Wprowadzenie programu zwalczania choroby Aujeszkyego u świń na obszarze województwa lubuskiego w 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 sierpnia 2007 r.
w sprawie wprowadzenia programu zwalczania choroby Aujeszkyego u świń na obszarze województwa lubuskiego w 2007 r.

Na podstawie art. 57 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się, na rok 2007, program zwalczania choroby Aujeszkyego u świń na obszarze województwa lubuskiego, który jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 23, poz. 188 i Nr 33, poz. 289, z 2006 r. Nr 17, poz. 127, Nr 144, poz. 1045 i Nr 249, poz. 1830 oraz z 2007 r. Nr 133, poz. 920.

ZAŁĄCZNIK 

PROGRAM ZWALCZANIA CHOROBY AUJESZKYEGO U ŚWIŃ NA OBSZARZE WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO W 2007 R.

I.

 Identyfikacja programu:

Państwo Członkowskie: Rzeczpospolita Polska

Choroba: Choroba Aujeszkyego u świń

Rok wdrożenia: 2007

II.

 Opis sytuacji epizootycznej w zakresie choroby Aujeszkyego

Choroba Aujeszkyego (chA) jest wywoływana przez herpeswirus świń typ I (Herpesvirus suis), należący do rodziny Herpesviridae. Wirus choroby Aujeszkyego jest silnie zakaźny i wykazuje powinowactwo do ośrodkowego układu nerwowego i innych układów, w tym oddechowego. Na zakażenie wirusem są wrażliwe niemal wszystkie gatunki ssaków, z wyjątkiem człowieka i małp bezogonowych. Choroba atakuje głównie świnie, które stanowią rezerwuar wirusa oraz są źródłem naturalnych zakażeń dla wielu gatunków zwierząt, takich jak: bydło, owce, kozy, psy, koty, a także zwierząt dzikich, u których choroba przebiega z objawami nerwowymi i kończy się nagłą śmiercią.

Wirus rozprzestrzenia się przez kontakt bezpośredni między zwierzętami, przez ślinę, wydzielinę z nosa i mleko, a także za pośrednictwem wody, pasz oraz sprzętów wykorzystywanych w gospodarstwie.

Choroba może mieć postać ostrą lub bezobjawową, w zależności od zjadliwości szczepu wirusa i wieku świń. U dorosłych zwierząt ma zwykle przebieg poronny lub bezobjawowy. U prosiąt ssących i odsadzonych charakteryzuje się występowaniem objawów nerwowych. U warchlaków i tuczników występują zaburzenia w funkcjonowaniu układu oddechowego. U loszek i macior stada podstawowego występują zaburzenia w rozrodzie - poronienia i rodzenie martwych prosiąt.

Cechą, która w znacznym stopniu utrudnia likwidację choroby, jest zdolność wirusa do wywoływania zakażeń latentnych. Siewstwo wirusa u świń zakażonych może utrzymywać się przez około 2-3 tygodnie. Po okresie latencji reaktywacja wirusa (wirusowego DNA) może powodować jego wydalanie z organizmu i rozprzestrzenianie się w stadzie. W związku z powyższym świnie zakażone wirusem choroby Aujeszkyego mogą stanowić źródło zakażenia do końca ich życia.

Pierwszy przypadek choroby Aujeszkyego w Polsce stwierdzono w roku 1958 u zwierząt futerkowych. Rok później po raz pierwszy zarejestrowano tę chorobę u świń.

Badania zmierzające do wykrycia w Rzeczypospolitej Polskiej seroreagentów dla wirusa choroby Aujeszkyego są prowadzone, w ograniczonym zakresie, od 1990 r. przez Zakład Chorób Świń Państwowego Instytutu Weterynaryjnego - Państwowego Instytutu Badawczego w Puławach, zwanego dalej "PIWet - PIB w Puławach".

Rozprzestrzenianie się choroby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w latach:

1) 1990-1998 - przedstawia tabela 1;

2) 1999-2006 - przedstawia tabela 2.

Wyniki badań serologicznych w kierunku choroby Aujeszkyego w populacji dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedstawia tabela 3.

Tabela 1. Rozprzestrzenianie się choroby Aujeszkyego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1990-1998

Lp. Województwo Rok Zapowietrzenie ogółem
1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1 bialskopodlaskie - n. b.* n. b. - - - - - - -
2 białostockie - + - n. b. - - n. b. - - +
3 bielskie n. b. n. b. n. b. n. b. - n. b. n. b. - - -
4 bydgoskie + + - - + n. b. + + - +
5 chełmskie n. b. n. b. n. b. n. b. - - - - - -
6 ciechanowskie n. b. + + + + + + + + +
7 częstochowskie n. b. + n. b. n. b. n. b. + + - - +
8 elbląskie n. b. + + - + n. b. - + n. b. +
9 gdańskie n. b. + - + - n. b. + - n. b. +
10 gorzowskie n. b. + + - n. b. + + + - +
11 jeleniogórskie n. b. + - n. b. + n. b. n. b. n. b. n. b. +
12 kaliskie + - n. b. - n. b. + - + n. b. +
13 katowickie n. b. - n. b. n. b. - - - - - -
14 kieleckie n. b. + - n. b. - n. b. - - - +
15 konińskie + - - - n. b. - - - + +
16 koszalińskie n. b. - + + + + + + - +
17 krakowskie n. b. n. b. n. b. n. b. n. b. - n. b. - - -
18 krośnieńskie - n. b. n. b. n. b. n. b. n. b. n. b. n. b. n. b. -
19 legnickie n. b. - - + n. b. + + - - +
20 leszczyńskie n. b. n. b. n. b. + + + + + + +
21 lubelskie n. b. n. b. - - n. b. n. b. - - - -
22 łomżyńskie - - n. b. - - - - - - -
23 łódzkie n. b. + n. b. + n. b. - - - n. b. +
24 nowosądeckie n. b. + n. b. n. b. n. b. n. b. n. b. n. b. n. b. +
25 olsztyńskie - + + + + + + + + +
26 opolskie - + + n. b. + + + - - +
27 ostrołęckie - - - n. b. - - - - n. b. -
28 pilskie n. b. + n. b. + + + + + + +
29 piotrowskie n. b. + n. b. n. b. - - n. b. - n. b. +
30 płockie - - - - - + + - - +
31 poznańskie - + n. b. n. b. n. b. + + + + +
32 przemyskie n. b. - - - - - - - - -
33 radomskie n. b. - n. b. n. b. - - - - - -
34 rzeszowskie n. b. - n. b. - - - - - - -
35 siedleckie - - - - - - n. b. - - -
36 sieradzkie - + - - - - - - - +
37 skierniewickie - - - - - - - - - -
38 słupskie n. b. + + + + + + - - +
39 suwalskie + - n. b. n. b. - - n. b. - - +
40 szczecińskie n. b. + + + + + + + - +
41 tarnobrzeskie n. b. n. b. n. b. n. b. - n. b. - - - -
42 tarnowskie n. b. n. b. n. b. - - n. b. n. b. - - -
43 toruńskie + - - n. b. n. b. + + + - +
44 warszawskie n. b. - n. b. n. b. - - - n. b. n. b. -
45 wałbrzyskie n. b. - n. b. n. b. - n. b. n. b. - - -
46 włocławskie - - - - - - - - - -
47 wrocławskie + + + + + + + + + +
48 zamojskie - n. b. - - - - - - - -
49 zielonogórskie + + + + + + + - - +
RAZEM 7/21**

(33,30%)

21/39

(53,85%)

10/27

(37,00%)

12/29

(41,38%)

13/36

(36,10%)

17/37

(45,95%)

18/38

(47,37%)

13/45

(38,90%)

7/37

(18,92%)

29/49

(59,18%)

* n. b. - nie badano; (-) lub (+) - ujemny lub dodatni wynik badania.

** Liczba dodatnich wyników badań/liczba badanych województw.

Tabela 2. Rozprzestrzenianie się choroby Aujeszkyego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1999-2006

Lp. Województwo Rok Zapowietrzenie ogółem
1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
1 dolnośląskie + + + + - + - - +
2 kujawsko-pomorskie + + + + + + + + +
3 lubelskie - + + - - + - - +
4 lubuskie - + + + - + - + +
5 łódzkie + + - + - + - + +
6 małopolskie + - + - + + + - +
7 mazowieckie + + + - + + + + +
8 opolskie + - - + - + + - +
9 podkarpackie - + + - - + - + +
10 podlaskie - + - - - + + - +
11 pomorskie + + - + - + - - +
12 śląskie - - - - - - - + +
13 świętokrzyskie - - - + + + + + +
14 warmińsko-mazurskie + + + - - + - - +
15 wielkopolskie + + + + + + + + +
16 zachodniopomorskie + + + - + + + + +
RAZEM % 10/16*

(62,50%)

12/16

(75,00%)

10/16

(62,50%)

8/16

(50,00%)

6/16

(37,50%)

9/16

(56,25%)

7/16

(43,75%)

9/16

(56,25)

16/16

(93,75%)

* Liczba dodatnich wyników badań/liczba badanych województw.

Wyniki badań przeprowadzonych w latach 1990-2006 wskazują, że seroreagenci dla wirusa choroby Aujeszkyego występują na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obecność tych seroreagentów wskazuje pośrednio na występowanie wirusa choroby Aujeszkyego.

