STANDARD KSZTAŁCENIA PRZYGOTOWUJĄCEGO DO WYKONYWANIA ZAWODU LEKARZA WETERYNARII
SPOSÓB ORGANIZACJI KSZTAŁCENIA
Kształcenie jest realizowane w postaci zajęć lub grup zajęć przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza weterynarii w ramach grup zajęć A-E:
Kształcenie teoretyczne i praktyczne w poszczególnych grupach zajęć jest rozłożone,
zrównoważone i skoordynowane w taki sposób, że nabyte wiadomości i umiejętności pozwalają lekarzowi weterynarii na realizację wszystkich powierzonych mu zadań.
W przypadku studiów o profilu:
| Grupy zajęć, w ramach których osiąga się szczegółowe efekty uczenia się | Liczba godzin | Liczba punktów ECTS |
| A. Zajęcia w zakresie nauk podstawowych | 1170 | 90 |
|
B. Zajęcia w zakresie kierunkowym: B1. nauki kliniczne B2. produkcja zwierzęca B3. higiena żywności |
1870 | 135 |
| C. Zajęcia uzupełniające | 150 | 15 |
| D. Staże kliniczne | 360 | 22 |
| E. Praktyki zawodowe | 560 | 15 |
| RAZEM | 4110 | 277 |
Do dyspozycji uczelni pozostawia się 1090 godzin zajęć (83 punkty ECTS), które mogą być realizowane jako zajęcia uzupełniające wiedzę, umiejętności lub kompetencje społeczne, z tym że program studiów umożliwia studentowi wybór zajęć, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze nie mniejszym niż 5% liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów.
Wychowanie fizyczne jest przedmiotem obowiązkowym na studiach stacjonarnych, prowadzonym w wymiarze nie mniejszym niż 60 godzin. Zajęciom tym nie przypisuje się punktów ECTS.
Program studiów umożliwia studentom uzyskanie nie mniej niż 5 punktów ECTS w ramach zajęć z dziedziny nauk humanistycznych i nauk społecznych.
Liczba punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nie może być większa niż 10% liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów.
Staż kliniczny jest realizowany pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela akademickiego lub innej osoby prowadzącej zajęcia, posiadających prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii.
| Lp. | Staże kliniczne w zakresie leczenia chorób: | Okres realizacji | Czas trwania w godzinach |
| 1 | ptaków | po 9 semestrze | 40 |
| 2 | zwierząt gospodarskich | 120 | |
| 3 | psów i kotów | 120 | |
| 4 | koni | 80 |
Praktyki zawodowe obejmują poznanie praktycznych aspektów postępowania lekarsko-weterynaryjnego w gospodarstwach, w zakładach leczniczych dla zwierząt, rzeźniach oraz zakładach przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego i produkcji pasz, a także w zakresie unasienniania zwierząt.
| Lp. | Rodzaj praktyki | Okres realizacji | Czas trwania w godzinach |
| 1 | Praktyka hodowlana | po 4 semestrze | 80 |
| 2 | Praktyka kliniczna | po 8 semestrze | 160 |
| 3 | Praktyka w Inspekcji Weterynaryjnej | po 8 semestrze | 80 |
| 4 | Praktyka kliniczna | po 10 semestrze | 160 |
| 5 | Praktyka w Inspekcji Weterynaryjnej | po 10 semestrze | 80 |
Praktyki zawodowe służą osiągnięciu wymaganych efektów uczenia się. Program praktyk i sposób weryfikacji oraz oceny osiągniętych efektów uczenia się ustalają uczelnie.
