Udzielanie pomocy de minimis na szkolenia o tematyce handlu zagranicznego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 października 2004 r.
w sprawie udzielania pomocy de minimis na szkolenia o tematyce handlu zagranicznego

Na podstawie art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa przeznaczenie, warunki dopuszczalności oraz tryb udzielania przedsiębiorcom pomocy finansowej dotyczącej szkoleń o tematyce handlu zagranicznego, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zwanej dalej "pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego".
2. 
Pomoc w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego jest udzielana jako pomoc de minimis zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz.Urz. WE L 10 z 13.01.2001).
3. 
Pomoc w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego może być udzielana nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2007 r.
§  2. 
1. 
Pomoc w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego obejmuje szkolenia o tematyce handlu zagranicznego organizowane przez podmioty spełniające warunki określone w § 5, zwane dalej "jednostkami szkoleniowymi", i ma na celu podnoszenie wiedzy i kwalifikacji przedsiębiorców w zakresie techniki i organizacji transakcji handlu zagranicznego.
2. 
Pomoc w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego może być udzielana jako dotacja na dofinansowanie udziału przedsiębiorców, wykonujących działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szkoleniach o tematyce handlu zagranicznego.
§  3. 
Pomocy w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego nie udziela się:
1)
przedsiębiorcom wykonującym działalność gospodarczą w sektorze transportu;
2)
w zakresie działalności związanej z produkcją, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa i rybactwa, wymienionych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;
3)
jeżeli byłaby bezpośrednio związana z ilością eksportowanych produktów, utworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej;
4)
jeżeli byłaby uwarunkowana pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej.
§  4. 
1. 
Pomoc w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego może być udzielana na szkolenia, o których mowa w ust. 2, realizowane przez jednostki szkoleniowe, na zasadach i po spełnieniu warunków określonych w rozporządzeniu.
2. 
Przez szkolenie należy rozumieć:
1)
kurs obejmujący co najmniej 6 godzin lekcyjnych w danym roku kalendarzowym;
2)
studium handlu zagranicznego, obejmujące co najmniej 95 godzin lekcyjnych w danym roku kalendarzowym, kończące się egzaminem, zwane dalej "studium";
3)
studia podyplomowe handlu zagranicznego, obejmujące co najmniej 220 godzin lekcyjnych, zwane dalej "studiami podyplomowymi".
3. 
Przez godzinę lekcyjną, o której mowa w ust. 2, należy rozumieć 45 minut.
4. 
Jednostka szkoleniowa ustala samodzielnie program szkoleń i ich organizację, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. 
Program szkolenia powinien być zgodny z tematyką handlu zagranicznego i w przypadku:
1)
studiów podyplomowych - powinien zawierać co najmniej zagadnienia wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w wymiarze godzinowym określonym w tym załączniku;
2)
studium - powinien zawierać co najmniej zagadnienia wymienione w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w wymiarze godzinowym określonym w tym załączniku;
3)
kursu - powinien pozostawać w ścisłym związku z zakresem tematycznym określonym w załącznikach nr 1 lub 2 do rozporządzenia, z tym że co najmniej połowa programu kursu i godzin lekcyjnych jest poświęcona wybranym zagadnieniom wymienionym w tych załącznikach.
6. 
Liczba uczestników studiów podyplomowych nie może przekraczać 40 osób.
7. 
Szkolenia objęte pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego kończą się odpowiednio:
1)
kurs - zaliczeniem i otrzymaniem zaświadczenia;
2)
studium - egzaminem i otrzymaniem zaświadczenia;
3)
studia podyplomowe - obroną pracy i wydaniem świadectwa.
8. 
Jednostka szkoleniowa wydaje uczestnikom szkolenia zaświadczenie lub świadectwo, o którym mowa w ust. 7, zgodne z wzorami stanowiącymi załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472) oraz dodatkowe zaświadczenie lub świadectwo ukończenia szkolenia objętego pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Jednostką szkoleniową może być każdy podmiot, który spełnia określone w odrębnych przepisach wymagania do prowadzenia działalności w zakresie doskonalenia zawodowego i dokształcania, z zastrzeżeniem ust. 2, nieposiadający zaległości podatkowych oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
2. 
W przypadku studium i studiów podyplomowych jednostkami szkoleniowymi mogą być wyłącznie:
1)
państwowe i niepaństwowe szkoły wyższe oraz wyższe szkoły zawodowe;
2)
Polska Akademia Nauk.
3. 
Jednostka szkoleniowa jest upoważniona do prowadzenia szkoleń objętych pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego po podpisaniu umowy, o której mowa w § 8 ust. 10.
