Militaryzacja.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 kwietnia 2022 r.
w sprawie militaryzacji

Na podstawie art. 602 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655 i 974) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb ustalania jednostek przewidzianych do militaryzacji;
2)
tryb ustalania limitów osób, o których mowa w art. 600 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;
3)
czynności:
a)
organu wnioskującego o objęcie militaryzacją,
b)
organu, który objął jednostkę przygotowaniami do militaryzacji,
c)
kierownika jednostki przewidzianej do militaryzacji,
d)
kierownika jednostki zmilitaryzowanej;
4)
zakres danych i wzór wniosku o wpis do wykazu;
5)
tryb przeprowadzania kontroli stanu przygotowania jednostek przewidzianych do militaryzacji.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
etat jednostki zmilitaryzowanej - dokument określający cechy i charakterystykę jednostki zmilitaryzowanej, jej wewnętrzną strukturę organizacyjną, liczbę oraz nazwę stanowisk, na których będzie pełniona służba w jednostce zmilitaryzowanej, ustaloną zgodnie z limitem stanowisk, kod klasyfikacji zawodów i specjalności oraz sprzęt i środki, które będą na wyposażeniu jednostki zmilitaryzowanej;
2)
jednostka zmilitaryzowana - jednostkę objętą militaryzacją przez Radę Ministrów;
3)
kod klasyfikacji zawodów i specjalności - sześciocyfrowy symbol klasyfikacji zawodów i specjalności określony w przepisach wydanych na podstawie art. 36 ust. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 690, 830 i 1079);
4)
limit stanowisk - nieprzekraczalną liczbę stanowisk, na które będą powołane osoby do służby w jednostce zmilitaryzowanej;
5)
numer identyfikacyjny - unikatowy ciąg znaków, nadany przez Ministra Obrony Narodowej, umożliwiający identyfikację jednostki przewidzianej do militaryzacji i zmilitaryzowanej;
6)
stanowisko - niepodzielny element struktury organizacyjnej jednostki zmilitaryzowanej ujęty w etacie tej jednostki, posiadający zakres obowiązków oraz kompetencji ustalony w celu zrealizowania zadań wyznaczonych przez kierownika jednostki zmilitaryzowanej;
7)
szczegółowe zadanie przewidziane do realizacji przez jednostkę zmilitaryzowaną - zadanie przewidziane do realizacji przez jednostkę zmilitaryzowaną precyzujące zakres zadania szczególnie ważnego dla bezpieczeństwa lub obronności państwa;
8)
wykaz - wykaz jednostek przewidzianych do militaryzacji, o którym mowa w art. 600 ust. 5 ustawy;
9)
ukompletowanie stanów osobowych - liczbę nadanych przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych na stanowiska ujęte w etacie jednostki zmilitaryzowanej;
10)
ustawa - ustawę z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;
11)
zadania szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa - zadania wskazane w art. 600 ust. 2 ustawy.

