Wojewódzkie sztaby wojskowe i wojskowe komendy uzupełnień.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 24 lutego 2017 r.
w sprawie wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowych komend uzupełnień

Na podstawie art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 374) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zadania szefów wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowych komendantów uzupełnień, jako organów rządowej administracji niezespolonej;
2)
siedziby i terytorialny zasięg działania wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowych komend uzupełnień;
3)
stanowiska kierownicze i komórki organizacyjne wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowych komend uzupełnień.
§  2. 
Określa się następujące wojewódzkie sztaby wojskowe oraz ustala się ich siedziby i terytorialny zasięg działania:
1)
Wojewódzki Sztab Wojskowy we Wrocławiu, dla województwa dolnośląskiego;
2)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Bydgoszczy, dla województwa kujawsko-pomorskiego;
3)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Lublinie, dla województwa lubelskiego;
4)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Zielonej Górze, dla województwa lubuskiego;
5)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Łodzi, dla województwa łódzkiego;
6)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Krakowie, dla województwa małopolskiego;
7)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Warszawie, dla województwa mazowieckiego;
8)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Opolu, dla województwa opolskiego;
9)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Rzeszowie, dla województwa podkarpackiego;
10)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Białymstoku, dla województwa podlaskiego;
11)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Gdańsku, dla województwa pomorskiego;
12)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Katowicach, dla województwa śląskiego;
13)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Kielcach, dla województwa świętokrzyskiego;
14)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Olsztynie, dla województwa warmińsko-mazurskiego;
15)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Poznaniu, dla województwa wielkopolskiego;
16)
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Szczecinie, dla województwa zachodniopomorskiego.
§  3. 
Określa się następujące wojskowe komendy uzupełnień oraz ustala się ich siedziby i terytorialny zasięg działania:
1)
w województwie dolnośląskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Bolesławcu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: bolesławieckiego, jaworskiego, jeleniogórskiego, lubańskiego, lwóweckiego, zgorzeleckiego i złotoryjskiego oraz miasta Jelenia Góra,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Głogowie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: głogowskiego, górowskiego, legnickiego, lubińskiego, polkowickiego i wołowskiego oraz miasta Legnica,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Kłodzku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: dzierżoniowskiego, kamiennogórskiego, kłodzkiego, świdnickiego, wałbrzyskiego i ząbkowickiego oraz miasta Wałbrzych,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień we Wrocławiu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: milickiego, oleśnickiego, oławskiego, strzelińskiego, średzkiego, trzebnickiego i wrocławskiego oraz miasta Wrocław;
2)
w województwie kujawsko-pomorskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Brodnicy, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: brodnickiego, golubsko-dobrzyńskiego i rypińskiego,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Bydgoszczy, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: bydgoskiego, nakielskiego, sępoleńskiego i tucholskiego oraz miasta Bydgoszcz,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Grudziądzu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: chełmińskiego, grudziądzkiego, świeckiego i wąbrzeskiego oraz miasta Grudziądz,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Inowrocławiu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: inowrocławskiego, mogileńskiego i żnińskiego,
e)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Toruniu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: aleksandrowskiego i toruńskiego oraz miasta Toruń,
f)
Wojskowa Komenda Uzupełnień we Włocławku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: lipnowskiego, radziejowskiego i włocławskiego oraz miasta Włocławek;
3)
w województwie lubelskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Białej Podlaskiej, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: bialskiego, łukowskiego, parczewskiego i radzyńskiego oraz miasta Biała Podlaska,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Chełmie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: chełmskiego, krasnostawskiego i włodawskiego oraz miasta Chełm,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Puławach, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: opolskiego, puławskiego i ryckiego,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Lublinie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: janowskiego, kraśnickiego, lubartowskiego, lubelskiego, łęczyńskiego i świdnickiego oraz miasta Lublin,
e)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Zamościu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: biłgorajskiego, hrubieszowskiego, tomaszowskiego i zamojskiego oraz miasta Zamość;
4)
w województwie lubuskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Gorzowie Wielkopolskim, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: gorzowskiego, międzyrzeckiego, słubickiego, strzelecko-drezdeneckiego i sulęcińskiego oraz miasta Gorzów Wielkopolski,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Zielonej Górze, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: krośnieńskiego, świebodzińskiego, wschowskiego i zielonogórskiego oraz miasta Zielona Góra,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Żaganiu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: nowosolskiego, żagańskiego i żarskiego;
5)
