Szczegółowy sposób i kryteria gospodarowania środkami pochodzącymi z opłat za substancje kontrolowane.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 23 września 2005 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i kryteriów gospodarowania środkami pochodzącymi z opłat za substancje kontrolowane

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową (Dz. U. Nr 121, poz. 1263 oraz z 2005 r. Nr 175, poz. 1458) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i kryteria gospodarowania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", środkami pochodzącymi z opłat za substancje kontrolowane oraz tryb ich przekazywania na zadania realizowane przez gminy i podmioty związane:
1)
ze zbiórką odpadów zawierających substancje kontrolowane,
2)
z odzyskiwaniem substancji kontrolowanych,
3)
z gromadzeniem substancji kontrolowanych,
4)
z unieszkodliwianiem substancji kontrolowanych, zwane dalej "zadaniami".
§  2.
Narodowy Fundusz, gromadząc na odrębnym rachunku bankowym środki z tytułu opłat za substancje kontrolowane:
1)
zapewnia zaliczanie oprocentowania środków pozostających w dyspozycji Narodowego Funduszu i odsetek od udzielonych pożyczek oraz wpływów ze spłaty tych pożyczek na zwiększenie stanu środków przeznaczonych na zadania określone w § 1;
2)
pokrywa koszty prowadzenia rachunku bankowego z tych środków.
§  3.
Środki z tytułu opłat za substancje kontrolowane przeznacza się na dofinansowanie, w formie preferencyjnie oprocentowanej pożyczki, zwanej dalej "pożyczką", lub dotacji, zadań określonych w § 1.

Rozdział  II

Tryb postępowania w sprawach o udzielenie pożyczki lub dotacji

§  4.
Przy dofinansowywaniu zadań, o których mowa w § 1, stosuje się następujące kryteria rozpatrywania wniosku:
1)
koszt jednostkowy zbiórki odpadów zawierających substancje kontrolowane;
2)
koszt jednostkowy gromadzenia substancji kontrolowanych;
3)
koszt jednostkowy odzysku substancji kontrolowanych;
4)
koszt jednostkowy unieszkodliwiania substancji kontrolowanych;
5)
zasięg terytorialny zadania;
6)
wielkość efektu ekologicznego mierzona jako zawartość substancji kontrolowanych w ilości odpadów, w tym ilości substancji kontrolowanych poddanych odzyskowi lub unieszkodliwianych;
7)
zastosowane nowe technologie.
§  5.
1.
Postępowanie w sprawie udzielenia pożyczki lub dotacji wszczyna się na wniosek realizującego zadania, o których mowa w § 1, zwanego dalej "wnioskodawcą".
2.
Wniosek o przyznanie pożyczki lub dotacji zawiera:
1)
nazwę i adres podmiotu;
2)
przedmiot zadania;
3)
kwotę pożyczki lub dotacji;
4)
planowany koszt zadania, termin zakończenia zadania oraz zamierzony efekt rzeczowy i ekologiczny.
2a. 1
 Do wniosku o przyznanie pożyczki lub dotacji należy dołączyć:
1)
wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymane w bieżącym roku kalendarzowym oraz dwóch poprzedzających go latach kalendarzowych;
2)
informacje o innej pomocy publicznej, jakie podmiot otrzymał w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych, niezależnie od jej źródła i formy;
3)
sprawozdanie finansowe za ostatni rok obrotowy lub inne dokumenty pozwalające ocenić sytuację ekonomiczną podmiotu.
3.
Narodowy Fundusz rozpatruje wniosek i powiadamia wnioskodawcę o przyjęciu wniosku lub przyczynach jego odrzucenia w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
§  6.
Narodowy Fundusz udziela pożyczki lub dotacji na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z wnioskodawcą.

