Określenie szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 8 listopada 2021 r.
w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego 2

Na podstawie art. 14 ust. 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz. 779, 784 i 1648) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
destrukcie asfaltowym - rozumie się przez to mieszankę mineralno-asfaltową, która w wyniku odzysku odpadów destruktu asfaltowego, po spełnieniu kryteriów, o których mowa w § 2, utraciła status odpadów destruktu asfaltowego;
2)
odpadach destruktu asfaltowego - rozumie się przez to mieszankę mineralno-asfaltową uzyskiwaną:
a)
w wyniku:
frezowania na zimno warstw asfaltowych,
rozkruszenia płyt wyciętych z nawierzchni asfaltowej lub brył uzyskiwanych z tych płyt,
b)
z odrzutów lub nadwyżek powstałych przy produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej

- stanowiącą odpady o kodzie 17 03 02, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zwanej dalej "ustawą";

3)
posiadaczu odpadów destruktu asfaltowego - rozumie się przez to posiadacza odpadów destruktu asfaltowego dokonującego oceny lub zlecającego dokonanie oceny zgodności z kryteriami, o których mowa w § 2, w tym posiadacza odpadów posiadającego zezwolenie na przetwarzanie odpadów, pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające przetwarzanie odpadów albo pozwolenie zintegrowane uwzględniające przetwarzanie odpadów;
4)
próbce - rozumie się przez to próbkę danej partii odpadów destruktu asfaltowego.
§  2. 
1. 
Warunki utraty statusu odpadów, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez odpady destruktu asfaltowego uznaje się za zastosowane, jeżeli są spełnione łącznie następujące kryteria:
1)
odpady destruktu asfaltowego:
a)
nie są zanieczyszczone substancjami innymi niż te, które są stosowane w ramach produkcji mieszanek mineralno - asfaltowych, oraz podczas ich stosowania i normalnego użytkowania,
b)
są przetwarzane w procesach odzysku R5 lub R12, wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy;
2)
łączna zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, w tym zawartość benzo(a)pirenu, w odniesieniu do suchej masy próbki, nie przekracza maksymalnego dopuszczalnego stężenia określonego w tabeli 1 w załączniku nr 1 do rozporządzenia albo w badaniu na obecność wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych metodą uproszczoną określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia otrzymano negatywny wynik - w przypadku odpadów destruktu asfaltowego, dla których istnieją dowody, że powstały z mieszanki mineralno-asfaltowej wykorzystanej do budowy, przebudowy lub remontu dróg i wyprodukowanej po dniu 31 grudnia 2000 r.;
3)
destrukt asfaltowy otrzymany w procesie odzysku spełnia co najmniej wymagania normy PN-EN 13108-8;
4)
odciek próbki nie przekracza maksymalnych dopuszczalnych stężeń określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
5)
próbka została pobrana i przebadana zgodnie z § 3;
6)
destrukt asfaltowy otrzymany w procesie odzysku może zostać wykorzystany do budowy, przebudowy lub remontu dróg, w tym utwardzania placów i poboczy, lub infrastruktury lotniskowej, w tym dróg startowych, dróg kołowania, pasów lotniskowych i płyt postojowych.
2. 
Przepisu ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do:
1)
odpadów destruktu asfaltowego, dla których istnieją dowody, że powstały z mieszanki mineralno-asfaltowej wykorzy stanej do budowy, przebudowy lub remontu dróg i wyprodukowanej po dniu 31 grudnia 2000 r., oraz dla których w badaniu na obecność wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych metodą uproszczoną określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia otrzymano negatywny wynik;
2)
odpadów destruktu asfaltowego, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b.
§  3. 
1. 
Próbki pobiera się i bada w celu potwierdzenia spełnienia przez odpady destruktu asfaltowego kryteriów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 4.
2. 
Próbki pobiera oraz bada:
1)
laboratorium posiadające w tym zakresie akredytacje w rozumieniu art. 5 pkt 11 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2021 r. poz. 1344) lub
2)
certyfikowana w tym zakresie jednostka badawcza, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2289)

- na zlecenie posiadacza odpadów destruktu asfaltowego.

