Zakwaterowanie tymczasowe i odpłatność za to zakwaterowanie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 20 grudnia 2004 r.
w sprawie zakwaterowania tymczasowego i odpłatności za to zakwaterowanie

Na podstawie art. 53 ust. 9 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 368, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki zakwaterowania tymczasowego;
2)
warunki i sposób przeznaczania lokali mieszkalnych na zakwaterowanie tymczasowe;
3)
wyposażenie internatów i kwater internatowych;
4)
tryb i sposób przyjmowania i zdawania kwatery zastępczej, kwatery internatowej i miejsca w internacie;
5)
sposób ustalania opłat za zakwaterowanie tymczasowe, w tym sposób kalkulacji odpłatności za zakwaterowanie tymczasowe w internacie;
6)
sposób i terminy pobierania opłat za zakwaterowanie tymczasowe.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Agencji - należy przez to rozumieć Wojskową Agencję Mieszkaniową;
2)
dowódcy jednostki wojskowej - należy przez to rozumieć dowódcę jednostki wojskowej, w której żołnierz jest wyznaczony na stanowisko służbowe;
3)
dyrektorze oddziału regionalnego - należy przez to rozumieć dyrektora oddziału regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, właściwego dla miejscowości, w której stacjonuje jednostka wojskowa, w której żołnierz jest wyznaczony na stanowisko służbowe;
4)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
żołnierzu - należy przez to rozumieć żołnierza pełniącego zawodową służbę wojskową na podstawie kontraktu na pełnienie służby stałej albo służby terminowej oraz żołnierza odbywającego okresową służbę wojskową.
§  2.
1.
Dyrektor oddziału regionalnego, na wniosek dowódcy jednostki wojskowej, wydaje żołnierzowi oraz pracownikowi, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 4 ustawy, decyzję o prawie zamieszkiwania w kwaterze internatowej albo skierowanie do zamieszkiwania w internacie.
2.
Dyrektor oddziału regionalnego, na wniosek dowódcy jednostki wojskowej, wydaje żołnierzowi decyzję o prawie zamieszkiwania w kwaterze zastępczej.
3.
Dowódca jednostki wojskowej zawiadamia dyrektora oddziału regionalnego o utracie przez żołnierza lub pracownika uprawnienia do zakwaterowania tymczasowego, o którym mowa w art. 51 ust. 4 ustawy, w terminie 7 dni od dnia zwolnienia żołnierza ze stanowiska służbowego w danej miejscowości albo rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownika.
4.
Dyrektor oddziału regionalnego, na wniosek żołnierza lub pracownika, o których mowa w art. 51 ust. 1 ustawy, może wydać decyzję o prawie zamieszkiwania w kwaterze internatowej albo skierowanie do zamieszkiwania w internacie dziecku takiego żołnierza lub pracownika.
§  3.
1.
W przypadku gdy Agencja nie dysponuje w garnizonie wystarczającą ilością miejsc w internatach albo z przyczyn ekonomicznych jest niecelowe utworzenie internatu ze względu na małe potrzeby w zakresie zakwaterowania tymczasowego, dyrektor oddziału regionalnego może przeznaczyć lokal mieszkalny będący w dyspozycji Agencji na kwaterę internatową.
2.
Przeznaczenie lokalu mieszkalnego na kwaterę internatową, o której mowa w ust. 1, może nastąpić za zgodą Prezesa Agencji.
§  4.
1.
Pokój w internacie powinien być wyposażony co najmniej w tapczan, szafę ubraniową, krzesło, stół, szafkę przyłóżkową, lampkę nocną, żyrandol, kosz na śmieci i lustro.
2.
Pomieszczenia wspólnego użytkowania w internacie powinny być wyposażone co najmniej:
1)
kuchnia - w kuchnię gazową lub elektryczną, stół kuchenny, szafki kuchenne, taborety kuchenne i lodówkę;
2)
świetlica - w telewizor, radioodbiornik, stolik pod telewizor, fotele klubowe, krzesła i stół.
3.
Kwaterę internatową, na wniosek żołnierza, wyposaża się w sprzęt, o którym mowa w ust. 1.
§  5.
1.
Przyjęcie i zdanie kwatery zastępczej, kwatery internatowej i miejsca w internacie następuje na podstawie protokołu, sporządzonego przez upoważnionego przedstawiciela dyrektora oddziału regionalnego i żołnierza przyjmującego albo zdającego kwaterę lub miejsce w internacie.
2.
W protokole, o którym mowa w ust. 1, określa się przedmioty wyposażenia pokoju w internacie lub kwatery internatowej, a także stan techniczny elementów i wyposażenia kwatery zastępczej, kwatery internatowej albo pokoju w internacie oraz znajdujących się w nich urządzeń.
3.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.
§  6.
1. 2
(uchylony).
2. 3
Stawkę opłat za korzystanie z miejsca w internacie określa dyrektor oddziału regionalnego do dnia 31 marca każdego roku kalendarzowego, z mocą od dnia 1 kwietnia danego roku. W przypadku zmiany wysokości poniesionych kosztów utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej, stawka ta może być korygowana częściej niż raz w roku, z tym że nowa stawka obowiązuje od pierwszego dnia kalendarzowego miesiąca następującego po dacie skorygowania stawki.
§  7.
1.
Kalkulację kosztów utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w internacie sporządza osoba upoważniona przez dyrektora oddziału regionalnego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Kalkulację kosztów, o których mowa w art. 53 ust. 3 pkt 3 ustawy, przypadających na 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w internacie sporządza osoba upoważniona przez dyrektora oddziału regionalnego według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Do powierzchni użytkowej, o której mowa w ust. 1 i 2, wlicza się powierzchnię pokoju, przedpokoju, łazienki i innych pomieszczeń przynależnych do tego pokoju. Jeżeli pokój, przedpokój, łazienka i inne pomieszczenia przynależne są przeznaczone do użytkowania przez kilka osób, powierzchnię użytkową ustala się proporcjonalnie do ilości miejsc w pokoju.
4.
Normy używalności wyposażenia pokoi i pomieszczeń wspólnego użytkowania w internacie, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2, uwzględniane przy kalkulacji kosztów utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w internacie, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
5.
W przypadku remontu w internacie, przy kalkulacji kosztów utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w internacie, koszty remontu rozkłada się w częściach równych na pięć lat następujących po roku kalendarzowym, w którym przeprowadzono remont.
§  8. 4
 
