Rada Zatrudnienia Socjalnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 18 maja 2016 r.
w sprawie Rady Zatrudnienia Socjalnego

Na podstawie art. 18e ust. 7 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 217) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb zgłaszania kandydatów na członków Rady Zatrudnienia Socjalnego, zwanej dalej "Radą";
2)
organizację i tryb działania Rady.
§  2. 
1. 
Zgłaszanie kandydatów na członków Rady następuje po ukazaniu się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego ogłoszenia o wszczęciu procedury wyboru członków Rady.
2. 
Ogłoszenie o wszczęciu procedury wyboru członków Rady na kolejną kadencję ukazuje się 3 miesiące przed upływem kadencji Rady.
§  3. 
1. 
Kandydaci na członków Rady są zgłaszani przez:
1)
podmioty zatrudnienia socjalnego;
2)
wojewodów;
3)
organizacje społeczne i zawodowe.
2. 
Zgłoszenia dokonuje się do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w formie pisemnej.
3. 
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, obejmuje dane kandydata, opis realizowanych zadań w zakresie zatrudnienia socjalnego, opinię osoby kierującej instytucją zgłaszającej na członka Rady Zatrudnienia Socjalnego.
3a. 
W przypadku gdy kandydatem na członka Rady zgłoszonym przez podmiot zatrudnienia socjalnego jest osoba kierująca tym podmiotem, opinię sporządza instytucja tworząca podmiot zatrudnienia socjalnego.
4. 
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, należy składać na adres urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego z dopiskiem na kopercie: "Kandydatura do Rady Zatrudnienia Socjalnego", w terminie podanym w ogłoszeniu.
§  4. 
W przypadku konieczności uzupełnienia składu Rady w trakcie trwania kadencji, do trybu zgłaszania kandydatów stosuje się odpowiednio § 2 ust. 1 i § 3.
§  5. 
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego wybiera przewodniczącego Rady spośród członków Rady.
§  6. 
1. 
Pierwsze posiedzenie Rady odbywa się w terminie wskazanym przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
2. 
W trakcie pierwszego posiedzenia:
1)
minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego lub jego upoważniony przedstawiciel wręcza akty powołania do Rady oraz akt wyboru przewodniczącego Rady;
2)
Rada wybiera spośród swoich członków wiceprzewodniczącego Rady i sekretarza Rady w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
3. 
W trakcie trwania kadencji Rady:
1)
zmiany przewodniczącego Rady dokonuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego;
2)
zmiany wiceprzewodniczącego Rady lub sekretarza Rady, na wniosek członka Rady złożony wraz z uzasadnieniem, dokonują członkowie Rady w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
4. 
O zmianie, o której mowa w ust. 3 pkt 2, informuje się ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
§  7. 
1. 
Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. 
Do zadań Przewodniczącego Rady należy:
1)
inicjowanie prac Rady, w tym:
a)
określanie zagadnień merytorycznych stanowiących tematykę posiedzeń Rady, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego,
b)
formułowanie stanowisk i opinii w zakresie, o którym mowa w lit. a;
2)
opracowywanie harmonogramu posiedzeń Rady na dany rok kalendarzowy, zwoływanie posiedzeń, ustalanie porządku obrad oraz ich prowadzenie;
3)
koordynowanie prac członków Rady związanych z opracowywaniem rocznych informacji dla ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, a także końcowego sprawozdania z kadencji Rady;
4)
współpraca z członkami innych organów opiniodawczo-doradczych ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, w tym między innymi Rady Rynku Pracy, Rady Pomocy Społecznej oraz Rady Działalności Pożytku Publicznego;
5)
współpraca z Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych;
6)
współpraca ze środowiskiem podmiotów zatrudnienia socjalnego oraz jego formalnymi i nieformalnymi ogólnokrajowymi i regionalnymi reprezentacjami.
§  8. 
1. 
Rada formułuje stanowiska i opinie, podejmując uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
2. 
Rada wyraża stanowiska i opinie, które mają istotne znaczenie dla rozwoju usług reintegracji społecznej i zawodowej, z uwzględnieniem stanowiska środowisk podmiotów zatrudnienia socjalnego.
§  9. 
1. 
Posiedzenia Rady są zwoływane przez przewodniczącego Rady lub przez wiceprzewodniczącego Rady nie rzadziej niż raz na pół roku.
2. 
Przewodniczący Rady za pośrednictwem sekretarza Rady informuje członków Rady o terminie i miejscu posiedzenia nie później niż na 14 dni przed posiedzeniem Rady.
3. 
Dodatkowe posiedzenia Rady mogą być zwoływane na wniosek przewodniczącego Rady, wiceprzewodniczącego lub co najmniej jednej trzeciej liczby członków Rady, po przedstawieniu w formie pisemnej uzasadnienia takiej potrzeby.
4. 
W uzasadnionych przypadkach możliwe jest uzyskanie opinii członków Rady w trybie obiegowym.
§  10. 
1. 
Posiedzenia Rady są protokołowane.
2. 
Protokół posiedzenia Rady zawiera między innymi: datę posiedzenia, porządek obrad, imiona i nazwiska uczestników posiedzenia, informację na temat przebiegu obrad, wnioski z posiedzenia Rady, przewidywany termin kolejnego posiedzenia.
3. 
Protokół podpisuje przewodniczący Rady i przekazuje go sekretarzowi Rady wraz z podjętymi uchwałami.
§  11. 
1. 
Rada może powoływać grupy robocze do realizacji poszczególnych zadań należących do zakresu działania Rady.
2. 
Członkami grup roboczych są osoby wchodzące w skład Rady.
3. 
Rada może powierzać poszczególnym członkom grup roboczych wykonanie określonych prac niezbędnych do realizacji zadań Rady.
§  12. 
Wiceprzewodniczący Rady wykonuje obowiązki przewodniczącego w przypadku jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków.
§  13. 
Do zadań sekretarza Rady należy w szczególności:
1)
współdziałanie z przewodniczącym i wiceprzewodniczącym w realizacji zadań Rady;
2)
organizacja posiedzeń Rady;
3)
protokołowanie posiedzeń Rady;
4)
opracowywanie dokumentów z posiedzeń Rady;
5)
przygotowywanie projektów uchwał Rady;
6)
przekazywanie do urzędu obsługującego ministra do spraw zabezpieczenia społecznego dokumentów z posiedzeń Rady.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.U.2015.1905).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024