3. 
Próbki pobiera się przed:
1)
przystąpieniem do prac remontowo-budowlanych - w przypadku gdy w wyniku tych prac mają powstać odpady destruktu asfaltowego albo
2)
wykorzystaniem - w przypadku gdy wykorzystane mają być magazynowane odpady destruktu asfaltowego.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, próbki pobiera się w formie odwiertów rdzeniowych, tak aby każda warstwa nawierzchni, która ma być usunięta, mogła być przebadana odrębnie.
5. 
Metoda pobierania próbek powinna spełniać co najmniej wymagania:
1)
normy PN-EN 12697-27 - w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1;
2)
normy PN-EN 14899 lub normy PN-EN 932-1 - w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.
6. 
Minimalną liczbę pobieranych próbek i sposób ich pobierania w przypadku, o którym mowa w ust. 3:
1)
pkt 1 - określa tabela 1,
2)
pkt 2 - określa tabela 2

- w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

7. 
Przy badaniu łącznej zawartości wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych uwzględnia się wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne określone w tabeli 2 w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
8. 
Dla odpadów destruktu asfaltowego, dla których istnieją dowody, że powstały z mieszanki mineralno-asfaltowej wykorzystanej do budowy, przebudowy lub remontu dróg i wyprodukowanej po dniu 31 grudnia 2000 r., oraz dla odpadów destruktu asfaltowego, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b, badanie na obecność wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych przeprowadza się metodą uproszczoną określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
9. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 8, dopuszcza się, aby pobieranie próbek oraz badanie metodą uproszczoną określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia wykonywał wykwalifikowany personel, który posiada przeszkolenie lub doświadczenie niezbędne do monitorowania i oceny właściwości destruktu asfaltowego.
10. 
Jeżeli w badaniu, o którym mowa w ust. 8, nie otrzymano negatywnego wyniku, do odpadów destruktu asfaltowego, o których mowa w ust. 8, stosuje się przepisy ust. 2 i 7.
11. 
Z badania próbek sporządza się protokół.
§  4. 
1. 
Posiadacz odpadów destruktu asfaltowego potwierdza spełnienie przez odpady destruktu asfaltowego warunków utraty statusu odpadów, sporządzając odrębnie dla każdej przekazywanej do wykorzystania partii odpadów destruktu asfaltowego oświadczenie o zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. 
Oświadczenie o zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego sporządza się w dwóch jednakowo brzmiących egzemplarzach, po jednym dla posiadacza odpadów destruktu asfaltowego oraz dla podmiotu, który wykorzystuje ten destrukt asfaltowy.
3. 
Do oświadczenia o zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego dołącza się potwierdzone przez posiadacza odpadów destruktu asfaltowego za zgodność z oryginałem kopie:
1)
protokołu, o którym mowa w § 3 ust. 11;
2)
dowodów potwierdzających, że dana partia odpadów destruktu asfaltowego powstała z mieszanki mineralno-asfaltowej wykorzystanej do budowy, przebudowy lub remontu dróg i wytworzonej po dniu 31 grudnia 2000 r. - jeżeli dotyczy.
4. 
Oświadczenie o zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego jest przedkładane:
1)
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska właściwemu ze względu na miejsce powstania danej partii destruktu asfaltowego - przez posiadacza odpadów destruktu asfaltowego,
2)
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska właściwemu ze względu na miejsce wykorzystania danej partii destruktu asfaltowego - przez podmiot, który wykorzystuje destrukt asfaltowy

- na żądanie, w trakcie prowadzonej kontroli.

