System zarządzający trybami obsługi pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 30 czerwca 2021 r.
w sprawie systemu zarządzającego trybami obsługi pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym

Na podstawie art. 33a ust. 12 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 882, 2112 i 2401 oraz z 2021 r. poz. 159) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
minimalną funkcjonalność oraz minimalne wymagania techniczne, a także administrowanie systemem zarządzającym trybami obsługi pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym, zwanym dalej "TOPSOR";
2)
warunki organizacyjno-techniczne gromadzenia, przetwarzania i pobierania danych zgromadzonych w TOPSOR.
§  2. 
Minimalne wymagania funkcjonalne dla TOPSOR użytkowanego w szpitalnym oddziale ratunkowym, zwanym dalej "SOR", obejmują:
1)
rejestrację czasu przybycia pacjenta do SOR, odnotowanego jako czas pobrania w automacie biletowym biletu z oznaczeniem indywidualnego numeru pacjenta;
2)
całościowy i częściowe pomiary czasu pobytu pacjenta w SOR, w podziale na etap rejestracji i poszczególne etapy udzielania świadczeń zdrowotnych;
3)
pomiar średniego czasu oczekiwania pacjenta w SOR na pierwszy kontakt z lekarzem, z uwzględnieniem kategorii, o których mowa w art. 33a ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, zwanej dalej "ustawą";
4)
prezentację na ekranach zbiorczych, zainstalowanych w obszarze segregacji medycznej, rejestracji i przyjęć SOR, średniego przewidywalnego czasu oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem, z uwzględnieniem kategorii, o których mowa w art. 33a ust. 2 ustawy;
5)
pomiar indywidualnego czasu oczekiwania pacjenta w SOR na pierwszy kontakt z lekarzem;
6)
prezentację indywidualnego czasu oczekiwania pacjenta w SOR na pierwszy kontakt z lekarzem, przy użyciu czytnika kodów kreskowych na ekranie automatu biletowego;
7)
przechowywanie wszystkich danych przetwarzanych w TOPSOR, w tym danych osobowych i statystycznych, zgodnie z art. 33a ust. 9 ustawy;
8)
możliwość przeprowadzania segregacji medycznej przy wykorzystaniu karty segregacji medycznej, zwanej dalej "KSM", prowadzonej w postaci elektronicznej, z możliwością jej wydruku, spełniającej wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 849);
9)
prowadzenie segregacji medycznej w systemie segregacji medycznej, zgodnie z algorytmem Emergency Severity Index (ESI) wersja 4.0, w sposób odpowiadający wytycznym twórcy lub licencjodawcy metodologii systemu segregacji medycznej;
10)
możliwość obsługi TOPSOR na komputerach klasy PC oraz urządzeniach przenośnych (terminalach stanowiskowych i tabletach medycznych);
11)
możliwość integracji z kardiomonitorem, z uwzględnieniem automatycznego i manualnego importu danych do KSM;
12)
przekazywanie do serwera centralnego TOPSOR:
a)
niezwłocznie po zajściu zdarzenia:
zanonimizowanych danych o czasie oczekiwania pacjentów (informacje o zdarzeniach informatycznych w TOPSOR) dotyczące zdarzeń: "wygenerowanie numeru", "wygenerowanie numeru poza kolejnością", "numer oczekuje", "wezwanie numeru", "rozpoczęcie obsługi", "przypisanie numeru do kategorii kolejki", "przeniesienie do innej kategorii kolejki", "zakończenie obsługi", "numer nie zgłosił się po wezwaniu", "usunięcie numeru z kolejki", "zawieszenie numeru"),
informacje o zdarzeniach informatycznych w TOPSOR,
b)
nie rzadziej niż raz na godzinę, danych telemetrycznych o dostępności infrastruktury technicznej lokalnego TOPSOR, o której mowa w § 4;
13)
odbieranie z serwera centralnego TOPSOR danych do wyświetlenia na wyświetlaczach zbiorczych, nie rzadziej niż co 10 minut;
14)
możliwość generowania statystyk pracy z uwzględnieniem zdefiniowanych użytkowników w podziale na czas pracy poświęcony poszczególnym kategoriom, o których mowa w art. 33a ust. 2 ustawy;
15)
aplikację przeglądarkową umożliwiającą kompleksową obsługę TOPSOR działającą na terminalach stanowiskowych, tabletach medycznych oraz komputerach klasy PC;
16)
możliwość dwustronnej komunikacji z systemami zewnętrznymi, w tym z systemami informatycznymi podmiotu leczniczego, w którego strukturach funkcjonuje SOR.