1.
Opłatę za korzystanie z miejsca w internacie przez żołnierza za dobę, z zastrzeżeniem art. 53 ust. 4 zdanie drugie oraz ust. 4a i 4c ustawy, ustala się:
1)
w pokoju jednoosobowym - w wysokości średniego dziennego kosztu utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w danym internacie pomnożonego przez powierzchnię użytkową miejsca zajmowanego przez żołnierza;
2)
w pokoju dwuosobowym lub wieloosobowym - w wysokości średniego dziennego kosztu utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w danym internacie pomnożonego przez powierzchnię użytkową przypadającą proporcjonalnie na miejsce zajmowane przez żołnierza.
2.
W przypadku, o którym mowa w art. 53 ust. 4c ustawy, opłatę za korzystanie z miejsca w internacie przez żołnierza za dobę oblicza się jako sumę:
1)
opłaty za użytkowaną powierzchnię użytkową, ustalonej w sposób określony w ust. 1 na podstawie kalkulacji kosztów, o której mowa w § 7 ust. 1;
2)
opłat pośrednich ustalonych na podstawie kalkulacji kosztów, o której mowa w § 7 ust. 2.
3.
Opłatę za korzystanie z miejsca w internacie przez osobę, o której mowa w art. 51 ust. 1 pkt 4 i ust. 5 ustawy, za dobę oblicza się w sposób określony w ust. 2.
§  9.
1. 5
W przypadku, o którym mowa w art. 53 ust. 4 zdanie drugie ustawy, opłatę za użytkowaną powierzchnię użytkową podstawową większą niż jej maksymalna wielkość określona w art. 53 ust. 3 pkt 1 ustawy, za dobę, ustala się według wzoru:

D = (P - Np) x 1,66 x (Kp + Km)

gdzie:

D - opłata,

P - powierzchnia użytkowa podstawowa zajmowana przez żołnierza,

Np - przysługująca żołnierzowi norma powierzchni użytkowej podstawowej, o której mowa w art. 53 ust. 3 pkt 1 lit. a-c, ustawy

Kp - dzienny koszt utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w internacie, według kalkulacji kosztów, o której mowa w § 7 ust. 1,

Km - dzienny koszt opłat pośrednich przypadający na 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w internacie, według kalkulacji kosztów, o której mowa w § 7 ust. 2.

2.
Do opłaty, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio § 6 ust. 2.
3. 6
Opłatę za korzystanie z miejsca w internacie przez żołnierza, o którym mowa w art. 53 ust. 4 zdanie pierwsze ustawy, stanowi suma opłat określonych w ust. 1 i § 8 ust. 1 pkt 1 lub 2.
§  9a. 7
W przypadku zajmowania przez żołnierza, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1-3 ustawy, z przyczyn wynikających z rozwiązań funkcjonalno-architektonicznych budynku internatowego, miejsca w internacie o większej powierzchni użytkowej podstawowej niż powierzchnia maksymalna, o której mowa w art. 53 ust. 3 pkt 1 ustawy, opłatę za korzystanie z miejsca w internacie przez tego żołnierza oblicza się w sposób określony w § 8 ust. 1, a w przypadku żołnierza, o którym mowa w art. 53 ust. 4c ustawy, w sposób określony w § 8 ust. 1 i ust. 2 pkt 2.
§  10.
W przypadku świadczenia przez Agencję usług, o których mowa w art. 53 ust. 8 ustawy, osoba upoważniona przez dyrektora oddziału regionalnego sporządza:
1)
kalkulację kosztu wypożyczenia i prania pościeli w układzie kosztów rodzajowych, w oparciu o poniesione koszty;
2)
kalkulację kosztów sprzątania pokoju w układzie kosztów rodzajowych, w oparciu o poniesione koszty, w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni użytkowej miejsca w internacie dziennie.
§  11.
Opłatę za korzystanie z miejsca w internacie pobiera się od dnia protokolarnego przyjęcia do dnia protokolarnego zdania tego miejsca w internacie, o którym mowa w § 5 ust. 1.
§  12.
Opłaty za korzystanie z miejsca w internacie uiszcza się do piętnastego dnia każdego miesiąca za miesiąc bieżący. Za datę wpłaty przyjmuje się dzień wpływu opłaty na rachunek bankowy Agencji lub wpłaty do kasy Agencji.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 8 .

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 9

WZÓR

KALKULACJA ROCZNA

kosztów, o których mowa w art. 53 ust. 3 pkt 2 ustawy, przypadających na 1 m2 powierzchni użytkowej w internacie ....
Lp. Wyszczególnienie Wykonanie ... r. Plan ... r. część internatowa % wzrostu (kol. 5:4)
cały budynek część internatowa
1 2 3 4 5 6
I Ilość m2 powierzchni użytkowej
II % udziału w powierzchni użytkowej
III Koszty (według rodzaju), z tego:1)
1 zużycie materiałów, z tego:
a zużycie materiałów (materiały, środki czystości itp.)
b koszty wyposażenia 3) X
2 usługi obce, w tym:2)
a remontowe
b pozostałe (transportowe, łączności itp.)
3 podatki i opłaty, w tym od nieruchomości
4 wynagrodzenia
5 świadczenia na rzecz pracowników
6 koszty pozostałe
7 (uchylona)
IV Koszty zarządu
V Razem roczny koszt utrzymania (III+IV)
VI Ilość m2 powierzchni użytkowej, o której mowa w § 7 ust. 3 rozporządzenia
VII Roczny koszt utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej (V/VI)
VIII Dzienny koszt utrzymania (VII/365)
IX Wskaźnik wykorzystania miejsc (%) X X
X Dzienny koszt utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej (skorygowany o wskaźnik wykorzystania miejsc) VIII/IX x 100 %

1) Bez kosztów związanych ze sprzątaniem pokoi i wymianą pościeli.

