji (UE) nr 702/2014 uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej" zastępuje się wyrazami "rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej",
c)
w ust. 4 wyrazy "art. 31 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 702/2014 z dnia 25 czerwca 2014 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zwanego dalej "rozporządzeniem nr 702/2014"" zastępuje się wyrazami "art. 38 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zwanego dalej "rozporządzeniem 2022/2472"",
d)
w ust. 5 wyrazy "art. 31 ust. 6 rozporządzenia nr 702/2014" zastępuje się wyrazami "art. 38 ust. 7 rozporządzenia 2022/2472",
e)
w ust. 6 w pkt 1 wyrazy "art. 31 ust. 3 rozporządzenia nr 702/2014" zastępuje się wyrazami "art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2022/2472";
2)
w § 3 w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia, w pkt 1, w pkt 2 we wprowadzeniu do wyliczenia i w ust. 3 w pkt 1 w lit. b oraz w pkt 2 w lit. e, w § 5 w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia, w ust. 2 w pkt 2 i w ust. 8 w pkt 3, w § 6 w ust. 2 w pkt 2 i w ust. 8 w pkt 3, w § 6a w ust. 2 w pkt 2 i w ust. 8 w pkt 3, w § 6b w ust. 2 w pkt 2 i w ust. 8 w pkt 3, w § 6c w ust. 2 w pkt 2 i w ust. 8 w pkt 2 oraz w § 7 w ust. 2 w pkt 3 i w ust. 5 w pkt 3 wyrazy "rozporządzenia nr 702/2014" zastępuje się wyrazami "rozporządzenia 2022/2472";
3)
w § 3:
a)
w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym odbyły się wystawa zwierząt hodowlanych, Mistrzostwa Polski Młodych Koni lub ogólnopolski czempionat hodowlany koni danej rasy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, a w przypadku gdy ta wystawa, te Mistrzostwa lub ten czempionat odbyły się w listopadzie - do dnia 30 listopada danego roku.",

b)
w ust. 3 w pkt 2 w lit. f wyrazy "zwierzętami hodowlanymi w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich" zastępuje się wyrazami "zwierzętami hodowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 36)";
4)
w § 4 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Hodowcom bydła, świń, koni, owiec, kóz, alpak lub drobiu będącym mikroprzedsiębiorcami albo małymi lub średnimi przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów załącznika I do rozporządzenia 2022/2472, zwanym dalej "hodowcami MŚP", pomoc jest udzielana pośrednio w formie subsydiowanych usług polegających na:

1) prowadzeniu ksiąg hodowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, zwanych dalej "księgami hodowlanymi";

2) prowadzeniu oceny wartości użytkowej w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, zwanej dalej "wartością użytkową", lub oceny genetycznej w rozumieniu art. 2 pkt 10 tej ustawy, zwanej dalej "oceną genetyczną", bydła, świń, koni, owiec, kóz, alpak lub drobiu, wyłącznie w przypadku prowadzenia ksiąg hodowlanych dla tych zwierząt.

2. Podmiotowi świadczącemu subsydiowane usługi polegające na prowadzeniu:

1) księgi hodowlanej bydła, świń, koni, owiec, kóz, alpak lub drobiu może być udzielona dotacja, na jego wniosek, na refundację kosztów wykonania tych usług na rzecz hodowców MŚP w zakresie kosztów, o których mowa w art. 27 ust. 2 lit. a rozporządzenia 2022/2472, w wysokości do 100% kosztów kwalifikujących się do objęcia dotacją, określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia, lecz nie wyższej niż ustalona według stawek określonych w tym załączniku;

2) oceny wartości użytkowej lub oceny genetycznej bydła, świń, koni, owiec, kóz, alpak lub drobiu, wyłącznie w przypadku prowadzenia księgi hodowlanej dla tych zwierząt, może być udzielona dotacja, na jego wniosek, na dofinansowanie kosztów wykonania tych usług na rzecz hodowców MŚP w zakresie kosztów, o których mowa w art. 27 ust. 2 lit. b rozporządzenia 2022/2472, w wysokości do 70% kosztów kwalifikujących się do objęcia dotacją, określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia, lecz nie wyższej niż ustalona według stawek określonych w tym załączniku.";

