System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 3 lipca 2019 r.
w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego

Na podstawie art. 24g ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2019 r. poz. 993) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
minimalne funkcjonalności Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwanego dalej "SWD PRM";
2)
sposób utrzymania SWD PRM;
3)
sposób działania SWD PRM w sytuacji awarii SWD PRM;
4)
sposób zarządzania SWD PRM;
5)
minimalne wyposażenie stanowisk pracy SWD PRM w dyspozytorni medycznej, w miejscu stacjonowania zespołu ratownictwa medycznego, w specjalistycznym środku transportu sanitarnego wykorzystywanym przez zespół ratownictwa medycznego i na stanowisku pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
certyfikacie - rozumie się przez to elektroniczny dokument realizujący funkcję autentyczności w stosunku do klucza publicznego podmiotu;
2)
infrastrukturze klucza publicznego - rozumie się przez to zbiór osób, polityk, procedur i systemów komputerowych niezbędnych do świadczenia usług uwierzytelniania, szyfrowania, integralności i niezaprzeczalności za pośrednictwem kryptografii klucza publicznego i prywatnego oraz certyfikatów;
3)
incydencie - rozumie się przez to wystąpienie każdej nieprawidłowości w działaniu SWD PRM lub systemów współpracujących z SWD PRM;
4)
podsystemie zintegrowanej łączności - rozumie się przez to system umożliwiający w warstwie telekomunikacyjnej łączności głosowej i bezgłosowej obsługę zgłoszeń telefonicznych, w tym zgłoszeń bezgłosowych przekazywanych z urządzeń eCall oraz przesyłanych w formacie SMS, jak i rejestrację i archiwizację zapisów rozmów głosowych i połączeń bezgłosowych;
5)
raportach predefiniowanych - rozumie się przez to przygotowane i zaimplementowane raporty w module raportowym SWD PRM;
6)
raportach swobodnych - rozumie się przez to możliwe do wygenerowania raporty, zgodnie z wprowadzonymi parametrami, w module raportowym SWD PRM;
7)
rolach systemowych - rozumie się przez to nazwany zbiór uprawnień systemowych przypisanych do kategorii użytkownika;
8)
systemie operacyjnym - rozumie się przez to oprogramowanie zarządzające systemem komputerowym, tworzące środowisko do uruchamiania i kontroli zadań użytkownika;
9)
uprawnieniach systemowych - rozumie się przez to zbiór czynności zezwalających użytkownikowi na wykonywanie w SWD PRM operacji określonego typu, które mogą być kontrolowane przy pomocy ról systemowych;
10)
użytkowniku końcowym - rozumie się przez to osobę, grupę osób lub instytucję, która ma prawo do użytkowania systemu teleinformatycznego;
11)
zakończeniu sieci - rozumie się przez to fizyczny punkt, w którym abonent otrzymuje dostęp do publicznej sieci telekomunikacyjnej, identyfikujący się za pomocą konkretnego adresu lub geograficznym położeniem urządzenia końcowego użytkownika;
12)
zdarzeniu - rozumie się przez to zgłoszenie, które wpłynęło do dyspozytorni medycznej i decyzją dyspozytora medycznego, na podstawie zebranego wywiadu medycznego, zostało przyjęte i zakwalifikowane jako podejrzenie stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego, w celu przekazania do realizacji przez zespół ratownictwa medycznego.
§  3. 