Tabela 3. Wyniki badań serologicznych w kierunku choroby Aujeszkyego w populacji dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Sezon łowiecki Liczba pobranych i zbadanych próbek Liczba próbek z dodatnimi wynikami badań/% Odsetek województw, w których uzyskano dodatni wynik badania
1997/1998 1.816 235/12,94 % 72,92 %
1998/1999 1.492 278/18,63 % 75,00 %
1999/2000 4.791 663/13,83 % 93,75 %
Razem 8.099 1176/14,52 % 80,50 %

Przedstawiając sytuację epizootyczną w zakresie choroby Aujeszkyego u świń w województwie lubuskim (byłe województwo gorzowskie i zielonogórskie) w latach 1999-2004, należy zaznaczyć, że dodatnie wyniki serologiczne uzyskano w latach: 2000, 2001, 2002 i 2004. W roku 1999 spośród zbadanych przez PIWet - PIB w Puławach i w Zakładzie Higieny Weterynaryjnej w Poznaniu 342 próbek surowic nie uzyskano dodatnich wyników badań w kierunku choroby Aujeszkyego u świń (nie stwierdzono przeciwciał dla wirusa choroby Aujeszkyego). Następnie:

- w 2000 r. zbadano 131 próbek, z czego w 4 uzyskano dodatnie wyniki badań,

- w 2001 r. zbadano 227 próbek, z czego w 7 uzyskano dodatnie wyniki badań,

- w 2002 r. zbadano 175 próbek, z czego w 2 uzyskano dodatnie wyniki badań,

- w 2003 r. zbadano 24 próbki, nie uzyskano dodatnich wyników badań,

- w 2004 r. zbadano 364 próbki, z czego w 2 uzyskano dodatnie wyniki badań.

Wyniki badań próbek pobranych od świń z obszaru województwa lubuskiego sugerują niezbyt wysoki stopień zakażenia wirusem choroby Aujeszkyego u świń, który jest zbliżony do średniej krajowej.

Analizując wyniki badań serologicznych przeprowadzonych w Zakładzie Higieny Weterynaryjnej w Poznaniu i PIWet - PIB w Puławach w zakresie występowania zakażeń wirusem choroby Aujeszkyego u świń na obszarze województwa lubuskiego w latach 1998-2004, należy stwierdzić, że:

1) w 1998 r. przebadano 7 gospodarstw (stad) i stwierdzono zakażenie jednego stada;

2) w 1999 r. przebadano 12 stad świń i nie stwierdzono zakażeń;

3) w 2000 r. przebadano 10 stad świń i stwierdzono zakażenia w 2 stadach;

4) w 2001 r. przebadano 15 stad świń i stwierdzono zakażenie jednego stada;

5) w 2002 r. przebadano próbki krwi świń z 9 stad i stwierdzono zakażenie jednego stada;

6) w 2003 r. przebadano 12 stad świń i nie stwierdzono zakażeń;

7) w I półroczu 2004 r. przebadano 34 stada świń i stwierdzono zakażenie jednego stada.

Liczbę badań serologicznych w kierunku choroby Aujeszkyego u świń wykonanych przez PIWet - PIB w Puławach i Zakładzie Higieny Weterynaryjnej w Poznaniu w latach 1998-2004 oraz 2006 przedstawia tabela 4, natomiast zestawienie wyników badań serologicznych krwi świń w kierunku choroby Aujeszkyego w latach 1998-2004 przedstawiają tabele 5-11.

Zestawienie wyników pierwszego pobierania próbek w województwie lubuskim na dzień 31 grudnia 2006 r. przedstawia tabela 12.

Tabela 4. Liczba badań serologicznych w kierunku choroby Aujeszkyego wykonanych przez Zakład Higieny Weterynaryjnej w Poznaniu i PIWet - PIB w Puławach w latach 1998-2004* oraz 2006

Rok Liczba badań Liczba uzyskanych dodatnich wyników badań/% Liczba badanych gospodarstw Liczba gospodarstw, w których uzyskano dodatnie wyniki badań/%
1998 211 1/0,47 % 7 1/14,29 %
1999 342 0/0,00 % 12 0/0,00 %
2000 131 4/3,05 % 10 2/20,00 %
2001 227 7/3,08 % 15 1/6,67 %
2002 175 2/1,14 % 9 1/11,11 %
2003 24 0/0,00 % 12 0/0,00 %
2004* 364 2/0,55 % 34 1/2,94 %
2006 514 4/0,77 % 363 4/1,10 %

* Dane za I półrocze.

Tabela 5. Zestawienie wyników badań serologicznych krwi świń w kierunku choroby Aujeszkyego w województwie lubuskim w 1998 r.

Powiat nr Liczba pobranych próbek Liczba dodatnich wyników badań Liczba zbadanych gospodarstw Liczba gospodarstw, w których uzyskano dodatnie wyniki badań Laboratorium wykonujące badanie Zlecający badanie Miejsce przechowywania dokumentacji badań
01 i 61 0 0 0 0
02 0 0 0 0
03 43 0 1 0 ZHW Poznań właściciel 19-PIW Międzyrzecz 24-ZHW Poznań
04 1 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
12 46 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
19 1 1 1 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
05 12 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
87 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
06 0 0 0 0
07 0 0 0 0
08 3 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
09 i 62 0 0 0 0
10 0 0 0 0
11 0 0 0 0
Razem 56 0 3 0 ZHW Poznań
Razem 155 1 4 1 PIWet-PIB w Puławach
Łącznie 211 1 7 1

Tabela 6. Zestawienie wyników badań serologicznych krwi świń w kierunku choroby Aujeszkyego w województwie lubuskim w 1999 r.

Powiat nr Liczba pobranych próbek Liczba dodatnich wyników badań Liczba zbadanych gospodarstw Liczba gospodarstw, w których uzyskano dodatnie wyniki badań Laboratorium wykonujące badanie Zlecający badanie Miejsce przechowywania dokumentacji badań
01 i 61 40

(wg ZHW Poznań)

0 2 0 ZHW

Poznań

spoza PIW Gorzów Wielkopolski ZHW

Poznań

02 99

(wg ZHW Poznań)

0 3 0 ZHW

Poznań

spoza PIW Krosno Odrzańskie ZHW Poznań
03 40 0 0 0 ZHW

Poznań

właściciel właściciel i PIW Międzyrzecz
04 7 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
12 16 0 1 1 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
05 22 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
92 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
06 0 0 0 0
07 0 0 0 0
08 21

(wg ZHW Poznań)

0 2 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
5 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
09 i 62 0 0 0 0
10 0 0 0 0
11 0 0 0 0
Razem 222 0 8 0 ZHW Poznań
Razem 120 0 4 0 Puławy
Łącznie 342 0 12 0

Tabela 7. Zestawienie wyników badań serologicznych krwi świń w kierunku choroby Aujeszkyego w województwie lubuskim w 2000 r.

Powiat nr Liczba pobranych próbek Liczba dodatnich wyników badań Liczba zbadanych gospodarstw Liczba gospodarstw, w których uzyskano dodatnie wyniki badań Laboratorium wykonujące badanie Zlecający badanie Miejsce przechowywania dokumentacji badań
01 i 61 1

(wg ZHW Poznań)

0 1 0 ZHW Poznań spoza PIW Gorzów Wielkopolski ZHW Poznań
02 4

(wg ZHW Poznań)

0 1 0 ZHW Poznań spoza PIW Krosno Odrzańskie ZHW Poznań
03 23 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
1 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel i PIW Międzyrzecz
04 1 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
12 26 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
61 4 2 1 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
05 4 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
10 0 1 1 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
06 0 0 0 0
07 0 0 0 0
08 0 0 0 0
09 i 62 0 0 0 0
10 0 0 0 0
11 0 0 0 0
Razem 33 0 5 0 ZHW Poznań
Razem 98 4 5 2 PIWet-PIB w Puławach
Łącznie 131 4 10 2

Tabela 8. Zestawienie wyników badań serologicznych krwi świń w kierunku choroby Aujeszkyego w województwie lubuskim w 2001 r.

Powiat nr Liczba pobranych próbek Liczba dodatnich wyników badań Liczba zbadanych gospodarstw Liczba gospodarstw, w których uzyskano dodatnie wyniki badań Laboratorium wykonujące badanie Zlecający badanie Miejsce przechowywania dokumentacji badań
01 i 61 1

(wg ZHW Poznań)

0 2 0 ZHW

Poznań

spoza PIW Gorzów Wielkopolski ZHW Poznań
02 3

(wg ZHW Poznań)

0 1 0 ZHW

Poznań

spoza PIW Krosno Odrzańskie ZHW Poznań
03 13 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
26 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel i PIW Międzyrzecz
04 12 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
12 26 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
26 0 4 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
05 3 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
100 7 2 1 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
06 0 0 0 0
07 0 0 0 0
08 0 0 0 0
09 i 62 0 0 0 0
10 5

(wg ZHW Poznań)

0 1 0 ZHW Poznań spoza PIW Żagań, właściciel ZHW Poznań właściciel
11 0 0 0 0
Razem 49 0 7 0 ZHW Poznań
Razem 178 7 8 1 PIWet-PIB w Puławach
Łącznie 227 7 15 1

Tabela 9. Zestawienie wyników badań serologicznych krwi świń w kierunku choroby Aujeszkyego w województwie lubuskim w 2002 r.