4. 
Jednostka szkoleniowa bezzwłocznie informuje ministra właściwego do spraw gospodarki, zwanego dalej "Ministrem", o niedojściu szkolenia do skutku najpóźniej w planowanym dniu rozpoczęcia szkolenia, lub o jego przerwaniu przed planowanym zakończeniem, najpóźniej w dniu przerwania szkolenia.
5. 
Jednostka szkoleniowa promuje szkolenia objęte pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego oraz informuje o nich osoby zainteresowane.
§  6. 
1. 
Pomoc w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego może być udzielana na szkolenia, których uczestnikiem jest przedsiębiorca, będący osobą fizyczną, który zgłosił się do udziału w szkoleniu, lub wskazana przez przedsiębiorcę osoba fizyczna zatrudniona u niego na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę albo pełniąca funkcję w jego organach, jeżeli spełnia następujące wymagania kwalifikacyjne:
1)
posiada świadectwo maturalne - w przypadku studium;
2)
posiada co najmniej tytuł zawodowy licencjata lub równorzędny - w przypadku studiów podyplomowych.
2. 
Rekrutację uczestników prowadzi jednostka szkoleniowa.
3. 
Uczestnikami nie mogą być osoby zatrudnione przez jednostkę szkoleniową na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę lub świadczące usługi na jej rzecz na podstawie umowy cywilnoprawnej albo sprawujące funkcje w organach jednostki szkoleniowej.
§  7. 
Minister może udzielić pomocy w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego, jeżeli:
1)
jednostka szkoleniowa złoży zgłoszenie szkolenia;
2)
przedsiębiorca przekaże jednostce szkoleniowej wypełniony formularz zgłoszeniowy uczestnika szkolenia objętego pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego, zwany dalej "formularzem zgłoszeniowym";
3)
przedsiębiorca nie posiada zaległości podatkowych oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
4)
przedsiębiorca nie otrzymał pomocy publicznej na udział w tym szkoleniu z innych źródeł;
5)
przedsiębiorca w okresie kolejnych 3 lat poprzedzających dzień złożenia formularza zgłoszeniowego nie otrzymał pomocy de minimis, której wartość brutto, łącznie z pomocą, o którą się ubiega, przekraczałaby równowartość 100 tys. euro;
6)
w przypadku kursów lub studium - uczestnik uzyska zaświadczenie ukończenia kursu lub studium;
7)
w przypadku studiów podyplomowych - uczestnik zostanie dopuszczony do udziału w zajęciach w następnym semestrze, a w przypadku ostatniego semestru obroni pracę i uzyska świadectwo;
8)
szkolenie, którego dotyczy zgłoszenie, o którym mowa w pkt 1, zostanie ukończone do dnia 30 listopada danego roku; w przypadku studiów podyplomowych termin ten dotyczy semestrów zakończonych w danym roku kalendarzowym;
9)
w przypadku kursów i studium - jednostka szkoleniowa złoży rozliczenie kursu lub studium;
10)
w przypadku studiów podyplomowych - jednostka szkoleniowa złoży rozliczenie semestru oraz rozliczenie końcowe.
§  8. 
1. 
Jednostka szkoleniowa zgłasza szkolenie, dotyczące danego roku kalendarzowego, nie później niż trzy miesiące przed planowanym rozpoczęciem szkolenia, pod rygorem odrzucenia zgłoszenia.
2. 
Zgłoszenie szkolenia powinno zawierać informacje dotyczące:
1)
jednostki szkoleniowej i prowadzonej przez nią działalności;
2)
szkolenia.
3. 
Zgłoszenie szkolenia sporządza się zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do rozporządzenia.
4. 
Do zgłoszenia szkolenia jednostka szkoleniowa dołącza następujące dokumenty:
1)
program kursu, studium lub studiów podyplomowych;
2)
życiorysy zawodowe kadry prowadzącej szkolenie;
3)
kalkulację kosztów szkolenia zgodnie z załącznikiem nr 5 do rozporządzenia;
4)
dokument wskazujący osobę uprawnioną do zaciągania zobowiązań w jej imieniu;
5)
dokumenty potwierdzające status prawny jednostki szkoleniowej oraz prawo do prowadzenia działalności, a w przypadku państwowych szkół wyższych - informację o podstawie prawnej działania;
6)
zwięzłą informację o pozostającej w dyspozycji jednostki szkoleniowej kadrze dydaktycznej, obejmującą określenie liczby pracowników, ich stopni naukowych, formy zatrudnienia.
5. 
Jednostka szkoleniowa składa zgłoszenie szkolenia wraz z wymaganymi dokumentami w trzech egzemplarzach.
6. 
Kopie składanych dokumentów należy poświadczyć za zgodność z oryginałem.
7. 
Minister rozpatruje zgłoszenie szkolenia w terminie nieprzekraczającym 45 dni od dnia wpływu zgłoszenia szkolenia.
8. 
Zgłoszeniu szkolenia, które nie spełnia wymagań określonych w ust. 1-6 i nie zostanie poprawione lub uzupełnione w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 7 dni, nie nadaje się dalszego biegu.
9. 
Minister ocenia zgłoszenie szkolenia, biorąc pod uwagę następujące kryteria:
1)
co najmniej trzyletnie doświadczenie w realizacji usług w zakresie doskonalenia zawodowego i dokształcania, uwzględniając jednostki szkoleniowe powstałe z połączenia lub podziału jednostek szkoleniowych działających co najmniej 3 lata;
2)
doświadczenie w realizacji szkoleń o tematyce handlu zagranicznego (minimum 5 zrealizowanych szkoleń);
3)