w województwie łódzkim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Łodzi, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: brzezińskiego, łęczyckiego, łódzkiego wschodniego, pabianickiego, poddębickiego i zgierskiego oraz miasta Łódź,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Sieradzu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: bełchatowskiego, łaskiego, pajęczańskiego, sieradzkiego, wieluńskiego, wieruszowskiego i zduńskowolskiego,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Skierniewicach, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: kutnowskiego, łowickiego, rawskiego i skierniewickiego oraz miasta Skierniewice,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Tomaszowie Mazowieckim, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: opoczyńskiego, piotrkowskiego, radomszczańskiego i tomaszowskiego oraz miasta Piotrków Trybunalski;
6)
w województwie małopolskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Krakowie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: krakowskiego, miechowskiego, olkuskiego, proszowickiego i wielickiego oraz miasta Kraków,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Nowym Sączu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: gorlickiego, limanowskiego i nowosądeckiego oraz miasta Nowy Sącz,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Nowym Targu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: nowotarskiego, suskiego i tatrzańskiego,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Oświęcimiu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: chrzanowskiego, myślenickiego, oświęcimskiego i wadowickiego,
e)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Tarnowie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: bocheńskiego, brzeskiego, dąbrowskiego i tarnowskiego oraz miasta Tarnów;
7)
w województwie mazowieckim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Ciechanowie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: ciechanowskiego, mławskiego, płońskiego i żuromińskiego,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Garwolinie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: garwolińskiego i otwockiego,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Mińsku Mazowieckim, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: mińskiego i węgrowskiego,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Ostrołęce, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: makowskiego, ostrołęckiego i przasnyskiego oraz miasta Ostrołęka,
e)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Płocku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: gostynińskiego, płockiego, sierpeckiego i sochaczewskiego oraz miasta Płock,
f)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Radomiu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: białobrzeskiego, kozienickiego, lipskiego, przysuskiego, radomskiego, szydłowieckiego i zwoleńskiego oraz miasta Radom,
g)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Siedlcach, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: łosickiego, siedleckiego i sokołowskiego oraz miasta Siedlce,
h)
Wojskowa Komenda Uzupełnień Warszawa-Mokotów, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: grójeckiego i piaseczyńskiego oraz części miasta stołecznego Warszawy, dzielnice: Mokotów, Ursynów i Wilanów,
i)
Wojskowa Komenda Uzupełnień Warszawa-Ochota, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: grodziskiego, nowodworskiego, pruszkowskiego, warszawskiego zachodniego i żyrardowskiego oraz części miasta stołecznego Warszawy, dzielnice: Ochota, Ursus i Włochy,
j)
Wojskowa Komenda Uzupełnień Warszawa-Praga, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatu wołomińskiego oraz części miasta stołecznego Warszawy, dzielnice: Białołęka, Praga-Południe, Praga-Północ, Rembertów, Targówek, Wawer i Wesoła,
k)
Wojskowa Komenda Uzupełnień Warszawa-Śródmieście, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatu legionowskiego oraz części miasta stołecznego Warszawy, dzielnice: Bemowo, Bielany, Śródmieście, Wola i Żoliborz,
l)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Wyszkowie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: ostrowskiego, pułtuskiego i wyszkowskiego;
8)
w województwie opolskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Brzegu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: brzeskiego, kluczborskiego, namysłowskiego i nyskiego,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Kędzierzynie-Koźlu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: głubczyckiego, kędzierzyńsko-kozielskiego, prudnickiego i strzeleckiego,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Opolu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: krapkowickiego, oleskiego i opolskiego oraz miasta Opole;
9)
w województwie podkarpackim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Jarosławiu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: jarosławskiego, lubaczowskiego, przemyskiego i przeworskiego oraz miasta Przemyśl,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Jaśle, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: jasielskiego, krośnieńskiego i strzyżowskiego oraz miasta Krosno,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Mielcu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: dębickiego, kolbuszowskiego, mieleckiego i ropczycko-sędziszowskiego,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Nisku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: leżajskiego, niżańskiego, stalowowolskiego i tarnobrzeskiego oraz miasta Tarnobrzeg,
e)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Rzeszowie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: łańcuckiego i rzeszowskiego oraz miasta Rzeszów,
f)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Sanoku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: bieszczadzkiego, brzozowskiego, leskiego i sanockiego;
10)
w województwie podlaskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Białymstoku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: białostockiego, monieckiego i sokólskiego oraz miasta Białystok,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Bielsku Podlaskim, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: bielskiego, hajnowskiego, siemiatyckiego i wysokomazowieckiego,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Łomży, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: grajewskiego, kolneńskiego, łomżyńskiego i zambrowskiego oraz miasta Łomża,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Suwałkach, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: augustowskiego, sejneńskiego i suwalskiego oraz miasta Suwałki;