Powiat nr Liczba pobranych próbek Liczba dodatnich wyników badań Liczba zbadanych gospodarstw Liczba gospodarstw, w których uzyskano dodatnie wyniki badań Laboratorium wykonujące badanie Zlecający badanie Miejsce przechowywania dokumentacji badań
01 i 61 8

(wg ZHW Poznań)

0 1 0 ZHW Poznań spoza PIW Gorzów Wielkopolski ZHW Poznań
02 0 0 0 0
03 11 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel i
31 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel PIW Międzyrzecz
04 21 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
12 32 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
22 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
05 42 2 1 1 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
06 0 0 0 0
07 0 0 0 0
08 5 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
09 i 62 0 0 0 0
10 11 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
11 0 0 0 0
Razem 43 0 4 0 ZHW Poznań
Razem 132 2 5 1 PIWet-PIB w Puławach
Łącznie 175 2 9 1

Tabela 10. Zestawienie wyników badań serologicznych krwi świń w kierunku choroby Aujeszkyego w województwie lubuskim w 2003 r.

Powiat nr Liczba pobranych próbek Liczba dodatnich wyników badań Liczba zbadanych gospodarstw Liczba gospodarstw, w których uzyskano dodatnie wyniki badań Laboratorium wykonujące badanie Zlecający badanie Miejsce przechowywania dokumentacji badań
01 i 61 7

(wg ZHW Poznań)

0 2 0 ZHW Poznań spoza PIW Gorzów Wielkopolski ZHW Poznań
02 0 0 0 0
03 36 0 2 0 ZHW Poznań PIW właściciel i
33 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach Międzyrzecz PIW Międzyrzecz
04 8 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
12 94 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
10 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
05 404 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
06 15 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
09 i 62 0 0 0 0
10 12 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
11 0 0 0 0
Razem 63 0 6 0 ZHW Poznań
Razem 561 0 6 0 PIWet-PIB w Puławach
Łącznie 24 0 12 0

Tabela 11. Zestawienie wyników badań serologicznych krwi świń w kierunku choroby Aujeszkyego w województwie lubuskim od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2004 r.

Powiat nr Liczba pobranych próbek Liczba dodatnich wyników badań Liczba zbadanych gospodarstw Liczba gospodarstw, w których uzyskano dodatnie wyniki badań Laboratorium wykonujące badanie Zlecający badanie Miejsce przechowywania dokumentacji badań
01 i 61 0 0 0 0
02 0 0 0 0
03 30 0 1 0 ZHW Poznań PIW właściciel i
32 0 2 0 PIWet-PIB w Puławach Międzyrzecz PIW Międzyrzecz
04 39 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
12 0 0 0 0
05 29 2 1 1 ZHW Poznań ZHW Poznań PIW Słubice
17 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
06 15 0 1 0 PIWet-PIB w Puławach właściciel właściciel
07 15 0 15 0 ZHW Poznań ZHW Poznań PIW Sulęcin
08 5 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
09 i 62 29 0 10 0 ZHW Poznań ZHW Poznań PIW Zielona Góra
10 11 0 1 0 ZHW Poznań właściciel właściciel
11 0 0 0 0
Razem 108 2 28 1 ZHW Poznań
Razem 256 0 6 0 PIWet-PIB w Puławach
Łącznie 364 2 34 1

Tabela 12. Zestawienie wyników pierwszego pobierania próbek w województwie lubuskim na dzień 31 grudnia 2006 r.

Powiat Liczba stad, w których pobrano próbki Liczba zwierząt w stadach, w których pobrano próbki Liczba zwierząt, od których pobrano próbki Wyniki badań Uwagi
dodatni (+) ujemny (-)
gorzowski 15 750 170 0 170
grodzki - Gorzów Wielkopolski 1 1.028 91 0 91
krośnieński 43 2.019 392 0 392
międzyrzecki 17 20.965 689 0 689
nowosolski 2 8.425 140 0 140
słubicki 3 22.432 208 12 196 1 stado zakażone, 14 stad w obszarze zapowietrzonym
strzelecko-drezdenecki 217 4.955 1.739 0 1.739
sulęciński 5 3.274 221 0 221
świebodziński 36 14.258 546 0 546
zielonogórski 135 6.130 1.385 0 1.385
grodzki - Zielona Góra 0 0 0 0 0
żagański 47 9.259 435 0 435
żarski 69 8.725 807 0 802 5 próbek uległo hemolizie
wschowski 16 12.550 389 0 389
RAZEM 606 114.770 7.212 12 7.195

Wyniki badań w kierunku choroby Aujeszkyego próbek krwi pobranych na terenie województwa lubuskiego w 2006 r. w ramach realizacji programu wieloletniego, o którym mowa w uchwale nr 173/2003 Rady Ministrów z dnia 8 lipca 2003 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego", przedstawia tabela 13.

Tabela 13. Wyniki badań w kierunku choroby Aujeszkyego próbek krwi pobranych na terenie województwa lubuskiego w 2006 r. w ramach realizacji programu wieloletniego

Lp. Powiat Liczba surowic Liczba zbadanych gospodarstw
zbadanych z dodatnim wynikiem badania
1 gorzowski 88 - 24
2 krośnieński 59 - 59
3 międzyrzecki 29 - 29
4 nowosolski 30 - 30
5 słubicki 59 3 (5,08 %) 27
6 strzelecko-drezdenecki 29 - 29
7 sulęciński 59 - 52
8 świebodziński 29 - 26
9 zielonogórski 44 - 16
10 żagański 29 1 (3,45 %) 27
11 żarski 59 - 44
Razem 514 4 (0,77 %) 363

III.

 Okres trwania programu zwalczania choroby Aujeszkyego u świń na obszarze województwa lubuskiego i określenie celu, jaki ma zostać osiągnięty do dnia jego zakończenia

Okres realizacji programu - 2007 r.

Kontynuacja programu rozpoczętego w 2006 r.

Realizacja programu zwalczania choroby Aujeszkyego u świń na obszarze województwa lubuskiego, zwanego dalej "programem", jest finansowana z rezerwy celowej przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym na finansowanie programów zwalczania, badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej.

Decyzja dotycząca wprowadzenia programu wynika z potrzeby poprawienia sytuacji w zakresie handlu wewnątrzwspólnotowego świniami. Zgodnie z przepisami decyzji Komisji 2001/618/WE przyznaje się państwom członkowskim, które dążą do uwolnienia swojego terytorium od choroby Aujeszkyego lub zostały uznane za wolne od choroby, dodatkowe gwarancje w handlu świniami. Oznacza to zakaz handlu świniami pochodzącymi z obszarów, gdzie występuje choroba Aujeszkyego i gdzie nie wdrożono programów zwalczania. Brak wdrożenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu zwalczania choroby Aujeszkyego u świń powoduje, iż dodatkowe warunki (gwarancje) są niemożliwe do spełnienia przez polskich hodowców i producentów.

Głównym celem programu jest uwolnienie województwa lubuskiego od choroby Aujeszkyego u świń. W odniesieniu do poszczególnych powiatów w województwie lubuskim cel ten może zostać osiągnięty we wcześniejszym terminie.

W wyniku przeprowadzonego badania zostanie określona liczba stad świń zakażonych wirusem choroby Aujeszkyego oraz stopień zapowietrzenia poszczególnych powiatów województwa lubuskiego, a w konsekwencji zostanie określona liczba stad, w których będą prowadzone szczepienia świń przeciwko chorobie Aujeszkyego. Przeprowadzone zostaną także badania próbek krwi pozyskanej od dzików do badań kontrolnych w kierunku klasycznego pomoru świń u dzików.

W przypadku wcześniejszego zakończenia w powiatach województwa lubuskiego drugiego pobierania próbek, powiatowy lekarz weterynarii może rozpocząć trzecie pobieranie próbek po upływie od 2 do 6 miesięcy od drugiego pobierania próbek.

Dalsze etapy programu będą realizowane w latach następnych w ramach programu zwalczania choroby Aujeszkyego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Do czynności związanych z realizacją programu zwalczania choroby Aujeszkyego u świń na obszarze województwa lubuskiego, powiatowi lekarze weterynarii mogą wyznaczyć lekarzy weterynarii i inne osoby, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 121, poz. 842). Wymienionym osobom, odpowiednio za pobranie próbek krwi od świń do badania laboratoryjnego oraz za podanie świni szczepionki przeciwko chorobie Aujeszkyego albo za wykonanie czynności pomocniczych, po wykonaniu zleconych czynności i przedstawieniu faktury, przysługuje wynagrodzenie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837, z późn. zm.).

Za realizację programu na obszarze województwa lubuskiego jest odpowiedzialny wojewódzki lekarz weterynarii w tym województwie.

IV.

 Określenie obszaru, na którym będzie realizowany program

Program będzie realizowany na obszarze województwa lubuskiego. Programem tym zostaną objęte następujące powiaty tego województwa:

1) gorzowski;

2) krośnieński;

3) międzyrzecki;

4) nowosolski;

5) słubicki;

6) strzelecko-drezdenecki;

7) sulęciński;

8) świebodziński;

9) zielonogórski;

10) żagański;

11) żarski;

12) wschowski;

13) powiat grodzki - Gorzów Wielkopolski;

14) powiat grodzki - Zielona Góra.

