Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO
z dnia 19 lipca 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006

Na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006 (Dz. U. Nr 197, poz. 2023, z późn. zm. 2 ) w załączniku "Uzupełnienie Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006" wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części III.1.2 DZIAŁANIE 1.2 "POPRAWA DOSTĘPNOŚCI DO ZEWNĘTRZNEGO FINANSOWANIA INWESTYCJI PRZEDSIĘBIORSTW" tabela zamieszczona pod tytułem działania otrzymuje brzmienie:

grafika

2)
w części III.1.3 DZIAŁANIE 1.3 "TWORZENIE KORZYSTNYCH WARUNKÓW DLA ROZWOJU FIRM":

grafika

Tabela finansowa działania 1.3 (w mln €)

grafika

3)
w części III.1.4 DZIAŁANIE 1.4 "WZMOCNIENIE WSPÓŁPRACY MIĘDZY SFERĄ BADAWCZO-ROZWOJOWĄ A GOSPODARKĄ":

grafika

Tabela finansowa działania 1.4 (w mln €)

grafika

4)
w części III.1.5 DZIAŁANIE 1.5 "ROZWÓJ SYSTEMU DOSTĘPU PRZEDSIĘBIORCÓW DO INFORMACJI I USŁUG PUBLICZNYCH ON-LINE":

grafika

Tabela finansowa działania 1.5 (w mln €)

grafika

5)
w części III.2.1 DZIAŁANIE 2.1 "WZROST KONKURENCYJNOŚCI MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW POPRZEZ DORADZTWO" część "Plan finansowania i poziomy wsparcia dla działania 2.1" otrzymuje brzmienie:

"Plan finansowania i poziomy wsparcia dla działania 2.1

Maksymalna wysokość wsparcia udzielonego w ramach działania może wynieść do 50 % wydatków kwalifikowanych, przy czym maksymalne dofinansowanie ze środków EFRR wyniesie 35 % wydatków kwalifikowanych, a z budżetu państwa - 15 %. W przypadku projektów doradztwa dla mikroprzedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o wykorzystanie nowych technologii wkład publiczny może wynosić do 100 % wydatków kwalifikowanych. W obu przypadkach kwota wsparcia danego projektu doradczego nie może być niższa niż 2,5 tys. PLN i nie wyższa niż 250 tys. PLN.

Poziom dofinansowania, który powinien być zachowany na poziomie projektu, na który zawarto umowę o dofinansowanie na poziomie 100 %, wynosi odpowiedni procent wydatków kwalifikujących się do wsparcia: 35 % z EFRR i 65 % z budżetu państwa. Wsparcie to będzie podlegać zasadzie de minimis.

Na realizację działania 2.1 przewidziano 36,48 mln €, w tym 12,77 mln € pochodzi z EFRR oraz 5,47 mln € z budżetu państwa. Przewiduje się, iż sektor prywatny zaangażuje w realizację działania kwotę 18,24 mln €.";

6)
w części V. "PLAN FINANSOWY":
a)
część "Tablica finansowa* dla Uzupełnienia SPO-WKP według Priorytetów i działań (zobowiązania) - ogółem 2004-2006 (€) w cenach z 2004 r." otrzymuje brzmienie:

"Tablica finansowa* dla Uzupełnienia SPO-WKP według Priorytetów i działań (zobowiązania) - ogółem 2004-2006 (€) w cenach z 2004 r.

grafika

"Tablica finansowa* dla Uzupełnienia SPO-WKP według Priorytetów, działań i roku (zobowiązania), ogółem 2004-2006 (€) ceny z 2004 r.

grafika

7)
w Załączniku 9 "Zasady kwalifikacji wydatków":
a)
w pkt 3 "Działanie 1.3" otrzymuje brzmienie:

"3. Działanie 1.3

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione od dnia 1 stycznia 2004 r., a w przypadku projektów realizowanych w oparciu o procedury zamówień publicznych od dnia 3 marca 2004 r. do dnia określonego w umowie o dofinansowanie. Końcowy termin kwalifikowalności wydatków został określony na dzień 30 czerwca 2008 r., jednak w związku z licznymi realokacjami z innych działań SPO-WKP do działania 1.3 i związaną z tym późną kontraktacją środków finansowych, w szczególnie uzasadnionych przypadkach może być on przedłużony. O przedłużeniu terminu kwalifikowalności wydatków decyduje, na wniosek Instytucji Wdrażającej działanie, Instytucja Zarządzająca SPO-WKP, po zaopiniowaniu przez Instytucję Pośredniczącą.