Rozdział  2

Sposób i tryb ustalania jednostek przewidzianych do militaryzacji

§  3. 
1. 
Obowiązek realizacji przez jednostkę, o której mowa w art. 600 ust. 6 ustawy, zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa nakłada organ, o którym mowa w art. 603 ust. 1 ustawy, w drodze decyzji administracyjnej.
2. 
Wydając decyzję, o której mowa w ust. 1, organ kieruje się koniecznością zapewnienia realizacji nałożonych na niego zadań, o których mowa w art. 600 ust. 2 i art. 648 ust. 1 ustawy.
3. 
W decyzji, o której mowa w ust. 1, wskazuje się zadania szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa.
4. 
Jeżeli obowiązek, o którym mowa w ust. 1, został nałożony na przedsiębiorcę, to realizuje on zadania, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy zawartej z organem, który wydał decyzję, o której mowa w ust. 1.
§  4. 
1. 
Wniosek o wpis do wykazu organ, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy, przesyła do Ministra Obrony Narodowej.
2. 
Minister Obrony Narodowej sprawdza wniosek pod względem formalnym oraz rozpatruje go zgodnie z art. 600 ust. 8 ustawy.
3. 
W przypadku stwierdzenia braków lub błędów formalnych Minister Obrony Narodowej wzywa organ, o którym mowa w ust. 1, do przesłania poprawnego wniosku w terminie 14 dni kalendarzowych.
4. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5. 
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, Minister Obrony Narodowej informuje organ, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy, o przyczynach jego negatywnego rozpatrzenia.
6. 
W przypadku pozytywnie rozpatrzonego wniosku Minister Obrony Narodowej:
1)
nadaje numer identyfikacyjny oraz ustala nazwę jednostki zmilitaryzowanej;
2)
dokonuje wpisu jednostki do wykazu;
3)
informuje organ, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy, o wpisaniu jednostki do wykazu.
7. 
W chwili dokonania wpisu do wykazu, o którym mowa w ust. 6, jednostka staje się jednostką przewidzianą do militaryzacji.
§  5. 
1. 
Zmian wykazu dokonuje Minister Obrony Narodowej na podstawie otrzymanego wniosku o wpis do wykazu lub informacji, o których mowa w § 7 ust. 4 oraz § 11 ust. 1 pkt 4.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają co najmniej dane identyfikujące jednostkę przewidzianą do militaryzacji, propozycje zmian w wykazie oraz ich uzasadnienie.
§  6. 
W przypadku zmiany nałożonych na jednostkę przewidzianą do militaryzacji zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa jest konieczne złożenie nowego wniosku o wpis do wykazu.
§  7. 
1. 
Wniosek o wpis do wykazu dotyczący usunięcia jednostki przewidzianej do militaryzacji z wykazu jest wymagany od organu, któremu podlega jednostka przewidziana do militaryzacji w sprawach przygotowania do objęcia militaryzacją, w przypadku utraty właściwości do nakładania na jednostkę przewidzianą do militaryzacji zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, likwidacji tej jednostki albo uchylenia decyzji o nałożeniu na tę jednostkę zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa.
2. 
W przypadku gdy utrata przez organ właściwości do nakładania zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa na jednostkę przewidzianą do militaryzacji, o której mowa w ust. 1, wynika ze zmiany właściwości ministra kierującego działem administracji rządowej, wniosek o wpis do wykazu dotyczący usunięcia jednostki przewidzianej do militaryzacji z wykazu nie jest wymagany.
3. 
Organ, który utracił właściwość do nakładania zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa na jednostkę przewidzianą do militaryzacji, w wyniku zmiany, o której mowa w ust. 2, niezwłocznie przesyłając dokumenty dotyczącejednostki przewidzianej do militaryzacji do organów właściwych, jednocześnie informuje o jej utracie Ministra Obrony Narodowej, kierownika jednostki przewidzianej do militaryzacji oraz szefa wojskowego centrum rekrutacji właściwego ze względu na siedzibę jednostki przewidzianej do militaryzacji.
4. 
Organ, który przejął właściwość do nakładania zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa na jednostkę przewidzianą do militaryzacji, w związku ze zmianą, o której mowa w ust. 2, niezwłocznie przekazuje informację potwierdzającą to przejęcie Ministrowi Obrony Narodowej, organowi, który utracił właściwość, kierownikowi jednostki przewidzianej do militaryzacji oraz szefowi wojskowego centrum rekrutacji właściwemu ze względu na siedzibę jednostki przewidzianej do militaryzacji.
5. 
Organ, który przejął właściwość, zostaje wpisany do wykazu jako organ, który objął jednostkę przygotowaniami do militaryzacji.
§  8. 
1. 
Wykaz zawiera:
1)
numer identyfikacyjny i nazwę jednostki zmilitaryzowanej;
2)
nazwę, siedzibę i adres jednostki przewidzianej do militaryzacji;
3)
numer i datę wydania decyzji, o której mowa w § 3 ust. 1;
4)
zadania uzasadniające militaryzację: zadanie szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa oraz szczegółowe zadania przewidziane do realizacji przez jednostkę zmilitaryzowaną;
5)
limit osób, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy;
6)
wskazanie organu, któremu podlega jednostka w sprawach przygotowania do objęcia militaryzacją;
7)
wskazanie organu, któremu podlega jednostka po zmilitaryzowaniu;
8)
planowany termin osiągnięcia gotowości do działania jednostki zmilitaryzowanej.
2. 
Wykaz może zawierać uwagi.

