Zabezpieczenie finansowe i zabezpieczenie środków związanych z podziemnym składowaniem dwutlenku węgla.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 30 października 2015 r.
w sprawie zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków związanych z podziemnym składowaniem dwutlenku węgla

Na podstawie art. 28h ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196, 1272 i 1505) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób ustalania wysokości zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 28a ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, zwanego dalej "zabezpieczeniem finansowym";
2)
sposób ustalania wysokości zabezpieczenia środków, o którym mowa w art. 28e ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, zwanego dalej "zabezpieczeniem środków";
3)
kryteria wyboru formy zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków;
4)
formę, terminy przekazywania i zakres sprawozdań, o których mowa w art. 28c ust. 3 i art. 28e ust. 9 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
§  2.
1.
Wysokość zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków ustala się z uwzględnieniem informacji i szacunków przedstawionych we wniosku o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla oraz z uwzględnieniem informacji przedstawionych w dokumentacji hydrogeologicznej, w dokumentacji geologiczno- -inżynierskiej i w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla.
2.
Szczegółowy sposób ustalania wysokości zabezpieczenia finansowego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Szczegółowy sposób ustalania wysokości zabezpieczenia środków określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3.
Kryteria wyboru formy zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Sprawozdanie z wydatkowania środków pochodzących z zabezpieczenia finansowego przekazuje się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114), nie później niż 2 miesiące od dnia zakończenia wydatkowania tych środków.
2.
Sprawozdanie z wydatkowania środków pochodzących z zabezpieczenia finansowego zawiera szczegółowe zestawienie poniesionych wydatków związanych z koniecznością wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 28a ust. 3 i 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, wraz z procentowym określeniem wielkości wykorzystanego zabezpieczenia finansowego oraz uzasadnieniem poszczególnych wydatków. Do sprawozdania dołącza się opinię biegłego rewidenta oraz dowody poniesienia wyszczególnionych w sprawozdaniu wydatków.
§  5.
1.
Sprawozdanie z wydatkowania środków pochodzących z zabezpieczenia środków ustanowionego w formie innej niż opłata gwarancyjna przekazuje się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, corocznie do dnia 31 stycznia.
2.
Sprawozdanie z wydatkowania środków pochodzących z zabezpieczenia środków zawiera szczegółowe zestawienie poniesionych wydatków związanych z koniecznością wykonywania zadań, o których mowa w art. 28e ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, oraz uzasadnienie poszczególnych wydatków. Do sprawozdania dołącza się opinię biegłego rewidenta oraz dowody poniesienia wyszczególnionych w sprawozdaniu wydatków.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY SPOSÓB USTALANIA WYSOKOŚCI ZABEZPIECZENIA FINANSOWEGO NALEŻYTEGO WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW ZWIĄZANYCH Z EKSPLOATACJĄ PODZIEMNEGO SKŁADOWISKA DWUTLENKU WĘGLA I LIKWIDACJĄ ZAKŁADU GÓRNICZEGO

Wysokość zabezpieczenia finansowego należytego wykonywania obowiązków związanych z eksploatacją podziemnego składowiska dwutlenku węgla i likwidacją zakładu górniczego (ZF) określa się na podstawie wzoru:

ZF = ZFE + ZFL

gdzie:

ZFE oznacza wysokość zabezpieczenia finansowego ustanawianego dla należytego wykonywania obowiązków związanych z eksploatacją podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

ZFL oznacza wysokość zabezpieczenia finansowego ustanawianego dla należytego wykonywania obowiązków związanych z likwidacją zakładu górniczego.

Wysokość zabezpieczenia finansowego ustanawianego dla należytego wykonywania obowiązków związanych z eksploatacją podziemnego składowiska dwutlenku węgla (ZFE) określa się na podstawie wzoru:

ZFE = ZFE/m + ZFE/n + ZFE/e + ZFE/s + ZFE/o

gdzie:

ZFE/m oznacza koszty prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla, które określa się na podstawie wzoru:

ZFE/m = ɑ x RMS

gdzie:

ɑ oznacza liczbę lat, na jakie została przewidziana eksploatacja podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

RMS oznacza roczne koszty prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie planu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, uwzględniające koszty koniecznych do podjęcia czynności związanych z prowadzeniem monitoringu, jego częstotliwość i zakres oraz koszty niezbędnego sprzętu, a także koszty aktualizacji planu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla oraz koszty sporządzania raportów zawierających wyniki monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, przygotowywane na potrzeby rocznego sprawozdania, o którym mowa w art. 127d ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";