11)
w województwie pomorskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Człuchowie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: bytowskiego, chojnickiego i człuchowskiego,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Gdańsku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: gdańskiego, kościerskiego i starogardzkiego oraz miasta Gdańsk,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Gdyni, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: kartuskiego, puckiego i wejherowskiego oraz miast: Gdynia i Sopot,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Malborku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: kwidzyńskiego, malborskiego, nowodworskiego, sztumskiego i tczewskiego,
e)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Słupsku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: lęborskiego i słupskiego oraz miasta Słupsk;
12)
w województwie śląskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Będzinie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: będzińskiego i zawierciańskiego oraz miast: Dąbrowa Górnicza i Sosnowiec,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Bielsku-Białej, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: bielskiego, cieszyńskiego i żywieckiego oraz miasta Bielsko-Biała,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Chorzowie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania miast: Chorzów, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Częstochowie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: częstochowskiego, kłobuckiego, lublinieckiego i myszkowskiego oraz miasta Częstochowa,
e)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Gliwicach, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: gliwickiego i tarnogórskiego oraz miast: Bytom, Gliwice i Zabrze,
f)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Katowicach, dla miast: Jaworzno, Katowice i Mysłowice,
g)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Rybniku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: raciborskiego, rybnickiego i wodzisławskiego oraz miast: Jastrzębie-Zdrój, Rybnik i Żory,
h)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Tychach, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: bieruńsko-lędzińskiego, mikołowskiego i pszczyńskiego oraz miasta Tychy;
13)
w województwie świętokrzyskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Busku-Zdroju, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: buskiego, jędrzejowskiego, kazimierskiego i pińczowskiego,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Kielcach, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: kieleckiego, koneckiego, skarżyskiego, starachowickiego i włoszczowskiego oraz miasta Kielce,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Sandomierzu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: opatowskiego, ostrowieckiego, sandomierskiego i staszowskiego;
14)
w województwie warmińsko-mazurskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Elblągu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: braniewskiego i elbląskiego oraz miasta Elbląg,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Ełku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: ełckiego, oleckiego i piskiego,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Giżycku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: giżyckiego, gołdapskiego, mrągowskiego i węgorzewskiego,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Lidzbarku Warmińskim, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: bartoszyckiego, kętrzyńskiego i lidzbarskiego,
e)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Olsztynie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: nidzickiego, olsztyńskiego i szczycieńskiego oraz miasta Olsztyn,
f)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Ostródzie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: działdowskiego, iławskiego, nowomiejskiego i ostródzkiego;
15)
w województwie wielkopolskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Kaliszu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: jarocińskiego, kaliskiego, kępińskiego, krotoszyńskiego, ostrowskiego, ostrzeszowskiego i pleszewskiego oraz miasta Kalisz,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Koninie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: gnieźnieńskiego, kolskiego, konińskiego, słupeckiego, tureckiego i wrzesińskiego oraz miasta Konin,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Lesznie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: gostyńskiego, kościańskiego, leszczyńskiego i rawickiego oraz miasta Leszno,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Nowym Tomyślu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: grodziskiego, międzychodzkiego, nowotomyskiego, szamotulskiego i wolsztyńskiego,
e)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Pile, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: chodzieskiego, czarnkowsko-trzcianeckiego, pilskiego, wągrowieckiego i złotowskiego,
f)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Poznaniu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: obornickiego, poznańskiego, średzkiego i śremskiego oraz miasta Poznań;
16)
w województwie zachodniopomorskim:
a)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Kołobrzegu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: białogardzkiego, kołobrzeskiego, łobeskiego i świdwińskiego,
b)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Koszalinie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: koszalińskiego i sławieńskiego oraz miasta Koszalin,
c)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Stargardzie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: choszczeńskiego, myśliborskiego, pyrzyckiego i stargardzkiego,
d)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Szczecinku, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: drawskiego, szczecineckiego i wałeckiego,
e)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Szczecinie, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: goleniowskiego, gryfińskiego i polickiego oraz miasta Szczecin,
f)
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Świnoujściu, dla miast i gmin objętych zasięgiem działania powiatów: gryfickiego i kamieńskiego oraz miasta Świnoujście.