Rozdział  3

Tryb ustalania limitów osób

§  9. 
1. 
Organ, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy, przed wystąpieniem z wnioskiem, o którym mowa w § 4 ust. 1, ustala limit osób.
2. 
Ustalając limit osób, organ, o którym mowa w ust. 1, występuje do kierownika jednostki, na którą nałożył obowiązek realizacji zadania szczególnie ważnego dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, o przedstawienie propozycji tego limitu.
3. 
Kierownik jednostki, o którym mowa w ust. 2, dokonuje analizy potrzeb w zakresie limitu osób oraz przedstawia organowi propozycję limitu.
4. 
Przy ustalaniu limitu osób organ kieruje się:
1)
propozycją, o której mowa w ust. 3;
2)
racjonalnością i efektywnym wykorzystaniem zasobu osobowego do osiągania i realizacji zadań, o których mowa w § 3 ust. 2;
3)
prawidłowym i terminowym wykonaniem zadań, o których mowa w § 3 ust. 2;
4)
możliwością pełnego ukompletowania planowanego poziomu stanów osobowych.

Rozdział  4

Czynności organu wnioskującego o objęcie militaryzacją, organu, który objął jednostkę przygotowaniami do militaryzacji, kierownika jednostki przewidzianej do militaryzacji i kierownika jednostki zmilitaryzowanej

§  10. 
1. 
Wniosek, o którym mowa w art. 600 ust. 3 ustawy, organ wnioskujący o objęcie militaryzacją przesyła do rozpatrzenia przez Radę Ministrów za pośrednictwem Sekretarza Rady Ministrów.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera propozycję objęcia militaryzacją jednostek przewidzianych do militaryzacji, na które nałożono obowiązek realizacji zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa.
3. 
O pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, Sekretarz Rady Ministrów niezwłocznie informuje organ wnioskujący o objęcie militaryzacją oraz Ministra Obrony Narodowej.
4. 
Organ wnioskujący informuje kierownika jednostki zmilitaryzowanej o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz dostarcza wezwania, o których mowa w art. 606 ust. 1 ustawy.
§  11. 
1. 
Organ, który objął jednostkę przygotowaniami do militaryzacji, zwany dalej "organem", któremu podlega jednostka przewidziana do militaryzacji, w sprawach przygotowania do objęcia militaryzacją:
1)
sporządza zestawienie zadań w zakresie militaryzacji w oparciu o informację, o której mowa w § 4 ust. 6 pkt 3;
2)
przekazuje niezwłocznie kopię sporządzonego zestawienia zadań w zakresie militaryzacji szefowi wojskowego cen trum rekrutacji właściwemu ze względu na siedzibę jednostki przewidzianej do militaryzacji oraz kierownikowi jednostki przewidzianej do militaryzacji w części ich dotyczącej;
3)
opracowuje koncepcję militaryzacji zawierającą co najmniej wykaz przedsięwzięć związanych z przygotowaniem do objęcia militaryzacją jednostek przewidzianych do militaryzacji oraz szczegółowe zasady i tryb ich wykonywania w kierowanych działach administracji rządowej lub województwie, lub podległych jednostkach przewidzianych do militaryzacji, a także wyznacza organy lub osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych przedsięwzięć;
4)
powiadamia niezwłocznie Ministra Obrony Narodowej o zmianach dotyczących informacji ujętych w wykazie w zakresie podległych mu jednostek przewidzianych do militaryzacji, w tym na podstawie informacji, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 2;
5)
planuje i organizuje kontrole podległych jednostek przewidzianych do militaryzacji;
6)
przesyła na wniosek Ministra Obrony Narodowej plan kontroli jednostek przewidzianych do militaryzacji, obejmujący odpowiednio kontrole jednostek przewidzianych do militaryzacji w kierowanych działach administracji rządowej, województwie, podległych jednostkach przewidzianych do militaryzacji, oraz protokół pokontrolny, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 4;
7)
może uwzględnić udział jednostek przewidzianych do militaryzacji w ćwiczeniach obronnych, których jest organizatorem, umieszczając w planie ćwiczenia tematykę zgodną z zadaniami, o których mowa w § 3 ust. 1, nałożonymi na jednostkę przewidzianą do militaryzacji;
8)
wdraża skuteczne środki ochrony przetwarzanych danych osobowych;
9)
nadzoruje realizację czynności, o których mowa w § 12 ust. 2.
2. 
Organ w ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 2 pkt 9:
1)
zatwierdza etat jednostki zmilitaryzowanej i regulamin organizacyjny jednostki zmilitaryzowanej, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 1;
2)
uzgadnia wysokość środków finansowych przeznaczonych na wynagrodzenia osób, o których mowa w art. 611 ust. 1 ustawy;
3)
współpracuje z kierownikiem jednostki przewidzianej do militaryzacji lub zmilitaryzowanej w zakresie sposobu zabezpieczenia potrzeb jednostki zmilitaryzowanej ujętych w etacie jednostki zmilitaryzowanej;
4)
podpisuje z kierownikiem jednostki przewidzianej do militaryzacji umowę, o której mowa w § 3 ust. 4.
3. 
Ustala się terminy realizacji czynności, o których mowa w:
1)
ust. 1 pkt 1 - do 1 miesiąca od dnia otrzymania informacji, o której mowa w § 4 ust. 6 pkt 3;
2)
ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 pkt 1-3 - do sześciu miesięcy od dnia otrzymania informacji, o której mowa w § 4 ust. 6 pkt 3,

