Sposób ewidencjonowania mienia Skarbu Państwa.

Dz.U.2020.884
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 maja 2020 r.
w sprawie sposobu ewidencjonowania mienia Skarbu Państwa
Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 735) zarządza się, co następuje:
Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.  Rozporządzenie określa sposób ewidencjonowania mienia Skarbu Państwa, w tym sposób prowadzenia zbiorczej ewidencji, o której mowa w art. 43 pkt 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, oraz związane z tym obowiązki jednostek organizacyjnych, którym powierzono to mienie.
§  2.  Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) jednostce ewidencji podstawowej - należy przez to rozumieć:
a) państwową jednostkę organizacyjną, w zakresie przysługujących jej uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa, oraz
b) właściwego ministra, w zakresie praw majątkowych Skarbu Państwa nieprzypisanych państwowym jednostkom organizacyjnym

- zobowiązanych do prowadzenia ewidencji mienia Skarbu Państwa na zasadach określonych w przepisach o rachunkowości;

2) jednostce ewidencji przedmiotowej - należy przez to rozumieć podmiot zobowiązany na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ewidencji przedmiotowo wyróżnionych składników mienia Skarbu Państwa;
3) jednostce pomocniczej ewidencji zbiorczej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną obsługującą właściwego dysponenta części budżetu państwa lub jednostkę organizacyjną obsługującą właściwy organ nadzorujący jednostkę ewidencji podstawowej na podstawie odrębnych przepisów;
4) bilansie - należy przez to rozumieć bilans oraz bilans skonsolidowany, o których mowa w przepisach o rachunkowości;
5) bilansie łącznym - należy przez to rozumieć bilans łączny jednostek budżetowych i placówek podległych dysponentowi części budżetowej, sporządzony zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości dla jednostek budżetowych.
Rozdział  2

Sposób ewidencjonowania mienia Skarbu Państwa przez państwowe jednostki organizacyjne i jednostki, którym powierzono mienie Skarbu Państwa

§  3.  Jednostka ewidencji podstawowej sporządza sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa na dzień 31 grudnia każdego roku, w formie bilansu, zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§  4. 
1.  Jednostka ewidencji przedmiotowej sporządza sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa na dzień 31 grudnia każdego roku w formie informacji, której przedmiot, zakres i stopień szczegółowości jest zgodny z przedmiotem, zakresem i stopniem szczegółowości prowadzonej przez nią ewidencji mienia Skarbu Państwa.
2.  Jednostka ewidencji przedmiotowej sporządzająca sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa w formie wymaganej przez przepisy odrębne jest zwolniona z obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
Rozdział  3

Sposób, tryb oraz terminy przekazywania informacji i danych związanych z ewidencjonowaniem mienia Skarbu Państwa

§  5. 
1.  Jednostki ewidencji podstawowej przekazują jednostce pomocniczej ewidencji zbiorczej kopię sprawozdania, o którym mowa w § 3, w terminach i na zasadach określonych dla przekazywania sprawozdań finansowych, a jeżeli nie mają takiego obowiązku, w terminie 7 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
2.  W odniesieniu do mienia Skarbu Państwa, znajdującego się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki ewidencji podstawowej przekazują jednostce pomocniczej ewidencji zbiorczej kopię sprawozdania, o którym mowa w § 3, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw zagranicznych.
3.  Jednostki ewidencji przedmiotowej przekazują, w trybie i w terminach, o których mowa w ust. 1, jednostce pomocniczej ewidencji zbiorczej kopię bilansu łącznie z kopią sprawozdania, o którym mowa w § 4.
§  6.  W przypadku gdy do prowadzenia danej ewidencji przedmiotowej są obowiązane jednostki organizacyjne podległe innej jednostce lub przez nią nadzorowane, informację, o której mowa w § 4, przekazuje jednostce pomocniczej ewidencji zbiorczej jednostka ewidencji przedmiotowej nadrzędna lub nadzorująca.
§  7.  Jednostka pomocnicza ewidencji zbiorczej przekazuje Prezesowi Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej:
1) kopię dokumentu o powołaniu, podziale, połączeniu lub likwidacji państwowej jednostki organizacyjnej, chyba że te czynności wynikają z przepisów prawa;
2) bilanse łączne państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz informacje, o których mowa w § 4, przekazane przez jednostki wskazane w § 6 - w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie;
3) bilanse państwowych osób prawnych - w terminie do dnia 21 lipca roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.
§  8.  Na pisemny wniosek Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej jednostka ewidencji podstawowej lub jednostka ewidencji przedmiotowej przekazuje dodatkową lub uzupełniającą informację w zakresie prowadzonej ewidencji mienia Skarbu Państwa.
§  9.  Dokument na potrzeby ewidencji mienia Skarbu Państwa sporządza się z uwzględnieniem wymogów formalnych określonych w przepisach o rachunkowości, umożliwiając identyfikację podmiotu sporządzającego.
§  10. 
1.  Dokument o stanie mienia Skarbu Państwa jest przekazywany w postaci papierowej, jako kopia dokumentu oryginalnego, lub w postaci elektronicznej.
2.  Dokument, o którym mowa w ust. 1, może być przekazany za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
Rozdział  4