Kształcenie jest prowadzone z wykorzystaniem infrastruktury umożliwiającej osiągnięcie wymaganych efektów uczenia się, która obejmuje bazę dydaktyczną, naukową oraz infrastrukturę uczelni lub podmiotów zewnętrznych, w tym leczniczych. Do realizacji zajęć w zakresie kierunkowym jest wymagana specjalistyczna infrastruktura, w tym sale prosektoryjne, sale sekcyjne, sale operacyjne z niezbędnym wyposażeniem do przeprowadzania zabiegów chirurgicznych u zwierząt poszczególnych gatunków, ambulatoria oraz izolatki dla małych i dużych zwierząt, szpital dla małych i dużych zwierząt, pracownie diagnostyki obrazowej wyposażone w aparaty ultrasonograficzne, aparaty radiologiczne i sprzęt do diagnostyki endoskopowej, laboratoria diagnostyczne (hematologiczne, histopatologiczne, biochemiczne, parazytologiczne, mikrobiologiczne, immunologiczne, badania nasienia), sale ćwiczeniowe przystosowane do zajęć z małymi i dużymi zwierzętami wyposażone w poskrom i sprzęt do poskramiania zwierząt, pomieszczenia przystosowane do różnych gatunków zwierząt wykorzystywanych do celów dydaktycznych, apteka wyposażona w sejf i lodówki służące do przechowywania weterynaryjnych produktów leczniczych, a także materiały służące ograniczeniu liczby zwierząt wykorzystywanych w ramach kształcenia.
OSOBY PROWADZĄCE KSZTAŁCENIE
Kształcenie służące osiągnięciu efektów uczenia się w grupie zajęć B jest prowadzone przez osoby posiadające dorobek naukowy lub prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii oraz wiedzę i doświadczenie w dziedzinie nauk rolniczych, adekwatne do problematyki prowadzonych zajęć, przy współudziale innych osób posiadających dorobek naukowy lub doświadczenie w dziedzinie nauk rolniczych, adekwatne do problematyki prowadzonych zajęć.
EFEKTY UCZENIA SIĘ
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
A.W1. strukturę organizmu zwierzęcego: komórek, tkanek, narządów i układów;
A.W2. budowę, czynność i mechanizmy regulacji narządów i układów organizmu zwierzęcego (oddechowego, pokarmowego, krążenia, wydalniczego, nerwowego, rozrodczego, hormonalnego, immunologicznego i powłok skórnych) oraz ich integracji na poziomie organizmu;
A.W3. rozwój narządów i całego organizmu zwierzęcego w relacji do organizmu dojrzałego;
A.W4. procesy metaboliczne na poziomie molekularnym, komórkowym, narządowym i ustrojowym;
A.W5. zasady działania gospodarki wodno-elektrolitowej, równowagi kwasowo-zasadowej organizmu zwierzęcego oraz mechanizm działania homeostazy ustrojowej;
A.W6. podstawowe reakcje związków organicznych i nieorganicznych w roztworach wodnych;
A.W7. prawa fizyczne opisujące przepływ cieczy oraz czynniki wpływające na opór naczyniowy przepływu krwi;
A.W8. fizykochemiczne i molekularne podstawy działania narządów zmysłów;
A.W9. mechanizm regulacji neurohormonalnej, reprodukcji, starzenia się i śmierci;
A.W10. zasady i mechanizmy leżące u podstaw zdrowia zwierząt, powstawania chorób i ich terapii - od poziomu komórki, przez narząd, zwierzę, stado zwierząt do całej populacji zwierząt;
A.W11. związek pomiędzy czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych organizmu zwierzęcego a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi;
A.W12. zmiany patofizjologiczne komórek, tkanek, narządów i układów zwierząt oraz mechanizmy biologiczne, w tym immunologiczne, a także możliwości terapeutyczne umożliwiające powrót do zdrowia;
A.W13. biologię czynników zakaźnych wywołujących choroby przenoszone między zwierzętami oraz antropozoonozy, z uwzględnieniem mechanizmów przenoszenia choroby oraz mechanizmów obronnych organizmu;
A.W14. zasady i procesy dziedziczenia oraz zaburzenia genetyczne i podstawy inżynierii genetycznej;