SWD PRM w ramach minimalnych funkcjonalności zapewnia:
1)
przyjmowanie zgłoszeń alarmowych przekazywanych z centów powiadamiania ratunkowego, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1077), zwanej dalej "ustawą o systemie powiadamiania ratunkowego", oraz powiadomień o zdarzeniach kierowanych do dyspozytorni medycznej, o której mowa w art. 3 pkt 14a ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, zwanej dalej "ustawą";
2)
rejestrowanie zdarzeń medycznych;
3)
dysponowanie zespołami ratownictwa medycznego;
4)
wymianę informacji i danych z systemami teleinformatycznymi centów powiadamiania ratunkowego, Policji oraz Państwowej Straży Pożarnej za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego;
5)
wykorzystywanie danych przestrzennych i związanych z nimi usług, udostępnianych w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alarmowego lub powiadomienia o zdarzeniu oraz miejsca zdarzenia za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2019 r. poz. 725, 730 i 1309);
6)
wykorzystywanie informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz danych dotyczących abonenta, o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2018 r. poz. 1954, 2245 i 2354 oraz z 2019 r. poz. 643, 730 i 1030), udostępnionych za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 tej ustawy;
7)
pozycjonowanie zespołów ratownictwa medycznego;
8)
wspomaganie obsługi zdarzeń medycznych;
9)
wspomaganie realizacji zadań przez zespoły ratownictwa medycznego;
10)
wspomaganie realizacji zadań przez wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;
11)
generowanie raportów predefiniowanych i swobodnych oraz statystyk dotyczących funkcjonowania przedszpitalnego systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, o którym mowa w art. 1 ustawy;
12)
wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych, w tym dokumentacji medycznej;
13)
prowadzenie ewidencji zasobów ratowniczych, rozumianych jako siły i środki znajdujące się w posiadaniu dysponentów zespołów ratownictwa medycznego;
14)
pracę w architekturze centralnej w Podstawowym Ośrodku Krajowym, zwanym dalej "POK", i Zapasowym Ośrodku Krajowym, zwanym dalej "ZOK", przetwarzania danych;
15)
całodobową dostępność przez 7 dni w tygodniu;
16)
zachowanie ciągłości działania w sytuacji awaryjnej;
17)
środowisko szkoleniowe, posiadające funkcjonalności środowiska produkcyjnego SWD PRM, umożliwiające prowadzenie szkoleń użytkowników SWD PRM;
18)
kontrolę dostępu użytkowników do danych;
19)
rejestrowanie dokonywanych przez użytkowników zmian i odtworzenie historii każdego zdarzenia, zgłoszenia alarmowego i powiadomienia o zdarzeniu;
20)
moduł administratora umożliwiający realizację zadań w modelu kaskadowym, z podziałem na administratora centralnego, wojewódzkiego i dysponenta, o których mowa w § 9 ust. 4-6;
21)
prowadzenie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, z możliwością wydruku.
§  4. 
SWD PRM działa w oparciu o:
1)
POK,
2)
ZOK

- w których są gromadzone dane oraz ich kopie bezpieczeństwa.

§  5. 
1. 
Utrzymanie SWD PRM jest realizowane na poziomie centralnym i wojewódzkim.
2. 
Utrzymanie SWD PRM na poziomie centralnym ma na celu zachowanie ciągłości działania SWD PRM i polega w szczególności na:
1)
obsłudze technicznej i serwisowaniu infrastruktury sprzętowej SWD PRM w ośrodkach przetwarzania danych, o których mowa w § 4, przez stały monitoring infrastruktury oraz dokonywanie przeglądów i konserwacji;
2)
zapewnieniu sprzętu o odpowiedniej mocy obliczeniowej oraz pojemności pamięci masowych w celu zagwarantowania właściwej wydajności przetwarzania danych oraz ich gromadzenia;
3)
organizacji całodobowego wsparcia technicznego przez 7 dni w tygodniu;
4)
wykonywaniu kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych, o której mowa w § 3 pkt 12;
5)
monitorowaniu funkcjonowania sieci transmisji danych, pracy aplikacji, baz danych oraz systemu operacyjnego;
6)
monitorowaniu dostępności sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, na stanowiskach dyspozytorów medycznych;
7)
rozwoju minimalnych funkcjonalności, o których mowa w § 3, oraz modernizacji infrastruktury sprzętowej i oprogramowania na potrzeby SWD PRM;
8)
wdrażaniu rozwiązań poprawiających parametry funkcjonalne SWD PRM i bezpieczeństwo przetwarzanych danych.
3. 
