Zakres i sposób przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 5 kwietnia 2006 r.
w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza

Na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
zakres i sposób przekazywania przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, zwanemu dalej "Głównym Inspektorem", informacji o:
a)
wynikach klasyfikacji stref, o której mowa w art. 88 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, zwanej dalej "ustawą",
b)
wynikach pomiarów poziomów substancji w powietrzu prowadzonych w aglomeracjach o liczbie mieszkańców większej niż 250 tys. i w innych strefach, o których mowa w art. 90 ust. 1 i 2 ustawy,
c)
wynikach oceny poziomów substancji w powietrzu i wynikach klasyfikacji stref, o których mowa w art. 89 ustawy,
d)
stwierdzonych przekroczeniach alarmowych poziomów substancji w powietrzu, o których mowa w art. 93 ustawy;
2)
zakres i sposób przekazywania przez wojewodę ministrowi właściwemu do spraw środowiska informacji o programach ochrony powietrza, o których mowa w art. 91 ustawy.
§  2. 
1. 
Wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi informacje o wynikach klasyfikacji stref, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, w terminie do dnia 30 czerwca roku następnego, licząc od ostatniego dnia roku, z którego dane wykorzystano do dokonania klasyfikacji stref.
2. 
Zakres przekazywanych informacji, o których mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w formie elektronicznej i w układzie systemu informatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora oraz w formie pisemnej.
§  3. 
1. 
Wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi informacje o wynikach pomiarów, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b, w terminach:
1)
do dnia 31 marca każdego roku za rok poprzedni - zawierające zweryfikowane roczne serie wyników pomiarów poziomów substancji w powietrzu;
2)
do 10. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc kalendarzowy - zawierające wstępnie zweryfikowane miesięczne serie wyników pomiarów poziomów substancji.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się dla każdego stanowiska pomiarowego oddzielnie, podając:
1)
nazwę substancji;
2)
parametry stanowiska pomiarowego, w tym w szczególności nazwę, adres, współrzędne geograficzne, charakterystykę obszaru, typ stacji, metodykę pomiaru, typ przyrządu pomiarowego;
3)
datę i godzinę pomiaru według czasu środkowoeuropejskiego - CET, rozumianego jako czas uniwersalny UTC powiększony o jedną godzinę;
4)
wynik pomiaru poziomu substancji w powietrzu.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w formie elektronicznej i w układzie systemu informatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora.
§  4. 
1. 
Wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi, w terminie do dnia 31 maja każdego roku za rok poprzedni, informacje o wynikach corocznej oceny poziomów substancji w powietrzu i informacje o wynikach klasyfikacji stref, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. c.
2. 
Zakres przekazywanych informacji, o których mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w formie elektronicznej i w układzie systemu informatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora oraz w formie pisemnej.
§  5. 
1. 
Wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi, nie później niż do godziny 1000 danego dnia, informacje o stwierdzonych w dniu poprzednim przekroczeniach alarmowych poziomów substancji w powietrzu, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. d.
2. 
Zakres przekazywanych informacji, o których mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w formie elektronicznej i w układzie systemu informatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora.
§  6. 
1. 
Wojewoda przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska informacje o programach ochrony powietrza niezwłocznie po ogłoszeniu rozporządzenia wojewody w sprawie programu ochrony powietrza, obejmujące:
1)
opracowanie tekstowe, na bazie którego sporządzono program ochrony powietrza;
2)
rozporządzenie wojewody w sprawie programu ochrony powietrza;
3)
zestawienie informacji dotyczących programów ochrony powietrza.
2. 
Zakres i układ przekazywanych informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3, jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w formie pisemnej i elektronicznej.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 220, poz. 1899).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 115, poz. 1229, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 233, poz. 1957, z 2003 r. Nr 46, poz. 392, Nr 80, poz. 717 i 721, Nr 162, poz. 1568, Nr 175, poz. 1693, Nr 190, poz. 1865 i Nr 217, poz. 2124, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 49, poz. 464, Nr 70, poz. 631, Nr 91, poz. 875, Nr 92, poz. 880, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1263, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2784, z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 62, poz. 552, Nr 113, poz. 954, Nr 130, poz. 1087, Nr 132, poz. 1110, Nr 163, poz. 1362, Nr 167, poz. 1399, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1458 i 1462, Nr 180, poz. 1495 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 50, poz. 360.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 26 listopada 2002 r. w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza (Dz. U. Nr 204, poz. 1727), które na podstawie art. 11 ustawy z dnia 3 października 2003 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 190, poz. 1865) utraci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O WYNIKACH KLASYFIKACJI STREF, O KTÓREJ MOWA W ART. 88 UST. 2 USTAWY

1. Informacje ogólne:

1) województwo;

2) data przygotowania informacji;

3) okres, z którego dane wykorzystano dla potrzeb klasyfikacji;

4) nazwa i adres siedziby wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska;

5) nazwisko i numer służbowego telefonu osoby do kontaktu z wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska.

2. Zestawienie stref w województwie

Zestawienie stref w województwie zawiera następujące informacje:

1) nazwę strefy1);

2) kod strefy2);

3) obszar strefy [km2];

4) liczbę mieszkańców w strefie;

5) nazwy substancji z podaniem, czy na całym obszarze strefy lub części obowiązują dopuszczalne poziomy substancji określone:

a) ze względu na ochronę zdrowia ludzi,

b) ze względu na ochronę roślin,

c) dla obszarów ochrony uzdrowiskowej,

d) dla obszarów parków narodowych.

3. Wyniki klasyfikacji stref

Wyniki klasyfikacji stref podaje się oddzielnie dla każdej substancji, dla której określone są progi oszacowania3). Wyniki klasyfikacji stref dla danej substancji podaje się dla każdej strefy z uwzględnieniem, odpowiednio, każdego z kryteriów określonych ze względu na:

1) ochronę zdrowia ludzi, w tym dla obszarów ochrony uzdrowiskowej,

2) ochronę roślin, w tym dla obszarów parków narodowych.