profesjonalizm jednostki szkoleniowej (jednostka szkoleniowa posiada personel składający się z wysoko kwalifikowanych szkoleniowców i organizatorów szkoleń; dopuszczalne jest prowadzenie zajęć przez osoby niepozostające w stosunku pracy z jednostką szkoleniową);
4)
adekwatność kwalifikacji i doświadczenia kadry dydaktycznej prowadzącej szkolenie do programu szkolenia;
5)
odpowiednie miejsce i techniczne zaplecze do przeprowadzenia szkolenia.
10. 
W przypadku pozytywnej oceny zgłoszenia szkolenia Minister zawiera z jednostką szkoleniową umowę.
§  9. 
1. 
Po podpisaniu umowy, o której mowa w § 8 ust. 10, jednostka szkoleniowa przyjmuje od przedsiębiorcy formularz zgłoszeniowy w dwóch egzemplarzach. Jednostka szkoleniowa przekazuje oryginał formularza zgłoszeniowego do Ministra, razem z rozliczeniem, o którym mowa w § 7 pkt 9 i 10.
2. 
Formularz zgłoszeniowy powinien zawierać:
1)
informacje dotyczące przedsiębiorcy;
2)
informacje dotyczące pomocy de minimis uzyskanej przez przedsiębiorcę w okresie kolejnych 3 lat poprzedzających dzień złożenia formularza zgłoszeniowego;
3)
informacje o osobach zgłaszanych do udziału w szkoleniu;
4)
oświadczenia przedsiębiorcy o spełnieniu warunków, o których mowa w § 7 pkt 3-5, oraz oświadczenia o:
a)
nieprzekroczeniu rocznego limitu pomocy w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego,
b)
akceptacji ceny jednostkowej szkolenia,
c)
wpłacie należności za udział w szkoleniu.
3. 
Wzór formularza zgłoszeniowego stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
4. 
Do formularza zgłoszeniowego przedsiębiorca dołącza kopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis uzyskanej przez przedsiębiorcę w okresie kolejnych 3 lat poprzedzających dzień złożenia formularza zgłoszeniowego.
5. 
Kopie dokumentów składanych wraz z formularzem zgłoszeniowym należy poświadczyć za zgodność z oryginałem.
6. 
Jednostka szkoleniowa ocenia kompletność i prawidłowość otrzymywanych od przedsiębiorców formularzy zgłoszeniowych, przyjmując kandydatów do udziału w szkoleniu tylko w przypadku spełnienia wszystkich wymagań stawianych w rozporządzeniu uczestnikowi szkolenia.
§  10. 
1. 
Jednostka szkoleniowa ustala cenę szkolenia jednego uczestnika w wysokości pomniejszonej o kwotę pomocy w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego określoną w ust. 6.
2. 
Przedsiębiorca otrzymuje do zapłaty fakturę wystawioną przez jednostkę szkoleniową za udział w szkoleniu na kwotę pomniejszoną o kwotę pomocy w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego określoną w ust. 6 wraz z informacją o źródle i wielkości uzyskanej przez przedsiębiorcę pomocy de minimis.
3. 
Kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego są koszty poniesione wyłącznie w związku z realizacją danego szkolenia i zalicza się do nich:
1)
wynagrodzenia wypłacane przez jednostkę szkoleniową osobom realizującym zajęcia dydaktyczne;
2)
koszt materiałów szkoleniowych;
3)
koszt wynajmu lub użytkowania własnych sal szkoleniowych i sprzętu dydaktycznego;
4)
wydatki bieżące związane z realizacją szkolenia, w szczególności wydatki na obsługę administracyjno-biurową, materiały eksploatacyjne.
4. 
Maksymalny dopuszczalny koszt kwalifikujący się do objęcia pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego wynosi, w przypadku:
1)
wynagrodzenia osób realizujących zajęcia dydaktyczne - 1.000 zł za 1 godzinę lekcyjną;
2)
materiałów szkoleniowych - 250 zł za komplet dla 1 uczestnika;
3)
wynajmu lub użytkowania własnych sal szkoleniowych i sprzętu dydaktycznego - 3.000 zł za 1 dzień;
4)
wydatków bieżących - do 30 % sumy kosztów bezpośrednich, o których mowa w pkt 1-3.
5. 
Pomoc w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego wypłacana jest jednostce szkoleniowej na każdego uczestnika szkolenia, który spełnił warunek określony w § 7 pkt 6 i 7, w wysokości określonej w ust. 6.
6. 
Wielkość pomocy w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego przypadająca na jednego uczestnika szkolenia wynosi 50 % kosztów netto szkolenia kwalifikujących się do objęcia pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego, jednak nie więcej niż:
1)
1 tys. zł - w przypadku kursu;
2)
2 tys. zł - w przypadku studium;
3)
4 tys. zł - w przypadku studiów podyplomowych.
7. 
W przypadku studiów podyplomowych pomoc w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego przypadająca na jednego uczestnika przysługuje na każdy semestr, w wysokości stanowiącej iloraz kwoty określonej w ust. 6 i liczby semestrów.
8. 
Roczny limit pomocy w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego, jaka może być udzielona jednemu przedsiębiorcy, wynosi 12 tys. zł.
§  11. 
1. 
W 2004 r. wymogu zachowania terminu, o którym mowa w § 8 ust. 1, nie stosuje się w przypadku zgłoszeń studiów podyplomowych.
2. 
W 2004 r. zgłoszenia studiów podyplomowych składa się nie później niż do dnia 10 listopada.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAKRES TEMATYCZNY STUDIÓW PODYPLOMOWYCH HANDLU ZAGRANICZNEGO