Utrzymanie SWD PRM na poziomie wojewódzkim ma na celu zachowanie ciągłości działania SWD PRM i polega w szczególności na:
1)
obsłudze technicznej, serwisowaniu i konfiguracji infrastruktury sprzętowej;
2)
organizacji wsparcia technicznego dla użytkowników SWD PRM z terenu województwa.
§  6. 
W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej uniemożliwiającej:
1)
realizację zadań na jednym stanowisku pracy dyspozytora medycznego - SWD PRM umożliwia przejęcie ich przez inne stanowisko pracy dyspozytora medycznego w tej samej dyspozytorni medycznej;
2)
przesyłanie danych - SWD PRM zapewnia rejestrację czynności podejmowanych na stanowisku pracy dyspozytora medycznego w trybie off-line do czasu przywrócenia łączności z ośrodkiem krajowym;
3)
funkcjonowanie POK - SWD PRM umożliwia automatyczne przełączenie do ZOK.
§  7. 
SWD PRM, współpracując z podsystemem zintegrowanej łączności, posiada parametry funkcjonalne umożliwiające realizację zadań dyspozytora medycznego w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej przez przekierowanie połączenia na inne stanowisko pracy dyspozytora medycznego:
1)
w danej dyspozytorni medycznej;
2)
poza daną dyspozytornią medyczną;
3)
do dyspozytorni, w której w danej chwili jest najlepszy stosunek liczby połączeń oczekujących w kolejce do liczby zalogowanych dyspozytorów medycznych.
§  8. 
SWD PRM zapewnia zachowanie ciągłości działania w sytuacjach:
1)
awarii:
a)
pojedynczego stanowiska pracy dyspozytora medycznego, w danej dyspozytorni medycznej,
b)
całej dyspozytorni medycznej,
c)
kilku dyspozytorni medycznych;
2)
pracy SWD PRM w trybie off-line.
§  9. 
1. 
Sposób zarządzania SWD PRM polega na prowadzeniu przedsięwzięć, realizowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, dysponenta lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, wojewodów i dysponentów zespołów ratownictwa medycznego, niezbędnych do zapewnienia funkcjonowania SWD PRM.
2. 
Przedsięwzięcia podejmowane przez ministra właściwego do spraw zdrowia obejmują w szczególności:
1)
określanie:
a)
zakresu rozbudowy SWD PRM,
b)
wymagań funkcjonalnych SWD PRM,
c)
modyfikacji SWD PRM,
d)
uprawnień i ról systemowych w SWD PRM,
e)
kategorii zdarzeń w SWD PRM,
f)
sposobu i trybu zastępowalności dyspozytorni medycznych w SWD PRM;
2)
opracowywanie i przekazywanie w postaci wytycznych i procedur:
a)
identyfikacyjnych oznaczeń w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne na potrzeby SWD PRM i nazw technicznych w SWD PRM,
b)
dotyczących zastępowalności dyspozytorni medycznych w SWD PRM,
c)
sposobu zgłaszania nowych funkcjonalności SWD PRM i modyfikacji funkcjonalności już zaimplementowanych w SWD PRM;
3)
opiniowanie i zatwierdzanie:
a)
wymagań niefunkcjonalnych SWD PRM w zakresie sposobu realizacji kluczowych rozwiązań architektonicznych, w szczególności dostępności rozwiązania i sposobu wykonania,
b)
dokumentacji wytworzonej w ramach rozbudowy i modyfikacji SWD PRM;
4)
realizację zadań związanych z współadministrowaniem danymi przetwarzanymi w SWD PRM;
5)
zapewnienie dostępu do aplikacji Analityka Uniwersalnego Modułu Mapowego, zwanego dalej "AUMM", na potrzeby SWD PRM.
3. 
Przedsięwzięcia podejmowane przez dysponenta lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, wojewodów i dysponentów zespołów ratownictwa medycznego są realizowane w szczególności w oparciu o moduł administratora, o którym mowa w § 3 pkt 20.
4. 