ZFE/n oznacza koszty prowadzenia działań naprawczych w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy, na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, w związku z koniecznością podjęcia środków niezbędnych do przeprowadzenia działań naprawczych, określonych w planie działań naprawczych, w tym koszty aktualizacji planu działań naprawczych, które określa się na podstawie wzoru:

ZFE/n = b x Vmɑ x-E x Ceuɑ

gdzie:

b oznacza wskaźnik wielkości możliwego wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, który wynosi 2%;

Vmɑ x-E oznacza maksymalną ilość dwutlenku węgla planowaną do zatłoczenia do podziemnego składowiska dwutlenku węgla, liczoną w tonach, określoną na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

Ceuɑ oznacza rynkową cenę jednostki emisji (EUA) w dniu szacowania, gdzie EUA oznacza jednostkę emisji (European Union Allowances) odpowiadającą emisji jednej tony dwutlenku węgla;

ZFE/e oznacza koszty rozliczenia emisji w przypadku wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, związane z koniecznością zrzeczenia się ulg dotyczących emisji z miejsca składowania, na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla, które określa się na podstawie wzoru:

ZFE/e = b x Vmɑ x-E x Ceuɑ

gdzie: b, Vmɑ x-E i Ceuɑ zostały określone we wzorze dotyczącym sposobu określania wysokości ZFE/n;

ZFE/s oznacza koszty prowadzenia działań naprawczych i działań zapobiegawczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1789, z późn. zm.), oszacowane na podstawie planu działań naprawczych, z uwzględnieniem rodzajów kosztów określonych w art. 21 tej ustawy;

ZFE/o oznacza koszty wypłaty odszkodowań za szkody, które ujawniły się do czasu zamknięcia podziemnego składowiska dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie oceny ryzyka podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym ryzyka jego wycieku i wydostania się poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, określonej w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla.

Wysokość zabezpieczenia finansowego ustanawianego dla należytego wykonywania obowiązków związanych z likwidacją zakładu górniczego (ZFL) określa się na podstawie wzoru:

ZFL = ZFL/u + ZFL/m + ZFL/n + ZFL/e + ZFL/s + ZFL/o

gdzie:

ZFL/u oznacza koszty usunięcia obiektów zakładu górniczego, likwidacji odwiertów i innych instalacji związanych z podziemnym składowiskiem dwutlenku węgla, w tym rurociągów, kabli i linii energetycznych, oszacowane na podstawie tymczasowego planu działań po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

ZFL/m oznacza koszty prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla do czasu przekazania Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla przez okres nie krótszy niż 20 lat od dnia jego zamknięcia, które określa się na podstawie wzoru:

ZFL/m = c x RMZ

gdzie:

c oznacza liczbę lat prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla do czasu przekazania Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za to składowisko, nie mniejszą niż 20;

RMZ oznacza roczne koszty prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla do czasu przekazania Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za to składowisko, oszacowane na podstawie planu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, uwzględniające koszty koniecznych do podjęcia czynności związanych z prowadzeniem monitoringu, jego częstotliwość i zakres oraz koszty niezbędnego sprzętu, a także koszty aktualizacji planu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla;

ZFL/n oznacza koszty prowadzenia działań naprawczych w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy, na etapie likwidacji zakładu górniczego, oszacowane na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, w związku z koniecznością podjęcia środków niezbędnych do przeprowadzenia działań naprawczych, określonych w planie działań naprawczych, w tym wysokość kosztów aktualizacji planu działań naprawczych, które określa się na podstawie wzoru:

ZFL/n = d x Vmɑ x-L x Ceuɑ

gdzie:

d oznacza wskaźnik wielkości możliwego wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, który wynosi 2%;

Vmɑ x-L oznacza maksymalną ilość dwutlenku węgla planowaną do zatłoczenia do podziemnego składowiska dwutlenku węgla, liczoną w tonach, określoną na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

Ceuɑ oznacza rynkową cenę jednostki emisji (EUA) w dniu szacowania, gdzie EUA oznacza jednostkę emisji (European Union Allowances) odpowiadającą emisji jednej tony dwutlenku węgla;

ZFL/e oznacza koszty rozliczenia emisji w przypadku wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, związane z koniecznością zrzeczenia się ulg dotyczących emisji z miejsca składowania, na etapie likwidacji zakładu górniczego, które określa się na podstawie wzoru:

ZFL/e = d x Vmɑ x-L x Ceuɑ

gdzie d, Vmɑ x-L i Ceuɑ zostały określone we wzorze dotyczącym sposobu określania wysokości ZFL/n;