§  4. 
Do zadań szefów wojewódzkich sztabów wojskowych należy:
1)
wykonywanie zadań organu wyższego stopnia w stosunku do wojskowych komendantów uzupełnień w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695 i 1298):
a)
powoływanie do czynnej służby wojskowej,
b)
udzielanie odroczeń czynnej służby wojskowej,
c)
kierowanie osób przeznaczonych do odbycia zasadniczej służby wojskowej do odbywania szkolenia (kursu) w celu uzyskania przez nie kwalifikacji przydatnych w wojsku,
d)
wzywanie w sprawach powszechnego obowiązku obrony,
e)
wydawanie zaświadczeń,
f)
nadawanie przydziałów mobilizacyjnych,
g)
nadawanie pracowniczych przydziałów mobilizacyjnych,
h)
nadawanie przydziałów kryzysowych,
i)
reklamowanie od obowiązku czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
j)
udzielanie zezwoleń na wyjazd i pobyt za granicą;
2)
zapewnienie operacyjnego i mobilizacyjnego rozwinięcia jednostek wojskowych, w tym:
a)
organizowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem wojewódzkiego sztabu wojskowego oraz podległych wojskowych komend uzupełnień do zapewnienia procesu ich mobilizacyjnego rozwinięcia,
b)
nadzorowanie procesu uzupełniania potrzeb mobilizacyjnych jednostek wojskowych powierzonych mu do takiego zabezpieczenia w toku mobilizacyjnego rozwinięcia,
c)
utrzymanie stałej gotowości bojowej wojewódzkiego sztabu wojskowego oraz podległych wojskowych komend uzupełnień,
d)
ustalanie głównych czynności zapewniających sprawne wykonanie zadań w zakresie osiągania wyższych stanów gotowości bojowej oraz kontrolowanie i dokonywanie okresowych ich analiz;
3)
koordynowanie rozwijania i użycia oddziałów i pododdziałów wojskowych na potrzeby zwalczania klęsk żywiołowych oraz likwidacji ich skutków, ochrony mienia, akcji poszukiwawczych, akcji ratowania oraz ochrony zdrowia i życia ludzkiego przez:
a)
współdziałanie z wojewodą w zakresie planowania i koordynacji udziału wydzielonych jednostek Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w akcjach ratowniczych oraz przeciwdziałaniu i usuwaniu skutków katastrof i klęsk żywiołowych,
b)
współdziałanie z wojewodą i dowódcami jednostek wojskowych w planowaniu i organizowaniu przedsięwzięć logistycznych pozamilitarnych ogniw obronnych na rzecz jednostek wojskowych przegrupowujących się przez obszar województwa lub prowadzących na nim działania bojowe,
c)
współdziałanie z wojewodą w planowaniu przedsięwzięć z zakresu ochrony ludności województwa, w tym ewakuacji rodzin kadry zawodowej i pracowników;
4)
udział w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w województwie przez:
a)
uczestniczenie w pracach wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego,
b)
uczestniczenie w planowaniu użycia oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego,
c)
współpracę z organami administracji publicznej i służbami w zakresie monitorowania zagrożeń na terenie województwa oraz planowania ochrony infrastruktury krytycznej określonej w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1398 oraz z 2020 r. poz. 148, 284, 374 i 695),
d)
uzgadnianie wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy, o której mowa w lit. c;
5)
koordynowanie przedsięwzięć prowadzonych w ramach pomocy w zakresie aktywizacji zawodowej żołnierzy i osób zwolnionych z czynnej służby wojskowej oraz członków ich rodzin (rekonwersji) przez:
a)
prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie rekonwersji dla byłych żołnierzy zawodowych,
b)