A.W15. podstawy diagnostyki mikrobiologicznej;
A.W16. mechanizmy działania, losy w ustroju, działania niepożądane oraz wzajemne interakcje grup weterynaryjnych produktów leczniczych stosowanych u docelowych gatunków zwierząt;
A.W17. zastosowanie chemioterapii przeciwbakteryjnej i przeciwpasożytniczej;
A.W18. mechanizmy nabywania lekooporności, w tym oporności wielolekowej przez drobnoustroje oraz komórki nowotworowe;
A.W19. procedury i elementy niezbędne do wystawienia recepty na weterynaryjne produkty lecznicze;
A.W20. polską i łacińską nomenklaturę medyczną;
A.W21. rodzaje zatruć występujących u zwierząt oraz zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w zatruciach;
A.W22. kodeks etyki lekarza weterynarii;
A.W23. pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
A.U1. wykorzystywać znajomość praw fizyki do wyjaśnienia wpływu czynników zewnętrznych (temperatury, ciśnienia, pola elektromagnetycznego, promieniowania jonizującego) na organizm zwierzęcy;
A.U2. posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak: analiza jakościowa, miareczkowanie, kolorymetria, pehametria, chromatografia oraz elektroforeza białek i kwasów nukleinowych;
A.U3. obliczyć stężenie molowe i procentowe substancji i związków w roztworach izoosmotycznych;
A.U4. opisać zmiany funkcjonowania organizmu w sytuacji zaburzeń homeostazy;
A.U5. przewidywać kierunek procesów biochemicznych w zależności od stanu energetycznego komórek;
A.U6. wyjaśniać anatomiczne podstawy badania przedmiotowego, z uwzględnieniem poszczególnych gatunków zwierząt;
A.U7. definiować stan fizjologiczny jako adaptację zwierzęcia do zmieniających się czynników środowiska;
A.U8. rozpoznawać w obrazach z mikroskopu optycznego struktury histologiczne odpowiadające narządom, tkankom i komórkom, dokonywać ich opisu, interpretować ich budowę oraz relacje między ich budową a czynnością, uwzględniając gatunek zwierzęcia, z którego pochodzą;
A.U9. analizować krzyżówki genetyczne i rodowody cech osobników z poszczególnych gatunków;
A.U10. przeprowadzić podstawową diagnostykę mikrobiologiczną;
A.U11. wybrać i zastosować racjonalną chemioterapię przeciwbakteryjną empiryczną i celowaną, z uwzględnieniem docelowego gatunku zwierzęcia;
A.U12. komunikować się z klientami i z innymi lekarzami weterynarii;
A.U13. słuchać i udzielać odpowiedzi językiem zrozumiałym, odpowiednim do sytuacji;
A.U14. sporządzać przejrzyste opisy przypadków oraz prowadzić dokumentację, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w formie zrozumiałej dla właściciela zwierzęcia i czytelnej dla innych lekarzy weterynarii;
A.U15. pracować w zespole multidyscyplinarnym;
A.U16. interpretować odpowiedzialność lekarza weterynarii w stosunku do zwierzęcia i jego właściciela oraz w stosunku do społeczeństwa i środowiska przyrodniczego;
A.U17. szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach technologicznych zwierząt gospodarskich;
A.U18. oceniać ekonomiczne i społeczne uwarunkowania, w jakich jest wykonywany zawód lekarza weterynarii;
A.U19. wykorzystywać umiejętności zawodowe w celu podwyższania jakości opieki weterynaryjnej, dobrostanu zwierząt i zdrowia publicznego;
A.U20. organizować i prowadzić praktykę weterynaryjną, w tym dokonywać kalkulacji opłat i wystawiać faktury, prowadzić dokumentację finansową i lekarską oraz wykorzystywać systemy informatyczne do efektywnej komunikacji, zbierania, przetwarzania, przekazywania i analizy informacji;
A.U21. zrozumieć potrzebę kształcenia ustawicznego w celu ciągłego rozwoju zawodowego;
A.U22. dostosować się do zmieniającej się sytuacji na rynku pracy;
A.U23. korzystać z rady i pomocy wyspecjalizowanych jednostek organizacyjnych lub osób w rozwiązywaniu problemów.