Rozdział  III

Pożyczka

§  7.
1.
Narodowy Fundusz, udzielając pożyczki, stosuje oprocentowanie w wysokości 0,1 stopy redyskonta weksli określonej przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
2.
Narodowy Fundusz udziela pożyczki na okres do 10 lat, w tym okres karencji nie może być dłuższy niż 18 miesięcy.
3.
Udzielona pożyczka nie może przekroczyć 80 % kosztów inwestycyjnych zadania.
§  8.
1.
Umowa pożyczki określa w szczególności:
1)
nazwę i adres podmiotu otrzymującego pożyczkę;
2)
przedmiot zadania;
3)
kwotę pożyczki oraz wysokość oprocentowania;
4)
planowany koszt zadania, termin zakończenia zadania, efekt rzeczowy i ekologiczny oraz termin przedłożenia dokumentów potwierdzających termin zakończenia zadania oraz osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego;
5)
terminy oraz sposób wypłaty pożyczki;
6)
terminy i sposób spłaty pożyczki i oprocentowania;
7)
sposób kontroli przez Narodowy Fundusz wykorzystania udzielonej pożyczki;
8)
sposób zabezpieczenia pożyczki;
9)
kary umowne nakładane w przypadku nieprawidłowej realizacji umowy.
2.
Wypłacanie kolejnych kwot rat pożyczki jest uzależnione od spłaty należnych odsetek z tytułu oprocentowania.
3.
Narodowy Fundusz może wypowiedzieć umowę pożyczki w razie stwierdzenia, że:
1)
pożyczkobiorca nie przystąpił w określonym w umowie terminie lub odstąpił od realizacji zadania, na które udzielono pożyczkę;
2)
pożyczka lub jej część została wykorzystana niezgodnie z przedmiotem określonym w umowie;
3)
nie został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy lub ekologiczny;
4)
spłata pożyczki lub oprocentowania przebiega nieterminowo.
§  9.
1.
Pożyczka udzielona ze środków Narodowego Funduszu może być częściowo umorzona na wniosek pożyczkobiorcy, po spełnieniu łącznie następujących warunków:
1)
zadanie zostało zrealizowane nie później niż w terminie określonym w umowie;
2)
został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy i ekologiczny przedsięwzięcia;
3)
spłacono co najmniej 70 % udzielonej pożyczki z oprocentowaniem w terminach określonych w umowie;
4)
pożyczkobiorca wywiązał się z obowiązku uiszczenia opłat i kar stanowiących przychody funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz z innych zobowiązań w stosunku do Narodowego Funduszu.
2.
Kwota umorzenia nie może być wyższa niż 30 % kwoty udzielonej pożyczki.

Rozdział  IV

Dotacja

§  10.
1.
Dotacja może być udzielona na działania:
1)
odzysk i unieszkodliwianie substancji kontrolowanych;
2)
związane z zadaniami, o których mowa w § 1:
a)
przedsięwzięcia pilotażowe dotyczące wdrażania postępu technicznego o dużym stopniu ryzyka lub posiadające charakter eksperymentalny,
b)
monitoring systemu zbiórki, odzysku i unieszkodliwiania substancji kontrolowanych,
c)
edukacja ekologiczna w zakresie ograniczania wykorzystywania substancji kontrolowanych.
2.
Narodowy Fundusz może udzielać dotacji w wysokości do 100 % kosztów na działania, o których mowa w ust. 1.
§  11.
1.
Umowa dotacji określa w szczególności:
1)
nazwę i adres podmiotu otrzymującego dotację;
2)
przedmiot zadania;
3)
wysokość dotacji;
4)
planowany koszt zadania, termin zakończenia zadania, efekt rzeczowy i ekologiczny oraz termin przedłożenia dokumentów potwierdzających termin zakończenia zadania oraz osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego;
5)
terminy i sposób wypłaty środków dotacji;
6)
sposób kontroli przez Narodowy Fundusz wykorzystania udzielonej dotacji;
7)
zastrzeżenie zwrotu dotacji w przypadku wypowiedzenia umowy;
8)
sankcje nakładane w przypadku nieprawidłowej realizacji umowy.
2.
Narodowy Fundusz może wypowiedzieć umowę dotacji w razie stwierdzenia, że:
1)
podmiot, któremu udzielono dotacji, nie przystąpił w określonym w umowie terminie lub odstąpił od realizacji zadania, na które udzielono dotację;
2)
dotacja lub jej część została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie;
3)
nie został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy lub ekologiczny.

Rozdział  V

Wysokość dofinansowania

§  12. 2
1.
 Dofinansowanie, o którym mowa w § 3 i 9, dla podmiotu realizującego zadania, o których mowa w § 1, prowadzącego działalność gospodarczą ma charakter pomocy de minimis i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE L 379 z 28.12.2006, str. 5), z zastrzeżeniem § 13 ust. 1.
2.
Dofinansowanie może zostać udzielone w sytuacji, gdy jego wartość brutto, łącznie z wartością innej pomocy de minimis, uzyskanej przez podmiot w bieżącym roku kalendarzowym oraz dwóch poprzedzających go latach kalendarzowych, nie przekracza równowartości w złotych 200.000 euro brutto.
§  13.
1. 3
 W przypadku przedsięwzięcia pilotażowego dotyczącego wdrażania postępu technicznego o dużym stopniu ryzyka lub mającego charakter eksperymentalny, możliwe jest dofinansowanie przekraczające równowartość w złotych 200.000 euro brutto.
2.
 Dofinansowanie przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, podlega jako pomoc indywidualna notyfikacji do Komisji Europejskiej w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).

Rozdział  VI

Przepis końcowy

§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
________

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 134, poz. 1438).

1 § 5 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.108.699) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2008 r.
2 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.108.699) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2008 r.
3 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.108.699) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2008 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024