Przepisy ogólne
Wyznaczanie powierzchni ograniczających przeszkody na lotniskach dla samolotów
Wyznaczanie powierzchni ograniczających przeszkody na lotniskach dla śmigłowców
- z uwzględnieniem § 19 i § 20.
Oznakowanie przeszkód lotniczych
Zwolnienie z obowiązku oznakowania przeszkody lotniczej oraz zezwolenie na zmianę sposobu lub rodzaju jej oznakowania
Przeszkody lotnicze niepodlegające zgłoszeniu lub oznakowaniu
Uznawanie za przeszkody lotnicze obiektów, o których mowa w art. 871 ust. 1 pkt 4 ustawy
- a jego zgłoszenie lub oznakowanie wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
- a jego zgłoszenie lub oznakowanie wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
Zgoda na powstanie obiektu stałego o charakterze trwałym oraz warunki powstawania obiektu stałego o charakterze czasowym lub obiektu ruchomego
- o ile nie będzie stanowił niedopuszczalnego zagrożenia dla ruchu statków powietrznych.
Zgłaszanie przeszkód lotniczych i urządzeń o charakterze niebezpiecznym, ewidencja przeszkód lotniczych oraz informacje ujęte w tej ewidencji podlegające udostępnieniu
Urządzenia o charakterze niebezpiecznym
Przepisy przejściowe i dostosowujące oraz przepis końcowy
- stosuje się przepisy obowiązujące przed dniem 2 października 2020 r.
- stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
SCHEMAT WYZNACZANIA POWIERZCHNI POZIOMEJ WEWNĘTRZNEJ DLA DROGI STARTOWEJ O DŁUGOŚCI 1800 M ALBO DŁUŻSZEJ NA LOTNISKACH DLA SAMOLOTÓW
A - promień określony w tabeli 1 w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 stycznia 2021 r. w sprawie przeszkód lotniczych, powierzchni ograniczających przeszkody oraz urządzeń o charakterze niebezpiecznym (Dz. U. poz. 264).
PP - punkt przecięcia przedłużonej osi drogi startowej i końca pasa drogi startowej.
SCHEMAT WYZNACZANIA POŁĄCZONEJ POWIERZCHNI POZIOMEJ WEWNĘTRZNEJ DLA DWÓCH RÓWNOLEGŁYCH DRÓG STARTOWYCH NA LOTNISKACH DLA SAMOLOTÓW, W PRZYPADKU GDY GŁÓWNA DROGA STARTOWA MA DŁUGOŚĆ 1800 M ALBO DŁUŻSZĄ
A - promień powierzchni poziomej wewnętrznej.
PP - punkt przecięcia przedłużonej osi drogi startowej i końca pasa drogi startowej.
MAKSYMALNE WARTOŚCI WYSOKOŚCI I NACHYLENIA ORAZ MINIMALNE WARTOŚCI INNYCH WYMIARÓW POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH PRZESZKODY DLA DRÓG STARTOWYCH NA LOTNISKACH DLA SAMOLOTÓW
| DROGI STARTOWE PRZEZNACZONE DO LĄDOWANIA | ||||||||||
| Powierzchnia i parametry | Kategoria podejścia do lądowania | |||||||||
| Droga startowa nieprzyrządowa | Droga startowa przyrządowa z podejściem nieprecyzyjnym | Droga startowa przyrządowa z podejściem precyzyjnym kategorii: | ||||||||
| I | II albo III | |||||||||
| Cyfra kodu referencyjnego lotniska | ||||||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 1,2 | 3 | 4 | 1,2 | 3,4 | 3,4 | |
| (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | (9) | (10) | (11) |
| POWIERZCHNIA STOŻKOWA | ||||||||||
| Nachyleniea) | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% |
| Wysokość | 35 m | 55 m | 75 m | 100 m | 60 m | 75 m | 100 m | 60 m | 100 m | 100 m |
| POWIERZCHNIA POZIOMA WEWNĘTRZNA | ||||||||||
| Wysokość | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m | 45 m |
