Przeprowadzanie kontroli organizacji pożytku publicznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 14 września 2010 r.
w sprawie przeprowadzania kontroli organizacji pożytku publicznego

Na podstawie art. 33b ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki, sposób i tryb przeprowadzania kontroli organizacji pożytku publicznego, w tym wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
§  2.
1.
Kontroli dokonuje się na podstawie rocznego planu kontroli sporządzanego przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
2.
Poza planem, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się kontrole doraźne w szczególności w zakresie:
1)
rozpatrywania skarg i wniosków;
2)
badania sposobu realizacji zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym.
§  3.
1.
Kontrolę przeprowadza się w zespołach co najmniej dwuosobowych.
2.
Wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli określa załącznik do rozporządzenia.
3.
Jeżeli stwierdzenie okoliczności mających istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy wymaga informacji specjalistycznych, zasięga się opinii biegłego lub rzeczoznawcy.
§  4.
1.
Przed rozpoczęciem czynności kontrolnych osoba posiadająca imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, zwana dalej "kontrolującym", składa pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie od udziału w kontroli.
2.
Kontrolujący, biegły lub rzeczoznawca podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, na wniosek lub z urzędu, jeżeli kontrola może dotyczyć jego praw lub obowiązków, praw lub obowiązków jego małżonka, osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia lub osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia kontrolującego trwają mimo ustania małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.
3.
Kontrolujący, biegły lub rzeczoznawca podlega wyłączeniu również w przypadku zaistnienia w toku kontroli okoliczności mogących wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
4.
O wyłączeniu, o którym mowa w ust. 2 i 3, decyduje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, a w przypadku powierzenia przeprowadzenia kontroli ministrowi właściwemu ze względu na przedmiot działalności organizacji pożytku publicznego albo wojewodzie - odpowiednio ten minister albo wojewoda.
§  5.
1.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, a w przypadku powierzenia przeprowadzenia kontroli ministrowi właściwemu ze względu na przedmiot działalności organizacji pożytku publicznego albo wojewodzie - odpowiednio ten minister albo wojewoda, w terminie 7 dni przed terminem rozpoczęcia kontroli, powiadamiają kontrolowaną organizację pożytku publicznego w formie pisemnej o przedmiocie kontroli i terminie jej rozpoczęcia.
2.
W przypadku kontroli doraźnych, będących wynikiem skarg lub wniosków, terminu, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się.
3.
Kontrola jest przeprowadzana w siedzibie kontrolowanej organizacji pożytku publicznego, w czasie wykonywania zadań. Kontrola może być przeprowadzana za zgodą kontrolowanej organizacji pożytku publicznego również poza jej godzinami pracy lub w dniach wolnych od pracy, jeżeli jest to niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
4.
Na pisemny wniosek kontrolowanej organizacji pożytku publicznego kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być przeprowadzane również w siedzibie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, a w przypadku powierzenia przeprowadzenia kontroli ministrowi właściwemu ze względu na przedmiot działalności organizacji pożytku publicznego albo wojewodzie - w siedzibie urzędu obsługującego tego ministra albo wojewodę.
§  6.
Kontrolujący:
1)
dokonuje w sposób obiektywny ustaleń kontroli oraz rzetelnie je dokumentuje;
2)
sporządza dokumenty określone w rozporządzeniu, w szczególności protokół kontroli oraz projekt wystąpienia pokontrolnego;
3)
prowadzi postępowanie w sprawie zastrzeżeń zgłoszonych do ustaleń zawartych w protokole kontroli;
4)
wykonuje inne czynności w zakresie postępowania kontrolnego zlecone przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, a w przypadku powierzenia przeprowadzenia kontroli ministrowi właściwemu ze względu na przedmiot działalności organizacji pożytku publicznego albo wojewodzie - odpowiednio przez tego ministra albo wojewodę.

