Finansowanie lub dofinansowanie przez Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka przedsięwzięć podejmowanych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 listopada 2018 r.
w sprawie finansowania lub dofinansowania przez Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka przedsięwzięć podejmowanych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej

Na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka (Dz. U. poz. 538) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
kryteria, warunki i tryb finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć podejmowanych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej, zwanych dalej "wsparciem", przez Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, zwany dalej "Instytutem";
2)
istotne elementy umowy o wsparcie, zwanej dalej "umową".
§  2. 
1. 
Wsparcia udziela się na podstawie następujących kryteriów:
1)
znaczenie przedsięwzięcia dla realizacji celu i zadań Instytutu, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, zwanej dalej "ustawą", w obszarze bezpieczeństwa, polityki, spraw społecznych, gospodarki, nauki i oświaty, kultury i sportu;
2)
zasięg i skala oddziaływania przedsięwzięcia;
3)
ocena możliwości realizacji przedsięwzięcia przez podmiot ubiegający się o udzielenie wsparcia oraz zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu przedsięwzięcia;
4)
udział środków własnych podmiotu ubiegającego się o udzielenie wsparcia w budżecie przedsięwzięcia;
5)
udział w przedsięwzięciu podmiotów zagranicznych;
6)
spodziewany efekt naukowy, społeczny lub ekonomiczny przedsięwzięcia;
7)
dotychczasowe osiągnięcia podmiotu ubiegającego się o udzielenie wsparcia w działalności stanowiącej przedmiot przedsięwzięcia.
2. 
Dyrektor Instytutu udziela wsparcia podmiotowi, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy:
1)
na jego wniosek lub
2)
w drodze otwartego konkursu, lub
3)
w drodze naboru wniosków w trybie ciągłym.
§  3. 
1. 
W ogłoszeniu o otwartym konkursie wskazuje się w szczególności:
1)
rodzaje przedsięwzięć;
2)
miejsce i sposób składania wniosków;
3)
termin składania wniosków;
4)
terminy i warunki realizacji przedsięwzięcia;
5)
tryb i kryteria stosowane przy wyborze wniosków;
6)
sposób zapoznania się z regulaminem otwartego konkursu, jeżeli został określony.
2. 
Termin składania wniosków nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia otwartego konkursu.
3. 
W ogłoszeniu o naborze wniosków w trybie ciągłym wskazuje się w szczególności:
1)
rodzaje przedsięwzięć;
2)
miejsce i sposób składania wniosków;
3)
termin naboru wniosków oraz warunki zakończenia naboru wniosków o udzielenie wsparcia przedsięwzięć;
4)
terminy i warunki realizacji przedsięwzięcia;
5)
sposób zapoznania się z regulaminem naboru wniosków w trybie ciągłym, jeżeli został określony.
4. 
Ogłoszenie o otwartym konkursie lub o naborze wniosków w trybie ciągłym zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Instytutu. Ogłoszenie może być także zamieszczone, w zależności od rodzaju przedsięwzięć, w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnokrajowym, regionalnym lub lokalnym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub Węgier.
§  4. 
1. 
Wniosek zawiera w szczególności:
1)
imię (imiona) i nazwisko albo nazwę wnioskodawcy oraz adres zamieszkania albo adres siedziby;
2)
adres korespondencyjny;
3)
wskazanie statusu prawnego wnioskodawcy;
4)
opis planowanego przedsięwzięcia;
5)
określenie wysokości i formy wnioskowanego wsparcia;
6)
budżet przedsięwzięcia, ze wskazaniem źródeł finansowania, w tym wysokości i źródeł własnego wkładu finansowego oraz pochodzącego ze środków publicznych;
7)
wskazanie osoby odpowiedzialnej za sporządzenie i złożenie wniosku, jeżeli wnioskodawcą nie jest osoba fizyczna;
8)
numer rachunku bankowego wnioskodawcy.
2. 