5)
w § 5 w ust. 1 w pkt 3 we wprowadzeniu do wyliczenia i w ust. 7, w § 6 w ust. 1 w pkt 3 w lit. b we wprowadzeniu do wyliczenia i w ust. 7, w § 6a w ust. 7 i w ust. 8 w pkt 5, w § 6b w ust. 1 w pkt 2 we wprowadzeniu do wyliczenia, w ust. 7 i w ust. 8 w pkt 5 oraz w § 6c w ust. 1 w pkt 2 w lit. b we wprowadzeniu do wyliczenia, w ust. 7 i w ust. 8 w pkt 4 wyrazy "przez wojewódzkiego inspektora" zastępuje się wyrazami "w laboratorium Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa";
6)
w § 5:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wysokość dotacji wynosi 75% różnicy między kwotą, którą wnioskodawca mógłby uzyskać ze sprzedaży bulw ziemniaka uznanych po ocenie laboratoryjnej za materiał siewny, po średniorocznej cenie skupu sadzeniaków ziemniaka ustalonej na podstawie ostatnich danych uzyskanych w badaniach statystycznych statystyki publicznej, dostępnych w dniu wydania decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, a kwotą uzyskaną w wyniku sprzedaży tych bulw z przeznaczeniem innym niż jako materiał siewny.",

b)
w ust. 8 uchyla się pkt 1;
7)
w § 6:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wysokość dotacji wynosi 75% kwoty, którą wnioskodawca mógłby uzyskać ze sprzedaży bulw ziemniaka uznanych po ocenie laboratoryjnej za materiał siewny, po średniorocznej cenie skupu sadzeniaków ziemniaka ustalonej na podstawie ostatnich danych uzyskanych w badaniach statystycznych statystyki publicznej, dostępnych w dniu wydania decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2.",

b)
w ust. 8 uchyla się pkt 1;
8)
w § 6a:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wysokość dotacji wynosi, w przypadku gdy bulwy ziemniaka, o których mowa w ust. 1, pochodzą z miejsca produkcji, w którym prowadzono uprawę:

1) wyłącznie sadzeniaków ziemniaka lub ziemniaków poddanych w laboratorium Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa badaniom na obecność bakterii Clavibacter sepedonicus oraz bakterii Ralstonia solanacearum i na podstawie tych badań uznanych za wolne od tych bakterii - 50% kwoty, którą wnioskodawca mógłby uzyskać ze sprzedaży bulw ziemniaka przekazanych jednostce organizacyjnej lub osobie fizycznej, o których mowa w ust. 1, po średniorocznej cenie skupu ziemniaków przemysłowych ustalonej na podstawie ostatnich danych uzyskanych w badaniach statystycznych statystyki publicznej, dostępnych w dniu wydania decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1;

2) bulw ziemniaka innych niż określone w pkt 1 albo bulw ziemniaka określonych w pkt 1 i bulw ziemniaka innych niż określone w pkt 1 - 25% kwoty, którą wnioskodawca mógłby uzyskać ze sprzedaży bulw ziemniaka przekazanych jednostce organizacyjnej lub osobie fizycznej, o których mowa w ust. 1, po średniorocznej cenie skupu ziemniaków przemysłowych ustalonej na podstawie ostatnich danych uzyskanych w badaniach statystycznych statystyki publicznej, dostępnych w dniu wydania decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1.",

b)
w ust. 8 uchyla się pkt 1;
9)
w § 6b:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wysokość dotacji wynosi, w przypadku gdy bulwy ziemniaka, o których mowa w ust. 1, pochodzą z miejsca produkcji, w którym prowadzono uprawę:

1) wyłącznie sadzeniaków ziemniaka lub ziemniaków poddanych w laboratorium Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa badaniom na obecność bakterii Clavibacter sepedonicus oraz bakterii Ralstonia solanacearum i na podstawie tych badań uznanych za wolne od tych bakterii - 50% różnicy między kwotą, którą wnioskodawca mógłby uzyskać ze sprzedaży tych bulw po średniorocznej cenie skupu ziemniaków przemysłowych ustalonej na podstawie ostatnich danych uzyskanych w badaniach statystycznych statystyki publicznej, dostępnych w dniu wydania decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1,