Rozdział  2

Dowody

§  7.
1.
Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Dowodami są w szczególności: dokumenty, rzeczy, oględziny, opinie biegłych i rzeczoznawców oraz wyjaśnienia i oświadczenia.
3.
Kontrolujący może żądać od członka organu zarządzającego uprawnionego do reprezentowania kontrolowanej organizacji pożytku publicznego, zwanego dalej "członkiem organu zarządzającego", lub osoby przez niego upoważnionej, udostępnienia niezbędnych do przeprowadzenia kontroli dokumentów oraz zestawień lub obliczeń opartych na tych dokumentach.
§  8.
1.
Kontrolujący dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych w założonych w tym celu aktach kontroli, które w szczególności obejmują:
1)
wykaz ich zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich stron;
2)
upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, o którym mowa w § 3 ust. 2;
3)
dowody, o których mowa w § 7 ust. 2;
4)
protokół kontroli;
5)
wystąpienie pokontrolne.
2.
Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności, numerując kolejno strony akt.
3.
Akta kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, sporządza się w jednym egzemplarzu.
4.
Członek organu zarządzającego lub osoba przez niego upoważniona mają prawo wglądu do akt kontroli.
§  9.
Zebrane w toku postępowania kontrolnego dowody kontrolujący zabezpiecza przez:
1)
oddanie na przechowanie, za pokwitowaniem, członkowi organu zarządzającego lub osobie przez niego upoważnionej;
2)
przechowanie w kontrolowanej organizacji pożytku publicznego lub jej jednostce organizacyjnej, jeżeli ta organizacja zapewni możliwość przechowania dowodów w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.
§  10.
1.
W uzasadnionych przypadkach kontrolujący może przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności członka organu zarządzającego, a w przypadku jego nieobecności - osoby przez niego upoważnionej.
3.
Z przebiegu i wyniku oględzin kontrolujący sporządza protokół, który podpisują kontrolujący, członek organu zarządzającego albo osoba przez niego upoważniona.
§  11.
1.
Członek organu zarządzającego, osoba przez niego upoważniona lub osoba zatrudniona w kontrolowanej organizacji pożytku publicznego udzielają, w wyznaczonym przez kontrolującego terminie, wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli. Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządza protokół, który podpisują kontrolujący oraz osoba składająca wyjaśnienie.
2.
Odmowa udzielenia wyjaśnień przez członka organu zarządzającego, osobę przez niego upoważnioną lub osobę zatrudnioną w kontrolowanej organizacji pożytku publicznego może nastąpić jedynie w przypadkach, gdy wyjaśnienia mają dotyczyć faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną, dyscyplinarną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, jego małżonka, osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia lub osobę związaną z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
3.
Odmowę udzielenia wyjaśnień kontrolujący odnotowuje w aktach kontroli. Na wniosek członka organu zarządzającego, osoby przez niego upoważnionej lub osoby zatrudnionej w kontrolowanej organizacji pożytku publicznego kontrolujący odnotowuje w aktach kontroli przyczyny odmowy udzielenia wyjaśnień.
§  12.
1.
Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące przedmiotu kontroli. Przepis § 11 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
2.
Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli dotyczy przedmiotu kontroli.