ZFL/s oznacza koszty prowadzenia działań naprawczych i działań zapobiegawczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie, oszacowane na podstawie planu działań naprawczych, z uwzględnieniem rodzajów kosztów określonych w art. 21 tej ustawy;

ZFL/o oznacza koszty wypłaty odszkodowań za szkody, które ujawniły się po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie oceny ryzyka podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym ryzyka jego wycieku i wydostania się poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, określonej w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, na etapie likwidacji zakładu górniczego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY SPOSÓB USTALANIA WYSOKOŚCI ZABEZPIECZENIA ŚRODKÓW USTANAWIANEGO W CELU FINANSOWANIA REALIZACJI ZADAŃ KRAJOWEGO ADMINISTRATORA PODZIEMNYCH SKŁADOWISK DWUTLENKU WĘGLA PO PRZEKAZANIU MU ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ZAMKNIĘTE PODZIEMNE SKŁADOWISKO DWUTLENKU WĘGLA

Wysokość zabezpieczenia środków ustanawianego w celu finansowania realizacji zadań Krajowego Administratora Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla po przekazaniu mu odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla (ZS) określa się na podstawie wzoru:

ZS = ZSm + ZSn + ZSe + ZSs + ZSg + ZSo

gdzie:

ZSm oznacza koszty związane z prowadzeniem monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla przez okres nie krótszy niż 30 lat, które określa się na podstawie wzoru:

ZSm = e x RMK

gdzie:

e oznacza liczbę lat prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, nie mniejszą niż 30;

RMK oznacza roczne koszty prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie planu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, uwzględniające koszty koniecznych do podjęcia czynności związanych z prowadzeniem monitoringu, jego częstotliwość i zakres oraz koszty niezbędnego sprzętu, a także koszty opracowania i aktualizacji programu monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla;

ZSn oznacza koszty finansowania zabezpieczenia ryzyka związanego z podejmowaniem działań naprawczych w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196, z późn. zm.), na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, które określa się na podstawie wzoru:

ZSn = ƒ x Vmɑ x-Z x Ceuɑ

gdzie:

ƒ oznacza wskaźnik wielkości możliwego wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, który wynosi 2%;

Vmɑ x-Z oznacza maksymalną ilość dwutlenku węgla planowaną do zatłoczenia do podziemnego składowiska dwutlenku węgla, liczoną w tonach, określoną na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

Ceuɑ oznacza rynkową cenę jednostki emisji (EUA) w dniu szacowania, gdzie EUA oznacza jednostkę emisji (European Union Allowances) odpowiadającą emisji jednej tony dwutlenku węgla;

ZSe oznacza koszty rozliczenia emisji w przypadku wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, które określa się na podstawie wzoru:

ZSe = ƒ x Vmɑ x-Z x Ceuɑ

gdzie:

ƒ, Vmɑ x-Z i Ceuɑ zostały określone we wzorze dotyczącym sposobu określania wysokości ZSn;

ZSs oznacza koszty działań naprawczych i działań zapobiegawczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1789, z późn. zm.), oszacowane na podstawie planu działań naprawczych, z uwzględnieniem rodzajów kosztów określonych w art. 21 tej ustawy;

ZSg oznacza koszty podejmowania innych działań mających na celu zagwarantowanie długoterminowej stabilności podziemnego składowania dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

ZSo oznacza koszty wypłaty odszkodowań za szkody mogące ujawnić się po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, oszacowane na podstawie oceny ryzyka podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym ryzyka jego wycieku i wydostania się poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, określonej w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

KRYTERIA WYBORU FORMY ZABEZPIECZENIA FINANSOWEGO NALEŻYTEGO WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW ZWIĄZANYCH Z EKSPLOATACJĄ PODZIEMNEGO SKŁADOWISKA DWUTLENKU WĘGLA I LIKWIDACJĄ ZAKŁADU GÓRNICZEGO ORAZ ZABEZPIECZENIA ŚRODKÓW USTANAWIANEGO W CELU FINANSOWANIA REALIZACJI ZADAŃ KRAJOWEGO ADMINISTRATORA PODZIEMNYCH SKŁADOWISK DWUTLENKU WĘGLA PO PRZEKAZANIU MU ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ZAMKNIĘTE PODZIEMNE SKŁADOWISKO DWUTLENKU WĘGLA