objętych pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego

1. Program studiów podyplomowych powinien zawierać wymienione poniżej tematy i podtematy (zaznaczone pogrubioną czcionką). Podpunkty przypisane podtematom stanowią jedynie wskazówkę.

2. Określony poniżej wymiar godzinowy przewidziany na realizację poszczególnych tematów może być zmniejszany przez jednostki szkoleniowe o nie więcej niż 25 %.

Lp. Temat Podtematy szczegółowe Wymiar godzinowy
1 2 3 4
1 Międzynarodowe stosunki gospodarcze 1. Teorie handlu międzynarodowego a

współczesny międzynarodowy podział

pracy

- klasyczne teorie handlu

międzynarodowego

- neoklasyczne teorie handlu

międzynarodowego

- teorie neotechnologiczne

16
2. Równowaga zewnętrzna w gospodarce

otwartej i sposoby jej utrzymywania

- bilans płatniczy jako narzędzie

analizy ekonomicznej

- równowaga bilansu płatniczego

3. Kurs walutowy i polityka kursowa

- kurs walutowy i rynek walutowy

- ustalanie poziomu kursu walutowego

4. Zagraniczna i międzynarodowa polityka

handlowa

- taryfowe i pozataryfowe narzędzia

polityki handlowej

- wolny handel a protekcjonizm

5. Procesy integracji gospodarczej we

współczesnym świecie

- czynniki sprzyjające procesowi

integracji

- kierunki rozwoju integracji w Unii

Europejskiej

6. Teoria i polityka międzynarodowego

ruchu czynników produkcji

- przyczyny międzynarodowego przepływu

czynników produkcji

- międzynarodowe przepływy kapitału

- inwestycje bezpośrednie i portfelowe

- międzynarodowe przepływy siły

roboczej

7. Globalizacja i zasady Nowej Gospodarki

- Nowa Gospodarka jako gospodarka

oparta na wiedzy

- różne wymiary globalizacji

2 Prawne uwarunkowania handlu zagranicznego 1. Charakterystyka międzynarodowego prawa

prywatnego

- wąskie i szerokie ujęcie

międzynarodowego prawa prywatnego

- podstawy prawa kolizyjnego

- unifikacja prawa prywatnego na

podstawie umów międzynarodowych

- podstawy prawa spółek w ujęciu

porównawczym

20
2. Umowa i jej charakterystyka

- sposoby zawierania umów

- warunki ważności umów

3. Typologia umów

- typy umów w handlu międzynarodowym

- stopień standaryzacji i unifikacji

umów w handlu międzynarodowym

4. Sposoby zabezpieczenia wykonania umowy

w handlu międzynarodowym

3 Marketing w handlu zagranicznym 1. Koncepcja marketingu w eksporcie z

uwzględnieniem różnic między

marketingiem produktów konsumpcyjnych i

dóbr przemysłowych

- orientacja marketingowa a inne

orientacje przedsiębiorstw

- koncepcja marketing-mix

- marketing produktów konsumpcyjnych

- marketing dóbr przemysłowych

26
2. Specyfika marketingu Business-to-

Business (B2B)

- istota marketingu kierowanego do

nabywców instytucjonalnych

- charakterystyka poszczególnych grup

działań marketingowych

3. Analiza koniunktury i badanie rynków

zagranicznych

- charakterystyka przedmiotu badań

koniunktury i mechanizm cyklu

koniunkturalnego

- międzynarodowe aspekty cyklu

koniunkturalnego

- metody stosowane w badaniach rynków

zagranicznych

4. Metody badań marketingowych i źródła

informacji rynkowej dla eksporterów

(źródła tradycyjne i bazy danych w

Internecie)

- badania pierwotne i badania wtórne

- tradycyjne i nowoczesne źródła

informacji (w tym bazy danych w

Internecie)

- tworzenie systemu informacji

marketingowych

5. Strategie marketingowe w eksporcie

- metody oceny pozycji rynkowej

przedsiębiorstwa

- strategie ze względu na stopień

globalizacji

- strategie wejścia na rynki

zagraniczne

- strategie funkcjonalne

6. Kształtowanie produktu i asortymentu,

ceny, dystrybucji i promocji

7. Zasady organizacji imprez targowych

- wybór imprez targowych i źródła

informacji na ten temat

- przygotowanie, realizacja i analiza

wystąpień targowych

8. Organizacja marketingu w

przedsiębiorstwie

- kryteria tworzenia służb

marketingowych (kryterium

funkcjonalne, produktowe,

geograficzne, wg grup nabywców)