Stosownie do art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625, z późn. zm.) regionem jest część terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o powierzchni co najmniej 2.000 km2, która znajduje się pod nadzorem właściwych organów, obejmująca co najmniej jedną z jednostek administracyjnych wymienionych w załączniku nr 1 do wyżej wymienionej ustawy. W przypadku Rzeczypospolitej Polskiej taką jednostką administracyjną jest powiat.

V.

 Określenie statusu epizootycznego gospodarstw oraz obszarów objętych programem zwalczania choroby Aujeszkyego, a także celów, które mają zostać osiągnięte z uwagi na każdy status, warunki obowiązujące w odniesieniu do przemieszczania zwierząt pomiędzy gospodarstwami oraz obszarami o różnym statusie epizootycznym, a także określenie skutków utraty danego statusu epizootycznego

Powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce położenia siedziby stada nadaje, w drodze decyzji administracyjnej, następujące statusy:

1) stada potencjalnie wolnego od wirusa choroby Aujeszkyego;

2) stada w obszarze zapowietrzonym;

3) stada świń zakażonych wirusem choroby Aujeszkyego;

4) stada seronegatywnego;

5) stada urzędowo wolnego od wirusa choroby Aujeszkyego.

Powiatowy lekarz weterynarii, w drodze decyzji administracyjnej, nadaje status stada podejrzanego o zakażenie wirusem choroby Aujeszkyego w przypadku niestosowania się do ograniczeń dotyczących przemieszczania zwierząt oraz stosowania nasienia pozyskanego od świń.

Status epizootyczny stad świń zostanie określony na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek przeprowadzonego we wszystkich stadach w województwie lubuskim.

Celem wykonania pierwszego pobierania próbek jest:

1) wykrycie seroreagentów w stadach z 95 % prawdopodobieństwem, przyjmując że odsetek zakażonych świń wynosi co najmniej 20 % populacji osobników w stadzie;

2) określenie stopnia występowania zakażenia wirusem choroby Aujeszkyego wśród świń w powiatach województwa lubuskiego oraz liczby stad zakażonych i stad potencjalnie wolnych od tego wirusa.

Badaniom serologicznym w trakcie pierwszego pobierania próbek będą podlegać wszystkie stada świń w województwie lubuskim, przy czym za świnie uznaje się zwierzęta z rodziny Suidae, z wyłączeniem dzików, które nie są utrzymywane w gospodarstwie.

Szacunkowe wyliczenie przewidywanej liczby próbek krwi do pobrania w pierwszym pobieraniu próbek ze wszystkich stad świń w województwie lubuskim przedstawia tabela 14.

Tabela 14. Przewidywana liczba próbek krwi do pobrania w pierwszym pobieraniu próbek

Liczba świń w stadzie Liczba stad danej wielkości w województwie lubuskim Przewidywana średnia liczba obiektów przypadających na stado Liczba pobieranych próbek w jednym obiekcie Ogólna liczba pobieranych próbek
1 - 25 2.542 1,0 10* 25.420
26 - 100 1.226 1,2 12 17.654
101 - 500 423 1,5 13 8.249
501 - 1.000 45 2,5 13 1.463
pow. 1.000 60 5,0 13 3.900
RAZEM 4.296 - - 56.686

* W przypadku mniejszej liczby świń próbki pobiera się od wszystkich zwierząt.

Status epizootyczny jest nadawany poszczególnym stadom świń w gospodarstwie, w zależności od wyników badań próbek pobranych z danego stada w pierwszym pobieraniu próbek.

W zależności od wyników badań pierwszego pobierania próbek stadu świń jest nadawany następujący status:

1) stado potencjalnie wolne od wirusa choroby Aujeszkyego - w przypadku gdy wszystkie wyniki badań są ujemne i stado to nie znajduje się w promieniu 1,5 km od stada zakażonego wirusem choroby Aujeszkyego u świń;

2) stado zakażone wirusem choroby Aujeszkyego - w przypadku gdy uzyskano przynajmniej jeden dodatni wynik badania;

3) stado w obszarze zapowietrzonym - każdemu stadu potencjalnie wolnemu od wirusa choroby Aujeszkyego znajdującemu się w obszarze o promieniu 1,5 km od stada zakażonego wirusem choroby Aujeszkyego u świń.

W przypadku uzyskania wątpliwych wyników badań próbki krwi pobiera się ponownie po upływie co najmniej 30 dni od pierwszego pobrania, ustalając minimalną liczbę próbek do pobrania, przy założeniu, że odsetek stad zakażonych wynosi 5 %. Ponowne pobieranie próbek ma na celu nadanie stadom jednego ze statusów wymienionych w pkt 1-3.

Dalszy sposób postępowania w stosunku do stad, o których mowa w pkt 2 i 3, jest określony w części VI programu.

W stadach uznanych za potencjalnie wolne od wirusa choroby Aujeszkyego przeprowadza się drugie pobieranie próbek do badań weryfikujących w okresie od 2 do 6 miesięcy po zakończeniu pierwszego pobierania próbek.

Celem badań próbek krwi pobranych w drugim pobieraniu próbek jest potwierdzenie braku wystąpienia choroby lub jej wykrycie, przy zastosowaniu metody badania zwierząt w stadzie pozwalającej na:

1) wykrycie z 95 % prawdopodobieństwem seroreagentów w stadach uznanych za potencjalnie wolne od wirusa choroby Aujeszkyego u świń przy założeniu, że odsetek zwierząt zakażonych w obiekcie wynosi 5 %;

2) weryfikację, określonego na podstawie pierwszego badania, stopnia występowania zakażenia wirusem choroby Aujeszkyego w powiatach województwa lubuskiego oraz liczby stad zakażonych i stad potencjalnie wolnych od tego wirusa.

Szacunkowe zestawienie przewidywanej liczby próbek krwi do pobrania w drugim pobieraniu próbek ze stad uznanych za potencjalnie wolne od wirusa choroby Aujeszkyego u świń przedstawia tabela 15.

Tabela 15. Przewidywana liczba próbek krwi do pobrania w drugim pobieraniu próbek ze stad uznanych za potencjalnie wolne od wirusa choroby Aujeszkyego

Liczba świń w stadzie Liczba stad danej wielkości w województwie lubuskim Przewidywana średnia liczba obiektów przypadających na stado Liczba próbek pobieranych w jednym obiekcie Ogólna liczba pobieranych próbek
1 - 25 2.542 1,0 25* 63.550
26 - 100 1.226 1,2 40* 58.848
101 - 500 423 1,5 51 32.360
501 - 1.000 45 2,5 57 6.413
pow. 1.000 60 5,0 58 17.400
RAZEM 4.296 - - 178.571

* W przypadku mniejszej liczby świń próbki pobiera się od wszystkich zwierząt.

W zależności od wyników badań drugiego pobierania próbek stado uzyskuje status:

1) stada seronegatywnego - w przypadku powtórnego uzyskania ujemnych wyników badań serologicznych wszystkich próbek krwi pobranych od świń w tym stadzie i jeżeli stado to nie znajduje się w promieniu 1,5 km od stada zakażonego wirusem choroby Aujeszkyego u świń;

2) stada świń zakażonych wirusem choroby Aujeszkyego - w przypadku uzyskania przynajmniej jednego dodatniego wyniku badania;

3) stada w obszarze zapowietrzonym - w przypadku stada seronegatywnego znajdującego się w obszarze o promieniu 1,5 km od stada zakażonego wirusem choroby Aujeszkyego u świń.

W przypadku uzyskania wątpliwych wyników badań, próbki krwi pobiera się ponownie po upływie co najmniej 30 dni od pierwszego pobrania, ustalając minimalną liczbę próbek do pobrania, przy założeniu że odsetek zakażonych świń wynosi 5 %. Ponowne pobieranie próbek ma na celu nadanie stadom jednego ze statusów wymienionych w pkt 1-3.

W celu uzyskania przez stado statusu stada urzędowo wolnego od wirusa choroby Aujeszkyego, w stadzie o statusie seronegatywnym, należy przeprowadzić trzecie pobieranie próbek, zgodnie z następującymi zasadami:

1) w gospodarstwach liczących do 100 świń stada podstawowego badaniu poddaje się, w tym samym czasie, wszystkie zwierzęta reprodukcyjne (lochy, loszki, knury). W przypadku uzyskania ujemnych wyników badań wszystkich próbek stado uzyskuje status stada urzędowo wolnego od wirusa choroby Aujeszkyego;

2) w gospodarstwach liczących powyżej 100 świń stada podstawowego można:

a) postępować w sposób określony w pkt 1 lub

b) przeprowadzić 3 badania w odstępach 4 miesięcy:

- losowo wybranej liczby zwierząt reprodukcyjnych, niezbędnej do wykrycia z 95 % prawdopodobieństwem zakażenia wirusem choroby Aujeszkyego, przy założeniu że odsetek zakażonych świń wynosi 5 %,

- 5 świń (warchlaki lub tuczniki) z każdego budynku odchowalni lub tuczarni;

3) w gospodarstwach, w których nie utrzymuje się stada podstawowego, badaniom poddaje się po 5 świń (warchlaki lub tuczniki) z każdego obiektu odchowalni lub tuczarni.