Przedsięwzięcia podejmowane przez dysponenta lotniczych zespołów ratownictwa medycznego jako administratora centralnego SWD PRM obejmują w szczególności:
1)
zadania, o których mowa w § 5 ust. 2;
2)
zarządzanie infrastrukturą klucza publicznego na potrzeby centrum certyfikatów dedykowanego SWD PRM;
3)
zarządzanie certyfikatami zewnętrznymi i wewnętrznymi;
4)
zarządzanie wirtualną siecią prywatną, utworzoną na potrzeby SWD PRM;
5)
zarządzanie aplikacją i połączeniami stacji roboczych i terminali mobilnych ze środowiskiem SWD PRM;
6)
zabezpieczanie połączenia między stacjami roboczymi i terminalami mobilnymi, a SWD PRM;
7)
zarządzanie aplikacją oprogramowania standardowego i aplikacyjnego;
8)
zarządzanie kontami użytkowników oraz ich uprawnieniami systemowymi w SWD PRM na poziomie wszystkich dysponentów zespołów ratownictwa medycznego;
9)
zarządzanie elementami konfiguracji i nadawanie ról systemowych użytkownikom SWD PRM;
10)
zarządzanie słownikami i kategoriami SWD PRM, w tym ich aktualizacją;
11)
nadawanie uprawnień systemowych w SWD PRM;
12)
wprowadzenie domyślnego mapowania między kategoriami SWD PRM a systemem teleinformatycznym, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego;
13)
przyjmowanie i monitorowanie zgłoszeń incydentów w ramach zapewnienia całodobowej obsługi technicznej na rzecz użytkowników SWD PRM, zgodnie z procedurami, o których mowa w pkt 17 lit. a;
14)
bieżąca obsługa zgłaszanych incydentów;
15)
przekazywanie błędów do wykonawców systemu;
16)
tworzenie kont użytkowników i nadanie uprawnień do aplikacji AUMM na potrzeby SWD PRM;
17)
opracowywanie niezbędnych dokumentów i procedur dotyczących:
a)
obsługi zgłoszeń użytkowników SWD PRM,
b)
specyfikacji technicznych i minimalnych wymagań technicznych na potrzeby wyposażenia stanowisk pracy, o których mowa w § 10 ust. 1-3, w sprzęt do obsługi SWD PRM,
c)
innych zadań realizowanych na potrzeby SWD PRM;
18)
sporządzanie miesięcznych raportów z prowadzonych działań i przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;
19)
informowanie ministra właściwego do spraw zdrowia o awariach systemu SWD PRM, wpływających na realizowanie zadań przez jego użytkowników;
20)
współpraca z współadministratorami danych przetwarzanych w SWD PRM;
21)
współpraca z administratorem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego;
22)
zapewnienie prawidłowego funkcjonowania SWD PRM.
5. 
Przedsięwzięcia podejmowane przez wojewodów jako administratorów wojewódzkich obejmują w szczególności:
1)
współpracę z:
a)
administratorem centralnym SWD PRM, o którym mowa w ust. 4,
b)
administratorem dysponenta SWD PRM, o którym mowa w ust. 6,
c)
współadministratorami danych przetwarzanych w SWD PRM;
2)
tworzenie kont użytkowników;
3)
nadawanie uprawnień i ról systemowych w SWD PRM;
4)
zarządzanie kontami użytkowników oraz ich uprawnieniami systemowymi w SWD PRM;
5)
zarządzanie elementami konfiguracji SWD PRM określonymi w dokumentacji technicznej SWD PRM;
6)
generowanie raportów predefiniowanych i swobodnych w module raportowym, w zakresie działalności dysponentów z terenu danego województwa;
7)
weryfikacja incydentów zgłaszanych przez administratorów dysponenta SWD PRM;
8)
zgłaszanie do administratora centralnego, o którym mowa w ust. 4, incydentów zgodnie z procedurami, o których mowa w ust. 4 pkt 17 lit. a;
9)
występowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia o utworzenie kont użytkowników i nadanie uprawnień do aplikacji AUMM;
10)
realizacja zadań wynikających z wprowadzania i aktualizacji danych w SWD PRM z wykorzystaniem aplikacji AUMM;
11)
weryfikację błędów ewidencji miejscowości, ulic i adresów, o której mowa w art. 47a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, zgłoszonych przez administratorów dysponenta SWD PRM, o których mowa w ust. 6, oraz zgłaszanie ich zgodnie z procedurą określającą postępowanie z błędami w systemie, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne;
12)
nadzór i weryfikację poprawności danych wprowadzanych do SWD PRM przez administratora dysponenta;
13)
realizację zadań, o których mowa w § 5 ust. 3.