Dla każdej strefy podaje się następujące informacje:

1) nazwę strefy,

2) kod strefy,

3) liczbę mieszkańców w strefie,

4) obszar strefy [km2],

5) klasę strefy4),

6) wymaganą metodę oceny wykonywanej zgodnie z art. 89 ustawy,

7) metodę wykorzystaną w ocenie wykonywanej zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy,

8) okres (w latach), którego dotyczyły pomiary i analizy będące podstawą do wykonania oceny, wykonanej zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy,

9) rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z dolnych progów oszacowania, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,

10) rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z górnych progów oszacowania, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,

11) rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z poziomów dopuszczalnych, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,

12) rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z poziomów dopuszczalnych określonych dla ochrony obszarów ochrony uzdrowiskowej, jeżeli na terenie danej strefy takie obszary występują i przekroczenia takie wystąpiły na ich terenie,

13) rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z poziomów dopuszczalnych określonych dla ochrony obszarów parków narodowych, jeżeli na terenie danej strefy takie obszary występują i przekroczenia takie wystąpiły na ich terenie,

14) minimalną liczbę stałych stanowisk pomiarowych wymaganą rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie oceny poziomów substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 87, poz. 798),

15) liczbę stałych stanowisk pomiarowych, z których wykorzystano wyniki pomiarów do oceny, wykonanej zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy, na których badane jest oddziaływanie źródeł emisji niezorganizowanej lub małych źródeł emisji,

16) liczbę stałych stanowisk pomiarowych, z których wykorzystano wyniki pomiarów do oceny wykonanej zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy, na których jest badane oddziaływanie dużych instalacji.

4. Informacje uzupełniające

Wyniki klasyfikacji stref przekazuje się również w formie mapy rozkładów wybranych parametrów statystycznych, jeżeli zasób informacji jest wystarczający do wykreślenia ciągłego pola wybranego parametru. Mapy wykonuje się dla województwa i dodatkowo dla każdej aglomeracji, na podstawie wyników modelowania rozkładów stężeń substancji w powietrzu, pomiarów stężeń, dodatkowych metod szacowania stężeń. Podaje się metodę obliczeniową wykorzystaną do opracowania map.

Wartości na mapie przedstawia się w postaci izolinii ze skokiem nie większym niż 10 % do 25 % odpowiedniego poziomu dopuszczalnego oraz dodatkowych izolinii o wartościach odpowiadających górnemu i dolnemu progowi oszacowania. Mapy prezentują parametry statystyczne według poniższego zestawienia:

Substancja: Parametr statystyczny:

1) dwutlenek siarki (SO2) - percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych

2) dwutlenek siarki (SO2) - percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń 24-godzinnych

3) dwutlenek siarki (SO2) - stężenie średnie roczne

4) dwutlenek azotu (NO2) - percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych

5) dwutlenek azotu (NO2) - stężenie średnie roczne

6) tlenki azotu (NOx) - stężenie średnie roczne

7) pył zawieszony PM10 - percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń 24-godzinnych

8) pył zawieszony PM10 - stężenie średnie roczne

9) pył zawieszony PM10 - percentyl 98,1 z rocznej serii stężeń 24-godzinnych

10) ołów (Pb) - stężenie średnie roczne

11) benzen (C6H6) - stężenie średnie roczne

12) tlenek węgla (CO) - stężenie maksymalne 8-godzinne kroczące

13) ozon (O3) - percentyl 93,2 z rocznej serii maksimów dziennych stężenia

8-godzinnego kroczącego

14) ozon (O3) - AOT40 liczone w godzinach pomiędzy 8-20 czasu

środkowoeuropejskiego w okresie 1.05-31.07.

Objaśnienia:

1) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.

2) Kod strefy składa się między innymi z kodów nadanych jednostkom terytorialnym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

3) Substancje i progi oszacowania, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie oceny poziomów substancji w powietrzu.

4) Klasa strefy wskazuje, czy poziom stężeń substancji w strefie jest:

1) powyżej górnego progu oszacowania;

2) pomiędzy górnym i dolnym progiem oszacowania;

3) poniżej dolnego progu oszacowania; dla ozonu - poniżej górnego progu oszacowania.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

ZAKRES PRZYKAZYWANYCH INFORMACJI O WYNIKACH OCENY POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU I WYNIKACH KLASYFIKACJI STREF, O KTÓREJ MOWA W ART. 89 USTAWY

1. Informacje ogólne:

1) województwo;

2) data przygotowania informacji;

3) okres, z którego dane wykorzystano dla potrzeb klasyfikacji;

4) nazwa i adres siedziby wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska;

5) nazwisko i numer służbowego telefonu osoby do kontaktu z wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska.

2. Zestawienie stref w województwie

Zestawienie stref w województwie zawiera informację, dla jakich substancji zostało wykonane, oraz następujące dane:

1) nazwę strefy1);

2) kod strefy2);

3) obszar strefy [km2];

4) liczbę mieszkańców w strefie;

5) nazwy substancji z podaniem, czy na całym obszarze strefy lub części obowiązują dopuszczalne poziomy substancji określone:

a) ze względu na ochronę zdrowia ludzi,

b) ze względu na ochronę roślin,

c) dla obszarów ochrony uzdrowiskowej,

d) dla obszarów parków narodowych.

3. Wykaz stacji pomiarowych, z których wyniki pomiarów wykorzystano w ocenie wykonanej zgodnie z art. 89 ustawy

Dla każdej stacji pomiarowej podaje się następujące informacje:

1) kod stacji pomiarowej3);

2) współrzędne geograficzne stacji pomiarowej;

3) nazwę strefy;

4) kod strefy;

5) substancje, których stężenia mierzone są na stacji pomiarowej;

6) kryteria poziomów dopuszczalnych obowiązujących na obszarze reprezentatywności stacji pomiarowej4);

7) podstawowy czas uśredniania stężeń poszczególnych substancji;

8) metodę pomiaru stężeń substancji5);

9) typ stacji pomiarowej i typ obszaru6).

4. Wyniki klasyfikacji stref

Wyniki klasyfikacji stref podaje się oddzielnie dla każdej substancji, dla której określone są poziomy dopuszczalne7). Wyniki klasyfikacji stref dla danej substancji podaje się dla każdej strefy z uwzględnieniem, odpowiednio, każdego z kryteriów określonych ze względu na:

1) ochronę zdrowia ludzi, w tym dla obszarów ochrony uzdrowiskowej,

2) ochronę roślin, w tym dla obszarów parków narodowych.