realizowanie zadań z zakresu pośrednictwa pracy wynikających z art. 120 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 860),
c)
współpracę z organami wojskowymi właściwymi w zakresie doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy, o których mowa w art. 120 ustawy, o której mowa w lit. b;
6)
organizowanie szkoleń lub kursów dla żołnierzy rezerwy posiadających nadane przydziały kryzysowe oraz żołnierzy pełniących terytorialną służbę wojskową dyspozycyjnie, w tym przed ich powołaniem do czynnej służby wojskowej w celu nabywania przez nich kwalifikacji przydatnych w Siłach Zbrojnych, w tym wykorzystując współpracę z pracodawcami zatrudniającymi tych żołnierzy przez:
a)
pozyskiwanie i aktualizację informacji o potrzebach w tym zakresie, w tym przez wykorzystywanie doświadczeń wynikających ze współpracy z pracodawcami zatrudniającymi tych żołnierzy oraz dowódcami jednostek wojskowych, do których mają nadane przydziały kryzysowe, a także ośrodkami aktywizacji zawodowej,
b)
określanie potrzeb finansowo-rzeczowych w tym zakresie,
c)
współuczestniczenie w wyborze podmiotów realizujących szkolenia lub kursy,
d)
prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie zaplanowanych szkoleń lub kursów;
7)
gromadzenie informacji na potrzeby realizacji przedsięwzięć wykonywanych w ramach obowiązków państwa-gospodarza oraz planowanie użycia przydzielonych sił i środków do wsparcia wojsk sojuszniczych, w tym:
a)
współdziałanie z wojewodą w planowaniu przedsięwzięć obronnych,
b)
planowanie i uzgadnianie wykorzystania pozamilitarnych zasobów obronnych województwa do wsparcia sił sojuszniczych,
c)
pozyskiwanie i aktualizacja informacji o zasobach wojskowych i cywilnych możliwych do wykorzystania;
8)
koordynowanie czynności realizowanych w ramach pozyskiwania kandydatów i gromadzenia zasobów osobowych na potrzeby uzupełnienia mobilizacyjnego, wojennego oraz Narodowych Sił Rezerwowych przez:
a)
planowanie i nadzór nad realizacją pozyskiwania przez wojskowych komendantów uzupełnień kandydatów do wykonywania obowiązków w ramach Narodowych Sił Rezerwowych,
b)
koordynowanie działań wojskowych komendantów uzupełnień w zakresie gromadzenia zasobów osobowych na potrzeby mobilizacyjnego, pokojowego i wojennego uzupełnienia Sił Zbrojnych,
c)
prowadzenie analiz oraz sporządzanie opracowań dotyczących stanu jakości mobilizacyjnego i wojennego uzupełnienia Sił Zbrojnych oraz stanu zasobów osobowych na administrowanym terenie,
d)
planowanie przedsięwzięć terytorialnego gromadzenia rezerw osobowych oraz prowadzenie zestawień w tym zakresie,
e)
współdziałanie z dowódcami jednostek wojskowych w zakresie ustalania potrzeb i możliwości przedsięwzięć szkoleniowych,
f)
stosownie do potrzeb planowanie szkolenia kursowego oraz innych szkoleń w ramach ćwiczeń wojskowych oraz prowadzenie działalności promocyjnej w tym zakresie,
g)
organizowanie i utrzymywanie elementów wojennego uzupełnienia Sił Zbrojnych;
9)
osobowe zabezpieczenie potrzeb uzupełnieniowych jednostek wojskowych, w tym:
a)
prowadzenie promocji służby wojskowej,
b)
koordynowanie prac wojskowych komend uzupełnień związanych z rekrutacją do ochotniczych form służby wojskowej;
10)
planowanie wykorzystywania sił układu pozamilitarnego na potrzeby obronne poprzez:
a)
koordynowanie planów wykorzystania potencjału pozamilitarnych ogniw obronnych województwa do wsparcia i zabezpieczenia działań bojowych Sił Zbrojnych,
b)