Ewidencja zbiorcza mienia Skarbu Państwa

§  11. 
1.  Dokumenty o stanie mienia Skarbu Państwa sporządzone przez jednostki ewidencji podstawowej i jednostki ewidencji przedmiotowej stanowią źródło danych ewidencji zbiorczej mienia Skarbu Państwa.
2.  Źródło danych ewidencji zbiorczej mienia Skarbu Państwa stanowią w szczególności:
1) kopie bilansów jednostek ewidencji podstawowej;
2) sprawozdania jednostek ewidencji przedmiotowej;
3) informacje jednostek ewidencji przedmiotowej;
4) bilanse łączne oraz informacje dodatkowe lub uzupełniające jednostek pomocniczych ewidencji zbiorczej;
5) obliczenia i szacunki dokonane na potrzeby ewidencji zbiorczej przez Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
§  12.  W ramach prowadzenia ewidencji zbiorczej mienia Skarbu Państwa Prezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej:
1) gromadzi dane o stanie mienia Skarbu Państwa;
2) ustala i weryfikuje stan mienia Skarbu Państwa według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku.
§  13. 
1.  Prezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej sprawdza pod względem formalnym i rachunkowym otrzymane dokumenty stanowiące źródło danych ewidencji zbiorczej mienia Skarbu Państwa.
2.  W celu oceny merytorycznej prawidłowości otrzymanych dokumentów, stanowiących źródło danych ewidencji zbiorczej mienia Skarbu Państwa, na wniosek Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, jednostka ewidencji przedmiotowej przedstawia dokumenty, na podstawie których sporządziła informację o stanie mienia Skarbu Państwa.
§  14. 
1.  W uzasadnionych przypadkach Prezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej może zobowiązać jednostkę ewidencji podstawowej lub jednostkę ewidencji przedmiotowej do przeprowadzenia inwentaryzacji części lub całości mienia Skarbu Państwa objętego prowadzoną ewidencją.
2.  W komisji inwentaryzacyjnej, powołanej w trybie odrębnych przepisów, uczestniczy upoważniony przedstawiciel Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
§  15.  Jeżeli przepisy odrębne nie nakładają obowiązku prowadzenia ewidencji w ujęciu wartościowym, Prezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, na potrzeby ewidencji zbiorczej, może:
1) dokonać oszacowania wartości ewidencjonowanych składników mienia Skarbu Państwa;
2) ustalić wartość ewidencjonowanych składników mienia Skarbu Państwa.
§  16.  Ewidencja zbiorcza mienia Skarbu Państwa jest prowadzona w ujęciu wartościowym, z podziałem rodzajowym składników mienia Skarbu Państwa uwzględniającym ich przeznaczenie, sposób zagospodarowania oraz ewidencjonowania, obejmuje również dane dotyczące podmiotów wykonujących uprawnienia wynikające z praw majątkowych Skarbu Państwa.
§  17.  W ewidencji zbiorczej mienia Skarbu Państwa wyodrębnia się następujące grupy wyróżnionych rodzajowo składników mienia Skarbu Państwa:
1) rzeczowe aktywa trwałe, w szczególności:
a) grunty,
b) budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
c) inne rzeczowe aktywa trwałe,
d) środki trwałe w budowie;
2) finansowe i inne aktywa trwałe:
a) wartości niematerialne i prawne,
b) należności długoterminowe,
c) akcje i udziały,
d) inne papiery wartościowe,
e) inne długoterminowe aktywa finansowe;
3) składniki majątku obrotowego, w szczególności:
a) rzeczowe składniki majątku obrotowego, w tym zapasy,
b) należności i roszczenia,
c) środki pieniężne,
d) krótkoterminowe papiery wartościowe przeznaczone do obrotu,
e) inne aktywa, w szczególności składniki mienia zlikwidowanych lub upadłych:
państwowych osób prawnych,
spółek prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa;
4) inne składniki niemieszczące się w grupach wyróżnionych rodzajowo wymienionych w pkt 1-3, w szczególności stanowiące pasywa państwowych jednostek organizacyjnych.
§  18.  W ewidencji zbiorczej mienia Skarbu Państwa wyodrębnia się składniki mienia Skarbu Państwa podlegające ewidencji na szczególnych zasadach i w zakresie określonym w odrębnych przepisach, w szczególności:
1) dobra kultury wpisane do inwentarza muzealiów - na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2019 r. poz. 917 i 1726);