Dla każdej strefy podaje się następujące informacje:

1) nazwę strefy;

2) kod strefy;

3) klasę strefy8) i metodę oceny wykonanej zgodnie z art. 89 ustawy (dla każdego kryterium, substancji9) i czasu uśredniania);

4) klasę strefy8) i metodę oceny dla obszarów ochrony uzdrowiskowej i parków narodowych (dla każdej substancji9) i czasu uśredniania), jaka byłaby przypisana tym obszarom przy zastosowaniu kryteriów dla obszarów innych niż parków narodowych i ochrony uzdrowiskowej.

5. Lista stref zakwalifikowanych do programów ochrony powietrza (POP)

Dla każdej strefy zakwalifikowanej do opracowania POP podaje się następujące informacje:

1) nazwę strefy;

2) kod strefy;

3) podstawę zakwalifikowania do POP (w tym dla każdego kryterium, substancji, czasu uśredniania);

4) obszar przekroczeń:

a) nazwę (miasta, miejscowości, gminy, dzielnicy),

b) obszar [km2],

c) liczbę mieszkańców.

6. Zestawienie przypadków przekroczeń dopuszczalnych poziomów substancji powiększonych o margines tolerancji10) zarejestrowanych:

1) w oparciu o pomiary; dla każdej substancji i stanowiska, na którym stwierdzono przekroczenia, podaje się następujące informacje:

a) nazwę strefy11),

b) kod strefy11),

c) kryterium,

d) substancję,

e) czas uśredniania,

f) kod krajowy stacji pomiarowej,

g) listę przypadków przekroczeń poziomów dopuszczalnych (terminy, wartości, przyczyny wystąpienia przekroczenia12));

2) w oparciu o metody obliczeniowe, jako metody uzupełniające oceny13).

7. Mapy

Mapy rozkładów wybranych parametrów statystycznych sporządza się, jeżeli zasób informacji jest wystarczający do wykreślenia ciągłego pola wybranego parametru. Mapy wykonuje się dla województwa i dodatkowo dla każdej aglomeracji, na podstawie wyników modelowania rozkładów stężeń substancji w powietrzu, pomiarów stężeń oraz dodatkowych metod szacowania stężeń. Podaje się metodę obliczeniową wykorzystaną do opracowania mapy.

Wartości na mapie przedstawia się w postaci izolinii ze skokiem nie większym niż 10 % do 25 % odpowiedniego poziomu dopuszczalnego. Mapy prezentują parametry statystyczne według następującego zestawienia:

Substancja: Parametr statystyczny:

1) dwutlenek siarki (SO2) - percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych

2) dwutlenek siarki (SO2) - percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń 24-godzinnych

3) dwutlenek siarki (SO2) - stężenie średnie roczne

4) dwutlenek azotu (NO2) - percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych

5) dwutlenek azotu (NO2) - stężenie średnie roczne

6) tlenki azotu (NOx) - stężenie średnie roczne

7) pył zawieszony PM10 i PM2,5 - percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń 24-godzinnych

8) pył zawieszony PM10 i PM2,5 - stężenie średnie roczne

9) pył zawieszony PM10 i PM2,5 - percentyl 98,1 z rocznej serii stężeń 24-godzinnych

10) ołów (Pb) - stężenie średnie roczne

11) benzen (C6H6) - stężenie średnie roczne

12) tlenek węgla (CO) - stężenie maksymalne 8-godzinne kroczące

13) ozon (O3) - percentyl 93,2 z rocznej serii maksimów dziennych

stężenia 8-godzinnego kroczącego

14) ozon (O3) - AOT40 liczone w godzinach pomiędzy 8-20 czasu

środkowoeuropejskiego okresu 1.05- 31.07.

Objaśnienia:

1) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.

2) Kod strefy składa się między innymi z kodów nadanych jednostkom terytorialnym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

3) Kod krajowy i międzynarodowy stacji pomiarowej.

4) Kryteria poziomów dopuszczalnych obowiązujących na obszarze reprezentatywności stacji pomiarowej wymienione w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji (Dz. U. Nr 87, poz. 796).

5) W przypadku metody pomiaru stężeń pyłu wskazuje się, czy metoda pomiaru pyłu zawieszonego jest:

1) z separacją frakcji - PM10 albo PM2,5:

a) pomiar automatyczny z separacją frakcji PM10 albo PM2,5 oparty na metodzie osłabienia promieniowania beta,

b) pomiar manualny z separacją frakcji PM10 albo PM2,5 - metoda grawimetryczna,

c) pomiar automatyczny z separacją frakcji PM10 albo PM2,5 z wykorzystaniem mikrowagi oscylacyjnej;

2) bez separacji frakcji - TSP:

a) bez przeliczenia ze stężeń TSP na stężenia PM10:

- pomiar automatyczny oparty na metodzie osłabienia promieniowania beta,

- pomiar automatyczny z wykorzystaniem mikrowagi oscylacyjnej,

- pomiar manualny - metoda grawimetryczna,

b) z przeliczeniem na PM10 - podaje się formułę przeliczeniową ze stężeń TSP na PM10:

- pomiar automatyczny oparty na metodzie osłabienia promieniowania beta,

- pomiar automatyczny z wykorzystaniem mikrowagi oscylacyjnej,

- pomiar manualny - metoda grawimetryczna;

3) reflektometryczna - BS:

a) bez przeliczenia na PM10,

b) z przeliczeniem na PM10;

4) inna - z podaniem opisu metody.

6) Wybiera się jedną opcję z listy typów obszaru:

1) obszar miejski;

2) obszar podmiejski;

3) obszar pozamiejski

oraz jedną opcję z listy możliwych typów stacji:

1) komunikacyjna;

2) w strefie oddziaływania przemysłu lub zakładu;

3) tło miejskie;

4) tło podmiejskie;

5) tło regionalne;

6) tło ponadregionalne;

7) typ nieokreślony.

7) Poziomy dopuszczalne wymienione w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji.