6. 
Przedsięwzięcia podejmowane przez dysponenta zespołów ratownictwa medycznego jako administratora dysponenta SWD PRM obejmują w szczególności:
1)
współpracę z administratorem centralnym i wojewódzkim SWD PRM;
2)
instalację sprzętu i oprogramowania, w tym jego aktualizację i bieżącą obsługę techniczną w dyspozytorniach medycznych, miejscach stacjonowania i w specjalistycznych środkach transportu sanitarnego;
3)
konfigurowanie systemu nawigacji satelitarnej w specjalistycznych środkach transportu sanitarnego;
4)
instalację i aktualizację certyfikatów wewnętrznych na stacjach roboczych i terminalach mobilnych;
5)
tworzenie i aktualizację kont użytkowników;
6)
zarządzanie kontami użytkowników oraz ich uprawnieniami i rolami systemowymi w SWD PRM;
7)
administrowanie siłami i środkami dysponenta przez zarządzanie elementami konfiguracji SWD PRM, określonymi w dokumentacji technicznej SWD PRM;
8)
generowanie raportów predefiniowanych i swobodnych w module raportowym;
9)
przyjmowanie zgłoszeń o incydentach od użytkowników końcowych SWD PRM i ich weryfikacja;
10)
zgłaszanie incydentów do administratora wojewódzkiego i centralnego SWD PRM, zgodnie z procedurami, o których mowa w ust. 4 pkt 17 lit. a;
11)
współpracę z współadministratorami danych przetwarzanych w SWD PRM;
12)
weryfikację błędów ewidencji miejscowości, ulic i adresów, o której mowa w art. 47a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, zgłaszanych przez użytkowników SWD PRM oraz zgłaszanie ich zgodnie z procedurą określającą postępowanie z błędami w systemie, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne;
13)
utrzymanie poprawności danych wprowadzanych do SWD PRM;
14)
realizacja zadania, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 1.
§  10. 
1. 
W skład minimalnego wyposażenia stanowiska pracy dyspozytora medycznego i stanowiska pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego wchodzą:
1)
dotykowa konsola dyspozytorska z systemem zintegrowanej łączności;
2)
stacja robocza z co najmniej dwoma monitorami umożliwiającymi korzystanie z SWD PRM i systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
2. 
W skład minimalnego wyposażenia stanowiska pracy członków zespołów ratownictwa medycznego w miejscu stacjonowania zespołu ratownictwa medycznego wchodzi:
1)
stacja robocza z monitorem umożliwiającym korzystanie z SWD PRM;
2)
drukarka współpracująca ze stacją roboczą, drukująca na formacie A4;
3)
połączenie z Internetem.
3. 
Na wyposażeniu specjalistycznego środka transportu sanitarnego wykorzystywanego przez zespół ratownictwa medycznego pozostają:
1)
terminal mobilny wraz ze stacją dokującą, umożliwiający korzystanie z SWD PRM;
2)
drukarka współpracująca z terminalem mobilnym i SWD PRM drukująca na formacie A4;
3)
urządzenie systemu nawigacji satelitarnej przekazujące dane do SWD PRM.
§  11. 
Przepisu § 10 ust. 3 nie stosuje się w odniesieniu do lotniczych zespołów ratownictwa medycznego.
§  12. 
Przepis § 10 ust. 1 pkt 1 w zakresie wyposażenia stanowiska pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (Dz. U. poz. 1994), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2019 r. zgodnie z art. 22 pkt 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1115, 1942 i 2130).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024