Przetarg na budowę nowych mocy wytwórczych energii elektrycznej lub na realizację przedsięwzięć zmniejszających zapotrzebowanie na energię elektryczną.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 7 maja 2008 r.
w sprawie przetargu na budowę nowych mocy wytwórczych energii elektrycznej lub na realizację przedsięwzięć zmniejszających zapotrzebowanie na energię elektryczną

Na podstawie art. 16a ust. 8 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe wymagania co do zawartości dokumentacji przetargowej na budowę nowych mocy wytwórczych energii elektrycznej lub na realizację przedsięwzięć zmniejszających zapotrzebowanie na energię elektryczną, zwanej dalej "dokumentacją przetargową";
2)
warunki i tryb organizowania i przeprowadzania przetargu na budowę nowych mocy wytwórczych energii elektrycznej lub na realizację przedsięwzięć zmniejszających zapotrzebowanie na energię elektryczną, zwanego dalej "przetargiem";
3)
warunki i tryb powoływania i pracy komisji przetargowej.
§  2.
1.
W zakresie warunków uczestnictwa w przetargu w dokumentacji przetargowej zamieszcza się wymagania dotyczące:
1)
złożenia oferty w miejscu, formie, trybie oraz terminie określonych w dokumentacji przetargowej;
2)
nabycia dokumentacji przetargowej i uiszczenia opłaty za jej udostępnienie;
3)
podania adresu właściwego do doręczeń.
2.
W zakresie wymagań, jakim powinna odpowiadać oferta, w dokumentacji przetargowej zamieszcza się:
1)
opis sposobu przygotowania oferty;
2)
określenie zawartości oferty, w tym:
a)
dokumenty potwierdzające formę prawną podmiotu uczestniczącego w przetargu, zwanego dalej "uczestnikiem przetargu", w tym aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
b)
dokumenty potwierdzające wiarygodność finansową uczestnika przetargu, w tym sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata wykonywanej przez uczestnika przetargu działalności gospodarczej, a w przypadku gdy działalność ta wykonywana jest w okresie krótszym niż 3 lata - za okres jej wykonywania,
c)
potwierdzenie uiszczenia opłaty za udostępnienie dokumentacji przetargowej,
d)
wstępne studium wykonalności inwestycji,
e)
informacje o planowanych działaniach i kosztach związanych z ochroną środowiska,
f)
informacje o kwalifikacjach osób odpowiedzialnych za realizację przedsięwzięcia, w tym członków organów zarządzających i nadzorczych podmiotów oraz głównych ekspertów uczestniczących w przetargu, poprzez przedstawienie ich życiorysów zawodowych i uprawnień zawodowych,
g)
inne dane lub informacje wynikające ze specyfiki inwestycji,
h)
informacje o zakresie i formie wykonywanej działalności gospodarczej, w szczególności dotyczące doświadczenia w organizacji finansowania i realizacji przedsięwzięć w zakresie budowy mocy wytwórczych energii elektrycznej lub realizacji przedsięwzięć zmniejszających zapotrzebowanie na energię elektryczną, poprzez wskazanie co najmniej dwóch przedsięwzięć o porównywalnym zakresie,
i)
informacje o środkach finansowych planowanych do realizacji przedsięwzięć w zakresie budowy mocy wytwórczych energii elektrycznej lub realizacji przedsięwzięć zmniejszających zapotrzebowanie na energię elektryczną i sposobie ich uzyskania,
j)
wykaz przedstawionych dokumentów.
3.
Wstępne studium wykonalności, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. d, zawiera:
1)
określenie przyszłych warunków wykonywania działalności gospodarczej, której dotyczy przetarg;
2)
harmonogram robót budowlanych, z uwzględnieniem terminów opracowania projektu budowlanego, rozpoczęcia i zakończenia budowy oraz terminów realizacji poszczególnych obiektów budowlanych;
3)
informacje o przewidzianych do zastosowania rozwiązaniach technicznych, technologicznych oraz materiałowych;
4)
wykaz niezbędnych pozwoleń i zezwoleń wraz z harmonogramem ich uzyskania.
4.
Dokumentacja przetargowa określa:
1)
obszary, na których powinny być zlokalizowane nowe moce wytwórcze lub przedsięwzięcia zmniejszające zapotrzebowanie na energię elektryczną, określone na podstawie informacji uzyskanych od operatora systemu przesyłowego oraz analiz dotyczących planowanego wzrostu zapotrzebowania na energię elektryczną;
2)
wykaz rodzajów paliw przeznaczonych do wykorzystania w nowych mocach wytwórczych energii elektrycznej;
3)
wymagane parametry techniczne nowych mocy wytwórczych, w szczególności przybliżoną wielkość mocy zainstalowanej oraz sprawność wytwarzania energii elektrycznej.