Do wniosku dołącza się:
1)
harmonogram realizacji przedsięwzięcia;
2)
uzasadnienie przedsięwzięcia, zgodnie z kryteriami, o których mowa w § 2 ust. 1;
3)
kopie umów, na podstawie których nastąpi finansowanie przedsięwzięcia przez podmioty inne niż Instytut, jeżeli jest ono przewidywane;
4)
dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy;
5)
oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia z udzielenia wsparcia z powodu okoliczności, o których mowa w art. 29 ust. 2 ustawy;
6)
inne dokumenty istotne dla oceny przedsięwzięcia.
3. 
Rozpatrzeniu podlegają wnioski kompletne, spełniające wymagania formalne.
4. 
W przypadku złożenia niekompletnego wniosku wzywa się wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych, w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisma wzywającego do usunięcia braków, z pouczeniem, że ich nieusunięcie będzie skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
5. 
W przypadku nieusunięcia braków formalnych wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 4, lub złożenia wniosku po terminie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 3, Dyrektor Instytutu pozostawia wniosek bez rozpoznania, o czym powiadamia wnioskodawcę.
6. 
Dyrektor Instytutu, komisja konkursowa, komisja ekspertów lub doraźna komisja ekspertów oceniająca wniosek mogą zwracać się do wnioskodawców o udzielenie wyjaśnień i informacji dotyczących danych zawartych we wniosku.
7. 
Dyrektor Instytutu może wezwać wnioskodawcę do przedłożenia dokumentów potwierdzających okoliczności podane we wniosku.
8. 
Nieudzielenie wyjaśnień i informacji lub nieprzedłożenie żądanych dokumentów przez wnioskodawcę bierze się pod uwagę przy ocenie spełnienia przez wnioskodawcę warunków udzielenia wsparcia.
§  5. 
W przypadku otwartego konkursu o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia rozstrzyga Dyrektor Instytutu po zapoznaniu się z oceną tego wniosku dokonaną przez komisję konkursową.
§  6. 
1. 
Dyrektor Instytutu powołuje dla każdego otwartego konkursu komisję konkursową składającą się z co najmniej trzech ekspertów.
2. 
Komisja konkursowa, w drodze uchwały, dokonuje oceny wniosku na podstawie kryteriów określonych w § 2 ust. 1 i przygotowuje, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia upływu terminu składania wniosków, propozycję w zakresie udzielenia wsparcia i jego wysokości albo odmowy udzielenia wsparcia.
3. 
Posiedzenia komisji konkursowej odbywają się w obecności co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego komisji konkursowej.
4. 
Uchwały komisji konkursowej są podejmowane w drodze uzgodnienia i wymagają uzasadnienia.
5. 
W przypadkach gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt uchwały może być, z inicjatywy przewodniczącego komisji konkursowej, poddany głosowaniu. Uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji konkursowej.
6. 
Członek komisji konkursowej, który nie zgadza się z podjętą uchwałą, może zgłosić do protokołu umotywowane zdanie odrębne.
7. 
Uchwałę komisji konkursowej podpisuje przewodniczący komisji konkursowej i przedkłada ją niezwłocznie Dyrektorowi Instytutu.
8. 
W przypadku gdy jest to uzasadnione ilością złożonych wniosków, ilością członków komisji konkursowej i koniecznością zapewnienia sprawności przebiegu konkursu, Dyrektor Instytutu może zarządzić ocenę wniosków przez zespoły komisji konkursowej składające się z co najmniej dwóch członków komisji konkursowej. Przepisy ust. 2-7 stosuje się odpowiednio, przy czym oceny zespołów komisji konkursowej stanowią załącznik do uchwały komisji konkursowej.
9. 
Otwarty konkurs może być unieważniony w każdym czasie, w szczególności jeżeli przemawia za tym interes publiczny lub wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie przedsięwzięć objętych wsparciem jest niewystarczająca.
10. 
Dyrektor Instytutu ogłasza rozstrzygnięcie konkursu w terminie określonym w ogłoszeniu o otwartym konkursie.
§  7. 
1. 
W przypadku naboru wniosków w trybie ciągłym o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia rozstrzyga Dyrektor Instytutu po zapoznaniu się z oceną wniosku dokonaną przez komisję ekspertów.
2. 
