Ekspertyza nawigacyjna i ekspertyzy techniczne dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 15 grudnia 2021 r.
w sprawie ekspertyzy nawigacyjnej i ekspertyz technicznych dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń

Na podstawie art. 113b ust. 10 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680 oraz z 2021 r. poz. 234) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres ekspertyzy:
a)
nawigacyjnej w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń na bezpieczeństwo i efektywność żeglugi statków w polskich obszarach morskich,
b)
technicznej w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń na polskie obszary morza A1 i A2 Morskiego Systemu Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Zapewnienia Bezpieczeństwa (GMDSS) oraz Systemu Łączności Operacyjnej Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa,
c)
technicznej w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń na Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego;
2)
szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji i doświadczenia osób uprawnionych do sporządzania ekspertyz, o których mowa w pkt 1, oraz sposób dokumentowania tych kwalifikacji i tego doświadczenia.
§  2. 
1. 
Szczegółowy zakres ekspertyzy, o której mowa w § 1 pkt 1 lit. a, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Szczegółowy zakres ekspertyzy, o której mowa w § 1 pkt 1 lit. b, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Szczegółowy zakres ekspertyzy, o której mowa w § 1 pkt 1 lit. c, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Osoby uprawnione do sporządzania ekspertyz, o których mowa w § 1 pkt 1, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
posiadać kwalifikacje potwierdzone:
a)
dyplomem na poziomie zarządzania w dziale pokładowym,
b)
dyplomem ukończenia studiów na kierunku związanym z telekomunikacją lub łącznością radiową,
c)
ważnym świadectwem ogólnym operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej,
d)
świadectwem operatora radaru i Radarowego Automatycznego Systemu Śledzenia i Akwizycji Ech (ARPA) na poziomie zarządzania;
2)
posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy na stanowisku:
a)
nauczyciela akademickiego w uczelni morskiej lub
b)
pracownika naukowego lub badawczo-technicznego, lub inżynieryjno-technicznego w instytucie badawczym w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383 oraz z 2021 r. poz. 1192 i 2333), który prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie związanym z transportem morskim lub łącznością radiową, lub systemami radarowymi;
3)
posiadać doświadczenie w zakresie sporządzania co najmniej dwóch ekspertyz w zakresie nawigacji morskiej lub w zakresie funkcjonowania systemów łączności radiowej lub systemów radarowych, lub systemów monitorowania ruchu statków opracowanych w ramach pracy w tej uczelni lub w tym instytucie.
2. 
W przypadku sporządzania ekspertyz, o których mowa w § 1 pkt 1, wspólnie przez kilka osób wszystkie wymagania określone w ust. 1 powinny być spełnione łącznie przez te osoby w taki sposób, aby każda z nich spełniała co najmniej jedno z tych wymagań.
3. 
Posiadanie kwalifikacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, dokumentuje się przez dołączenie do ekspertyzy kopii odpowiednich dyplomów i świadectw.
4. 
Posiadanie doświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, dokumentuje się przez dołączenie do ekspertyzy kopii:
1)
referencji lub umów, lub innych dokumentów potwierdzających zatrudnienie w odpowiedniej uczelni lub instytucie oraz
2)
odpowiednich stron ekspertyz potwierdzających ich zakres przedmiotowy oraz autorstwo.
5. 
Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 3 i 4, podlegają zwrotowi wnioskodawcy z dniem prawomocnego zakończenia postępowania w sprawie zatwierdzenia przez dyrektora urzędu morskiego ekspertyzy, do której zostały dołączone.
§  4. 
W sprawach wszczętych na podstawie art. 113b ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy tego rozporządzenia.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES EKSPERTYZY NAWIGACYJNEJ W ZAKRESIE OCENY WPŁYWU MORSKIEJ FARMY WIATROWEJ I ZESPOŁU URZĄDZEŃ NA BEZPIECZEŃSTWO I EFEKTYWNOŚĆ ŻEGLUGI STATKÓW W POLSKICH OBSZARACH MORSKICH

Ekspertyza nawigacyjna w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, 784, 1093 i 1642), zwanej dalej "MFW", i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, zwanego dalej "zespołem urządzeń", na bezpieczeństwo i efektywność żeglugi statków w polskich obszarach morskich, zwana dalej "ekspertyzą", zawiera następujące elementy:

I. 