2) bulw ziemniaka innych niż określone w pkt 1 albo bulw ziemniaka określonych w pkt 1 i bulw ziemniaka innych niż określone w pkt 1 - 25% różnicy między kwotą, którą wnioskodawca mógłby uzyskać ze sprzedaży tych bulw po średniorocznej cenie skupu ziemniaków przemysłowych ustalonej na podstawie ostatnich danych uzyskanych w badaniach statystycznych statystyki publicznej, dostępnych w dniu wydania decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1

- a kwotą faktycznie uzyskaną w wyniku sprzedaży tych bulw.",

b)
w ust. 8 uchyla się pkt 1;
10)
w § 6c:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wysokość dotacji wynosi, w przypadku gdy bulwy ziemniaka, o których mowa w ust. 1, pochodzą z miejsca produkcji, w którym prowadzono uprawę:

1) wyłącznie sadzeniaków ziemniaka lub ziemniaków poddanych w laboratorium Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa badaniom na obecność bakterii Clavibacter sepedonicus oraz bakterii Ralstonia solanacearum i na podstawie tych badań uznanych za wolne od tych bakterii - 50% kwoty, którą wnioskodawca mógłby uzyskać ze sprzedaży unieszkodliwionych bulw ziemniaka po średniorocznej cenie skupu ziemniaków przemysłowych ustalonej na podstawie ostatnich danych uzyskanych w badaniach statystycznych statystyki publicznej, dostępnych w dniu wydania decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1;

2) bulw ziemniaka innych niż określone w pkt 1 albo bulw ziemniaka określonych w pkt 1 i bulw ziemniaka innych niż określone w pkt 1 - 25% kwoty, którą wnioskodawca mógłby uzyskać ze sprzedaży unieszkodliwionych bulw ziemniaka po średniorocznej cenie skupu ziemniaków przemysłowych ustalonej na podstawie ostatnich danych uzyskanych w badaniach statystycznych statystyki publicznej, dostępnych w dniu wydania decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1.",

b)
w ust. 8 uchyla się pkt 1;
11)
w § 8:
a)
w ust. 2 w pkt 1 i 2 wyrazy "art. 31 ust. 6 rozporządzenia nr 702/2014" zastępuje się wyrazami "art. 38 ust. 7 rozporządzenia 2022/2472",
b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Wniosek o udzielenie dotacji składa się do ministra właściwego do spraw rolnictwa na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, w którym udziela się dotacji, zgodnie ze wzorem nr 10 określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.",

c)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. Wniosek o udzielenie dotacji w postaci elektronicznej składa się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej w rozumieniu art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57, 1123 i 1234) ministra właściwego do spraw rolnictwa, zwanej dalej "ESP", udostępnionej na elektronicznej platformie usług administracji publicznej w rozumieniu art. 3 pkt 13 tej ustawy, zwanej dalej "ePUAP", lub z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej lub publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w rozumieniu odpowiednio art. 2 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285).",

d)
w ust. 9 w zdaniu pierwszym wyrazy "art. 31 ust. 2 rozporządzenia nr 702/2014" zastępuje się wyrazami "art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2022/2472",
e)
w ust. 10:
w pkt 1 wyrazy "art. 31 ust. 3 rozporządzenia nr 702/2014" zastępuje się wyrazami "art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2022/2472",
w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) spełnienia obowiązku określonego w art. 35a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 35d tej ustawy.",

f)
ust. 13 otrzymuje brzmienie:

"13. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 12, składa się do ministra właściwego do spraw rolnictwa na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie do dnia 5 grudnia roku, w którym została udzielona dotacja, zgodnie ze wzorem nr 3 określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.",

g)
dodaje się ust. 14 w brzmieniu:

"14. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 12, w postaci elektronicznej składa się za pośrednictwem ESP udostępnionej na ePUAP lub z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej lub publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w rozumieniu odpowiednio art. 2 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.";