W przypadku gdy 3 razy zostaną uzyskane ujemne wyniki badań wszystkich próbek, stado uzyskuje status stada urzędowo wolnego od wirusa choroby Aujeszkyego.

O wyborze sposobu postępowania pozwalającego na uzyskanie przez stado statusu stada urzędowo wolnego od wirusa choroby Aujeszkyego decyduje powiatowy lekarz weterynarii, w uzgodnieniu z wojewódzkim lekarzem weterynarii, mając na względzie aspekty ekonomiczne.

W zależności od wyników badań trzeciego pobierania próbek stado uzyskuje status:

1) stada urzędowo wolnego od wirusa choroby Aujeszkyego - w przypadku uzyskania ujemnych wyników badań wszystkich próbek w stadzie i jeżeli stado to nie znajduje się w promieniu 1,5 km od stada zakażonego wirusem choroby Aujeszkyego u świń. Po uzyskaniu przez stado statusu stada urzędowo wolnego od wirusa choroby Aujeszkyego zostaje ono objęte zakazem prowadzenia szczepień w kierunku choroby Aujeszkyego;

2) stada świń zakażonego wirusem choroby Aujeszkyego - w przypadku uzyskania przynajmniej jednego dodatniego wyniku badania;

3) stada w obszarze zapowietrzonym - w przypadku stada seronegatywnego znajdującego się w obszarze o promieniu 1,5 km od stada zakażonego wirusem choroby Aujeszkyego u świń.

W przypadku uzyskania wątpliwych wyników badań, próbki krwi pobiera się ponownie po upływie co najmniej 30 dni od poprzedniego pobrania, ustalając minimalną liczbę próbek do pobrania przy założeniu, że odsetek zakażonych świń wynosi 5 %. Trzecie pobieranie próbek ma na celu nadanie stadom jednego ze statusów wymienionych w pkt 1-3.

Do stada zakażonego stosuje się postępowanie określone w części VI programu.

Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii dla województwa lubuskiego informację o tym, że wszystkie stada w powiecie uzyskały status stad urzędowo wolnych od wirusa choroby Aujeszkyego. Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje informację Głównemu Lekarzowi Weterynarii. Przesyłanie informacji odbywa się w trybie i w sposób określony w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu zgłaszania wniosku o uznanie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub regionu położonego na tym terytorium za urzędowo wolne od danej choroby zakaźnej zwierząt oraz dokumentacji, jaka powinna być dołączona do tego wniosku (Dz. U. Nr 86, poz. 577). Po uzyskaniu przez wszystkie stada w powiecie, a następnie województwie, statusu stad urzędowo wolnych od wirusa choroby Aujeszkyego u świń, powiat albo województwo, w drodze decyzji Komisji Europejskiej, zostają uznane za urzędowo wolne od wirusa choroby Aujeszkyego u świń.

Do gospodarstw znajdujących się na obszarze województwa lubuskiego nie przemieszcza się świń pochodzących z innych województw Rzeczypospolitej Polskiej. Do stada, które uzyskało status stada potencjalnie wolnego, seronegatywnego lub urzędowo wolnego, dopuszcza się wprowadzanie świń pochodzących ze stad o równorzędnym lub wyższym statusie epizootycznym.

Świnie oraz nasienie pozyskane od świń i zarodki wprowadzane do stad znajdujących się na obszarze województwa lubuskiego pochodzące z innych stad znajdujących się w tym województwie zaopatruje się w świadectwa zdrowia, które zawierają co najmniej następujące informacje:

1) numer świadectwa;

2) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres nadawcy i odbiorcy;

3) adres i nazwę miejsca pochodzenia i przeznaczenia;

4) środek transportu i jego numer rejestracyjny;

5) liczbę i gatunek zwierząt oraz ich numery identyfikacyjne, w przypadku zwierząt;

6) o statusie gospodarstwa pochodzenia w odniesieniu do choroby Aujeszkyego;

7) o statusie gospodarstwa przeznaczenia w odniesieniu do choroby Aujeszkyego;

8) o spełnieniu przez świnie wymagań zdrowotnych określonych w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Przed każdym wystawieniem świadectwa zdrowia dla świń wprowadzanych do stada na obszarze województwa lubuskiego, powiatowy lekarz weterynarii właściwy dla miejsca pochodzenia zwierząt sprawdza, jaki status ma stado, z którego pochodzą świnie, a także powiadamia powiatowego lekarza weterynarii miejsca przeznaczenia o planowanej wysyłce świń. Powiatowy lekarz weterynarii miejsca przeznaczenia zwierząt sprawdza status stada, do którego zwierzęta będą wprowadzane, oraz przekazuje informację na ten temat powiatowemu lekarzowi weterynarii właściwemu dla miejsca pochodzenia zwierząt. Powiatowy lekarz weterynarii wystawia świadectwo zdrowia w przypadku, gdy status stada przeznaczenia zwierząt jest równy lub niższy od statusu stada pochodzenia zwierząt.

W przypadku gdy do stada na obszarze województwa lubuskiego, innego niż stado podejrzane o zakażenie wirusem choroby Aujeszkyego, zostaną wprowadzone świnie niespełniające wymagań określonych w programie lub w przypadku, gdy dla wprowadzanych świń nie zostało wystawione świadectwo zdrowia, powiatowy lekarz weterynarii uznaje to stado za stado podejrzane o zakażenie wirusem choroby Aujeszkyego. Nadzór nad przemieszczaniem zwierząt sprawuje powiatowy lekarz weterynarii. Kontrola przemieszczania jest przeprowadzana na każdym etapie realizacji programu. Kontrola przemieszczania zwierząt jest przeprowadzana, jeżeli stadu jest nadawany jeden ze statusów określonych w programie. Jeżeli, podczas przeprowadzania kontroli, powiatowy lekarz weterynarii stwierdzi nieprzestrzeganie wymagań określonych w programie, nie wydaje decyzji nadającej status stada potencjalnie wolnego, seronegatywnego lub urzędowo wolnego.

Powiatowy lekarz weterynarii uznaje stado świń za stado podejrzane o zakażenie wirusem choroby Aujeszkyego w przypadku wykorzystania w nim nasienia niespełniającego wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do nasienia świń, określonych w odrębnych przepisach.

Opłatę za wystawienie świadectwa zdrowia pobiera się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu i miejsc pobierania tych opłat oraz sposobu przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej (Dz. U. z 2007 r. Nr 2, poz. 15).

Za wystawienie świadectwa zdrowia wyznaczonemu lekarzowi weterynarii przysługuje wynagrodzenie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii.

Na obszar powiatów województwa lubuskiego mogą być wprowadzane świnie rzeźne pochodzące z innych powiatów, w których nie wprowadzono programu, kierowane bezpośrednio do uboju w rzeźni wyznaczonej, w drodze decyzji administracyjnej, przez powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce położenia tej rzeźni, odbywającego się pod jego nadzorem. Powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na siedzibę stada, z którego świnie będą wyprowadzane, informuje powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce położenia rzeźni o planowanym przemieszczeniu świń do tej rzeźni. W województwie lubuskim dopuszcza się przewóz, bezpośrednio do rzeźni, świń pochodzących z województw, w których nie prowadzi się programu, po drogach publicznych lub prywatnych, z wyłączeniem dróg w gospodarstwie. Środki transportu, którymi transportuje się świnie do rzeźni, oczyszcza się i odkaża bezpośrednio przed transportem i po jego zakończeniu. Powiatowy lekarz weterynarii, nadzorujący wyznaczoną rzeźnię, powiadamia powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na siedzibę stada, z którego zostały wyprowadzone świnie, o nadejściu transportu świń do rzeźni.

Przesyłkę świń przemieszczaną do uboju w rzeźni zaopatruje się w świadectwo zdrowia, zawierające następujące informacje:

1) numer świadectwa;

2) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres nadawcy i odbiorcy;

3) adres i nazwę miejsca pochodzenia i przeznaczenia;

4) środek transportu i jego numer rejestracyjny;

5) liczbę i gatunek zwierząt oraz ich numery identyfikacyjne, w przypadku zwierząt;

6) o statusie gospodarstwa pochodzenia w odniesieniu do choroby Aujeszkyego;

7) o spełnieniu przez świnie wymagań zdrowotnych określonych w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Badania w kierunku choroby Aujeszkyego u świń w ramach programu wykonuje Zakład Higieny Weterynaryjnej w Gorzowie Wielkopolskim lub inny, położony najbliżej miejsca, z którego są wysyłane próbki do badań, zakład higieny weterynaryjnej wykonujący badania w kierunku choroby Aujeszkyego.

Próbki krwi pobrane od dzików, w ramach badań kontrolnych w kierunku klasycznego pomoru świń u dzików, będą również poddawane badaniu w kierunku wykrycia seroreagentów choroby Aujeszkyego u świń.

Informacje niezbędne do monitorowania realizacji programu powiatowi lekarze weterynarii przekazują wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii dla województwa lubuskiego. Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje Głównemu Lekarzowi Weterynarii informacje uzyskane od powiatowych lekarzy weterynarii w zestawieniu zbiorczym. Szczegółowy zakres, sposób i terminy przekazywania informacji zostaną określone w instrukcji Głównego Lekarza Weterynarii, wydanej na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.