Informacje ogólne dotyczące:

1)
nazwy MFW i zespołu urządzeń oraz nazw i danych teleadresowych wytwórcy i podmiotów zaangażowanych w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, a także ich likwidacji, jeżeli są znane;
2)
celu i zakresu ekspertyzy;
3)
podstaw prawnych, standardów i wytycznych uwzględnionych w ekspertyzie;
4)
kwalifikacji i doświadczenia osób, które opracowały ekspertyzę, ze wskazaniem autorów poszczególnych części lub stron ekspertyzy.

II. 

Informacje szczegółowe dotyczące:

1)
lokalizacji MFW i zespołu urządzeń oraz charakterystyki obszaru, na którym zostaną one zbudowane, w tym:
a)
dane z przeprowadzonych pomiarów hydrometeorologicznych, w tym dotyczące siły i kierunków wiatru, falowania, prądów morskich, wysokości temperatury i ciśnienia, występowania i parametrów zalodzenia i oblodzenia, widzialności i występowania mgieł oraz opadów,
b)
dane z przeprowadzonych pomiarów hydrograficznych, w tym pomiarów batymetrycznych, sonarowych, magnetometrycznych lub optycznego rozpoznania obiektów podwodnych, spełniające wymogi w zakresie warunków i sposobu przekazywania kopii danych pomiarowych Państwowej Morskiej Służbie Hydrograficznej określone w przepisach wydanych na podstawie art. 41c ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2135 oraz z 2021 r. poz. 234 i 1718);
2)
planowanego harmonogramu budowy MFW i zespołu urządzeń;
3)
liczby i rodzajów obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń;
4)
struktury, lokalizacji i specyfikacji technicznej obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń w zakresie istotnym dla przedmiotu ekspertyzy;
5)
planowanego rozmieszczenia kabli energetycznych i innych przyłączy oraz sposobu ich zabezpieczenia przed uszkodzeniem w związku z żeglugą statków i prowadzeniem rybołówstwa, w tym w wyniku awaryjnego rzucenia kotwicy statku;
6)
charakterystyki portów, z których będą operować jednostki zaangażowane w proces budowy, eksploatacji i likwidacji MFW i zespołu urządzeń, w zakresie spełniania przez te porty wymagań związanych z planowanymi w tych portach operacjami związanymi z budową, eksploatacją i likwidacją MFW i zespołu urządzeń;
7)
charakterystyki procesów związanych z budową, eksploatacją i likwidacją MFW i zespołu urządzeń, harmonogramu i warunków realizacji tych procesów, a także liczby i rodzaju statków zaangażowanych w te procesy;
8)
założeń teoretycznych, praktycznej realizacji oraz wyników badań, analiz i pomiarów wykonanych w ramach ekspertyzy;
9)
wyników analizy ruchu statków w lokalizacji MFW i zespołu urządzeń oraz w jej bezpośrednim sąsiedztwie, uwzględniającej:
a)
dane dotyczące ruchu statków w okresie dwóch lat przed rokiem przedłożenia ekspertyzy do zatwierdzenia przez dyrektora urzędu morskiego, z podziałem na typy statków, uzyskane z bazy danych AIS Urzędu Morskiego w Gdyni lub Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Morza Bałtyckiego (HELCOM), a także uzyskane z bazy danych VMS ministra właściwego do spraw rybołówstwa,
b)
prognozę dotyczącą ruchu statków na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji MFW i zespołu urządzeń, z uwzględnieniem ruchu statków zaangażowanych w budowę, eksploatację i likwidację MFW i zespołu urządzeń oraz innych projektów i inwestycji planowanych w rejonie MFW, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich, oraz w portach, o których mowa w pkt 6;
10)
przebiegających w rejonie MFW i zespołu urządzeń tras żeglugowych z uwzględnieniem wielkości i rodzajów statków uprawiających żeglugę tymi trasami oraz ich zdolności manewrowych, a także odległości tych tras od MFW i zespołu urządzeń oraz przewidzianych na tej podstawie środków redukcji ryzyka kolizji statku z elementami MFW i zespołu urządzeń;
11)
istniejącego oznakowania nawigacyjnego i innych pomocy nawigacyjnych, na które może oddziaływać MFW i zespół urządzeń, rodzaju tego oddziaływania oraz planowanych środków kompensacyjnych;
12)
założeń planowanego oznakowania nawigacyjnego MFW i zespołu urządzeń na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji MFW i zespołu urządzeń, w tym oznakowania elementów MFW i zespołu urządzeń w kontekście wymagań dotyczących ruchu morskiego i lotniczego oraz prowadzenia działań ratowniczych z powietrza i z poziomu morza;
13)
wpływu MFW i zespołu urządzeń na prowadzenie działań ratowniczych i zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego;
14)
planowanych sił, środków i procedur ratowniczych na wypadek wystąpienia na obszarze MFW i zespołu urządzeń zagrożenia dla życia i zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego oraz mienia;
15)
zalecanych rozwiązań w zakresie uprawiania żeglugi i rybołówstwa na obszarze MFW i zespołu urządzeń, w tym nieszkodliwego przepływu przez obszar MFW i zespołu urządzeń, prowadzenia połowów wszystkimi możliwymi narzędziami oraz prowadzenia innego rodzaju działalności na obszarze MFW i zespołu urządzeń, w tym sposobu monitorowania i egzekwowania przestrzegania tych rozwiązań;
16)
planowanych rozwiązań w zakresie organizacji i monitorowania ruchu jednostek zaangażowanych w proces budowy, eksploatacji i likwidacji MFW i zespołu urządzeń;
17)
środków zapobiegawczych i kompensacyjnych przewidzianych przez wytwórcę w celu redukcji negatywnego wpływu MFW i zespołu urządzeń na systemy i urządzenia nawigacyjne, radarowe i łączności morskiej, w tym środków przewidzianych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247, 784, 922, 1211, 1551 i 1718).

