Inspektorzy dozoru jądrowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 sierpnia 2021 r.
w sprawie inspektorów dozoru jądrowego 1

Na podstawie art. 71 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 623 i 784) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki odbywania praktyki przez kandydata na inspektora dozoru jądrowego, zwanego dalej "kandydatem";
2)
tryb stwierdzania odbycia praktyki, o której mowa w pkt 1;
3)
sposób i tryb przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego na inspektora dozoru jądrowego, zwanego dalej "egzaminem";
4)
szczegółowe zadania komisji egzaminacyjnej;
5)
wysokość wynagrodzenia komisji egzaminacyjnej;
6)
wzór zaświadczenia o zdaniu egzaminu;
7)
dokumenty dołączane do wniosku o powołanie na inspektora dozoru jądrowego.
§  2. 
1. 
Praktyka dla kandydata na inspektora dozoru jądrowego I stopnia trwa co najmniej 9 miesięcy i jest odbywana zgodnie z programem praktyki opracowanym indywidualnie dla kandydata przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, zwanego dalej "Prezesem Agencji".
2. 
Praktyka, o której mowa w ust. 1, jest odbywana przez co najmniej 3 miesiące w jednostkach organizacyjnych wykonujących działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe, zwanej dalej "ustawą", w jednostkach zagranicznych wykonujących podobną działalność lub zagranicznych urzędach dozoru jądrowego. W pozostałym zakresie praktyka jest odbywana w Państwowej Agencji Atomistyki, zwanej dalej "Agencją".
3. 
Praktyka dla kandydata na inspektora dozoru jądrowego II stopnia trwa co najmniej 15 miesięcy i jest odbywana zgodnie z programem praktyki opracowanym indywidualnie dla kandydata przez Prezesa Agencji:
1)
w jednostkach organizacyjnych wykonujących działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, w jednostkach zagranicznych wykonujących podobną działalność lub w zagranicznych urzędach dozoru jądrowego, w tym:
a)
co najmniej 3 miesiące w zakresie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy,
b)
co najmniej 3 miesiące w zakresie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4-17 ustawy, oraz
2)
w pozostałym zakresie w Agencji.
4. 
Praktyka dla kandydata na inspektora dozoru jądrowego do spraw zabezpieczeń trwa co najmniej 6 miesięcy i jest odbywana zgodnie z programem praktyki opracowanym indywidualnie dla kandydata przez Prezesa Agencji:
1)
co najmniej 2 miesiące w:
a)
jednostkach organizacyjnych podlegających wymogom zabezpieczenia materiałów jądrowych lub
b)
jednostkach zagranicznych podlegających wymogom zabezpieczenia materiałów jądrowych, lub
c)
zagranicznych urzędach dozoru jądrowego, Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej lub Komisji Europejskiej, w zakresie kontroli technologii jądrowych lub zabezpieczeń materiałów jądrowych, oraz
2)
w pozostałym zakresie w Agencji.
§  3. 
1. 
Praktykę poza Agencją kandydat odbywa na podstawie umowy zawartej między Agencją a właściwym podmiotem, o którym mowa w § 2 ust. 2-4.
2. 
W umowie, o której mowa w ust. 1, jest ustalana organizacja praktyki, w szczególności: miejsce odbywania praktyki, okres jej trwania, zakres merytoryczny, warunki bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  4. 
1. 
Przebieg praktyki jest udokumentowany w dzienniku praktyki.
2. 
Dziennik praktyki, prowadzony przez kandydata, zawiera w szczególności następujące informacje:
1)
imiona, nazwisko i numer PESEL kandydata, a w przypadku kandydata nieposiadającego numeru PESEL - serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;
2)
termin rozpoczęcia i zakończenia praktyki;
3)
informacje o przebiegu praktyki i wykonywanych w jej trakcie czynnościach.
§  5. 
Prezes Agencji stwierdza odbycie praktyki przez dokonanie wpisu w dzienniku praktyki.
§  6. 
Do zadań komisji egzaminacyjnej należy:
1)
przygotowanie pytań egzaminacyjnych;
2)
przeprowadzenie egzaminu;
3)
ocena egzaminu;
4)
sporządzenie protokołu z egzaminu.
§  7. 
Członkowi komisji egzaminacyjnej za uczestnictwo w pracach komisji egzaminacyjnej przysługuje wynagrodzenie w wysokości:
1)
300 złotych za jedną osobę przystępującą do egzaminu na inspektora dozoru jądrowego I stopnia;
2)
400 złotych za jedną osobę przystępującą do egzaminu na inspektora dozoru jądrowego II stopnia;
3)
200 złotych za jedną osobę przystępującą do egzaminu na inspektora dozoru jądrowego do spraw zabezpieczeń.
§  8. 
Egzamin na inspektora dozoru jądrowego I stopnia składa się z dwóch części:
1)