Po zakończeniu każdego kwartału, w którym był realizowany program, powiatowy lekarz weterynarii przekazuje wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii w terminie 30 dni od dnia jego zakończenia kwartalne sprawozdanie z realizacji programu zawierające w szczególności:

1) liczbę zbadanych stad,

2) liczbę pobranych próbek,

3) wyniki badań.

Wojewódzki lekarz weterynarii, w terminie 15 dni od dnia otrzymania sprawozdania od powiatowego lekarza weterynarii, przekazuje zbiorcze sprawozdanie Głównemu Lekarzowi Weterynarii.

Zgodnie z decyzją Komisji 2001/618/WE Główny Lekarz Weterynarii co najmniej raz w roku przekazuje Komisji Europejskiej informacje o występowaniu choroby Aujeszkyego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz ze szczegółowymi danymi dotyczącymi programu zwalczania tej choroby prowadzonego na obszarze województwa lubuskiego zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku IV do tej decyzji.

VI.

 Opis działań, które będą podjęte w przypadku podejrzenia wystąpienia lub stwierdzenia choroby Aujeszkyego u świń

Rozpoczynając realizację programu, wszystkie stada świń w województwie lubuskim uznano za podejrzane o zakażenie wirusem choroby Aujeszkyego.

Na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek określono status epizootyczny stad świń.

W przypadku uzyskania przynajmniej jednego dodatniego wyniku badania w stadzie świń, powiatowy lekarz weterynarii nadaje mu status stada świń zakażonych wirusem choroby Aujeszkyego oraz zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt:

1) wyznacza gospodarstwo, w którym przebywa stado, jako ognisko choroby;

2) zakazuje przemieszczania i wydawania świadectw zdrowia dla świń, nasienia i zarodków, z wyjątkiem transportów kierowanych bezpośrednio do uboju w rzeźni wyznaczonej przez powiatowego lekarza weterynarii;

3) nakazuje oczyszczenie i odkażenie miejsc, przedmiotów oraz środków transportu, z którymi miały kontakt zakażone świnie;

4) zakazuje używania knurów do krycia naturalnego;

5) nakazuje w stadach hodowlanych indywidualne i trwałe oznakowanie wszystkich świń stada podstawowego, jeżeli została wydana decyzja administracyjna o szczepieniu.

W stadach, którym nadano status stad w obszarze zapowietrzonym, powiatowy lekarz weterynarii:

1) zakazuje przemieszczania i wydawania świadectw zdrowia dla świń, z wyjątkiem transportów kierowanych bezpośrednio do uboju w rzeźni wyznaczonej przez powiatowego lekarza weterynarii;

2) zakazuje używania knurów do krycia naturalnego;

3) nakazuje w stadach hodowlanych indywidualne i trwałe oznakowanie wszystkich świń stada podstawowego, jeżeli została wydana decyzja administracyjna o szczepieniu.

Oznakowania stada podstawowego, które podlega obowiązkowi szczepień, dokonuje się poprzez wytatuowanie na grzbiecie świń liter AZ. Znakuje się wyłącznie świnie, które znajdowały się w stadzie świń, gdy stado to wyznaczono jako ognisko choroby lub nadano mu status stada w obszarze zapowietrzonym i wydano decyzję administracyjną o przeprowadzeniu szczepień.

Powiatowy lekarz weterynarii, na obszarze właściwości którego wyznaczone zostały ogniska choroby, rozstrzyga o sposobie zwalczania choroby Aujeszkyego, w uzgodnieniu z wojewódzkim lekarzem weterynarii. Wyboru sposobu zwalczania choroby dokonuje się w szczególności, biorąc pod uwagę względy epizootyczne i ekonomiczne. Zwalczanie choroby przeprowadza się poprzez:

1) szczepienie świń i następnie ich ubój zgodnie z programem hodowlanym albo

2) ubój.

Ubój zgodnie z planem hodowlanym przeprowadza się po osiągnięciu przez świnie wagi ubojowej. W przypadku zarządzenia natychmiastowego uboju świń posiadaczowi przysługuje odszkodowanie zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. Ubój przeprowadza się w rzeźni wskazanej przez powiatowego lekarza weterynarii, pod jego nadzorem.

Szczepienia w stadzie świń przeprowadza się w następujący sposób:

1) stado podstawowe szczepi się dwukrotnie, przy czym odstęp między szczepieniami wynosi 4 tygodnie;

2) kolejne szczepienia stada podstawowego powtarza się co 4 miesiące;

3) szczepi się wszystkie zwierzęta stada podstawowego, niezależnie od ich stanu fizjologicznego;

4) wszystkie zwierzęta stada podstawowego szczepi się w tym samym czasie;

5) prosięta od matek szczepionych szczepi się dwukrotnie:

a) pierwsze szczepienie przeprowadza się między 10. a 12. tygodniem życia,

b) drugie szczepienie przeprowadza się między 14. a 16. tygodniem życia;

6) prosięta od matek nieszczepionych szczepi się w 6. i 10. tygodniu życia;

7) wszystkie świnie wprowadzane do tuczarni lub odchowalni szczepi się do 3. dnia od wprowadzenia zwierząt do stada, a następnie powtarza szczepienie po 4 tygodniach;

8) tucznikom powyżej 6. miesiąca życia, znajdującym się w stadzie, podaje się trzecią dawkę szczepionki;

9) loszkom własnego chowu, wykorzystywanym do odnawiania stada podstawowego, podaje się trzecią dawkę szczepionki w 6. miesiącu życia;

10) zwierzęta wprowadzane spoza stada (loszki, knurki), przeznaczone do odnawiania stada podstawowego, przed wprowadzeniem do stada szczepi się dwukrotnie, z zachowaniem 4 tygodni odstępu między szczepieniami, przy czym drugie szczepienie przeprowadza się na tydzień przed wprowadzeniem zwierzęcia do stada;

11) do szczepienia świń stosuje się wyłącznie szczepionki delecyjne, zawierające wirus pozbawiony glikoproteiny gE.

Posiadacz stada świń, w którym są prowadzone szczepienia, zwraca się z pisemnym wnioskiem do powiatowego lekarza weterynarii o pobranie prób do badań w kierunku choroby Aujeszkyego u świń. Wniosek może zostać złożony, jeżeli w stadzie nie ma żadnej świni ze stada podstawowego, które zostało wyznaczone jako ognisko choroby lub uznane za stado w obszarze zapowietrzonym.

Po otrzymaniu wniosku powiatowy lekarz weterynarii pobiera próby do badań w kierunku choroby Aujeszkyego u świń.

Celem pobierania próbek jest wykrycie z 95 % prawdopodobieństwem seroreagentów przy założeniu, że odsetek świń zakażonych wynosi 5 %. Pobieranie próbek przeprowadza się w sposób określony w części V programu dla drugiego pobierania próbek, z tym że:

1) świnie, od których pobrano próbki do badań w kierunku choroby Aujeszkyego, zostały wcześniej indywidualnie i trwale oznakowane;

2) jest możliwe przyporządkowanie pobieranej próbki do zwierzęcia, od którego została pobrana.

Oznakowania dokonuje się poprzez wytatuowanie na grzbiecie świni litery S oraz kolejnej liczby porządkowej zwierzęcia, od którego pobrano próbkę do badania, np. S3.

W przypadku uzyskania dodatniego wyniku badania lub wyniku wątpliwego w stadzie, w którym prowadzono szczepienia, powiatowy lekarz weterynarii, zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, nakazuje, w drodze decyzji administracyjnej, niezwłoczny ubój świń, u których uzyskano dodatni wynik badania lub wynik wątpliwy. W takim przypadku posiadacz stada świń może złożyć kolejny wniosek o przeprowadzenie przez powiatowego lekarza weterynarii pobierania próbek w kierunku choroby Aujeszkyego u świń, nie wcześniej niż w terminie 6 miesięcy od dnia uboju ostatniej zakażonej świni.

Powiatowy lekarz weterynarii:

1) określa:

a) produkty biobójcze, jakie mają zostać użyte w celu zniszczenia wirusa choroby, oraz ich stężenia, uwzględniając skuteczność ich działania oraz charakterystykę budynków, środków transportu lub przedmiotów, które mają być poddane odkażaniu,

b) parametry techniczne dla stosowania produktów biobójczych, w szczególności ciśnienie, minimalną temperaturę i czas oddziaływania, mając na względzie zalecenia producenta,

c) sposób usunięcia wody używanej do czyszczenia, mając na względzie uniemożliwienie rozprzestrzeniania się wirusa choroby;

2) prowadzi dokumentację dotyczącą przeprowadzanych czynności związanych z czyszczeniem i odkażaniem.