III. 

Formalna ocena ryzyka przeprowadzona w zakresie będącym przedmiotem ekspertyzy zgodnie z zaleceniami Międzynarodowej Organizacji Morskiej lub innymi powszechnie przyjętymi standardami międzynarodowymi, z uwzględnieniem informacji określonych w części II, zawierająca informacje na temat:

1)
zidentyfikowanych zagrożeń związanych z funkcjonowaniem MFW i zespołu urządzeń, w tym scenariuszy i zagrożeń, które są prawdopodobne oraz których konsekwencje mogą być znaczące;
2)
zalecanych środków kontroli ryzyka oraz sposobów redukcji zagrożeń, w tym dotyczących wdrożenia odpowiednich rozwiązań formalnych lub organizacyjnych lub instalacji odpowiednich urządzeń.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES EKSPERTYZY TECHNICZNEJ W ZAKRESIE OCENY WPŁYWU MORSKIEJ FARMY WIATROWEJ I ZESPOŁU URZĄDZEŃ NA POLSKIE OBSZARY MORZA A1 I A2 MORSKIEGO SYSTEMU ŁĄCZNOŚCI W NIEBEZPIECZEŃSTWIE I DLA ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA (GMDSS) ORAZ SYSTEMU ŁĄCZNOŚCI OPERACYJNEJ MORSKIEJ SŁUŻBY POSZUKIWANIA I RATOWNICTWA

Ekspertyza techniczna w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, 784, 1093 i 1642), zwanej dalej "MFW", i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, zwanego dalej "zespołem urządzeń", na polskie obszary morza A1 i A2 Morskiego Systemu Łączności w Niebezpieczeństwie i dla Zapewnienia Bezpieczeństwa (GMDSS) oraz Systemu Łączności Operacyjnej Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, zwana dalej "ekspertyzą", zawiera następujące elementy:

I. 

Informacje ogólne dotyczące:

1)
nazwy MFW i zespołu urządzeń oraz nazw i danych teleadresowych wytwórcy i podmiotów zaangażowanych w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, a także ich likwidacji - jeżeli są znane;
2)
celu i zakresu ekspertyzy;
3)
podstaw prawnych, standardów i wytycznych uwzględnionych w ekspertyzie;
4)
kwalifikacji i doświadczenia osób, które opracowały ekspertyzę, ze wskazaniem autorów poszczególnych części lub stron ekspertyzy.

II. 