5. 
Oświadczenie o zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego wraz z załącznikami, a w przypadku posiadacza odpadów destruktu asfaltowego także wyniki badań próbek lub protokół, o którym mowa w § 3 ust. 11, przechowuje się przez okres 5 lat.
§  5. 
1. 
System gospodarowania prowadzony przez posiadacza odpadów destruktu asfaltowego w celu wykazania zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego obejmuje co najmniej zbiór udokumentowanych procedur dotyczących:
1)
monitorowania procesów i technik przetwarzania odpadów destruktu asfaltowego;
2)
monitorowania zgodności destruktu asfaltowego z kryteriami, o których mowa w § 2;
3)
planowanego wykorzystania destruktu asfaltowego;
4)
przeglądu i usprawnienia systemu gospodarowania;
5)
szkolenia personelu.
2. 
Posiadacz odpadów destruktu asfaltowego udostępnia na żądanie właściwym organom Inspekcji Ochrony Środowiska w trakcie prowadzenia kontroli dokumentację związaną z systemem gospodarowania.
3. 
Wymaganie określone w ust. 1 uważa się za spełnione, jeżeli posiadacz odpadów destruktu asfaltowego:
1)
jest zarejestrowany zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylającego rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 1, z późn. zm.) oraz
2)
posiada wdrożony system zarządzania środowiskowego spełniający co najmniej wymagania normy PN-EN ISO 14001 i obejmujący wymagania wskazane w ust. 1.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 5, który wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Minister Klimatu i Środowiska: M. Kurtyka

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

OBECNOŚĆ WIELOPIERŚCIENIOWYCH WĘGLOWODORÓW AROMATYCZNYCH W DESTRUKCIE ASFALTOWYM

Tabela 1. Łączna zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, w tym zawartość benzo(a)pirenu, w odniesieniu do suchej masy próbki
Lp. Łączna zawartość dla parametru Jednostka Maksymalne dopuszczalne stężenie
1 Łączna zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych mg/kg suchej masy 100
2 Benzo(a)piren (BaP) mg/kg suchej masy 50

Tabela 2. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uwzględniane przy badaniu łącznej zawartości wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych

Lp. Nazwa Oznaczenie numeryczne CAS1)
1 Naftalen 91-20-3
2 Acenaftylen 208-96-8
3 Acenaften 83-32-9
4 Fluoren 86-73-7
5 Fenantren 85-1-8
6 Antracen 120-12-7
7 Fluoranten 206-44-0
8 Piren 129-00-0
9 Benzo(a)antracen (BaA) 56-55-3
10 Chryzen 218-01-9
11 Benzo(b)fluoranten (BpFA) 205-99-2
12 Benzo(k)fluoranten 207-08-9
13 Benzo(a)piren (BaP) 50-32-8
14 Indeno[ 1,2,3-cd]piren 193-39-5
15 Benzo(g, h, i)perylen 191-24-2
16 Dibenzo(a, h)antracen (DBahA) 53-70-3

Objaśnienie:

1) Oznaczenie numeryczne substancji chemicznej według Chemical Abstracts Service Registry Number (CAS), pozwalające na identyfikację substancji chemicznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

METODA UPROSZCZONA BADANIA NA OBECNOŚĆ WIELOPIERŚCIENIOWYCH WĘGLOWODORÓW AROMATYCZNYCH

1.
Przed przystąpieniem do badania próbkę należy wysuszyć przez przechowywanie jej w suchym pomieszczeniu lub w suszarce z nawiewem (w obu przypadkach należy zapewnić odprowadzenie pary do wentylacji) w temperaturze pokojowej oraz oczyścić z drobin naniesionych na jej powierzchnię podczas pobierania, transportu lub przechowywania.
2.
Badaną próbkę pokrywa się preparatem w postaci sprayu, reagującym z wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi w ten sposób, że zmienia on kolor z białego na żółty.
3.
Jeżeli proces zmiany koloru preparatu z białego na żółty jest niedostrzegalny nieuzbrojonym okiem, próbkę należy umieścić w ciemnym pomieszczeniu i oświetlić promieniami UV.
4.
W przypadku wątpliwości co do występowania wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych próbkę należy przełamać, a przełom pokryć preparatem.
5.
Wynik badania uznaje się za negatywny, jeżeli po pokryciu próbki preparat nie zmienia koloru.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