2) dobra kultury wpisane do rejestru zabytków - na podstawie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2020 r. poz. 282 i 782);
3) zasoby archiwalne - na podstawie ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164);
4) zasoby biblioteczne - na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2019 r. poz. 1479);
5) zasoby wodne - na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310, 284, 695, 782 i 875);
6) drogi - na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470 i 471);
7) zasoby złóż kopalin - na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2019 r. poz. 868, 1214 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 284);
8) lasy - na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2020 r. poz. 6 i 148);
9) ustanowione ustawą monopole;
10) rezerwy państwowe;
11) zapasy agencyjne;
12) zobowiązania Skarbu Państwa;
13) obciążenia publicznoprawne Skarbu Państwa, w szczególności:
a) rekompensaty,
b) zaplanowane w budżecie państwa przychody z prywatyzacji,
c) gwarancje i poręczenia majątkowe,
d) inne obciążenia praw majątkowych Skarbu Państwa mające cechy ustawowych obciążeń publicznoprawnych;
14) inne zasoby, dla których przepisy odrębne nakazują prowadzić ewidencję praw majątkowych na zasadach szczególnych.
§  19.  W ewidencji zbiorczej mienia Skarbu Państwa wyodrębnia się wydzielone na podstawie odrębnych przepisów składniki mienia Skarbu Państwa w formie majątków odrębnych, w szczególności:
1) zasób majątkowy oddany w zarząd Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu - Lasy Państwowe;
2) zasób majątku powierzonego:
a) Agencji Mienia Wojskowego,
b) Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa,
c) Agencji Rezerw Materiałowych,
d) Krajowemu Zasobowi Nieruchomości,
e) innym państwowym jednostkom organizacyjnym;
3) zasób majątku w użytkowaniu innych państwowych jednostek organizacyjnych;
4) zasób nieruchomości Skarbu Państwa w gospodarowaniu:
a) wojewodów,
b) starostów,
c) ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,
d) spółki celowej Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o.
§  20.  W ewidencji zbiorczej mienia Skarbu Państwa wyodrębnia się prawa majątkowe, które stanowią wkład założycielski lub udział Skarbu Państwa w państwowych osobach prawnych, w szczególności:
1) fundusz założycielski przedsiębiorstw państwowych;
2) fundusz założycielski agencji wykonawczych;
3) fundusz założycielski (statutowy) fundacji;
4) fundusz zasadniczy w uczelniach publicznych;
5) fundusz statutowy w instytutach badawczych;
6) fundusz instytucji kultury;
7) fundusz założycielski w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej;
8) fundusz w państwowych funduszach celowych posiadających osobowość prawną;
9) fundusz w instytucji gospodarki budżetowej;
10) fundusz statutowy w parku narodowym.
§  21. 
1.  W ewidencji zbiorczej mienia Skarbu Państwa uwzględnia się sposób zagospodarowania lub przeznaczenia składników mienia Skarbu Państwa w podziale na:
1) zasoby majątkowe służące bezpośrednio realizacji publicznych zadań ustawowych przez organy państwowe, w szczególności:
a) zasób ogólnonarodowego dziedzictwa kulturowego,
b) grunty i zasoby naturalne;
2) zasób majątkowy sektora finansów publicznych w użytkowaniu państwowych jednostek budżetowych;
3) zasoby majątkowe służące realizacji zadań publicznych państwa, wydzielone z majątku Skarbu Państwa w formie majątku odrębnego lub praw udziałowych w państwowych osobach prawnych;
4) zasób majątkowy wyłączony z realizacji publicznych zadań ustawowych państwa, w szczególności prawa udziałowe Skarbu Państwa w podmiotach o charakterze gospodarczym;
5) prawa majątkowe, które na mocy obowiązujących przepisów zostały przypisane bezpośrednio Skarbowi Państwa i nie zostały ujęte w wyżej określonych zasobach majątkowych.
2.  W ewidencji zbiorczej mienia Skarbu Państwa wyodrębnia się ponadto zasoby przeznaczone na realizację zobowiązań publicznoprawnych, wynikające z odrębnych przepisów.
§  22.  Prezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej prowadzi ewidencję zbiorczą mienia Skarbu Państwa w systemie teleinformatycznym.
Rozdział  5