8) Klasy strefy:

1) dla przypadków, gdy jest określony margines tolerancji:

a) poziom stężeń nieprzekraczający poziomu dopuszczalnego*,

b) poziom stężeń powyżej poziomu dopuszczalnego*, lecz nieprzekraczający poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji*,

c) poziom stężeń powyżej poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji*;

2) dla przypadków, gdy margines tolerancji nie jest określony lub jest zerowy:

a) poziom stężeń nieprzekraczający poziomu dopuszczalnego*,

b) poziom stężeń powyżej poziomu dopuszczalnego*.

* Z uwzględnieniem dozwolonych częstości przekroczeń, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji.

9) Substancje wymienione w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji.

10) Dla substancji i parametrów, dla których nie jest określony margines tolerancji lub margines tolerancji jest zerowy, raportuje się przypadki przekroczeń poziomów dopuszczalnych. Jeżeli wystąpiły w ciągu roku przekroczenia stężeń kryterialnych (poziom dopuszczalny lub poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji) częściej niż jest to dozwolone, w tabelach zestawia się wszystkie przypadki przekroczeń wartości kryterialnej zarejestrowane w ciągu roku.

11) W przypadku stacji o dużej reprezentatywności przestrzennej podaje się listę stref objętych obszarem przekroczenia, jeżeli na obszarze tych stref nie są zlokalizowane inne stacje.

12) Lista potencjalnych przyczyn wystąpienia przekroczeń poszczególnych poziomów dopuszczalnych:

1) oddziaływanie emisji związanej z ruchem pojazdów w centrum miasta z intensywnym ruchem;

2) oddziaływanie emisji związanej z ruchem pojazdów na głównej drodze leżącej w pobliżu stacji;

3) oddziaływanie emisji z zakładów przemysłowych, ciepłowni, elektrowni zlokalizowanych w pobliżu stacji pomiarowej;

4) oddziaływanie emisji z kopalni lub kamieniołomów zlokalizowanych w pobliżu stacji pomiarowej;

5) oddziaływanie emisji związanych z indywidualnym ogrzewaniem budynków;

6) awaryjna emisja z zakładu przemysłowego;

7) awaryjna emisja ze źródeł innych niż przemysłowe;

8) oddziaływania naturalnych źródeł emisji lub zjawisk naturalnych niezwiązanych z działalnością człowieka;

9) unos pyłu związany z posypywaniem dróg w okresie zimowym środkami, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach (Dz. U. Nr 230, poz. 1960);

10) napływ zanieczyszczeń powietrza spoza granic kraju;

11) inna; jeżeli zidentyfikowano inną przyczynę wystąpienia ponadnormatywnych stężeń niż podane wyżej, krótko się ją opisuje.

13) Zgodnie z art. 90 ustawy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O STWIERDZONYCH PRZEKROCZENIACH ALARMOWYCH POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU, O KTÓRYCH MOWA W ART. 93 USTAWY

Dla każdego stwierdzonego przypadku przekroczeń poziomu alarmowego1) podaje się następujące informacje:

1) nazwę strefy2);

2) kod strefy3);

3) nazwę substancji, której poziom alarmowy został przekroczony;

4) wartość poziomu alarmowego, który został przekroczony [µg/m3];

5) kod krajowy stacji pomiarowej, na której zanotowano przekroczenie;

6) łączną reprezentatywność przestrzenną stacji pomiarowej, na której zanotowano przekroczenie4)5);

7) liczbę mieszkańców obszaru objętego przekroczeniami6);

8) datę i godzinę początku wystąpienia przekroczenia w danej strefie, czas trwania przekroczenia;

9) wartość maksymalnego stężenia godzinnego zarejestrowanego w danej strefie, w okresie, w którym zanotowano przekroczenie;

10) wartość stężenia dwutlenku azotu zarejestrowanego w tej samej godzinie i na tej samej stacji, co maksymalne stężenie ozonu - wyłącznie w przypadku wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego ozonu;

11) informacje o przyczynach wystąpienia przekroczeń7);

12) informacje o ograniczeniach i środkach zaradczych, jakie przyjęto w celu zmniejszenia ryzyka narażenia ludności.

Podaje się również informacje ogólne: województwo, datę przygotowania informacji, nazwę i adres siedziby wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska, nazwisko i numer służbowego telefonu osoby do kontaktu z wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska.

Objaśnienia:

1) Przekroczenia poziomów alarmowych są określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji (Dz. U. Nr 87, poz. 796).

2) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.

3) Kod strefy składa się między innymi z kodów nadanych jednostkom terytorialnym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

4) W przypadku stacji o dużej reprezentatywności przestrzennej podaje się listę stref objętych obszarem przekroczenia, jeżeli na terenie tych stref nie są zlokalizowane inne stacje.

5) Jeżeli na obszarze, na którym stwierdzono przekroczenie, znajduje się więcej niż jedna stacja pomiarowa, na której zarejestrowano przekroczenie poziomów alarmowych substancji w powietrzu, podaje się łączną reprezentatywność przestrzenną tych stacji.

6) Jeżeli na obszarze, na którym stwierdzono przekroczenie, znajduje się więcej niż jedna stacja pomiarowa, na której zarejestrowano przekroczenie poziomów alarmowych substancji w powietrzu, podaje się całkowitą liczbę ludności zamieszkującej obszar przekroczeń.

7) Lista potencjalnych przyczyn wystąpienia przekroczeń poszczególnych poziomów alarmowych:

1) oddziaływanie emisji związanej z ruchem pojazdów w centrum miasta z intensywnym ruchem;

2) oddziaływanie emisji związanej z ruchem pojazdów na głównej drodze leżącej w pobliżu stacji;

3) oddziaływanie emisji z zakładów przemysłowych, ciepłowni, elektrowni zlokalizowanych w pobliżu stacji pomiarowej;

4) oddziaływanie emisji z kopalni, kamieniołomów zlokalizowanych w pobliżu stacji pomiarowej;

5) oddziaływanie emisji związanych z indywidualnym ogrzewaniem budynków;

6) awaryjna emisja z zakładu przemysłowego;

7) awaryjna emisja ze źródeł innych niż przemysłowe;

8) oddziaływania naturalnych źródeł emisji lub zjawisk naturalnych niezwiązanych z działalnością człowieka;

9) unos pyłu związany z posypywaniem dróg w okresie zimowym środkami, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach (Dz. U. Nr 230, poz. 1960);

10) napływ zanieczyszczeń powietrza spoza granic kraju;

11) inna; jeżeli zidentyfikowano inną przyczynę wystąpienia ponadnormatywnych stężeń niż podane wyżej, krótko się ją opisuje.