| Promień | 2000 m | 2500 m | 4000 m | 4000 m | 3500 m | 4000 m | 4000 m | 3500 m | 4000 m | 4000 m |
| POWIERZCHNIA PODEJŚCIA WEWNĘTRZNA | ||||||||||
| Szerokość | - | - | - | - | - | - | - | 90 m | 120 md) | 120 md) |
| Odległość od progu drogi startowej | - | - | - | - | - | - | - | 60 m | 60 m | 60 m |
| Długość | - | - | - | - | - | - | - | 900 m | 900 m | 900 m |
| Nachyleniea) | 2,5% | 2% | 2% | |||||||
| POWIERZCHNIA PODEJŚCIA | ||||||||||
|
Długość krawędzi dolnej (dla dróg startowych o nawierzchni sztucznej) |
60 m | 80 m | 150 m | 150 m | 140 m | 280 m | 280 m | 140 m | 280 m | 280 m |
|
Długość krawędzi dolnej (dla dróg startowych bez nawierzchni sztucznej) |
70 m | 70 m | 110 m | 110 m | 70 m | 110 m | 110 m | - | - | - |
| Odległość od progu drogi startowej | 30 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m | 60 m |
| Rozchylenie (z każdej strony) | 10% | 10% | 10% | 10% | 15% | 15% | 15% | 15% | 15% | 15% |
| Część pierwsza | ||||||||||
| Długość | 1600 m | 2500 m | 3000 m | 3000 m | 2500 m | 3000 m | 3000 m | 3000 m | 3000 m | 3000 m |
| Nachyleniea) | 5% | 4% | 3,33% | 2,5% | 3,33% | 2% | 2% | 2,5% | 2% | 2% |
| Część druga | ||||||||||
| Długość | - | - | - | - | - | 3600 mb) | 3600 mb) | 12000 m | 3600 mb) | 3600 mb) |
| Nachyleniea) | - | - | - | - | - | 2,5% | 2,5% | 3% | 2,5% | 2,5% |
| Część pozioma | ||||||||||
| Długość | - | - | - | - | - | 8400 mb) | 8400 mb) | - | 8400 mb) | 8400 mb) |
| Długość całkowita | ||||||||||
| Długość | 1600 m | 2500 m | 3000 m | 3000 m | 2500 m | 15000 m | 15000 m | 15000 m | 15000 m | 15000 m |
| POWIERZCHNIA PRZEJŚCIOWA | ||||||||||
| Nachyleniea) | 20% | 20% | 14,3% | 14,3% | 20% | 14,3% | 14,3% | 14,3% | 14,3% | 14,3% |
| POWIERZCHNIA PRZEJŚCIOWA WEWNĘTRZNA | ||||||||||
| Nachyleniea) | - | - | - | - | - | - | - | 40% | 33,3% | 33,3% |
| POWIERZCHNIA PRZERWANEGO LĄDOWANIA | ||||||||||
| Długość krawędzi dolnej | - | - | - | - | - | - | - | 90 m | 120 md) | 120 md) |
| Odległość od progu drogi startowej | - | - | - | - | - | - | - | do końca pasa drogi startowej | 1800 mc) | 1800 mc) |
| Rozchylenie (z każdej strony) | - | - | - | - | - | - | - | 10% | 10% | 10% |
| Nachyleniea) | - | - | - | - | - | - | - | 4% | 3,33% | 3,33% |
|
a) Mierzone w płaszczyźnie pionowej. b) Długość jest zmienna, z uwzględnieniem § 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 stycznia 2021 r. w sprawie przeszkód lotniczych, powierzchni ograniczających przeszkody oraz urządzeń o charakterze niebezpiecznym (Dz. U. poz. 264). c) Albo do końca drogi startowej, w zależności od tego, który wymiar jest mniejszy. d) W przypadku gdy literą kodu referencyjnego lotniska jest F, wymiar zwiększa się do 140 m. | ||||||||||
Tabela 2. Parametry powierzchni wznoszenia dla dróg startowych przeznaczonych do startu
| DROGI STARTOWE PRZEZNACZONE DO STARTU | |||
| Powierzchnia i parametry | Cyfra kodu referencyjnego lotniska | ||
| 1 | 2 | 3 lub 4 | |
| (1) | (2) | (3) | (4) |
| POWIERZCHNIA WZNOSZENIA | |||
|
Długość krawędzi dolnej (dla dróg startowych o nawierzchni sztucznej) |
60 md) | 80 md) | 180 m |