12)
w § 9:
a)
w ust. 4 wyrazy "art. 31 ust. 2 rozporządzenia nr 702/2014" zastępuje się wyrazami "art. 38 ust. 2 rozporządzenia 2022/2472",
b)
w ust. 5 wyrazy "art. 31 ust. 6 rozporządzenia nr 702/2014" zastępuje się wyrazami "art. 38 ust. 7 rozporządzenia 2022/2472",
c)
w ust. 6 w pkt 1 wyrazy "art. 31 ust. 3 rozporządzenia nr 702/2014" zastępuje się wyrazami "art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2022/2472";
13)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
14)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a)
wzór nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia,
b)
wzór nr 4 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia,
c)
wzór nr 7 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia,
d)
wzór nr 7a otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia,
e)
wzór nr 9a otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia;
15)
załączniki nr 3 i 4 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 7 i 8 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
W odniesieniu do hodowców alpak i hodowców drobiu przepisy § 4 rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności ze wspólnym rynkiem zmiany programu pomocy dotyczącego subsydiowanych usług polegających na prowadzeniu ksiąg hodowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 36) oraz oceny wartości użytkowej w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich lub oceny genetycznej w rozumieniu art. 2 pkt 10 tej ustawy alpak i drobiu.
§  3. 
W 2023 r. wnioski o udzielenie dotacji, o których mowa w § 2 ust. 1 i § 4 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, składa się w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  4. 
W 2023 r. wnioski o udzielenie dotacji, o których mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w odniesieniu do wystaw zwierząt hodowlanych, Mistrzostw Polski Młodych Koni lub ogólnopolskich czempionatów hodowlanych koni danej rasy, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, które odbyły się przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, składa się w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  5. 
W 2023 r. wnioski o udzielenie dotacji, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w odniesieniu do hodowców alpak i hodowców drobiu, składa się w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności ze wspólnym rynkiem zmiany programu pomocy dotyczącego subsydiowanych usług polegających na prowadzeniu ksiąg hodowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich oraz oceny wartości użytkowej w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich lub oceny genetycznej w rozumieniu art. 2 pkt 10 tej ustawy alpak i drobiu.
§  6. 
W 2023 r. wypłat, o których mowa w § 2 ust. 7 rozporządzenia zmienianego w § 1, dokonuje się w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  7. 
W 2023 r. wypłaty, o której mowa § 9 ust. 7 pkt 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, dokonuje się w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  8. 
Do wniosków o udzielenie dotacji, o których mowa w § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  9. 
Do wniosków o udzielenie dotacji na dofinansowanie kosztów ochrony roślin, o których mowa w § 5 ust. 1, § 6 ust. 1, § 6a ust. 1, § 6b ust. 1, § 6c ust. 1 i § 7 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, z wyjątkiem § 5 ust. 8 pkt 3, § 6 ust. 8 pkt 3, § 6a ust. 8 pkt 3, § 6b ust. 8 pkt 3, § 6c ust. 8 pkt 2 i § 7 ust. 5 pkt 3 rozporządzenia zmienianego w § 1 oraz załącznika nr 2 do rozporządzenia zmienianego w § 1, które stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.
§  10. 
W 2023 r. wnioski o udzielenie dotacji, o których mowa w § 9 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, uznaje się za wnioski o udzielenie tych dotacji złożone zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia i stosuje się do nich przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ BADAŃ PODSTAWOWYCH NA RZECZ POSTĘPU BIOLOGICZNEGO W PRODUKCJI ZWIERZĘCEJ ORAZ STAWKI DOTACJI NA ZADANIA OBEJMUJĄCE WYKONANIE TYCH BADAŃ