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.W1. zaburzenia na poziomie komórki, tkanki, narządu, układu i organizmu w przebiegu choroby;
B.W2. mechanizmy patologii narządowych i ustrojowych;
B.W3. przyczyny i objawy zmian anatomopatologicznych, zasady leczenia i zapobiegania w poszczególnych jednostkach chorobowych;
B.W4. zasady postępowania diagnostycznego, z uwzględnieniem diagnostyki różnicowej, oraz postępowania terapeutycznego;
B.W5. zasady przeprowadzania badania klinicznego i monitorowania stanu zdrowia zwierząt;
B.W6. sposób postępowania z danymi klinicznymi i wynikami badań laboratoryjnych i dodatkowych;
B.W7. przepisy prawa, zasady wydawania orzeczeń i sporządzania opinii na potrzeby sądów, organów administracji państwowej i samorządowej oraz samorządu zawodowego;
B.W8. sposób postępowania w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia chorób podlegających obowiązkowi zwalczania lub rejestracji;
B.W9. zasady zapewniania dobrostanu zwierząt;
B.W10. zasadę funkcjonowania układu pasożyt-żywiciel i podstawowe objawy chorobowe i zmiany anatomopatologiczne wywołane przez pasożyty w organizmie gospodarza;
B.W11. rasy w obrębie gatunków zwierząt oraz zasady chowu i hodowli zwierząt;
B.W12. założenia doboru zwierząt do kojarzeń, metody zapładniania i biotechnologii rozrodu oraz selekcji hodowlanej;
B.W13. zasady żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnic gatunkowych i wieku;
B.W14. zasady układania i analizowania dawek pokarmowych;
B.W15. sposoby zagospodarowywania i utylizacji produktów ubocznych i odpadów związanych z produkcją zwierzęcą;
B.W16. zasady funkcjonowania Inspekcji Weterynaryjnej, także w aspekcie zdrowia publicznego;
B.W17. zasady ochrony zdrowia konsumenta zapewniane przez właściwy nadzór nad produkcją środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego;
B.W18. systemy kontroli zgodne z procedurami HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) - Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli;
B.W19. procedury badania przed- i poubojowego;
B.W20. warunki higieny i technologii produkcji zwierzęcej;
B.W21. zasady prawa żywnościowego;
B.W22. zasady ekonomiki produkcji zwierzęcej.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
B.U1. bezpiecznie i humanitarnie postępować ze zwierzętami oraz instruować innych w tym zakresie;
B.U2. przeprowadzić wywiad lekarsko-weterynaryjny w celu uzyskania dokładnej informacji o pojedynczym zwierzęciu lub grupie zwierząt oraz jego lub ich środowisku bytowania;
B.U3. przeprowadzać pełne badanie kliniczne zwierzęcia;
B.U4. udzielać pierwszej pomocy zwierzętom w przypadku krwotoku, ran, zaburzeń oddechowych, urazów oka i ucha, utraty przytomności, wyniszczenia, oparzenia, uszkodzenia tkanek, obrażeń wewnętrznych i zatrzymania pracy serca;
B.U5. oceniać stan odżywienia zwierzęcia oraz udzielać porad w tym zakresie;
B.U6. pobierać i zabezpieczać próbki do badań oraz wykonywać standardowe testy laboratoryjne, a także prawidłowo analizować i interpretować wyniki badań laboratoryjnych;
B.U7. stosować aparaturę diagnostyczną, w tym radiologiczną, ultrasonograficzną i endoskopową, zgodnie z jej przeznaczeniem i zasadami bezpieczeństwa dla zwierząt i ludzi oraz interpretować wyniki badań uzyskane po jej zastosowaniu;
B.U8. wdrażać właściwe procedury w przypadku stwierdzenia choroby podlegającej obowiązkowi zwalczania lub rejestracji;
B.U9. pozyskiwać i wykorzystywać informacje o weterynaryjnych produktach leczniczych dopuszczonych do obrotu;
B.U10. przepisywać i stosować weterynaryjne produkty lecznicze oraz materiały medyczne, z uwzględnieniem ich bezpiecznego przechowywania i utylizacji;