Czyszczenie i odkażanie przeprowadza się w następujący sposób:

1) spryskuje się produktami biobójczymi wszystkie miejsca, w których były utrzymywane świnie;

2) usuwa się nawóz naturalny i ściółkę oraz poddaje je, w celu zniszczenia wirusa choroby, obróbce polegającej na kopcowaniu co najmniej przez 42 dni, w celu biotermicznego odkażenia, po uprzednim spryskaniu produktami biobójczymi, albo na niszczeniu poprzez spalenie lub zakopanie - w przypadku obornika i ściółki, a w przypadku gnojowicy - na przechowywaniu co najmniej przez 42 dni od dnia ostatniego dodania skażonego materiału; powiatowy lekarz weterynarii może zezwolić na skrócenie okresu przechowywania gnojowicy, jeżeli została poddana innej obróbce zapewniającej zniszczenie wirusa;

3) demontuje się lub usuwa sprzęt i wyposażenie z pomieszczeń, w których były utrzymywane świnie, jeżeli to konieczne;

4) usuwa się tłuszcz i brud ze wszystkich odkażanych powierzchni przy użyciu produktów biobójczych oraz zmywa wodą;

5) szoruje się, a następnie zmywa odkażone powierzchnie przy użyciu produktów biobójczych pod ciśnieniem; produkty te pozostawia się na odkażonych powierzchniach przez okres zalecany przez producenta, przy czym nie krócej niż przez 24 godziny;

6) zmywa się odkażone powierzchnie przy użyciu wody pod ciśnieniem, po upływie okresu, o którym mowa w pkt 5, w sposób uniemożliwiający skażenie wcześniej zmytych powierzchni;

7) niszczy się sprzęt, o którym mowa w pkt 3, oraz inny sprzęt, który mógł zostać skażony i który nie może być poddany odkażeniu;

8) czynności, o których mowa w pkt 5 i 6, wykonuje się dwukrotnie, co siedem dni.

Powiatowy lekarz weterynarii może ustalić szczególne sposoby czyszczenia i odkażania w przypadku gospodarstw, w których świnie są utrzymywane na otwartym terenie.

VII.

 Analiza szacunkowych kosztów oraz przewidywanych korzyści wynikających z prowadzenia programu

Na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zweryfikowanych przez powiatowych lekarzy weterynarii, liczba świń utrzymywanych na obszarze województwa lubuskiego wynosi 270.006 sztuk, w tym około 32.945 sztuk macior i około 803 sztuki knurów. Pozostałe 236.258 sztuk to świnie w różnych grupach wiekowych.

Poniżej przedstawiono szacunkowe koszty realizacji programu w 2007 r., przy założeniu różnych wariantów procentowego zakażenia stad na obszarze województwa lubuskiego.

Zakłada się, że odsetek stad, w których stwierdzi się zakażenie, może wahać się od 1 do 25 %.

Dlatego też poniższe szacunkowe wyliczenia opracowano przy założeniu 1, 5, 10, 15, 20 i 25 % zakażeń stad w powiatach województwa lubuskiego.

W trakcie realizacji programu zostaną podjęte następujące działania:

1) pierwsze pobieranie próbek: pobieranie próbek do badań serologicznych w kierunku choroby Aujeszkyego u świń, obejmujące wszystkie stada w powiatach województwa lubuskiego, w celu wykrycia seroreagentów z 95 % prawdopodobieństwem, przyjmując że odsetek świń zakażonych wynosi co najmniej 20 % populacji osobników w stadzie;

2) drugie pobieranie próbek: w stadach uznanych za potencjalnie wolne od wirusa choroby Aujeszkyego u świń na podstawie ujemnych wyników badań pierwszego pobierania próbek, przy założeniu wykrycia seroreagentów z 95 % prawdopodobieństwem, przyjmując że odsetek świń zakażonych wynosi co najmniej 5 % populacji osobników w stadzie; drugie pobieranie próbek rozpoczyna się w okresie od 2 do 6 miesięcy po zakończeniu pierwszego pobierania próbek. W zależności od założonego odsetka stad potencjalnie wolnych od wirusa choroby Aujeszkyego u świń, określonego na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek (99, 95, 90, 85, 80 i 75 %), szacunkowo wyliczono liczbę próbek do pobrania w drugim pobieraniu próbek;

3) szczepienia zwierząt w stadach świń uznanych za zakażone wirusem choroby Aujeszkyego i w stadach w obszarze zapowietrzonym, określonych na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek; w trakcie realizacji programu przewiduje się dwukrotne zaszczepienie tuczników oraz trzykrotne zaszczepienie świń zarodowych;

4) badanie próbek krwi w kierunku wykrycia seroreagentów choroby Aujeszkyego, pozyskanych od dzików odstrzelonych na terenie powiatów województwa lubuskiego, u których na podstawie wcześniejszych badań nie stwierdzono seroreagentów choroby Aujeszkyego. Badania te będą prowadzone z wykorzystaniem próbek krwi dostarczonych do badań kontrolnych w kierunku klasycznego pomoru świń u dzików.

Wyliczenie szacunkowych jednostkowych kosztów poniesionych w trakcie realizacji programu w powiatach województwa lubuskiego przedstawia się następująco:

1) szacunkowy koszt pobrania przez wyznaczonego lekarza weterynarii 1 próbki krwi od świni (wraz z dojazdem, dowozem próbki do laboratorium, prowadzeniem dokumentacji) - 5,20 zł.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii, wynagrodzenie za pobranie krwi do badań wynosi:

a) za pierwszą sztukę w stadzie - 15,00 zł,

b) od 2 do 5 sztuk - za każde zwierzę - 4,50 zł,

c) powyżej 5 sztuk - za każde następne zwierzę - 3,40 zł;

2) szacunkowy koszt badania 1 próbki w laboratorium (wykonanie badania wraz z prowadzeniem dokumentacji) - 4,80 zł;

3) szacunkowy koszt zakupu 1 zestawu do pobierania krwi wraz z jego unieszkodliwieniem - 1,10 zł;

4) szacunkowe koszty wypłaty odszkodowania za świnie, które padły podczas pobierania krwi - szacowana liczba zwierząt, które mogą paść - 0,01 % badanych zwierząt; przyjmując średnią masę ciała świni - około 50 kg oraz cenę za 1 kg żywca wieprzowego - 4 zł, odszkodowanie za świnie padłe w wyniku prowadzonych zabiegów weterynaryjnych w celu pobrania krwi do badań wyniesie około 200 zł. Do określenia wysokości odszkodowania za świnie padłe w wyniku przeprowadzania zabiegów nakazanych przez organy Inspekcji Weterynaryjnej stosuje się przepisy rozdziału 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, a w szczególności art. 49 ust. 3 i 4;

5) szacunkowy koszt zakupu 1 dawki szczepionki przeciwko chorobie Aujeszkyego - około 1 zł;

6) szacunkowy koszt podania szczepionki przez urzędowego lekarza weterynarii - 1,21 zł za 1 dawkę;

7) szacunkowe koszty wypłacenia wynagrodzenia osobom wykonującym czynności techniczne (unieruchamianie świń do zabiegu pobierania próbek krwi do badań) - 0,75 zł od 1 próbki krwi pobranej od 1 świni;

8) szacunkowe koszty przeprowadzenia czyszczenia i odkażania siedzib stad (obiektów), przy założeniu że będzie konieczne przeprowadzenie czyszczenia i odkażenia 1 % gospodarstw, w których stwierdzono wystąpienie choroby Aujeszkyego w drugim pobieraniu próbek; przyjęto, że średni koszt czyszczenia i odkażania gospodarstwa, w którym znajduje się do 100 świń, wyniesie 60 zł, a powyżej 100 świń - 300 zł.

Szacunkowe zestawienie liczby próbek, które zostaną pobrane w pierwszym pobieraniu próbek ze wszystkich stad świń w województwie lubuskim, przedstawia tabela 16.

Tabela 16. Szacunkowe zestawienie liczby próbek, do pobrania w pierwszym pobieraniu próbek ze wszystkich stad świń w województwie lubuskim

Liczba świń w stadzie Liczba stad danej wielkości w województwie lubuskim Przewidywana średnia liczba obiektów przypadających na stado Liczba próbek pobieranych w jednym obiekcie Ogólna liczba pobieranych próbek
1 - 25 2.542 1,0 10* 25.420
26 - 100 1.226 1,2 12 17.654
101 - 500 423 1,5 13 8.249
501 - 1.000 45 2,5 13 1.463
pow. 1.000 60 5,0 13 3.900
RAZEM 4.296 - - 56.686

* W przypadku mniejszej liczby świń próbki pobiera się od wszystkich zwierząt.

Całkowity koszt pierwszego pobierania próbek szacuje się na 674.544 zł, biorąc pod uwagę:

1) wysokość wynagrodzeń dla osób wykonujących czynności pomocnicze - całkowity koszt wypłaconych wynagrodzeń szacuje się na 42.515 zł;

2) przebadanie 56.686 próbek krwi (w tym zakup zestawów do pobierania krwi od świń oraz ich unieszkodliwienie, koszt pobrania przez wyznaczonego lekarza weterynarii próbki krwi od świni, koszt badania próbek w laboratorium) - szacuje się na 629.215 zł;

3) szacunkowy koszt przebadania około 350 próbek krwi od dzików (w tym koszt badania próbek) - 1.680 zł;

4) wypłacenie odszkodowań za świnie, które padły w wyniku przeprowadzenia zabiegów weterynaryjnych w celu pierwszego pobrania próbki krwi - całkowity koszt wypłaconych odszkodowań szacuje się na około 1.134 zł.

A. Szacunkowe wyliczenie kosztów realizacji programu

Szacunkową liczbę próbek przewidywanych do pobrania w drugim pobieraniu próbek przedstawiają tabele 17-22.