§  3. 
Minimalne wymagania funkcjonalne dla systemu obsługującego serwer centralny TOPSOR obejmują:
1)
możliwość bieżącego monitoringu TOPSOR w zakresie liczby osób oczekujących na pierwszy kontakt z lekarzem we wszystkich SOR oraz średnich przybliżonych czasów oczekiwania w poszczególnych kategoriach, o których mowa w art. 33a ust. 2 ustawy, przez udostępnienie danych statystycznych na potrzeby funkcjonowania responsywnej strony internetowej;
2)
możliwość kontroli TOPSOR w zakresie monitoringu liczby osób oczekujących na pierwszy kontakt z lekarzem, średnich czasów oczekiwania na ten kontakt, liczby pacjentów obsłużonych i nieobsłużonych oraz średniego czasu obsługi pacjentów w SOR, rozumianego jako czas od pobrania biletu w biletomacie do zakończenia udzielania świadczeń zdrowotnych w SOR;
3)
możliwość generowania statystyk z uwzględnieniem zdefiniowanych stanowisk pracy i kategorii, o których mowa w art. 33a ust. 2 ustawy, przez udostępnienie danych statystycznych (bieżących i historycznych) na potrzeby funkcjonowania strony internetowej;
4)
możliwość administrowania TOPSOR w zakresie zarządzania treściami wyświetlanymi na ekranach oraz generowania raportów i analiz.
§  4. 
Minimalne wymagania infrastruktury technicznej wykorzystywanej w TOPSOR stanowią:
1)
automat biletowy stojący z ekranem dotykowym wykonanym w technologii LCD, o przekątnej wynoszącej co najmniej 24 cale, drukarką do biletów i czytnikiem kodów kreskowych, zainstalowany przy wejściu do SOR;
2)
automat biletowy stojący, z przyciskami mechanicznymi i drukarką, zainstalowany przy podjeździe dla specjalistycznych środków transportu sanitarnego;
3)
drukarka nabiurkowa do biletów zainstalowana na stanowisku rejestracji w SOR;
4)
wyświetlacz zbiorczy z ekranem wykonanym w technologii LCD, o przekątnej wynoszącej co najmniej 42 cale, z jednostką sterującą, zainstalowany w obszarze segregacji medycznej, rejestracji i przyjęć SOR;
5)
wyświetlacz stanowiskowy z ekranem wykonanym w technologii LCD, o przekątnej wynoszącej co najmniej 21 cali, zainstalowany w obszarze segregacji medycznej, rejestracji i przyjęć SOR;
6)
terminal stanowiskowy z ekranem dotykowym wykonanym w technologii LCD, o przekątnej wynoszącej co najmniej 10 cali;
7)
tablet o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne, z możliwością jego dezynfekcji;
8)
zestaw nagłaśniający;
9)
komputer centralny klasy PC dostosowany do pracy ciągłej;
10)
kardiomonitor stacjonarno-transportowy z ekranem LCD, o przekątnej wynoszącej co najmniej 12 cali, umożliwiający komunikację z TOPSOR przez eksport danych do KSM.
§  5. 
1. 
Administrowanie systemem zarządzającym TOPSOR polega na:
1)
stałym monitorowaniu infrastruktury TOPSOR na poziomie centralnym;
2)
zapewnieniu sprzętu o odpowiedniej mocy obliczeniowej oraz pojemności pamięci masowych w celu zagwarantowania właściwej wydajności przetwarzania danych oraz ich gromadzenia w infrastrukturze na poziomie centralnym;
3)
organizacji wsparcia technicznego;
4)
wykonywaniu kopii bezpieczeństwa danych przetwarzanych na poziomie centralnym w TOPSOR;
5)
monitorowaniu funkcjonowania sieci transmisji danych, pracy aplikacji, baz danych oraz systemu operacyjnego systemu centralnego TOPSOR;
6)
aktualizacji minimalnych wymagań funkcjonalnych TOPSOR, o których mowa w § 2;
7)
wdrażaniu rozwiązań poprawiających parametry funkcjonalne TOPSOR i bezpieczeństwo przetwarzanych danych;
8)
zarządzaniu certyfikatami zewnętrznymi i wewnętrznymi wykorzystywanymi przez TOPSOR;
9)
monitorowaniu wirtualnej sieci prywatnej utworzonej na potrzeby TOPSOR;
10)
zarządzaniu aplikacją oprogramowania standardowego i aplikacyjnego TOPSOR;
11)
zarządzaniu kontami użytkowników oraz ich uprawnieniami systemowymi w TOPSOR na poziomie centralnym;
12)
zarządzaniu elementami konfiguracji TOPSOR na poziomie centralnym;
13)
zarządzaniu słownikami i kategoriami TOPSOR oraz ich aktualizacją;
14)
zarządzaniu incydentami aplikacji TOPSOR, zgłaszanymi przez administratora lokalnego;
15)
opracowywaniu procedur dotyczących obsługi zgłoszeń użytkowników TOPSOR;
16)
sporządzaniu miesięcznych raportów z działania systemu TOPSOR i przekazywaniu ich ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;
17)
informowaniu ministra właściwego do spraw zdrowia o awariach TOPSOR, wpływających na realizowanie zadań przez jego użytkowników.