B.U11. stosować metody bezpiecznej sedacji, ogólnego i miejscowego znieczulenia oraz oceny i łagodzenia bólu;
B.U12. monitorować stan pacjenta w okresie śród- i pooperacyjnym w oparciu o podstawowe parametry życiowe;
B.U13. dobierać i stosować właściwe leczenie;
B.U14. wdrożyć zasady aseptyki i antyseptyki chirurgicznej oraz stosować właściwe metody sterylizacji sprzętu;
B.U15. ocenić konieczność przeprowadzenia eutanazji zwierzęcia i we właściwy sposób poinformować o tym jego właściciela, a także przeprowadzić eutanazję zwierzęcia zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz właściwego postępowania ze zwłokami;
B.U16. wykonać sekcję zwłok zwierzęcia wraz z opisem, pobrać próbki i zabezpieczyć je do transportu;
B.U17. wykonać badanie przed- i poubojowe;
B.U18. ocenić jakość produktów pochodzenia zwierzęcego;
B.U19. przeprowadzić dochodzenie epizootyczne w celu ustalenia okresu, w którym choroba zakaźna zwierząt mogła rozwijać się w gospodarstwie przed podejrzeniem lub stwierdzeniem jej wystąpienia, miejsca pochodzenia źródła choroby zakaźnej zwierząt wraz z ustaleniem innych gospodarstw oraz dróg przemieszczania się ludzi, zwierząt i przedmiotów, które mogły być przyczyną szerzenia się choroby zakaźnej do lub z gospodarstwa;
B.U20. korzystać ze zgromadzonych informacji związanych ze zdrowiem i dobrostanem zwierząt, a w wybranych przypadkach również z produkcyjnością stada;
B.U21. opracowywać i wprowadzać programy profilaktyczne właściwe dla poszczególnych gatunków zwierząt;
B.U22. oszacować ryzyko wystąpienia zagrożeń chemicznych i biologicznych w żywności pochodzenia zwierzęcego;
B.U23. pobrać próby do badań monitoringowych na obecność substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych u zwierząt, w ich wydzielinach, wydalinach, w tkankach lub narządach zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego, żywności, w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt i w paszach;
B.U24. ocenić spełnienie wymagań ochrony zwierząt rzeźnych z uwzględnieniem różnych sposobów ubojów;
B.U25. ocenić ryzyko skażenia, zakażenia krzyżowego i akumulacji czynników chorobotwórczych w obiektach weterynaryjnych i w środowisku przyrodniczym oraz wprowadzić zalecenia minimalizujące to ryzyko.
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
C.W1. słownictwo i struktury gramatyczne co najmniej jednego języka obcego będącego językiem komunikacji międzynarodowej na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologię z zakresu weterynarii niezbędną w działalności zawodowej;
C.W2. funkcjonowanie instytucji powiązanych z działalnością weterynaryjną oraz społeczną rolę lekarza weterynarii;
C.W3. zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w działalności weterynaryjnej.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
C.U1. posługiwać się co najmniej jednym językiem obcym będącym językiem komunikacji międzynarodowej na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym specjalistyczną terminologią z zakresu weterynarii niezbędną w działalności zawodowej;
C.U2. krytycznie analizować piśmiennictwo weterynaryjne oraz wyciągać wnioski w oparciu o dostępną literaturę;
C.U3. wykorzystywać i przetwarzać informacje, stosując narzędzia informatyczne i korzystając z nowoczesnych źródeł wiedzy weterynaryjnej;
C.U4. efektywnie komunikować się z pracownikami organów i urzędów kontroli, administracji rządowej i samorządowej.
SPOSÓB WERYFIKACJI OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie wiedzy można sprawdzać za pomocą egzaminów pisemnych lub ustnych, prac przeglądowych, elaboratów i prezentacji.