- wady i zalety różnych wariantów

organizacji

4 Transakcje handlu zagranicznego 1. Formalno-prawne uwarunkowania

prowadzenia wymiany międzynarodowej

28
2. Rodzaje transakcji

- transakcje eksportowe i importowe

- transakcje wyodrębnione ze względu na

przedmiot obrotu

3. Transakcje zawierane na rynkach

instytucjonalnie zorganizowanych

- giełdy

- aukcje

- przetargi

- targi

4. Nietypowe transakcje w obrocie z

zagranicą

- transakcje barterowe i kompensacyjne

- transakcje wiązane

- obrót uszlachetniający

- samospłata (buy-back)

- obrót licencyjny i franchising

- inne transakcje

5. Cykl transakcyjny i realizacja

poszczególnych jego faz

- przygotowanie transakcji

- zawarcie transakcji

- realizacja

- kontrola transakcji

6. Analiza klauzul kontraktowych

- klauzule zasadnicze

- klauzule uzupełniające

- specyficzne klauzule kontraktowe w

obrocie dobrami przemysłowymi

7. Dokumenty w handlu zagranicznym

- dokumenty podstawowe (faktura

handlowa, dokumenty przewozowe,

dokumenty ubezpieczeniowe)

- dokumenty pomocnicze

8. Zwyczaje i uzanse handlowe

- Incoterms

- inne zwyczaje i uzanse

5 Rozliczenia międzynarodowe 1. Bezpośrednie rozliczenia między

kupującymi i sprzedającymi

- barter

- regulowanie należności i zobowiązań w

transakcjach uwarunkowanych

- zapłata w pieniądzu gotówkowym

20
2. Sposoby rozliczeń

- rozliczenia za pośrednictwem banków

- rozliczenia dewizowe

- rozliczenia clearingowe

3. Sposoby zapłat w rozliczeniach

pośrednich

- nieuwarunkowane - weksel, czek,

polecenie zapłaty

- uwarunkowane - inkaso dokumentowe

i akredytywa dokumentowa

4. Rola kredytu w rozliczeniach

międzynarodowych

- technika kredytowania

- koszty kredytów zagranicznych

5. Ryzyko związane z rozliczeniami

międzynarodowymi

- rodzaje ryzyka

- metody zabezpieczania się przed

ryzykiem

- gwarancje bankowe

6 Finanse przedsiębiorstw uczestniczących w obrotach zagranicznych 1. Pojęcie i organizacja finansów

przedsiębiorstwa

2. Przychody i koszty przedsiębiorstwa

3. Efektywność finansowa przedsiębiorstwa

10
4. Zasilanie finansowe przedsiębiorstwa
5. Zarządzanie finansami w

przedsiębiorstwie

7 Finansowanie handlu zagranicznego 1. Istota i pojęcie finansowania handlu

zagranicznego

10
2. Pojęcie i rodzaje kredytów eksportowych

- kredyt kupiecki

- refinansowanie eksporterów przez

banki komercyjne, specjalne

instytucje finansowe, konsorcja, bank

centralny, kredyty banków i

specjalnych instytucji finansowych

przyznawane importerom, "wiązane"

kredyty państwowe

3. Specjalne systemy finansowania i

ubezpieczania kredytów eksportowych

4. Finansowanie handlu zagranicznego w

Polsce

- rola banków w finansowaniu handlu

zagranicznego

- KUKE S.A. jako element systemu

ubezpieczania kredytów eksportowych

w Polsce

8 Ubezpieczenia w obrotach zagranicznych 1. Ryzyko w obrotach zagranicznych

- pojęcie ryzyka

- metody eliminacji albo ograniczania

ryzyka

12
2. Ubezpieczenie a reasekuracja
3. Podstawy prawne i organizacja rynku

ubezpieczeniowego związanego z handlem

zagranicznym

4. Rodzaje ubezpieczeń w handlu

międzynarodowym

5. Ubezpieczenie kredytu w transakcjach

handlu zagranicznego

9 Handel elektroniczny w biznesie międzynarodowym 1. Internet jako globalne narzędzie

komunikowania

- istota Internetu jako medium

interaktywnego

- korzyści i zagrożenia związane ze

stosowaniem Internetu

10
2. Narzędzia Internetu stosowane przez

przedsiębiorstwa

- e-mail

- witryny WWW

- WAP

3. Istota handlu elektronicznego B2B i B2C

- podmioty działające na rynku handlu

elektronicznego

- handel między przedsiębiorstwami

- detaliczny handel elektroniczny

(detaliści "czystej gry" i detaliści

"wielokanałowi")

4. Wirtualne rynki

- giełdy towarowe i ich charakterystyka

- platformy handlu elektronicznego

5. Podpis elektroniczny
10 Logistyka i transport w handlu zagranicznym 1. Logistyka jako instrument strategii

przedsiębiorstwa

- koncepcja łańcucha dostaw jako

podstawa ogistyki

- funkcje logistyki

- logistyka a strategia

przedsiębiorstwa

- koszty logistyczne

12
2. Logistyka globalna a międzynarodowe

łańcuchy dostaw

3. Rynek międzynarodowych usług

logistycznych

- podmioty działające na

międzynarodowym rynku usług

logistycznych

- zasady funkcjonowania rynku

4. Logistyka w sferze zaopatrzenia,

produkcji i dystrybucji

5. Tendencje w zarządzaniu logistycznym

- charakterystyka zarządzania

logistycznego

- logistyka a nowoczesne koncepcje

zarządzania (Just-in-Time, Lean

Management, Total Quality Management,

Time Based Management, Reengineering)

