Stosowanie oraz oznakowanie aromatów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 4 września 2008 r.
w sprawie stosowania oraz oznakowania aromatów2)

Na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
warunki stosowania aromatów w żywności, w tym maksymalne dopuszczalne poziomy zawartości w aromatach pierwiastków szkodliwych dla zdrowia oraz maksymalne dopuszczalne poziomy zawartości w żywności substancji aktywnych pochodzących z aromatów i innych składników żywności o właściwościach aromatyzujących, mogących niekorzystnie oddziaływać na zdrowie człowieka;
2)
szczegółowe wymagania w zakresie oznakowania aromatów przeznaczonych i nieprzeznaczonych bezpośrednio dla konsumenta finalnego.
§  2.
W 1 kg aromatu nie mogą znajdować się pierwiastki szkodliwe dla zdrowia w ilości większej niż:
1)
3 mg arsenu;
2)
10 mg ołowiu;
3)
1 mg kadmu;
4)
1 mg rtęci.
§  3.
Maksymalne dopuszczalne poziomy zawartości w żywności substancji aktywnych pochodzących z aromatów i innych składników żywności o właściwościach aromatyzujących, mogących niekorzystnie oddziaływać na zdrowie człowieka, określa załącznik do rozporządzenia.
§  4.
Aromaty przeznaczone bezpośrednio dla konsumenta finalnego znakuje się, podając co najmniej następujące informacje:
1)
określenie "aromat" albo bardziej szczegółową nazwę lub opis aromatu;
2)
określenie "do środków spożywczych" lub bardziej szczegółowe określenie rodzaju środków spożywczych, do których aromat jest przeznaczony;
3)
datę minimalnej trwałości, podaną zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach w sprawie znakowania środków spożywczych;
4)
warunki przechowywania, jeżeli zachowanie właściwości aromatu do daty minimalnej trwałości zależy od szczególnych warunków jego przechowywania;
5)
warunki i sposób stosowania, jeżeli brak tych informacji mógłby spowodować niewłaściwe użycie aromatu;
6)
zawartość netto wyrażoną w jednostkach masy lub objętości;
7)
dane identyfikujące podmiot działający na rynku spożywczym, który produkuje lub pakuje aromaty lub, jeżeli jego działalność jest zarejestrowana w państwie członkowskim Unii Europejskiej, wprowadza aromaty do obrotu, obejmujące firmę, a w przypadku podmiotu niebędącego przedsiębiorcą nazwę (imię i nazwisko), oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania;
8)
kod identyfikacyjny partii produkcyjnej, zamieszczony zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych;
9)
w przypadku mieszaniny aromatów z innymi substancjami, wykaz składników według ich masy w porządku malejącym, zawierający:
a)
oznaczenie aromatu lub aromatów, zgodnie z pkt 1,
b)
nazwy innych substancji lub, w przypadku substancji dodatkowych, ich numer według systemu oznaczeń Unii Europejskiej, określony w przepisach w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych.
§  5.
1.
Aromaty nieprzeznaczone bezpośrednio dla konsumenta finalnego znakuje się, podając co najmniej następujące informacje:
1)
określenie "aromat" albo bardziej szczegółową nazwę lub opis aromatu;
2)
określenie "do środków spożywczych" lub bardziej szczegółowe określenie rodzaju środków spożywczych, do których aromat jest przeznaczony;
3)
wykaz rodzajów aromatów, według ich masy w porządku malejącym, według następującej klasyfikacji:
a)
naturalne substancje aromatyczne,
b)
substancje aromatyczne identyczne z naturalnymi,
c)
syntetyczne substancje aromatyczne,
d)
preparaty aromatyczne,
e)
aromaty przetworzone,
f)
aromaty dymu wędzarniczego;
4)
w przypadku mieszaniny aromatów z substancjami dodatkowymi niezbędnymi do przechowywania lub stosowania aromatów lub z produktami używanymi do rozpuszczania lub rozcieńczania aromatów, wykaz składników według ich masy w porządku malejącym, zawierający:
a)
oznaczenie aromatu lub aromatów, zgodnie z pkt 3,
b)
nazwy innych substancji lub produktów, a w przypadku substancji dodatkowych, ich numer według systemu oznaczeń Unii Europejskiej, określony w przepisach w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych;
5)
maksymalny poziom zawartości składnika lub grupy składników podlegających ograniczeniu ilościowemu w środku spożywczym albo odpowiednią informację o składzie umożliwiającą nabywcy stosowanie przepisów mających zastosowanie do danego środka spożywczego;
6)
oznaczenie identyfikujące przesyłkę;
7)
ilość nominalną wyrażoną w jednostkach masy lub objętości;
8)
dane identyfikujące podmiot działający na rynku spożywczym, który produkuje lub pakuje aromaty lub, jeżeli jego działalność jest zarejestrowana w państwie członkowskim Unii Europejskiej, wprowadza aromaty do obrotu, obejmujące firmę, a w przypadku podmiotu niebędącego przedsiębiorcą nazwę (imię i nazwisko), oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5, mogą być zamieszczone jedynie w dokumentach przewozowych, przekazywanych wraz z przesyłką aromatów lub przed jej dostarczeniem, pod warunkiem że opakowanie lub pojemnik zawierające aromaty zostaną oznaczone, w widocznym miejscu, informacją: "przeznaczone do produkcji środków spożywczych, a nie do sprzedaży detalicznej".
§  6.
1.
Oznakowanie aromatu, zarówno przeznaczonego, jak i nieprzeznaczonego bezpośrednio dla konsumenta finalnego, może zawierać określenie "naturalny" albo określenie równoznaczne jedynie w przypadku, gdy część aromatyzująca tego aromatu zawiera wyłącznie naturalne substancje aromatyczne lub preparaty aromatyczne.
2.
Jeżeli oznakowanie aromatu zawiera odniesienie do środka spożywczego lub źródła aromatu, określenie "naturalny" albo określenie równoznaczne może być stosowane jedynie w przypadku, gdy część aromatyzująca została wyizolowana w wyniku odpowiednich procesów fizycznych, enzymatycznych, mikrobiologicznych lub tradycyjnych metod produkcji wyłącznie lub niemal wyłącznie z tego środka spożywczego lub źródła aromatu.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).

