Określenie metod analizy ekonomicznej kosztów i korzyści oraz danych lub źródeł danych do celów tej analizy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 1 lipca 2022 r.
w sprawie określenia metod analizy ekonomicznej kosztów i korzyści oraz danych lub źródeł danych do celów tej analizy 2

Na podstawie art. 10a ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
metody analizy ekonomicznej kosztów i korzyści budowy, przebudowy lub znacznej modernizacji jednostki wytwórczej o mocy nominalnej cieplnej powyżej 20 MW, sieci ciepłowniczej lub sieci chłodniczej, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanych dalej "przedsięwzięciami";
2)
dane lub źródła danych do celów analizy, o której mowa w pkt 1.
§  2. 
1. 
W ramach analizy ekonomicznej kosztów i korzyści przedsięwzięcia sporządza się analizę finansową, która uwzględnia łącznie następujące metody:
1)
analizę przepływów pieniężnych generowanych przez przedsięwzięcie w poszczególnych latach okresu odniesienia;
2)
analizę kwoty całkowitych kosztów przedsięwzięcia w poszczególnych latach okresu odniesienia;
3)
analizę całkowitych kosztów i przychodów operacyjnych przedsięwzięcia;
4)
identyfikację źródeł finansowania pokrywających koszty przedsięwzięcia;
5)
analizę rentowności przedsięwzięcia przy użyciu wskaźnika finansowej bieżącej wartości netto z przedsięwzięcia (FNPV/C), wskaźnika finansowej wewnętrznej stopy zwrotu z przedsięwzięcia (FRR/C), wskaźnika finansowej bieżącej wartości netto z kapitału własnego (FNPV/K) oraz wskaźnika finansowej wewnętrznej stopy zwrotu z kapitału własnego (FRR/K);
6)
określenie okresu zwrotu nakładów inwestycyjnych przedsięwzięcia;
7)
analizę trwałości finansowej przedsięwzięcia.
2. 
Okres odniesienia określa się jako okres, za który sporządza się prognozę przepływów pieniężnych generowanych przez przedsięwzięcie, uwzględniający zarówno okres realizacji tego przedsięwzięcia (faza inwestycyjna), jak i okres po jego ukończeniu (faza operacyjna). Okres odniesienia wynosi co najmniej 15 lat.
3. 
Wartość wskaźnika finansowej bieżącej wartości netto z przedsięwzięcia (FNPV/C) oblicza się jako sumę zdyskontowanych przepływów pieniężnych netto generowanych przez przedsięwzięcie, bez względu na strukturę źródeł finansowania przedsięwzięcia.
4. 
Wartość wskaźnika finansowej wewnętrznej stopy zwrotu z przedsięwzięcia (FRR/C) jest równa stopie dyskontowej, dla której wartość wskaźnika finansowej wartości bieżącej netto z przedsięwzięcia (FNPV/C) wynosi zero.
5. 
Wartość wskaźnika finansowej bieżącej wartości netto z kapitału własnego (FNPV/K) oblicza się jako sumę zdyskontowanych przepływów pieniężnych netto wygenerowanych dla przedsiębiorstwa energetycznego oraz innego przedsiębiorcy, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, w wyniku realizacji przedsięwzięcia.
6. 
Wartość wskaźnika finansowej wewnętrznej stopy zwrotu z kapitału własnego (FRR/K) jest równa stopie dyskontowej, dla której wartość wskaźnika finansowej bieżącej wartości netto z kapitału własnego (FNPV/K) wynosi zero.
7. 
W ramach analizy trwałości finansowej przedsięwzięcia ocenia się, czy wpływy finansowe wystarczą na pokrycie wszystkich kosztów przedsięwzięcia w całym okresie odniesienia.
§  3. 
1. 
Po przeprowadzeniu analizy finansowej, o której mowa w § 2, sporządza się analizę ekonomiczną kosztów i korzyści przedsięwzięcia, która uwzględnia łącznie następujące metody:
1)
analizę przepływów ekonomicznych kosztów i korzyści generowanych przez przedsięwzięcie w poszczególnych latach okresu odniesienia, o którym mowa w § 2 ust. 2;
2)
korektę wyników analizy finansowej, o której mowa w § 2, o efekty fiskalne oraz efekty zewnętrzne;
3)
przekształcenia cen rynkowych na ceny rozrachunkowe;
4)
zastosowanie współczynnika konwersji do nakładów inwestycyjnych przedsięwzięcia i obliczenia wynagrodzeń ukrytych;
5)
ocenę poziomu emisji gazów cieplarnianych;
6)
analizę efektywności ekonomicznej przedsięwzięcia przy użyciu wskaźnika ekonomicznej wartości bieżącej netto (ENPV), wskaźnika ekonomicznej stopy zwrotu (ERR) oraz wskaźnika korzyści i kosztów (B/C).
2. 
W ramach korekty wyników analizy finansowej, o której mowa w § 2, o efekty fiskalne uwzględnia się łącznie:
1)
wartości w kwotach netto;
2)
odliczenie podatków bezpośrednich oraz subwencji i dopłat ze środków publicznych, mających charakter przekazu pieniężnego;
3)
wydatki na ubezpieczenia społeczne w kosztach wynagrodzeń.
3. 
Efekty zewnętrzne określa się jako oddziaływania generowane przez przedsięwzięcie, które mają wpływ na podmioty zewnętrzne i którym bezpośrednio nie towarzyszą przepływy pieniężne.
4. 
Współczynnik konwersji oblicza się jako stosunek cen rozrachunkowych do cen rynkowych.
5. 