6. Transport w systemach logistycznych
11 Negocjacje w biznesie międzynarodowym 1. Proces negocjacji i jego fazy

- przygotowanie negocjacji

- realizacja

- podsumowanie negocjacji

12
2. Techniki negocjacji i umiejętność ich

doboru w różnych sytuacjach

- podejście psychologiczne a podejście

psychocybernetyczne do osoby

negocjatora

- techniki skutecznych negocjacji

- negocjowanie klauzul kontraktowych

3. Komunikowanie werbalne i niewerbalne
4. Etykieta w biznesie

- szacunek dla osoby negocjatora

- zasady organizacji spotkania

negocjacyjnego

5. Zasady negocjacji z partnerami z

różnych kręgów kulturowych

- wpływ stylu zarządzania na styl

negocjacji

- kulturowe uwarunkowania procesu

negocjacji i sposoby reagowania na

nie

6. Charakterystyka najczęstszych błędów

negocjacyjnych

12 Zajęcia praktyczne specjalizacyjne 12
13 Seminarium dyplomowe 4
14 Liczba godzin do zagospodarowania wg uznania jednostki szkoleniowej 28
Łącznie 220

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAKRES TEMATYCZNY STUDIUM HANDLU ZAGRANICZNEGO

objętego pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego

1. Program studium handlu zagranicznego powinien zawierać wymienione poniżej tematy i podtematy (zaznaczone pogrubioną czcionką). Podpunkty przypisane podtematom stanowią jedynie wskazówkę.

2. Określony poniżej wymiar godzinowy przewidziany na realizację poszczególnych tematów może być zmniejszany przez jednostki szkoleniowe o nie więcej niż 25 %.

Lp. Temat Podtematy szczegółowe Wymiar godzinowy
1 2 3 4
1 Prawne uwarunkowania handlu zagranicznego 1. Charakterystyka międzynarodowego prawa

prywatnego

- wąskie i szerokie ujęcie

międzynarodowego prawa prywatnego

- podstawy prawa kolizyjnego

- unifikacja prawa prywatnego na

podstawie umów międzynarodowych

- podstawy prawa spółek w ujęciu

porównawczym

12
2. Umowa i jej charakterystyka

- sposoby zawierania umów

- warunki ważności umów

3. Typologia umów

- typy umów w handlu międzynarodowym

- stopień standaryzacji i unifikacji

umów w handlu międzynarodowym

4. Sposoby zabezpieczenia wykonania umowy

w handlu międzynarodowym

Zajęcia praktyczne specjalizacyjne

2 Marketing w handlu zagranicznym 1. Koncepcja marketingu w eksporcie z

uwzględnieniem różnic między

marketingiem produktów konsumpcyjnych i

dóbr przemysłowych

- orientacja marketingowa a inne

orientacje przedsiębiorstw

- koncepcja marketing-mix

- marketing produktów konsumpcyjnych

- marketing dóbr przemysłowych

14
2. Specyfika marketingu Business-to-

Business (B2B)

- istota marketingu kierowanego do

nabywców instytucjonalnych

- charakterystyka poszczególnych grup

działań marketingowych

3. Analiza koniunktury i badanie rynków

zagranicznych

- charakterystyka przedmiotu badań

koniunktury i mechanizm cyklu

koniunkturalnego

- międzynarodowe aspekty cyklu

koniunkturalnego

- metody stosowane w badaniach rynków

zagranicznych

4. Metody badań marketingowych i źródła

informacji rynkowej dla eksporterów

(źródła tradycyjne i bazy danych w

Internecie)

- badania pierwotne i badania wtórne

- tradycyjne i nowoczesne źródła

informacji (w tym bazy danych w

Internecie)

- tworzenie systemu informacji

marketingowych

5. Strategie marketingowe w eksporcie

- metody oceny pozycji rynkowej

przedsiębiorstwa

- strategie ze względu na stopień

globalizacji

- strategie wejścia na rynki

zagraniczne

- strategie funkcjonalne

6. Kształtowanie produktu i asortymentu,

ceny, dystrybucji i promocji

7. Zasady organizacji imprez targowych

- wybór imprez targowych i źródła

informacji na ten temat

- przygotowanie, realizacja i analiza

wystąpień targowych

8. Organizacja marketingu w

przedsiębiorstwie

- kryteria tworzenia służb

marketingowych

- wady i zalety różnych wariantów

organizacji

9. Handel elektroniczny i zastosowanie

Internatu w marketingu

Zajęcia praktyczne specjalizacyjne

3 Transakcje handlu zagranicznego 1. Formalno-prawne uwarunkowania

prowadzenia wymiany międzynarodowej

16
2. Rodzaje transakcji

- transakcje eksportowe i importowe

- transakcje wyodrębnione ze względu na

przedmiot obrotu

3. Transakcje zawierane na rynkach

instytucjonalnie zorganizowanych

- giełdy

- aukcje

- przetargi

- targi

4. Nietypowe transakcje w obrocie z

zagranicą

- transakcje barterowe i kompensacyjne

- transakcje wiązane

- obrót uszlachetniający

- samospłata (buy-back)