Poniesione wydatki mogą być refundowane tylko w przypadku bezpośredniego związku z inwestycją (usługami doradczymi), a także celami projektu, oraz jeżeli ich poniesienie jest niezbędne do przygotowania inwestycji (usług).

PROJEKTY INWESTYCYJNE

Projekty inwestycyjne w zakresie tworzenia i rozwoju infrastruktury parków przemysłowych, parków naukowo-technologicznych, budowy inkubatorów technologicznych lub remontu pomieszczeń oraz wyposażenia inkubatorów technologicznych (także akademickich), w tym na terenie parków naukowo-technologicznych.

W szczególności wydatki kwalifikowane dla projektów inwestycyjnych obejmują:

- zakup gruntów i koszty z tym związane, przy założeniu, że koszt zakupu terenu nie stanowi więcej niż 10 % kosztów kwalifikowanych projektu,

- zakup budynków i koszty z tym związane, aport,

- koszty spadku wartości nieruchomości lub wyposażenia, koszt amortyzacji nieruchomości lub wyposażenia,

- koszty najmu, dzierżawy gruntów i nieruchomości, ściśle powiązane z projektem,

- koszty zakupu, dzierżawy, najmu wyposażenia, urządzeń, maszyn pozostających w dyspozycji podmiotu zarządzającego, koszty renowacji maszyn i urządzeń, zakup mebli oraz urządzeń i aparatów, które pozostaną w dyspozycji parku przemysłowego, naukowo-technologicznego lub inkubatora technologicznego, zakup sprzętu komputerowego (nowego i używanego) poprawiającego jakość świadczenia usług lub umożliwiającego świadczenie takich usług,

- wydatki ponoszone w związku z operacjami leasingowymi oraz raty leasingowe,

- dostosowanie terenów, obiektów i pomieszczeń do świadczenia usług, w tym:

* koszty przygotowania terenu pod inwestycje - wyburzenia, rozbiórki, modernizacji, rekultywacji,

* koszty robót budowlanych, remontowych, modernizacyjnych, adaptacyjnych,

* koszty budowy, przebudowy i modernizacji niezbędnej infrastruktury technicznej, w szczególności: sieci wodnej, kanalizacyjnej, transportowej, energetycznej, gazowej, deszczowej, telekomunikacyjnej, sieci specjalistycznych,

* koszty instalacji specjalistycznych urządzeń związanych bezpośrednio z profilem działalności parku przemysłowego,

* koszty zakupu, leasingu, środków transportu w przypadku pozostawania i użytkowania tych środków w obrębie parku przemysłowego (np. wózki widłowe),

* koszty ogólne projektu, w tym koszty zarządzania projektem,

* koszty ekspertyz, badań i analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych, koszty nadzoru technicznego i dokumentacji technicznej, pod warunkiem ścisłego powiązania z celami projektu,

* koszty zakupu technologii, licencji, patentów, ściśle związane z realizacją inwestycji,

* koszty audytu zewnętrznego 3 oraz obsługa prawna projektu,

* koszty usług finansowych związanych z otwarciem i prowadzeniem odrębnego konta projektu,

* koszty promocji projektu zgodnie z rozporządzeniem 1159/2000.

Wartość brutto projektu nie może być mniejsza niż 2 mln PLN i większa niż 45 mln PLN.

PROJEKTY USŁUG DORADCZYCH

Projekty usług doradczych (również pilotażowe) w zakresie:

- przygotowania studiów wykonalności, biznesplanów, ocen oddziaływania na środowisko dla parków przemysłowych, parków naukowo-technologicznych oraz inkubatorów technologicznych,

- wspomagania zarządzania i funkcjonowania dla podmiotów zarządzających parkami przemysłowymi, parkami naukowo-technologicznymi i inkubatorami technologicznymi.