pisemnej, obejmującej 3 zadania obliczeniowe lub analityczne, dotyczące zagadnień związanych z działalnością podlegającą dozorowi jądrowemu z punktu widzenia jej oddziaływania na ludzi i środowisko, z zakresu:
a)
chemii i fizyki jądrowej w zakresie przemian jądrowych oraz fizycznych i biologicznych podstaw oddziaływania promieniowania jonizującego, ogólnych zasad stosowania promieniowania jonizującego,
b)
konwencji międzynarodowych, prawa atomowego, kodeksu postępowania administracyjnego oraz innych przepisów z zakresu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
urządzeń i technologii stosowanych w działalnościach, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, zwłaszcza ich elementów istotnych pod względem bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, a w przypadku urządzeń medycznych - również pod względem ochrony radiologicznej pacjenta,
d)
zasad ochrony radiologicznej, aparatury dozymetrycznej i metod kontroli stosowanych w ochronie radiologicznej,
e)
procedur dozorowych, w szczególności dotyczących wydawania zezwoleń, przeglądu i oceny bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kontrolowanej działalności,
f)
przygotowania i przeprowadzania kontroli, sporządzania protokołów kontroli, a także wydawania nakazów i zakazów określonych działań oraz zaleceń, o których mowa w art. 68a ustawy;
2)
ustnej, obejmującej 6 pytań wylosowanych przez kandydata z zestawu 100 pytań z zakresu, o którym mowa w pkt 1.
§  9. 
Egzamin na inspektora dozoru jądrowego II stopnia składa się z dwóch części:
1)
pisemnej, obejmującej 4 zadania obliczeniowe lub analityczne, dotyczące zagadnień związanych z działalnością podlegającą dozorowi jądrowemu z punktu widzenia jej oddziaływania na ludzi i środowisko, z zakresu:
a)
chemii i fizyki jądrowej w zakresie przemian jądrowych oraz fizycznych i biologicznych podstaw oddziaływania promieniowania jonizującego, ogólnych zasad stosowania promieniowania jonizującego,
b)
konwencji międzynarodowych, prawa atomowego, kodeksu postępowania administracyjnego oraz innych przepisów z zakresu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów jądrowych i obiektów jądrowych, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
urządzeń i technologii stosowanych w działalnościach, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, zwłaszcza ich elementów istotnych pod względem bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
d)
zasad ochrony radiologicznej, aparatury dozymetrycznej i metod kontroli stosowanych w ochronie radiologicznej,
e)
procedur dozorowych, w szczególności dotyczących wydawania zezwoleń, przeglądu i oceny bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz ochrony fizycznej kontrolowanej działalności,
f)
przygotowania i przeprowadzania kontroli, sporządzania protokołów kontroli, a także wydawania nakazów i zakazów określonych działań oraz zaleceń, o których mowa w art. 68a ustawy,
g)
podstaw fizyki reaktorowej, podstaw wymiany ciepła, gospodarki paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi, w tym elementów jądrowego cyklu paliwowego, takich jak: technologie produkcji paliwa jądrowego i innych materiałów jądrowych, eksploatacja paliwa jądrowego w obiekcie jądrowym, technologie stosowane przy przerobie wypalonego paliwa jądrowego i przetwarzaniu odpadów promieniotwórczych, składowanie odpadów promieniotwórczych,
h)
elementów dokumentacji technicznej i charakterystyk projektowo-eksploatacyjnych dozorowanych obiektów, w tym systemów sterowania, zabezpieczeń i kontroli technologicznej oraz systemów awaryjnych dozorowanych obiektów;
2)
ustnej, obejmującej 8 pytań wylosowanych przez kandydata z zestawu 150 pytań z zakresu, o którym mowa w pkt 1.
§  10. 
Egzamin na inspektora dozoru jądrowego do spraw zabezpieczeń składa się z dwóch części:
1)
pisemnej, obejmującej 2 zadania obliczeniowe lub analityczne, dotyczące zagadnień związanych z działalnością podlegającą dozorowi jądrowemu z punktu widzenia jej oddziaływania na ludzi i środowisko, z zakresu:
a)
chemii i fizyki jądrowej w zakresie przemian jądrowych oraz fizycznych i biologicznych podstaw oddziaływania promieniowania jonizującego, ogólnych zasad stosowania promieniowania jonizującego,
b)
konwencji międzynarodowych, prawa atomowego, kodeksu postępowania administracyjnego oraz innych przepisów z zakresu ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów jądrowych i obiektów jądrowych obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
przygotowania przeprowadzania kontroli, sporządzania protokołów kontroli, a także wydawania nakazów i zakazów określonych działań oraz zaleceń, o których mowa w art. 68a ustawy,