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

ZAKRES I UKŁAD PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O PROGRAMACH OCHRONY POWIETRZA

Wypełnia się cały zestaw tabel dla każdego programu ochrony powietrza, który został wykonany ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego lub poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji dla dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego PM10, ołowiu, tlenku węgla, benzenu i ozonu - odpowiednio do stwierdzonej sytuacji przekroczenia.

Tabela nr 1

Informacje ogólne na temat programu

Lp. Zawartość Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 Rok referencyjny
2 Województwo
3 Odnośnik do programu Podaje się szczegółowe dane dokumentów, w których program jest dokładnie opisany. Ponadto można podać adres internetowy, gdzie dokumenty te są udostępnione
4 Lista kodów sytuacji przekroczenia opisanych w tabelach nr 2-6 W tabelach nr 2-6 opisuje się sytuacje przekroczenia (obszar, zanieczyszczenie, przekroczone kryterium) i każdej z takich sytuacji nadaje się unikatowy kod. Te kody podaje się w tym miejscu tabeli
5 Nazwa urzędu wojewódzkiego odpowiedzialnego za sporządzenie programu odnoszącego się do sytuacji przekroczenia
6 Adres pocztowy urzędu wojewódzkiego
7 Nazwisko osoby do kontaktu z urzędu wojewódzkiego
8 Numer służbowego telefonu osoby do kontaktu z urzędu wojewódzkiego
9 Numer służbowego faksu osoby do kontaktu z urzędu wojewódzkiego
10 Służbowy adres e-mail osoby do kontaktu z urzędu wojewódzkiego
11 Uwagi

Tabela nr 2

Opis sytuacji przekroczeń poziomu dopuszczalnego

Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 Kod sytuacji przekroczenia S Każdą sytuację przekroczenia definiują:

- obszar, gdzie stwierdzono

przekroczenie wartości kryterialnej

(poziom dopuszczalny powiększony o

margines tolerancji),

- zanieczyszczenie, dla którego

stwierdzono przekroczenie wartości

kryterialnej,

- kryterium wraz z czasem uśredniania

stężeń, obszarem obowiązywania, w tym

obszary ochrony uzdrowiskowej, parków

narodowych i inne.

Każdej sytuacji przekroczenia, opisanej w kolejnych kolumnach tabeli, przydziela się unikatowy kod. Kod sytuacji składa się z 6 pól:

- kod województwa (dwa znaki),

- rok referencyjny (dwie cyfry),

- skrót nazwy strefy (trzy znaki),

- symbol zanieczyszczenia,

- symbol czasu uśredniania (h/d/a/8)

stężeń przekraczających wartości

kryterialne,

- numer kolejny obszaru przekroczeń w

strefie (dwa znaki).

Przykład: Mz02WarPM10d01
2 Substancja zanieczyszczająca S Substancja zanieczyszczająca określana jest jako "SO2" dla dwutlenku siarki, "NO2" dla dwutlenku azotu, "PM10" dla pyłu zawieszonego, "Pb" dla ołowiu, "C6H6" dla benzenu i "CO" dla tlenku węgla, "O3" dla ozonu
3 Kod strefy L Podaje się kod strefy stosowany w rocznych ocenach jakości powietrza, o których mowa w art. 89 ustawy
4 Nazwa miasta (miast) lub miejscowości L Jeżeli obszar przekroczenia obejmuje więcej niż jedno miasto lub miejscowość, wymienia się wszystkie miasta i miejscowości, w których wykryto przekroczenie, oddzielając je średnikami
5 Czas uśredniania stężeń zanieczyszczeń, dla których została przekroczona wartość PD+MT [h/d/a] S Wypełnia się tylko w przypadku, gdy substancją zanieczyszczającą jest SO2, NO2 lub PM10. W zależności od czasu uśredniania przekroczonego kryterium wstawia się jeden z symboli:

- "h" dla średnich godzinowych,

- "d" dla średniej dobowej,

- "a" dla średniej rocznej

6 Poziom stężenia w roku referencyjnym: Jeżeli przekroczenie zostało ustalone za pomocą modelowania, w tej i następnych tabelach podaje się najwyższą wartość uzyskaną z obliczeń wykonanych dla danego obszaru
6.1 stężenie w µg/m3, jeżeli właściwe, lub R Wypełnia się w przypadku, gdy nie jest dotrzymane kryterium określone bez dozwolonej liczby przekroczeń, np. stężenie średnie roczne dla NO2, benzenu, ołowiu; stężenia dobowe PM10, SO2 na terenie ochrony uzdrowiskowej
6.2 maksymalne 8-godzinne średnie stężenie CO w mg/m3, jeżeli właściwe, lub R Wypełnia się w przypadku, gdy stężenia 8-godzinne CO przekraczają wartość PD+MT
6.3 całkowita liczba przekroczeń wartości PD+MT, jeżeli właściwe R Wypełnia się w przypadku, gdy nie jest dotrzymane kryterium, w którym dozwolona jest określona liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego, np. stężenie 1-godzinne NO2, SO2 itp.
7 Całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) w roku referencyjnym R Wypełnia się tylko w przypadku, gdy nie jest dotrzymane kryterium, w którym dozwolona jest określona liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego, np. stężenie 1-godzinne NO2, SO2 itp.
8 Liczba dni z przekroczeniami poziomu dopuszczalnego dla ozonu w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu dopuszczalnego ozonu ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2) R Wypełnia się tylko w przypadku, gdy nie jest dotrzymane kryterium dla ozonu
9 Stężenie ozonu w powietrzu przekraczające poziom dopuszczalny ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT403) R Wypełnia się tylko w przypadku, gdy nie jest dotrzymane kryterium dla ozonu
10 Poziom stężenia w roku referencyjnym wyrażony w stosunku do pozostałych kryteriów związanych z narażeniem zdrowia ludzi (inne czasy uśredniania) danej substancji zanieczyszczającej, o ile takie kryteria istnieją:
10.1 stężenie w µg/m3, jeżeli właściwe, lub R Na przykład, jeżeli POP jest sporządzany ze względu na większą niż dozwolona liczbę stężeń 1-godzinnych przewyższających poziom PD+MT, a średnioroczny dopuszczalny poziom NO2 nie jest przekroczony, to w tym miejscu podaje się zakres stężeń średnich rocznych występujących na rozważanym obszarze
10.2 całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do poziomów dopuszczalnych, jeżeli właściwe R Na przykład, jeżeli POP jest sporządzany ze względu na przekroczenie dopuszczalnego poziomu średniego rocznego NO2, a liczba przypadków stężeń 1-godzinnych przewyższających poziom PD+MT jest mniejsza od dozwolonej, to w tym miejscu podaje się zakres częstości przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) przez stężenia 1-godzinne NO2 występujące na rozważanym obszarze
11 Stężenia obserwowane w poprzednich 3 latach, jeżeli dostępne: Informacje podaje się w postaci: "rok: wartość" (wartość = stężenie lub liczba przekroczeń). Pozycje dla kilku lat oddziela się średnikami
11.1 rok i stężenia w µg/m3, jeżeli właściwe, lub L
11.2 rok i maksymalne 8-godzinne średnie stężenie CO w mg/m3, jeżeli właściwe, lub L
11.3 rok i całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do PD+MT, jeżeli właściwe L
12 Jeżeli przekroczenie zostało wykryte za pomocą pomiarów:
12.1 kod stacji pomiarowej, na której zarejestrowano przekroczenie L Kod krajowy i kod międzynarodowy stacji pomiarowej. Stosuje się te same kody, co w rocznych ocenach jakości powietrza, o których mowa w art. 89 ustawy, i w systemie informatycznym, o którym mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia
12.2 współrzędne geograficzne stacji pomiarowej L Współrzędne geograficzne stacji pomiarowej zgodne z wartościami podanymi w systemie informatycznym, o którym mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia
12.3 typ stacji i typ obszaru S Wybiera się jedną opcję z listy typów obszaru:

- obszar miejski,

- obszar podmiejski,

- obszar pozamiejski

oraz jedną opcję z listy możliwych typów stacji:

- komunikacyjna,

- w strefie oddziaływania przemysłu lub

zakładu,

- tło miejskie,

- tło podmiejskie,

- tło regionalne,

- tło ponadregionalne,

- typ nieokreślony

13 Jeżeli przekroczenie zostało wykryte za pomocą obliczeń modelowych:
13.1 lokalizacja obszaru przekroczeń LS
13.2 typ obszaru przekroczeń S Do określenia typu obszaru przekroczeń stosuje się kody wykorzystane w rubryce "Typ stacji i typ obszaru". Jeżeli obszar przekroczenia ustalony za pomocą modelowania zawiera więcej niż jeden typ, to kolejne określenia oddziela się średnikami
14 Szacunkowy obszar (km2), na którym został przekroczony poziom dopuszczalny w roku referencyjnym T Rubryka może zostać niewypełniona dla stacji komunikacyjnej i w przypadku, gdy podstawą są obliczenia modelowe dotyczące obszaru z intensywnym ruchem pojazdów
15 Szacunkowa długość drogi (km), gdzie stężenie przekroczyło poziom dopuszczalny w roku referencyjnym T Podaje się tylko dla przekroczeń zarejestrowanych na stacjach komunikacyjnych (typu traffic) lub w przypadku modelowania na obszarach z intensywnym ruchem pojazdów. Określa ona całkowitą długość odcinków drogi, gdzie wystąpiło przekroczenie po jednej lub obu stronach drogi
16 Szacunkowa średnia liczba osób obecna na obszarze, gdzie przekroczony był poziom dopuszczalny w roku referencyjnym T
17 Uwagi NIE DOT.

Tabela nr 3

Analiza przyczyn przekroczenia poziomu dopuszczalnego w roku referencyjnym

Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 Kod sytuacji przekroczenia S Kod zdefiniowany w tabeli nr 2
2 Szacunkowy poziom tła regionalnego: Regionalna wartość tła jest to szacowany poziom zanieczyszczeń, jaki może być wywołany na rozpatrywanym obszarze od źródeł zlokalizowanych w odległości do 30 km od jego granicy
2.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli właściwe, lub R
2.2 maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe, lub R
2.3 liczba dni z przekroczeniami poziomu dopuszczalnego dla ozonu w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu dopuszczalnego ozonu ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2) lub R
2.4 stężenie ozonu w powietrzu przekraczające poziom dopuszczalny ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT403) lub R
2.5 całkowita liczba przekroczeń wartości dopuszczalnej (PD), jeżeli właściwe R
3 Szacunkowy poziom tła całkowitego: Wartość tła całkowitego jest to suma tła regionalnego oraz oddziaływania istotnych źródeł położonych w odległości ponad 30 km do granicy rozpatrywanego obszaru
3.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli właściwe, lub R
3.2 maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe, lub R
3.3 liczba dni z przekroczeniami poziomu dopuszczalnego dla ozonu w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu dopuszczalnego ozonu ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2) lub
3.4 stężenie ozonu w powietrzu przekraczające poziom dopuszczalny ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT403) lub
3.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD), jeżeli właściwe R
4 Wskazanie stopnia, w jakim lokalne źródła przyczyniają się do przekroczenia poziomu dopuszczalnego: Wkład źródeł lokalnych wyraża się w numeracji ciągłej, używając "1" dla źródła mającego najistotniejszy udział w stężeniu, "2" dla drugiego co do istotności źródła itd. Źródła, które nie mają znaczącego wkładu, oznaczane są znakiem " -"
4.1 ruch pojazdów samochodowych S
4.2 przemysł, w tym wytwarzanie energii cieplnej i elektrycznej S
4.3 rolnictwo S
4.4 źródła związane z handlem i mieszkalnictwem S W tym indywidualne ogrzewanie budynków i małe kotłownie
4.5 źródła naturalne S
4.6 inne S Jeżeli wkład "innych" źródeł został uznany jako znaczący, typ(y) źródła(deł) określa się w pozycji "Uwagi" (wiersz 8)
5 Odnośnik do inwentaryzacji emisji wykorzystywanej podczas analiz LS
6 Wyjątkowe warunki klimatyczne lub meteorologiczne S Wstawia się symbol "+", jeżeli lokalne warunki klimatyczne są wyjątkowe, specyficzne dla obszaru przekroczeń i mają wpływ na zanieczyszczenia powietrza
7 Wyjątkowa lokalna topografia S Wstawia się symbol "+", jeżeli lokalne warunki topograficzne są wyjątkowe, specyficzne dla obszaru przekroczeń i mają wpływ na zanieczyszczenia powietrza
8 Uwagi NIE DOT.