Lp. Zadanie Stawka (w złotych)
1 2 3
1 Analiza bioróżnorodności hodowlanych lisów pospolitych pastelowych, lisów pospolitych białoszyjnych i tchórzy na podstawie cech fenotypowych i użytkowych, na przykładzie populacji nie większych niż: 110 sztuk lisów pospolitych pastelowych, 110 sztuk lisów pospolitych białoszyjnych i 200 sztuk tchórzy. 120 000
2 Analiza bioróżnorodności hodowlanych królików popielniańskich białych na podstawie cech fenotypowych i użytkowych, na przykładzie populacji nie większej niż 350 sztuk tych królików. 80 000
3 Analiza bioróżnorodności hodowlanych szynszyli odmiany beżowej na podstawie cech fenotypowych i użytkowych, na przykładzie populacji nie większej niż 200 sztuk tych szynszyli. 50 000
4 Analiza bioróżnorodności hodowlanych nutrii różnych odmian barwnych na podstawie cech fenotypowych i użytkowych, na przykładzie populacji nie większej niż 700 sztuk nutrii ogółem, w tym 220 sztuk odmiany standardowej, 20 sztuk odmiany białej niealbinotycznej, 50 sztuk odmiany bursztynowo-złocistej, 50 sztuk odmiany perłowej, 50 sztuk odmiany pastelowej, 20 sztuk odmiany sobolowej, 70 sztuk czarnej dominującej i 220 sztuk nutrii grenlandzkich. 160 000
5 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych w hodowlanych populacjach wybranych rodów kur, na przykładzie populacji nie większej niż: 660 sztuk kur leghorn (H-33), 800 sztuk kur polbar (Pb) i 800 sztuk kur zielononóżka kuropatwiana (Zk). 300 000
6 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych w hodowlanych populacjach wybranych rodów kur, na przykładzie populacji nie większej niż: 800 sztuk kur leghorn (G-99), 930 sztuk kur leghorn (H-22) i 930 sztuk kur sussex (S-66). 360 000
7 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych w hodowlanych populacjach wybranych rodów kur, na przykładzie populacji nie większej niż: 930 sztuk kur rhode island red (R-11), 1050 sztuk kur rhode island red (K-22) i 1080 sztuk kur rhode island white (A-33). 420 000
8 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych w hodowlanych populacjach wybranych rodów kur, na przykładzie populacji nie większej niż 1130 sztuk kur żółtonóżka kuropatwiana (Ż-33) i 1130 sztuk kur zielononóżka kuropatwiana (Z-11). 300 000
9 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych w hodowlanych populacjach wybranych rodów kur, na przykładzie populacji nie większej niż: 245 sztuk przepiórek krajowych (F-11), 245 sztuk przepiórek (F-22), 245 sztuk przepiórek (S-22) i 245 sztuk przepiórek (S-33). 130 000
10 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych w hodowlanych populacjach wybranych rodów kur, na przykładzie populacji nie większej niż 660 sztuk kur czubatka polska (CP-11) i 660 sztuk kur czubatka polska (CP-22). 149 000
11 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych w hodowlanych populacjach wybranych rodów kur, na przykładzie populacji nie większej niż: 660 sztuk kur new hampshire (N-11), 660 sztuk kur barred rock (P-11), 660 sztuk kur barred rock (WJ-44) i 660 sztuk kur barred plymouth rock (D-11). 350 000
12 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych oraz jakości jaj wylęgowych hodowlanych populacji wybranych rodów gęsi na przykładzie populacji nie większej niż 600 sztuk gęsi biłgorajskich. 290 000
13 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych oraz jakości jaj wylęgowych hodowlanych populacji wybranych rodów gęsi na przykładzie populacji nie większej niż 450 sztuk gęsi zatorskich. 280 000