uczestnictwo w realizacji przygotowań obronnych na terenie województwa oraz uczestniczenie w organizacji i prowadzeniu ćwiczeń kompleksowych z udziałem jednostek wojskowych Sił Zbrojnych i układem pozamilitarnym;
11)
administracja rezerwami osobowymi i świadczeniami na rzecz obrony, w tym:
a)
współudział w powoływaniu wojewódzkich i powiatowych komisji lekarskich, ustalaniu wojewódzkiego planu kwalifikacji wojskowej oraz jej przeprowadzaniu, sprawowanie kontroli prowadzenia kwalifikacji wojskowej realizowanej przez wojewódzkie i powiatowe komisje lekarskie oraz wojskowych komendantów uzupełnień lub ich przedstawicieli, a także sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości i wyników kwalifikacji wojskowej,
b)
planowanie i nadzór nad realizacją przez wojskowe komendy uzupełnień pozyskiwania i naboru kandydatów do czynnej służby wojskowej,
c)
wykonywanie zadań w zakresie administrowania rezerwami osobowymi dla celów powszechnego obowiązku obrony, a w szczególności:
sporządzanie analiz stanu zasobów,
udział w organizacji i przeprowadzeniu kwalifikacji wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
d)
nadzorowanie nadawania przydziałów mobilizacyjnych, pracowniczych przydziałów mobilizacyjnych, przydziałów kryzysowych i przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych oraz mobilizacyjnego i wojennego uzupełniania jednostek wojskowych z zasobów rezerw osobowych, a także nadzorowanie reklamowania osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny w celu zabezpieczenia potrzeb osobowych urzędów, przedsiębiorstw oraz innych podmiotów realizujących zadania na rzecz obronności lub bezpieczeństwa państwa,
e)
sporządzanie analiz wykorzystania zasobów rezerw osobowych na uzupełnienie mobilizacyjne i wojenne jednostek wojskowych,
f)
koordynowanie prac związanych z planowaniem przez wojskowe komendy uzupełnień świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby jednostek wojskowych,
g)
planowanie i nadzorowanie uzupełniania jednostek wojskowych środkami transportowymi i maszynami pobieranymi z gospodarki narodowej,
h)
prowadzenie bilansu i sporządzanie analiz wykorzystywania zasobów środków transportowych i maszyn znajdujących się w gospodarce narodowej,
i)
zarządzanie odtwarzania ewidencji wojskowej osób podlegających powszechnemu obowiązkowi służby wojskowej,
j)
udział w planowaniu w czasie pokoju przedsięwzięć związanych z organizacją i prowadzeniem kwalifikacji wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny na obszarze województwa oraz prowadzenie dokumentacji na potrzeby tej kwalifikacji;
12)
uczestniczenie w planowaniu przestrzennego zagospodarowania ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym pełnienie roli właściwego organu wojskowego w rozumieniu przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
13)
utrzymywanie współpracy z innymi organami i podmiotami w sprawach związanych z obronnością państwa, w tym z:
a)
jednostkami wojskowymi, terenowymi organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi i kombatanckimi, żołnierzami rezerwy i przedsiębiorcami, sprzyjającej wspieraniu wojska w realizacji jego zadań oraz utrzymywaniu więzi ze społeczeństwem,
b)
jednostkami Aeroklubu Polskiego i podmiotami przekazującymi samoloty (śmigłowce) lub jednostki taboru pływającego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
c)
przedsiębiorcami o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym - w sprawie utrzymania i wykorzystania rezerw paliw płynnych.
§  5. 
