Udzielanie pomocy publicznej na inwestycje w zakresie budowy lub przebudowy sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej albo sieci ciepłowniczej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 16 kwietnia 2010 r.
w sprawie udzielania pomocy publicznej na inwestycje w zakresie budowy lub przebudowy sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej albo sieci ciepłowniczej

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej, w ramach działania 9.2 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na inwestycje w zakresie budowy lub przebudowy sieci:
1)
dystrybucyjnej elektroenergetycznej, mające na celu ograniczenie strat sieciowych,
2)
ciepłowniczej, polegające na stosowaniu energooszczędnych technologii i rozwiązań

- zwanej dalej "pomocą".

2.
Pomoc może być udzielana w formie bezzwrotnego dofinansowania.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
podmiot udzielający pomocy - podmiot, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
2)
przedsiębiorstwo energetyczne - przedsiębiorstwo energetyczne w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.1));
3)
sieć ciepłownicza - sieć ciepłowniczą w rozumieniu § 2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (Dz. U. Nr 193, poz. 1423);
4)
sieć dystrybucyjna - sieć dystrybucyjną w rozumieniu art. 3 pkt 11b ustawy, o której mowa w pkt 2;
5)
węzeł cieplny - węzeł cieplny w rozumieniu § 2 pkt 9 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 3;
6)
zewnętrzna instalacja odbiorcza - zewnętrzną instalację odbiorczą w rozumieniu § 2 pkt 12 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 3.
§  3.
Pomoc nie może być udzielana:
1)
na rozbudowę sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej albo sieci ciepłowniczej, w celu przyłączenia nowych odbiorców lub nowych wytwórców energii elektrycznej lub ciepła;
2)
na wytwarzanie energii elektrycznej lub ciepła;
3)
przedsiębiorstwu energetycznemu, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym;
4)
przedsiębiorstwu zagrożonemu w rozumieniu pkt 9-11 komunikatu Komisji Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2, z późn. zm.).
§  4.
1.
Pomoc może być udzielana przedsiębiorstwom energetycznym zajmującym się:
1)
dystrybucją energii elektrycznej;
2)
przesyłaniem lub dystrybucją ciepła.
2.
Pomoc może być udzielana na inwestycje w zakresie:
1)
budowy sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wysokich, średnich i niskich napięć, w miejsce istniejącej sieci, lub przebudowy istniejącej sieci, których realizacja przyczyni się do ograniczenia strat sieciowych, w szczególności przez:
a)
wymianę transformatorów,
b)
skracanie ciągów liniowych oraz
c)
dostosowanie przewodów do wyższych temperatur pracy;
2)
budowy sieci ciepłowniczej, węzłów cieplnych lub zewnętrznych instalacji odbiorczych, w miejsce istniejących, lub przebudowy istniejących, w celu uzyskania największego potencjału obniżenia strat energii.
3.
W przypadku budowy lub przebudowy sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej ograniczenie strat sieciowych, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, nie może być mniejsze niż 30 %.
§  5.
Pomoc może być udzielana na inwestycje, których celem jest wspieranie rozwoju gospodarczego kraju przez ograniczenie emisji dwutlenku węgla (CO2) i zmniejszenie strat energii powstających w procesie dystrybucji energii elektrycznej albo ciepła.
§  6.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wydatki lub koszty niezbędne do realizacji inwestycji, o których mowa w § 4 ust. 2, zwanych dalej "inwestycjami", poniesione w szczególności na:
1)
przygotowanie inwestycji;
2)
zarządzanie inwestycją;
3)
nabycie nieruchomości;
4)
roboty budowlane;
5)
sprzęt i wyposażenie;
6)
działania informacyjne i promocyjne;
7)
podatek od towarów i usług;
8)
niezbędne opłaty.
2.
Wydatki kwalifikowalne muszą być poniesione w zakresie i zgodnie z warunkami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wydanych na podstawie art. 35 ust. 3 pkt 4a, z uwzględnieniem art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
3.
Wytyczne, o których mowa w ust. 2, są publikowane zgodnie z art. 35 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
4.
Z zastrzeżeniem zasad obowiązujących w systemie realizacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki, które zostały poniesione pomiędzy dniem 1 stycznia 2007 r. a dniem 31 grudnia 2015 r.
§  7.
1.
Wielkość udzielanej pomocy jest liczona w oparciu o metodę luki w finansowaniu, mającą na celu określenie poziomu wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z art. 55 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.), stanowiącą podstawę ustalenia poziomu dofinansowania.
2.
Luka w finansowaniu nie przekracza bieżącej wartości kosztu inwestycji, pomniejszonej o bieżącą wartość dochodu netto z inwestycji w okresie 30 lat odpowiadającemu okresowi użyteczności ekonomicznej środka trwałego dla inwestycji.
3.
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 85 % luki w finansowaniu.
4.
Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym z pomocą de minimis oraz pomocą ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej udzieloną przedsiębiorstwu energetycznemu, niezależnie od jej formy i źródła.
5.
Łączna wartość zsumowanej pomocy, o której mowa w ust. 4, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w ust. 3.
§  8.
Warunkiem udzielania pomocy jest:
1)
złożenie wniosku o dofinansowanie;
2)
zobowiązanie się przedsiębiorstwa energetycznego do realizacji celu, o którym mowa w § 5, oraz realizacji inwestycji w zakresie, o którym mowa w § 4 ust. 2;
3)
spełnienie kryteriów odnoszących się do wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 6;
4)
spełnienie kryterium odnoszącego się do maksymalnej intensywności pomocy, o którym mowa w § 7 ust. 3;
5)
zobowiązanie się przedsiębiorstwa energetycznego do zwrotu otrzymanej pomocy w wysokości i formie określonych w umowie o dofinansowanie, w przypadku niewykonania któregokolwiek z warunków, o których mowa w pkt 2-4.
§  9.
1.
Pomoc jest udzielana w trybie konkursu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
2.
Przedsiębiorstwo energetyczne składa wniosek o dofinansowanie do podmiotu udzielającego pomocy.
3.
Wniosek o dofinansowanie zawiera w szczególności:
1)
nazwę przedsiębiorstwa energetycznego;
2)
tytuł i miejsce realizacji inwestycji;
3)
cel realizacji inwestycji;
4)
opis inwestycji;
5)
opis przewidywanych rezultatów realizacji inwestycji;
6)
planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji;
7)
wydatki kwalifikowalne;
8)
wnioskowaną kwotę dofinansowania;
9)
wartość inwestycji;
10)
źródła finansowania inwestycji.
4.
Do wniosku o dofinansowanie dołącza się informację o pomocy publicznej otrzymanej lub wnioskowanej w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych, w tym o pomocy de minimis.
5.
Podmiot udzielający pomocy dokonuje oceny wniosku o dofinansowanie w oparciu o:
1)
warunki udzielania pomocy, o których mowa w § 8;
2)
kryteria, o których mowa w art. 65 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.
6.
Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 5, przedsiębiorstwu energetycznemu jest przyznawana pomoc w formie bezzwrotnego dofinansowania przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, na podstawie umowy o dofinansowanie.
§  10.
Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2015 r.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 158, poz. 1123 i Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 52, poz. 343, Nr 115, poz. 790 i Nr 130, poz. 905, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 69, poz. 586, Nr 165, poz. 1316 i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010 r. Nr 21, poz. 104.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024