14 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych oraz jakości jaj wylęgowych hodowlanych populacji wybranych rodów gęsi, na przykładzie populacji nie większej niż: 250 sztuk gęsi lubelskich (Lu), 250 sztuk gęsi kieleckich (Ki) i 250 sztuk gęsi podkarpackich (Pd). 400 000
15 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych oraz jakości jaj wylęgowych hodowlanych populacji wybranych rodów gęsi, na przykładzie populacji nie większej niż: 250 sztuk gęsi rypińskich (Ry), 250 sztuk gęsi garbonosych (Ga) i 250 sztuk gęsi pomorskich (Po). 380 000
16 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych oraz jakości jaj wylęgowych hodowlanych populacji wybranych rodów gęsi, na przykładzie populacji nie większej niż: 300 sztuk gęsi kartuskiej (Ka), 300 sztuk gęsi suwalskiej (Su) i 400 sztuk gęsi kubańskiej (Ku). 490 000
17 Analiza zmienności cech użytkowych i reprodukcyjnych oraz jakości jaj wylęgowych hodowlanych populacji wybranych rodów gęsi, na przykładzie populacji nie większej niż: 280 sztuk gęsi romańskiej (Ro), 300 sztuk gęsi słowackiej (Sł) i 300 sztuk gęsi landes (LsD-01). 450 000
18 Analiza zróżnicowania hodowlanych populacji wybranych rodów kaczek na podstawie cech użytkowych i reprodukcyjnych oraz jakości jaj wylęgowych, na przykładzie populacji nie większej niż 500 sztuk kaczek pekin krajowy (P-11) i 700 sztuk kaczek pekin krajowy (P-22). 420 000
19 Analiza zróżnicowania hodowlanych populacji wybranych rodów kaczek na podstawie cech użytkowych i reprodukcyjnych oraz jakości jaj wylęgowych, na przykładzie populacji nie większej niż: 200 sztuk kaczek pekin krajowy (P-33), 200 sztuk kaczek pomniejszonych (K-2) i 200 sztuk kaczek KhO-1. 280 000
20 Analiza zróżnicowania hodowlanych populacji wybranych rodów kaczek na podstawie cech użytkowych i reprodukcyjnych oraz jakości jaj wylęgowych, na przykładzie populacji nie większej niż: 200 sztuk kaczek pekin duński (P-8), 200 sztuk kaczek pekin francuski (P-9) i 200 sztuk kaczek pekin angielski (LsA). 280 000
21 Analiza zróżnicowania hodowlanych populacji wybranych rodów kaczek na podstawie cech użytkowych i reprodukcyjnych oraz jakości jaj wylęgowych, na przykładzie populacji nie większej niż 750 sztuk kaczek pekin krajowy (P-44) i 700 sztuk kaczek pekin krajowy (P-55). 450 000
22 Analiza bioróżnorodności i zmienności wewnątrz populacji pszczół na podstawie cech fenotypowych i behawioralnych wybranych linii hodowlanych, na przykładzie populacji nie większej niż: 550 rodzin pszczelich linii hodowlanej M Augustowska, 200 rodzin pszczelich linii hodowlanej M Kampinoska i 550 rodzin pszczelich linii hodowlanej car Dobra. 350 000
23 Analiza bioróżnorodności i zmienności wewnątrz populacji pszczół na podstawie cech użytkowych wybranych linii hodowlanych, na przykładzie populacji nie większej niż: 200 rodzin pszczelich linii hodowlanej M Augustowska, 200 rodzin pszczelich linii hodowlanej M Północna, 120 rodzin pszczelich linii hodowlanej M Kampinoska, 170 rodzin pszczelich linii hodowlanej M Asta i 200 rodzin pszczelich linii hodowlanej car Dobra. 220 000
24 Analiza zdolności przystosowawczych i rozwojowych pszczół linii hodowlanych M Augustowska, M Północna i M Kampinoska do warunków środowiskowych, z uwzględnieniem w szczególności cech rozwoju, plenności, zimotrwałości i odporności. 390 000
25 Analiza zdolności przystosowawczych i rozwojowych pszczół linii hodowlanych M Asta i car Dobra do warunków środowiskowych, z uwzględnieniem w szczególności cech rozwoju, plenności,