Do zadań wojskowych komendantów uzupełnień należy:
1)
zapewnienie mobilizacyjnego rozwinięcia jednostek wojskowych, poprzez:
a)
kierowanie przygotowaniem wojskowej komendy uzupełnień do wykonywania czynności związanych z osiąganiem wyższych stanów gotowości bojowej i zabezpieczeniem mobilizacyjnego rozwinięcia jednostek wojskowych,
b)
planowanie i organizowanie mobilizacyjnego uzupełniania jednostek wojskowych środkami transportowymi i maszynami pobieranymi z gospodarki narodowej;
2)
administrowanie rezerwami osobowymi, w tym:
a)
uczestniczenie w przygotowaniu i przeprowadzeniu kwalifikacji wojskowej oraz planowanie przedsięwzięć związanych z organizacją i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
b)
nadawanie przeznaczeń osobom uznanym za zdolne do czynnej służby wojskowej,
c)
kierowanie osób i żołnierzy rezerwy do powiatowych komisji lekarskich albo wojskowych komisji lekarskich oraz do wojskowych pracowni psychologicznych w celu określenia zdolności do czynnej służby wojskowej,
d)
wzywanie osób w sprawach powszechnego obowiązku obrony, a także powoływanie do czynnej służby wojskowej albo służby lub szkolenia w obronie cywilnej,
e)
przeprowadzanie zaciągu ochotniczego w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
f)
orzekanie o udzieleniu odroczenia osobie podlegającej obowiązkowi odbycia zasadniczej służby wojskowej (przeszkolenia wojskowego),
g)
przenoszenie do rezerwy osób stawiających się do kwalifikacji wojskowej,
h)
nadawanie przydziałów mobilizacyjnych, przydziałów kryzysowych, pracowniczych przydziałów mobilizacyjnych oraz przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych,
i)
reklamowanie od obowiązku czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
j)
sporządzanie analiz stanu zasobów rezerw osobowych,
k)
prowadzenie ewidencji osób podlegających obowiązkowi służby wojskowej,
l)
udzielanie zezwoleń na wyjazd i pobyt za granicą, o których mowa w art. 53 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej,
m)
współpraca z kierownikami jednostek przewidzianych do militaryzacji (jednostek zmilitaryzowanych) w zakresie uzgadniania możliwości nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych do tych jednostek żołnierzom rezerwy;
3)
wykonywanie świadczeń na rzecz obrony poprzez:
a)
prowadzenie ewidencji przedmiotów świadczeń rzeczowych z uwzględnieniem aktualnych danych,
b)
administrowanie zasobami przedmiotów świadczeń rzeczowych znajdujących się w ewidencji wojskowej komendy uzupełnień, jak również prawidłowe ich wykorzystanie na potrzeby mobilizacyjnego uzupełnienia,
c)
organizowanie przy współudziale organów administracji publicznej kontroli stanu technicznego środków transportowych i maszyn u posiadaczy wydzielających je do jednostek wojskowych,
d)
organizowanie wykorzystania zasobów paliw płynnych utrzymywanych w stacjach paliwowych do pojazdów przekazywanych z gospodarki narodowej;
4)
współpraca z innymi organami i podmiotami w sprawach związanych z obronnością państwa, w tym:
a)
utrzymywanie współpracy z terenowymi organami administracji rządowej, samorządu terytorialnego oraz innymi organami i instytucjami państwowymi, a także przedsiębiorcami i innymi jednostkami organizacyjnymi oraz stowarzyszeniami społecznymi bezpośrednio związanymi z obronnością państwa,
b)
współdziałanie z właściwymi organami samorządu terytorialnego w sprawach dotyczących przygotowania i przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej na obszarze działania wojskowej komendy uzupełnień,
c)
sporządzanie i przekazywanie w razie potrzeby wójtom lub burmistrzom (prezydentom miast) imiennych wykazów osób podlegających kwalifikacji wojskowej, które należy wezwać przed powiatową komisję lekarską,
d)
utrzymywanie ścisłej współpracy z odpowiednimi organami Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa w zakresie kierowania osób podlegających odbyciu zasadniczej służby wojskowej do odbycia służby w formacjach uzbrojonych niewchodzących w skład Sił Zbrojnych;