Jako formy egzaminów pisemnych można stosować: eseje, raporty, krótkie ustrukturyzowane pytania, testy wielokrotnego wyboru, testy wielokrotnej odpowiedzi, testy wyboru tak/nie lub testy dopasowania odpowiedzi.
Egzaminy ustne są ukierunkowane na sprawdzenie wiedzy na poziomie wyższym niż sama znajomość zagadnień (poziom zrozumienia zagadnień, umiejętność analizy i syntezy informacji oraz rozwiązywania problemów).
Weryfikacja osiągnięcia efektów uczenia się w zakresie umiejętności, które dotyczą komunikowania się i umiejętności proceduralnych (manualnych), wymaga bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętność w czasie egzaminu.
STANDARD KSZTAŁCENIA PRZYGOTOWUJĄCEGO DO WYKONYWANIA ZAWODU LEKARZA WETERYNARII
SPOSÓB ORGANIZACJI KSZTAŁCENIA
WYMAGANIA OGÓLNE
Kształcenie może odbywać się w ramach lub w związku z innymi zajęciami.
Kształcenie praktyczne może przybierać formę stażu realizowanego pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela akademickiego lub innej osoby prowadzącej zajęcia.
Kształcenie teoretyczne i praktyczne w poszczególnych grupach zajęć jest rozłożone, zrównoważone i skoordynowane w taki sposób, aby nabyte wiadomości i umiejętności pozwalały lekarzowi weterynarii na realizację wszystkich powierzonych zadań.
Kierunek weterynaria jest przyporządkowany do dyscypliny naukowej - weterynaria jako dyscypliny wiodącej.
ZAJĘCIA I GRUPY ZAJĘĆ
| GRUPY ZAJĘĆ | Godziny | ECTS |
| A. ZAJĘCIA Z ZAKRESU PODSTAWOWEGO | 1185 | 87 |
| B. ZAJĘCIA Z ZAKRESU KIERUNKOWEGO | 1785 | 130 |
| Razem | 2970 | 217 |
| GRUPY ZAJĘĆ | Godziny | ECTS | |
| A. ZAJĘCIA Z ZAKRESU PODSTAWOWEGO Zajęcia w zakresie: | 1185 | 87 | |
| 1. Biologii | 30 | ||
| 2. Biologii komórki | 30 | ||
| 3. Biochemii | 120 | ||
| 4. Biofizyki | 30 | ||
| 5. Chemii | 30 | ||
| 6. Histologii i embriologii | 90 | ||
| 7. Anatomii zwierząt | 150 | ||
| 8. Anatomii topograficznej | 45 | ||
| 9. Fizjologii zwierząt | 120 | ||
| 10. Mikrobiologii | 105 | ||
| 11. Immunologii | 45 | ||
| 12. Genetyki ogólnej i weterynaryjnej | 30 | ||
| 13. Epidemiologii weterynaryjnej | 30 | ||
| 14. Patofizjologii | 90 | ||
| 15. Farmakologii weterynaryjnej | 105 | ||
| 16. Farmacji | 15 | ||
| 17. Toksykologii | 45 | ||
| 18. Ochrony środowiska | 30 | ||
| 19. Biostatystyki i metod dokumentacji | 30 | ||
| 20. Weterynarii sądowej | 15 | ||
| B. ZAJĘCIA Z ZAKRESU KIERUNKOWEGO Zajęcia w zakresie: | 1785 | 130 | |
| 1. Agronomii | 15 | ||
| 2. Chowu i hodowli zwierząt | 45 | ||
| 3. Technologii w produkcji zwierzęcej | 30 | ||
| 4. Żywienia zwierząt i paszoznawstwa | 60 | ||
| 5. Dietetyki | 15 | ||
| 6. Etologii, dobrostanu i ochrony zwierząt | 30 | ||
| 7. Prewencji weterynaryjnej | 75 | ||
| 8. Ekonomii weterynaryjnej | 15 | ||
| 9. Diagnostyki obrazowej | 45 | ||
| 10. Diagnostyki klinicznej i laboratoryjnej | 75 | ||
| 11. Patomorfologii | 150 | ||
| 12. Chirurgii ogólnej i anestezjologii | 45 | ||
| 13. Parazytologii i inwazjologii | 90 | ||
| 14. Chorób psów i kotów | 210 | ||
| 15. Chorób koni | 165 | ||