Komisja ekspertów, w drodze uchwały, dokonuje oceny wniosku o udzielenie wsparcia na podstawie kryteriów określonych w § 2 ust. 1 i przygotowuje, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku, propozycję w zakresie udzielenia wsparcia i jego wysokości albo odmowy udzielenia wsparcia.
3. 
Do uchwały komisji ekspertów stosuje się odpowiednio przepisy § 6 ust. 2-8.
4. 
Dyrektor Instytutu ogłasza informacje o przedsięwzięciach objętych wsparciem w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków w trybie ciągłym.
§  8. 
W przypadku wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1, o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia rozstrzyga Dyrektor Instytutu po zapoznaniu się z oceną wniosku o udzielenie wsparcia dokonaną przez ekspertów, w terminie dwóch miesięcy od dnia otrzymania wniosku. W tym celu Dyrektor Instytutu może powołać doraźną komisję ekspertów, która przedstawia swoją ocenę w drodze uchwały wydanej w terminie 30 dni od dnia jej powołania. Przepisy § 6 ust. 2-8 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Dyrektor Instytutu powołuje ekspertów wyróżniających się wiedzą i doświadczeniem we współpracy polsko - węgierskiej. W przypadku gdy jest to uzasadnione rodzajem przedsięwzięć, którym ma być udzielone wsparcie, ekspertem może być osoba wyróżniająca się wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie właściwej dla tego rodzaju przedsięwzięć.
2. 
Ekspertem może być osoba, która:
1)
korzysta z pełni praw publicznych;
2)
ma pełną zdolność do czynności prawnych;
3)
nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne lub za umyślne przestępstwo skarbowe.
3. 
Do eksperta stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096) dotyczące przesłanek wyłączenia pracownika. Wyłączenia eksperta dokonuje Dyrektor Instytutu.
4. 
Ekspert, przed przystąpieniem do oceny wniosku, składa Dyrektorowi Instytutu oświadczenie, że nie zachodzi żadna z okoliczności powodujących wyłączenie go z udziału w ocenie wniosku oraz że nie zachodzą żadne okoliczności mogące budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności względem podmiotu ubiegającego się o wsparcie.
5. 
Ekspertom przysługuje wynagrodzenie na zasadach i w wysokości określonych w umowie zawartej z Dyrektorem Instytutu.
6. 
Ekspertom będącym jednocześnie pracownikami Instytutu nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wykonywania obowiązków eksperta.
7. 
Dyrektor Instytutu określa szczegółowe zasady pracy ekspertów w regulaminie pracy ekspertów.
§  10. 
Dyrektor Instytutu udziela wsparcia, biorąc pod uwagę posiadane środki oraz spodziewane przychody Instytutu w okresie realizacji przedsięwzięcia objętego wsparciem.
§  11. 
W przypadku odmowy udzielenia wsparcia na podstawie wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 2, Dyrektor Instytutu może, jeżeli zaistnieją nowe okoliczności istotne dla oceny wniosku o udzielenie wsparcia, ponownie rozstrzygnąć o udzieleniu lub odmowie udzielenia wsparcia, w tym skierować wniosek do ponownej oceny.
§  12. 
Dyrektor Instytutu zawiadamia wnioskodawcę o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia, w terminie 7 dni od dnia rozstrzygnięcia w sprawie.
§  13. 
Istotne elementy umowy obejmują:
1)
strony umowy;
2)
zakres planowanych prac i termin ich realizacji;
3)
wysokość udzielonego wsparcia oraz termin i sposób jego płatności;
4)
sposób monitorowania realizacji przedsięwzięcia objętego wsparciem oraz tryb kontroli wykonania umowy;
5)
termin i sposób rozliczenia udzielonego wsparcia;
6)
tryb, termin i wysokość zwrotu udzielonego wsparcia w przypadku jego wykorzystania w niepełnej wysokości bądź wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem;
7)
tryb, termin i wysokość zwrotu udzielonego wsparcia w przypadku niezrealizowania albo niewłaściwego zrealizowania przedsięwzięcia objętego wsparciem lub innych przypadków niewykonania albo niewłaściwego wykonania umowy.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024