5)
udział w rekrutacji i naborze ochotników do czynnej służby wojskowej, w tym do zawodowej służby wojskowej i służby kandydackiej;
6)
gromadzenie zasobów osobowych na potrzeby mobilizacyjnego i wojennego uzupełnienia Sił Zbrojnych, w tym:
a)
gromadzenie zasobów wyszkolonych rezerw osobowych na potrzeby mobilizacyjnego i wojennego uzupełnienia Sił Zbrojnych,
b)
prowadzenie analiz oraz sporządzanie opracowań dotyczących stanu jakości mobilizacyjnego i wojennego uzupełnienia Sił Zbrojnych oraz stanu zasobów osobowych na administrowanym terenie,
c)
planowanie przedsięwzięć terytorialnego gromadzenia rezerw osobowych oraz prowadzenie zestawień w tym zakresie,
d)
współdziałanie z dowódcami jednostek wojskowych w zakresie ustalania potrzeb i możliwości przedsięwzięć szkoleniowych,
e)
stosownie do potrzeb planowanie szkolenia kursowego oraz innych szkoleń w ramach ćwiczeń wojskowych oraz prowadzenie działalności promocyjnej w tym zakresie,
f)
organizowanie i utrzymywanie elementów wojennego uzupełnienia Sił Zbrojnych;
7)
udział w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w ramach terytorialnego zasięgu działania wojskowych komend uzupełnień przez:
a)
uczestniczenie, w razie potrzeby, w pracach zespołów zarządzania kryzysowego samorządu terytorialnego na szczeblu powiatu (miasta na prawach powiatu) i gminy na administrowanym terenie,
b)
przedstawianie szefowi wojewódzkiego sztabu wojskowego wniosków i materiałów do prowadzonej przez wojewodę analizy zagrożeń w poszczególnych powiatach oraz zaleceń wojewody do powiatowych planów zarządzania kryzysowego;
8)
promocja obronności i służby wojskowej przez:
a)
współpracę ze szkołami i uczelniami w zakresie promowania ochotniczych form służby wojskowej we współdziałaniu z dowódcami jednostek wojskowych na administrowanym terenie,
b)
organizowanie akcji i wystąpień promujących służbę wojskową w lokalnych mediach oraz w ramach uroczystości i imprez rozrywkowych realizowanych na administrowanym terenie,
c)
współpracę z powiatowymi urzędami pracy.
§  6. 
1. 
Strukturę organizacyjną wojewódzkiego sztabu wojskowego tworzą:
1)
wydział operacyjny;
2)
wydział mobilizacji i uzupełnień;
3)
sekcja ogólna;
4)
zespół prawny;
5)
pion ochrony informacji niejawnych.
2. 
(uchylony).
3. 
Do kierowniczych stanowisk wojewódzkiego sztabu wojskowego należą:
1)
szef wojewódzkiego sztabu wojskowego;
2)
zastępca szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego - szef wydziału operacyjnego;
3)
szef wydziału mobilizacji i uzupełnień;
4)
szef sekcji ogólnej;
5)
kierownik zespołu prawnego;
6)
pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych.
§  7. 
1. 
Strukturę organizacyjną wojskowej komendy uzupełnień tworzą:
1)
wydział planowania mobilizacyjnego i administrowania rezerwami;
2)
wydział rekrutacji;
3)
pion ochrony informacji niejawnych.
2. 
Do kierowniczych stanowisk wojskowej komendy uzupełnień należą:
1)
wojskowy komendant uzupełnień;
2)
zastępca wojskowego komendanta uzupełnień - szef wydziału planowania mobilizacyjnego i administrowania rezerwami;
3)
szef wydziału rekrutacji;
4)
pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych.
§  8. 
Wojewódzkie sztaby wojskowe i wojskowe komendy uzupełnień, utworzone na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowych komend uzupełnień (Dz. U. z 2014 r. poz. 1433 oraz z 2015 r. poz. 709 i 2131), są odpowiednio wojewódzkimi sztabami wojskowymi, o których mowa w § 2, i wojskowymi komendami uzupełnień, o których mowa w § 3 niniejszego rozporządzenia.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowych komend uzupełnień (Dz.U.2014.1433), które na podstawie art. 27 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2016.2138), traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024