2) Bez kosztów odbioru nieczystości stałych i płynnych.

3) Koszty ustala się według kalkulacji wynikającej z norm używalności wyposażenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 10

WZÓR

KALKULACJA ROCZNA

kosztów, o których mowa w art. 53 ust. 3 pkt 3 ustawy, przypadających na 1 m2 powierzchni użytkowej w Internacie .........
Lp. Wyszczególnienie Wykonanie ... r. Plan ... r. % wzrostu
cały budynek część internatowa część internatowa (kol. 5:4)
1 2 3 4 5 6
I Ilość m2 powierzchni użytkowej
II % udziału w powierzchni użytkowej
III Koszty, z tego:
1 energia cieplna
2 energia elektryczna
3 gaz X
4 woda
5 odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych oraz odprowadzanie ścieków
IV Ilość m2 powierzchni użytkowej, o której mowa w § 7 ust. 3 rozporządzenia
V Roczny koszt utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej (III:IV)
VI Dzienny koszt utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej (V:365)
VII Wskaźnik wykorzystania miejsc (w %) X X
VIII Dzienny koszt utrzymania 1 m2 powierzchni użytkowej, skorygowany o wskaźnik wykorzystania miejsc (VI:VII x 100%)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

NORMY UŻYWALNOŚCI WYPOSAŻENIA INTERNATÓW I KWATER INTERNATOWYCH

Lp. Nazwa sprzętu Okres używalności w latach Uwagi
1 2 3 4
1 Biurko 10
2 Dywan (chodnik, wykładzina) 5
3 Firanki + zasłony 5
4 Fotel 1-osobowy rozkładany 8
5 Fotel klubowy 10
6 Fotel gabinetowy 15
7 Kanapa 8
8 Karnisze 5
9 Kosz na śmieci (plastikowy) -
10 Krzesło wyściełane 10
11 Kuchnia gazowa lub elektryczna 8
12 Lampka nocna 3
13 Lodówka 10
14 Lustro łazienkowe (komplet łazienkowy) 5
15 Okap kuchenny 5
16 Pralka 10
17 Puf 5
18 Radioodbiornik 10
19 Regał gabinetowy 10
20 Sejf 30
21 Stolik pod komputer 10
22 Stolik pod RTV 10
23 Stół (ława) 10
24 Stół kuchenny 10
25 Stół gabinetowy 15
26 Stół kwadratowy 10
27 Szafa na akta 20
28 Szafa ubraniowa 10
29 Szafka kuchenna 10
30 Szafka przyłóżkowa 10
31 Taboret kuchenny 10
32 Tapczan 8
33 Telewizor 10
34 Wieszak z lustrem 15
35 Żaluzje (wertikale) 5
36 Żyrandol 5
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 80, poz. 718, Nr 101, poz. 944 i Nr 134, poz. 1267 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 39 i Nr 116, poz. 1203.
2 § 6 ust. 1 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 października 2005 r. (Dz.U.05.216.1828) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
3 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 19 października 2005 r. (Dz.U.05.216.1828) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
4 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 października 2005 r. (Dz.U.05.216.1828) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
5 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 października 2005 r. (Dz.U.05.216.1828) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
6 § 9 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 19 października 2005 r. (Dz.U.05.216.1828) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
7 § 9a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 19 października 2005 r. (Dz.U.05.216.1828) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
8 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 lutego 1999 r. w sprawie zakwaterowania tymczasowego oraz hoteli garnizonowych (Dz. U. Nr 12, poz. 103), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 29 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 116, poz. 1203, Nr 151, poz. 1596 i Nr 254, poz. 2533).
9 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 19 października 2005 r. (Dz.U.05.216.1828) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
10 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 19 października 2005 r. (Dz.U.05.216.1828) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024