zimotrwałości i odporności.

163 000

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wzór nr 1

WNIOSEK o udzielenie dotacji na pokrycie kosztów wykonania badań podstawowych na rzecz postępu biologicznego w produkcji zwierzęcej/produkcji roślinnej**) w ........r.

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Wzór nr 4

WNIOSEK o udzielenie dotacji**)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Wzór nr 7

WNIOSEK o udzielenie i wypłacenie dotacji ...

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Wzór nr 7a

WNIOSEK o udzielenie i wypłacenie dotacji ...

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

Wzór nr 9a

OŚWIADCZENIE producenta rolnego, że jest mikroprzedsiębiorcą albo małym lub średnim przedsiębiorcą

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  7

RODZAJE KOSZTÓW KWALIFIKUJĄCYCH SIĘ DO OBJĘCIA DOTACJĄ I ROCZNE STAWKI DOTACJI NA DOFINANSOWANIE ZADAŃ Z ZAKRESU POSTĘPU BIOLOGICZNEGO W PRODUKCJI ZWIERZĘCEJ

Lp. Zadanie Rodzaj kosztów kwalifikujących się do objęcia dotacją Roczna stawka dotacji (w złotych)
1 2 3 4
1 Organizacja Ogólnopolskiej

Wystawy Bydła Hodowlanego, w tym wypłacone nagrody za osiągnięcia w hodowli przyznane na tej wystawie

1) nagrody finansowe i rzeczowe dla hodowców za osiągnięcia

w hodowli przyznawane na tej wystawie

2) wynagrodzenia

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

300 000
2 Nagrody przyznane i wypłacone za zwierzęta, które zdobyły tytuły czempionów lub wiceczempionów na

regionalnych, okręgowych,

wojewódzkich, branżowych i specjalistycznych wystawach zwierząt hodowlanych

25 000
Nagrody przyznane i wypłacone za konie hodowli krajowej, które zdobyły I, II lub III lokaty na Mistrzostwach Polski Młodych Koni organizowanych przez podmiot upoważniony do

prowadzenia ksiąg hodowlanych koni, jako próby użytkowości dla 4-, 5-, 6- i 7-letnich koni ras: pełnej krwi angielskiej,

małopolskiej, wielkopolskiej,

polski koń sportowy, śląskiej lub trakeńskiej, w dyscyplinach:

1) ujeżdżenie 8550
2) skoki przez przeszkody 11 400
3 3) wszechstronny konkurs konia wierzchowego (wkkw) 8550
4) powożenie zaprzęgami jednokonnymi 3000
4 Nagrody przyznane i wypłacone za konie hodowli krajowej, które zdobyły I, II, III lub IV lokaty na ogólnopolskich czempionatach hodowlanych koni,

organizowanych przez podmiot upoważniony do prowadzenia ksiąg hodowlanych koni, w rasie:

1) małopolskiej 6800
2) wielkopolskiej 6800
3) polski koń sportowy 6800
4) śląskiej 6800
5) polski koń zimnokrwisty 6800
6) huculskiej 6800
7) konik polski 6800
8) kuc 6800
9) trakeńskiej 6800
5 Prowadzenie ksiąg hodowlanych bydła ras mlecznych, z

wyłączeniem rasy białogrzbietej

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

3 229 000
6 Prowadzenie księgi hodowlanej bydła rasy białogrzbietej 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

7) narzut kosztów ogólnych

166 000
7 Prowadzenie ksiąg hodowlanych bydła ras mięsnych 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

1 110 000
8 Prowadzenie ksiąg hodowlanych świń, z wyłączeniem ras złotnickiej białej

i złotnickiej pstrej

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

3 300 000
9 Prowadzenie ksiąg hodowlanych świń ras złotnickiej białej i złotnickiej pstrej 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

7) narzut kosztów ogólnych

229 000
10 Prowadzenie ksiąg hodowlanych koni ras: małopolskiej,

wielkopolskiej, polski koń sportowy, śląskiej, polski koń zimnokrwisty, huculskiej, konik polski, kuców i arden polski

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

5 110 000
11 Prowadzenie ksiąg hodowlanych koni ras pełnej krwi angielskiej i czystej krwi arabskiej 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

245 000
12 Prowadzenie księgi hodowlanej koni rasy trakeńskiej 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

62 000
13 Prowadzenie księgi hodowlanej kuców szetlandzkich 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

62 000
14 Prowadzenie księgi hodowlanej koni rasy kłusak 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

52 000
15 Prowadzenie ksiąg hodowlanych owiec 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

