Zm.: rozporządzenie w sprawie działań podejmowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 marca 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie działań podejmowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości

Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 66, poz. 596 i Nr 216, poz. 1824) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2003 r. w sprawie działań podejmowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 39, poz. 336) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Dotacje i pożyczki na warunkach i w trybie określonych w rozporządzeniu mogą być udzielane do dnia 30 kwietnia 2004 r.";

2)
§ 38 otrzymuje brzmienie:

"§ 38. 1. Agencja może udzielić:

1) organowi prowadzącemu szkołę, zakład kształcenia nauczycieli, placówkę doskonalenia nauczycieli lub inną placówkę działającą w systemie oświaty,

2) szkole wyższej,

3) jednostce badawczo-rozwojowej,

4) innej osobie prawnej, która zgodnie ze statutem prowadzi działalność szkoleniową

- zwanym dalej "organizatorem szkolenia", dotacji przeznaczonej na finansowanie części kosztów organizowanego przez ten podmiot szkolenia małych lub średnich przedsiębiorców lub pracowników skierowanych przez małych lub średnich przedsiębiorców, zwanej dalej "dotacją szkoleniową".

2. Dotacja szkoleniowa może być udzielona na finansowanie kosztów szkolenia ogólnego mającego na celu podniesienie lub nabycie nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych przedsiębiorców lub pracowników, organizowanego w formie:

1) kursu lub

2) studiów podyplomowych.

3. Dotacja szkoleniowa nie może być udzielona na finansowanie kosztów szkolenia, które:

1) jest organizowane w celu osiągnięcia zysku lub

2) w całości lub w części odbywa się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

4. Kosztami kwalifikującymi się do objęcia dotacją szkoleniową są:

1) wynagrodzenie osób prowadzących i administrujących szkoleniem oraz osób świadczących doradztwo związane ze szkoleniem, wraz z obowiązującymi składkami na ubezpieczenia społeczne;

2) koszty podróży, zakwaterowania i wyżywienia osób wymienionych w pkt 1;

3) koszty podróży, zakwaterowania i wyżywienia uczestników szkolenia;

4) amortyzacja narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby szkolenia, z wyłączeniem narzędzi i wyposażenia zakupionych z wykorzystaniem środków publicznych w okresie siedmiu lat przed realizacją szkolenia;

5) koszty wynajmu pomieszczeń związanych bezpośrednio z realizacją szkolenia;

6) koszty materiałów szkoleniowych;

7) koszty badań, analiz i ekspertyz, związanych z oceną potrzeb szkoleniowych uczestników szkolenia oraz z oceną efektywności szkolenia;

8) koszty działań promocyjnych i informacyjnych związanych z realizacją szkolenia;

9) koszty przeprowadzenia audytu szkolenia.

5. W kosztach kwalifikujących się do objęcia dotacją ujmuje się wynagrodzenia uczestników szkolenia, wraz z obowiązującymi składkami na ubezpieczenia społeczne, otrzymywane od ich pracodawców za okres uczestnictwa w szkoleniu - do wysokości 20 % całkowitych kosztów kwalifikujących się do objęcia dotacją szkoleniową.

6. Dotacja szkoleniowa z tytułu udziału w szkoleniu jednej osoby nie może przekroczyć 80 % przypadającej na tę osobę części kosztów netto kwalifikujących się do objęcia dotacją szkoleniową, o których mowa w ust. 4 i 5.

7. Organizator szkolenia dołącza do wniosku o udzielenie dotacji szkoleniowej program szkolenia, zawierający:

1) diagnozę potrzeb edukacyjnych osób, dla których ma być organizowane szkolenie, wynikających z potrzeb przedsiębiorców zatrudniających te osoby;

2) założenia organizacyjno-programowe, określające:

a) nazwę formy nauczania,

b) zakres tematyczny,

c) sposób doboru uczestników oraz metody promocji i udzielania informacji o szkoleniu,

d) czas trwania i sposób organizacji;

3) plan nauczania, określający w szczególności:

a) przedmioty lub tematy nauczania, ich wymiar i treść,

b) wykaz wykładowców,

c) rozkład zajęć;

4) wykaz środków dydaktycznych i literatury;

5) wzór kwestionariusza oceny szkolenia przez jego uczestników.