- obrót licencyjny i franchising

- inne transakcje

5. Cykl transakcyjny i realizacja

poszczególnych jego faz

- przygotowanie transakcji

- zawarcie transakcji

- realizacja

- kontrola transakcji

6. Analiza klauzul kontraktowych

- klauzule zasadnicze

- klauzule uzupełniające

- specyficzne klauzule kontraktowe w

obrocie dobrami przemysłowymi

7. Dokumenty w handlu zagranicznym

- dokumenty podstawowe (faktura

handlowa, dokumenty przewozowe,

dokumenty ubezpieczeniowe)

- dokumenty pomocnicze

8. Zwyczaje i uzanse handlowe

- Incoterms

- inne zwyczaje i uzanse

Zajęcia praktyczne specjalizacyjne

4 Finansowe zagadnienia handlu zagranicznego 1. Rozliczenia międzynarodowe

- bezpośrednie rozliczenia między

kupującymi i sprzedającymi

- sposoby rozliczeń za pośrednictwem

banków, rozliczenia dewizowe i

rozliczenia clearingowe

- nieuwarunkowane i uwarunkowane

sposoby zapłat w rozliczeniach

pośrednich

- rola kredytu w rozliczeniach

międzynarodowych

- ryzyko związane z rozliczeniami

międzynarodowymi

21
2. Finanse przedsiębiorstw uczestniczących

w obrotach zagranicznych

- pojęcie i organizacja finansów

przedsiębiorstwa

- przychody i koszty przedsiębiorstwa

- efektywność finansowa

przedsiębiorstwa

- zasilanie finansowe przedsiębiorstwa

- zarządzanie finansami w

przedsiębiorstwie

3. Finansowanie handlu zagranicznego

- istota i pojęcie finansowania handlu

zagranicznego

- pojęcie i rodzaje kredytów

eksportowych

- refinansowanie eksporterów przez

banki komercyjne, specjalne

instytucje finansowe, konsorcja, bank

centralny, kredyty banków i

specjalnych instytucji finansowych

przyznawane importerom, "wiązane"

kredyty państwowe

- specjalne systemy finansowania i

ubezpieczania kredytów eksportowych

- finansowanie handlu zagranicznego w

Polsce

- rola banków i KUKE S.A.

Zajęcia praktyczne specjalizacyjne

5 Ubezpieczenia w obrotach zagranicznych 1. Ryzyko w obrotach zagranicznych

- pojęcie ryzyka

- metody eliminacji albo ograniczania

ryzyka

8
2. Ubezpieczenie a reasekuracja
3. Podstawy prawne i organizacja rynku

ubezpieczeniowego związanego z handlem

zagranicznym

4. Rodzaje ubezpieczeń w handlu

międzynarodowym

5. Ubezpieczenie kredytu w transakcjach

handlu zagranicznego

Zajęcia praktyczne specjalizacyjne

6 Logistyka i transport w handlu zagranicznym 1. Logistyka jako instrument strategii

przedsiębiorstwa

- koncepcja łańcucha dostaw jako

podstawa logistyki

- funkcje logistyki

- logistyka a strategia

przedsiębiorstwa

- koszty logistyczne

8
2. Logistyka globalna a międzynarodowe

łańcuchy dostaw

3. Rynek międzynarodowych usług

logistycznych

- podmioty działające na

międzynarodowym rynku usług

logistycznych

- zasady funkcjonowania rynku

4. Logistyka w sferze zaopatrzenia,

produkcji i dystrybucji

5. Tendencje w zarządzaniu logistycznym

- charakterystyka zarządzania

logistycznego

- logistyka a nowoczesne koncepcje

zarządzania (Just-in-Time, Lean

Management, Total Quality Management,

Time Based Management, Reengineering)

6. Transport w systemach logistycznych

Zajęcia praktyczne specjalizacyjne

7 Negocjacje w biznesie międzynarodowym 1. Proces negocjacji i jego fazy

- przygotowanie negocjacji

- realizacja

- podsumowanie negocjacji

16
2. Techniki negocjacji i umiejętność ich

doboru w różnych sytuacjach

- podejście psychologiczne a podejście

psychocybernetyczne do osoby

negocjatora

- techniki skutecznych negocjacji

- negocjowanie klauzul kontraktowych

3. Komunikowanie werbalne i niewerbalne
4. Etykieta w biznesie

- szacunek dla osoby negocjatora

- zasady organizacji spotkania

negocjacyjnego

5. Zasady negocjacji z partnerami z

różnych kręgów kulturowych

- wpływ stylu zarządzania na styl

negocjacji

- kulturowe uwarunkowania procesu

negocjacji i sposoby reagowania na

nie

6. Charakterystyka najczęstszych błędów

negocjacyjnych

Zajęcia praktyczne specjalizacyjne

Łącznie 95

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR
Logo/Pieczęć jednostki szkoleniowej
ZAŚWIADCZENIE/

ŚWIADECTWO *

Pan/Pani ................................................
Ukończył/a szkolenie
....................................................

(nazwa studiów podyplomowych/studium/kursu*)

(w wymiarze ........ godzin)
zrealizowane przez
..................................................

