Zmiana rozporządzenia w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 11 grudnia 2020 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego

Na podstawie art. 104 ust. 1 pkt 1-5 w związku z art. 94 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. z 2018 r. poz. 839 i 1886) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w pkt 4 wyrazy "teoretycznej i praktycznej" zastępuje się wyrazami "teoretycznej lub praktycznej",
b)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) licencjach - rozumie się przez to licencje dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;",

c)
pkt 26 otrzymuje brzmienie:

"26) MML - rozumie się przez to licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych nieobjętych rozporządzeniem nr 2018/1139 i rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288);",

d)
uchyla się pkt 36,
e)
po pkt 38a dodaje się pkt 38b w brzmieniu:

"38b) rozporządzeniu nr 2018/1139 - rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1);";

2)
w § 21 w ust. 1 wyrazy "załącznik III do rozporządzenia nr 216/2008" zastępuje się wyrazami "załącznik IV do rozporządzenia nr 2018/1139";
3)
w § 24 wyrazy "załączniku III do rozporządzenia nr 216/2008" zastępuje się wyrazami "załączniku IV do rozporządzenia nr 2018/1139";
4)
w § 37 w ust. 1 i 2 wyrazy "załączniku II do rozporządzenia nr 216/2008" zastępuje się wyrazami "załączniku I do rozporządzenia nr 2018/1139";
5)
w § 38:
a)
w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) ukończył z wynikiem pozytywnym szkolenie specjalistyczne w zakresie tego typu statku powietrznego w jednym z podmiotów, o których mowa w § 26 ust. 2, i posiada wpis typu statku powietrznego oraz praktyki do osobistego dokumentu praktyki lotniczej albo zaliczył egzamin teoretyczny i egzamin praktyczny na uprawnienie na typ statku powietrznego w zakresie MML;",

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Mechanik lotniczy posiadający licencję na obsługę techniczną statku powietrznego Part-66 w kategorii lub podkategorii B1, B2, B3 lub L, wydaną zgodnie z wymaganiami rozporządzenia nr 1321/2014, może poświadczać obsługę statków powietrznych objętych niniejszym rozporządzeniem, właściwych dla kategorii lub podkategorii licencji, z uwzględnieniem ograniczeń do niej wpisanych po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 4.";

6)
w § 44:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Licencje i uprawnienia, o których mowa w ust. 1, podlegają wymianie na odpowiadające im licencje i uprawnienia o tych samych nazwach.",

b)
uchyla się ust. 5,
c)
w ust. 6 wyrazy "2-5" zastępuje się wyrazami "2-4";
7)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia pkt 6.2.2 i 6.2.3 otrzymują brzmienie:

"6.2.2. Praktyka. Kandydat powinien wykazać, że posiada następującą praktykę w obsłudze:

1) elementów:

a) płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych,

b) awioniki i systemów elektrycznych

- 1 rok pracy w charakterze mechanika obsługi płatowca i jego systemów lub awioniki;

2) statku powietrznego jako całości - 2 lata pracy w charakterze mechanika lotniczego obsługi technicznej wszystkich elementów statku powietrznego.

6.2.3. Uprawnienia lotnicze wpisane do licencji. Do MML wpisuje się co najmniej jedno z następujących uprawnień lotniczych do poświadczenia obsługi:

1) elementów statków powietrznych, odrębnie dla:

a) płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych,

b) awioniki i systemów elektrycznych;

2) statku powietrznego jako całości.";

8)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia tabela otrzymuje brzmienie:
Uprawnienie lotnicze
Symbol literowy uprawnienia wpisywanego do licencji Nazwa w języku polskim Nazwa w języku angielskim
1 2 3
Uprawnienia lotnicze wpisywane do licencji członków personelu lotniczego wchodzących w skład załogi statku powietrznego
TR ... uprawnienie dotyczące typu ... Type rating
FI 2 (uprawnienie ograniczone) instruktora (szkolenia ogólnego) - klasy 2 Flight instructor (restricted rating) - 2 class
FI 1 (uprawnienie) instruktora (szkolenia ogólnego) - klasy 1 Flight instructor (rating) - 1 class
TRI ... (uprawnienie) instruktora szkolenia typ ... Type rating instructor ...
TRI (MP) ... (uprawnienie) instruktora szkolenia typ z załogą wieloosobową ... Multi-pilot type rating instructor ...
IR uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów Instrument rating
IRI uprawnienie instruktora szkolenia w lotach według wskazań przyrządów Instrument rating instructor
TPR uprawnienie pilota doświadczalnego Test pilot rating
TPR 3/2/1 uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 albo 2, albo 1 Test pilot rating 3 or 2 or 1 class
Uprawnienia lotnicze wpisywane do licencji mechaników lotniczych obsługi technicznej statków powietrznych nieobjętych rozporządzeniem nr 2018/1139 i rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji
AFPP(A)R (uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu Airframe, power plant and electrical systems of aeroplane (rating)
AFPP(H)R (uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca Airframe, power plant and electrical systems of helicopter (rating)
AFPP(AG)R (uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca Airframe, power plant and electrical systems of autogiro (rating)
AV(A) (uprawnienie) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego Avionics of aircraft and electrical systems (rating)
TM(A)R (uprawnienie) dotyczące samolotu jako całości Totality of aeroplane (rating)
TM(H)R (uprawnienie) dotyczące śmigłowca jako całości Totality of helicopter (rating)
TM(AG)R (uprawnienie) dotyczące wiatrakowca jako całości Totality of autogiro (rating)
TM(AS)R (uprawnienie) dotyczące sterowca jako całości Totality of airship (rating)
TM(FB)R (uprawnienie) dotyczące balonu wolnego jako całości Totality of free balloon (rating)
TM(G)R (uprawnienie) dotyczące szybowca jako całości Totality of total glider (rating)
TM(MG)R (uprawnienie) dotyczące motoszybowca jako całości Totality of total motor glider (rating)
§  2. 
1. 
Licencja mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych i licencja mechanika lotniczego obsługi technicznej oraz wpisane do nich uprawnienia, wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
2. 
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonuje, na wniosek członka personelu lotniczego, wymiany jego licencji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych lub licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej oraz uprawnień do nich wpisanych, wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na licencje i uprawnienia zgodne z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu zmienianym w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, z tym że:
1)
uprawnienie dotyczące płatowca samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg AF(A) - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu;
2)
uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu;
3)
uprawnienie AF(H) dotyczące płatowca śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca;
4)
uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca;
5)
uprawnienie AF(AG) dotyczące płatowca wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca;
6)
uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca;
7)
uprawnienie PP(A) dotyczące zespołu napędowego samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu;
8)
uprawnienie PP(H) dotyczące zespołu napędowego śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca;
9)
uprawnienie PP(AG) dotyczące zespołu napędowego wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca;
10)
uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego;
11)
uprawnienie AV(H) dotyczące awioniki śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego;
12)
uprawnienie AV(AG) dotyczące awioniki wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego.
3. 
Wymiana, o której mowa w ust. 2, następuje najpóźniej w dniu upływu ważności dotychczasowej licencji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych oraz licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej.
4. 
Licencja mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych oraz licencja mechanika lotniczego obsługi technicznej wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, które utraciły swoją ważność, podlegają wymianie zgodnie z ust. 2 i 3 po wznowieniu ważności odpowiedniego uprawnienia.
5. 
Do licencji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych oraz licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej, wydanych w wyniku wymiany, wpisuje się tylko ważne uprawnienia.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024