Rejestr bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 26 lutego 2008 r.
w sprawie rejestru bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku

Na podstawie art. 28a ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587 i Nr 124, poz. 859) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia rejestru bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku, zwany dalej "rejestrem";
2)
zakres informacji, które powinny być zawarte w rejestrze;
3)
sposób udostępniania danych zawartych w rejestrze.
§  2.
Rejestr prowadzony w formie bazy danych uwzględnia dane zawarte w zgłoszeniach:
1)
otrzymywanych na podstawie art. 25 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493), zwanej dalej "ustawą";
2)
o których mowa w art. 26 ustawy.
§  3.
Rejestr powinien zawierać następujące dane:
1)
numer w rejestrze;
2)
numer identyfikacyjny zgłoszenia według kolejności wpływu;
3)
daty dokonania wpisów;
4)
daty dokonania zgłoszeń, o których mowa w § 2 pkt 1, do organu ochrony środowiska, o którym mowa w ustawie, lub datę dokonania przez ten organ zgłoszenia, o którym mowa w § 2 pkt 2;
5)
nazwę organu ochrony środowiska, o którym mowa w pkt 4, przekazującego zgłoszenie;
6)
określenie rodzaju, opis, wskazanie miejsca i datę wystąpienia lub wykrycia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku;
7)
opis działań zapobiegawczych i naprawczych podjętych do chwili zgłoszenia;
8)
imię i nazwisko albo nazwę, adres zamieszkania albo adres siedziby oraz określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), podmiotu korzystającego ze środowiska, którego działalność była przyczyną bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku, jeżeli został on zidentyfikowany;
9)
datę wszczęcia postępowania przez organ ochrony środowiska, o którym mowa w pkt 4, w danej sprawie;
10)
kopie decyzji wydanych w danej sprawie;
11)
informacje o odwołaniach od decyzji, o których mowa w pkt 10, w tym wskazanie podmiotu odwołującego się od decyzji, organu, do którego wniesiono odwołanie, przyczyn odwołania, treści i daty rozstrzygnięcia;
12)
informacje o toczącym się lub zakończonym postępowaniu sądowo-administracyjnym lub sądowym w danej sprawie;
13)
datę zakończenia działań zapobiegawczych lub naprawczych;
14)
opis przeprowadzonych działań zapobiegawczych lub naprawczych oraz osiągniętego efektu ekologicznego.
§  4.
1.
Dane zawarte w rejestrze udostępnia się na wniosek pisemny lub elektroniczny, który zawiera:
1)
imię i nazwisko albo nazwę podmiotu ubiegającego się o udostępnienie danych zgromadzonych w rejestrze oraz jego adres zamieszkania albo adres siedziby;
2)
określenie zakresu danych i sposobu ich udostępnienia.
2.
Dane udostępnia się w formie pisemnej lub elektronicznej.
3.
Dane udostępnia się nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024