(nazwa jednostki szkoleniowej )

objęte pomocą w ramach programu

AKADEMIA HANDLU ZAGRANICZNEGO

na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r.
w sprawie udzielania pomocy de minimis na szkolenia
o tematyce handlu zagranicznego
........................... ....................................

(miejsce, data) podpisy (Rektor uczelni

/Kierownik szkolenia*)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZGŁOSZENIE KURSU/STUDIUM/STUDIÓW PODYPLOMOWYCH*

Nr ......../rok ....... (nr nadaje minister właściwy do spraw gospodarki)

na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r.

w sprawie udzielania pomocy de minimis na szkolenia o tematyce handlu zagranicznego

UWAGA! Zgłoszenie wraz z dokumentami wymienionymi w § 8 ust. 4 rozporządzenia należy złożyć w trzech egzemplarzach.

(miejsce na pieczęć jednostki szkoleniowej)

......................

miejsce, data

Działając w imieniu i na rzecz jednostki szkoleniowej ........

oświadczam, że:

1) Spełniam/y warunki określone dla jednostki szkoleniowej w

ww. rozporządzeniu Rady Ministrów.

2) Nie posiadam/y zaległości podatkowych oraz zaległości z

tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

3) Jednostka szkoleniowa nie jest zagrożona likwidacją,

upadłością ani postępowaniem układowym.

4) Jednostka szkoleniowa rozpoczęła realizację usług w

zakresie doskonalenia zawodowego i dokształcania w dniu ...

............................ .

(podać datę)

5) Jednostka szkoleniowa posiada/nie posiada* doświadczenie/a

w realizacji szkoleń związanych z tematyką handlu

zagranicznego .............................................

(podać liczbę zrealizowanych szkoleń o

tej tematyce)

6) Zamierzam zorganizować kurs/studium/studia podyplomowe* o

nazwie .................................... objęty/e pomocą

w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego (AHZ) dla

........ uczestników AHZ.

7) Program kursu/studium/studiów podyplomowych* jest w

związku/spełnia* Zakres tematyczny studium/studiów

podyplomowych* AHZ.

8) Kierownikiem szkolenia jest ...............................

Kadra dydaktyczna prowadząca szkolenie składa się z (podać

imię i nazwisko, stopień naukowy, wykładany na szkoleniu

temat):

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

Szkolenie realizowane będzie w: ...........................

(miejsce szkolenia -

dane teleadresowe)

Informacje o miejscu i technicznym zapleczu do

przeprowadzenia szkolenia: ................................

...........................................................

...........................................................

Termin rozpoczęcia szkolenia (dd-mm-rr): ..................

Termin zakończenia szkolenia (dd-mm-rr): ..................

Termin sesji egzaminacyjnej (nie dotyczy kursów): .........

Termin zakończenia I semestru studiów podyplomowych

(dd-mm-rr): ...............................................

9) Przedstawienie kosztów szkolenia:

a) koszt całkowity szkolenia: ............ zł

b) planowana liczba uczestników AHZ: ..........

c) koszt szkolenia na jednego uczestnika AHZ: ........ zł

d) wielkość pomocy (wybierz właściwe)

50 % kosztu szkolenia na uczestnika w kwocie na jednego

uczestnika AHZ: ....... zł

..... zł jako maksymalną kwotę pomocy na uczestnika AHZ

e) ogólna kwota pomocy (b x d) = ..... (słownie: ........)

f) kwotę pomocy określoną na podstawie rozliczenia

szkolenia prosimy przekazać na nasze konto bankowe w

banku ......... nr ...............

.............................

(podpisy osób upoważnionych

do reprezentacji, pieczęć)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

KALKULACJA KOSZTÓW SZKOLENIA nr .../rok ...

objętego pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego

Parametry wyjściowe

dzień szkolenia = ................ godzin lekcyjnych szkolenia

(podać liczbę)

Liczba dni szkolenia: Liczba godzin efektywnych:
Liczba uczestników:
Poz. Rodzaj kosztu kwalifikowanego Koszt jednostkowy Liczba jednostek Kwota kosztu (PLN)
bezpośredni pośredni
1 Wynagrodzenia osób realizujących zajęcia dydaktyczne
2 Koszt materiałów szkoleniowych
3 Koszt wynajmu (użytkowania własnych) sal szkoleniowych i sprzętu dydaktycznego
4 Razem

(od poz. 1 do poz. 3)

5 Wydatki bieżące do 30 % poz. 4
6 Razem

(poz. 4+poz. 5)

7 Koszt na 1 uczestnika
8 Kwota pomocy na 1 uczestnika AHZ (50 % poz. 7 lub kwota limitu) - zaokrąglona zawsze w dół do pełnego złotego
9 Cena dla 1 uczestnika AHZ

(poz. 7 - poz. 8)

10 Ogólna kwota pomocy

(liczba uczestników AHZ x poz. 8)

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY UCZESTNIKA SZKOLENIA

objętego pomocą w ramach programu Akademia Handlu Zagranicznego

wzór

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 66, poz. 596 i Nr 216, poz. 1824 oraz z 2004 r. Nr 145, poz. 1537.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024