Tabela nr 44)

Prognozowany poziom bazowy - poziom zanieczyszczeń, jaki byłby w roku 2005, 20105), w roku zakończenia realizacji POP w sytuacji niepodejmowania żadnych dodatkowych działań poza tymi, których podjęcie wynika z przepisów

Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 Kod sytuacji przekroczenia S Kod zdefiniowany w tabeli nr 2
2 Krótki opis scenariusza emisji użytego do oszacowania poziomu bazowego:
2.1 źródła tworzące regionalną wartość tła S Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3
2.2 źródła regionalne tworzące wartość tła całkowitego, ale nietworzące regionalnej wartości tła S Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3
2.3 źródła lokalne, o ile mają znaczący wkład S
3 Oczekiwane wartości poziomu bazowego stężeń w pierwszym roku po zakończeniu realizacji POP w sytuacji niepodjęcia realizacji POP: Prognozowany poziom bazowy - poziom zanieczyszczeń, jaki byłby w roku zakończenia realizacji POP w sytuacji niepodejmowania żadnych dodatkowych działań poza tymi, których konieczność podjęcia wynika z istniejących przepisów - bez podejmowania dodatkowych działań naprawczych, dla których potrzeba podjęcia wynika z POP
3.1 poziom regionalnego tła bazowego: Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3
3.1.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli właściwe, lub R
3.1.2 maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe R
3.1.3 liczba dni z przekroczeniami poziomu dopuszczalnego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu dopuszczalnego ozonu ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2) lub R
3.1.4 stężenie ozonu w powietrzu przekraczające poziom dopuszczalny ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT403) lub R
3.1.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD), jeżeli właściwe R
3.2 poziom całkowitego tła bazowego: Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3
3.2.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli właściwe, lub R
3.2.2 maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe R
3.2.3 liczba dni z przekroczeniami poziomu dopuszczalnego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu dopuszczalnego ozonu ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi lub R
3.2.4 stężenie ozonu w powietrzu przekraczające poziom dopuszczalny ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT40 lub R
3.2.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD), jeżeli właściwe R
3.3 prognozowana wartość bazowa w miejscu przekroczenia:
3.3.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli właściwe, lub R
3.3.2 maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe R
3.3.3 liczba dni z przekroczeniami poziomu dopuszczalnego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu dopuszczalnego ozonu ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi lub R
3.3.4 stężenie ozonu w powietrzu przekraczające poziom dopuszczalny ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT40 lub R
3.3.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD), jeżeli właściwe R
4 Oczekiwane wartości poziomu bazowego stężeń w roku 2005 lub 20105) (2005 r. dla: SO2, PM10, ołowiu, CO; 2010 r. dla: benzenu, NO2 i O3): Prognozowany poziom bazowy - poziom zanieczyszczeń, jaki byłby w danym roku w sytuacji niepodejmowania żadnych dodatkowych działań poza tymi, których konieczność podjęcia wynika z istniejących przepisów bez podejmowania dodatkowych działań naprawczych, dla których potrzeba podjęcia wynika z POP
4.1 poziom regionalnego tła bazowego w roku 2005 lub 20105): Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3
4.1.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli właściwe, lub R
4.1.2 maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe R
4.1.3 liczba dni z przekroczeniami poziomu dopuszczalnego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu dopuszczalnego ozonu ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2) lub R
4.1.4 stężenie ozonu w powietrzu przekraczające poziom dopuszczalny ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT403) lub R
4.1.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD), jeżeli właściwe R
4.2 poziom całkowitego tła bazowego w roku 2005 lub 20105): Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3
4.2.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli właściwe, lub R
4.2.2 maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe R
4.2.3 liczba dni z przekroczeniami poziomu dopuszczalnego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu dopuszczalnego ozonu ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi lub R
4.2.4 stężenie ozonu w powietrzu przekraczające poziom dopuszczalny ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT40 lub R
4.2.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD), jeżeli właściwe R
4.3 prognozowana wartość bazowa w miejscu przekroczenia w roku 2005 lub 20105):
4.3.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli właściwe, lub R
4.3.2 maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe R
4.3.3 liczba dni z przekroczeniami poziomu dopuszczalnego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu dopuszczalnego ozonu ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi lub R
4.3.4 stężenie ozonu w powietrzu przekraczające poziom dopuszczalny ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT40 lub R
4.3.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD), jeżeli właściwe R
5 Czy potrzebne są jakieś środki inne niż przewidziane istniejącymi przepisami prawa w celu osiągnięcia poziomu dopuszczalnego w uzgodnionym terminie? S Wpisuje się odpowiedź " tak" lub "nie "
6 Uwagi NIE DOT.

Tabela nr 5

Informacje na temat dodatkowych działań naprawczych w odniesieniu do wymaganych przez przepisy6)

Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 Kod sytuacji przekroczenia S
2 Kody działań naprawczych S Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im kodami przedstawia się w tabeli nr 7
3 Przewidywany harmonogram wdrożenia L Podaje się harmonogram rzeczowo-czasowy: najważniejsze działania i terminy ich realizacji (datę lub okres wyrażony jako "mm/rr"). Poszczególne pozycje oddziela się średnikami
4 Wskaźnik(i) monitorowania postępu S Na przykład poziom zanieczyszczenia powietrza w danym roku; inne wskaźniki specyficzne dla planowanych działań naprawczych
5 Przydzielone fundusze (lata, w euro) T Przydzielone fundusze odnoszą się wyłącznie do funduszy publicznych
6 Szacunkowa wysokość całkowita kosztów (w euro) T Szacunkowa wartość całkowita kosztów obejmuje także koszta poniesione przez obciążony(ne) sektor(y)
7 Szacunkowy poziom zanieczyszczenia powietrza w latach odpowiednio: 2005, 2010, w ostatnim roku obowiązywania programu R
8 Uwagi NIE DOT.

