Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 marca 2008 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów

Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (Dz. U. Nr 146, poz. 1414) wprowadza się następujące zmiany:
1)
po § 4 dodaje się § 4a w brzmieniu:

"§ 4a. Przed rozpoczęciem kontroli Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub upoważniony przez niego dyrektor komórki do spraw kontroli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanej dalej "komórką do spraw kontroli", może zażądać od jednostki podlegającej kontroli udostępnienia dokumentów i materiałów dotyczących jej działalności.";

2)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. 1. Kontrolę podjętą na podstawie okresowego planu kontroli przeprowadza się zgodnie z programem kontroli zatwierdzonym przez dyrektora komórki do spraw kontroli.

2. Kontrola poza planem kontroli może być przeprowadzona bez programu kontroli, o którym mowa w ust. 1.";

3)
w § 7 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Kontrolujący podlega wyłączeniu z urzędu od udziału w kontroli, której przedmiot stanowią zadania należące wcześniej do zakresu jego obowiązków jako pracownika jednostki kontrolowanej, przez rok od zakończenia ich wykonania.";

4)
w § 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być przeprowadzane poza siedzibą jednostki kontrolowanej.";

5)
w § 12 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Zgodność odpisów, kserokopii i wyciągów oraz zestawień i obliczeń potwierdza kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej, w której one się znajdują, lub pracownik przez niego upoważniony.";

6)
w § 16 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Odmowę udzielenia wyjaśnień kontrolujący odnotowuje w protokole kontroli.";

7)
po § 18 dodaje się § 18a w brzmieniu:

"§ 18a. 1. Zarządzający kontrolę może w każdym czasie zakończyć kontrolę.

2. Informacja o zakończeniu kontroli jest przekazywana na piśmie dyrektorowi komórki do spraw kontroli oraz kierownikowi jednostki kontrolowanej. Przepisów rozdziału 4 i 5 nie stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Informacja, o której mowa w ust. 2, obejmuje dane określone w § 19 ust. 2 pkt 1-4.";

8)
w § 19 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, wskazanie ujawnionych nieprawidłowości oraz ich zakresu i skutków;";

9)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. 1. Protokół kontroli podpisują i parafują na każdej stronie kontrolujący i kierownik kontrolowanej jednostki. Kierownik kontrolowanej jednostki podpisuje protokół kontroli w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, z zastrzeżeniem § 22.

2. Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli.

3. Kierownik jednostki kontrolowanej może do czynności wymienionych w ust. 1 i 2 upoważnić na piśmie wskazanego pracownika jednostki kontrolowanej.

4. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 2, zgłasza się na piśmie do dyrektora komórki do spraw kontroli w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

5. Dyrektor komórki do spraw kontroli odrzuca zastrzeżenia do ustaleń protokołu, o których mowa w ust. 2, jeżeli zostały zgłoszone przez osobę nieuprawnioną, z pominięciem formy pisemnej lub po upływie terminu.";

10)
po § 23 dodaje się § 23a w brzmieniu:

"§ 23a. Przed sporządzeniem projektu wystąpienia pokontrolnego, kontrolujący, w uzgodnieniu z dyrektorem komórki do spraw kontroli, może zwrócić się do kierownika jednostki kontrolowanej o złożenie, w wyznaczonym terminie, dodatkowych wyjaśnień na piśmie dotyczących przedmiotu kontroli, niezbędnych do sporządzenia projektu wystąpienia pokontrolnego.";

11)
w § 24:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę działalności kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej wynikającą z ustaleń zawartych w protokole kontroli i dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w § 23a, o ile zostały złożone, opis przyczyn powstania, zakres i skutki stwierdzonych nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne za ich powstanie oraz uwagi, wnioski i zalecenia w sprawie ich usunięcia.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Wystąpienie pokontrolne może zawierać informacje o usunięciu przez kierownika jednostki kontrolowanej, po sporządzeniu protokołu kontroli, nieprawidłowości stwierdzonych w toku kontroli.";

12)
po § 25 dodaje się § 25a w brzmieniu:

"§ 25a. Dyrektor komórki do spraw kontroli lub upoważniony przez niego pracownik mogą, po przekazaniu przez jednostkę kontrolowaną odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne, sprawdzić, czy zostały wykonane zalecenia zawarte w wystąpieniu pokontrolnym.";

13)
w § 26:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy rozporządzenia, z wyjątkiem § 19-25 i 25a.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W uzasadnionych przypadkach Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów może skierować wystąpienie pokontrolne do kierownika jednostki kontrolowanej. Przepisy § 24, 25 i 25a stosuje się.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Z kontroli, o której mowa w ust. 1, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje i parafuje na każdej stronie kontrolujący. Kopię sprawozdania przekazuje się kierownikowi jednostki kontrolowanej.".

§  2.
Kontrole wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przeprowadza się na podstawie przepisów dotychczasowych.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.57.343

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
Data aktu: 04/03/2008
Data ogłoszenia: 04/04/2008
Data wejścia w życie: 19/04/2008