W szczególności wydatki kwalifikowane dla projektów usług doradczych obejmują:

a) koszty osobowe, w tym:

- koszty personelu zarządzającego projektem,

- koszty wynagrodzeń ekspertów, pracowników oraz personelu pomocniczego w projekcie (np. tłumaczy),

b) koszty nieosobowe, w tym:

- koszty opracowań niezbędnych dla realizacji projektu (analiz, ekspertyz itp.),

- koszty organizacyjne seminariów, konferencji i warsztatów,

- koszty związane z prowadzeniem usług wynikających z głównych celów projektu,

- koszty przygotowania, wydawania, publikacji i dystrybucji materiałów promocyjnych,

- koszty opracowania i utrzymania stron internetowych,

- budowa i rozwój baz danych oraz stały monitoring,

- koszty związane z wprowadzeniem systemów kontroli jakości, certyfikacji i atestacji (takich jak standardy ISO, TQM),

- koszty zakupu know-how poprawiającego jakość świadczenia usług lub umożliwiających świadczenie takich usług,

- koszty tłumaczeń ustnych i pisemnych,

- koszty audytu zewnętrznego 4 i ewaluacji projektu,

- koszty diet, podróży krajowych i zagranicznych realizatorów projektu,

- inne koszty, w tym koszty ogólne związane z prowadzeniem biura projektu,

- koszty promocji projektu zgodnie z rozporządzeniem 1159/2000.

Wartość brutto projektu nie może być mniejsza niż 40 tys. PLN i większa niż 2 mln PLN.",

b)
w pkt 5 "Działanie 1.5" lit. m otrzymuje brzmienie:

"m) wydatki na zatrudnienie osób niezbędnych do realizacji projektu (wyłącznie przez okres realizacji projektu - obowiązywania umowy o dofinansowanie projektu). Mogą to być osoby nowo zatrudnione na potrzeby projektu lub oddelegowani do udziału w projekcie, w części lub całości swojego czasu pracy, pracownicy - musi to być potwierdzone stosownym dokumentem. Obowiązki wykonywane dotychczas przez tego pracownika musi wykonywać, w części lub w całości, inna osoba. Za kwalifikowany można uznać cały wydatek związany z zatrudnieniem pracownika (w tym składki na ubezpieczenie społeczne, podatek itp.), pod warunkiem że wydatek ten jest rzeczywiście ponoszony przez Ostatecznego Odbiorcę (beneficjenta). Nie stanowią wydatku kwalifikowanego wszelkie wypłaty uznaniowe,".

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

3) W związku z licznymi realokacjami z innych działań SPO-WKP do działania 1.3 i związaną z tym późną kontraktacją środków finansowych, w działaniu 1.3 będzie możliwe przedłużanie kwalifikowalności wydatków do dnia 31 grudnia 2008 r., w odniesieniu do indywidualnych projektów, które ze względu na charakter wspieranego przedsięwzięcia nie będą mogły zostać zrealizowane w terminie do końca czerwca 2008 r. Instytucja Zarządzająca może wydłużyć termin kwalifikowalności wydatków, pod warunkiem zachowania zdolności rozliczenia pomocy udzielanej w ramach SPO-WKP, przy zachowaniu warunków ustanowionych w rozporządzeniu 1260/1999 (zgodnie z art. 107 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2007 r. rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. UE L 161 z 26.06.1999, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 31, z późn. zm.) utraciło moc). Jednakże rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 może być nadal stosowane w zakresie określonym w art. 105 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 oraz w decyzji Komisji - Wytyczne dotyczące zamknięcia pomocy (2000-2006) finansowanej z funduszy strukturalnych, dok. KOM (2006)3424, wersja ostateczna z dnia 1 sierpnia 2006 r.

4) Europejski Fundusz Społeczny (z ang. European Social Fund-ESF).

5) Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji w Rolnictwie (z ang. European Agriculture Guidance and Guarantee Fund - EAGGF).

6) Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa (z ang. Financial Instrument for Fisheries Guidance - FIFG).

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832.
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 9, poz. 63, Nr 108, poz. 906 i Nr 206, poz. 1716, z 2006 r. Nr 7, poz. 44, Nr 74, poz. 517, Nr 184, poz. 1364 i Nr 233, poz. 1691 oraz z 2007 r. Nr 77, poz. 524.
3 Przeprowadzenie audytu zewnętrznego jest obowiązkowe dla wszystkich projektów inwestycyjnych.
4 Przeprowadzenie audytu zewnętrznego jest obowiązkowe i jest kosztem kwalifikowanym dla projektów doradczych, których wartość brutto projektu jest równa lub przekracza 500 tys. PLN.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024