Tabela nr 6

Działania naprawcze możliwe do zastosowania, które jeszcze nie zostały podjęte, oraz działania długoterminowe - niewynikające z przepisów

Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 Kod sytuacji przekroczenia S
2 Kody działań naprawczych możliwych do zastosowania, które jeszcze nie zostały podjęte LS Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im kodami przedstawia się w tabeli nr 7. Jeżeli określa się więcej niż jedno działanie naprawcze, ich kody oddziela się średnikami
3 Dla działań naprawczych, które jeszcze nie zostały podjęte:
3.1 szczebel administracyjny, na którym można podjąć działanie naprawcze LS Do określania szczebla administracyjnego, na którym podejmuje się dany środek, stosuje się następujące kody: A: lokalny; B: regionalny; C: krajowy; D: Unia Europejska; E: międzynarodowy, poza Unią Europejską. Jeżeli odpowiedni jest więcej niż jeden kod, oddziela się je średnikami
3.2 przyczyna, z powodu której nie podjęto działania naprawczego LS
4 Kody działań naprawczych długoterminowych LS Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im kodami przedstawia się w tabeli nr 7. Jeżeli określa się więcej niż jedno działanie naprawcze, ich kody oddziela się średnikami
5 Uwagi NIE DOT.

Tabela nr 7

Zestawienie działań naprawczych7)

Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 Kod działania naprawczego S Każde działanie naprawcze otrzymuje własny kod
2 Tytuł S
3 Opis S Opis działania naprawczego przekazuje się w formie tekstu o długości od 100 do 200 słów
4 Szczebel administracyjny, na którym można podjąć dany środek LS Do określania poziomu administracyjnego, na którym można podjąć dane działanie naprawcze, stosuje się następujące kody: A: lokalny (powiat lub gmina); B: regionalny (województwo); C: krajowy. W przypadku zastosowania więcej niż jednego kodu oddziela się je średnikami
5 Rodzaj środka LS Do określania rodzaju środka stosuje się następujące kody: A: gospodarczy lub fiskalny; B: techniczny; C: oświatowy lub informacyjny; D: inny
W przypadku zastosowania więcej niż jednego kodu oddziela się je średnikami.

Jeżeli zostanie zastosowany kod "inne", objaśnia się go w pozycji "Uwagi"

6 Czy środek ma charakter regulacyjny? Wpisuje się odpowiedź " tak" lub "nie "
7 Skala czasowa osiągnięcia redukcji stężeń LS Stosuje się następujące kody określające skalę czasową działań naprawczych: A: krótkoterminowe; B: średniookresowe (około roku); C: długoterminowe. W przypadku zastosowania więcej niż jednego kodu oddziela się je średnikami
8 Kategoria źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze LS Do określania kategorii źródeł emisji, poddanej działaniom naprawczym, stosuje się następujące kody: A: transport; B: przemysł, w tym wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej; C: rolnictwo; D: źródła związane z handlem i mieszkalnictwem; E: inne. W przypadku zastosowania więcej niż jednego kodu oddziela się je średnikami. Jeżeli zostanie zastosowany kod " inne ", objaśnia się go w pozycji "Uwagi"
9 Skala przestrzenna położenia źródeł emisji poddanych działaniu LS Podaje się promień okręgu opisującego obszar, na którym leżą źródła emisji uwzględnione w działaniach naprawczych
10 Uwagi NIE DOT.

Objaśnienia:

1) W tabelach nr 2-7 stosowane są symbole oznaczające, czy i w jaki sposób wymagane informacje grupuje się (łączy), jeżeli dotyczą tej samej sytuacji przekroczeń. Opis przewidzianych możliwości łączenia informacji i przypisane im kody podano w tabeli. Zamieszczone w tabelach nr 2-7 kody wskazują, w jaki sposób wprowadza się wymagane informacje - pojedynczo, listę, zakres, sumę:

Kod połączenia Znaczenie kodu połączenia
NIE DOT. Nie stosuje się
S Pojedynczy opis (nie listę, zakres czy sumę) odnoszący się do wszystkich lokalizacji, które zostały połączone
L Lista (1) wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji)
LS Lista (1) wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji) lub jeden opis
R Zakres pozycji dla różnych lokalizacji: wartość minimalna - wartość maksymalna
T Suma końcowa wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji)
(1) We wszystkich wyszczególnieniach elementy listy wymienia się w tej samej kolejności. Pozycje dla poszczególnych lokalizacji oddziela się podwójnym ukośnikiem "//".

2) Dopuszczalny poziom ozonu ze względu na ochronę zdrowia ludzi i jego dopuszczalna częstość przekroczeń określona jest w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji.

3) Poziom dopuszczalny ozonu ze względu na ochronę roślin wyrażony jako wartość AOT40 określony jest w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji.

4) Tabelę nr 4 wypełnia się dla zanieczyszczeń i poziomów dopuszczalnych, dla których w roku referencyjnym wystąpiło przekroczenie poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji.

5) 2005 r. - jeżeli program ochrony powietrza dotyczy SO2, PM10, ołowiu i CO; 2010 r. -jeżeli program ochrony powietrza dotyczy benzenu, NO2 i O3.

6) Tabelę nr 5 wypełnia się tylko wtedy, gdy analiza wymagana w tabeli nr 4 wykazała, że nie należy się spodziewać, iż poziomy dopuszczalne zostaną osiągnięte za pomocą środków i działań przewidzianych przez przepisy - bez dodatkowych działań naprawczych.

7) Tabeli nr 7 używa się do opisywania działań naprawczych wymienionych w tabeli nr 5 lub nr 6. Dla każdego działania naprawczego wypełnia się jedną kolumnę w tabeli nr 7.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024