2) Rozporządzenie wdraża postanowienia następujących dyrektyw:

- dyrektywy Rady 88/388/EWG z dnia 22 czerwca 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków aromatyzujących przeznaczonych do użytku w środkach spożywczych i materiałów źródłowych służących do ich produkcji (Dz. Urz. WE L 184 z 15.07.1988, str. 61; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 9, str. 233),

- dyrektywy Komisji 91/71/EWG z dnia 16 stycznia 1991 r. uzupełniającej dyrektywę Rady 88/388/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków aromatyzujących przeznaczonych do użytku w środkach spożywczych i materiałów źródłowych służących do ich produkcji (Dz. Urz. WE L 42 z 15.02.1991, str. 25, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 10, str. 231).

ZAŁĄCZNIK 

MAKSYMALNE DOPUSZCZALNE POZIOMY ZAWARTOŚCI W ŻYWNOŚCI SUBSTANCJI AKTYWNYCH POCHODZĄCYCH Z AROMATÓW I INNYCH SKŁADNIKÓW ŻYWNOŚCI O WŁAŚCIWOŚCIACH AROMATYZUJĄCYCH, MOGĄCYCH NIEKORZYSTNIE ODDZIAŁYWAĆ NA ZDROWIE CZŁOWIEKA*)

Lp. Nazwa substancji Zawartość w środku spożywczym Zawartość w napojach Uwagi (wyjątki)
1 2 3 4 5
1 Agarycynowy kwas1) 20 mg/kg 20 mg/kg 100 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych i środkach spożywczych zawierających grzyby
2 Aloina1) 0,1 mg/kg 0,1 mg/kg 50 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych
3 Berberyna1) 0,1 mg/kg 0,1 mg/kg 10 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych
4 ß-Azaron1) 0,1 mg/kg 0,1 mg/kg 1 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych, oraz w przyprawach stosowanych do wyrobów typu sneksy
5 3,4-benzopiren 0,03 µg/kg 0,03 µg/kg
6 Cyjanowodorowy kwas1) 1 mg/kg 1 mg/kg 50 mg/kg w nugacie, w masach marcepanowych, ich zamiennikach lub produktach podobnych,
1 mg/kg na każdy % obj. alkoholu w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych,

5 mg/kg w sokach owocowych z owoców pestkowych w puszkach

7 Hiperycyna1) 0,1 mg/kg 0,1 mg/kg 10 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych,
1 mg/kg w wyrobach cukierniczych
8 Kwasyna1) 5 mg/kg 5 mg/kg 50 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych,
10 mg/kg w wyrobach cukierniczych w postaci pastylek
9 Kumaryna1) 2 mg/kg 2 mg/kg 10 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych,
10 mg/kg w niektórych rodzajach karmelków,

50 mg/kg w gumie do żucia

10 Pulegon1) 25 mg/kg 100 mg/kg 250 mg/kg w napojach miętowych lub miętowo aromatyzowanych,
350 mg/kg w wyrobach cukierniczych miętowych
11 Safrol i Izosafrol1) 1 mg/kg 1 mg/kg 15 mg/kg w środkach spożywczych zawierających gałkę muszkatołową i kwiat muszkatołowy,
5 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych o zawartości alkoholu większej niż 25 % obj.,
2 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych o zawartości alkoholu nie więcej niż 25 % obj.
12 Santonina1) 0,1 mg/kg 0,1 mg/kg 1 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych o zawartości alkoholu więcej niż 25 % obj.
13 Tujony (α i β)1) 0,5 mg/kg 0,5 mg/kg 5 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych o zawartości alkoholu nie więcej niż 25 % obj.,
10 mg/kg w napojach alkoholowych oraz w napojach spirytusowych o zawartości alkoholu więcej niż 25 % obj.,
35 mg/kg w napojach typu "bitters",

25 mg/kg w środkach spożywczych zawierających preparaty szałwii

Objaśnienia:

*) Podane w tabeli poziomy dotyczą środków spożywczych w takiej postaci, w jakiej są one spożywane.

1) Związki te nie mogą być dodawane do środków spożywczych lub do aromatów. Mogą występować w środkach spożywczych zarówno naturalnie, jak też w wyniku dodatku aromatów uzyskanych z surowców naturalnych.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.177.1092

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Stosowanie oraz oznakowanie aromatów.
Data aktu: 04/09/2008
Data ogłoszenia: 03/10/2008
Data wejścia w życie: 18/10/2008