8. Agencja podaje do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu przyjmowania wniosków o udzielenie dotacji szkoleniowej przez ogłoszenie w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim i na stronie internetowej Agencji.

9. Agencja w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 8, podaje termin składania wniosków o udzielenie dotacji szkoleniowej. Agencja rozpatruje łącznie wszystkie wnioski o udzielenie dotacji szkoleniowej złożone w tym terminie.

10. Agencja, rozpatrując wniosek o udzielenie dotacji szkoleniowej, bierze pod uwagę w szczególności:

1) zgodność zakresu tematycznego szkolenia z potrzebami przedsiębiorców i ich pracowników;

2) koszty organizacji szkolenia w porównaniu z jego wymiarem;

3) doświadczenie organizatora szkolenia i wykładowców;

4) zapewnianie przez organizatora szkolenia prawidłowej realizacji szkolenia, w szczególności przez:

a) niezaleganie z opłacaniem podatków ani składek na ubezpieczenia społeczne,

b) niepozostawanie w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, ani w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielami,

c) należyte wypełnianie zobowiązań wynikających z innych umów zawartych z Agencją.

11. Agencja podaje do publicznej wiadomości, przez zamieszczenie na stronie internetowej, informacje o przyznanych dotacjach, z określeniem ich kwoty, w terminie 30 dni po rozpatrzeniu wniosków o udzielenie dotacji szkoleniowej. Przepis § 33 ust. 4 stosuje się odpowiednio.";

3)
po § 38 dodaje się § 38a w brzmieniu:

"§ 38a. Agencja może powierzyć regionalnej instytucji finansującej wykonywanie niektórych czynności związanych z udzielaniem przez Agencję dotacji szkoleniowej, a w szczególności promocję, udzielanie informacji, przyjmowanie wniosków i ich ocenę formalną oraz nadzorowanie sposobu wykorzystania dotacji. W takim przypadku stosuje się odpowiednio przepis § 44.";

4)
w § 40 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) uchwałą właściwego organu utworzyła wyodrębniony księgowo fundusz, zwany dalej "funduszem poręczeniowym", przeznaczony wyłącznie na udzielanie małym lub średnim przedsiębiorcom, posiadającym siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, poręczeń lub gwarancji spłaty kredytów lub pożyczek, przy czym:

a) poręczenia lub gwarancje udzielane po dniu 1 maja 2004 r. dotyczą kredytów lub pożyczek oprocentowanych nie niżej niż według stopy referencyjnej, określonej przez Komisję Europejską, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, obowiązującej w dniu zawarcia umowy o udzielenie kredytu lub pożyczki,

b) poręczenia lub gwarancje są udzielane po przeprowadzeniu analizy ryzyka niespłacenia zaciąganego przez przedsiębiorcę zobowiązania,

c) poręczenia lub gwarancje są udzielane za wynagrodzeniem uwzględniającym ryzyko, o którym mowa w lit. b, koszty administracyjne oraz zwrot na kapitale,

d) poręczenia lub gwarancje są udzielane w wysokości nieprzekraczającej 80 % zobowiązania, którego dotyczą,

e) poręczenia lub gwarancje nie są udzielane przedsiębiorcom będącym w trudnej sytuacji, przy czym za przedsiębiorcę będącego w trudnej sytuacji uważa się przedsiębiorcę, który wskutek poniesionych strat nie jest w stanie kontynuować działalności gospodarczej bez otrzymania pomocy publicznej,";

5)
w § 45 w ust. 4 w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) być niższa niż kwota 20.000 euro ani wyższa niż kwota:

- 300.000 euro - w przypadku przedsięwzięcia skierowanego do osób określonych w ust. 2 pkt 1 lub 2, realizowanego przez powiat,

- 100.000 euro - w pozostałych przypadkach, oraz";

6)
§ 46 otrzymuje brzmienie:

"§ 46. 1. Agencja może udzielić:

1) jednostce samorządu terytorialnego lub

2) osobie prawnej, która:

a) zgodnie ze statutem nie działa w celu osiągnięcia zysku lub przeznacza zysk na cele statutowe,

b) zatrudnia pracowników posiadających kwalifikacje niezbędne do świadczenia usług w zakresie promocji zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich,

c) posiada niezbędny potencjał ekonomiczny i techniczny oraz doświadczenie w zakresie realizacji programów promocji zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich

- dotacji przeznaczonej na finansowanie części kosztów uruchomienia przedsięwzięcia, mającego na celu udzielanie pomocy osobom bezrobotnym i zagrożonym bezrobociem, zwanej dalej "dotacją na lokalną inicjatywę rynku pracy".

2. Przedsięwzięcie, o którym mowa w ust. 1, powinno polegać na utworzeniu jednostki organizacyjnej, udzielającej osobom wymienionym w ust. 1 pomocy w zakresie:

1) informacji o rynku pracy,

2) pośrednictwa pracy,

3) poradnictwa zawodowego lub informacji zawodowej,

4) wsparcia psychologicznego mającego na celu ułatwienie powrotu do życia zawodowego,

5) doradztwa w zakresie podejmowania działalności gospodarczej,

6) możliwości podjęcia tymczasowego zatrudnienia,

7) informacji o możliwościach wykorzystania technik informatycznych dla stworzenia miejsca pracy lub uzyskania zatrudnienia

-  zwanej dalej "instytucją rynku pracy".

3. Dotacja na lokalną inicjatywę rynku pracy nie może przekraczać 75 % kosztów kwalifikujących się do objęcia tą dotacją, poniesionych przez podmiot określony w ust. 1 po zawarciu umowy o udzielenie dotacji, ani kwoty 100.000 euro.

4. Kosztami kwalifikującymi się do objęcia dotacją na lokalną inicjatywę rynku pracy są koszty:

1) badań potrzeb klientów instytucji rynku pracy;

2) szkolenia pracowników instytucji rynku pracy;

3) promocji instytucji rynku pracy;

4) przygotowania pomieszczeń na potrzeby instytucji rynku pracy - w kwocie stanowiącej nie więcej niż 20 % całkowitych kosztów kwalifikujących się do objęcia dotacją na lokalną inicjatywę rynku pracy;

5) wyposażenia instytucji rynku pracy - w kwocie stanowiącej nie więcej niż 20 % całkowitych kosztów kwalifikujących się do objęcia dotacją na lokalną inicjatywę rynku pracy.

5. Agencja dokonuje wyboru podmiotów, którym udzieli dotacji na lokalną inicjatywę rynku pracy, w drodze konkursu ofert ogłoszonego w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim i na stronie internetowej Agencji.

6. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 5, zawiera:

1) termin składania ofert i ich zakres;

2) wskazanie wymaganych dokumentów, potwierdzających spełnianie przez osobę prawną warunków określonych w ust. 1 pkt 2;

3) termin rozstrzygnięcia konkursu;

4) określenie sposobu informowania o wynikach konkursu.

7. Agencja ocenia oferty złożone w ramach konkursu, biorąc pod uwagę w szczególności:

1) zgodność oferty ze strategią rozwoju województwa lub programami rozwoju zasobów ludzkich i zatrudnienia przyjętymi przez Radę Ministrów;

2) kwalifikacje osób, które będą wykonywać usługi określone w ust. 2;

3) zdolność podmiotu określonego w ust. 1 do kontynuowania przedsięwzięcia po wykorzystaniu dotacji;

4) w przypadku oferty złożonej przez osobę prawną - zapewnianie przez tę osobę prawną prawidłowej realizacji przedsięwzięcia, w szczególności przez:

a) niezaleganie z opłacaniem podatków ani składek na ubezpieczenia społeczne,

b) niepozostawanie w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym ani w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielami,

c) należyte wypełnianie zobowiązań wynikających z innych umów zawartych z Agencją.";

7)
po § 46 dodaje się § 46a w brzmieniu:

"§ 46a. 1. Agencja może udzielić osobie prawnej, która:

1) zgodnie ze statutem nie działa w celu osiągnięcia zysku lub przeznacza zysk na cele statutowe,

2) zatrudnia pracowników posiadających kwalifikacje niezbędne do świadczenia usług w zakresie rozwoju lokalnego, promocji zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich oraz wiedzę w zakresie pozyskiwania środków finansowych z Unii Europejskiej,

3) posiada niezbędny potencjał ekonomiczny i techniczny oraz doświadczenie w zakresie realizacji programów rozwoju lokalnego, promocji zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich

- zwanej dalej "ośrodkiem", dotacji przeznaczonej na finansowanie części kosztów przedsięwzięcia w zakresie promocji wiedzy o Europejskim Funduszu Społecznym, realizowanego na terenie określonego województwa, zwanej dalej "dotacją na regionalny ośrodek szkoleniowy EFS".

2. Przedsięwzięcie, o którym mowa w ust. 1, powinno polegać na:

1) bezpłatnym świadczeniu podmiotom zainteresowanym pozyskaniem środków z Europejskiego Funduszu Społecznego usług informacyjnych, szkoleniowych i doradczych w tym zakresie,

2) bezpłatnym świadczeniu usług doradczych na rzecz podmiotów realizujących przedsięwzięcia finansowane z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego,

3) organizacji seminariów i konferencji służących promowaniu wiedzy o Europejskim Funduszu Społecznym

- przy czym, w ramach przedsięwzięcia, ośrodek powinien przeprowadzić co najmniej 800 godzin lekcyjnych szkoleń i zorganizować co najmniej 2 konferencje lub seminaria.

3. Do kosztów realizacji przedsięwzięcia zalicza się koszty działań, o których mowa w ust. 2, oraz pozostałe koszty bieżące bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia, w szczególności koszty promocji ośrodka.

4. Dotacja na regionalny ośrodek szkoleniowy EFS nie może:

1) przekroczyć 90 % kosztów netto określonych w ust. 3, poniesionych po zawarciu umowy o udzielenie dotacji;

2) być niższa niż kwota 50.000 euro ani wyższa niż kwota 70.000 euro.

5. Agencja dokonuje wyboru ośrodków, którym zostaną udzielone dotacje na regionalny ośrodek szkoleniowy EFS, w drodze konkursu ofert ogłoszonego w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim i na stronie internetowej Agencji. W konkursie tym może zostać wybranych najwyżej 25 ośrodków, przy czym siedzibę w danym województwie mogą mieć najwyżej 2 wybrane ośrodki.

6. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 5, zawiera:

1) termin składania ofert i ich zakres;

2) wskazanie wymaganych dokumentów, potwierdzających spełnianie przez osobę prawną warunków określonych w ust. 1;

3) termin rozstrzygnięcia konkursu;

4) określenie sposobu informowania o wynikach konkursu.

7. Agencja ocenia oferty złożone w ramach konkursu, biorąc pod uwagę w szczególności:

1) dotychczasowe doświadczenie ośrodka w zakresie określonym w ust. 1 pkt 3;

2) zapewnianie przez osoby bezpośrednio świadczące usługi, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, należytego poziomu ich świadczenia;

3) oczekiwane rezultaty przedsięwzięcia, określone w ofercie.".

§  2.
1.
Do udzielania przez Agencję dotacji:
1)
na wniosek złożony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia lub
2)
w drodze konkursu ogłoszonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia

- stosuje się przepisy dotychczasowe.

2.
W przypadku umów zawartych przed dniem publikacji w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich stopy referencyjnej, o której mowa w § 40 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia wymienionego w § 1, przyjmuje się, że warunek określony w tym przepisie jest spełniony, jeżeli stopa oprocentowania kredytu lub pożyczki jest równa stopie referencyjnej oprocentowania rynkowego (stopie CIRR), ogłaszanej przez Sekretariat Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.46.436

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie działań podejmowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Data aktu: 09/03/2004
Data ogłoszenia: 22/03/2004
Data wejścia w życie: 30/03/2004