2. 
Podmiot leczniczy, w którego strukturach funkcjonuje SOR, zapewnia:
1)
kontrolowanie i monitorowanie lokalnej infrastruktury sieciowej i sprzętowej oraz jej obsługę techniczną i konfigurację;
2)
monitorowanie TOPSOR w zakresie bieżącego funkcjonowania systemu;
3)
konfigurowanie na poziomie lokalnym kategorii, o których mowa w art. 33a ust. 2 ustawy - zgodnych z wynikami przeprowadzonej segregacji medycznej;
4)
tworzenie i konfigurowanie na poziomie lokalnym:
a)
kont, grup uprawnień dla administratorów TOPSOR i użytkowników TOPSOR,
b)
uprawnień użytkowników,
c)
informacji prezentowanych na automatach biletowych, wyświetlaczach zbiorczych i wyświetlaczach stanowiskowych;
5)
tworzenie harmonogramów pracy oraz oznaczanie dni wolnych od pracy dla poszczególnych pracowników, konfigurację kompozycji biletów, uruchamianie, blokowanie i wznawianie wydawania biletów;
6)
generowanie raportów statystycznych, w trybie on-line i historycznym;
7)
udostępnianie danych z raportów statystycznych administratorowi danych przetwarzanych w TOPSOR lub podmiotom przez niego wskazanym;
8)
eksport danych i raportów statystycznych do aplikacji zewnętrznych;
9)
utrzymanie i zapewnienie wsparcia dla lokalnej infrastruktury sprzętowej, wchodzącej w skład TOPSOR;
10)
ochronę przed nieuprawnionym dostępem do TOPSOR;
11)
przeciwdziałanie uszkodzeniom lokalnej infrastruktury sprzętowej TOPSOR;
12)
zgłaszanie do administratora danych przetwarzanych w TOPSOR przypadków naruszenia zasad bezpieczeństwa przetwarzanych danych, w tym danych osobowych;
13)
zapewnienie rozwiązania technicznego, w tym urządzeń teleinformatycznych i współpracujących z nimi narzędzi programowych, umożliwiającego porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych oraz zestawienie bezpiecznego tunelu komunikacyjnego do serwera centralnego TOPSOR;
14)
zarządzanie aplikacją TOPSOR, połączeniami stacji roboczych i terminali mobilnych ze środowiskiem TOPSOR;
15)
sporządzanie miesięcznych raportów z działania systemu TOPSOR i przekazywanie ich administratorowi danych przetwarzanych w TOPSOR.
§  6. 
W zakresie warunków organizacyjno-technicznych gromadzenia i pobierania danych przetwarzanych w TOPSOR, TOPSOR jest zgodny z warunkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670, 952 i 1005), a w zakresie nieuregulowanym w tych przepisach, z następującymi normami, których przedmiotem są zasady gromadzenia i wymiany informacji w ochronie zdrowia:
1)
PN-EN ISO 13606-1:2019-08 Informatyka w ochronie zdrowia - Przesyłanie elektronicznej dokumentacji zdrowotnej;
2)
PN-EN ISO 13606:2-4:2009 Informatyka w ochronie zdrowia - Przesyłanie elektronicznej dokumentacji zdrowotnej;
3)
PN-EN ISO 13606-5:2019-08 Informatyka w ochronie zdrowia - Przesyłanie elektronicznej dokumentacji zdrowotnej - albo normami lub wersjami norm lub standardami je zastępującymi.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2021 r.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024