Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia, suma gwarancji bankowej, suma gwarancji ubezpieczeniowej lub wartości innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy o usługach płatniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 31 lipca 2019 r.
w sprawie minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, sumy gwarancji bankowej, sumy gwarancji ubezpieczeniowej lub wartości innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy o usługach płatniczych

Na podstawie art. 61b ust. 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 659 i 730) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
§  2. 
Minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia, sumę gwarancji bankowej, sumę gwarancji ubezpieczeniowej lub wartość innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy, zwaną dalej "minimalną sumą", oblicza się w skali roku jako sumę następujących wskaźników:
1)
wartości wniosków o zwrot dotyczących roszczeń, o których mowa w art. 46 ust. 1b i 1c oraz art. 144 ust. 2c ustawy, zwanych dalej "wnioskami o zwrot";
2)
liczby inicjowanych transakcji płatniczych;
3)
rodzaju prowadzonej działalności;
4)
wartości inicjowanych transakcji płatniczych.
§  3. 
Wartość wskaźnika, o którym mowa w § 2 pkt 1, oblicza się jako:
1)
wyrażoną w euro łączną wartość roszczeń wynikającą ze wszystkich wniosków o zwrot złożonych dostawcy świadczącemu usługę inicjowania transakcji płatniczej, zwanemu dalej "dostawcą", przez użytkowników lub dostawców usług płatniczych prowadzących rachunek płatniczy dla płatnika, w okresie ostatnich 12 miesięcy; w przypadku gdy w tym okresie nie został złożony dostawcy żaden wniosek o zwrot, wskaźnika wartości wniosków o zwrot nie uwzględnia się przy obliczaniu minimalnej sumy;
2)
wyrażoną w euro łączną wartość roszczeń wynikającą z wniosków o zwrot przewidywanych przez wnioskodawcę zamierzającego świadczyć usługę inicjowania transakcji płatniczej, zwanego dalej "wnioskodawcą", lub przez dostawcę na potrzeby złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ustawy - w przypadku gdy nie świadczyli usługi inicjowania transakcji płatniczej w okresie ostatnich 12 miesięcy; w przypadku nieokreślenia przewidywanej wartości roszczeń wynikającej z wniosków o zwrot lub jeżeli przewidywana ich wartość jest niższa niż 50 000 euro, przyjmuje się, że wartość wskaźnika wartości wniosków o zwrot wynosi 50 000 euro.
§  4. 
1. 
Wartość wskaźnika, o którym mowa w § 2 pkt 2, oblicza się jako wyrażoną w euro sumę następujących elementów:
1)
40% części L do 10 000 transakcji włącznie,
2)
25% części L powyżej 10 000 do 100 000 transakcji włącznie,
3)
10% części L powyżej 100 000 do 1 000 000 transakcji włącznie,
4)
5% części L powyżej 1 000 000 do 10 000 000 transakcji włącznie,
5)
0,025% części L powyżej 10 000 000 transakcji

- gdzie "L" oznacza liczbę transakcji płatniczych inicjowanych przez dostawcę w okresie ostatnich 12 miesięcy, z wyłączeniem transakcji płatniczych, o których mowa w art. 76 ust. 2a ustawy.

2. 
W przypadku wnioskodawcy lub dostawcy, którzy nie świadczyli usługi inicjowania transakcji płatniczej w okresie ostatnich 12 miesięcy, sumę, o której mowa w ust. 1, oblicza się w oparciu o liczbę inicjowanych transakcji płatniczych przewidywaną przez wnioskodawcę lub przez dostawcę na potrzeby złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ustawy; w przypadku nieokreślenia przewidywanej liczby inicjowanych transakcji płatniczych lub gdy wartość wskaźnika liczby inicjowanych transakcji płatniczych, obliczona w oparciu o przewidywaną liczbę inicjowanych transakcji płatniczych, jest niższa niż 50 000 euro, przyjmuje się, że wartość wskaźnika liczby inicjowanych transakcji płatniczych wynosi 50 000 euro.
§  5. 
Wskaźnik, o którym mowa w § 2 pkt 3:
1)
przyjmuje wartość 50 000 euro, w przypadku gdy wnioskodawca lub dostawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług innych niż usługi płatnicze i nie zachodzą okoliczności wskazane w pkt 2;
2)
przyjmuje wartość 0, w przypadku gdy wnioskodawca lub dostawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług innych niż usługi płatnicze oraz posiada odpowiednie ubezpieczenie, gwarancję bankową, gwarancję ubezpieczeniową lub inny rodzaj zabezpieczenia odpowiadający zobowiązaniom wynikającym z prowadzenia takiej działalności lub działalność w zakresie usług płatniczych została wyodrębniona zgodnie z art. 68 ustawy;
3)
przyjmuje wartość 0, w przypadku gdy wnioskodawca lub dostawca prowadzi działalność wyłącznie w zakresie świadczenia usług płatniczych.
§  6. 
1. 
Wartość wskaźnika, o którym mowa w § 2 pkt 4, oblicza się jako wyrażoną w euro sumę następujących elementów:
1)
40% części W do 500 000 euro włącznie,
2)
25% części W powyżej 500 000 euro do 1 000 000 euro włącznie,
3)
10% części W powyżej 1 000 000 euro do 5 000 000 euro włącznie,
4)
5% części W powyżej 5 000 000 euro do 10 000 000 euro włącznie,
5)
0,025% części W powyżej 10 000 000 euro

- gdzie "W" oznacza całkowitą wartość wszystkich transakcji płatniczych inicjowanych przez dostawcę w okresie ostatnich 12 miesięcy, z wyłączeniem transakcji płatniczych, o których mowa w art. 76 ust. 2a ustawy.

2. 
W przypadku wnioskodawcy lub dostawcy, którzy nie świadczyli usługi inicjowania transakcji płatniczej w okresie ostatnich 12 miesięcy, sumę, o której mowa w ust. 1, oblicza się w oparciu o wartość inicjowanych transakcji płatniczych przewidywaną przez wnioskodawcę lub przez dostawcę na potrzeby złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ustawy; w przypadku nieokreślenia przewidywanej wartości inicjowanych transakcji płatniczych lub gdy wartość wskaźnika wartości inicjowanych transakcji płatniczych, obliczona w oparciu o przewidywaną wartość inicjowanych transakcji płatniczych, jest niższa niż 50 000 euro, przyjmuje się, że wartość wskaźnika wartości inicjowanych transakcji płatniczych wynosi 50 000 euro.
§  7. 
1. 
Na potrzeby obliczenia wartości wskaźników, o których mowa w § 2 pkt 1 i 4, wartość inicjowanych transakcji płatniczych w walucie innej niż euro oraz wartość dotyczących ich wniosków o zwrot oblicza się z zastosowaniem średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym zawierana jest umowa w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub innego zabezpieczenia, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy.
2. 
Minimalną sumę przelicza się na złote z zastosowaniem średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym zawierana jest umowa w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub innego zabezpieczenia, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1059).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1459

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia, suma gwarancji bankowej, suma gwarancji ubezpieczeniowej lub wartości innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy o usługach płatniczych.
Data aktu: 31/07/2019
Data ogłoszenia: 05/08/2019
Data wejścia w życie: 06/08/2019