w stosunku do jednostek przewidzianych do militaryzacji podległych organowi.

§  12. 
1. 
Kierownik jednostki, na którą nałożono obowiązek realizacji zadania szczególnie ważnego dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, staje się kierownikiem jednostki przewidzianej do militaryzacji z chwilą otrzymania kopii zestawienia zadań w zakresie militaryzacji, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2.
2. 
Kierownik jednostki przewidzianej do militaryzacji, o którym mowa w ust. 1, przygotowując jednostkę przewidzianą do militaryzacji do realizacji zadań nałożonych decyzją, o której mowa w § 3 ust. 1:
1)
opracowuje regulamin organizacyjny jednostki zmilitaryzowanej, w którym ujmuje co najmniej przeznaczenie i sposób działania jednostki zmilitaryzowanej, a także wymiar i rozkład czasu służby w tej jednostce oraz etat jednostki zmilitaryzowanej;
2)
na bieżąco aktualizuje dokumentację jednostki przewidzianej do militaryzacji, o której mowa w pkt 1, oraz niezwłocz nie informuje organ, któremu ta jednostka podlega, o zmianach dotyczących w szczególności: danych adresowych jednostki, likwidacji jednostki, a także o innych okolicznościach mogących wpływać na możliwość realizacji zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa;
3)
ustala wysokość wynagrodzenia na stanowiskach służbowych ujętych w etacie jednostki zmilitaryzowanej;
4)
przeznacza sprzęt i środki, których właścicielem jest jednostka przewidziana do militaryzacji, na potrzeby ujęte w eta cie jednostki zmilitaryzowanej;
5)
nadaje przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do służby w jednostce zmilitaryzowanej w formie karty przydziału organizacyjno-mobilizacyjnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 605 ust. 4 ustawy, zwanej dalej "kartą przydziału";
6)
prowadzi wykaz kart przydziałów, w których umieszcza co najmniej: dane osobowe, w tym adresowe osób, którym wydano karty przydziału, numery i serie nadanych i uchylonych kart przydziału oraz podstawę ich uchylenia;
7)
odpowiada za przygotowanie osób do służby w jednostce zmilitaryzowanej oraz zapoznaje ze specyfiką służby w tej jednostce;
8)
współdziała:
a)
z szefem wojskowego centrum rekrutacji właściwym ze względu na siedzibę jednostki przewidzianej do militaryzacji w zakresie nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych osobom niebędącym pracownikami jednostki przewidzianej do militaryzacji, a także w zakresie wyłączenia, o którym mowa w art. 541 ustawy,
b)
z wójtami (burmistrzami, prezydentami miast) w zakresie przeznaczania osób, środków transportowych, maszyn, urządzeń oraz innych przedmiotów, które mogą zostać pozyskane w ramach świadczeń na rzecz obrony, a zostały ujęte w etacie jednostki zmilitaryzowanej;
9)
ustala sposób przyjęcia i rozdziału środków pozyskanych w ramach świadczeń na rzecz obrony, o których mowa w pkt 8 lit. b;
10)
wdraża skuteczne środki ochrony przetwarzanych danych osobowych;
11)
może uczestniczyć w szkoleniu obronnym na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 8 ustawy.
§  13. 
Kierownik jednostki zmilitaryzowanej wykonuje odpowiednio czynności określone w § 12 ust. 2 pkt 5-7, pkt 8 lit. a, pkt 9 i 10, wystawia wezwania, o których mowa w art. 606 ust. 1 ustawy, oraz wypełnia adnotacje o służbie zmilitaryzowanej na karcie przydziału, o której mowa w § 12 ust. 2 pkt 5.