d)
procedur dozorowych, w szczególności dotyczących przeglądu i oceny technologii jądrowych, krajowego systemu księgowości i kontroli materiałów jądrowych i dokumentacji projektowo-eksploatacyjnej zawierającej podstawowe charakterystyki techniczne obiektu wskazanego w przepisach Unii Europejskiej dotyczących zabezpieczeń materiałów jądrowych;
2)
ustnej, obejmującej 4 pytania wylosowane przez kandydata z zestawu 50 pytań z zakresu, o którym mowa w pkt 1.
§  11. 
Prezes Agencji ustala termin i miejsce egzaminu oraz, co najmniej na miesiąc przed wyznaczonym terminem, zawiadamia pisemnie kandydata o terminie i miejscu egzaminu.
§  12. 
1. 
Część pisemna egzaminu na inspektora dozoru jądrowego:
1)
I stopnia - trwa 90 minut;
2)
II stopnia - trwa 120 minut;
3)
do spraw zabezpieczeń - trwa 60 minut.
2. 
Za część pisemną egzaminu komisja egzaminacyjna przyznaje punkty w skali od 0 do 10 za opracowanie każdego zadania obliczeniowego lub analitycznego.
3. 
Ocenę pozytywną z części pisemnej egzaminu otrzymuje kandydat, który uzyskał co najmniej 60% możliwych do zdobycia punktów.
4. 
Za część ustną egzaminu komisja egzaminacyjna przyznaje punkty w skali od 0 do 5 za odpowiedź na każde pytanie.
5. 
Ocenę pozytywną z części ustnej egzaminu otrzymuje kandydat, który uzyskał co najmniej 60% możliwych do zdobycia punktów.
6. 
Do części ustnej egzaminu kandydat przystępuje po otrzymaniu oceny pozytywnej z części pisemnej egzaminu.
7. 
Pozytywny wynik egzaminu kandydat uzyskuje po otrzymaniu oceny pozytywnej z każdej z części egzaminu.
8. 
Komisja egzaminacyjna sporządza protokół z egzaminu, który zawiera co najmniej:
1)
numer protokołu i datę jego sporządzenia;
2)
imiona, nazwisko oraz numer PESEL kandydata, a w przypadku kandydata nieposiadającego numeru PESEL - serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;
3)
tematy i wyniki części pisemnej egzaminu z podaniem liczby uzyskanych punktów;
4)
treść pytań części ustnej egzaminu z podaniem uzyskanej przez kandydata sumarycznej liczby punktów i liczby punktów za odpowiedź na każde z pytań;
5)
informację o pozytywnym albo negatywnym wyniku egzaminu;
6)
imiona, nazwiska i podpisy przewodniczącego komisji egzaminacyjnej oraz pozostałych członków komisji egzaminacyjnej.
§  13. 
1. 
Kandydatowi, który uzyskał pozytywny wynik egzaminu, przewodniczący komisji egzaminacyjnej wydaje zaświadczenie o zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego na inspektora dozoru jądrowego odpowiednio I stopnia, II stopnia albo inspektora do spraw zabezpieczeń.
2. 
Wzór zaświadczenia o zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego na inspektora dozoru jądrowego:
1)
I stopnia - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
II stopnia - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
do spraw zabezpieczeń - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  14. 
Do wniosku o powołanie na inspektora dozoru jądrowego dołącza się:
1)
dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie fizyki, chemii, kierunków technicznych lub innych w specjalnościach przydatnych w dozorze jądrowym;
2)
informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą spełnienia przez kandydata warunku, o którym mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy;
3)
orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy w warunkach narażenia, o którym mowa w art. 65 ust. 1 pkt 4 ustawy;
4)
zaświadczenie, o którym mowa w § 13 ust. 1.
§  15. 
Do praktyk na inspektora dozoru jądrowego I lub II stopnia rozpoczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  16. 
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie inspektorów dozoru jądrowego (Dz. U. poz. 1014 oraz z 2016 r. poz. 29).
§  17. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O ZDANIU EGZAMINU KWALIFIKACYJNEGO NA INSPEKTORA DOZORU JĄDROWEGO I STOPNIA

ZAŚWIADCZENIE nr ...

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O ZDANIU EGZAMINU KWALIFIKACYJNEGO NA INSPEKTORA DOZORU JĄDROWEGO II STOPNIA

ZAŚWIADCZENIE nr ...

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O ZDANIU EGZAMINU KWALIFIKACYJNEGO NA INSPEKTORA DOZORU JĄDROWEGO DO SPRAW ZABEZPIECZEŃ

ZAŚWIADCZENIE nr ...

wzór

1 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r. ustanawiającą wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych (Dz. Urz. UE L 172 z 02.07.2009, str. 18, Dz. Urz. UE L 260 z 03.10.2009, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 219 z 25.07.2014, str. 42).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024