5 180 000
16 Prowadzenie ksiąg hodowlanych kóz, z wyłączeniem ras:

karpackiej, sandomierskiej i kazimierzowskiej

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

40 000
17 Prowadzenie księgi hodowlanej kóz rasy karpackiej 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

7) narzut kosztów ogólnych

40 000
18 Prowadzenie księgi hodowlanej kóz rasy sandomierskiej 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

7) narzut kosztów ogólnych

40 000
19 Prowadzenie księgi hodowlanej kóz rasy kazimierzowskiej 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

7) narzut kosztów ogólnych

40 000
20 Prowadzenie ksiąg hodowlanych drobiu 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

104 000
21 Prowadzenie ksiąg hodowlanych rodów drobiu objętych programem ochrony zasobów genetycznych 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

7) narzut kosztów ogólnych

63 000
22 Prowadzenie ksiąg hodowlanych alpak 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) pozostałe koszty

40 000
23 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej bydła ras mlecznych

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

40 938 000
24 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej bydła ras mięsnych

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

1 161 000
25 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej świń, z wyłączeniem ras złotnickiej białej i złotnickiej pstrej

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

5 219 000
26 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej świń ras złotnickiej białej i złotnickiej pstrej

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

8) narzut kosztów ogólnych

69 000
27 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej koni ras: małopolskiej, wielkopolskiej, polski koń sportowy, śląskiej, polski koń zimnokrwisty, huculskiej, konik polski, kuc i arden polski oraz oceny genetycznej koni ras: małopolskiej, wielkopolskiej i polski koń sportowy

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

1 810 000
28 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej koni ras pełnej krwi angielskiej i czystej krwi arabskiej

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

218 000
29 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej koni rasy trakeńskiej

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

155 000
30 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej kuców szetlandzkich

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

31 000
31 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej koni rasy kłusak

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

21 000
32 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej owiec

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

1 690 000
33 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej kóz, z wyłączeniem ras sandomierskiej i

kazimierzowskiej

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

90 000
34 Prowadzenie oceny wartości użytkowej kóz rasy sandomierskiej 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

8) narzut kosztów ogólnych

40 000
35 Prowadzenie oceny wartości użytkowej kóz rasy kazimierzowskiej 1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

8) narzut kosztów ogólnych

40 000
36 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej i oceny genetycznej drobiu, z wyłączeniem oceny testowej wartości użytkowej drobiu

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

2 214 000
37 Prowadzenie oceny wartości

użytkowej alpak

1) wynagrodzenia

2) pochodne od wynagrodzeń

3) podróże służbowe

4) usługi

5) zużycie materiałów i energia

6) amortyzacja (planowane zużycie środków trwałych)

7) pozostałe koszty

40 000

ZAŁĄCZNIK Nr  8

STAWKI DOTACJI NA POKRYCIE KOSZTÓW NAGRÓD ZA ZWIERZĘTA, KTÓRE ZDOBYŁY TYTUŁY CZEMPIONÓW LUB WICECZEMPIONÓW NA WYSTAWACH ZWIERZĄT HODOWLANYCH ORGANIZOWANYCH JAKO REGIONALNE, OKRĘGOWE, WOJEWÓDZKIE, BRANŻOWE

LUB SPECJALISTYCZNE
Lp. Gatunek zwierząt Stawki dotacji za lokatę (w złotych)
czempion wiceczempion
1 Bydło do 600 do 300
2 Konie do 600 do 300
3 Świnie:
1) knury do 300 do 150
2) loszki do 180 do 90
4 Owce:
1) tryki do 300 do 150
2) maciorki do 180 do 90
5 Kozy do 100 do 50
6 Alpaki:
1) samce do 300 do 150
2) samice do 180 do 90
7 Zwierzęta futerkowe:
1) nutrie do 60 do 30
2) króliki do 60 do 30
3) szynszyle do 60 do 30
8 Drób (za stadko) do 240 do 120
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działami administracji rządowej - rolnictwo i rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 716).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1614, z 2017 r. poz. 1470, z 2019 r. poz. 901 i 1522, z 2020 r. poz. 2016, z 2021 r. poz. 1134 oraz z 2022 r. poz. 253, 957 i 1874.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024