| 16. Chorób zwierząt gospodarskich | 225 | ||
| 17. Andrologii i unasienniania | 30 | ||
| 18. Chorób ptaków | 90 | ||
| 19. Chorób zwierząt futerkowych | 15 | ||
| 20. Chorób ryb | 15 | ||
| 21. Chorób owadów użytkowych | 15 | ||
| 22. Higieny zwierząt rzeźnych i mięsa | 90 | ||
| 23. Higieny produktów pochodzenia zwierzęcego | 90 | ||
| 24. Higieny mleka | 30 | ||
| 25. Zoonoz | 15 | ||
| 26. Higieny środków żywienia zwierząt | 30 | ||
| 27. Ochrony zdrowia publicznego w stanach zagrożeń | 30 | ||
| 28. Administracji i ustawodawstwa weterynaryjnego | 30 | ||
| 29. Historii weterynarii i deontologii | 15 | ||
Ostatnie dwa semestry studiów są ukierunkowane na kształcenie praktyczne, realizowane w ramach staży klinicznych pod nadzorem nauczyciela akademickiego lub innej osoby prowadzącej zajęcia.
| Rodzaj stażu | Godziny | ECTS |
| Choroby ptaków | 30 | 2 |
| Choroby zwierząt gospodarskich | 90 | 6 |
| Choroby psów i kotów | 90 | 6 |
| Choroby koni | 90 | 6 |
Praktyki zawodowe obejmują swym zakresem poznanie praktycznych aspektów postępowania lekarsko-weterynaryjnego na fermach produkcji zwierzęcej, w zakładach leczniczych dla zwierząt, rzeźniach oraz zakładach przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego i produkcji środków żywienia zwierząt, a także w zakresie unasienniania zwierząt.
| Rodzaj praktyki | Okres realizacji | Czas trwania | |
| tygodnie | godziny | ||
| Praktyka hodowlana | po 4 semestrze | 2 | 80 |
| Praktyka kliniczna | po 8 semestrze | 4 | 160 |
| Praktyka w Inspekcji Weterynaryjnej | po 8 semestrze | 2 | 80 |
| Praktyka kliniczna | po 10 semestrze | 4 | 160 |
| Praktyka w Inspekcji Weterynaryjnej | po 10 semestrze | 2 | 80 |
Praktykom zawodowym należy przypisać 15 punktów ECTS. Zasady i formę odbywania praktyk ustala uczelnia prowadząca kształcenie.
Godziny niezapisane w minimalnej liczbie godzin zajęć zorganizowanych pozostają w dyspozycji uczelni prowadzących kształcenie i mogą być przeznaczone na zwiększenie liczby godzin w grupach zajęć z zakresu podstawowego, kierunkowego (w tym zajęć do wyboru) oraz na zajęcia z zakresu zajęć dodatkowych, a także zajęć z zakresu przedmiotów humanistycznych, własności intelektualnej, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
OSOBY PROWADZĄCE KSZTAŁCENIE
EFEKTY UCZENIA SIĘ
OGÓLNE EFEKTY UCZENIA SIĘ
SZCZEGÓŁOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ
SPOSÓB WERYFIKACJI OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie wiedzy można sprawdzać za pomocą egzaminów pisemnych lub ustnych, prac przeglądowych, elaboratów i prezentacji.
Weryfikacja osiągnięcia efektów uczenia się w zakresie umiejętności, które dotyczą komunikowania się i umiejętności proceduralnych (manualnych), wymaga bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętność w czasie egzaminu.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2019.1364 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza weterynarii. |
| Data aktu: | 17/07/2019 |
| Data ogłoszenia: | 22/07/2019 |
| Data wejścia w życie: | 23/07/2019 |