Rozdział  5

Zakres danych i wzór wniosku o wpis do wykazu

§  14. 
1. 
Wniosek o wpis do wykazu zawiera:
1)
nazwę, siedzibę i adres jednostki przewidzianej do militaryzacji;
2)
numer i datę wydania decyzji, o której mowa w § 3 ust. 1;
3)
zadania uzasadniające militaryzację: zadanie szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa oraz szczegółowe zadania przewidziane do realizacji przez jednostkę zmilitaryzowaną;
4)
limit osób, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy;
5)
wskazanie organu wnioskującego;
6)
wskazanie organu, któremu podlega jednostka po zmilitaryzowaniu;
7)
planowany termin osiągnięcia gotowości do działania jednostki zmilitaryzowanej;
8)
uzasadnienie.
2. 
Do wniosku o wpis do wykazu dołącza się kopię decyzji, o której mowa w § 3 ust. 1.
3. 
Wniosek o wpis do wykazu dotyczący usunięcia jednostki przewidzianej do militaryzacji z wykazu zawiera informacje wskazane w ust. 1 oraz numer identyfikacyjny i nazwę jednostki zmilitaryzowanej.
4. 
Wniosek o wpis do wykazu może zawierać uwagi.
5. 
Wzór wniosku o wpis do wykazu jest określony w załączniku do rozporządzenia.

Rozdział  6

Tryb przeprowadzania kontroli przygotowania jednostek przewidzianych do militaryzacji

§  15. 
1. 
Celem dokonania oceny przygotowania jednostek przewidzianych do militaryzacji oraz realizacji nałożonych na nie zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa przeprowadza się kontrolę stanu przygotowania do militaryzacji, zwaną dalej "kontrolą".
2. 
Kontrolę przeprowadza się pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności wykonania czynności wskazanych w rozdziale 4 w organach, o których mowa w art. 601 ust. 1 ustawy, oraz podległych im jednostkach przewidzianych do militaryzacji.
3. 
Kontrola zarządzana przez Prezesa Rady Ministrów w stosunku do organów wskazanych w art. 601 ust. 1 pkt 1 ustawy jest realizowana w ramach kontroli prowadzonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 9 ustawy.
§  16. 
1. 
Organ zarządzający kontrolę, o którym mowa w art. 601 ust. 1 pkt 2 ustawy:
1)
sporządza plan kontroli obejmujący zakres podmiotowy i przedmiotowy kontroli, termin jej przeprowadzenia oraz skład zespołu kontrolnego, w tym jego przewodniczącego;
2)
wystawia osobom włączonym w skład zespołu kontrolnego upoważnienie do jej przeprowadzenia;
3)
przeprowadza kontrolę;
4)
ujmuje wyniki kontroli w protokole pokontrolnym, który zawiera:
a)
nazwę organu prowadzącego kontrolę,
b)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
c)
nazwę jednostki przewidzianej do militaryzacji,
d)
zakres kontroli,
e)
opis stanu faktycznego realizowanych czynności, o których mowa w rozdziale 4,
f)
ustalone nieprawidłowości w zakresie realizowanych czynności, o których mowa w rozdziale 4,
g)
zalecenia pokontrolne zespołu kontrolnego,
h)
podpisy przewodniczącego i członków zespołu kontrolnego;
5)
przesyła protokół pokontrolny kierownikowi jednostki przewidzianej do militaryzacji.
2. 
Kierownik kontrolowanej jednostki przewidzianej do militaryzacji może zgłaszać przewodniczącemu zespołu kontrolnego zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole pokontrolnym w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
3. 
Zasadność zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, podlega sprawdzeniu przez organ, który zarządził kontrolę.
4. 
Kierownik kontrolowanej jednostki przewidzianej do militaryzacji po otrzymaniu protokołu pokontrolnego jest obowiązany do niezwłocznej realizacji zaleceń pokontrolnych zespołu kontrolnego.

Rozdział  7

Przepisy dostosowujący i końcowy

§  17. 
Jednostki organizacyjne podlegające militaryzacji wpisane do wykazu jednostek organizacyjnych podlegających militaryzacji, prowadzonego na podstawie przepisów dotychczasowych, wpisuje się do wykazu, o którym mowa w art. 600 ust. 5 ustawy.
§  18. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

WNIOSEK

wzór

1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie militaryzacji jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na rzecz obronności lub bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 1612), które zgodnie z art. 821 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655 i 974) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024