|
Długość krawędzi dolnej (dla dróg startowych bez nawierzchni sztucznej) |
70 m | 70 m | 110 m |
| Odległość od końca drogi startowejb) | 30 m | 60 m | 60 m |
| Rozchylenie (z każdej strony) | 10 % | 10 % | 12,5 % |
| Szerokość końcowa | 380 m | 580 m | 1200 m 1800 mc) |
| Długość | 1600 m | 2500 m | 15 000 m |
| Nachyleniea) | 5 % | 4 % | 2 %e) |
|
a) Mierzone w płaszczyźnie pionowej. b) Powierzchnia wznoszenia zaczyna się na końcu zabezpieczenia wydłużonego startu, jeżeli długość tego zabezpieczenia przekracza 30 m dla drogi startowej o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 1 albo 60 m dla drogi startowej o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 2-4. c) 1800 m, jeżeli przewidywana ścieżka wznoszenia zawiera zmianę kierunku większą niż 15º przy wykonywaniu operacji w warunkach meteorologicznych do lotów z wykorzystaniem przyrządów (IMC) lub warunkach meteorologicznych do lotów z widocznością (VMC) w nocy. d) Jeżeli istnieje zabezpieczenie wydłużonego startu, długość krawędzi dolnej powinna wynosić 150 m. e) Jeżeli żaden obiekt nie osiąga wysokości powierzchni wznoszenia o nachyleniu 2 % (1:50), można ustanowić powierzchnię wolną od przeszkód o nachyleniu 1,6 % (1:62,5). Przeprowadza się analizę parametrów operacyjnych samolotów, dla których dana droga startowa jest przeznaczona, aby określić, czy pożądane jest zmniejszenie nachylenia, jeżeli mają być spełnione krytyczne warunki operacji lotniczych. W przypadku zmniejszenia nachylenia należy dokonać korekty długości powierzchni wznoszenia w taki sposób, aby zapewnić zabezpieczenie do wysokości 300 m. | |||
SCHEMAT WYZNACZANIA POWIERZCHNI STOŻKOWEJ, POWIERZCHNI POZIOMEJ WEWNĘTRZNEJ, POWIERZCHNI PODEJŚCIA WEWNĘTRZNEJ, POWIERZCHNI PODEJŚCIA, POWIERZCHNI PRZEJŚCIOWEJ, POWIERZCHNI PRZEJŚCIOWEJ WEWNĘTRZNEJ, POWIERZCHNI PRZERWANEGO LĄDOWANIA I POWIERZCHNI WZNOSZENIA DLA DRÓG STARTOWYCH NA LOTNISKACH DLA SAMOLOTÓW
Rysunek 2. Schemat wyznaczania powierzchni podejścia wewnętrznej, powierzchni przejściowej wewnętrznej i powierzchni przerwanego lądowania dla dróg startowych na lotniskach dla samolotów
SPOSÓB OZNAKOWANIA DZIENNEGO PRZEZ POMALOWANIE PRZESZKODY LOTNICZEJ OTOCZONEJ ZABUDOWĄ LUB LASEM
SCHEMAT WYZNACZANIA OBSZARU ZNAJDUJĄCEGO SIĘ W CIENIU ISTNIEJĄCEJ PRZESZKODY LOTNICZEJ
H - wysokość przeszkody lotniczej powyżej powierzchni podejścia albo powierzchni wznoszenia.
S - szerokość przeszkody lotniczej.
Rysunek 2. Schemat wyznaczania obszaru znajdującego się w cieniu istniejącej przeszkody lotniczej w części poziomej powierzchni podejścia, powierzchni stożkowej albo powierzchni poziomej wewnętrznej
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
Grażyna J. Leśniak 25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
Grażyna J. Leśniak 19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.2025.903 t.j. |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Przeszkody lotnicze, powierzchnie ograniczające przeszkody oraz urządzenia o charakterze niebezpiecznym. |
| Data aktu: | 12/01/2021 |
| Data ogłoszenia: | 07/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/02/2021 |