Informacje szczegółowe dotyczące:

1)
lokalizacji MFW i zespołu urządzeń oraz charakterystyki obszaru, na którym zostaną one zbudowane, z uwzględnieniem danych hydrometeorologicznych istotnych z punktu widzenia badań i analiz, o których mowa w pkt 7;
2)
planowanego harmonogramu budowy MFW i zespołu urządzeń;
3)
liczby i rodzajów obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń;
4)
struktury, lokalizacji i specyfikacji technicznej obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń w zakresie istotnym dla przedmiotu ekspertyzy, w tym planowanego rozmieszczenia kabli energetycznych i innych przyłączy;
5)
krajowego systemu zapewniającego łączność w polskich obszarach morza A1 i A2 w systemie GMDSS oraz zakresu możliwego oddziaływania MFW i zespołu urządzeń na ten system;
6)
Systemu Łączności Operacyjnej Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz zakresu możliwego oddziaływania MFW i zespołu urządzeń na ten system;
7)
założeń teoretycznych, praktycznej realizacji oraz wyników wykonanych badań i analiz, w tym dotyczących:
a)
występowania zjawiska interferencji,
b)
występowania cienia radiowego,
c)
wpływu MFW i zespołu urządzeń na statkowe radiostacje operujące w paśmie częstotliwości średnich (MF) i bardzo wysokich (VHF);
8)
sposobów i środków kompensacji negatywnego wpływu MFW i zespołu urządzeń na systemy wymienione w pkt 5 i 6, stwierdzonego w wyniku badań i analiz, o których mowa w pkt 7, w tym środków przewidzianych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247, 784, 922, 1211, 1551 i 1718);
9)
zakresu oraz harmonogramu pomiarów, testów i badań, o których mowa w art. 113e ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680 oraz z 2021 r. poz. 234).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES EKSPERTYZY TECHNICZNEJ W ZAKRESIE OCENY WPŁYWU MORSKIEJ FARMY WIATROWEJ I ZESPOŁU URZĄDZEŃ NA KRAJOWY SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA MORSKIEGO

Ekspertyza techniczna w zakresie oceny wpływu morskiej farmy wiatrowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, 784, 1093 i 1642), zwanej dalej "MFW", i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, zwanego dalej "zespołem urządzeń", na Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego, zwana dalej "ekspertyzą", zawiera następujące elementy:

I. 

Informacje ogólne dotyczące:

1)
nazwy MFW i zespołu urządzeń oraz nazw i danych teleadresowych wytwórcy i podmiotów zaangażowanych w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, a także ich likwidacji - jeżeli są znane;
2)
celu i zakresu ekspertyzy;
3)
podstaw prawnych, standardów i wytycznych uwzględnionych w ekspertyzie;
4)
kwalifikacji i doświadczenia osób, które opracowały ekspertyzę, ze wskazaniem autorów poszczególnych części lub stron ekspertyzy.

II. 

Informacje szczegółowe dotyczące:

1)
lokalizacji MFW i zespołu urządzeń oraz charakterystyki obszaru, na którym zostaną one zbudowane, z uwzględnieniem danych hydrometeorologicznych istotnych z punktu widzenia badań i analiz, o których mowa w pkt 6;
2)
planowanego harmonogramu budowy MFW i zespołu urządzeń;
3)
liczby i rodzajów obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń;
4)
struktury, lokalizacji i specyfikacji technicznej obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń w zakresie istotnym dla przedmiotu ekspertyzy, w tym planowanego rozmieszczenia kabli energetycznych i innych przyłączy;
5)
charakterystyki technicznej Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego oraz zakresu możliwego oddziaływania MFW i zespołu urządzeń na urządzenia i systemy wchodzące w skład Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego;
6)
założeń teoretycznych, praktycznej realizacji oraz wyników wykonanych badań i analiz oddziaływania MFW i zespołu urządzeń na urządzenia i systemy wchodzące w skład Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego, w tym dotyczących:
a)
występowania zjawiska interferencji,
b)
występowania cienia radiowego,
c)
występowania zjawiska fałszywych ech radarowych,
d)
wpływu MFW i zespołu urządzeń na statkowe urządzenia VHF;
7)
działań kompensacyjnych w celu minimalizacji negatywnych zjawisk stwierdzonych w wyniku badań i analiz, o których mowa w pkt 6;
8)
zakresu oraz harmonogramu pomiarów, testów i badań, o których mowa w art. 113e ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680 oraz z 2021 r. poz. 234).
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024