MAKSYMALNE DOPUSZCZALNE STĘŻENIA ODCIEKU PRÓBKI

Lp. Parametr Jednostka miary Maksymalne dopuszczalne stężenie
1 Azotany mg/l NO3 50
2 Fluorki mg/l F 1,5
3 Siarczany mg/l SO4 250
4 Chlorki mg/l Cl 100
5 Cyjanki pg/l Cn 50
6 Bar mg/l Ba 1
7 Miedź mg/l Cu 0,05
8 Cynk mg/l Zn 3
9 Beryl pg/l Be 10
10 Kobalt pg/l Co 250
11 Nikiel pg/l Ni 10
12 Wanad pg/l V 250
13 Arsen pg/l As 50
14 Kadm pg/l Cd 5
15 Chrom całkowity pg/l Cr 50
16 Ołów pg/l Pb 50
17 Selen pg/l Se 10
18 Rtęć pg/l Hg 1
19 ChZT mg/l 30

ZAŁĄCZNIK Nr  4

MINIMALNA LICZBA POBIERANYCH PRÓBEK I SPOSÓB ICH POBIERANIA

Tabela 1
Rodzaj próbki Obszar referencyjny1)

(w m2)

Minimalna liczba pobieranych próbek Sposób pobierania próbek
Pojedyncze pobranie 5000 1 1. Pojedynczy odwiert rdzeniowy wykonuje się na obszarze referencyjnym, który jest nie większy niż 5000 m2. Na jednym obszarze referencyjnym można wykonać więcej niż jeden odwiert rdzeniowy.

2. Próbkę reprezentatywną pobiera się z obszaru referencyjnego nie większego niż 20 000 m2.

3. Na próbkę reprezentatywną składają się rdzenie z pojedynczych odwiertów rdzeniowych.

4. Jeżeli powierzchnia objęta pracami remontowo-budowlanymi, w wyniku których powstanie dana partia odpadów destruktu asfaltowego, jest większa niż 20 000 m2, powierzchnię tę dzieli się na obszary referencyjne, z których każdy jest nie większy niż 20 000 m2. Próbkę reprezentatywną pobiera się dla każdego obszaru referencyjnego.

5. Próbkę uzyskuje się przez ogrzanie rdzeni pobranych w ramach próbki reprezentatywnej, a w przypadku, o którym mowa w pkt 4, pobranych w ramach wszystkich próbek reprezentatywnych, w suszarce aż do osiągnięcia miękkości, która umożliwi ich ujednorodnienie i pomniej szenie przez zastosowanie rozdzielacza lub przez ćwiartkowanie.

6. W przypadku gdy jest planowane frezowanie selektywne warstw, rdzenie przed ogrzewaniem należy podzielić, w szczególności przy użyciu piły mechanicznej, na poszczególne warstwy.

Próbka reprezentatywna 20 000 1

Objaśnienie:

1) Obszar referencyjny jest to maksymalny obszar, jaki może obejmować jedna próbka.

Tabela 2

Rodzaj próbki Masa1)

(w Mg)

Minimalna liczba pobieranych próbek Sposób pobierania próbek
Pojedyncze pobranie 3000 1 1. Na każde 3000 Mg odpadów destruktu asfaltowego wykonuje się co najmniej jedno pobranie.

2. Na próbkę reprezentatywną składają się pojedyncze pobrania.

3. Próbkę reprezentatywną pobiera się z odpadów destruktu asfaltowego o masie nie większej niż 20 000 Mg.

4. Partię odpadów destruktu asfaltowego o masie większej niż 20 000 Mg dzieli się na próbki reprezentatywne, z których każda ma masę nie większą niż 20 000 Mg.

5. Próbkę uzyskuje się przez ujednorodnienie i pomniejszenie przez zastosowanie rozdzielacza lub przez ćwiartkowanie materiału pozyskanego w ramach próbki reprezentatywnej, a w przypadku, o którym mowa w pkt 4, z materiału pozyskanego ze wszystkich próbek reprezentatywnych.

Próbka reprezentatywna 20 000 1

Objaśnienie:

1) Maksymalna masa odpadu destruktu asfaltowego, z której może być pobrana jedna próbka.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

OŚWIADCZENIE O ZGODNOŚCI Z WARUNKAMI UTRATY STATUSU ODPADÓW DESTRUKTU ASFALTOWEGO

wzór

1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 941).
2 Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 9 lipca 2021 r. pod numerem 2021/438/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024