Tabela 17. Liczba próbek przewidywanych do pobrania w drugim pobieraniu próbek, przy założeniu że odsetek stad uznanych za zakażone na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek wyniesie 1 %

Liczba świń w stadzie Liczba stad danej wielkości w województwie lubuskim (99 % wszystkich stad) Przewidywana średnia liczba obiektów przypadających na stado Liczba próbek pobieranych w jednym obiekcie Ogólna liczba pobieranych próbek
1 - 25 2.517 1,0 25* 62.925
26 - 100 1.214 1,2 40* 58.272
101 - 500 419 1,5 51 32.054
501 - 1.000 45 2,5 57 6.413
pow. 1.000 59 5,0 58 17.110
RAZEM 4.254 - - 176.774

* W przypadku mniejszej liczby świń próbki pobiera się od wszystkich zwierząt.

Tabela 18. Liczba próbek przewidywanych do pobrania w drugim pobieraniu próbek, przy założeniu że odsetek stad uznanych za zakażone na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek wyniesie 5 %

Liczba świń w stadzie Liczba stad danej wielkości w województwie lubuskim (95 % wszystkich stad) Przewidywana średnia liczba obiektów przypadających na stado Liczba próbek pobieranych w jednym obiekcie Ogólna liczba pobieranych próbek
1 - 25 2.415 1,0 25* 60.375
26 - 100 1.165 1,2 40* 55.920
101 - 500 402 1,5 51 30.753
501 - 1.000 43 2,5 57 6.128
pow. 1.000 57 5,0 58 16.530
RAZEM 4.082 - - 169.706

* W przypadku mniejszej liczby świń próbki pobiera się od wszystkich zwierząt.

Tabela 19. Liczba próbek przewidywanych do pobrania w drugim pobieraniu próbek, przy założeniu że odsetek stad uznanych za zakażone na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek wyniesie 10 %

Liczba świń w stadzie Liczba stad danej wielkości w województwie lubuskim (90 % wszystkich stad) Przewidywana średnia liczba obiektów przypadających na stado Liczba próbek pobieranych w jednym obiekcie Ogólna liczba pobieranych próbek
1 - 25 2.288 1,0 25* 57.200
26 - 100 1.103 1,2 40* 52.944
101 - 500 381 1,5 51 29.147
501 - 1.000 41 2,5 57 5.843
pow. 1.000 54 5,0 58 15.660
RAZEM 3.867 - - 160.794

* W przypadku mniejszej liczby świń próbki pobiera się od wszystkich zwierząt.

Tabela 20. Liczba próbek przewidywanych do pobrania w drugim pobieraniu próbek, przy założeniu że odsetek stad uznanych za zakażone na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek wyniesie 15 %

Liczba świń w stadzie Liczba stad danej wielkości w województwie lubuskim (85 % wszystkich stad) Przewidywana średnia liczba obiektów przypadających na stado Liczba próbek pobieranych w jednym obiekcie Ogólna liczba pobieranych próbek
1 - 25 2.161 1,0 25* 54.025
26 - 100 1.042 1,2 40* 50.016
101 - 500 360 1,5 51 27.540
501 - 1.000 38 2,5 57 5.415
pow. 1.000 51 5,0 58 14.790
RAZEM 3.652 - - 151.786

* W przypadku mniejszej liczby świń próbki pobiera się od wszystkich zwierząt.

Tabela 21. Liczba próbek przewidywanych do pobrania w drugim pobieraniu próbek, przy założeniu że odsetek stad uznanych za zakażone na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek wyniesie 20 %

Liczba świń w stadzie Liczba stad danej wielkości w województwie lubuskim (80 % wszystkich stad) Przewidywana średnia liczba obiektów przypadających na stado Liczba próbek pobieranych w jednym obiekcie Ogólna liczba pobieranych próbek
1 - 25 2.034 1,0 25* 50.850
26 - 100 981 1,2 40* 47.088
101 - 500 338 1,5 51 25.857
501 - 1.000 36 2,5 57 5.130
pow. 1.000 48 5,0 58 13.920
RAZEM 3.437 - - 142.845

* W przypadku mniejszej liczby świń próbki pobiera się od wszystkich zwierząt.

Tabela 22. Liczba próbek przewidywanych do pobrania w drugim pobieraniu próbek, przy założeniu że odsetek stad uznanych za zakażone na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek wyniesie 25 %

Liczba świń w stadzie Liczba stad danej wielkości w województwie lubuskim (75 % wszystkich stad) Przewidywana średnia liczba obiektów przypadających na stado Liczba próbek pobieranych w jednym obiekcie Ogólna liczba pobieranych próbek
1 - 25 1.907 1,0 25* 47.675
26 - 100 920 1,2 40* 44.160
101 - 500 317 1,5 51 24.251
501 - 1.000 34 2,5 57 4.845
pow. 1.000 45 5,0 58 13.050
RAZEM 3.223 - - 133.981

* W przypadku mniejszej liczby świń próbki pobiera się od wszystkich zwierząt.

B. Całkowity koszt drugiego pobierania próbek w stadach uznanych na podstawie wyników pierwszego pobierania próbek za stada potencjalnie wolne od choroby Aujeszkyego u świń

Tabela 23

Koszt Całkowity koszt drugiego pobierania próbek, w złotych, przy założeniu że odsetek stad uznanych za zakażone na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek wyniesie
1 % 5 % 10 % 15 % 20 % 25 %
Wypłaconych wynagrodzeń dla osób wykonujących czynności techniczne 132.581 127.280 120.596 113.840 107.134 100.486
Przebadania próbek (ze wskazaniem liczby próbek)* 1.962.191

(176.774 próbki)

1.883.737

(169.706 próbek)

1.784.813

(160.794 próbki)

1.684.825

(151.786 próbek)

1.585.580

(142.845 próbek)

1.487.189

(133.981 próbek)

Wypłaconych odszkodowań za świnie padłe w wyniku przeprowadzania zabiegów weterynaryjnych 3.535 3.394 3.216 3.036 2.856 2.680
Przeprowadzenia czyszczenia i odkażania stad (obiektów) uznanych za zakażone na podstawie wyników pierwszego pobierania próbek** 3.720 19.080 38.220 57.600 76.980 96.060
Razem 2.102.027 2.033.491 1.946.845 1.859.301 1.772.558 1.686.415

* Koszt przebadania próbek obejmuje koszt zakupu zestawów do pobierania próbek krwi od świń wraz z ich unieszkodliwieniem, koszt pobrania próbek krwi przez wyznaczonych lekarzy weterynarii, koszt przebadania próbek w laboratorium.

** Podany koszt dotyczy odpowiednio czyszczenia i odkażania 1, 5, 10, 15, 20 i 25 % stad (obiektów) uznanych za zakażone na podstawie wyników pierwszego pobierania próbek, przy założeniu że średni koszt czyszczenia i odkażania siedziby stada o obsadzie do 100 świń wyniesie 60 zł, a o obsadzie powyżej 100 świń - 300 zł.

C. Całkowity koszt przeprowadzenia szczepień w trakcie realizacji programu

Tabela 24

Koszt Całkowity koszt szczepień, w złotych, przy założeniu że odsetek stad uznanych za zakażone na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek wyniesie
1 % 5 % 10 % 15 % 20 % 25 %
Wypłaconych wynagrodzeń dla urzędowych lekarzy weterynarii wykonujących szczepienia 6.958 34.715 69.426 104.234 138.852 173.564
Zakup szczepionki przeznaczonej do dwukrotnego szczepienia tuczników (ze wskazaniem liczby dawek) 4.730

(4.730 dawek)

23.626

(23.626 dawek)

47.252

(47.252 dawki)

70.958

(70.958 dawek)

94.504

(94.504 dawki)

118.130

(118.130 dawek)

Zakup szczepionki przeznaczonej do trzykrotnego zaszczepienia świń zarodowych - macior i knurów hodowlanych i zarodowych (ze wskazaniem liczby dawek) 1.020

(1.020 dawek)

5.064

(5.064 dawki)

10.125

(10.125 dawek)

15.186

(15.186 dawek)

20.250

(20.250 dawek)

25.311

(25.311 dawek)

Razem 12.708 63.405 126.803 190.378 253.606 317.000

D. Całkowity koszt realizacji programu

Tabela 25

Koszt Całkowity koszt realizacji programu, w złotych, przy założeniu że odsetek stad uznanych za zakażone na podstawie wyników badań pierwszego pobierania próbek wyniesie
1 % 5 % 10 % 15 % 20 % 25 %
Pierwszego pobierania próbek 674.544 674.544 674.544 674.544 674.544 674.544
Drugiego pobierania próbek 2.102.027 2.033.491 1.946.845 1.859.301 1.772.558 1.686.415
Szczepień 12.708 63.405 126.803 190.378 253.606 317.000
Razem 2.789.279 2.771.440 2.748.192 2.724.223 2.700.708 2.677.959

E. Korzyści wynikające z programu

Realizacja programu na terenie województwa lubuskiego pozwoli hodowcom na handel wewnątrzwspólnotowy świniami oraz w przyszłości, po osiągnięciu przez to województwo statusu wolnego od choroby Aujeszkyego, może stanowić zaplecze żywych świń dla posiadaczy zwierząt w innych województwach, w których będzie prowadzony program zwalczania choroby Aujeszkyego.

Rozpoczęcie realizacji programu będzie miało wpływ na rynek pracy, na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionalny, gdyż doprowadzi do poprawy sytuacji epizootycznej populacji świń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024