Dokumentowanie przez policjantów kontroli osobistej oraz przeglądanie zawartości bagaży lub sprawdzanie ładunków.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 7 maja 2019 r.
w sprawie dokumentowania przez policjantów kontroli osobistej oraz przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków

Na podstawie art. 15f ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2019 r. poz. 161 i 125) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji]
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzania protokołu z dokonania:
a)
kontroli osobistej w przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 10 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, zwanej dalej "ustawą", oraz dokumentacji służbowej z dokonania kontroli osobistej w przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 13 ustawy,
b)
czynności przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego w przypadkach, o których mowa w art. 15e ust. 10 ustawy, oraz dokumentacji służbowej z dokonania tych czynności w przypadkach, o których mowa w art. 15e ust. 12 ustawy;
2)
wzór protokołu z dokonania kontroli osobistej oraz wzór protokołu z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego;
3)
sposób postępowania w jednostkach organizacyjnych Policji:
a)
ze złożonym zażaleniem na dokonanie kontroli osobistej oraz na dokonanie czynności przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, celem nadania mu biegu,
b)
z protokołami i dokumentacją służbową sporządzonymi w wyniku dokonania kontroli osobistej oraz przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego.
§  2.  [Protokół z dokonania kontroli osobistej lub z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków]
1. 
W przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 10 i art. 15e ust. 10 ustawy, odpowiednio protokół z dokonania kontroli osobistej oraz protokół z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego sporządza się na piśmie, w dwóch egzemplarzach, według wzorów określonych odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia.
2. 
Protokoły, o których mowa w ust. 1, sporządza się odręcznie lub za pomocą urządzeń lub środków technicznych umożliwiających zapis tekstu będących na wyposażeniu jednostek organizacyjnych Policji.
3. 
Protokół sporządzony za pomocą urządzeń lub środków technicznych, o których mowa w ust. 2, podpisuje własnoręcznie policjant sporządzający protokół, osoba, wobec której dokonano czynności objętych protokołem, inne osoby, jeżeli uczestniczyły w czynności objętej protokołem, oraz osoba, której wydano drugi egzemplarz protokołu.
4. 
Oświadczenia, wnioski oraz stwierdzenia określonych okoliczności przez policjanta dokonującego czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, oraz przez osobę, wobec której tych czynności dokonano, lub przez inne osoby uczestniczące w czynności, a także zgłoszone przez te osoby zarzuty zamieszcza się w protokole z możliwie największą dokładnością. W protokole zamieszcza się z pełną dokładnością żądania osoby, wobec której dokonano czynności objętej protokołem, oraz osób biorących udział w czynności, w zakresie ich praw lub interesów związanych z dokonaną czynnością.
5. 
W protokole nie zastępuje się zapisu treści oświadczeń, stwierdzeń, wniosków i zarzutów odwoływaniem się do innych protokołów lub dokumentów.
6. 
Jeżeli osoba, wobec której dokonano czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, lub inne osoby uczestniczące w tych czynnościach odmawiają złożenia podpisu na protokole lub nie mogą go złożyć, policjant dokonujący czynności zaznacza przyczynę braku podpisu w protokole.
7. 
W przypadku gdy w protokole brakuje miejsca na wpisanie potrzebnych informacji lub treści, należy je wpisać z uwzględnieniem niezbędnych informacji i treści przewidzianych dla danej części protokołu na osobnym arkuszu, załączając go do protokołu.
8. 
Protokół z dokonania czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, sporządzony zgodnie z ust. 1-7, ma postać dokumentu papierowego.
9. 
Wzór protokołu z dokonania kontroli osobistej jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
10. 
Wzór protokołu z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  3.  [Dokumentowanie czynności w dokumentacji służbowej]
1. 
W przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 13 oraz art. 15e ust. 12 ustawy, policjant dokumentuje dokonanie czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, na piśmie w dokumentacji służbowej, w szczególności w notatniku służbowym lub notatce służbowej.
2. 
W dokumentacji, o której mowa w ust. 1, policjant, stosownie do dokonanych czynności kontroli osobistej lub czynności przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, zamieszcza informacje, o których mowa w art. 15d ust. 13 lub w art. 15e ust. 12 ustawy.
3. 
Dokumentację, o której mowa w ust. 1, sporządza się odręcznie lub za pomocą urządzeń lub środków technicznych, o których mowa w § 2 ust. 2, w postaci papierowej lub elektronicznej.
§  4.  [Przekazanie zażalenia do właściwego sądu rejonowego]
1. 
Zażalenie na dokonanie kontroli osobistej lub na dokonanie przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, złożone odpowiednio na podstawie art. 15d ust. 11 lub na podstawie art. 15e ust. 11 ustawy, jednostka organizacyjna Policji właściwa według miejsca dokonania tych czynności, celem nadania mu biegu, przekazuje niezwłocznie do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce dokonania tych czynności wraz z:
1)
kopią protokołu z dokonanych czynności w przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 10 oraz w art. 15e ust. 10 ustawy;
2)
kopią dokumentacji służbowej sporządzonej w przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 13 oraz art. 15e ust. 12 ustawy;
3)
kopią ewentualnych innych dokumentów lub materiałów sporządzonych w związku z dokonanymi czynnościami, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, w szczególności kopią protokołu zatrzymania osoby, jeżeli w związku z tymi czynnościami dokonano zatrzymania osoby;
4)
pisemnym odniesieniem się jednostki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę policjant dokonujący czynności, których dotyczy zażalenie, do treści tego zażalenia i podniesionych w nim zarzutów.
2. 
Zażalenie, o którym mowa w art. 15d ust. 11 i art. 15e ust. 11 ustawy, w sprawie należącej do właściwości sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce dokonania czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, skierowane do niewłaściwej jednostki organizacyjnej Policji, przekazuje się niezwłocznie jednostce organizacyjnej Policji właściwej według miejsca dokonania tych czynności, celem nadania dalszego biegu zgodnie z ust. 1.
§  5.  [Przechowywanie protokołów i dokumentacji służbowej]
Protokoły i dokumentację służbową sporządzone w wyniku dokonania kontroli osobistej oraz przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego przechowuje się w jednostce organizacyjnej Policji właściwej według miejsca dokonania tych czynności w sposób zapewniający ich ochronę przed utratą, zniszczeniem, nieuprawnionym dostępem lub modyfikacją, a następnie archiwizuje na zasadach określonych w przepisach regulujących jednolity rzeczowy wykaz akt Policji.
§  6.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PROTOKÓŁ1) Z DOKONANIA KONTROLI OSOBISTEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROTOKÓŁ1) Z PRZEGLĄDANIA ZAWARTOŚCI BAGAŻY LUB SPRAWDZANIA ŁADUNKÓW W PORTACH NA DWORCACH ORAZ W ŚRODKACH TRANSPORTU LĄDOWEGO, POWIETRZNEGO I WODNEGO

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.904

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumentowanie przez policjantów kontroli osobistej oraz przeglądanie zawartości bagaży lub sprawdzanie ładunków.
Data aktu: 07/05/2019
Data ogłoszenia: 14/05/2019
Data wejścia w życie: 15/05/2019