Rozdział  3

Protokół kontroli i wystąpienie pokontrolne

§  13.
1.
Dokonane w postępowaniu kontrolnym ustalenia kontrolujący opisuje w protokole kontroli w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty.
2.
Protokół kontroli zawiera:
1)
oznaczenie kontrolowanej organizacji pożytku publicznego, jej jednostki organizacyjnej lub komórki organizacyjnej, siedzibę i adres, imię i nazwisko członka organu zarządzającego, z uwzględnieniem zmian zaistniałych w okresie objętym kontrolą, a w miarę potrzeby - imiona i nazwiska kierowników kontrolowanych jednostek i komórek organizacyjnych oraz daty objęcia przez nich stanowisk służbowych;
2)
imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolującego, numer i datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, nazwę organu kontroli oraz komórki organizacyjnej przeprowadzającej kontrolę;
3)
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych w kontrolowanej organizacji pożytku publicznego, jej jednostce organizacyjnej lub komórce organizacyjnej, z wymienieniem dni przerw w kontroli;
4)
określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą;
5)
opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym ujawnionych nieprawidłowości;
6)
wskazanie podstaw dokonanych ustaleń, z powołaniem odpowiednich stron akt kontroli;
7)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie złożenia na piśmie wyjaśnień lub zgłoszenia zastrzeżeń do treści protokołu kontroli oraz o prawie do odmowy podpisania protokołu;
8)
parafy kontrolującego i członka organu zarządzającego lub osoby przez niego upoważnionej na każdej stronie protokołu;
9)
podpisy kontrolującego i członka organu zarządzającego lub osoby przez niego upoważnionej, miejsce i datę podpisania protokołu kontroli;
10)
informację o odmowie podpisania protokołu;
11)
wzmiankę o zgłoszonych zastrzeżeniach oraz o stanowisku zajętym przez kontrolującego.
3.
W przypadku gdy protokół kontroli zawiera informacje niejawne, protokół lub jego fragment oznacza się odpowiednią klauzulą tajności.
4.
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
5.
Jeden egzemplarz protokołu kontroli przekazuje się, za poświadczeniem odbioru, członkowi organu zarządzającego lub osobie przez niego upoważnionej, a drugi włącza się do akt kontroli.
§  14.
1.
Zastrzeżenia lub wyjaśnienia do ustaleń zawartych w protokole kontroli są poddawane analizie przez kontrolującego.
2.
Kontrolujący przeprowadza dodatkowe czynności kontrolne na podstawie nowego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, jeżeli z analizy zastrzeżeń wynika potrzeba ich podjęcia.
3.
Jeżeli kontrolujący stwierdzi zasadność zastrzeżeń, dokonuje wzmianki o zmianach w protokole kontroli w ten sposób, że włącza do akt kontroli stosowny tekst w brzmieniu:
1)
"Ustalenia na str. ...... skreśla się.";
2)
"Protokół kontroli na str. ...... uzupełnia się przez dopisanie ......";
3)
"Treść ustaleń na str. ...... otrzymuje brzmienie: ......".
§  15.
1.
W przypadku powierzenia przeprowadzenia kontroli ministrowi właściwemu ze względu na przedmiot działalności organizacji pożytku publicznego albo wojewodzie odpowiednio ten minister albo wojewoda przekazują projekt wystąpienia pokontrolnego ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, w terminie 14 dni od dnia przekazania wystąpienia pokontrolnego organizacji pożytku publicznego.
2.
Przed podpisaniem wystąpienia pokontrolnego przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, a w przypadku powierzenia przeprowadzenia kontroli ministrowi właściwemu ze względu na przedmiot działalności organizacji pożytku publicznego albo wojewodzie - przez tego ministra albo wojewodę, kontrolujący może zwrócić się do członka organu zarządzającego lub osoby przez niego upoważnionej o złożenie w wyznaczonym terminie dodatkowych wyjaśnień na piśmie, dotyczących przyczyn i okoliczności powstania nieprawidłowości przedstawionych w protokole kontroli.
§  16.
1.
Członek organu zarządzającego lub osoba przez niego upoważniona, której przekazano wystąpienie pokontrolne, w terminie określonym w wystąpieniu informuje ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, a w przypadku powierzenia przeprowadzenia kontroli ministrowi właściwemu ze względu na przedmiot działalności organizacji pożytku publicznego albo wojewodzie - tego ministra albo wojewodę, o sposobie usunięcia uchybień oraz wykonania zaleceń pokontrolnych, a także o podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia działań.
2.
W przypadku powierzenia przeprowadzenia kontroli ministrowi właściwemu ze względu na przedmiot działalności organizacji pożytku publicznego albo wojewodzie odpowiednio ten minister albo wojewoda przekazują ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego informację, o której mowa w ust. 1, w terminie do 30 dni od dnia jej otrzymania.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 94, poz. 651, z 2008 r. Nr 209, poz. 1316, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 22, poz. 120 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 127, poz. 857.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

UPOWAŻNIENIE Nr .........

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024