5.
Dokumentacja przetargowa dotycząca realizacji przedsięwzięć zmniejszających zapotrzebowanie na energię elektryczną określa ponadto obowiązek przedstawienia:
1)
analizy stanu aktualnego zużycia energii elektrycznej, w szczególności sprawności eksploatowanego systemu elektroenergetycznego, zużycia energii elektrycznej, oceny stanu technicznego i eksploatacji obiektu;
2)
określenia możliwych usprawnień i wynikających z nich oszczędności w zużyciu energii elektrycznej, wskazania wariantu rekomendowanego;
3)
obliczenia planowanych oszczędności w zużyciu energii elektrycznej.
6.
W zakresie kryteriów oceny ofert w dokumentacji przetargowej zamieszcza się:
1)
szczegółowy opis kryteriów oceny ofert;
2)
określenie maksymalnej liczby punktów, jaką może uzyskać oferta w zakresie każdego z kryteriów oceny ofert;
3)
szczegółowy opis sposobu oceny ofert w zakresie każdego z kryteriów oceny ofert;
4)
minimalną liczbę punktów, jaką musi uzyskać oferta, zwaną dalej "minimum kwalifikacyjnym", aby znaleźć się w grupie ofert, spośród których następnie wybierana jest oferta, która uzyskała najwyższą liczbę punktów.
7.
W dokumentacji przetargowej mogą być również zamieszczone informacje dotyczące:
1)
lokalizacji nowych mocy wytwórczych;
2)
podstawowych wymagań technicznych inwestycji;
3)
innych danych wynikających z realizacji przedsięwzięć objętych postępowaniem przetargowym;
4)
wzoru umowy pomiędzy Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki, zwanym dalej "Prezesem URE", a uczestnikiem przetargu, którego oferta zostanie wybrana.
8.
Dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a i b, należy składać w oryginale lub kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem.
§  3.
Oferty złożone po terminie określonym w dokumentacji przetargowej Prezes URE zwraca bez otwierania.
§  4.
1.
Uczestnik przetargu, który nabył dokumentację przetargową, może, nie później niż na 30 dni przed upływem terminu złożenia ofert, zwrócić się do Prezesa URE z zapytaniem na piśmie o wyjaśnienie jej treści.
2.
Prezes URE niezwłocznie przekazuje treść zapytania z wyjaśnieniem, bez ujawniania źródła zapytania, uczestnikom przetargu, którzy nabyli dokumentację przetargową oraz podali adres właściwy do doręczeń. Wyjaśnienie to jest wiążące dla uczestników przetargu.
3.
Treść zapytania z wyjaśnieniem, o którym mowa w ust. 2, podlega ogłoszeniu na stronie internetowej Urzędu Regulacji Energetyki.
4.
Zapytanie złożone po terminie, o którym mowa w ust. 1, pozostawia się bez odpowiedzi.
§  5.
Otwarcie ofert następuje w miejscu i terminie określonych w dokumentacji przetargowej.
§  6.
1.
Przetarg przeprowadza się w dwóch etapach.
2.
Pierwszy etap obejmuje sprawdzenie, czy:
1)
oferta została złożona w miejscu, formie, trybie i terminie określonych w dokumentacji przetargowej;
2)
uiszczono opłatę za udostępnienie dokumentacji przetargowej;
3)
uczestnik przetargu spełnia warunki określone w ogłoszeniu o przetargu i dokumentacji przetargowej;
4)
oferta jest zgodna z wymaganiami określonymi w dokumentacji przetargowej w zakresie kompletności oferty oraz jej prawidłowości pod względem formalnym.
3.
Do drugiego etapu kwalifikują się oferty, które spełniają warunki i wymagania określone w pierwszym etapie.
4.
Drugi etap obejmuje:
1)
ocenę ofert na podstawie poszczególnych kryteriów określonych przez Prezesa URE w dokumentacji przetargowej;
2)
przyznanie każdej z ofert liczby punktów w oparciu o poszczególne kryteria;
3)
wskazanie ofert, które uzyskały minimum kwalifikacyjne.
5.
Ocena oferty stanowi sumę punktów uzyskanych w zakresie każdego z kryteriów oceny ofert w drugim etapie.
6.
W przypadku gdy dwie oferty uzyskają lub więcej ofert uzyska jednakową liczbę punktów, o wyborze oferty decydują następujące kryteria:
1)
cena energii elektrycznej, która będzie wytworzona w nowych mocach wytwórczych;
2)
oszczędności wynikające z realizacji przedsięwzięć zmniejszających zapotrzebowanie na energię elektryczną;
3)
okres realizacji inwestycji;
4)
wysokość nakładów na realizację inwestycji;
5)
okres zwrotu nakładów inwestycyjnych.