Wartość wskaźnika ekonomicznej bieżącej wartości netto (ENPV) oblicza się jako sumę zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami społecznymi a kosztami społecznymi przedsięwzięcia generowanymi w okresie odniesienia, o którym mowa w § 2 ust. 2.
6. 
Wartość wskaźnika ekonomicznej stopy zwrotu (ERR) jest równa stopie dyskontowej, dla której wartość wskaźnika ekonomicznej wartości bieżącej netto (ENPV) jest równa zeru.
7. 
Wartość wskaźnika korzyści i kosztów (B/C) oblicza się jako stosunek sumy zdyskontowanych korzyści przedsięwzięcia do sumy zdyskontowanych kosztów przedsięwzięcia generowanych w okresie odniesienia, o którym mowa w § 2 ust. 2.
§  4. 
Do sporządzenia analizy ekonomicznej kosztów i korzyści przedsięwzięcia wykorzystuje się następujące dane:
1)
uśrednione koszty wytworzenia energii elektrycznej, ciepła lub chłodu w jednostce wytwórczej o mocy nominalnej cieplnej powyżej 20 MW, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, oraz uśrednione koszty eksploatacji sieci ciepłowniczej lub sieci chłodniczej, z uwzględnieniem kosztów strat powstałych w sieci przesyłowej i sieci dystrybucyjnej;
2)
oszacowany przeciętny koszt całkowity przedsięwzięcia;
3)
określenie minimalnej ceny, za którą energia elektryczna, ciepło lub chłód muszą być sprzedane w celu osiągnięcia dodatniej wartości wskaźnika rentowności przedsięwzięcia;
4)
określenie planowanego zapotrzebowania na energię elektryczną, ciepło lub chłód, w szczególności z uwzględnieniem zapotrzebowania na ciepło lub chłód na poziomie regionalnym oraz celów określonych w aktualnych w momencie rozpoczęcia sporządzania analizy ekonomicznej kosztów i korzyści przedsięwzięcia rządowych dokumentach strategicznych dotyczących sektora paliwowo-energetycznego wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079);
5)
prognozy cen paliw i energii oraz opłat, należnych podatków, kosztów pracy i innych opłat, a także pozostałych danych ekonomiczno-finansowych i statystycznych użytych do analizy ekonomicznej kosztów i korzyści przedsięwzięcia;
6)
okres odniesienia, o którym mowa w § 2 ust. 2;
7)
okres cyklu życia, o którym mowa w art. 10a ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wynosi co najmniej 25 lat.
§  5. 
Do sporządzenia analizy ekonomicznej kosztów i korzyści przedsięwzięcia wykorzystuje się następujące źródła danych:
1)
informacje o dostępnych mechanizmach wsparcia przedsięwzięć ze środków publicznych w formie dotacji, pożyczek na zasadach preferencyjnych i premii oraz o poziomach tego wsparcia zawarte w dokumentach określających zasady udzielania wsparcia publikowanych na stronach podmiotowych urzędów obsługujących organy administracji rządowej;
2)
wytyczne zapewniające stosowanie jednolitych wskaźników makroekonomicznych publikowane na podstawie art. 50a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.);
3)
informacje ogłaszane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie art. 31 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;
4)
dane, o których mowa w § 4 pkt 5, publikowane przez agencje ratingowe o zasięgu międzynarodowym.
§  6. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do przedsięwzięcia, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia jest:
1)
w trakcie realizacji;
2)
na etapie uzyskiwania decyzji administracyjnych niezbędnych do jego realizacji;
3)
planowane i w stosunku do którego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia organ uprawniony do reprezentowania przedsiębiorstwa energetycznego oraz innego przedsiębiorcy, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, planujących to przedsięwzięcie, podjął decyzję w formie uchwały lub w formie pisemnej o realizacji tego przedsięwzięcia.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz. Urz. UE L 315 z 14.11.2012, str. 1, Dz. Urz. UE L 113 z 25.04.2013, str. 24, Dz. Urz. UE L 141 z 28.05.2013, str. 28, Dz. Urz. UE L 156 z 19.06.2018, str. 75, Dz. Urz. UE L 328 z 21.12.2018, str. 1 i 210, Dz. Urz. UE L 85I z 27.03.2019, str. 66, Dz. Urz. UE L 137 z 23.05.2019, str. 3 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 14.06.2019, str. 125).

Zmiany w prawie

Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Wyższe diety dla członków komisji wyborczych w wyborach samorządowych

700 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w najbliższych wyborach samorządowych, 800 - zastępca przewodniczącego, a 900 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. W drugiej turze wyborów członkowie komisji otrzymają diety o połowę niższe.

Robert Horbaczewski 25.01.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.1411

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie metod analizy ekonomicznej kosztów i korzyści oraz danych lub źródeł danych do celów tej analizy.
Data aktu: 01/07/2022
Data ogłoszenia: 05/07/2022
Data wejścia w życie: 20/07/2022