Przepis końcowy

§  23.  Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 września 2017 r. w sprawie sposobu ewidencjonowania mienia Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 1804), które utraciło moc na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 492).

Zmiany w prawie

Zaliczki na PIT później

Przepisy tarczy antykryzowej przesunęły termin wpłaty przez płatników zaliczek na PIT za marzec i kwiecień na 1 czerwca. Jak się właśnie okazało, resort finansów daje na rozliczenie PIT jeszcze więcej czasu. Rządowe Centrum Legislacji opublikowało w piątek projekt specjalnego rozporządzenia.

Krzysztof Koślicki 29.05.2020
Obowiązuje już nowelizacja ustawy o kołach gospodyń wiejskich

Zarejestrowane koło gospodyń wiejskich może otrzymać od 3 do 5 tysięcy złotych na działalność w tym roku. Kwota zależy od liczby członków organizacji. Pomoc jest przyznawana do wyczerpania środków finansowych, zgodnie z kolejnością złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku.

Katarzyna Kubicka-Żach 27.05.2020
Finanse samorządów w tarczy 4 – rozluźnienie rygorów, większe zadłużanie

Możliwość nierównowagi strony bieżącej budżetu JST o ubytek w dochodach będący skutkiem epidemii, złagodzenie w 2020 roku reguły fiskalnej ograniczającej zadłużenie – to niektóre rozwiązania tarczy antykryzysowej 4. Projekt, który trafił właśnie do Sejmu, ma wesprzeć budżety samorządów.

Katarzyna Kubicka-Żach 22.05.2020
Wójt przesunie urzędnika do innej pracy bez jego zgody – projekt tarczy 4 w Sejmie

Tarcza antykryzysowa 4 przewiduje możliwość przesunięcia pracownika samorządowego do innej pracy, jeśli jego szef uzna to za stosowne, bo na przykład wystąpią braki kadrowe jakiejś jednostki w czasie epidemii przy zwiększeniu jej zadań. Pracownik nie będzie miał nic do powiedzenia, ale przesunięcie będzie czasowe.

Katarzyna Kubicka-Żach 22.05.2020
UE: Zakaz sprzedaży papierosów mentolowych już obowiązuje

Od środy w Unii Europejskiej obowiązuje zakaz sprzedaży papierosów mentolowych i z kapsułką smakową. Nowe regulacje zostały wprowadzone na mocy unijnej dyrektywy tytoniowej, która została przyjęta w UE w 2014 roku i przewiduje także ostrzeżenia przed skutkami nałogu w postaci np. zdjęć chorych organów muszą zajmować dwie trzecie powierzchni paczki.

Krzysztof Sobczak 20.05.2020
Więcej czasu na złożenie raportu o stanie samorządu

Raport o stanie samorządu wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu i zarząd województwa będzie składał w tym roku później - w kolejnej wersji tarczy antykryzysowej parlament zdecydował o przesunięciu terminu o 60 dni. Normalnie organy wykonawcze miałyby na to czas do 31 maja.

Katarzyna Kubicka-Żach 15.05.2020