§  7.
Prezes URE, przed upływem terminu wyznaczonego do składania ofert, powołuje komisję przetargową, zwaną dalej "komisją", do przeprowadzenia przetargu.
§  8.
1.
Komisja składa się z 6 do 9 osób wyznaczonych przez Prezesa URE spośród osób posiadających wiedzę i doświadczenie niezbędne do przeprowadzenia przetargu.
2.
Członkami komisji nie mogą być osoby, które:
1)
pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia oraz są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z uczestnikiem przetargu, jego następcą prawnym lub członkami organów zarządzających i nadzorczych podmiotów będących uczestnikami przetargu;
2)
w ciągu trzech lat do daty ogłoszenia przetargu pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z uczestnikiem przetargu lub były członkami organów zarządzających i nadzorczych podmiotów uczestniczących w przetargu;
3)
pozostają z uczestnikiem przetargu, jego następcą prawnym lub członkami organów zarządzających i nadzorczych podmiotów uczestniczących w przetargu w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności.
§  9.
1.
Członkowie komisji składają pisemne zobowiązanie do nieujawniania informacji uzyskanych w związku z pracami komisji.
2.
Członkowie komisji składają pisemne oświadczenia, że nie zachodzą okoliczności, o których mowa w § 8 ust. 2.
§  10.
1.
Prezes URE odwołuje członka komisji, jeżeli nie złożył on pisemnego oświadczenia, o którym mowa w § 9 ust. 2, albo zostanie ujawnione, że zachodzi okoliczność, o której mowa w § 8 ust. 2.
2.
W miejsce odwołanego członka komisji Prezes URE powołuje niezwłocznie nowego członka komisji.
§  11.
1.
Na pierwszym posiedzeniu komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza komisji oraz ustala porządek prac komisji i dokonuje podziału zadań pomiędzy jej członków. Do wyboru przewodniczącego nie stosuje się przepisów § 12 ust. 2 zdanie drugie.
2.
Prezes URE zatwierdza uchwalony przez komisję regulamin pracy w terminie 3 dni od dnia jego przekazania.
3.
Regulamin, o którym mowa w ust. 2, określa zadania przewodniczącego komisji, organizację, tryb zwoływania i odbywania posiedzeń komisji oraz sposób zapewnienia poufności jej pracy.
§  12.
1.
Komisja wykonuje swoje czynności na posiedzeniach.
2.
Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej 2/3 jej składu. W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania decyduje głos przewodniczącego komisji.
§  13.
1.
Komisja sporządza protokół przeprowadzonego przetargu.
2.
Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
oznaczenie czasu i miejsca przeprowadzenia każdego etapu badania ofert;
2)
imiona i nazwiska członków komisji, ze wskazaniem czynności, w których brali udział;
3)
wykaz nazw i adresów uczestników przetargu;
4)
liczbę złożonych ofert oraz wykaz ofert poddanych sprawdzeniu w etapie pierwszym;
5)
oznaczenie ofert zakwalifikowanych do etapu drugiego oraz niezakwalifikowanych, z podaniem przyczyn ich niezakwalifikowania;
6)
liczbę punktów przyznanych każdej ofercie w drugim etapie, osobno dla każdego kryterium;
7)
szczegółowe uzasadnienie ocen dokonywanych w postępowaniu przetargowym, w tym rozstrzygnięcia dotyczące uzyskania minimum kwalifikacyjnego;
8)
ustalenie kolejności ofert wraz z oceną punktową i uzasadnieniem;
9)
wskazanie wybranej oferty albo wskazanie przyczyn uzasadniających uznanie przetargu za nierozstrzygnięty;
10)
podpisy wszystkich członków komisji, a w przypadku braku podpisu - wzmiankę o przyczynie braku podpisu.
3.
Dokumentacja przeprowadzonego przetargu stanowi załącznik do protokołu.
4.
Komisja niezwłocznie przekazuje Prezesowi URE protokół przeprowadzonego przetargu.
5.
Protokół wraz z załączoną dokumentacją przeprowadzonego przetargu udostępnia się do wglądu uczestnikom przetargu na ich wniosek, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji prawnie chronionych.
§  14.
Prezes URE, po zakończeniu przetargu, niezwłocznie zawiadamia na piśmie uczestników przetargu o jego wyniku.
§  15.
Jeżeli dokonanie określonych czynności w trakcie przeprowadzania przetargu wymaga wiadomości specjalnych, Prezes URE, na wniosek przewodniczącego komisji, może powołać biegłych. We wniosku należy określić przedmiot opinii i osobę biegłego. Przepis § 8 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 158, poz. 1123 i Nr 170, poz. 1217 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 52, poz. 343, Nr 115, poz. 790 i Nr 130, poz. 905.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024