Podstawowym kryterium wyboru formy zabezpieczenia finansowego należytego wykonywania obowiązków związanych z eksploatacją podziemnego składowiska dwutlenku węgla i likwidacją zakładu górniczego oraz zabezpieczenia środków ustanawianego w celu finansowania realizacji zadań Krajowego Administratora Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla po przekazaniu mu odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla jest wysokość kapitału obrotowego podmiotu, który złożył wniosek o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, określona na podstawie sprawozdań finansowych sporządzonych dla roku poprzedzającego rok szacowania wysokości zabezpieczenia finansowego i wysokości zabezpieczenia środków, z tym że:

1) zabezpieczenie finansowe w formie środków pieniężnych może być ustanawiane w celu pokrycia kosztów realizacji wszystkich obowiązków związanych z eksploatacją podziemnego składowiska dwutlenku węgla oraz likwidacją zakładu górniczego, przy czym nie może być niższe niż suma kosztów, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 października 2015 r. w sprawie zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków związanych z podziemnym składowaniem dwutlenku węgla (Dz. U. poz. 2144), dotyczących:

a) prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla oraz na etapie po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla do czasu przekazania Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za to składowisko przez okres nie krótszy niż 20 lat,

b) usunięcia obiektów zakładu górniczego, likwidacji odwiertów i innych instalacji związanych z podziemnym składowiskiem dwutlenku węgla, w tym rurociągów, kabli i linii energetycznych;

2) zabezpieczenie środków w formie opłaty gwarancyjnej może być ustanawiane w celu pokrycia kosztów realizacji wszystkich zadań Krajowego Administratora Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla po przekazaniu mu odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla, przy czym nie może być niższe niż suma kosztów, o których mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 października 2015 r. w sprawie zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków związanych z podziemnym składowaniem dwutlenku węgla, dotyczących:

a) prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla na etapie po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko dwutlenku węgla przez okres nie krótszy niż 30 lat,

b) podejmowania innych działań mających na celu zagwarantowanie długoterminowej stabilności podziemnego składowania dwutlenku węgla.

Pozostałymi kryteriami wyboru formy zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków są:

1) całkowita pojemność podziemnego składowiska dwutlenku węgla, określona na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

2) ryzyko wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, oszacowane w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

3) przewidywany czas eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

4) doświadczenie podmiotu, który złożył wniosek o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, w wykonywaniu działalności w zakresie podziemnego składowania dwutlenku węgla, zapewniające bezpieczeństwo prowadzonej działalności, ochronę zdrowia i życia ludzi oraz środowiska, a także potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego.

Procentowy udział poszczególnych form zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków na podstawie wysokości kapitału obrotowego podmiotu, który złożył wniosek o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, określa się następująco:

Wysokość kapitału obrotowego określona na podstawie sprawozdań finansowych sporządzonych dla roku poprzedzającego rok szacowania wysokości zabezpieczenia finansowego i wysokości zabezpieczenia środków
poniżej 10 mln zł nie mniej niż 10 mln zł i nie więcej niż 500 mln zł powyżej 500 mln zł
ZABEZPIECZENIE FINANSOWE

[minimalny procentowy udział środków pieniężnych / maksymalny procentowy udział pozostałych form zabezpieczenia określonych w art. 28a ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196, z późn. zm.)]

30% / 70% 20% / 80% 15% / 85%
ZABEZPIECZENIE ŚRODKÓW

[minimalny procentowy udział opłaty gwarancyjnej / maksymalny procentowy udział pozostałych form zabezpieczenia określonych w art. 28e ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze]

30% / 70% 20% / 80% 15% / 85%

Procentowy udział środków pieniężnych w przypadku zabezpieczenia finansowego oraz procentowy udział opłaty gwarancyjnej w przypadku zabezpieczenia środków ulegają wzrostowi o 10% w następujących przypadkach:

1) całkowita pojemność podziemnego składowiska dwutlenku węgla, określona na podstawie planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, wynosi powyżej 50 mln ton;

2) ryzyko wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, oszacowane w planie zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, wyrażone jako procentowy wskaźnik wielkości możliwego wycieku dwutlenku węgla i wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla, wynosi powyżej 2% w stosunku do maksymalnej ilości dwutlenku węgla przewidzianego do zatłoczenia do podziemnego składowiska dwutlenku węgla;

3) przewidywany czas eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla, określony we wniosku o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, wynosi powyżej 10 lat;

4) podmiot, który złożył wniosek o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, nie ma doświadczenia w wykonywaniu działalności w zakresie podziemnego składowania dwutlenku węgla, zapewniającego bezpieczeństwo prowadzonej działalności, ochronę zdrowia i życia ludzi oraz środowiska, a także potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego.

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 1267).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024